Jimenez huilt en lacht met zijn accordeon SS, Anywave blijft binnen de grenzen Johan gaat altijd op zoek naar het randje woensdag 20 juni 2001 Eigenlijk heet hij Leonardo, maar sinds zijn vijftiende noemt iedereen hem Flaco. 'De Magere', betekent het. Een bijnaam die Flaco Jimenez nog steeds prima omschrijft, ook nu hij de zestig is gepasseerd. Na vijf Grammy's en een halve eeuw mu siceren is de Tex-Mex grootheid zelfs bruisender en levendi ger dan ooit tevoren. Met zijn laatste cd's Said and Done en Sleepy Town slaat Flaco Jimenez nieuwe muzikale wegen in en weet hij een nieuw publiek te veroveren. door Willem van Altena Tijdens de tournee door Neder land staat Jimenez niet op grote festivals maar op de wat kleine re poppodia, zoals vrijdag in De Piek in Vlissingen. Dat trekt hem juist aan. „Ik wil biet die grote ster op dat verre podium zijn", vertelt hij. „Ik wil één zijn met mijn publiek, hun energie voelen. En of ik nou voor drie of drieduizend mensen speel: dat elektrische gevoel dat ik heb blijft altijd hetzelfde." Flaco Jimenez is de derde gene ratie in een muzikale familie. Zijn vader Santiago en zijn grootvader waren al begaafde conjunto-artiesten. Wat honky- tonk muziek was voor de blanke working class, en zydeco voor de zwarten, dat was conjunto voor de talloze Mexicanos in Texas. Eerlijke, rauwe muziek met twee basisingrediënten: de 'bajo sexto', een twaalfsnarige Mexi caanse gitaar, en de accordeon. Als zevenjarig jochie trad Jime nez al samen met zijn vader op. Aanvankelijk als bajo sexto- speler, maar gaandeweg raakte Mj meer en meer gefascineerd door de accordeon, die zijn va der bespeelde. Het zou zijn on afscheidelijke instrument wor den. „Mijn accordeon is mijn leven. Wat de steelgitaar voor eencountryzanger is, dat is de accordeon voor mij. Het gevoel dat ik ermee kan overbrengen, de stem... Mijn accordeon schreeuwt, huilt, lacht en zingt. Natuurlijk, het is ook deel van mijn eigen achtergrond, en van mijn vader en mijn grootvader. Soms denk ik wel eens dat ik let terlijk in de wieg gelegd ben om accordeon te spelen." Ondanks zijn ferme muzikale roots in de Texaans-Mexicaanse bodem is Flaco Jimenez altijd een musicus geweest die over grenzen heenkijkt en die zich niet zomaar in een hokje laat stoppen. Hij mengde de tradi tionele conjunto-muziek met country-invloeden en zelfs de stevige rock wordt niet ge schuwd. Op zijn laatste album Sleepytown klinken synthesi zers en saxofoons naast de ver trouwde accordeon en bajo sex to. Samen met countryster Buck Owens nam hij een coverversie van de Beatlesklassieker 'Love me do' op. „Waarom ook niet?" grinnikt hij. „Juist de veelzij digheid van de verschillende beats en sounds spreekt mij zo aan. En het publiek ook. We switchen tussen polka's naar blues en country en weer terug." Filmrolletje Kort geleden speelde Jimenez zijn eerste filmrolletje in 'Pic king up the pieces', met Woody Allen en Sharon Stone. ,,0h man!schatert hij als hij eraan terugdenkt. „Nee, ik ben geen acteur. Ik wou het gewoon eens uitproberen, meer niet. Ik dacht, ze hebben altijd wel een klein rolletje voor een ouwe ke rel op een Mexicaans dorps plein. Maar het is totaal anders dan muziek maken! Om te kun- Popgroep Johan, terug na een zware depressie. DeNoord-Hollandse popgroep Johan is terug met een prach- tigtweede album. Het heeft even geduurd, maar Pergola, ge- noemdnaar de straat in Hoorn waar zanger/songschrijver Jacco de Greeuw met vallen en opstaan zichzelf hervond, was het wachten meer dan waard. De hoes van Pergola, de brandnieuwe cd van Johan, gunt ons een blik door het keu kenraam van zijn huis in de grauwe nieuwbouwwijk. Vol gens Jacco de Greeuw is het eigenlijk gewoon een rotwijk. door Willem Jongeneelen "De