Parade zwaait Loes Luca uit Ik teken nooit meer een contract PZC Brendel laat milde humor horen Mikhail Pletnev op zijn best Dansen met Kurt Weill Publiek geeft Lang vleugels 27 Elfde editie Rotterdams theaterspektakel Alfred Brendel viert dit jaar zijn zeventigste verjaardag en Philips markeert dat met cd's waarop hij Mozart en Schubert speelt. Zijn visie op de piano concerten van Mozart die hij op nam met The Academy of Saint Martin-in-the-fields zijn nog altijd voorbeeldig, maar met The Scottish Chamber Orches tra onder Charles Mackaras heeft hij na de concerten 20 en 24 nu de nummers 22 en 27 'her zien'. Meer dan ooit laat hij de milde humor in deze muziek doorklin ken. Hier is duidelijk de pianist aan het woord die in alle ernst zijn werk als plezier ervaart. In het pianoconcert 22, met eigen cadensen, leeft hij zich in het laatste deel zo zeer uit dat het is alsof hij een plezierrit te paard door de velden maakt, omringd door een al even uitgelaten en kleurrijk uitgedost, door hem cd Alfred Brendel uitgedaagd meejubelend or kest. Meer bespiegelend, maar bepaald ook poëtisch en licht is zijn toon in Schuberts pianoso nates D 575, 894, 959 en 960. Het zijn concertopnamen, ge maakt in Frankfurt, Amster dam, Snape en Londen. De spanning tussen pianist, com ponist en publiek is voelbaar en met deze opnamekwaliteit be wijst deze cd opnieuw dat der gelijke opnamen meer zeggen dan studiosessies. Indrukwekkend is de manier waarop Brendel de tijd neemt om de noten te laten spreken. Zowel in de langzamere als snellere delen. Dat kunnen al leen pianisten die niets meer hoeven te bewijzen, die zich vrij voelen en juist daardoor tot de kern komen. Een cadeau van de jarige voor zijn publiek. Hij zegt er zelf ook erg blij mee te zijn. Hans Visser Alfred Brendel. Mozart, pianocon certen 22, 27. Philips 468 367-2. Tijd: 67.31. Schubert, sonates D 575, 894, 959 en 960. Philips 456 573-2 (twee cd's). Tijd: 137.43. en bezoek aan de Parade in Rotterdam is als eten uit de muur. Van tevoren is een glimp op te vangen van wat je krijgt, de snack is lekker warm en vaak lust je na die ene hap nog wel iets. Ofwel, de uitbaters doen hun best het publiek op excentrieke wijze naar binnen te lokken. De tent is vaak onbeschrijflijk heet en na één voorstelling krijg je zin in meer: het Paradegevoel. Vandaar dat het menu voor de elfde aflevering weer zeer gevarieerd is. Loes Luca en haar mannen zorgen, voor de laatste keer, voor een'Grand Dessert'. F\e elfde aflevering van de UParade staat weer bol van de voorstellingen op het gebied fan theater, film en muziek. Duitse schlagers, acrobatiek, ranzigheid a la Jerry Springer, maar ook romantiek staat tot en met 1 juli op het menu in het Mu seumpark. Er zijn enkele nieuwkomers, zoals Kris Nikli- son. Theater Cosmic en Droog Brood. Maar ook oudgedienden alsSuver Nuver, De Dutch Don't Dance Division en na tuurlijk Nénette et les Zézettes zijn van de partij. Zij is de Parade", zei creatief directeur van de Parade Terts Bnnkhoff vorig jaar nog over Loes Luca. Vandaar dat zij ook een rol speelt in het 'Schiitters- portret' van Rotterdam, waar mee vorig jaar naar aanleiding van het tien-jarig bestaan van de Parade is begonnen. Dit jaar "orden de werken van kunste naars Aldert Mant je en Henk Schiffmacher in elke Parade- stad gepresenteerd. Op deze schilderijen staan historische en hedendaagse 'gangmakers' Jit deze steden. Rotterdam is op 22juni aan de beurt. ar staat Loes Luca echter v