Late tranen op het strand PZC 15 Film E igen tijdse fabel Vlotte Disney James Bondjes Podium Film Exposities 20 t!m 26 juni VLISSINGEN Cine city (Belbios 0900-9363) Keizer Kuzco. Do.t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Spy Kids. Do.t/m di. 13.45,16.15 en 19 u.; Dracula 2000. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m zo. en di. 21.45 u., zat. ook om 24 u.; Seven Days to live. Za. 24 u.; Bridget Jones's Diary. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.,za. ookom 24 u.; Exit Wounds. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 19 en 21.45 u.; See Spot Run. Wo. 13.45 en 16.15 u., do. en za. t/m di. 16.15 u.; Dude, where is my car?. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.; Along came a spider. Wo. t/m di. 21.45 u.( za. ook 24 u.; Pokemon 3. Wo. 13.45 en 16.15 u., do. en za. t/m di. 13.45 u.; The Mummy returns. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.; Men of Honor. Wo. t/m di. 19 u.; The Mexican. Wo. t/m di. 19 en 21.45 u.; Save the last dance. Wo. 13.45 en 16.15 u.; Sneak Preview. Ma. 21.45 u. MIDDELBURG Schuttershoftheater (0118613482) Memento. Wo. 20 u.; Sousle Sable. Do. 19.30 u., za. 19.30 u., zo. 20 u.; Crouching Tiger, Hidden Dragon. Vr. 19.30 u., za. 22 u.; Simon Magus. Ma. en di. 20 u.; Traffic. Do. 21.30 u., vr22 u. HULST De Koning (0114312 030) Spy Kids. Za. enzo. 13.45 en 16.15 u.; Keizer Kuzco. Za. en zo. 13.45 en 16.15 u.; Spot. Wo. za. en zo. 13.45 en 16.15 u.; Pokémon3. Wo.,za. enzo. 13.45en 16.15u.; Dungeons and Dragons. Wo. 13.45 en 16.15 u.; Pearl Harbour. Za. 23 u., ma. en di. 20 u.; Bounce. Do. en zo. 20 u., vr. 19.15 en 22.15 u., za. 19 en 21 u.; Bridget Jones's Diary. Wo. 13.45,16.15 en 20 u., do., zo., ma., en di.20u.,vr. enza. 19.15 en 22.15 u.; The Mummy Returns. Wo., do., ma. en di. 20 u., vr. 19.15 en 22.15 u.,za. 13.45,16.15,19.15 en 22.15 u., zo. 13.45, 16.15 en 20 u.; Along Came A Spider. Wo., do., zo., ma. en di. 20 u., vr. en za. 19.15en 16.15 u.; Dude, where is my Car. Wo. en zo. 13.45,16.15 u. en 20 u., do., ma. en di. 20 u., vr. 19.15 en 22.15 u., za. 13.45,16.15,19.15 en 22.15 u.; Exit Wounds. Wo., do., zo., ma. en di. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22.15 u.; Save the Last Dance. Wo. 13.45,16.15 en 20 u., do., ma. en di. 20 u., vr. 19.15 en 22.15 u., za. 13.45,16.15,19.15 en 22.15 u., zo. 13.45,16.15 en 20 u.; The Mexican. Wo. 13.45 en 16.15 u.; 15 Minutes. Wo. 20 u. GOES 't Beest (0113 228 142) Simon Magus. Do. en vr. 20.30 u. ZIERIKZEE Theater Mondragon (0111410809) Wonder Boys. Za. 21 u. BERGEIM OP ZOOM Cinemactueel (0164 254 886) Spy Kids. Vr. 18.45, za. 14 en 18.45 u.,zo. 14,16.15 en 18.45 u.; Keizer Kuzco. Za. 14 u., zo. 14 en 16.15 u.; Dracula 2000. Wo. en do. 20 u., vr. t/m zo. 21.30 u.; 102 Echte dalmatiërs. Wo. 14 u.; Pokémon 3. Wo. za. en zo. 14 u.; Pearl Harbour. Ma. en di 20 u.; Bridget Jones's Diary. Wo. 14 en 20 u., do.20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.15,18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Exit Wounds. