De wereld een skateboard Jeroen Bosch is nog steeds van deze tijd Creatieve underground in de Vleeshal Zo'n print is natuurlijk wel kunst s: goed", vertelt Jenkins. „De kids die de planken kopen kennen de namen van de ontwerpers, maar worden natuurlijk door de na men van de skate-professionals op hun spoor gezet. Uiteindelijk zullen ze hun materiaal kiezen omdat hun idolen het gebrui ken. Daarbij gaat het niet alleen om boards. The Girl Skateboard Company maakt alles, dus ook T-shirts, schoenen, adverten ties, onze eigen websites, noem het maar op. Via speciale maga zines en video's houden de ska ters in de straat bij wat hun ido len doen. Ze zien de nieuwste trucs en de nieuwste outfits. De sterren verdienen hun geld dan ook niet met het skaten zelf, maar met de promotie erom heen, bijvoorbeeld de ontwer pen die wij maken." Tegendraads Rondom het skaten mag dan een tegencultuur zijn ontstaan, Jenkins erkent dat die minstens zo kapitalistisch is als de Wes terse samenleving waarvan wordt afgeweken.Skaten is te gendraads, maar niet zozeer maatschappijkritisch. Het idee van steeds nieuwe producten in de markt zetten die de kids op kosten drijven, zit er natuurlijk in. Je zou kunnen zeggen dat we dat mechanisme van het kapita lisme gebruiken om creatief te kunnen zijn. Enige nuancering hoort daar wel bijDe compa nies moeten wel uit de skatewe- reld komen. Nike en Adidas pro beren via overnames wel in die wereld door te dringen, maar zij zijn toch vreemd aan de skate- wereld." Jenkins vindt het een blijk van erkenning dat The Girl Skate board Company zijn kunnen toont in de Vleeshal. Op de vraag of het bedrijf ook kunst maakt, houdt hij zich op de vlakte. „Er werken mensen die van de beste kunstacademies in de Verenigde Staten komen. Ook al kunnen ze in de ï-eclame- wereld drie keer zo veel verdie nen, als de topontwerpers iets met skaten hebben, komen ze liever bij ons. Of dat betekent dat we kunst maken, is een vraag die ik liever aan anderen overlaat. Ik vind het grote be lang van deze tentoonstelling dat de gesloten wereld van het skaten zich hier laat bekijken voor wie maar wil. Dat zal het begrip vergroten." ErnstJan Rozendaal Expositie: This is the flow door The Girl Skateboard Company en Gyz La Rivière Robert Rosenau, t/m 12 augustus in De Vleeshal in Middel burg, open di t/m zo van 13-17 uur. Tot en met 12 augustus is in Mu Art Foundation in Eindhoven een expo sitie met onder meer 236 skate boards te zien. Museum het Domein in Sittard toont tot en met 19 augus tus werk van de Californische kun stenaar/skateboarder Ed Temple- ton. Vanavond donderdaggeeft dr Iain Borden een lezing in De Vlees hal over de relatie tussen skateboar den, openbare ruimte en de stad. Borden is directeur van het Archi tectural History and Theory Depart ment aan de Bartlett UCL en auteur van het boek 'Skateboarding, Space and the City'. Aanvang: 20.30 uur. et mooie programmaboekje bij de tentoonstelling This is the flow in de Vleeshal in Middelburg begint met de beschrijving van de dag van een skater. Om zes uur 's ochtends droomt hij van skateboarding, op weg naar zijn werk valt hem een stoeprand op die hij nooit eerder heeft gezien, tijdens lunchtijd gaat hij met zijn skateboard het park in en 's avonds valt hem weer eens op hoeveel skateboarding er op televisie te zien is. De boodschap van het verhaaltje is duidelijk: een skater heeft een aparte blik op de werkelijkheid. De bezoeker van de Vleeshal kan zich de komende tijd in die manier van kijken inleven. donderdag 21 juni 2001 YTatuurlijk wordt in This is IN thezine, zoals de titel van het boekje luidt, niet de dag van zomaar een skater beschx-even. Het