Late tranen op het strand
PZC
15
Film
E igen tijdse fabel
Vlotte Disney
James
Bondjes
Podium
Film
Exposities
20 t!m 26 juni
VLISSINGEN
Cine city
(Belbios 0900-9363)
Keizer Kuzco. Do.t/m di. 13.45 en 16.15 u.;
Spy Kids. Do.t/m di. 13.45,16.15 en 19 u.;
Dracula 2000. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m zo. en di. 21.45 u., zat.
ook om 24 u.;
Seven Days to live. Za. 24 u.;
Bridget Jones's Diary. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.,za.
ookom 24 u.;
Exit Wounds. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 19 en
21.45 u.;
See Spot Run. Wo. 13.45 en 16.15 u., do. en za. t/m di. 16.15 u.;
Dude, where is my car?. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.;
Along came a spider. Wo. t/m di. 21.45 u.( za. ook 24 u.;
Pokemon 3. Wo. 13.45 en 16.15 u., do. en za. t/m di. 13.45 u.;
The Mummy returns. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.;
Men of Honor. Wo. t/m di. 19 u.;
The Mexican. Wo. t/m di. 19 en 21.45 u.;
Save the last dance. Wo. 13.45 en 16.15 u.;
Sneak Preview. Ma. 21.45 u.
MIDDELBURG
Schuttershoftheater
(0118613482)
Memento. Wo. 20 u.;
Sousle Sable. Do. 19.30 u., za. 19.30 u., zo. 20 u.;
Crouching Tiger, Hidden Dragon. Vr. 19.30 u., za. 22 u.;
Simon Magus. Ma. en di. 20 u.;
Traffic. Do. 21.30 u., vr22 u.
HULST
De Koning
(0114312 030)
Spy Kids. Za. enzo. 13.45 en 16.15 u.;
Keizer Kuzco. Za. en zo. 13.45 en 16.15 u.;
Spot. Wo. za. en zo. 13.45 en 16.15 u.;
Pokémon3. Wo.,za. enzo. 13.45en 16.15u.;
Dungeons and Dragons. Wo. 13.45 en 16.15 u.;
Pearl Harbour. Za. 23 u., ma. en di. 20 u.;
Bounce. Do. en zo. 20 u., vr. 19.15 en 22.15 u., za. 19 en 21 u.;
Bridget Jones's Diary. Wo. 13.45,16.15 en 20 u., do., zo., ma., en
di.20u.,vr. enza. 19.15 en 22.15 u.;
The Mummy Returns. Wo., do., ma. en di. 20 u., vr. 19.15 en 22.15
u.,za. 13.45,16.15,19.15 en 22.15 u., zo. 13.45, 16.15 en 20 u.;
Along Came A Spider. Wo., do., zo., ma. en di. 20 u., vr. en za.
19.15en 16.15 u.;
Dude, where is my Car. Wo. en zo. 13.45,16.15 u. en 20 u., do.,
ma. en di. 20 u., vr. 19.15 en 22.15 u., za. 13.45,16.15,19.15 en
22.15 u.;
Exit Wounds. Wo., do., zo., ma. en di. 20 u., vr. en za. 19.15 en
22.15 u.;
Save the Last Dance. Wo. 13.45,16.15 en 20 u., do., ma. en di. 20
u., vr. 19.15 en 22.15 u., za. 13.45,16.15,19.15 en 22.15 u., zo.
13.45,16.15 en 20 u.;
The Mexican. Wo. 13.45 en 16.15 u.;
15 Minutes. Wo. 20 u.
GOES
't Beest
(0113 228 142)
Simon Magus. Do. en vr. 20.30 u.
ZIERIKZEE
Theater Mondragon
(0111410809)
Wonder Boys. Za. 21 u.
