Niet langer praten, maar doen PZC PZC Duurzame exploitatie oerwoud is mogelijk zonder vernietiging J Ook Kamerfracties zijn onthutst door rapport van Alders Les na Volendam Smartengeld Voorzitter Alders van commissie Volendam wilde menselijk rapport 22 juni 1951 vrijdag 22 juni 2001 door Jan Vriend Hoe een nieuwe ramp zoals in Volendam te voorkomen? Haal de politiek erbij en je kunt nieuwe regeltjes verwachten. Niet bij Hans Alders. „Nieuwe wetgeving is nergens voor nodig. Maak het niet ingewik kelder dan het al is", zegt de commissievoorzitter. „De be staande regels voor brandpre ventie en veiligheid zijn echt voldoende. Maar dan moeten we wel doen wat we met z'n allen hebben afgesproken. Dat geldt zowel voor de overheid als voor de horeca." In zijn verslag houdt Alders het niet bij feitjes en wetjes. Hij wil de een rapport met gevoel. Met de visie van de gewone mensen, graag. De brand in Volendam kwam voor hem letterlijk dicht bij toen er slachtoffers uit Volendam in het brandwonden centrum in Groningen terecht kwamen. Alders ging er heen, met zijn vrouw. Gewoon even praten met familieleden. Even belangstelling tonen. Die gesprekken met betrokke nen kwamen weer in zijn ge dachten toen hij maanden later zijn rapport opstelde. „Alle fei ten klopten, maar de menselijke kant ontbrak. Je kunt wel op schrijven hoe een calamiteiten plan werkt, maar het dringt pas echt door als je Volendammers aan het woord laat over wat ze zelf hebben ervaren. Hoe was het om te horen dat je kind erbij was? Hoe voelde het om maan denlang elke dag naar een brandwondencentrum in België te rijden? Die vragen werden niet beantwoord. Daarom zijn we op zoek gegaan naar de men sen die het aan den lijve hadden ondervonden." Denkfoutje En daarbij maakten de rappor teurs een denkfoutje. Als keuri ge overheidsdienaren klopten ze bij collega's van de gemeente Edam-Volendam aan om met de families van slachtoffers in con tact te komen. Dat moet je dus niet doen, in het palingdorp. Want gewone mensen en de gemeente, dat zijn daar twee verschillende dingen. Maar de rapporteurs leerden snel: in de Commissievoorzitter Alders (r) in Volendam voor aanvang van de presentatie van het rapport. vertrouwde omgeving van Het Anker, het centrum waar slachtoffers, familieleden en nabestaanden elkaar ontmoe ten, wilden de Volendammers later wel praten,Met hun erva ringen erbij, kreeg ons rapport een menselijk gezicht." Het feitelijke onderzoekswerk deden instanties als de Inspectie Brandweerzorg en de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Toch is Alders zelf ook veel in Volen dam geweest. Bijvoorbeeld om te kijken bij het uitgebrande ca fé. Om de verhalen van de plaat selijke bestuurders te beluiste ren. En vooral om te praten met ouders van betrokken jongelui. „Aan de tragedie van de nabe staanden, slachtoffers en hun families verandert dit rapport natuurlijk niets. Maar uit hun verhalen bleek dat er een grote behoefte was aan zekerheid. Ze leefden nog met heel veel wa gen. Het rapport is daarop een antwoord." Vragen beantwoorden was één reden om het rapport op te stel len, het andere doel was om aan te geven hoe een ramp als deze in de toekomst kan worden voor komen. Opmerkelijk is dat Al ders niet met nieuwe regels en voorschriften op de proppen komt. De bestaande afspraken zijn prima, meent de commis sie-Alders. „Maar het wordt gewoon tijd dat we met z'n allen doen wat we hebben afgesproken. Uit ons onderzoek blijkt dat veel ge meentes een achterstand heb ben op het gebied van de brand veiligheid. Overal manifesteren zich tekortkomingen in de ram penbestrijding. Er wordt te wei nig geoefend, de communicatie tussen hulpdiensten als politie, brandweer en GGD loopt lang niet optimaal." Tijd om hier meteen mee aan de slag te gaan, vindt Alders. „Niet foto Hans Steinmeier/ANP praten en excuses verzinnen om dingen uit te stellen, maar doen." Kom bij hem niet aan met het verhaal dat gemeentes geen geld of mankracht