gaat duidelijk om een van de medewerkers van The Girl Skateboard Company, het Amerikaanse bedrijf dat aan de Middelburgse expositie heeft meegewerkt. De vijf ontwerpers die in de Vleeshal hun werk pre- senteren zijn zelf skatei-s. Wij zijn zo gelukkig dat we van onze passie ons werk hebben kunnen maken", zegt Andy Jenkins, ontwerper voor de twee grootste skateboard-ster ren van The Girl Skateboax-d Company: mede-opiichter en eigenaar Rick Howard en Eric Koston, op het ogenblik in ieder geval commercieel gezien de Skaten is tegendraads, maar niet maatschappijkritisch, het idee van steeds nieuwe producten in de markt zetten die de kids op kosten drijven, zit er natuurlijk in. fotografie Lex de Meester nummer één van de wereld. Dat maakt Jenkins tot de topont werper van The Girl Skate board Company. In Middelburg fungeert hij als projectleider Over de manier waarop skaters naar de werkelijkheid kijken, vertelt Jenkins:„Ik kijk naar ar- chitectuxxr als een skater. Welke mogelijkheden biedt een ge bouw mij om skatetrucs uit te halen? Een bankje in een park is voor de meeste mensen iets om op te zitten, de skater vraagt zich af wat hij er met zijn skate- board op kan. Skaters zijn ook buitengwoon geïnteresseerd in lege zwembaden. Die zijn 's winters een paradijs om in te stunten." In een paar zinnen typeert Jenk ins de skater als iemand met een aparte blik op de wereld en - als gevolg daaivan - als iemand die dingen doet die afwijken van wat als normaal wordt be schouwd. Daardoor is de afgelopen tien jaar i'ond het skateboarden een eigen cultuur ontstaan, een ui terst creatieve underground, met wex-eldwijde vertakkingen. Overal ter wereld hei'kennen skaters elkaar. Ook al zouden ze eikaars taal niet spreken, dan hebben ze nog altijd een ge meenschappelijke beeldtaal. Vandaar dat de vijf ontwerpers van The Girl Skateboard Com pany zonder enige moeite sa menwerken met de Rotterdam se kunstenaars Gyz La Rivière en Robext Rosenau. Ook zij zijn skatex-s. In de Vleeshal hebben La Rivière en Rosenau een in stallatie gebouwd waarin ge bruikte skateboardmaterialen zijn verwerkt. Schoenen, Slijtage T-shiits, (delen van) planken, wieltjes; op een geordende ma nier zijn ze op grote, bewegende panelen bevestigd. Dat zorgt niet alleen voor een esthetisch beeld, de slijtage vertelt een ver haal. Onderdeel van het kunst werk is een stellage met monito ren waarop filmbeelden te zien zijn die iets met skaten van doen hebben. Met hun installatie hebben La Rivière en Rosenau hun persoonlijke geschiedenis van het skateboarden vormge geven. De ontwerpers van The Girl Skateboard Company hebben voor een andere invalshoek ge kozen. Hoewel deze fabriek zich de afgelopen tien jaar heeft op gewerkt tot de meest gezagheb bende en px'estigieuze in de ska- tewereld - zeg maar de Nike van het skaten - zijn Jenkins en zijn companen niet bezweken voor de verleiding een overzicht te geven van wat ze allemaal al hebben gedaan. Speciaal voor de Vleeshal hebben de vijf ont werpers (naast Jenkins gaat het om Rob Abeyta, Tony Larson, Michael Leon en Andy Mueller) ieder twee nieuwe skateboards ontworpen, één voor elk van de skate-professionals voor wie ze dooi-gaans ontwerpen. De tien skateboards vormen The Vlees hal Series, en worden later dit jaar door The Girl Skateboard Company gewoon in productie genomen. Specialisatie Elke ontwerper heeft in de Vleeshal zijn eigen tafel gekre gen, aan weerszijden waarvan een reeks skateboard-ontwer pen is gestapeld, met die van The Vleeshal Series bovenop. De tafel zelf biedt ruimte voor documentatie over het ontwer pen en het bedrijf dat daarin is gespecialiseerd. „De ontwerpers kennen de ska