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 18.45 en 21.30 u.; Quills. Ma. en di. 20.30 u.; Sneak Preview. Do. 20 u. Roxy (0164 233 434) Spy Kids. Vr. 18.45 u., za. 14en 18.45 u., zo. 14en 16.15 u.; Spot. Wo. 14u.,vr. 18.45, za. 14 en 18.45 u., zo. 14 en 16.15 u.; Pearl Harbour. Ma. en di. 20 u.; Dude, where is my Car. Wo. en do 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo. t/m di. 20 u.; The Mummy Returns. Wo., do. en zo. 20 u., vr. en za. 21.30 u. woensdag 20 juni 2001 Wie bang was dat de jonge Franse filmmaker Francois Ozon zijn onmiskenbare talent zou gaan verspillen aan pretenti euze genrespelletjes kan opgelucht ademhalen. Na een wis pelturige aanloop met 'Sitcom' (1998), 'Les amants crimi- nels' (1999) en 'Gouttes d'eau sur pierres brülantes' (2000) straalt zijn nieuwste film Sous le sable een nieuwe zelfverze kerdheid uit. Alsof Ozon besloot dat hij het nu zonder stilisti sche aandachttrekkerij kan. door Leo Bankersen Geen modieuze jongehonden- film, maar een volwassen psychologisch drama over rouwverwerking met mooie hoofdrollen voor wat oudere ac teurs. In hoofdlijnen heel sober en traditioneel, maar met pre cies de juiste accenten die de hand van een ware cineast ver raden. Het verhaal, dat Ozon samen met de schrijfster Emmanuèle Bemheim uitwerkte, is geba- seei'd op een gebeurtenis die als kind diepe indruk op hem maakte en die nu de openings scène is van Sous le sable. Een oudere man verdwijnt spoor loos bij het zwemmen in zee. Zijn ontredderde echtgenote (Charlotte Rampling) keert al leen terug naar huis. Er is geen lichaam gevonden, er zijn geen tekenen die zouden kunnen uit maken of het een ongeluk, zelf moord of een misdrijf was. Het staat zelfs niet vast dat de man dood is. Dreiging Ook voor de kijker kan Sous le sable dan nog alle kanten uit. Gezien de onbestemde dreiging die van sommige beelden uit gaat lijkt zelfs een thriller tot de mogelijkheden te behoren, al was het maar om ons te verzoe nen met de onverdraaglijke zin loosheid van de verdwijning. Op dat moment heeft Ozon ons dus al heel subtiel in de belevings wereld van de vrouw binnenge loodst. Haar weigering om het verlies te aanvaarden gaat zover dat ze een half jaar later nog steeds geen spoor van verdriet toont en net doet alsof haar man gewoon bij haar woont. Hij wil maar niet onder het zand ver dwijnen. Curieus detail is dat Ozon na het filmen van de eerste episode ook de opnamen zes maanden heeft onderbroken. Hij wist toen zelf nog niet hoe het verder zou gaan, al stond hem wel een slotscène voor ogen waarin de vrouw terugkeert naar het strand. Het werd uiteindelijk het klassieke rouwverwer kingstraject, met bijzondere na druk op de fase van de ontken ning. Terwijl haar vrienden zich zorgen maken om haar zorge loosheid en een charmante vrij gezel naar voren schuiven (het leven gaat immers verder) ge- met de vrouw nog van intieme momenten met haar echtgenoot (Bruno Cremer) die zich in ver borgen hoekjes van haar wo ning blijkt op te houden. Een echte thriller is Sous le sa ble niet, maar Ozon gebruikt wel verwante technieken om een emotionele spanning op te bouwen die zich pas ontladen kan wanneer het lichaam uit zee wordt opgevist. Even nog houdt ze haar verzet vol. 