Peuterspeelzaal is liefdewerk PZC Brainpower hiphopt het leven Kleurenexplosie in galerie Esprit Fel slot promoveert Bartóks Kontrasten tot topper Muziekfeest J4 Pachtprijzen stijgen met twintig procent kunst cultuur Huisvesting Optredens in The Sixties lezers schrijven PTT Brandgevaar EO-jongerendag Scholieren van 't Stoofje voeren musical op Grasconcert in Renesse vrijdag 22 juni 2001 door Harmen van der Werf DEN HAAG - De pachtprijzen voor landbouwgrond mogen met twintig procent worden verhoogd, met een maximum van 150 gulden per hectare. Staatssecretaris Faber van het ministerie Landbouw was eerst van plan om de prijzen met 25 procent te laten verhogen. Zij heeft daarvan afgezien vanwe ge de slechte inkomensontwik keling in grote delen van de landbouw. Het Pachtnormen- besluit waarin de verhoging is opgenomen, treedt eind oktober in werking. De huurprijs van agrarische ge bouwen mag met 16,5 procent worden verhoogd, mits de ge bouwen nog doelmatig zijn voor de bedrijfsvoering. De Federa tie Particulier Grondbezit vindt de pachtprijsverhoging te laag. Zij heeft in een reactie erop ge wezen dat de prijzen voor land bouwgrond de laatste drie jaar met vijftig procent zijn geste gen. LTO Nederland vond een verho ging met 25 procent, zoals Faber oorspronkelijk wilde, te veel omdat het slecht gaat in met na me de akkerbouw. Faber heeft zich dat aangetrokken en de verhoging 'beperkt' tot twintig procent. Om de drie jaar worden pachtprijzen aangepast. Ze zijn in 1998 eveneens met twintig procent verhoogd en in 1995 met vijftjen procent. De opeenvolgende verhogingen zijn doorgevoerd om de ver pachting van landbouwgrond ook voor de verhuurders aan trekkelijk te houden. De vrees bestaat dat pacht anders vrijwel verdwijnt. Bij het Pachtnormenbesluit zit ook een lijst met regionale pachtnormen in guldens per hectare per jaar voor grasland, bouwland en fruitteeltgrond. Het pachtnormbedrag voor heel Zeeland ligt op 1375 gulden. Dat is relatief laag in vergelij king met de aangrenzende ge bieden Goeree-Overflakkee en de West-Brabantse gemeenten Moerdijk en Steenbergen. Daar ligt het bedrag op 1665 gulden per hectare. De verhoging van de pachtprij zen dit jaar levert de schatkist vanaf 2002 zes miljoen gulden extra op, voor de gronden in be heer bij Domeinen. door Claudia Sondervan Het is gewoon liefdewerk, zegt Ber- nadette Sanders. Zeventien jaar werkt ze als leidster bij peuterspeelzaal Ukkepuk in Axel. Zeventien jaren van overwerk, vertelt ze blijmoedig. Want een mooie toekomst lonkt. De nieuw bouw, twee lokalen groot, is bijna klaar. Dan verdubbelt niet enkel het onderkomen, maar ook het aantal leid sters. Dan kunnen de peutergroepen kleiner worden. In plaats van achttien krijgen deleidsters vijftien peuters on der hun hoede. Dan is er ook de tijd peuters met taal achterstand te helpen, waarvoor de leidsters al cursussen volgden bij het Regionaal Pedagogisch Centrum Zee land. En dan houdt Bernadette weer wat vrije tijd voor zichzelf. Die gaat nu nog op aan allerhande administratie. „Dat was vijftien jaar geleden al veel werk, maar dat is nog heel veel meer ge worden. Ik heb er nu twee uur per week voor, maar eigenlijk gaat mijn vrije tijd erin zitten. Straks mag ik er een hele ochtend voor rekenen." Schaalvergroting Met de verhuizing in zicht is van vrije tijd even helemaal geen sprake meer. Twee jaar overleg met de gemeente ging aan de vernieuwing vooraf. Ze is vol lof over de medewerking van de gemeente, maar ondertussen kwam de organisatie bovenop het werk van leidsters, ouders en de bestuurders van de stichting die de peuterspeelzaal runt. Toch wordt Sanders huiverig van termen als schaalvergroting en professioneel ma nagement. „Uiteindelijk zullen we wel samengaan met de Stichting peuter speelzalen Terneuzen. Daar hebben we nu al de