BERGEIM OP ZOOM
Cinemactueel
(0164 254 886)
Spy Kids. Vr. 18.45, za. 14 en 18.45 u.,zo. 14,16.15 en 18.45 u.;
Keizer Kuzco. Za. 14 u., zo. 14 en 16.15 u.;
Dracula 2000. Wo. en do. 20 u., vr. t/m zo. 21.30 u.;
102 Echte dalmatiërs. Wo. 14 u.;
Pokémon 3. Wo. za. en zo. 14 u.;
Pearl Harbour. Ma. en di 20 u.;
Bridget Jones's Diary. Wo. 14 en 20 u., do.20 u., vr. en za. 18.45 en
21.30 u., zo. 16.15,18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
Exit Wounds. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 18.45 en 21.30 u.;
Quills. Ma. en di. 20.30 u.;
Sneak Preview. Do. 20 u.
Roxy
(0164 233 434)
Spy Kids. Vr. 18.45 u., za. 14en 18.45 u., zo. 14en 16.15 u.;
Spot. Wo. 14u.,vr. 18.45, za. 14 en 18.45 u., zo. 14 en 16.15 u.;
Pearl Harbour. Ma. en di. 20 u.;
Dude, where is my Car. Wo. en do 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo. t/m
di. 20 u.;
The Mummy Returns. Wo., do. en zo. 20 u., vr. en za. 21.30 u.
woensdag 20 juni 2001
Wie bang was dat de jonge Franse filmmaker Francois Ozon
zijn onmiskenbare talent zou gaan verspillen aan pretenti
euze genrespelletjes kan opgelucht ademhalen. Na een wis
pelturige aanloop met 'Sitcom' (1998), 'Les amants crimi-
nels' (1999) en 'Gouttes d'eau sur pierres brülantes' (2000)
straalt zijn nieuwste film Sous le sable een nieuwe zelfverze
kerdheid uit. Alsof Ozon besloot dat hij het nu zonder stilisti
sche aandachttrekkerij kan.
door Leo Bankersen
Geen modieuze jongehonden-
film, maar een volwassen
psychologisch drama over
rouwverwerking met mooie
hoofdrollen voor wat oudere ac
teurs. In hoofdlijnen heel sober
en traditioneel, maar met pre
cies de juiste accenten die de
hand van een ware cineast ver
raden.
Het verhaal, dat Ozon samen
met de schrijfster Emmanuèle
Bemheim uitwerkte, is geba-
seei'd op een gebeurtenis die als
kind diepe indruk op hem
maakte en die nu de openings
scène is van Sous le sable. Een
oudere man verdwijnt spoor
loos bij het zwemmen in zee.
Zijn ontredderde echtgenote
(Charlotte Rampling) keert al
leen terug naar huis. Er is geen
lichaam gevonden, er zijn geen
tekenen die zouden kunnen uit
maken of het een ongeluk, zelf
moord of een misdrijf was. Het
staat zelfs niet vast dat de man
dood is.
Dreiging
Ook voor de kijker kan Sous le
sable dan nog alle kanten uit.
Gezien de onbestemde dreiging
die van sommige beelden uit
gaat lijkt zelfs een thriller tot de
mogelijkheden te behoren, al
was het maar om ons te verzoe
nen met de onverdraaglijke zin
loosheid van de verdwijning. Op
dat moment heeft Ozon ons dus
al heel subtiel in de belevings
wereld van de vrouw binnenge
loodst. Haar weigering om het
verlies te aanvaarden gaat zover
dat ze een half jaar later nog
steeds geen spoor van verdriet
toont en net doet alsof haar man
gewoon bij haar woont. Hij wil
maar niet onder het zand ver
dwijnen.
Curieus detail is dat Ozon na het
filmen van de eerste episode ook
de opnamen zes maanden heeft
onderbroken. Hij wist toen zelf
nog niet hoe het verder zou
gaan, al stond hem wel een
slotscène voor ogen waarin de
vrouw terugkeert naar het
strand. Het werd uiteindelijk
het klassieke rouwverwer
kingstraject, met bijzondere na
druk op de fase van de ontken
ning. Terwijl haar vrienden zich
zorgen maken om haar zorge
loosheid en een charmante vrij
gezel naar voren schuiven (het
leven gaat immers verder) ge-
met de vrouw nog van intieme
momenten met haar echtgenoot
(Bruno Cremer) die zich in ver
borgen hoekjes van haar wo
ning blijkt op te houden.
