Miljoen beleggers zijn bankloos
Varkenspendel naar Spanje ligt onder vuur
Interesse om te
investeren in
Suriname groeit
Handelsconflict tussen Japan en China
7
Bijna-rijken zoeken tevergeefs naar adviseurs
KLM blijft
lonken naar
British Airways
Fusie uitvaartverenigingen
Benzine opnieuw goedkoper
Optimisme Nationale bank België
Knight Ridder schrapt 1700 banen
Euromunt in trek als kerstcadeau
woensdag 20 juni 2001
HnorAnton Posting
WOERDEN - Het groeiend aan
tal grotere beleggers in Neder
land heeft grote problemen met
het onderbrengen van hun ver
mogen. Naar schatting één mil
joen mensen die meer dan ge
middeld beleggen zijn op zoek
naar een bank die het vermogen
op gepaste wijze kan beheren.
Dat signaleert het onderzoeks-
en adviesbureau Cambridge
Technology Partners.
Met een vrij te beleggen vermo
gen van 50.000 tot 500.000 euro
(110.000 tot 1,1 miljoen gulden)
zijn deze bijna-rijken (nog) niet
interessant genoeg voor de pro
fessionele vermogensbeheer
ders. Tegelijkertijd zijn de
banken er technisch en organi
satorisch niet voldoende op toe
gerust om deze groep goed te be
dienen. Dit meldt Cambridge op
basis van onderzoek onder zes
tien algemene banken en pro
fessionele vermogensbeheer
dersin Nederland.
AMSTERDAM - British Air
ways is nog altijd de ideale part
ner voor KLM, maar het is geen
onvoorwaardelijke liefde. De
mitsen en maren waarop fusie
besprekingen vorig jaar stuklie
pen, staan nog overeind.
Dat zegt president-directeur L.
van Wijk in een vraaggesprek
met NRC Handelsblad van gis
teren. Hij benadrukt dat officië-
leonderhandelingen niet aan de
orde zijn. In september liepen de
onderhandelingen met de Brit
ten vast op de vele randvoor
waarden die KLM stelde. Zo
moest BA van de Nederlanders
desamenwerking met zijn Ame
rikaanse partner American Air
lines opzeggen. Het grootste
struikelblok waren echter de in
ternationale start- en landings
rechten.
Als tweede partnerkeus noemt
Van Wijk Air France. Alitalia is
rer weggezakt op het verlang
lijstje. ANP
Volgens het onderzoek 'Meer
aandacht voor minder geld' is er
onder de meer vermogenden een
categorie beleggers die welis
waar geen miljoenen belegt
maar wel erg groot is. In Neder
land gaat het naar schatting om
een miljoen mensen. Volgens
Cambridge groeit deze groep
snel en groeit ook hun vermogen
sneller dan dat van de echt rij
ken. De Europese omvang van
deze groep vermogenden wordt
geschat op 22 tot 30 miljoen be
leggers.
Alles bij elkaar heeft deze groep
voor een astronomisch bedrag
van 3,3 tot 4,5 biljoen euro te be
leggen. Maar wanneer bijna-rij
ken op zoek gaan naar vermo
gensbeheer stuiten zij op een
'missing link' in de bankwereld.
Volgens Cambridge is de finan
ciële dienstverlening van de
grote algemene banken vooral
gericht op de wensen van de
kleinere beleger. Voor het grote
re vermogen is deze echter min
der geschikt omdat deze klan
ten meer persoonlijk advies
vragen.
De stap naar professioneel ver
mogensbeheer door 'private
banks' is daarentegen weer te
groot omdat deze vaak een li
miet hanteren die voor de be
doelde groep te hoog ligt. Daar
bij beschikken private banks
niet over de internettechniek
die het mogelijk maakt een der
gelijke grote groep klanten te
bedienen. Diverse banken ge
ven in het onderzoek zelf al aan
niet toegerust te zijn op deze
klanten.