ters waarvoor ze ontwerpen erg van een skateboard toch gewoon kijken naar de mooiste print. Vol gens mij is het wel kunst. Als je zoiets kunt ontwerpen is dat net zo iets als liet maken van een schilderij." Het skaten is zelf een kunst, vindt Jeroen van Sluis, een van de initi atiefnemers voor het Skatepark Middelbxxrg. Ook hij loopt rond op de opening van de expositie. De serieuze aandacht voor een 'onder gewaardeerde' cultuur als het skaten bevalt hem wel, hoewel hij die ook een beetje hypocriet vindt. „Het skatepark heeft een subsidie aanvraag ingediend in het kader van cultuurparticipatie. Dat is af gewezen, want skaten zou geen cultuur zijn maar sport. Dan is het wel een beetje wrang als je ziet dat zo'n dik gesubsidieerde cultuur- tempel als de Vleeshal uitgerekend over skaten een tentoonstelling maakt. Dan worden de hoge cultuur en die van de straat toch niet gelijk gewaardeerd." Maar dat een zo gerenommeerd Ameiïkaans skatebedrijf meewerkt aan zo'n mooie expositie die px-aktisch om de hoek is ingericht, is natuurlijk mooi meegenomen. „In Middelburg of all places", zegt Max-quez verbaasd. „Dat is toch een beetje the middle of nowhere. Je zou zoiets eerder in Amsterdam of Rotterdam vexwachten. Te gek dat het hier is. Die Vleeshal zal ik toch eens wat beter in de gaten gaan houden." Dennis Marquez (24) uit Middelburg is één keer eerder in de Vleeshal geweest. Niet bij een tentoonstelling van kunst, maar één over reptielen. Via internet is hij de expositie over het skate boarden op het spoor gekomen. „Als skater mag je dit niet missen." Zijn outfit - rood baseball-petje, skateboard op de rug, rugzak eron der - laat er geen misverstand over bestaan. Marquez is een fanatiek skater. Op de opening van de expositie valt hij op tussen het publiek en toch ook weer niet. Het is namelijk druk en door de Vleeshal be weegt zich een mix van het - wat oudere - kunstpubliek en een nieu we doelgroep - jongeren die duidelijk iets met skaten hebben. „Ik vind het wel gaaf", zegt Marquez. „Ik denk dat het goed is dat de mensen zich eens in de wex*eld van het skaten verdiepen. Dan krij gen ze een andere kijk op ons. Voor de meeste mensen zijn skaters al leen maar lui die overlast vei'oorzaken, nu kunnen ze de andere kant eens zien." Zelf kijkt hij ook zijn ogen uit. „Ik vind het mooi om te zien hoe al die producten worden ontwikkeld." Volgens Marquez valt het in de skatewereld wel mee met de hype rond de artikelen van The Girl Skateboard Company. „Het is natuxirlijk wel de top. Zij hebben het team met de beste pro's. Maar het is niet zo dat wanneer een van die sterren een nieuw board introduceex-t, iedereen dat me teen wil hebben. Ik denk dat de meeste mensen bij het aanschaffen tel, Jeroen Bosch is een schilder en leeft nu in Den Bosch. Hoe zou hij dan schil deren? Als Jackson Pollock, intuïtief met weinig aandacht voor compositie? Als Lu bbert, nxet demonische, verwrongen we zens? Of als zijn plaatsgenoot J. C. J. Van- derheyden, streng en helder, geobsedeerd door de waarneming? De hypothese geeft al aan dat haast een onzinnige onderneming is om hedendaagse kunstenaars te laten rea geren op het werk van Bosch. Bosch leefde in de Middeleeuwen en jxüst aandat simpele gegeven ontleent zijn werk sen groot deel van zijn kracht. Juist omdat de innerlijke drijfveren, de moraal en mys tiek van Bosch niet meer zij n terug te halen, tsBosch een van de meest tot de verbeelding prekende figuren uit de kunstgeschiedenis. ^er gelegenheid van het achtste eeuwfeest van Den Bosch in 1985, gaf de stad aan dei- oen hedendaagse kunstenaars de opdracht ^n visie te geven op het onvindbare mid denpaneel van Boscfx' De Zondvloed