Een echte thriller is Sous le sa
ble niet, maar Ozon gebruikt
wel verwante technieken om
een emotionele spanning op te
bouwen die zich pas ontladen
kan wanneer het lichaam uit zee
wordt opgevist. Even nog houdt
ze haar verzet vol. 'Dat is zijn
horloge niet!liegt ze zichzelf
voor. Dan breekt ze en mogen de
tranen stromen.
Sous le Sable draait in Schut
tershof Middelburg.
Charlotte Rampling in Sous le Sable.
Wanneer het Hongaarse sprookje Simon Magus (1999) van
Ildik Enyedi hier eerder was uitgebracht was het een ideale
millenniumfilm geweest. Een mild melancholieke maar toch
lichtvoetige overpeinzing over zaken die op hun eind lopen
terwijl het nieuwe nog net niet zichtbaar is, zoals in het begin
van de film wordt aangegeven.
door Leo Bankersen
Bijna tweeduizend jaar nadat
volgens sommige bronnen de
mysticus Simon vanaf het Ro
meinse Forum te pletter viel in
een poging zijn tegenstander St.
Peter te bewijzen dat hij echt
kon vliegen verschijnt zijn Hon
gaarse naamgenoot in Parijs.
De magiër van 1998 is een ver
moeide wonderdoener die door
de politie te hulp is geroepen om
een moordzaak op te lossen. Si
mon (de Hongaarse acteur Péter
Andorai) heeft eigenlijk genoeg
van alles wat de mensen van
hem verwachten, en kijkt eigen
lijk het liefst naar de voorbij
gangers op straat.
Een onopvallende sleutelrol
spelen de merkwaardige dialo
gen die opbloeien tussen Simon
en de studente Jeanne (de hart-
veroverende Julie Delarme).
Terwijl de nieuwsgierige en
misschien wel verliefde Jeanne
haar vragen op hem afvuurt
antwoordt Simon uitsluitend
met 'oui' of 'non'. Naar wille
keur, zoals zal blijken, want hij
verstaat geen Frans, maar Jean
ne weet dat niet. Zo tovert hij
zijn vriendinnetje de meest cu
rieuze profielen van zichzelf
voor ogen, zoals ook alle ande
ren natuurlijk in hem zien wat
ze willen zien.
Zo is de film zelf ook een beetje.
Wie bijvoorbeeld op zoek is naai
de zin van het leven zal er onge
twijfeld veel ter overpeinzing
vinden, al zitten daar geen pas
klare aanwijzingen bij. Gewoon
zonder veel bijgedachten genie
ten van een heerlijke eigentijdse
Julie Delarme in het Hongaarse
sprookje Simon Magus.
fabel kan echter ook. De betrek
kelijke ongrijpbaarheid had bij
een mindere uitvoering storend
of vrijblijvend kunnen zijn,
maar Enyedi heeft het zeldzame
talent om je te betoveren zonder
dat je je achteraf bekocht voelt.
Simon Magus wordt vertoond
in 't Beest Goes en Schutters
hof Middelburg.
door Fritz de Jong
De tijd dat de Disney-studio's
hun grote tekenfilms ophingen
aan knuffelbare hertjes (Bam-
bi), sprookjesprinsessen
(Sneeuwitje) en in het oerwoud
opgroeiende knaapjes (Jungle
Book) ligt reeds geruime tijd
achter ons. De afgelopen jaren
zochten de Disney-producen-
ten hun inspiratie vooral bij le
gendarische figuren, zoals de
Griekse held Hercules en de
Indiaanse schone Pocahontas.