'Dat is zijn horloge niet!liegt ze zichzelf voor. Dan breekt ze en mogen de tranen stromen. Sous le Sable draait in Schut tershof Middelburg. Charlotte Rampling in Sous le Sable. Wanneer het Hongaarse sprookje Simon Magus (1999) van Ildik Enyedi hier eerder was uitgebracht was het een ideale millenniumfilm geweest. Een mild melancholieke maar toch lichtvoetige overpeinzing over zaken die op hun eind lopen terwijl het nieuwe nog net niet zichtbaar is, zoals in het begin van de film wordt aangegeven. door Leo Bankersen Bijna tweeduizend jaar nadat volgens sommige bronnen de mysticus Simon vanaf het Ro meinse Forum te pletter viel in een poging zijn tegenstander St. Peter te bewijzen dat hij echt kon vliegen verschijnt zijn Hon gaarse naamgenoot in Parijs. De magiër van 1998 is een ver moeide wonderdoener die door de politie te hulp is geroepen om een moordzaak op te lossen. Si mon (de Hongaarse acteur Péter Andorai) heeft eigenlijk genoeg van alles wat de mensen van hem verwachten, en kijkt eigen lijk het liefst naar de voorbij gangers op straat. Een onopvallende sleutelrol spelen de merkwaardige dialo gen die opbloeien tussen Simon en de studente Jeanne (de hart- veroverende Julie Delarme). Terwijl de nieuwsgierige en misschien wel verliefde Jeanne haar vragen op hem afvuurt antwoordt Simon uitsluitend met 'oui' of 'non'. Naar wille keur, zoals zal blijken, want hij verstaat geen Frans, maar Jean ne weet dat niet. Zo tovert hij zijn vriendinnetje de meest cu rieuze profielen van zichzelf voor ogen, zoals ook alle ande ren natuurlijk in hem zien wat ze willen zien. Zo is de film zelf ook een beetje. Wie bijvoorbeeld op zoek is naai de zin van het leven zal er onge twijfeld veel ter overpeinzing vinden, al zitten daar geen pas klare aanwijzingen bij. Gewoon zonder veel bijgedachten genie ten van een heerlijke eigentijdse Julie Delarme in het Hongaarse sprookje Simon Magus. fabel kan echter ook. De betrek kelijke ongrijpbaarheid had bij een mindere uitvoering storend of vrijblijvend kunnen zijn, maar Enyedi heeft het zeldzame talent om je te betoveren zonder dat je je achteraf bekocht voelt. Simon Magus wordt vertoond in 't Beest Goes en Schutters hof Middelburg. door Fritz de Jong De tijd dat de Disney-studio's hun grote tekenfilms ophingen aan knuffelbare hertjes (Bam- bi), sprookjesprinsessen (Sneeuwitje) en in het oerwoud opgroeiende knaapjes (Jungle Book) ligt reeds geruime tijd achter ons. De afgelopen jaren zochten de Disney-producen- ten hun inspiratie vooral bij le gendarische figuren, zoals de Griekse held Hercules en de Indiaanse schone Pocahontas. Op het eerste oog lijkt Keizer Kuzco naadloos aan te sluiten bij de nieuwe Disney-lrjn, aan gezien de film wederom is gesi tueerd in een mythologisch tijdperk: de periode van de In ca-indianen. Bij nadere be schouwing wijkt de film echter wezenlijk af van de tekenfilms van het Grote Gebaar, waarin Disney de laatste jaren gros sierde. Keizer Kuzco leunt niet op uitgebreide muzikale inter mezzi, de hoofdpersonen raken niet verstrikt in een suikerzoe te romance, en de anders zo dik opgelegde moraal blijft goed deels achterwege. Zowel in de klare animatiestijl als in de snelle aaneenschake ling van beeldgrappen doet de film eerder denken aan ouder wetse cartoons, een genre waarin concurrent Warner Brothers (Bugs Bunny, Daffy Duck) vanouds altijd beter thuis was dan Disney. Keizer Kuzco maakt echter op over tuigende wijze duidelijk dat een studio - zelfs een moloch als Disney - nooit te oud is om te leren. Met veel vaart en humor ver telt de film