personeelsadministratie aan uitbesteed. Met alle regelingen en de fi nanciële administratie is het onder hand voor ons bestuur ook niet meer te behappen. Maar ik ben erg voor mana gement dat direct betrokken is bij het dagelijks leven in de peuterspeelzaal. Bij Ukkepuk in Axel is er alle reden tot blijdschap: het nieuwe onderkomen van de peuterspeelzaal is bijna klaar en er komen extra leidsters bij. foto Charles Strijd Beleid moet gemaakt worden door ie mand die het werk kent. "Speelzaal Uk kepuk in Kruiningen klaagt evenmin over de huisvesting. „We zitten in een pas gerenoveerd schooltje. We hebben ruimte genoeg, zegt leidster Marijke Saman. De drie medewerkers van de Kruiningse naamgenoot van de Axelse speelzaal hebben ook geen last van overmatig administratief werk. Dat ligt op het bordje van Stichting Peuter speelzalen Reimerswaal, die zes zalen beheert. En er is een actieve ouder werkgroep. Vandaar dat de leidsters in samenwerking met de Reimerswaalse basisscholen met hun peuters werkjes in voorbereiding op de basisschool kunnen doen. Kwaliteit en vernieuwing kosten geld. Zowel de Ukkepukken in Axel als Kruiningen verhogen straks hun ou derbijdrage. Bernadette Sanders: „Die hebben we tien jaar vrijwel gelijk kun nen houden, maar straks stappen we waarschijnlijk over naar een inko mensafhankelijke bijdrage. Financiëel kan het niet anders." Wachtenden Ze verwacht niet dat dit peuterbezoek gaat kosten. „We hebben altijd vol doende kinderen gehad om de groepen te vullen. We hebben zelfs wachtenden - maar niet echt een wachtlijst." Con currentie van de gratis speelzalen over de grens ondervindt Sanders niet. „Ik weet dat er ouders zijn die naar België gaan, maar hoeveel geen idee. Het schaadt ons in elk geval niet. In de 27 jaar dat de speelzaal bestaat, hebben we genoeg vertrouwen opgebouwd. Er wordt trouwens in deze streek ook veel opvang in familieverband geboden." In Kruiningen heeft de speelzaal de laatste maanden last van teruglopend bezoek. „Voorheen hadden we wel 65 kinderen; nu nog 45. Terwijl bij de speelzalen in Yerseke en Rilland wacht lijsten bestaan." Ukkepuk verhoogt de vaste ouderbijdrage volgend jaar van 52,50 gulden voor twee dagdelen per week tot 54 gulden. Met een prijs van 648 gulden per jaar komt de Kruiningse Ukkepuk boven het Zeeuws gemiddel de. Marijke Saman meent dat de drem pel naar Ukkepuk niet van financiële aard is. „Er zijn genoeg kinderen hier; we zien ze buiten met hun moeders lo pen. In onze streek zijn veel gelovige mensen niet zo voor speelzalen." Brainpower: „Dat gezeur dat een r&b-refreintje niet zou kunnen in de hiphop is onzin." Degelijke raps op Anywave Zierikzee door Peter Bruyn ZIERIKZEE - Dit voorjaar ver scheen Door Merg Brain, het Nederlandstalige debuut-al bum van Brainpower. Een hip hopper die voor de afwisseling eens niet de ruzie en sensatie op zoekt, maar er degelijk en am bachtelijk op los rijmt. Niet 'van de straat', maar wel degelijk met 'street credibility'. Vindt hijzelf. Brainpower geeft van avond een concert tijdens Any wave in Zierikzee. „Weet je, die schijnbare haat en nijd in de hiphop, dat moet je vooral zien als een artistieke competitie zegt Gert-Ja n Mul der, alias Brainpower. „Het zijn 'battles' om elkaar te stimuleren en scherp te houden. Die tegen stellingen tussen Biggie en Tupac of tussen Def P en Extin- ce, dat is vooral iets wat door journalisten is opgeblazen. Het gaat uiteindelijk om respect. En zelf ben ik helemaal niet bang om de 'next man' een compli ment te geven, omdat ik weet wat ik zelf kan." Vijfentwintig is-ie, maar toch al een kleine vijftien jaar actief in de hiphop. Amper uit de Pam pers begon hij al zo'n beetje te rappen. Wie met hem praat waant zich in het gezelschap van een wandelende hiphop-en cyclopedie. Hoewel hij al jaren lang optreedt en regelmatig