hebben om aan brandpreventie te doen. „Het idee om de veiligheid van de ho reca met gebruiksvergunningen te regelen, komt bij de gemeen ten zelf vandaan. Al in 1993 hebben ze zelf afgesproken om dat zo te doen. Dan kun je het niet zeven jaar laten sloffen en dan roepen dat je geen geld of mensen hebt. Vooral niet als je weet dat veel andere gemeenten het wel voor elkaar hebben." van onze redactie binnenland De conclusies van de coin- missie-Alders over de café brand in Volendam hebben ook in de landelijke politiek voor grote opschudding gezorgd. Hieronder volgen de reacties van de fracties uit de Tweede Kamer. Tweede-Kamerlid Wagenaar (PvdA) noemt de bevindingen van Alders schokkend. Na deze ramp heeft volgens het Kamer lid geen enkele gemeente nog een excuus brandveiligheid te veronachtzamen. De WD-fractie vindt dat het dagelijks bestuur van de pro vincies, het college van Gedepu teerde Staten, meerbevoegdhe den moet krijgen in te grijpen als gemeentebesturen hun taak verzaken op het gebied van vei ligheid. De provinciebesturen zouden gemeenten tot de orde moeten kunnen roepen als ze niet of te weinig toezien op het handha ven van de veiligheidsregels. Volgens de WD heeft de provin cie Noord-Holland onvoldoen de gebruik gemaakt van de be voegdheden die ze nu al heeft in het controleren van de gemeen ten. Coalitiegenoot D66 vindt dat de bevindingen van de commissie- Alders een 'ontluisterend' beeld geven van het bestuur van de ge meente Edam-Volendam. Het Tweede-Kamerlid Scheltema stelt dat de gemeente de verant woordelijkheid aangaande vei ligheid aan haar laars heeft ge lapt. „Dat is verwerpelijk. Er zijn re gels voor het verstrekken van vergunningen. Die zijn duide lijk niet nageleefd. Daarnaast is de eigenaar van het café natuur lijk ernstig tekort geschoten in het nemen van verantwoorde lijkheid." Bestuurscultuur GroenLinks ziet in de conclu sies van de commissie-Alders een bevestiging van de be stuurscultuur van Volendam. „Duidelijk is dat er in Volendam geen politieke bereidheid was om veiligheidsregels die er wel waren te controleren", aldus het Tweede-Kamerlid Pitstra. Vol gens GroenLinks zijn de plaat selijke bestuurders te bang ge weest om de regels uit te voeren. Aan het bedrijfsleven is zo'n beetje de vrije hand gegeven, terwijl veiligheidsregels met voeten werden getreden. Groen Links acht niet alleen de plaat selijke parti] Volendam '80 maar ook het CDA verantwoor delijk voor die bestuurscultuur. Het CDA vindt niet alleen dat alle gemeenten een rampenplan moeten hebben, maar dat ze er ook mee moeten oefenen. Bo vendien moet de politie een co- ordinerende rol krijgen bij het bestrijden van rampen. Twee de-Kamerlid Meijer: „Elke ramp is voorspelbaar, de vraag is alleen waar en wanneer. In het kader van handhaving en pre ventie moet er met plannen wor den geoefend." Volgens Meijer maakt 'Volendam' duidelijk dat de provincie een rol zal moeten spelen bij de bestrijding van rampen. De ChristenUnie vindt dat Al ders met zijn rapport de nood zaak tot het veranderen van de bestuurscultuur in Nederland vet onderstreept. „Voor de verstrekking van ver gunningen moeten regels wor den gevolgd. Gebeurt dat niet, dan moet je die vergunning niet verstrekken', zegt het Tweede- Kamerlid Slob. Volgens de ChristenUnie valt Volendam veel te verwijten. De partij veronderstelt dat Vo lendam echter niet de enige ge meente is waar weinig deugt van de voorbereiding op ram pen. Ook heeft de partij twijfels over de rol van de provincie. Die zou een gemeente tot de orde moeten roepen als deze niet be schikt over een goed rampen plan. Vernietigend De Socialistische Partij (SP) noemt de conclusies van het on derzoek naar de toedracht van de cafébrand in Volendam 'ver nietigend'. Volgens het Tweede- Kamerlid Poppe van de SP is het onbegrijpelijk dat maanden na de vuurwerkramp in Enschede een gemeente, het ministerie van Binnenlandse Zaken en hulpverleningsorganisaties als de brandweer opnieuw blun