het verhaal van de zelfingenomen Keizer Kuzco, die door zijn onbetrouwbare adviseur Yzma op een zijspoor wordt gezet nadat ze hem heeft omgetoverd in een lama. Ook als sprekend lastdier blijft Kuzco een onuitstaanbare kwast.Wel bijzonder amu sant. Keizer Kuzco: Cine City Vlis- singen, De Koning Hulst en Ci nemactueel Bergen op Zoom. Alexa Vega en Daryl Sabara. door Fritz de Jong Robert Rodriguez vestigde een stevige cultreputatie met gesti leerde en tamelijk gewelddadi ge genrefilms als 'El Mariachi', 'From Dusk Till Dawn' en 'The Faculty'. De Texaanse regis seur vond het echter jammer dat hij zijn films niet met goed fatsoen aan zijn kinderen kon laten zien, en daarom stortte hij zich samen met echtgenote en vaste producente Elizabeth Avellan op de vervaardiging van een heus familiespektakel. Het resultaat, Spy Kids, laat zich omschrijven als een ge slaagde kruising tussen James Bond en de klassieke Roald Dahl-verfilming 'Willy Wonka The Chocolate Factory'. Centraal staan twee kinderen (Alexa Vega en Daryl Sabara) die er tot hun stomme verba zing achter komen dat hun saaie ouders (Antonio Bander as en Carla Gugino) in feite su perspionnen zijn. Nadat de kinderen verzeild zijn geraakt in een dolle achtervolging te water, ontdekken ze dat hun ouders in handen zijn gevallen van Fegan Floop, de gestoorde presentator van een populair kinderprogramma (een lekker vet aangezette rol van Alan Cumming) die een duivels plan heeft bedacht om de wereld te overheersen. Tijdens hun po gingen om paps en mams te be vrijden ontpoppen de kinderen zich als James Bondjes in de dop. Rodriguez brengt het van aan stekelijke nonsens aan elkaar hangende scenario met veel vaart en humor in beeld, waar bij een eervolle vermelding op zijn plaats is voor de kleurrijke en fantasievol vormgegeven decors en kostuums. Vooral de nadrukkelijk door de architec tuur van Gaudi geïnspireerde schuilplaats van Fegan Floop zit vol met prachtige visuele vondsten. Hoewel Rodrigueze zijn pu bliek niet lastigvalt met een opgelegde stichtelijke moraal, valt wel op dat de strijdende partijen elkaar niet te lijf gaan met pistolen of ander wapen tuig. In plaats daarvan schake len de 'spy kids' him vijanden uit met speciaal geprepareerde kauwgum. Voor een regisseur in wiens films de doodskisten doorgaans niet zijn aan te sle pen mag zoveel vredelievend heid toch wel opzienbarend worden genoemd. Spy Kids: te zien in Cine City Vlissingen, De Koning Hulst, Cinemactueel en Roxy Bergen op Zoom. ANTWERPEN Psst..! Bischops vs Vomers ten dicussieavond over familie, anderen en huisdieren met een fundamenteel gebrek ^communicatie, van Roger van Ransbeek, door Jeanine Bischops en Johny Voners in een regie van Karei Vingerhoets. wo. do. vr. en za. 20.30 uur. Fakkeltheater Stepping Out Muzikale komedie van Richard Harris over eenstepdanseres, haar leerlingen en over vriendschap en spanning, die een wedstrijd rj'et zich meebrengen, do. vr. en za. 20.30 uur, Noordtheater "Traditioneel Kaapverdië Muziek uit de Kaapverdische eilanden; mu ziek, die gekenmerkt wordt door de talrijke ^ortugees-Afrikaans-Latijns-Amerikaanse invloeden. Een bonte verzameling voorstel- •ngen uit alle hoeken van de wereld. d°. vr. za. zo. ma. en di. 20.30 uur, Wereldcul- •urencentrum Zuiderpershuis GENT Me