als gast op platen van anderen rap te, had hij geen haast met het maken van zijn eigen debuut album. Eerst moest de Grote Popprijs in de categorie R&B/ Hiphop maar eens gewonnen worden. Dat gebeurde eind 1998. Vervolgens stonden on dermeer het Drum Rhythm Fes tival en een aantal optredens in het Amerikaanse Philadelphia op het programma. En als klap op de vuurpijl werd hij ge vraagd om mee te werken aan het nummer Als Niet Als van de reünie-cd van Doe Maar. Nu ligt dan toch Door Merg Brain in de winkels. Een even Hollands als degelijk hiphop album. Nederlandstalig. Dege lijke raps, zonder nieuwlichterij of pretentieuze pogingen tot poëzie. Poëzie en hiphop heb ben immers veel minder met el kaar te maken dan sommigen ons willen doen geloven. Zelfspot nummers houdt Gert-Jan de tong stevig in de wang en eta leert hij een gezonde dosis zelfspot. '2 Fader Sessies' is een collage van cabaret-citaten waarin onder meer Toon Her mans en Freek de Jonge voorbij komen, maar die toch helemaal 'hiphop' is. Op andere momen ten is hij bloedserieus, zoals in 'Je moest waarschijnlijk gaan' - de nu al meest besproken rap van de plaat, opgedragen aan een goede vriend die een eind aan z'n leven maakte. Sober en ontroerend. Soms wordt hij sen timenteel en kan dan volledig 'over the top' gaan. In 'De Vierde Kaart', bijvoorbeeld waarin een voorbije liefde wordt bezongen. „De plaat is gewoon zoals ik te gen het leven aankijk. Het ene moment héél serieus. Over-in- tens misschien. En aan de ande re kant steek ik er ook weer de draak mee. Maar dat beschouw ik als pure hiphop. Want hiphop is ooit begonnen als feestmu ziek, dat moet je niet vergeten. En dat gezeur dat een r&b-re- freintje niet zou kunnen in de hiphop, dat is onzin. Vergeet die vooroordelen; doe gewoon je ogen dicht en luister naar wat je goed vindt." Brainpower is vanavond te ho ren tijdens Anywave in Zierik- MIDDELBURG, Burgerzaal Internationaal Muziekfeest Middelburg, Dimka Ashe- kenazy (klarinet), Jean-Jacques Kantorow, Cecilia Zilliacus (vi ool), Otis Klöber (fagot), Arian- ne Hearing (piano), Jacob Slag ter (hoorn), Daniel Raiskin (altvi ool), Niek de Groot (contrabas) en Christoph Richter (cello) met werken van Von Weber, Bartók en Beethoven. door Douwe Eisenga Voor het derde opeenvolgen de jaar is artistiek leider Daniel Raiskin met een keur aan musici in Middelburg neerge streken voor het Internationaal Muziekfeest. Het openingscon cert, gisteravond in de Burger zaal, stond in het teken van een milde Bartók en een gedetail leerde Beethoven. Otis Klöber op fagot en pianiste Arianne Hearing mochten de concertserie openen met het An dante en Hongaarse Rondo van Carl Maria von Weber. Het an dante werd door de pianiste vrij zacht ingezet. Ten opzichte van de virtuoos gespeelde fagot te zacht zelfs, die daardoor in de prachtige akoestische ambian ce van de Burgerzaal enigszins overstemde. Het driedelige Kontrasten voor viool, klarinet en piano van Béla Bartók is een spannende com positie. De titel refereert aan Bartóks uitgangspunt om juist de verschillen in timbre tussen de drie instrumenten te bena drukken. Het resultaat is een ritmisch zinderend stuk, geken merkt door een grote klankrijk dom. Ook hierin ontbrak het, vooral in het eerste deel, de pia no aan kern. Het percussieve karakter dat Bartóks pianopar tijen vaak hebben, bleef daar door achterwege. Deze milde, wat romantische benadering waarvan ook de viool en klari net getuigden, paste veel beter bij het mysterieuze, langzame tweede deel. Pas in het gedreven slotdeel vonden de drie musici een felheid die aansluit bij de ritmiek van Bartók, waarmee dit werk alsnog tot de topper van de avond werd gepromo veerd. Bij de altijd inventieve Bartók steekt een vroege Beethoven een beetje saai af. Over zijn Septet in Es, geschreven rond zijn