fotograaf vond het er uit zien als een slagveld uit de Eer ste Wereldoorlog. Er staan mo menteel alleen nog maar stompjes van bomen. Ik ben daar ooit een keer terechtgeko men en het is blijkbaar heel moeilijk om daar weg te komen. Ik wilde wel naar Amsterdam verhuizen, maar ik kon niets vinden." De muziek op Pergola is de weerslag van een zware periode mhet leven van De Greeuw. Hij heeft een zware depressie achter de rug. Bijna twee jaar heeft hij bijna niets gedaan. Op bed lig gen, drinken en zappen, daar kwam het op neer. Na de euforie van de eerste cd van Johan, de Prima recensies en de lange ^ks optredens was er plots dat gdt. Een heel diep gat. De breeuw kreeg in die periode ook netverlies van zijn vader te ver- Werken. „De crisis was iets heel Persoonlijks, al zal het opstap pen van twee bandleden uit de eerste bezetting van Johan er ook best mee te maken gehad hebben. Ik heb altijd wel aanleg gehad voor depressies, maar de ze duurde wel erg lang." Langzaam is De Greeuw met behulp van zijn vriendin en zijn vaste drummer Wim Kwakman uit het gat geklommen. Hij kreeg wel steeds wat losse idee- en voor nieuwe liedjes, maar van het fatsoenlijk uitwerken ervan kwam het nooit. „De band is destijds ook uit elkaar geval len omdat er geen nieuwe liedjes waren. In de flow van het optre den gingen we maar door. In 1997 hebben we geloof ik 120 optredens gedaan. Ach, dat oe fenen en nieuwe liedjes maken, dat kwam nog wel een keer. De anderen wilden door blijven spelen en liedjes maken. Maar zo werkt dat blijkbaar bij mij niet." Even heeft hij overwogen solo te gaan en desnoods met studio muzikanten een album op te ne men. „Ik merkte al heel snel dat ik het alleen niet zou redden. Ik wilde ook heel graag Wim erbij betrekken. Hij is vaak langs ge weest in die periode. We hebben heel veel gepraat. Ook over mu ziek. Ik merkte dat elke keer als hij langs geweest was, ik me weer een stukje beter voelde en er nieuwe ideeën kwamen. Uit eindelijk zijn we met zijn twee- en de studio ingegaan en in late re instantie zijn er de andere jongens van de band bijgeko men." De Greeuw heeft de feedback van een band nodig om goed te kunnen functioneren. Hij vindt het leuk dat andere mensen met zijn ideeën aan de gang gaan. Al blijft het creëren van pure pop liedjes het handelsmerk van Jo han, de cd klinkt toch anders dan de voorganger. „De eerste cd is heel natuurlijk tot stand gekomen: een groepje vrienden die samen een plaatje maakten. Het was het product van een li ve-band. Dat kun je horen. We dachten toen ook eigenlijk ner gens over na tijdens de opna men. Dit is het, maken zo! Nu zijn we min of meer gedwongen stapje voor stapje op te nemen. Dat heeft zijn weerslag op het resultaat. Het geluid is in de nieuwe productie ook veel min der door het rood gejaagd. Ik houd nog steeds wel van extre miteiten, maar dat paste ge woon niet bij deze liedjes. Je moet wel weten waar je mee be zig bent. Het zijn mooie liedjes, en die moet je wel mooi houden. Die moet je niet gaan verkloten omdat je zo nodig interessant wilt doen. Je moet je natuurlijk nooit schamen voor het feit dat je een mooi liedje gemaakt hebt." „We hebben deze keer veel ge- experimenteerd met strijkar- rangementen. Maar ook die wil de ik zo puur mogelijk houden. Daardoor blijft het óf heel knul lig, óf het gaat heel erg over de top. Maar dat vind ik niet erg. Daarom is de afsluiter 'Here' juist zo mooi bombastisch ge worden. Ik ben daar op zoek ge gaan naar het randje. Eerst heb ik de song hard ingezongen, maar toen werd het heel kit scherig. Later heb ik het heel zacht en breekbaar ingezongen, en sloeg de balans net de goede kant op." Moed Jacco de Greeuw schreef uitein delijk twaalf liedjes in vijf jaar tijd. Ze