Jane Een voorstelling door vzw Drie Pees, waarin het verhaal van Tarzan en Jane in een nieuw jasje is gestoken en dat zich afspeelt in café Het Oerwoud. do. vr. za. en di. ARCA 20.00 uur Am Ziel Een toneelstuk naar Thomas Bernard onder regie van Mark Vanden Bos. do. vr. za. en di. 20.00 uur, ARCA Theater Mïdzomernachtf ïlmf estiva I Slotconcert. Kwintet Tweng begeleidt live Hitchcock's Psycho met een eigentijdse bloedstollende sound-track, do. 22.00 uur. Vooruit La Bohème Opera van Puccini do. en vr. 20.00 uur, Vlaamse Opera Cabaret Voorstelling met Jo de Meyere, Oswald Ver- syp. Margriet Bruggeman enn Josef DeWe- ver. vr. en za. 20.00 uur, Theater Tinnenpot Mezzanine Pleinconcerten Sylvia Bernier Recital met werk van Liszt zo. 11.00 uur, Bijloke Orgelrecïtal Europese orgelmuziek door Edward De Geest. zo. 19.00 uur, St. Baafskathedraal DEURLE Aperitief concert Concert met werk van Schnittke/Tsaikovski door I Fiamminghi. zo. 11.00 uur. Sint-Martens-Latum Deurle Michael Caine (links), Sandra Bullock en Benjamin Bratt in Miss Congeniality. ANTWERPEN Metropolis (tel. 0032.3.544.36.00). Wo t/m di. 14.15 u.: 102 Dalmatiërs; wo. t/m di. 14.15,16.45,19.45 en 22.15 u.: Miss Congeniality; Along came a spider; Pearl Har bour; Sexy Beast; Men of Honor; Exit Wounds; Malena; 15 Minutes; Sweet November (zat en zo. 17 u., vr., za. en zo. 20 en 22 u.);Traffic; The Mummy returns; The Mexican; Requiem for a dream; Costa; wo. t/m di. 14.15,17,19.45 en 22.30 u.. Thirteen days; Spot; wo. t/m di. 14.15 en 16.45 u.: Chicken Run; Mariken; Poke mon 3; Monkey Bone; Keizer Kuzco; Spot; wo. t/m di. 19.45 u.: Finding Forrester (vr„ za. en zo. 20 u.);"wo. t/m di. 14.15 en 22.15 u.: Dude, where is my car? (za. en zo. 14.30en22u.);wo.t/mdi. 16.45 en 19.45 u.: Proof of life (za. en zo. 20 u.); wo. t/m di. 19.45 en 22.15 u.: The way of the gun (niet op vr., za. en zo.); Rememberthe titans (niet op vr All the pretty horses (met op za. en zo.); What women want (wo. 20 u., vr„ za. en zo. 20 en 22 u.); Chocolat; wo. t/m di. 22.15 u Hannibal (vr. en za. 22.30 u.). UGC Cinema's (tel. 0032.3.206.70.00). za., zo., ma. en di. 11.45,14.30 en 17 u.: Blub, ik ben een vis; wo., za„ zo., ma. en di. 11.45,14.30 en 17 u.: Pokemon 3; Spot; wo., za., zo., ma. en di. 14.30 u The emperor's new groove; wo. t/m di. 14.30 en 20 uApocalypse now re- dux; wo. t/m di. 11.45,14.30,17.30 en 20.30 u.: 13Days; 11.45,14.30,17 en 20 u.: Miss Congeniality (wo. niet om 20 u.); vr. t/m di. 11.45,14.30,17,20 en 22.30 u.: Lara Croft; tomb Raider; wo. t/m di. 11.,45,14.30,17,20 en 21.30 u.: Pearl Harbor; wo. t/m di. 11.45,14.30,17,20 en 22.30 u.: Along came a spider; La Stanza del Figlio; Le Fabuleux destin d'Amelie; Malena; Men of honor; Re quiem for a dream; Sexy Beast; The Mexican; The mummy returns; The princess and the warrior; The way of the gun; wo. t/m di. 11.45,14.30,17.15,19 45 en 22.30 u Proof of life; wo. t/m di. 22.15 u.: Traffic; vr. 22.30 u.: Girls United. GENT Decascooplinfo: 00.32.92.65.06.00) - Help! I'm a Fish, za. en zo. 14.15 en 16.45 uur; Lara Groft, vr. za. en zo. 19 45 en 22.15 uur; Girls United, za. en zo. 19.45 en 22.15 uur; Malena, The Mummy Returns, The Mexican, alien dag. 14.15,16.45,19.45 en 22.15 uur; Spot (NV en OV), dag. 14.15,16.45,19.15 uur en 