THOLEN - Café The Six ties aan de Kaay in Tholen heeft komend weekeinde weer enkele live-optre dens op het programma staan. Zaterdag brengt Jerick vanaf 21.30 uur uiteenlo pende covers van hits. Zondag is het podium van 15 tot 19 uur gereserveerd voor de groep Talk of Town. Deze tienmansfor matie speelt soulmuziek van onder ondere James Brown, Wilson Picket, Ti na Turner, Stevie Wonder en Joe Cocker. Tijdens het optreden van Talk of Town worden cd-opna- mes gemaakt. De Thoolse rock-blues formatie Stik- kie Djoo treedt zondag vanaf 16 uur op in café Nr. 13 in Roosendaal. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge- weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Calandweg (misschien ook heii nieuwe stadhuis). Zo zijn er vele, objecten, die onbereikbaar zijn. Zo ook de haven. Als daar wat gebeurt zou een hoogwerker ze ker uitkomst bieden. Maar ja, we moeten een half uur wachten, op de brandweer uit Goes. In die kostbare tijd kan er veel gebeu ren. Het gemeentebestuur doet er goed aan te denken aan de burgers en de vele toeristen. Er is mischien een gaatje te vinden, in het kostenplaatje van ons' nieuwe stadhuis, voor levens-, reddend materiaal! Ik vind het ronduit gezegd be schamend dat PTT besluit dras tisch te snoeien in het aantal postagentschappen (PZC 20-6). Zeker voor de ouderen onder ons, die toch nog zelfstandig hun geldzaken kunnen afhan delen, met achter de balie men sen, die nog even tijd hebben voor menselijk contact. Dat is echter niet meer belangrijk te genwoordig, elke handeling die verricht wordt moet geld ople veren, zo niet, dan gaat het mes erin. De maatschappij gaat wel hollend achteruit, al zijn we een rijk landwe zijn arm aan mede- menselijkheid. Heel lang gele den leerde ik bij de lessen staathuishoudkunde, dat nuts bedrijven zoals de PTT nooit mochten werken met het oog merk winst te maken. Zou de PTT zich misschien een beetje moeten schamen? J. Trompert Peute, Siemenwei 63, Goes IndePZCvan 13-6stondeen ar tikel over de veiligheid in de ha ven van Zierikzee. Enkele jaren geleden heb ik als burger van deze stad, de gemeente Zierik zee er op attent gemaakt, dat als er brand uitbreekt de brand weer niet goed op haar taak is berekend, want wat we missen is een hoogwerker. De gemeente schreef toen in een brief aan mij dat zo'n hoogwerker wel twee- eneenhalve ton kost. Verder schreven ze mijdat zij te allen tijden een beroep konden doen op het brandweerkorps van Goes. Zij beschikken over een heuse hoogwerker. Nu de reali teit. Schouwen-Duiveland heeft vele gebouwen/flats, die onbereikbaar zijn voor de brandweer. Denk even aan de brand enkele jaren geleden in de Lange Nobelstraat. Moedige spuitgasten stonden op enkele ladders om het vuur aan te val len. Levensgevaarlijke situaties en de oorzaak is: géén goed ma teriaal. Je moet er niet aan den ken, dat er brand uitbreekt in Borrendamme of de flats aan de Willem Van Den Heetkamp' Steenbank 12, Zierikzee; Ik reageer op het artikel over de. EO-jongerendag van Carine Neefjes in de PZC van maandag'. 18 juni. Deze verslaggeefster! schrijft mijns inziens niets over de jongerendag, maar laat- christenjongeren reageren opde; vraag wat zij van homoseksua liteit vinden. Christenen hebben net als alle andere groepen in onze samen-, leving een mening over bepaal-:: de onderwerpen en daar mag ze ker naar gevraagd worden,.: Maar koppel dit dan niet aan. een EO-jongerendag waar het: niet eens over homofilie ging. i Corine den Boer-Booi Zandweg 29, Zierikzee OUWERKERK - 'De doem van gunder' is de titel van de musical waarmee de leerlingen van: groep 8 vanavond afscheid ne men van openbare basisschoolt Stoofje in Ouwerkerk. De voor stelling vindt vanaf 19.30 uur plaats in het dorpshuis. De musical wordt opgevoerd door de oudste leerlingen samen met de kinderen uit groep 