Combineren
Volgens Cambridge kan dit gat
gedicht worden door het combi
neren van informatie over de
klant, het persoonlijke beleg
gingsadvies en een mix van be
staande en toekomstige media
als internet en berichtgeving via
mobiele telefonie. De wensen,
het risicoprofiel en de transac
ties van de belegger kunnen via
de pc beter en gemakkelijker
toegankelijk worden gemaakt
voor de adviseur en belegger.
Dat maakt persoonlijke advise
ring on line mogelijk via inter
net. Daardoor kunnen beleg
gingsadviseurs meer klanten
bedienen met dezelfde persoon
lijke aandacht. GPD
Enkele Chinezen bekijken een in Japan gemaakte Nissan Bluebird op een autoshow in Shanghai. Waarschijnlijk blijft het bij kijken, want
Peking heeft strafheffingen ingevoerd voor auto's, telefoons en airconditioners uit het buurland. foto RTR
door Jeroen Segenhout
PEKING - Tussen China en Ja
pan is een hevig handelsconflict
ontbrand. De Chinese regering
besloot gisteren voor de import
van telefoons, auto's en aircon
ditioners uit haar buurland
strafheffingen in te stellen. Pe
king is boos omdat enkele agra
rische producten door Japans
protectionisme zijn getroffen.
Het handelsconflict sluimerde
sinds april, toen Japan besloot
de invoerrechten op paddestoe
len. uien en stro fors te verho
gen. Het ging daarbij om verho
gingen van 106 tot 266 procent
om eigen boeren te beschermen.
Onderhandelingen tussen Pe
king en Tokio hebben de afgelo
pen weken niets opgeleverdHet
Chinese ministerie van Handel
sprak gisteren van onterechte
handelsbarrières en discrimine
rende praktijken van Japanse
zijde.
Volgens Japan zijn de hogere
importtarieven conform de re
gelgeving van de Wereldhan
delsorganisatie (WTO). Peking
bestrijdt dit. Chinese ambtena
ren gaven aan dat de strafhef
fingen binnenkort al ingaan.
Japan reageerde aanvankelijk
woedend op de Chinese maatre
gelen. Enkele ambtenaren lie
ten doorschemeren dat de han
delsoorlog China's toetreding
tot de WTO, waarover nu nog
wordt onderhandeld, zou kun
nen schaden. Maar later riep de
Japanse premier Koizumi op tot
kalmte. „Het is passend voor
ons om voorzichtig te luisteren
naar hun argumenten en
gesprekken te voeren om de si
tuatie te verbeteren." Een
woordvoerder van het Chinese
ministerie van Buitenlandse
Zaken zei te hopen dat Japan
zich realiseert hoe belangrijk
het voor de onderlinge relaties is
dat er een soepele oplossing
wordt gevonden.
De voorgenomen strafheffingen
hebben voor Japanse bedrijven
nog weinig gevolgen. De pro
ducten waarvoor de sancties
gelden, worden vooral in China
zelf gemaakt door Japans-Chi-
nese gezamenlijke ondernemin
gen. DPA/RTR
Boeren leggen verband tussen epidemie en massale transporten
Minister Brinkhorst van Landbouw heeft het over 'gesleep
met dieren', de Brabantse varkensboer Tonny Nooyen noemt
het heel chic 'ondernemen op afstand'. Hoe je het ook noemt,
jaarlijks pendelen zo'n anderhalf miljoen Nederlandse biggen
naar gastboerderijen in het land van de zon om te worden vet
gemest. Spaanse boeren vrezen dat de huidige pestepidemie
het gevolg is van de massale diertransporten.
door Henk van den Boom
BARCELONA - Praten is so
wieso niet de sterkste eigen
schap van een Catalaanse var
kensboer. „Met stukjes in de
krant schieten we niets op", ver
woordt een van hen de gevoe
lens van de collega's. Van achter
het hermetisch gesloten hek van
zijn boerderij in Oliola, een
dorpje dat op de meeste kaarten
niet eens is te vinden, wil hij nog
wel een praatje maken over het
weer en de tarwe die hoognodig
van het land moet.