derden. „Je zou denken dat ze toen inmiddels iets hadden ge leerd." Poppe hekelt ook de bestuurs cultuur in Volendam. Procedu res voor de controle op veiligheid bleken op het ge meentehuis niet te worden ge handhaafd. Ook de gemeente raad drong hier onvoldoende op aan, vindt Poppe. ANP Het tropisch regenwoud dreigt ten prooi te vallen aan goudzoekers. foto Wim Klomp/GPD De tropische bossen verdwijnen in rap tempo. Alleen met oog voor alle functies van de bossen tegelijk kan die ontwikkeling een halt worden toegeroepen. Vandaag praten we tenschappers, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, de toeristenindustrie, banken en de farmaceutische industrie over mo gelijkheden hun verschillende (fi nanciële) belangen met behoud van het groen te combineren. door Simone van Priel Een Amerikaanse vereniging koopt een concessie voor houtkap in tropisch bos, maar doet daar niets mee. Dat is mooi, want dat gebied wordt tegen exploi tatie beschermd. De keerzijde is dat de plaatselijke bewoners, hoewel ze financi ële compensatie krijgen, worden beroofd van het bos als bron van bestaan. Pita Ver- weij, als tropisch ecologe verbonden aan de faculteit scheikunde van de Universi teit van Utrecht, geeft het als voorbeeld hoe belangen elkaar danig in de weg kun nen zitten. Toch moet het volgens haar en Wim Dijk man, ecoloog en voorzitter van de Vereni ging Tropische Bossen, mogelijk zijn om aan meerdere groepen tegemoet te komen zonder dat of het bos of de bevolking erbij inschiet. „Duurzame exploitatie is moge lijk zonder bos te vernietigen. Het moet technisch goed gebeuren, niet te intensief en je moet niet elke tien jaar terugkomen om te kappen", aldus Dijkman. Het moeilijke aan de discussie over be houd en beheer van tropisch bos is volgens hen, dat die doorgaans wordt gevoerd in economische termen. Maar lang niet alles is in cijfers en guldens te vatten. „De waarde van een pandabeer kun je nog net bepalen, omdat je er wel achter kunt ko-, men wat mensen ervoor over hebben die voor uitsterven te behoeden", zegt Ver wei j. Voor een plantje of een paar kevertjes met onuitspreekbare namen in een ver-weg- regenwoud is dat al een stuk lastiger. „Terwijl hun rol in de voedselketen mis schien wel heel groot is. Het effect daar van zie je echter pas op lange termijn. Mensen kunnen nog wel worden geprik keld met de vraag wat ze overhebben voor de wetenschap dat hun kinderen dat bos ook nog kunnen zien." Maar de strijd van de arme boer op zoek naar landbouw grond en de houthandelaar versus de noodzaak om erosie tegen te gaan of CO., op te slaan, is moeilijk in waardes te van gen. Toch moet dat gebeuren om recht te doen aan alle functies van de natuur, me nen de ecologen. Op een vandaag in LTtrecht te houden studiedag praten com merciële en niet-commerciële belangheb benden over de mogelijkheden hiervoor. Veevoer Nederland, dat volgens Dijkman 'zelf 150 jaar geleden ook geen boom meer over had', heeft daar als een van de relatief grootste hardhoutgebruikers alle belang bijIn voormalig tropisch bos geplante so ja komt in enorme hoeveelheden als vee voer in Nederland terecht. „We willen dat de tropische bossen letterlijk en figuurlijk op de kaart blijven staan", aldus Dijkman. Bewoners Verweij zegt er voorstander van te zijn dat de plaatselijke bewoners zoveel mogelijk worden betrokken bij de uiteindelijke dis cussies, wie op welke manier met het bos moet omgaan. „Dit moet je niet op al te grote schaal toepassen. Mensen moeten het idee hebben dat het om hun eigen situ atie gaat. Je moet het bijvoorbeeld regelen per stroomgebied." Volgens Dijkman zijn lokale bosdiensten de aangewezen in stanties om erop toe te zien dat iedereen zich aan de gemaakte afspraken houdt. Een groot gevaar van verdergaande ont bossing is dat daarmee nog meer CO,, vrij komt dan er al in de atmosfeer zit. Bomen nemen CO. op om te groeien. De ecologen wijzen er wel met nadruk op dat de oplos sing voor het CO.