oor het laatst met haar vier mannen op dit theaterfestival. Ihnminste: als Nénette et les Zé- s. Na negen jaar kappen ze ermee en volgens eigen zeggen juct omdat ze bang zijn voor ju bilea. „Als je iets goeds hebt, moetje op tijd stoppen", zegt %mund van Santen, een van de Zézettes. Pierre van Duyl beaamt dit. „We houden ermee op, juist omdat het nu nog hart stikke leuk is." Nénette et les Zézettes, die ook nog uit Dennis Ringeling en Arend Niks bestaat, neemt een adempauze van een paar jaar wat betreft de Parade. Het kan echter best zijn dat Nénette er gens anders de kop opsteekt of dat de groep onder een andere naam en met een ander concept weer mee zal doen aan de Para de. Niets is echter nog zeker. ,,Het is een open einde", aldus Loes Luca. Dat geldt ook voor de voorstel ling zelf. Fin. Rien de va plus draait niet zozeer om het af scheid, alhoewel het soms wel door de show heen sijpelt. „Het is eerder een nieuw begin", ver klapt Loes Luca, maar veel meer wil ze niet loslaten over de af- scheidstournee. Ook omdat er nog maar weinig zeker is over de inhoud van de show. De eerste voorstelling van Nénette et les Zézettes was in 1993. De herinneringen aan het debuut zijn verschillend. „We hadden toch een draaiend podi um?", vraagt Arend zich hardop af. „We maakten reclame voor onze show en Loes ging toen de toeschouwers flink lopen be commentariëren...haha. Zodra de tent vol was, draaide het po dium zo de tent in, waardoor de bezoekers op het terrein een korte blik naar binnen werd ge gund." Raymund van Santen herinnert zich vooral dat er nog geen hon derd man in de tent pasten (nu zo'n 750) en Pierre denkt juist aan de ontspannen sfeer. „We hadden niets gepland en begon nen gewoon op de bonnefooi." Arend: „Ja, de verhaallijn ont stond op het podium." „Dat is nu heel anders", weet Raymund. „De druk is heel zwaar, want er is een bepaalde verwachting bij het publiek.„En je wordt steeds kritischer voor jezelf," vult Arend aan. „Drie maanden geleden hadden we een brainstorm-vergadering over de Parade", vertelt Van Santen. „Het was een hele saaie avond, maar toen de rest weg was hebben we met z'n vijven heel wat afgelachen. Dat gevoel heb ik met niemand anders", verzucht hij. Arend: „Het heeft iets van de romantiek van een schoolbandje dat altijd blijft optreden. Maar het is wel veel allemaal, twee shows op een avond. Toch krijgen we nooit een vervelend gevoel van al die drukte." „Ik ga vooral de chemie onder in dat vieze, natte kostuum moeten persen... nee bedankt! Maar wat ik wél zal missen zijn de blikken jonge mensen, fris, leuk en j ong, die ze elk jaar weer open trekken voor onze shows. En dat je daar dan lekker aan mag voelen, aan die jonge lijven, leuk toch!" Fin van Nénette et les Zézettes staat in elke Paradestad. Som mige andere voorstellingen, zo als Patatgaan echter weer aan Rotterdam voorbij. Mart je Jan sen van organisator Mobile Arts geeft uitleg. „Rotterdam heeft het voordeel een groot aantal premières te hebben, maar iede re stad heeft ook haar eigen, ex clusieve voorstellingen. Verder is het zo dat de Parade groeit door naamsbekendheid. In Am sterdam staan we al elf jaar en in Rotterdam nog maar vier jaar onder deze naam. Bovendien valt de Amsterdamse Parade in de zomervakantie en trekt daar door veel meer bezoekers." Loes over het Paradepubliek: „In Amsterdam en Utrecht is het altijd heel snel vol, maar daar zitten onze 'oude fans' ook. In ling missen, maar ook de chemie van de Parade