22.15, vr. za. en zo niet om 22.15 uur; Costa! en Miss Congeniality, dag. 14.15 en 16.45 uur; Way oftheGun.dag. behalve za en zo., 19.45 en 22.15 uur, vr. nietom 19.45 uur; Traffic, dag. 19.45 en 22.15 uur, vr. za. en zo. en di. niet om 19.45 uur; Pearl Harbour, dag. 14.15,16.45,19.45 en 22.15 uur; Pokemon 3,dag. 14.15 en 16.45 uur; Along Came a Spider, dag. 14.15,16.45 uur, 19.45 en 22.15 uur, za nietom 19.45 uur; Keizer Kuzco, dag. 14.15uur; Thirteen Days, dag. 19.45 en 22.15 uur, do. en di. niet om 22.15 uur; Sweet November, dag. 14.15,16.45, 19.45 uur en 22.15 uur, behalve za. en zo. ,vr. nietom 19.45 en 22.15 uur; Men of Honor, dag. 19.45 en 22.15 uur; Pauline Paulette, do. 22.15 uur. Sphinx(info. 00.32.92.25.60.86) - Billy Elliot, za. en zo. 17.00 uur; The Princess en The Warrior, dag. 20.00 en 22.30 uur. wo. za. en zo. ook om 17.00 uur, di. niet om 20.00 uur; Malena, dag. 20.00 uur, wo. za. en zo. 14.30 en 17.00 uur; Kirikoe en de Heks, Ned. versie, wo. 14.30 uur; La Stanza del Figlio (The Son's Room), dag. 20.00 en 22.30, wo. za. en zo. ook 14.30 uur, wo. nietom 22.30 uur; Le Fabuleux Destin d'Amelie Poulain, dag. 20.00 en 22.30, wo. za.enzo. ook 14.30, wo. nietom 20.00 uur; Intimacy, dag. 22.30 uur, behalve wo.; Girlfight, Ned. ondertiteld, za. 14.30 uur; ledereen Beroemd, za en zo. 17.00 uur Studio Skoop (info; 00.32.92.25.08.45) - Requiem for a Dream, première België, vanaf do. dag. 20.00 en 22.30 uur, za. en zo. ook 15.00 en 17.30 uur; All the pretty Horses, première, vanaf do. dag. 20.00 uur, za. en zo. ook 15 00 uur; Sexy Beast, dag. 20.00 en 22.30 uur, za. en zo. ook 15.00 en 17.30 uur; Pane eTulipani, dag. 20 00 uur; Pearl Harbour, wo. 20.00 uurInnocence, dag 20.00 uur, za. en zo. 15.00 uur; Me, You, Them, za. en zo. 17.30 uurQuills, dag. 22.30 uur, za. en zo. ook 17.30 uur; Memento, wo. 23.00 uur. vanaf do. dag. 22,30 uur; Amores Perros, dag. 22.30 uur; Gladiator, za en zo. 17.00; Mariken, za. en zo. 15.00 uur. BRUGGE Kennedycomplex (info' 00.32 50.33.20.70) -Lara Croft, avant-première, vr. 20.00 en 22.30 uur, za. 14.30,20.00 en 22.30 uur, zo. 14,30,17.00 en 20.00 uur, ma. en di, 20.00 uur; Pearl Harbour, dag. 20.00 uur, za. en zo. ook 14.30 uur; Exit Wounds, do. 20.00 uur; The Mummy Re turns, wo. do. ma. en di. 20.00 uur, vr. 20.00 en 22.30 uur, za. 14.30,20.00 en 22.30 uur, zo. 14.30,17.00 en 20.00 uur; Malena, wo. do. ma. en di. 20.00 uur, vr. en za. 20.00en 22.30 uur, zo. 17.00 en 20.00 uur;The Mexi can, wo. en do.. 20.00 uur, zo. 17.00 uur; Pokemon 3, za. enzo. 14.30 uur. Lumière (info: 00.32.50.34.34 65): Pauline Paulette, avant-première. zo. 17.00 uur; Sous le Sable, wo. zo. en di. 22.00 uur; La Stanza del Figlio, wo. do. ma en di. 20.00 uur, vr. en za. 20.00 en 22.00 uur, zo. 15.00 en 20.00 uur; Innocence, do. en ma. 22.00 uur. KNOKKE Beverly Screens (info: 00.32.50.62.06.20) -Tomb Rai der, avent-première, vr. 20.00 en 22.30 uur, za. en zo. 15.00,17.30,20.00 en 22.30 uur, ma. en di. 20.00 uur; Malena, wo. do. vr. ma. en di. 20.00 uur, za. en zo. 17.30 en 20.00 uur; Along came a Spider, wo. en do. 20.00 uur, vr. 22.30 uur, za. en zo. 17.30 en 22.30 uur; Pearl Harbour, wo. do. vr. ma. en di. 20.00 uur, za. en zo. 14.30 en 20.00 uur;The Mummy Returns, wo. do. ma. en di. 20.00 uur, vr. 20.00 en 22.30 