Miljoen beleggers zijn bankloos Varkenspendel naar Spanje ligt onder vuur Interesse om te investeren in Suriname groeit Handelsconflict tussen Japan en China 7 Bijna-rijken zoeken tevergeefs naar adviseurs KLM blijft lonken naar British Airways Fusie uitvaartverenigingen Benzine opnieuw goedkoper Optimisme Nationale bank België Knight Ridder schrapt 1700 banen Euromunt in trek als kerstcadeau woensdag 20 juni 2001 HnorAnton Posting WOERDEN - Het groeiend aan tal grotere beleggers in Neder land heeft grote problemen met het onderbrengen van hun ver mogen. Naar schatting één mil joen mensen die meer dan ge middeld beleggen zijn op zoek naar een bank die het vermogen op gepaste wijze kan beheren. Dat signaleert het onderzoeks- en adviesbureau Cambridge Technology Partners. Met een vrij te beleggen vermo gen van 50.000 tot 500.000 euro (110.000 tot 1,1 miljoen gulden) zijn deze bijna-rijken (nog) niet interessant genoeg voor de pro fessionele vermogensbeheer ders. Tegelijkertijd zijn de banken er technisch en organi satorisch niet voldoende op toe gerust om deze groep goed te be dienen. Dit meldt Cambridge op basis van onderzoek onder zes tien algemene banken en pro fessionele vermogensbeheer dersin Nederland. AMSTERDAM - British Air ways is nog altijd de ideale part ner voor KLM, maar het is geen onvoorwaardelijke liefde. De mitsen en maren waarop fusie besprekingen vorig jaar stuklie pen, staan nog overeind. Dat zegt president-directeur L. van Wijk in een vraaggesprek met NRC Handelsblad van gis teren. Hij benadrukt dat officië- leonderhandelingen niet aan de orde zijn. In september liepen de onderhandelingen met de Brit ten vast op de vele randvoor waarden die KLM stelde. Zo moest BA van de Nederlanders desamenwerking met zijn Ame rikaanse partner American Air lines opzeggen. Het grootste struikelblok waren echter de in ternationale start- en landings rechten. Als tweede partnerkeus noemt Van Wijk Air France. Alitalia is rer weggezakt op het verlang lijstje. ANP Volgens het onderzoek 'Meer aandacht voor minder geld' is er onder de meer vermogenden een categorie beleggers die welis waar geen miljoenen belegt maar wel erg groot is. In Neder land gaat het naar schatting om een miljoen mensen. Volgens Cambridge groeit deze groep snel en groeit ook hun vermogen sneller dan dat van de echt rij ken. De Europese omvang van deze groep vermogenden wordt geschat op 22 tot 30 miljoen be leggers. Alles bij elkaar heeft deze groep voor een astronomisch bedrag van 3,3 tot 4,5 biljoen euro te be leggen. Maar wanneer bijna-rij ken op zoek gaan naar vermo gensbeheer stuiten zij op een 'missing link' in de bankwereld. Volgens Cambridge is de finan ciële dienstverlening van de grote algemene banken vooral gericht op de wensen van de kleinere beleger. Voor het grote re vermogen is deze echter min der geschikt omdat deze klan ten meer persoonlijk advies vragen. De stap naar professioneel ver mogensbeheer door 'private banks' is daarentegen weer te groot omdat deze vaak een li miet hanteren die voor de be doelde groep te hoog ligt. Daar bij beschikken private banks niet over de internettechniek die het mogelijk maakt een der gelijke grote groep klanten te bedienen. Diverse banken ge ven in het onderzoek zelf al aan niet toegerust te zijn op deze klanten. Combineren Volgens Cambridge kan dit gat gedicht worden door het combi neren van informatie over de klant, het persoonlijke beleg gingsadvies en een mix van be staande en toekomstige media als internet en berichtgeving via mobiele telefonie. De wensen, het risicoprofiel en de transac ties van de belegger kunnen via de pc beter en gemakkelijker toegankelijk worden gemaakt voor de adviseur en belegger. Dat maakt persoonlijke advise ring on line mogelijk via inter net. Daardoor kunnen beleg gingsadviseurs meer klanten bedienen met dezelfde persoon lijke aandacht. GPD Enkele Chinezen bekijken een in Japan gemaakte Nissan Bluebird op een autoshow in Shanghai. Waarschijnlijk blijft het bij kijken, want Peking heeft