zelf", aldus Den nis. „Het blijft iets aparts, ar tiesten die je eens per jaar ziet en wat altijd weer bijzonder blijkt." Ook Loes zal de onder linge vonk gaan missen, ook al werken sommige groepsleden het hele jaar door met elkaar sa men. „Maar dat is niet meer met z'n vijven..." Hitte „Wat ik zeker niet zal missen is die vreselijke hitte in de tent", zegt ze fel. „De hele avond met een bezweet lijf rondlopen en tijdens de tweede show je weer Rotterdam komen ze niet in zul ke groten getale. Ze vergeten ook vaak dat we maar vijf dagen per stad spelen." „Dat is karak teristiek aan Rotterdammers", denkt Raymund. „Ze roepen al tijd enthousiast van 'ik kom hoor', maar vaak zijn ze dan toch te laat." „Daarom zou ik het wel willen uitschreeuwen", zegt Dennis Ringeling uitbundig. „Rotter dammers moeten hun agenda er eens bij houden. Kom niet te laat, want we spelen maar zes avonden. Dat zijn in totaal twaalf voorstellingen, elke dag om acht uur en half elf." The Bells' is een minder be kend werk van Rachmanin- ov. De Russische componist werd hierbij geïnspireerd door een gedicht van Edgar Allan Poe, opgedragen aan zijn „vriend Willem Mengelberg en zijn Concertgebouworkest in Amsterdam". Hij schreef dit symfonisch ge dicht voor sopraan, tenor en ba riton, koor en orkest in 1913. Daarin volgt hij het gedicht van Poe, waarin deze vier soorten klokken beschrijft: het zilver achtige geluid van bellen op een slee, de gouden klank van bruidsklokken, het zware ge luid van de klokken die waar schuwen voor gevaar en de me talen klank van de doodsklok. De componist hechtte nogal aan het stuk, maar helaas is het ook in zijn tijd zelden uitgevoerd. Jammer want het is een emotio neel stuk waarin veel valt te be leven, zowel voor luisteraars als musici, zoals dirigent Mikhail Pletnev en het Russisch Natio naal Orkest en het Staats Ka merkoor van Moskou op deze cd. Een bruisende uitvoering met Marina Mescheriakova, Vladimir Chernov en Sergei La- rin als solisten, die volop recht doet aan wat het verhaal wil vertellen. Sergei Taneyev was in Moskou leerling van onder anderen Tsjaikovski en daarmee Westers georiënteerd. Hij schreef het symfonisch gedicht 'Johannes van Damascus' op tekst van Tol stoi, dat in 1884 voor het eerst werd uitgevoerd. Eveneens een cantate die de typische Russi sche koorklank laat horen. Twee onbekende muzikale pronkjuwelen, magistraal uit gevoerd met stralende melan cholie. Pletnev op zijn best. Hans Visser 'The Bells'van Rachmaninov en 'Jo hannes van Damascus' van Taneyev. Staats Kamerkoor van Moskou, Russisch Nationaal Orkest en solis ten o.l.v. Mikhail Pletnev. DG 471 029-2. Tijd: 60.21. Volgend jaar zijn Loes en haar mannen waarschijnlijk geen van allen op de Parade aan te treffen, zelfs niet als bezoekers. „Het is onze eerste vrije zomer in negen jaar", weet Loes. „Wij gaan lekker op vakantie hoor! Voordat het echter zover is, kan het publiek nog één keer genie ten van 'een kleurig palet van muzikale hoogstandjes, veelbe lovende acrobatiek, ravissant amicale personages, blakende balletten, razendsnelle roadies, prêt-a-porter, entre-nous pas de deux.' Naast Nénette et les Zézettes zijn nog zo'n achttien andere voorstellingen op de Parade te zien, verdeeld over negen tenten. Dit jaar speelt de Cine maparade een grotere rol. Inter- fusio komt met twee voorstel lingen: Woensdag, een dag uit het leven van een eendagsvlieg en Nous. Gabbi Weber zal live op het Paradeterrein de sprook jes van Godfried