7. Na de voorstelling krij gen de af scheidnemende leerlingen een aandenken aan 't Stoofje over handigd en wordt er een verlo ting gehouden. twintigste, deed Beethoven zelf ook wat minzaam. Arrogant als hij kon zijn, schreef hij aan zijn uitgever: 'Ik stuur het septet maar wat eerder op omdat het gepeupel erom zit te schreeu wen Niettemin gaf hij het werk een opusnummer, iets wat hij niet bij al zijn jeugdwerken deed. Dit septet voor vier strij kers, klarinet, fagot en hoorn is als een klein symfonietje te be schouwen. De verdeling van hoofd- en bijzaken over de in strumenten duidt meer op een symfonische benadering dan op een kamermuziek-aanpak, waarbij de musici evenveel aan dacht krijgen. De hoofdrollen zijn weggelegd voor viool en klarinet, met bijrollen voor hoorn en fagot. De altviool, cel lo en contrabas blij ven geduren de de zes delen veelal in de figu- rantenbak zitten. Raiskin en de door hem uitgeno digde muzikanten trokken zich gelukkig niets aan van deze kanttekeningen. Alle finesse die uit dit stuk gehaald kon worden, wérd er simpelweg uitgehaald, met gedetailleerd uitgewerkte fraseringen en dynamische con trasten. Het, door Beethoven minzaam als gepeupel omschre ven, publiek beloonde het en semble dan ook terecht met een staande ovatie. Werk van Peter van den Hurk in Galerie Esprit, foto Cha rles Strijd door Anita Tournois CLINGE - Een veelvoud en va riëteit aan werk kenmerken de tentoonstelling van achttien vaste exposanten en één nieu welinge in Galerie Esprit in Clinge. Tot en met 1 juli is daar werk te zien van Arthur Ber nard, Manuel Esteban, Henk Vierveijzer, Serge Hélénon, Iris Slock, Guy Jaspar, Paul Beck ers, Hendrik van Veenendaal, Robert Forttgens, Michael Jep- kes, Erica Nass, Peter van den Hurk, Jacob Hordijk, Evert van Hemert, Pierre Everhartz, An ton ter Braak, Simon Woud- wijk, Ru van Rossem en France Fattebert. Schilderijen, etsen, zeefdruk, pasteltekeningen, en beelden in brons of hardsteen gunnen de bezoeker een blik in de wereld van deze kunstenaars. Veel van de schilderijen zijn abstract en uitgewerkt met krachtige pen seelstreek; soms in vlakken, een andere keer met vage contouren van menselijke figuren. Expres sieve kleurenexplosies geven de galerie een zomerse aanblik, zo als het werk van Berard, Fortt gens, Van Veenendaal en Slock. Paul Beckers landschappelijke werkjes in natuurtinten en ge vat in een lijst van steen lijken net tegels. Rustpunt Een rustpunt in al het kleuren- geweld zijn Guy Jaspars etsen: meditatief en mysterieus. Vro lijk werk is er ook. Michael Jep- kes toont fraai en sprookjesach tig tekenwerk van mensen of kinderen, die feestvieren of dansen in etsen met aquatint. Bronzen beelden in alle mogelij ke formaten staan tussen de schilderijen opgesteld. Lange mannenfiguren die de wacht houden, voluptueuze dames met kleine hoofdjes en borstjes, afgewisseld met ranke naakte vrouwentorso's vol vitaliteit en zinnelijkheid, omwikkeld met windsels van jute of gaas of, heel abstract mens-vogels die uit vleugels oprijzen.Voor wie niet van brons houdt, is er granieten marmer van Pierre Everhartz, Tentoonstelling tot en met 1 juli. Galerie Esprit,Clinge Openingstijden: do t/m zon 13.30 tot 17.30 uur en do-avond 19 tot 21 uur, of op afspraak. RENESSE - Muziekvereniging Luctor et Emergo geeft vrijdag 2 9 juni vanaf 19.30 uur een gras concert bij de Jacobuskerk in Renesse. Het fanfareorkest staat onder leiding van dirigent Ronald Sla ger en de slagwerkgroep presen- p teert zich onder leiding van in structeur Ronald de Roo. Het programma biedt onder, meer nummers als 'Bad Leroy Brown' in een arrangement van R. van de Velde en 'Fame' ineen bewerking van Frank Ber- naerts. De slagwerkgroep brengt onder meer 'Careless'en 'Flashpoint' ten gehore.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 34