Over de varkenspest moet je te-
genhemniet beginnen. Een kort
adios' en hij sloft het erf op.
Rossend Saltiveri (34) kan die
houding later wel verklaren. ,,Je
moet niet vergeten dat we de vo
rige ellende nog maar goed drie
jaar achter de rug hebben. We
waren net zo'n beetje uit het dal
aan het krabbelen en nu begint
het weer van voor af aan. Er spe
len enorme belangen mee, en er
z>t een hoop politiek bij. Nie
mand durft de dingen bij naam
(enoemen." Saltiveri komt daar
zelf als bestuurder van de Cata-
kanse boerenbond Unió de
Ragesos (UP) uiteraard niet on
deruit, maar ook hij manoeu
vreert uiterst voorzichtig. „Sa
nitair gezien is het beter als de
meren worden gefokt en gemest
tonnen een kleine cirkel. Ver
voer over grote afstanden is na-
tourlijk nooit goed", luidt zijn
naren van de varkens worden
door de overheden schadeloos
gesteld voor de afgemaakte die
ren. Maar de boeren die ze ver
zorgen, krijgen niets. „Tijdens
de laatste pestepidemie in 1997
en 1998 hebben ze langer dan
een jaar geen stuiver verdiend.
Je kunt je voorstellen dat ze he
lemaal woest werden toen ook
nog eens bleek dat de inmiddels
ontslagen minister van Land
bouw, Francesc Marimon, een
aantal grote varkensbedrijven
meer schadevergoeding had uit
betaald, dan waar ze recht op
hadden."
Ook al zijn de kleine boeren af
hankelijk van de grote bedrij
ven, sinds de laatste pestepide
mie groeit de kritiek op hun
machtige collega's. En ook nu,
nog geen week na de nieuwe uit
braak, neemt de kritiek in alle
hevigheid toe. Ze beschuldigen
de leveranciers van biggen van
illegale transporten uit gebie
den waar pest heerst. Die ver
denkingen worden gesteund
door de politie die een uitge
breid onderzoek doet naar de il
legale herkomst van biggen op
sommige bedrijven. Roemenië is
al genoemd en ook de affaire
met de varkens van de Brabant
se varkenshouder Nooyen heeft
bij veel plaatselijke boeren
kwaad bloed gezet. Twee weken
geleden stuurde de Catalaanse
overheid 1200 biggen van
Nooyen terug naar Nederland,
omdat ze volgens haar illegaal
waren ingevoerd. De Spanjaar
den zijn er nog altijd vast van
overtuigd dat ook in 1997 de
varkenspest vanuit Nederland
naar Spanje is overgebracht.
Nooyen is een van de naar
schatting tientallen Nederland
se varkensboeren die vanwege
de mestproblematiek hun acti
viteiten voor een deel of hele
maal naar Spanje hebben ver
legd. Elke maand pendelen
ruim honderd veewagens vol
biggen richting het zuiden. Ook
veevoederbedrijven en vleesbe
drijven, zoals Nutreco laten
Spaanse boeren de varkens
grootbrengen. „Ik noem dat'on
dernemen op afstand', zegt Ton
ny Nooyen uit Deurne. Zes jaar
geleden liet hij in Renant, een
gehucht niet ver van Lerida,
Jordi Esteve, sinds 1995 bedrijfsleider in Spanje voor de Brabantse varkensboer Nooyen.
stallen bouwen voor vijfdui
zend varkens.
De Brabantse varkenshouder
laat zich zelf maar zelden zien in
het mooie heuvelland van La
Noguera in de uitlopers van de
Pyreneeën. De leiding van
'Nooyen Catalunya' heeft hij
overgedragen aan zijn Spaanse
bedrijfsleider, Jordi Esteve, die
overigens voor meer Neder
landse varkensboeren bemid
delt. „Ga maar naar hem toe, hij
kan je alles vertellen", zegt
Nooyen door de telefoon.