Bomans verfil men en bij de 8 mm-ober kunnen zoals gewoonlijk weer filmpjes worden besteld. Verder zijn bands als Jammah Tammah, de Gorelev, Superfly en de Grasparkieten te beluiste ren in de Orangerie. Ook kunst liefhebbers komen aan hun trekken. Naast de presentatie van het Schuttersportret in het zogenaamde 'Light Building' is ook 'Place du Terts', het schil dersatelier op locatie, weer aan wezig. Voor de jeugd is er 's middags de Kinderparade met onder andere een selectie uit het theateraan bod en de coverband De Lollies met liedjes uit Sesamstraat, maar ook van Limp Bizkit. Voor een hapje en drankje staan on der meer 'Soep van Gisteren', 'Zazou' en de favoriet van Luca en haar mannen, 'The Juicy Sis ters' garant. Eva Crouwell De Parade in Rotterdam wordt mor gen om 17.30 officieel geopend met de onthulling van het 'Schutters portret'. Het festival duurt tot en met 1 juli en vindt plaats in het Mu seumpark in Rotterdam. Meer informatie: wwiv.deparade.nl. Voor de een is Kurt Weill de componist van klassieke muziek in een heel persoonlijke, geëngageerde stijl, voor de an der is Weill vooral de schepper van de betere lichte muziek. Voor beide visies is veel te zeg gen. Feit is dat Weill met grote vanzelfsprekendheid grenzen tussen de genres overschreed, zo niet ontsteeg door vooral zich zelf te zijn. Vandaar dat het niet zo erg is als anderen met zijn muziek aan de haal gaan want Weill blijft altijd Weill. Zoals ook bij Max Raabe en zijn Palace Orchester en de ten aan zien van Weill volstrekt onver dachte H.K. Gruber. Voor de cd 'Charming Weill' bewerkten ze een goot aantal van zijn compo sities, respectvol naar de klank van het soort dansorkest dat in de jaren twintig en dertig in de betere ballrooms optrad. En in een aantal gevallen weken ze daarmee niet eens zo veel af van de stijlperiode waarin het werk van Weill ontstond. Met de stukken uit zijn 'Drei- groschenoper' bijvoorbeeld. Maar de arrangementen maken dat ook zijn latere composities voor het New Yorkse Broadway in dat geheel passen. De 'Sep- tembersong' bijvoorbeeld uit de musical 'Knickebocker Holi day'. Maar ook 'All at once' uit de film 'Where do we go from he re'. Maar hoewel al die stukken zijn gedompeld in een 'niets aan de hand ballroomsfeer', hebben ze juist daardoor een zekere la ding gekregen. Het is immers de schijnbaar luchthartige sfeer van voor de oorlog die Gruber en orkestlei der/zanger oproepen, terwijl de muziek van Weill, die in de jaren dertig wegens de nazi's zijn ge boorteland Duitsland verruilde voor Amerika en die in zijn werk altijd iets strijdbaars heeft ge houden, een bepaalde mate van drama in zich heeft. Het is daar door heerlijk dansen met Kurt Weill, maar met een glimlach. En dat maakt deze cd zo waar devol. 'Charming Weill' dus, maar ook net niet. Hans Visser Charming Weill - Palast Orchter, Max Raabe, H.K. Gruber. RCA Red Seal. BMG 09026 63513 2. Tijd: 69.53. De pianist Lang Lang werd geboren in China, waar hij al op zijn derde achter de piano terecht kwam en stevig les kreeg. Later zou hij in Amerika terecht komen en aan het Curtis Instituut zijn opleiding afma ken. Bij Telarc maakte hij nu een keurig cd-debuut, opgenomen tijdens een concert in de Seji Ozawa Hall in Tanglewood. Een concertopname dus en dat blijkt ook bij hem goed te wer ken. De wisselwerking met het publiek geeft hem bij wijze van spreken vleugels. Het repertoire geeft hem alle ruimte om con tact te maken, om zijn nog jonge gemoed te