strafheffingen ingevoerd voor auto's, telefoons en airconditioners uit het buurland. foto RTR door Jeroen Segenhout PEKING - Tussen China en Ja pan is een hevig handelsconflict ontbrand. De Chinese regering besloot gisteren voor de import van telefoons, auto's en aircon ditioners uit haar buurland strafheffingen in te stellen. Pe king is boos omdat enkele agra rische producten door Japans protectionisme zijn getroffen. Het handelsconflict sluimerde sinds april, toen Japan besloot de invoerrechten op paddestoe len. uien en stro fors te verho gen. Het ging daarbij om verho gingen van 106 tot 266 procent om eigen boeren te beschermen. Onderhandelingen tussen Pe king en Tokio hebben de afgelo pen weken niets opgeleverdHet Chinese ministerie van Handel sprak gisteren van onterechte handelsbarrières en discrimine rende praktijken van Japanse zijde. Volgens Japan zijn de hogere importtarieven conform de re gelgeving van de Wereldhan delsorganisatie (WTO). Peking bestrijdt dit. Chinese ambtena ren gaven aan dat de strafhef fingen binnenkort al ingaan. Japan reageerde aanvankelijk woedend op de Chinese maatre gelen. Enkele ambtenaren lie ten doorschemeren dat de han delsoorlog China's toetreding tot de WTO, waarover nu nog wordt onderhandeld, zou kun nen schaden. Maar later riep de Japanse premier Koizumi op tot kalmte. „Het is passend voor ons om voorzichtig te luisteren naar hun argumenten en gesprekken te voeren om de si tuatie te verbeteren." Een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken zei te hopen dat Japan zich realiseert hoe belangrijk het voor de onderlinge relaties is dat er een soepele oplossing wordt gevonden. De voorgenomen strafheffingen hebben voor Japanse bedrijven nog weinig gevolgen. De pro ducten waarvoor de sancties gelden, worden vooral in China zelf gemaakt door Japans-Chi- nese gezamenlijke ondernemin gen. DPA/RTR Boeren leggen verband tussen epidemie en massale transporten Minister Brinkhorst van Landbouw heeft het over 'gesleep met dieren', de Brabantse varkensboer Tonny Nooyen noemt het heel chic 'ondernemen op afstand'. Hoe je het ook noemt, jaarlijks pendelen zo'n anderhalf miljoen Nederlandse biggen naar gastboerderijen in het land van de zon om te worden vet gemest. Spaanse boeren vrezen dat de huidige pestepidemie het gevolg is van de massale diertransporten. door Henk van den Boom BARCELONA - Praten is so wieso niet de sterkste eigen schap van een Catalaanse var kensboer. „Met stukjes in de krant schieten we niets op", ver woordt een van hen de gevoe lens van de collega's. Van achter het hermetisch gesloten hek van zijn boerderij in Oliola, een dorpje dat op de meeste kaarten niet eens is te vinden, wil hij nog wel een praatje maken over het weer en de tarwe die hoognodig van het land moet. Over de varkenspest moet je te- genhemniet beginnen. Een kort adios' en hij sloft het erf op. Rossend Saltiveri (34) kan die houding later wel verklaren. ,,Je moet niet vergeten dat we de vo rige ellende nog maar goed drie jaar achter de rug hebben. We waren net zo'n beetje uit het dal aan het krabbelen en nu begint het weer van voor af aan. Er spe len enorme belangen mee, en er z>t een hoop politiek bij. Nie mand durft de dingen bij naam (enoemen." Saltiveri komt daar zelf als bestuurder van de Cata- kanse boerenbond Unió de Ragesos (UP) uiteraard niet on deruit, maar ook hij manoeu vreert uiterst voorzichtig. „Sa nitair gezien is het beter als de meren worden gefokt en gemest tonnen een kleine cirkel. Ver voer over grote afstanden is na- tourlijk nooit goed", luidt zijn naren van de varkens worden door de overheden schadeloos gesteld voor de afgemaakte die ren. Maar de boeren die ze ver zorgen, krijgen niets. „Tijdens de laatste pestepidemie in 1997 en 1998 hebben ze langer dan een jaar geen stuiver verdiend. Je kunt je voorstellen dat ze he lemaal woest werden toen ook nog eens bleek dat de inmiddels ontslagen minister van Land bouw, Francesc Marimon, een aantal grote varkensbedrijven meer schadevergoeding had uit