-pi'obleem niet aan de natuur moet worden overgelaten, maar moet komen uit terugdringen van het ge bruik van fossiele brandstoffen. Verweij en Dijkman willen de situatie van tropische bossen niet onhoudbaar noe men, al heeft Verweij 'desastreuze' voor beelden gezien en is zij pessimistisch ge stemd 'als we doorgaan zoals nu' Dijkman beziet het iets anders: „Je kimt het glas half leeg of half vol noemen. Ik vind dat het half vol is.De schade hoeft niet onhex-stelbaar te zijn." GPD Een ander excuus van gemeen- tebestuurdei's om onveilige ho recabedrijven 'even over het hoofd te zien', was de angst om dwarsliggende ondememei-s voor de x-echter te slepen. De ge meente zou bij de rechtbank im mers wel eens onderuit kunnen gaan. Een onterechte angst, meent Alders. „Want als je als gemeente je zaakjes voor elkaar hebt, hoef je nergens bang voor te zijn. Voor ons onderzoek heb ben we de jurisprudentie erop nageslagen. Dan zie je dat de rechters de gemeenten in de meeste gevallen gelijk geven." Als aansporing om meteen werk te maken van brandpreventie in de horeca, bevat het rapport Al ders een kant-en-klare aanpak voor gemeenten. „Niet ingewik keld, maar gewoon praktische tips waar iedereen vandaag al mee aan de slag kan gaan." Fouten, misverstanden en te kortkomingen. Daarover wil hij nog graag wat kwijt. „Als je het snel leest, lijkt het misschien alsof er niks klopt, in dit land. Alsof alles fout gaat. En dat is natuurlijk niet waai-. Na Zwit serland is Nederland wat brand en rampen betreft nog altijd het veiligste land van Europa. Maai de gi'ote fout is dat we elkaar in dit land te lang in slaap hebben gesust. Hier let de overheid wel op, denkt de massa. Hier zorgt de medische zorg wel voor op lossingen, denkt iedereen. Dan krijg je al gauw de theorie dat zoiets ergs hier niet zou kunnen gebeuren. Volendam heeft ons uit die droom wakker geschud." Dochter Nog even praat hij over de schrik, de paniek, het verdriet van de Volendammers. „We hebben zelf een dochter die graag uitgaat in GroningenOn willekeurig denk je nu aan wat er zou kunnen gebeuren als zij een onveilig café binnenstapt. Onwillekeurig denk je aan wat de ouders die nacht moeten heb ben gevoeld toen ze hoorden dat hun kind in die hel heeft geze ten. En zelf kom ik ook nog wel eens in een kroeg. Dan kijk ik bij binnenkomst ook even waar de nooduitgangen zitten. Want ie dereen weet intussen ook dat hij een eigen verantwoordelijkheid heeft. Door Volendam." GPD De commissie-Alders, die een onderzoek instelde naar de Volendamse cafébrand, heeft een voor de hand liggende conclusie getrokken: er is niks mis met de regels, ze worden alleen onvoldoende nage leefd. Het zal wel mensen-eigen zijn dat er een ramp. voor nodig is om dat besef aan de oppervlakte te krij gen. Of het nu over de Bijlmerramp, Enschede of Volen dam gaat, telkens blijkt dat het heel anders was gelopeö als overheidsdienaren, brandweermensen, agenten en hulpverleners maar ook gewone burgers zich meer be wust waren geweest van het nut van een strenge nale ving van de regels. Dat mensen hierin hardleers zijn, bleek amper een maand na de ramp in Volendam, toen de brandweer uit een Middelburgs café een grote hoeveelheid stro moest: verwijderen die de eigenaar over de vloer had gespreid.' om een country-feest op te luistei-en. 'Volendam' leeil dat er een drastische omslag in denken moet plaatsvinden. Hoe kunnen we voorkomen1 dat een samenscholing van mensen in een gebouw herroepelijk leidt tot gevaarlijke omstandigheden? Ui-j teraai'd, de ovex-heid moet strikter controleren. En ber heerders van openbare gelegenheden moeten zich aan, de voorschriften houden, desnoods op straffe van slui ting van hun lokaliteit. Maar ook de bezoekers van een etablissement moeten zich eindelijk eens bewust wor-1 den van de risico's die vastzitten aan massale bijeen komsten. Dat betekent een minder vanzelfsprekende omgang met roken, vuur en vuui*werk zoals de onschul-j dige sterretjes die de Volendamse