laten spreken. Wat dat aangaat spreken de oude ro mantische charismatische col lega's van weleer hem blijkbaar goed aan. Hij opent met de sonate in e ma jeur van Haydn (Hob. XVI:31), waarin hij mooi gedetailleerd en toch heerlijk zangerig spel laat horen. En reken maar dat zijn romantische stijl werkt in Rach- maninovs sonate no. 2. En andes wel in een 'dumka' en een noc turne van Tsjaikovski's. Of an ders in 'Islamay' van Balakirev. Maar het best op dreef is hij in 'Zes stukken' opus 118 van Brahms. Prachtig zoals hij de tijd durft te nemen om de noten te laten spreken. Aan de andere kant riekt zijn spel soms enigs zins naar de Amerikaanse gepo lijst aandoende romantiek. Maar alles bij elkaar is het een cd die nieuwsgierg maakt naar het vervolg. Hans Visser Lang Lang in Seiji Ozawa Hall, Tanglewood. Telarc, CD-80524. Tijd: 78.28. jk kan nu uitrusten wanneer ik er zin in |heb, kan een tournee zo lang of kort laten duren als ik zelf wil en ben de eigenaar van ®jnliedjes. Dit is de totale vrijheid en het is het heerlijkste wat me ooit is overkomen." Aimee Mann, de Amerikaanse zangeres die zich na een jarenlang gevecht met platen maatschappijen eindelijk 'bevrijd' voelt en "aar eigen label heeft, geniet nog dagelijks haar herwonnen onafhankelijkheid. ■■Wat ik de afgelopen jaren heb meege pakt, wil ik nooit meer beleven. Ik zet mijn 'andtekening alleen nog onder een nieuw paspoort. Nooit meer onder een contract." •a de dagen dat de new wave hoogtij vierde. ^asAimee Mann leadzangeres van de band .Tuesday. In '85 scoorde de groep een be- ':°°rli]ke hit met 'Voices carry'De druk van *e Platenmaatschappij om nog meer suc- fsnummers te schrijven nam steeds meer P Til Tuesday werd in een richting ge- uwd waar ze niet heen wilde en de bandle- ea besloten het bijltje erbij neer te gooien, at het niet een platenmaatschappij vaker °kan gaan, was in die tijd nog niet echt oorgedrongen tot Aimee Mann. Nadat ze esloot om solo verder te gaan, zette ze op- euw haar handtekening onder een platen- Aimee Mann: „Je kunt niet eeuwig vol spijt naar het verleden blijven kijken." foto GPD contract. „Ik had simpelweg geen idee dat ik voor de tweede keer een enorme fout aan het maken was." Al gauw had ze het gevoel weer gevangen te zitten. En de ketens waren dit keer nog ste viger verankerd dan voorheen. Geffen, het label dat haar 'in bezit had', werd overgeno men door Interscope. Daar werd van haar geëist dat ze, jawel, meer hits zou produce ren. Maar terwijl ze destijds met 'Til Tues day nog mocht vertrekken toen ze zich niet wilde conformeren, kon ze dit keer geen kant uit. Ze mocht niet gaan, maar moest te gelijkertijd toezien hoe haar album op de plank bleef liggen omdat het niet commer cieel genoeg was. Haar veelal rustige liedjes, in de stijl van El- vis Costello, zullen inderdaad niet vaak hoog in de top 50 belanden, maar haar cd's vinden al jarenlang moeiteloos hun weg naar een vast publiek. „Op de een of andere manier hebben platen maatschappijen altijd wel een paar arties ten onder contract waar ze niet zo goed raad mee weten. Maar ze willen ze dan vaak toch niet loslaten, omdat ze als de dood zijn dat een ander label het geniale in zo'n band of artiest wel onderkent en een wereldster van ze weet te maken. Onder het motto 'better safe than sorryhouden ze dus zo lang moge- lijk iemand vast." Na een bittere strijd wist Aimee Mann de mastertapes van haar nieuwe plaat Bachel or nr. 2 terug te kopen en bracht ze het album