Op het eerste oog lijkt Keizer
Kuzco naadloos aan te sluiten
bij de nieuwe Disney-lrjn, aan
gezien de film wederom is gesi
tueerd in een mythologisch
tijdperk: de periode van de In
ca-indianen. Bij nadere be
schouwing wijkt de film echter
wezenlijk af van de tekenfilms
van het Grote Gebaar, waarin
Disney de laatste jaren gros
sierde. Keizer Kuzco leunt niet
op uitgebreide muzikale inter
mezzi, de hoofdpersonen raken
niet verstrikt in een suikerzoe
te romance, en de anders zo dik
opgelegde moraal blijft goed
deels achterwege.
Zowel in de klare animatiestijl
als in de snelle aaneenschake
ling van beeldgrappen doet de
film eerder denken aan ouder
wetse cartoons, een genre
waarin concurrent Warner
Brothers (Bugs Bunny, Daffy
Duck) vanouds altijd beter
thuis was dan Disney. Keizer
Kuzco maakt echter op over
tuigende wijze duidelijk dat
een studio - zelfs een moloch
als Disney - nooit te oud is om
te leren.
Met veel vaart en humor ver
telt de film het verhaal van de
zelfingenomen Keizer Kuzco,
die door zijn onbetrouwbare
adviseur Yzma op een zijspoor
wordt gezet nadat ze hem heeft
omgetoverd in een lama. Ook
als sprekend lastdier blijft
Kuzco een onuitstaanbare
kwast.Wel bijzonder amu
sant.
Keizer Kuzco: Cine City Vlis-
singen, De Koning Hulst en Ci
nemactueel Bergen op Zoom.
Alexa Vega en Daryl Sabara.
door Fritz de Jong
Robert Rodriguez vestigde een
stevige cultreputatie met gesti
leerde en tamelijk gewelddadi
ge genrefilms als 'El Mariachi',
'From Dusk Till Dawn' en 'The
Faculty'. De Texaanse regis
seur vond het echter jammer
dat hij zijn films niet met goed
fatsoen aan zijn kinderen kon
laten zien, en daarom stortte
hij zich samen met echtgenote
en vaste producente Elizabeth
Avellan op de vervaardiging
van een heus familiespektakel.
Het resultaat, Spy Kids, laat
zich omschrijven als een ge
slaagde kruising tussen James
Bond en de klassieke Roald
Dahl-verfilming 'Willy Wonka
The Chocolate Factory'.
Centraal staan twee kinderen
(Alexa Vega en Daryl Sabara)
die er tot hun stomme verba
zing achter komen dat hun
saaie ouders (Antonio Bander
as en Carla Gugino) in feite su
perspionnen zijn. Nadat de
kinderen verzeild zijn geraakt
in een dolle achtervolging te
water, ontdekken ze dat hun
ouders in handen zijn gevallen
van Fegan Floop, de gestoorde
presentator van een populair
kinderprogramma (een lekker
vet aangezette rol van Alan
Cumming) die een duivels plan
heeft bedacht om de wereld te
overheersen. Tijdens hun po
gingen om paps en mams te be
vrijden ontpoppen de kinderen
zich als James Bondjes in de
dop.
Rodriguez brengt het van aan
stekelijke nonsens aan elkaar
hangende scenario met veel
vaart en humor in beeld, waar
bij een eervolle vermelding op
zijn plaats is voor de kleurrijke
en fantasievol vormgegeven
decors en kostuums. Vooral de
nadrukkelijk door de architec
tuur van Gaudi geïnspireerde
schuilplaats van Fegan Floop
zit vol met prachtige visuele
vondsten.
Hoewel Rodrigueze zijn pu
bliek niet lastigvalt met een
opgelegde stichtelijke moraal,
valt wel op dat de strijdende
partijen elkaar niet te lijf gaan
met pistolen of ander wapen
tuig. In plaats daarvan schake
len de 'spy kids' him vijanden
uit met speciaal geprepareerde
kauwgum. Voor een regisseur
in wiens films de doodskisten
doorgaans niet zijn aan te sle
pen mag zoveel vredelievend
heid toch wel opzienbarend
worden genoemd.