Esteve is al van de komst van de
verslaggever op de hoogte. Hij
woont in een van de drie statige
boerderijen die het gehucht vor
men. Een piepklein kerkje staat
ingeklemd tussen de gebouwen.
Vijftig meter verder staan de
schuren met de voersilo's. Een
natuurstenen zuil naast het toe
gangshek kondigt met sierlijke
letters aan dat de gast op bezoek
komt bij 'Nooyen Catalunya'.
Tongriem
Jordi Esteve is goed van de tong
riem gesneden. Volgens hem is
de kritiek op de import van Ne
derlandse biggen volkomen on
terecht. „We krijgen de dieren
altijd van dezelfde fokboerde-
rijZe worden medisch gekeurd
en komen in gesloten en gekli-
matiseerde vrachtwagens hier
naar toe. De kans op besmetting
onderweg is nihil." Hij vindt de
Europese discussie, aange
zwengeld door minister Brink
horst van Landbouw om de vee
transporten te beperken, dan
ook belachelijk. „We willen toch
een Europa met open grenzen?
Of geldt dat alleen voor broeken
en gloeilampen van Philips."
„Nee, ik verdedig niet alleen
mijn eigen belangen en die van
mensen als Nooyen. Ik kom ook
op voor de bevolking hier. Dit
gebied is bijna helemaal afhan
kelijk van de intensieve var
kensteelt. Dankzij de varkens is
hier de laatste jaren eindelijk
wat welvaart gekomen."
Boerenleider Saltiveri bekijkt
het wat genuanceerder. De pro
vincie Lerida heeft volgens hem
inderdaad weinig andere moge
lijkheden. Maar hij zou toch lie
ver zien dat de consument een
beetje meer voor het vlees zou
betalen, waardoor de massali
teit van de varkenshouderij een
wat humaner karakter zou krij
gen. Volgens hem zijn de sani
taire risico's met de transporten
wel heel groot. Zijn bond pro
beert al jaren zonder al te veel
succes de positie van de kleinere
boeren te versterken zodat ze
minder afhankelijk worden van
de grote bedrijven.
Kust
De kritiek op de intensieve var
kenshouderij en de daarmee sa
menhangende transporten
beperkt zich niet alleen tot de
kleine varkensboeren. Vooral in
de kustgebieden groeit het ver
zet tegen de toenemende stank
overlast en de mestproblema
tiek, Eind vorig jaar zijn vijf
gemeenten aan de Costa Brava
een procedure begonnen tegen
de regionale overheid, vanwege
de vervuiling van het grondwa
ter. In het dorpje Foixa is de
kwaliteit van het water zo slecht
dat de inwoners water moeten
halen in een naburige gemeente.
De Europese Commissie onder
zoekt de klacht van de gemeen
ten. Binnen de toeristenbranche
wordt al jaren geklaagd over het
gebrek aan regels. De sector ziet
VELSEN - De uitvaartverenigingen AWL (Arbeidersvereni
ging Voor Lijkverbranding) en de Nuva zijn gefuseerd. De
nieuwe naam van het fusieverband is Yarden (Jordaan). Met
in totaal zo'n 850.000 leden is Yarden op branchegenoot Dela
(2,1 miljoen leden) na de grootste uitvaartvereniging van ons
landOp een algemene ledenvergadering is het voorstel tot sa
mengaan goedgekeurd.
Voor de negenhonderd werknemers heeft het samengaan geen
gevolgen. Volgens directeur Vermeulen van de AWL kan de
nieuwe vereniging een breder dienstenpakket bieden aan
haar leden. Zo betaalde AWL de kosten van de uitvaart, ter
wijl de Nuva een bepaald bedrag uitkeerde. GPD
ROTTERDAM - Benzine is weer goedkoper geworden. Een li
ter euro ongelood is sinds gisteren 2,60, twee cent goedkoper
dan maandag. Super plus kost aan de pomp 2,72. Dat meldt
marktleider Shell via internet. Diesel blijft met 1,896 gelijk
in prijs.