betaald, dan waar ze recht op hadden." Ook al zijn de kleine boeren af hankelijk van de grote bedrij ven, sinds de laatste pestepide mie groeit de kritiek op hun machtige collega's. En ook nu, nog geen week na de nieuwe uit braak, neemt de kritiek in alle hevigheid toe. Ze beschuldigen de leveranciers van biggen van illegale transporten uit gebie den waar pest heerst. Die ver denkingen worden gesteund door de politie die een uitge breid onderzoek doet naar de il legale herkomst van biggen op sommige bedrijven. Roemenië is al genoemd en ook de affaire met de varkens van de Brabant se varkenshouder Nooyen heeft bij veel plaatselijke boeren kwaad bloed gezet. Twee weken geleden stuurde de Catalaanse overheid 1200 biggen van Nooyen terug naar Nederland, omdat ze volgens haar illegaal waren ingevoerd. De Spanjaar den zijn er nog altijd vast van overtuigd dat ook in 1997 de varkenspest vanuit Nederland naar Spanje is overgebracht. Nooyen is een van de naar schatting tientallen Nederland se varkensboeren die vanwege de mestproblematiek hun acti viteiten voor een deel of hele maal naar Spanje hebben ver legd. Elke maand pendelen ruim honderd veewagens vol biggen richting het zuiden. Ook veevoederbedrijven en vleesbe drijven, zoals Nutreco laten Spaanse boeren de varkens grootbrengen. „Ik noem dat'on dernemen op afstand', zegt Ton ny Nooyen uit Deurne. Zes jaar geleden liet hij in Renant, een gehucht niet ver van Lerida, Jordi Esteve, sinds 1995 bedrijfsleider in Spanje voor de Brabantse varkensboer Nooyen. stallen bouwen voor vijfdui zend varkens. De Brabantse varkenshouder laat zich zelf maar zelden zien in het mooie heuvelland van La Noguera in de uitlopers van de Pyreneeën. De leiding van 'Nooyen Catalunya' heeft hij overgedragen aan zijn Spaanse bedrijfsleider, Jordi Esteve, die overigens voor meer Neder landse varkensboeren bemid delt. „Ga maar naar hem toe, hij kan je alles vertellen", zegt Nooyen door de telefoon. Esteve is al van de komst van de verslaggever op de hoogte. Hij woont in een van de drie statige boerderijen die het gehucht vor men. Een piepklein kerkje staat ingeklemd tussen de gebouwen. Vijftig meter verder staan de schuren met de voersilo's. Een natuurstenen zuil naast het toe gangshek kondigt met sierlijke letters aan dat de gast op bezoek komt bij 'Nooyen Catalunya'. Tongriem Jordi Esteve is goed van de tong riem gesneden. Volgens hem is de kritiek op de import van Ne derlandse biggen volkomen on terecht. „We krijgen de dieren altijd van dezelfde fokboerde- rijZe worden medisch gekeurd en komen in gesloten en gekli- matiseerde vrachtwagens hier naar toe. De kans op besmetting onderweg is nihil." Hij vindt de Europese discussie, aange zwengeld door minister Brink horst van Landbouw om de vee transporten te beperken, dan ook belachelijk. „We willen toch een Europa met open grenzen? Of geldt dat alleen voor broeken en gloeilampen van Philips." „Nee, ik verdedig niet alleen mijn eigen belangen en die van mensen als Nooyen. Ik kom ook op voor de bevolking hier. Dit gebied is bijna helemaal afhan kelijk van de intensieve var kensteelt. Dankzij de varkens is hier de laatste jaren eindelijk wat welvaart gekomen." Boerenleider Saltiveri bekijkt het wat genuanceerder. De pro vincie Lerida heeft volgens hem inderdaad weinig andere moge lijkheden. Maar hij zou toch lie ver zien dat de consument een beetje meer voor het vlees zou betalen, waardoor de massali teit van de varkenshouderij een wat humaner karakter zou krij gen. Volgens hem zijn de sani taire risico's met de transporten wel heel groot. Zijn bond pro beert al jaren zonder al te veel succes de positie van de kleinere boeren te versterken zodat ze minder afhankelijk worden van de grote bedrijven. Kust De kritiek op de intensieve var kenshouderij en de daarmee sa menhangende transporten beperkt zich niet alleen tot de kleine varkensboeren. Vooral in de kustgebieden groeit het ver zet tegen de toenemende stank overlast en de mestproblema tiek, Eind vorig jaar zijn vijf gemeenten