Spy Kids: te zien in Cine City
Vlissingen, De Koning Hulst,
Cinemactueel en Roxy Bergen
op Zoom.
ANTWERPEN
Psst..! Bischops vs Vomers
ten dicussieavond over familie, anderen en
huisdieren met een fundamenteel gebrek
^communicatie, van Roger van Ransbeek,
door Jeanine Bischops en Johny Voners in
een regie van Karei Vingerhoets.
wo. do. vr. en za. 20.30 uur. Fakkeltheater
Stepping Out
Muzikale komedie van Richard Harris over
eenstepdanseres, haar leerlingen en over
vriendschap en spanning, die een wedstrijd
rj'et zich meebrengen,
do. vr. en za. 20.30 uur, Noordtheater
"Traditioneel Kaapverdië
Muziek uit de Kaapverdische eilanden; mu
ziek, die gekenmerkt wordt door de talrijke
^ortugees-Afrikaans-Latijns-Amerikaanse
invloeden. Een bonte verzameling voorstel-
•ngen uit alle hoeken van de wereld.
d°. vr. za. zo. ma. en di. 20.30 uur, Wereldcul-
•urencentrum Zuiderpershuis
GENT
Me Jane
Een voorstelling door vzw Drie Pees, waarin
het verhaal van Tarzan en Jane in een nieuw
jasje is gestoken en dat zich afspeelt in café
Het Oerwoud.
do. vr. za. en di. ARCA 20.00 uur
Am Ziel
Een toneelstuk naar Thomas Bernard onder
regie van Mark Vanden Bos.
do. vr. za. en di. 20.00 uur, ARCA Theater
Mïdzomernachtf ïlmf estiva I
Slotconcert. Kwintet Tweng begeleidt live
Hitchcock's Psycho met een eigentijdse
bloedstollende sound-track,
do. 22.00 uur. Vooruit
La Bohème
Opera van Puccini
do. en vr. 20.00 uur, Vlaamse Opera
Cabaret
Voorstelling met Jo de Meyere, Oswald Ver-
syp. Margriet Bruggeman enn Josef DeWe-
ver.
vr. en za. 20.00 uur, Theater Tinnenpot
Mezzanine
Pleinconcerten Sylvia Bernier
Recital met werk van Liszt
zo. 11.00 uur, Bijloke
Orgelrecïtal
Europese orgelmuziek door Edward De
Geest.
zo. 19.00 uur, St. Baafskathedraal
DEURLE
Aperitief concert
Concert met werk van Schnittke/Tsaikovski
door I Fiamminghi.
zo. 11.00 uur. Sint-Martens-Latum Deurle
Michael Caine (links), Sandra Bullock en Benjamin Bratt in Miss Congeniality.
ANTWERPEN
Metropolis (tel. 0032.3.544.36.00). Wo t/m di. 14.15 u.:
102 Dalmatiërs; wo. t/m di. 14.15,16.45,19.45 en 22.15
u.: Miss Congeniality; Along came a spider; Pearl Har
bour; Sexy Beast; Men of Honor; Exit Wounds; Malena;
15 Minutes; Sweet November (zat en zo. 17 u., vr., za.
en zo. 20 en 22 u.);Traffic; The Mummy returns; The
Mexican; Requiem for a dream; Costa; wo. t/m di.
14.15,17,19.45 en 22.30 u.. Thirteen days; Spot; wo.
t/m di. 14.15 en 16.45 u.: Chicken Run; Mariken; Poke
mon 3; Monkey Bone; Keizer Kuzco; Spot; wo. t/m di.
19.45 u.: Finding Forrester (vr„ za. en zo. 20 u.);"wo. t/m
di. 14.15 en 22.15 u.: Dude, where is my car? (za. en zo.