staan alle twaalf op Per gola, en ze mogen alle twaalf ge hoord worden. Alle elementen uit zijn laatste levensjaren, zo als vreugde, verdriet, lawaai, stilte, woede en genot, komen er in voorbij. Ook het verlies van zijn vader, aan wie hij de cd op droeg. „In wezen had die periode waarin ik mij zo rot voelde met mijn vader te maken. Maar het is niet zo dat ik, als een soort verwerkingsproces, één speci fiek liedje over hem heb willen maken. Pas achteraf kan ik zeggen dat bepaalde stukken ermee te ma ken hebben en zie ik in waarom ik dat toen zo heb opgeschreven Ik ben niet achter een wit vel pa pier gaan zitten om alle ellende uit die periode van me af te schrijven. Zo is het niet gegaan, Dat wilde ik ook helemaal niet. Uiteindelijk is het er met horten en stoten toch wel van gekomen, omdat die zaken toch mijn ge dachten beheersten. Ze zijn al leen in verschillende liedjes te rechtgekomen." Johan speelt tijdens Rock Around The Bridge, zaterdag om 21.20 uur in Sas van Gent op het festivalterrein. Het tiende festival Rock around the Bridge op het festivalter rein bij de brug in Sas van Gent begint om 17.00 uur met de Zeeuws-Vlaamse band Swamp, gevolgd door Syca more Momma uit Vlaanderen, de Zeeuwse Belofte Pillar en de Zeeuws-Vlaamse coverband Under Cover. Na Johan vormt De Dijk met zanger Huub van der Lubbe om 23.00 uur de uit smijter van het festival. Brainpower treedt vrijdag op tijdens Anywave in Zierikzee. foto Lex van Rossen/GPD foto Hector Mata/AFP op te treden voor het Neder landse publiek. „Ik heb een hele goeie band bij me, want ik ge- a ~W ~ffl ~W ~W We gaan er een waanzinnige V J fiësta van maken. Heerlijk." nen acteren moet je goed kun nen liegen. Maar ik lieg niet in mijn muziek. Die blijft mijn voornaamste communicatie middel." Minstens zo imposant als de vijf Grammy's en de enorme rij al bums die hij heeft opgenomen is de lijst van artiesten waar Flaco Jimenez ooit mee heeft samen gewerkt. Van Linda Ronstadt tot The Clash, allemaal hebben ze met Flaco Jimenez gewerkt. Hij grinnikt als hij daarover be gint. „Ik zeg eigenlijk altijd 'ja' als iemand vraagt om met mij samen te werken. Elke keer als ik met iemand jam is dat weer een totaal nieuwe ervaring voor mijIets, waar ik als musicus weer van leer en waar ik door groei. Elke keer kom ik zo wel ergens op waar ik daarvoor niet aan had gedacht. En dan maakt het mij niet zo gek veel uit of ik nou met supersterren zoals de Rolling Stones werk, of met een stel 'kids' de studio induik die net komen kijken. Ik vind het juist een kick om die gasten te kunnenhelpen! Op mijn leeftijd zijn dat ervaringen die je niet moet missen." Zelfs in Neder land heeft Flaco met lokale groepen opgetreden. „MetRow- wen Hèze bijvoorbeeld, prach tig was dat. En met Woody and the Sidemen. Eigenlijk zou ik het machtig vinden om ze alle maal uit te nodigen om dan met zijn allen een waanzinnige jam neer te zetten." Voorlopig heeft Flaco Jimenez veel zin om weer Flaco Jimenez in 1999 tijdens de Grammy-uitreiking in Los Angeles. „Wil je binnen of buiten zitten", vraagt Antoinet Wisse nog. Het antwoord lijkt voor de hand te liggen. De lucht trilt op de schrille metal-tonen en bonkende bassen van Celldust, die in Brogum hun oefenruimte hebben. Zelfs schreeuwen is een overbodige inspanning. Dus de stoelen opgepakt en achter de keukendeur op het gewezen Zierikzeese boerenerf neer gestreken. De 21ste editie van Anywave begint vandaag (woensdag) met een kinderprogramma. In totaal biedt het festival twintig optredens, uiteenlopend van Zeeuws talent tot landelijke hoogstandjes als de ska-formatie Beatbuster met Osdorp Posse-zanger Def P. Concert Flaco Jimenez: vrijdag 21 juni om 21.30 uur in De Piek Vlissingen. Marcel Modde Het festival