aan de Costa Brava een procedure begonnen tegen de regionale overheid, vanwege de vervuiling van het grondwa ter. In het dorpje Foixa is de kwaliteit van het water zo slecht dat de inwoners water moeten halen in een naburige gemeente. De Europese Commissie onder zoekt de klacht van de gemeen ten. Binnen de toeristenbranche wordt al jaren geklaagd over het gebrek aan regels. De sector ziet VELSEN - De uitvaartverenigingen AWL (Arbeidersvereni ging Voor Lijkverbranding) en de Nuva zijn gefuseerd. De nieuwe naam van het fusieverband is Yarden (Jordaan). Met in totaal zo'n 850.000 leden is Yarden op branchegenoot Dela (2,1 miljoen leden) na de grootste uitvaartvereniging van ons landOp een algemene ledenvergadering is het voorstel tot sa mengaan goedgekeurd. Voor de negenhonderd werknemers heeft het samengaan geen gevolgen. Volgens directeur Vermeulen van de AWL kan de nieuwe vereniging een breder dienstenpakket bieden aan haar leden. Zo betaalde AWL de kosten van de uitvaart, ter wijl de Nuva een bepaald bedrag uitkeerde. GPD ROTTERDAM - Benzine is weer goedkoper geworden. Een li ter euro ongelood is sinds gisteren 2,60, twee cent goedkoper dan maandag. Super plus kost aan de pomp 2,72. Dat meldt marktleider Shell via internet. Diesel blijft met 1,896 gelijk in prijs. Met de recente prijsdaling kost benzine net zo veel als begin april. De gisteren aangekondigde prijsdaling is de negende op rij. Als Shell de prijs verlaagt, doet de concurrentie dat door gaans ook. ANP BRUSSEL - De Belgische Nationale Bank verwacht voor dit jaar een economische groei van 2,6 procent. Dat is 0,1 procent meer dan in de prognoses van de regering. De werkgelegen heid zal volgens de bank dit jaar toenemen met 57.000 banen. De centrale bank verwacht ook een begrotingsoverschot van 0,3 procent. Toch waarschuwt gouverneur Quaden van de bank de regering voor te hoge uitgaven. De gunstige budget taire situatie wordt namelijk deels veroorzaakt door eenmali ge factoren. ANP SAN JOSÉ - Knight Ridder, de op een na grootste krantenuit gever van de Verenigde Staten, schrapt 1700 banen. Dat heeft directeur Tony Ridder gisteren in New York gezegd. Tot de re organisatie is besloten wegens tegenvallende advertentiein komsten. Eerder dit jaar werden al 400 banen geschrapt. In totaal ver dwijnt bijna 10 procent van het 22.000 mensen tellende perso neelsbestand. Bij vrijwel alle 32 kranten die Knight Ridder uitgeeft, gaan banen verloren. Gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten, zei woordvoerster Lee Ann Schlatter. De oplage van de kranten van Knight Ridder is sinds 1995 met 9 procent gedaald, terwijl het gemiddelde in heel de VS in die periode 5 procent was. AP AMSTERDAM - De euromunten, die vanaf 1 januari 2002 wettig betaalmiddel worden, zijn populair als kerstcadeau. De Nederlandsche Bank krijgt veel verzoeken van bedrijven die het zogeheten consumentensetje met daarin 32 muntjes met een tegenwaarde van 25 in het kerstpakket willen stop pen. Volgens de bank zijn er van de 8,8 miljoen setjes inmid dels 4 miljoen besteld. De centrale bank laat naast deze set nog twee andere euroset jes maken. Elke Nederlander ouder dan 6 jaar krijgt voor nieuwjaar de zogenoemde Zalm-kit, een boekje met daarin de acht nieuwe euromunten (waarde 8,55 euro). Van dit setje worden bijna 16 miljoen exemplaren verspreid. Verderwordt er voor de detailhandel een set gemaakt. Deze set is bedoeld om winkels te voorzien van wisselgeld. ANP foto Henk van den Boom/GPD de steeds verder oprukkende in tensieve varkensteelt als een re gelrechte bedreiging. Horeca ondernemers hebben hun res taurant gesloten, omdat hun gasten niet langer in de stank wilden zitten. Projectontwik kelaars hebben recreatieplan nen afgeblazen uit angst dat de vakantiewoningen vanwege de stankoverlast onverkoopbaar zouden zijn. De toeristensector wordt dit keer gesteund door de milieube weging. Ecoloog Toni Costa van de organisatie voor natuurbe heer Ipcena noemt een pakket maatregelen die zijn groepering bij de