14.30en22u.);wo.t/mdi. 16.45 en 19.45 u.: Proof of life
(za. en zo. 20 u.); wo. t/m di. 19.45 en 22.15 u.: The way
of the gun (niet op vr., za. en zo.); Rememberthe titans
(niet op vr All the pretty horses (met op za. en zo.);
What women want (wo. 20 u., vr„ za. en zo. 20 en 22 u.);
Chocolat; wo. t/m di. 22.15 u Hannibal (vr. en za. 22.30
u.).
UGC Cinema's (tel. 0032.3.206.70.00). za., zo., ma. en
di. 11.45,14.30 en 17 u.: Blub, ik ben een vis; wo., za„
zo., ma. en di. 11.45,14.30 en 17 u.: Pokemon 3; Spot;
wo., za., zo., ma. en di. 14.30 u The emperor's new
groove; wo. t/m di. 14.30 en 20 uApocalypse now re-
dux; wo. t/m di. 11.45,14.30,17.30 en 20.30 u.: 13Days;
11.45,14.30,17 en 20 u.: Miss Congeniality (wo. niet
om 20 u.); vr. t/m di. 11.45,14.30,17,20 en 22.30 u.: Lara
Croft; tomb Raider; wo. t/m di. 11.,45,14.30,17,20 en
21.30 u.: Pearl Harbor; wo. t/m di. 11.45,14.30,17,20 en
22.30 u.: Along came a spider; La Stanza del Figlio; Le
Fabuleux destin d'Amelie; Malena; Men of honor; Re
quiem for a dream; Sexy Beast; The Mexican; The
mummy returns; The princess and the warrior; The
way of the gun; wo. t/m di. 11.45,14.30,17.15,19 45 en
22.30 u Proof of life; wo. t/m di. 22.15 u.: Traffic; vr.
22.30 u.: Girls United.
GENT
Decascooplinfo: 00.32.92.65.06.00) - Help! I'm a Fish,
za. en zo. 14.15 en 16.45 uur; Lara Groft, vr. za. en zo.
19 45 en 22.15 uur; Girls United, za. en zo. 19.45 en
22.15 uur; Malena, The Mummy Returns, The Mexican,
alien dag. 14.15,16.45,19.45 en 22.15 uur; Spot (NV en
OV), dag. 14.15,16.45,19.15 uur en 22.15, vr. za. en zo
niet om 22.15 uur; Costa! en Miss Congeniality, dag.
14.15 en 16.45 uur; Way oftheGun.dag. behalve za en
zo., 19.45 en 22.15 uur, vr. nietom 19.45 uur; Traffic,
dag. 19.45 en 22.15 uur, vr. za. en zo. en di. niet om
19.45 uur; Pearl Harbour, dag. 14.15,16.45,19.45 en
22.15 uur; Pokemon 3,dag. 14.15 en 16.45 uur; Along
Came a Spider, dag. 14.15,16.45 uur, 19.45 en 22.15
uur, za nietom 19.45 uur; Keizer Kuzco, dag. 14.15uur;
Thirteen Days, dag. 19.45 en 22.15 uur, do. en di. niet
om 22.15 uur; Sweet November, dag. 14.15,16.45,
19.45 uur en 22.15 uur, behalve za. en zo. ,vr. nietom
19.45 en 22.15 uur; Men of Honor, dag. 19.45 en 22.15
uur; Pauline Paulette, do. 22.15 uur.
Sphinx(info. 00.32.92.25.60.86) - Billy Elliot, za. en zo.