uur, za. en zo. 14.30, 17.00,20.00 en 22.30 uur; Pokemon 3, za. en zo. 15.00 ANTWERPEN Museum voor Schone Kunsten: tot 19 augus tus - Venus, vergeten mythe. Prov. Museum Sterckshof: tot 22 juli - Ko ninklijk zilver voor volk en vorst: 1830-2000, een expositie over zilverwerk dat tussen 1830 en 2000 werd vervaardigd voor het Bel gische Koningshuis. Etnografisch museum: tot 27 juni - De Boed dha in de Drakenpoort. Boeddhistische sculptuur uit de grotten van Longmen, de 5e tot 8ste eeuw. Reliëfs, sculpturen en graf beelden uit Longmen. Hessenhuis: tot 24 juni - Kaukasische Volke ren. Voorwerpen uit de collecties van de Ro manovs. MUHKA: tot 28 augustus -Mutilate?- Ver mink? Tentoonstelling in het kader van MO- DE2001 dat het fenomeen mode in een eth- nisch-historisch perspectief plaatst. MOMU (Modenatie): tot 7 oktober - 2Vrou- wen. Tentoonstelling in het kader van MO- DE2001 over Coco Chanel en Rei Kawakubo (Comme des Gargons), twee vrouwen die door hun gedrevenheid en authenticiteit de modegeschiedenis van de twintiste eeuw hebben meebepaald. Politietoren Oudaan: tot 7 oktober -Emo- tions-emoties. In het kader van Mode2001 Landed-Geland. Getuigenissen van honder den autoriteiten uit de mode-, kunst-en de sign wereld over hun meest intense mode emotie. Scheldekaaien: tot 7 oktober. Radicals-radi- calen. In het kader van Mode2001 Landed- Geland. Foto's van radicale modestatements op roterende billboards worden als installa ties in het havengebied getoond, door een twintigtal actuele en visiueel ingestelde mo deontwerpers. Openluchtmuseum Middelheim: tot 29 juli Sculpturen van de Amerikaan Carl André. GENT Museum voor Sierkunst en Vormgeving: tot 24juni-250jaar Academie voorSchone Kun sten Gent, architectuur: Konstantin S. Melni- kov en de architectuur in Moskou. Museum Guislain: tot 30 juni - Bilder die noch Fehlten, Internationale Fototentoonstelling uit het Hygiënemuseum in Dresden. Museum voor de geschiedenis van de we tenschappen: tot 31 juni -150 jaar landmeet kunde en cartografie. Museum voor Industriële Archeologie en Textiel: tot 9 september - Olie, mosterd en azijn. BRUGGE Biekorf: tot 20 juli - Oude drukken, dode let ter, de vele gezichten van het oude boek. Arentshuis: tot 31 augustus - Oorlogspren- ten van Frank Brangwyn waaronderfresco's, litho's, affiches, houtsneden en liefdadig heidszegels. Belfort: tot 30 juni - Retrospektieve tentoon stelling Jozef Thewissen. Deinze-Gent-Sint Martens-Latem (Deurle): Kunst van Latem en leiestreek (1900-1930) - Tentoonstelling Een zeldzame Weelde, ver deeld over drie locaties. Museum Dhont-Dhaenens: tot 23 september - Vlaams expressionisme van de Smet, Van den Berghe en Permeke.(Periode 1922-1930 Museum voor Schone Kunsten te Gent: tot 23 september - Symbolisme van Minne, Van de Woestijne en De Saedeleer. (Periode 1900-1908) Museum van Deinze: tot 23 september- Im pressionisme van Gustave en Leon de Smet, Permeke en Sijs (1908-1914). BEVEREN Domein Hof ter Saksen: Openluchttentoon stelling met monumentale beeldhouwwer ken van Florence Fréson, Annemarie Klenes, Clémence van Lunen, Mark Kloet, Paul Gees en Jef Mouton. Deze kunstenaars zoeken naar een evenwicht tussen wat de natuur biedt en hoe zij daar zelf op reageren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 53