waar van delwee zijpanelen zich bevinden in Mu seum Boijmans van Beuningen. In 1985 Werd deze expositie getoond in Het Kruit- Nu, ter gelegenheid van het Jeroen h jaar, heeft het Kruithuis de werken René Daniels: Zondvloed. uit de archieven gehaald en geplaatst in het Muziekcentrum in Den Bosch. Geënt op Bosch is het derde deel in het expo sitie-drieluik dat Het Kruithuis brengt ter ere van Bosch. Eerder ging in het Zwanen- broedershuis Bizar Realisme van start, ter wijl divex'se kunstenaars langs de oevers van de Groote Stroom een interpretatie van Bosch' Tuin der Lusten neerzetten. Afmelders Destijds hadden de kunstenaars de nodige bezwaren om zich zomaar aan Bosch te wa gen. Slechts een van de ge vraagden (Rob van Koningsbruggen) zei meteen ja, enke len meldden zich meteen af. Tot die afmel- dei-s behoorde ook Pieter Laurens Mol die schreef dat zo'n onderneming grote kans liep een soort revue te worden waar 'deelne- mers hun patenten op het gestelde onder werp toepassen'. Mol trok overigens zijn af wijzing later weer in. Terecht heeft Het Kruithuis deze expositie nu weer uit de kast gehaald. Want in het drieluik is dit toch, ondanks de wat moeiza me presentatie in het Muziekcentrum1, de krachtigste expositie. Ondanks het feit dat de expositie ruim vijftien jaar geleden is ge maakt met voornamelijk conceptuele kun stenaars, heeft ze weinig aan actualiteit in geboet. Waarschijnlijk komt dat omdat Els Hoek en Sjarel Ex, destijds curatoren, kun stenaars hebben uitgezocht die niet gefor ceerd op zoek gingen naar het wezen van Bosch, maar veeleer naar wat De Zondvloed voor hen betekende. Neem René D aniels (1950), inmiddels na een hersenbloeding helaas weggevallen uit de voorhoede van Nederlandse kunstenaars. Lang dacht hij na, hield de curatoren aan het lijntje over zijn deelname en kwam ten slotte met een schilderij dat op het eerste ge zicht niets met Bosch, maar alles met Da niels te maken heeft. Hij toont gewoon weer zijn handelsmerk: het vlinderdasmotief. Maar bij nadere beschouwing is deze vlin derdas ook een drieluik waarbij het mid denpaneel een soort deur lijkt waaruit de schilder kan ontsnappen. En het likje verf op de voorgrond, is dat een verwijzing naai de berg Ararat waarop de ark van Noach uiteindelijk vastliep? Mysterieus, ongrijp baar en in die zin dicht bij Bosch. Ook het werk van Jan Dibbets (1941) is ui terst sterk. Aanvankelijk wilde Dibbets het middenpaneel inruimen voor zijn grote held, de kerkinterieurschilder Saenredam. Een provocatie waar hij later weer van af zag. In plaats daarvan nam Dibbets de twee zijpanelen in zwart-wit en op hun kop in zijn werk op. Een foto van een grijze bodem met sliertjes zeewier en wat rietstengels vormt nu een middenpaneel en warempel, de associatie met de zondvloed is daar. Zoektocht Andere kunstenaars zoeken Bosch elders. In materiaalgebruik (Mol, Van Koningsbrug gen), in symboliek (Lucassen), tei*wijl Kan telberg Bosch' compositie probeerde te ab straheren. Niet al het werk is even duidelijk en helder, maar de zoektocht is intex-essant genoeg. Nog interessanter zou het wellicht zijn ge weest om vijftien jaar na dato kunstenaars van nu te vragen. Dat zou ongetwijfeld een aantal interessante installaties en video's hebben opgeleverd. Gerrit van den Hoven Geënt op Bosch met René Daniels, Jan Dibbets, Ger van Elk, JCJ Vanderheyden, Lucebert, Peter Kantelberg, Rob van Koningsbruggen, Lucassen, Arno van der Mark, Pieter Laurens Mol, Jan Pe ter Kars Persoon, Peter Struycken, Carel Visser; te zien in het Muziekcentrum in Den Bosch (Prins Bernhardstraat 61), open van di t/m zo 13-17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 23