17.00 uur; The Princess en The Warrior, dag. 20.00 en
22.30 uur. wo. za. en zo. ook om 17.00 uur, di. niet om
20.00 uur; Malena, dag. 20.00 uur, wo. za. en zo. 14.30
en 17.00 uur; Kirikoe en de Heks, Ned. versie, wo. 14.30
uur; La Stanza del Figlio (The Son's Room), dag. 20.00
en 22.30, wo. za. en zo. ook 14.30 uur, wo. nietom 22.30
uur; Le Fabuleux Destin d'Amelie Poulain, dag. 20.00
en 22.30, wo. za.enzo. ook 14.30, wo. nietom 20.00
uur; Intimacy, dag. 22.30 uur, behalve wo.; Girlfight,
Ned. ondertiteld, za. 14.30 uur; ledereen Beroemd, za
en zo. 17.00 uur
Studio Skoop (info; 00.32.92.25.08.45) - Requiem for a
Dream, première België, vanaf do. dag. 20.00 en 22.30
uur, za. en zo. ook 15.00 en 17.30 uur; All the pretty
Horses, première, vanaf do. dag. 20.00 uur, za. en zo.
ook 15 00 uur; Sexy Beast, dag. 20.00 en 22.30 uur, za.
en zo. ook 15.00 en 17.30 uur; Pane eTulipani, dag.
20 00 uur; Pearl Harbour, wo. 20.00 uurInnocence,
dag 20.00 uur, za. en zo. 15.00 uur; Me, You, Them, za.
en zo. 17.30 uurQuills, dag. 22.30 uur, za. en zo. ook
17.30 uur; Memento, wo. 23.00 uur. vanaf do. dag.
22,30 uur; Amores Perros, dag. 22.30 uur; Gladiator, za
en zo. 17.00; Mariken, za. en zo. 15.00 uur.
BRUGGE
Kennedycomplex (info' 00.32 50.33.20.70) -Lara Croft,
avant-première, vr. 20.00 en 22.30 uur, za. 14.30,20.00
en 22.30 uur, zo. 14,30,17.00 en 20.00 uur, ma. en di,
20.00 uur; Pearl Harbour, dag. 20.00 uur, za. en zo. ook
14.30 uur; Exit Wounds, do. 20.00 uur; The Mummy Re
turns, wo. do. ma. en di. 20.00 uur, vr. 20.00 en 22.30
uur, za. 14.30,20.00 en 22.30 uur, zo. 14.30,17.00 en
20.00 uur; Malena, wo. do. ma. en di. 20.00 uur, vr. en
za. 20.00en 22.30 uur, zo. 17.00 en 20.00 uur;The Mexi
can, wo. en do.. 20.00 uur, zo. 17.00 uur; Pokemon 3, za.
enzo. 14.30 uur.
Lumière (info: 00.32.50.34.34 65): Pauline Paulette,
avant-première. zo. 17.00 uur; Sous le Sable, wo. zo. en
di. 22.00 uur; La Stanza del Figlio, wo. do. ma en di.
20.00 uur, vr. en za. 20.00 en 22.00 uur, zo. 15.00 en
20.00 uur; Innocence, do. en ma. 22.00 uur.
KNOKKE
Beverly Screens (info: 00.32.50.62.06.20) -Tomb Rai
der, avent-première, vr. 20.00 en 22.30 uur, za. en zo.
15.00,17.30,20.00 en 22.30 uur, ma. en di. 20.00 uur;
Malena, wo. do. vr. ma. en di. 20.00 uur, za. en zo. 17.30
en 20.00 uur; Along came a Spider, wo. en do. 20.00
uur, vr. 22.30 uur, za. en zo. 17.30 en 22.30 uur; Pearl
Harbour, wo. do. vr. ma. en di. 20.00 uur, za. en zo.
14.30 en 20.00 uur;The Mummy Returns, wo. do. ma.
en di. 20.00 uur, vr. 20.00 en 22.30 uur, za. en zo. 14.30,
17.00,20.00 en 22.30 uur; Pokemon 3, za. en zo. 15.00
ANTWERPEN
Museum voor Schone Kunsten: tot 19 augus
tus - Venus, vergeten mythe.