uit bij haar eigen, net opgerichte la bel Superego. Aanvankelijk werd de plaat alleen via het internet verkocht, maar later lag de plaat in de VS ook gewoon in de win kel. „Ik wist dat ik er in mijn eentje nooit in zou slagen om de plaat ook te distribueren in Europadus sloot ik na lang aarzelen toch een deal met V2 records. Maar het gaat hier bij echt alleen om een licentiedeal. Ik heb nog steeds alle rechten van de plaat en beslis ook zelf over de mate van publiciteit en de lengte van mijn tournees." De angst van een platenmaatschappij om spijt te krijgen als ze iemand laten gaan, is in het geval van Aimee Mann realiteit gewor den, want de Amerikaanse is tegenwoordig succesvoller dan ooitVorig j aar zong ze nog haar nummer 'Save me' tijdens de Oscaruit reiking, omdat dit liedje uit de film Magno lia genomineerd was als beste 'original song'. En de cd Bachelor nr. 2, waar 'Save me' ook op te vinden is, loopt prima.,Ik ver koop natuurlijk minder cd's dan ik zou heb ben gedaan als ik een commercieel album bij een grote maatschappij had uitgebracht. Maar als je bij een label zit, krijg je maar heel weinig geld voor heel veel cd's. Er moe ten daar zoveel mensen worden betaald van de winst die jij voor ze maakt. Nu mag ik al het geld zelf houden dat ik verdien. Een on gekende luxe." De vrees om ooit weer concessies te moeten doen, zit nog steeds erg diep bij Aimee Mann. „Misschien dat ik daarom ook beslo ten heb nooit meer in een band te gaan spe len. Natuurlijk sluit ik niet uit dat ik ooit weer eens iets voor de lol in die richting zou doen, maar dat is dan echt voor even. Het is hard werken, een band bijeen houden. Je moet zoveel moeite doen om het eens te wor den over zaken en je moet zo vaak water bij de wijn doen. Dat kan en wil ik niet meer." Knipoog Nu ze haar eigen label heeft, dat ze met een knipoog naar zichzelf Superego heeft ge noemd, kan ze eigenlijk zelf platenbaas gaan spelen. Toch is ze niet bang dat ze ooit andere artiesten hetzelfde aan zou doen als wat haar is overkomen. „Nooit van mijn le ven! Superego zal altijd een klein label blij ven. Op zich wil ik best een aantal singer/s ongwriters of leuke bands onderdak bieden, maar ik zou ze nooit wurgcontracten kun nen aanbieden. Zakken vol geld interesse ren me al net zo weinig als wereldfaam. In feite ben ik een socialist in hart en nieren. Tot nu toe ligt er alleen een concreet plan om een cd uit te brengen van Loud Family, waarvan ik de oprichter, Scott Miller, erg bewonder. Daarnaast komt er over enige tijd een live-album van de tour die Michael (Penn, haar echtgenoot, tevens singer/song writer, red.) en ik vorig jaar hebben gedaan. En ik ben alweer nummers aan het schrijven voor mijn vierde album." Als ze terugkijkt op de afgelopen jaren, kan ze af en toe nog behoorli j k gedeprimeerd ra ken. „Ik zou heel veel dingen anders hebben gedaan als ik van te voren had geweten wel ke consequenties mijn daden zouden heb ben. Ik ben in die tijd vaak zwetend wakker geworden na enge dromen. Maar je kimt niet eeuwig vol spijt naar het verleden blij ven kijken. Ik heb nu echt mijn lesje wel ge leerd en zal nooit meer zo de fout in gaan. Dat is een geruststellende gedachte." Hanneke van den Berg Aimee Mann treedt 28 juni op in de Melkweg in Amsterdam. donderdag 21 juni 2001 Nénette et les Zezettes, met rechts Loes Luca, staat dit jaar voor het laatst op het theaterfestival. foto Jaap Rozema/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 27