Met de recente prijsdaling kost benzine net zo veel als begin
april. De gisteren aangekondigde prijsdaling is de negende op
rij. Als Shell de prijs verlaagt, doet de concurrentie dat door
gaans ook. ANP
BRUSSEL - De Belgische Nationale Bank verwacht voor dit
jaar een economische groei van 2,6 procent. Dat is 0,1 procent
meer dan in de prognoses van de regering. De werkgelegen
heid zal volgens de bank dit jaar toenemen met 57.000 banen.
De centrale bank verwacht ook een begrotingsoverschot van
0,3 procent. Toch waarschuwt gouverneur Quaden van de
bank de regering voor te hoge uitgaven. De gunstige budget
taire situatie wordt namelijk deels veroorzaakt door eenmali
ge factoren. ANP
SAN JOSÉ - Knight Ridder, de op een na grootste krantenuit
gever van de Verenigde Staten, schrapt 1700 banen. Dat heeft
directeur Tony Ridder gisteren in New York gezegd. Tot de re
organisatie is besloten wegens tegenvallende advertentiein
komsten.
Eerder dit jaar werden al 400 banen geschrapt. In totaal ver
dwijnt bijna 10 procent van het 22.000 mensen tellende perso
neelsbestand. Bij vrijwel alle 32 kranten die Knight Ridder
uitgeeft, gaan banen verloren. Gedwongen ontslagen zijn niet
uitgesloten, zei woordvoerster Lee Ann Schlatter.
De oplage van de kranten van Knight Ridder is sinds 1995 met
9 procent gedaald, terwijl het gemiddelde in heel de VS in die
periode 5 procent was. AP
AMSTERDAM - De euromunten, die vanaf 1 januari 2002
wettig betaalmiddel worden, zijn populair als kerstcadeau.
De Nederlandsche Bank krijgt veel verzoeken van bedrijven
die het zogeheten consumentensetje met daarin 32 muntjes
met een tegenwaarde van 25 in het kerstpakket willen stop
pen. Volgens de bank zijn er van de 8,8 miljoen setjes inmid
dels 4 miljoen besteld.
De centrale bank laat naast deze set nog twee andere euroset
jes maken. Elke Nederlander ouder dan 6 jaar krijgt voor
nieuwjaar de zogenoemde Zalm-kit, een boekje met daarin de
acht nieuwe euromunten (waarde 8,55 euro). Van dit setje
worden bijna 16 miljoen exemplaren verspreid. Verderwordt
er voor de detailhandel een set gemaakt. Deze set is bedoeld
om winkels te voorzien van wisselgeld. ANP
foto Henk van den Boom/GPD
de steeds verder oprukkende in
tensieve varkensteelt als een re
gelrechte bedreiging. Horeca
ondernemers hebben hun res
taurant gesloten, omdat hun
gasten niet langer in de stank
wilden zitten. Projectontwik
kelaars hebben recreatieplan
nen afgeblazen uit angst dat de
vakantiewoningen vanwege de
stankoverlast onverkoopbaar
zouden zijn.
De toeristensector wordt dit
keer gesteund door de milieube
weging. Ecoloog Toni Costa van
de organisatie voor natuurbe
heer Ipcena noemt een pakket
maatregelen die zijn groepering
bij de verantwoordelijke be
stuurders heeft gedeponeerd.
Variërend van mestfabrieken
tot een totaal verbod voor som
mige gebieden is Costa fel te
genstander van het vervoer van
dieren over lange afstanden.
Onnodig dierenleed, milieuver
vuiling door het transport, ex
tra kosten die de consument
moet betalen en concentratie
van macht bij een paar grote be
drijven, oordeelt hij. "Stop de
varkenspendel", is zijn eenvou
dige conclusie. GPD
door Armand Snijders
PARAMARIBO - Suriname
wordt weer aantrekkelijk
voor ondernemers om te in
vesteren. Tot die conclusie is
een delegatie van de Suri-
naams-Nederlandse Kamer
voor Handel en Industrie ge
komen tijdens een bezoek
aan de oud-kolonie, dat deze
week wordt afgesloten.