Prov. Museum Sterckshof: tot 22 juli - Ko
ninklijk zilver voor volk en vorst: 1830-2000,
een expositie over zilverwerk dat tussen
1830 en 2000 werd vervaardigd voor het Bel
gische Koningshuis.
Etnografisch museum: tot 27 juni - De Boed
dha in de Drakenpoort. Boeddhistische
sculptuur uit de grotten van Longmen, de 5e
tot 8ste eeuw. Reliëfs, sculpturen en graf
beelden uit Longmen.
Hessenhuis: tot 24 juni - Kaukasische Volke
ren. Voorwerpen uit de collecties van de Ro
manovs.
MUHKA: tot 28 augustus -Mutilate?- Ver
mink? Tentoonstelling in het kader van MO-
DE2001 dat het fenomeen mode in een eth-
nisch-historisch perspectief plaatst.
MOMU (Modenatie): tot 7 oktober - 2Vrou-
wen. Tentoonstelling in het kader van MO-
DE2001 over Coco Chanel en Rei Kawakubo
(Comme des Gargons), twee vrouwen die
door hun gedrevenheid en authenticiteit de
modegeschiedenis van de twintiste eeuw
hebben meebepaald.
Politietoren Oudaan: tot 7 oktober -Emo-
tions-emoties. In het kader van Mode2001
Landed-Geland. Getuigenissen van honder
den autoriteiten uit de mode-, kunst-en de
sign wereld over hun meest intense mode
emotie.
Scheldekaaien: tot 7 oktober. Radicals-radi-
calen. In het kader van Mode2001 Landed-
Geland. Foto's van radicale modestatements
op roterende billboards worden als installa
ties in het havengebied getoond, door een
twintigtal actuele en visiueel ingestelde mo
deontwerpers.
Openluchtmuseum Middelheim: tot 29 juli
Sculpturen van de Amerikaan Carl André.
GENT
Museum voor Sierkunst en Vormgeving: tot
24juni-250jaar Academie voorSchone Kun
sten Gent, architectuur: Konstantin S. Melni-
kov en de architectuur in Moskou.
Museum Guislain: tot 30 juni - Bilder die noch
Fehlten, Internationale Fototentoonstelling
uit het Hygiënemuseum in Dresden.
Museum voor de geschiedenis van de we
tenschappen: tot 31 juni -150 jaar landmeet
kunde en cartografie.
Museum voor Industriële Archeologie en
Textiel: tot 9 september - Olie, mosterd en
azijn.
BRUGGE
Biekorf: tot 20 juli - Oude drukken, dode let
ter, de vele gezichten van het oude boek.
Arentshuis: tot 31 augustus - Oorlogspren-
ten van Frank Brangwyn waaronderfresco's,
litho's, affiches, houtsneden en liefdadig
heidszegels.
Belfort: tot 30 juni - Retrospektieve tentoon
stelling Jozef Thewissen.
Deinze-Gent-Sint Martens-Latem (Deurle):
Kunst van Latem en leiestreek (1900-1930) -
Tentoonstelling Een zeldzame Weelde, ver
deeld over drie locaties.
Museum Dhont-Dhaenens: tot 23 september
- Vlaams expressionisme van de Smet, Van
den Berghe en Permeke.(Periode 1922-1930
Museum voor Schone Kunsten te Gent: tot
23 september - Symbolisme van Minne, Van
de Woestijne en De Saedeleer. (Periode
1900-1908)
Museum van Deinze: tot 23 september- Im
pressionisme van Gustave en Leon de Smet,
Permeke en Sijs (1908-1914).
BEVEREN
Domein Hof ter Saksen: Openluchttentoon
stelling met monumentale beeldhouwwer
ken van Florence Fréson, Annemarie Klenes,
Clémence van Lunen, Mark Kloet, Paul Gees
en Jef Mouton. Deze kunstenaars zoeken
naar een evenwicht tussen wat de natuur
biedt en hoe zij daar zelf op reageren.