verantwoordelijke be stuurders heeft gedeponeerd. Variërend van mestfabrieken tot een totaal verbod voor som mige gebieden is Costa fel te genstander van het vervoer van dieren over lange afstanden. Onnodig dierenleed, milieuver vuiling door het transport, ex tra kosten die de consument moet betalen en concentratie van macht bij een paar grote be drijven, oordeelt hij. "Stop de varkenspendel", is zijn eenvou dige conclusie. GPD door Armand Snijders PARAMARIBO - Suriname wordt weer aantrekkelijk voor ondernemers om te in vesteren. Tot die conclusie is een delegatie van de Suri- naams-Nederlandse Kamer voor Handel en Industrie ge komen tijdens een bezoek aan de oud-kolonie, dat deze week wordt afgesloten. „In Nederland is weer volop interesse", zegt Kamer-voor<- zitter Joost van Iersel. Vooral Surinaams-Nederlandse on dernemers lijken bereid in hun geboorteland bedrijvig heid te ontplooien. De eerste concrete afspraken zijn daarover al gemaakt. Het beleid van de regering- Vënetiaan boezemt vertrou wen in, meent Van Iersel. „Er is eindelijk weer monetaire en politieke stabiliteit en het regeringsbeleid wordt breed gedragen. Dat komt onder meer, doordat het bedrijfsle ven wordt betrokken bij het uitzetten van het beleid. Ook vind ik het een goede ontwik keling dat Suriname meer over zijn grenzen kijkt naar mogelijkheden in de regio." Deze ontwikkelingen zijn niet onopgemerkt gebleven in het voormalige moeder land. Als blijk van vertrou wen heeft minister Eveline Herfkens van Ontwikke lingssamenwerking twee weken geleden ruim 900 mil joen gulden vrijgegeven, het restant van de 3,5 miljard gulden aan Verdragsmidde len die Suriname bij de onaf hankelijkheid in 1975 kreeg toegezegd. De Surinaamse regering wil dit geld gebrui ken voor schuldsanering, de- viezenopbouw en program ma's in een zestal sectoren, waaronder onderwijs en ge zondheidszorg. Van Iersel verwacht een posi tieve 'spin-off' van deze re cente ontwikkeling. „Neder landse bedrijven zullen dit signaal oppakken en vanzelf volgen." Twee ondernemers, beiden van Surinaamse ori gine, hebben reeds concrete afspraken gemaakt. Volgens Robert van Russel, directeur van het lasbedrijf Uniweld Services, begrijpelijk. Hij denkt door zijn Surinaamse achtergrond een streepje voor te hebben op autochto ne Nederlandse onderne mers. „Je maakt niet zo snel de fout de lokale arbeids markt over het hoofd te zien. Dat zet namelijk kwaad bloed. De kans op succes is het grootste als je als bedrijf een joint venture aangaat. De Nederlandse poot levert 'know-how' en materiaal, de Surinaamse 'counterpart' het personeel. Wil je het zon der partner proberen, maak dan gebruik van Neder lands-Surinaamse krachten. Anders blijf je in de ogen van Surinamers een representant van de oude, puur Hollandse cultuur." Caricom Van Russel ziet ook mogelijk heden in de regio. „De Euro pese markt is verzadigd, maar de landen die zijn aan gesloten bij het Caribische handelsblok Caricom zijn nog onontgonnen gebied." Hij verwacht op jaarbasis een omzet te kunnen halen van één tot anderhalf miljoen gulden met zijn activiteiten in Suriname. „Het is een diepte-investering. Je moet kijken naar de langere ter mijn, want er zijn nog de no dige obstakels. Zo kun je geen sterke stroom krijgen van 380 volt en 63 ampère voor zware industrie. Ook vind ik dat de besluitvor ming over te veel schijven loopt. Er is een zeker gemis aan slagvaardigheid." Diezelfde besluiteloosheid is ook Frank Komproe opge vallen. „Maar ik ben er al mee vertrouwd door mijn Su rinaamse achtergrond. Ik houd er gewoon rekening mee. Je moet hier niet te strak plannen en je niet uit het veld laten slaan als mensen hun afspraken niet of pas later nakomen." Komproe wil een plantage opzetten om cas- hew-noten te verbouwen en een fabriek bouwen om ze te verwerken. Daarvoor wil hij naar eigen zeggen uiteinde lijk 1700 mensen in dienst nemen. Binnen een paar jaar kan hij op jaarbasis een om zet te halen van drie miljoen dollar. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 7