cafégangers fataal wei'den. En bij binnenkomst, zoals Aldex-s zegt, altijd eerst nagaan waar de nooduitgangen zijn. Het begi-ip smartengeld heeft in Nederland nog. geen hoge vlucht genomen. De beruchte 'Ame rikaanse toestanden', waardoor tegenover elkïe ongemak een miljoenenclaim kan staan, zijn daardoor- uitgebleven. Leed en verdriet zijn niet in geld uit te' drukken en al evenmin met geld te verzachten. Niette-!ia min zit er enige logica in dat slachtoffers van misdrijf ven immateriële schade claimen en dat slachtoffers van, medische fouten smartengeld kunnen eisen. Het betreft; immers direct betrokkenen die in de toewijzing van hun: claim ook enige genoegdoening kunnen ervaren, Maar het plan van minister Korthals van Justitie breekt' met die lijn. Familieleden van verkeersslachtoffers en geweldsmisdrijven moeten ook in aanmerking komen," vindt hij. De verzekeringsmaatschappijen draaien opj voor de kosten. Daarmee zet Kox-thals de deur op eeni kier naar een scala aan mogelijkheden waarin de logica ver te zoeken is. Het unieke karakter van het smarten geld dreigt zo te verworden tot een loterij waaraan ie dereen middels een premieveiiioging meebetaalt. Een meisje Op het Fair Isle, een van de Orkneyeilanden, is eindelijk een meisje geboren. Sinds 1929 waren alle baby's op het eiland jongetjes. Op het ei land wonen 127 mensen. Molukkers Morgen zullen opnieuw een aantal Molukse gezinnen in Nedex-land arriveren, Aan boord van de Kota Inten be vinden zich ook families die zich in Zeeland vestigen en wel in Kerkwerve, Koude- kerke, Serooskerke en Grijpskei-ke. Na aankomst van deze gi-oep verblijven er ruim duizend mensen van de Molukken zich in de provin cie Zeeland. Olievelden De Britse minister van Bui tenlandse Zaken Morxison heeft verklaard dat zijn land de olievelden in Perzië niet zal ontruimen. Depositie van het Engelse personeel van de Anglo-Iranian oliemaat schappij wordt steeds moei- lijker. Het kantoorgebouw 1 van de firma werd bestormd door duizenden Perzen. Het Perzische parlement heeft haar vertrouwen in het be leid van minister-president Mossadeq uitgesproken. Amerikaanse oliemaat schappijen hebben ver- klaard de Perzische regering niet te helpen met de exploi tatie van de olievelden indien de Britten worden verdreven. Uitgever: J. C Boersema Hoofdredactie: A, L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax (0118)470102 E-mail redactie@pzc nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax. (0118) 470102 E-mail redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel (0113)273000 Fax (0113)273030 E-mail redgoes@pzc nl Terneuzen: Axelsestraat 16 Postbus 51 4530 AB Terneuzen Tel. (0115) 686000 Fax (0115)610724 E-mail. redtern@pzc.nl Hulst: 's Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel. (0114)373839 Fax. (0114)373840 E-mail redhulst@pzc nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454657 E-mail redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8 00 tot 17.00 uur Zierikzee, Goes en Hulst. 8.30-17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener NV Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800 - 0231231 of maandag t/m vrijdag- op de kantoren gedurende de openingstijden; zaterdags tot 13 30 uur op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond van 20 00 tot 22.00 uur: Tel. (0118) 484000 Fax(0118)470100 Abonnementen bij automatische incasso (tussen haakjes prijs met acceptgiro) per maand 39,45 (nvt) per kwartaal, 107,50 109,15) per jaar ƒ409.50 411.15) Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: abo@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers maandag t/m vrijdag, 2,00 per stuk zaterdag: 3,00 per stuk Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABNAMRO 47 70 65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen. Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd bij de advertentieorderafdeling. Tel: 0118-484321

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 2