rond het muziek- en theaterpodium aan de rand van Zierikzee staat als een huis. De organisatie krijgt jaarlijks spontaan zo'n zeventig aanmel dingen van bands uit de regio en omstreken binnen die maar wat graag op Anywave hun kunstje willen komen laten zien, vertel len Wisse en haar collega Jaap van Dijke. „Eerst kijken we wie uit Zeeland komen, die gaan op één stapel. Dat nemen we ruim, in die zin dat ook Goeree- Overflakkee en Bergen op Zoom tot die groep wordt gerekend. Die bands trekken toch hun ei gen publiek. Vervolgens beoor delen we wat goed is en wat iets minder. Op basis daarvan selec teren we op variëteit van het programma dat we willen aan bieden. Dat levert binnen de se lectiecommissie vaak leuke dis cussies op." Voorbeeld De jongens van Celldust houden het voor gezien. De stof voor hun optreden aanstaande vrij dag zit er wel in. Merels in de bo men rond de cultuurboerderij nemen ogenblikkelijk het initi atief over en kwetteren een al ternatief repertoire. De jongens van de van oorsprong Schouwse metalformatie zijn volgens Wis se een typisch voorbeeld van de geest van Anywave. Het festival begon 21 jaar geleden hoofdza kelijk als opstapje voor begin nende lokale bands. Die basis werd al snel verbreed naar heel Zeeland. Om ook het 'grotere publiek' te trekken, werd beslo ten één avond (vrijdag) te reser veren voor landelijk wat meer bekende namen. Het aanbod werd nog breder met toevoeging van een alternatief aanbod (op de donderdag) in de vorm van wereldmuziek, bigbands en, zo als dit jaar, met een smartlap- penavond. Speciaal voor de al lerkleinsten werd de woensdag aan het assortiment toege voegd, waarmee Anywave is uitgegroeid tot een vierdaags evenement dat in totaal een kleine drieduizend bezoekers trekt. Bij elkaar meestal net ge noeg om financieel quitte te spe len, aldus Wisse en Van Dijke. Niet té groot „Wat het verschil is met Beach- pop? Wij bestaan nog", conclu deert Van Dijke nuchter. „Daar bedoel ik niks vervelends mee, maar wij kennen gewoon onze grenzen. Niet té groot willen groeien dus. Het publiek komt echt niet massaal naar Schou- wen-Duiveland voor bands als DeDijk. Diekunnenze in de ste den ook zien." Groot worden in de muziek valt in Zeeland niet mee, ei-varen de Anywavers door de jaren heen. Zeeuwse beloftes breken veelal pas echt door wanneer een aan tal bandleden door studie of werk hun basis in de Randstad krijgen, danwel de bezetting kunnen versterken met 'import- muziekanten'. Van Dijke: „Daar zitten nu eenmaal de belangrij ke contacten en de mannetjes makers." Het ontbreekt de pro vincie volgens hem een een ech te 'popscene'. Alleen Zeeuws- Vlaanderen vormt daarop mo menteel een uitzondering, zegt Wisse voorzichtig het aanbod uit het Gentse en Antwerpse voorpoortaal overpeinzend. „Maar beginnende bands krij gen bi] ons altijd een kans. Blof bijvoorbeeld heeft hier nog voor vijftig man gespeeld. Vier keer in totaal. Je moet wel héél slecht zijn willen wij iemand weigeren op basis van kwaliteit." Van Dij ke: Wat dat betreft kwaliteit voldoende hier. Alleen blijft het idee dat je daarvoor niet in Zee land moet zijn. Dat krijg je er niet uit!." Programma Anywave in Zierikzee Woensdag 20 juni, Kinder Anywave, aanvang 13.30 uur: Kobus de Clown, Muis en Leeuw Donderdag 21 juni, Smartlap- penavond, aanvang 20.30 uur: 2xBakboord, Keessie, De Zin gende Fresia's. Vrijdag 22 juni, aanvang 20.30 uur: El Nino, Brainpower, Beatbus- ters, featuring Def P., Cornfla kes. Zaterdag 23 juni, aanvang 13.45 uur: Puk, Counterpart, Dimension Seven, Echostate, Downer, CelldustRebbathe Loon, Formi ca, DJ Cone, Till Dawn, Holmes Gang, Crosshead and the Sou- thside Horns. fcarhertt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 11