„In Nederland is weer volop
interesse", zegt Kamer-voor<-
zitter Joost van Iersel. Vooral
Surinaams-Nederlandse on
dernemers lijken bereid in
hun geboorteland bedrijvig
heid te ontplooien. De eerste
concrete afspraken zijn
daarover al gemaakt.
Het beleid van de regering-
Vënetiaan boezemt vertrou
wen in, meent Van Iersel. „Er
is eindelijk weer monetaire
en politieke stabiliteit en het
regeringsbeleid wordt breed
gedragen. Dat komt onder
meer, doordat het bedrijfsle
ven wordt betrokken bij het
uitzetten van het beleid. Ook
vind ik het een goede ontwik
keling dat Suriname meer
over zijn grenzen kijkt naar
mogelijkheden in de regio."
Deze ontwikkelingen zijn
niet onopgemerkt gebleven
in het voormalige moeder
land. Als blijk van vertrou
wen heeft minister Eveline
Herfkens van Ontwikke
lingssamenwerking twee
weken geleden ruim 900 mil
joen gulden vrijgegeven, het
restant van de 3,5 miljard
gulden aan Verdragsmidde
len die Suriname bij de onaf
hankelijkheid in 1975 kreeg
toegezegd. De Surinaamse
regering wil dit geld gebrui
ken voor schuldsanering, de-
viezenopbouw en program
ma's in een zestal sectoren,
waaronder onderwijs en ge
zondheidszorg.
Van Iersel verwacht een posi
tieve 'spin-off' van deze re
cente ontwikkeling. „Neder
landse bedrijven zullen dit
signaal oppakken en vanzelf
volgen." Twee ondernemers,
beiden van Surinaamse ori
gine, hebben reeds concrete
afspraken gemaakt. Volgens
Robert van Russel, directeur
van het lasbedrijf Uniweld
Services, begrijpelijk. Hij
denkt door zijn Surinaamse
achtergrond een streepje
voor te hebben op autochto
ne Nederlandse onderne
mers. „Je maakt niet zo snel
de fout de lokale arbeids
markt over het hoofd te zien.
Dat zet namelijk kwaad
bloed. De kans op succes is
het grootste als je als bedrijf
een joint venture aangaat. De
Nederlandse poot levert
'know-how' en materiaal, de
Surinaamse 'counterpart'
het personeel. Wil je het zon
der partner proberen, maak
dan gebruik van Neder
lands-Surinaamse krachten.
Anders blijf je in de ogen van
Surinamers een representant
van de oude, puur Hollandse
cultuur."
Caricom
Van Russel ziet ook mogelijk
heden in de regio. „De Euro
pese markt is verzadigd,
maar de landen die zijn aan
gesloten bij het Caribische
handelsblok Caricom zijn
nog onontgonnen gebied."
Hij verwacht op jaarbasis
een omzet te kunnen halen
van één tot anderhalf miljoen
gulden met zijn activiteiten
in Suriname. „Het is een
diepte-investering. Je moet
kijken naar de langere ter
mijn, want er zijn nog de no
dige obstakels. Zo kun je
geen sterke stroom krijgen
van 380 volt en 63 ampère
voor zware industrie. Ook
vind ik dat de besluitvor
ming over te veel schijven
loopt. Er is een zeker gemis
aan slagvaardigheid."
Diezelfde besluiteloosheid is
ook Frank Komproe opge
vallen. „Maar ik ben er al
mee vertrouwd door mijn Su
rinaamse achtergrond. Ik
houd er gewoon rekening
mee. Je moet hier niet te strak
plannen en je niet uit het veld
laten slaan als mensen hun
afspraken niet of pas later
nakomen." Komproe wil een
plantage opzetten om cas-
hew-noten te verbouwen en
een fabriek bouwen om ze te
verwerken. Daarvoor wil hij
naar eigen zeggen uiteinde
lijk 1700 mensen in dienst
nemen. Binnen een paar jaar
kan hij op jaarbasis een om
zet te halen van drie miljoen
dollar. GPD