Binnenvaart over Grevelingen
OPRUIMING
Molenaar weer helemaal terug op stek
21
Politie rolt bende autodieven op
Goerees halskanaal
groeit op papier
uit tot Scharrezee
Rijkswaterstaat oppert idee voor nieuwe route Rotterdam-Antwerpen
Middelburgs
college pleit
Burgers vrij
Woningtextiel 75% korting
BOUWMAN
1/ DAMESMODE
Strafrechtelijk onderzoek
naar dood cliënte Arduin
Zeelandbrug
gestremd
Terneuzen
vraagt twee
hectare terug
van Borsele
zeeuwse almanak
Bediening
PZC
waarin opgenomen
de Zierikzeesche Nieuwsbode
1844 - 1998
NOORD
zaterdag 16 juni 2001
rinorFamke van Loon
BRU1NISSE - De aanleg van de
Tweede Maasvlakte voor de
Zuid-Hollandse kust kan de
ter-introductie van binnen
vaartschepen op de Grevelingen
lot gevolg hebben. De directie
Zeeland van Rijkswaterstaat
heeft dit idee geopperd bij de
provincie in het kader van de
toekomstige inrichting van de
Zeeuwse wateren. Op die ma
nier zou een nieuwe binnen-
vaartroute naar Antwerpen
ontstaan waarmee de bestaande
weg via het Schelde-Rijnkanaal
ontlast wordt.
i)e provincie Zeeland ontwik
kelt in samenwerking met ver
schillende andere (overheids)
ïisaties een visie op
Zeeuwse wateren: Delta in-
Zicht. Bijna twintig jaar na vol
tooiing blijken er immers een
aantal haken en ogen aan het
Deltaplan te zitten. Op basis
van nieuwe ontwikkelingen en
inzichten wordt naar de toe
komst gekeken. Veiligheid,
Advertentie
(Advertentie)
elke zondag
www.hotelarion.nl
Grand Hotel Arion
Tel: 0118-410502
(Advertentie
Autobedrijf Melse Goes
Telefoon (0113) 271515
www.melse.nl
verbetering van de waterhuis
houding en vergroting van de
ecologische waarden staan
daarbij voorop.
Rijkswaterstaat heeft in dat ka
der een verzameling rapporten
onder de noemer 'Verkenningen
Delta wateren' geschreven. In
het rapport 'Scheepvaart in de
blauwe delta' worden de toe
komstige verkeersroutes op het
water onder de loep genomen.
Rijkswaterstaat schetst hierin
knelpunten in de huidige water
wegen, de problemen die zich de
komende tien jaar kunnen ont
wikkelen.
Een van de aangedragen oplos
singen is het creëren en alterna
tieve route voor de binnenvaart
tussen Rotterdam, de Maas
vlakte en Antwerpen. Volgens
E. de Feijter, woordvoerder bij
Rijkswaterstaat, is de verwach
ting dat er zich in de toekomst
'capaciteitsproblemen voor
doen bij de Volkerak- en
Kreekraksluizen'. De tweede
Maasvlakte zal de druk op de
huidige verbinding tussen de
twee havens doen toenemen.
Een nieuwe waterweg via het
Kanaal door Zuid-Beveland, de
Oosterschelde en de Grevelin
gen zal de verkeersdruk op het
Schelde-Rijnkanaal verminde
ren, zo is de gedachte.
Verbaasd
N. van Limborg van de Project
groep Mainport Rotterdam stelt
'zeer verbaasd' te zijn. De pro
jectgroep bereidt de aanleg van
de Tweede Maasvlakte voor en
kijkt daarbij ook naar de moge
lijkheden en knelpunten voorde
binnenvaart. De milieu effect
rapportage (MER) die hiervoor
is uitgevoerd heeft volgens hem
geen problemen op de vaarwe
gen aangetoond. „We hebben
daarbij gekeken naar het Har-
telkanaal en geen congestie ge
constateerd. We zijn ervan uit
gegaan dat de rest dan ook goed
zit", aldus Van Limborg.
Rijkswaterstaat heeft het idee
nu bij de provincie neergelegd.
De Feijter benadrukt dat het al
les behalve een concreet voor
MIDDELBURG - Waarnemend
burgemeester D. Burgers van
Middelburg maakt zich niet
schuldig aan belangenverstren
geling. Wel heeft hij door zijn ei
gen adviesbureau contacten
met 'tal van bedrijven'. Dat ant
woordt het college van B en W
op schriftelijke vragen van
GroenLinks.
Burgers was tot voor kort be
taald adviseur bij ING Car Lea
se uit Den Bosch. Dat bedrijf
had eind vorig jaar een gesprek
met de Zeeuwse politie over de
buur van dienstauto's. Burgers
was bij dat onderhoud aanwe
zigals korpsbeheerder. Burgers
erkende daarop dat hij fout had
gehandeld. Het college vindt de
kwestie van de dienstauto's een
zaak tussen Burgers als privé-
>n en ING Car Lease.
De kust van Goeree ten zuiden van Stellendam.
foto Marijke Folkertsma
door Inge Heuff
BURGH-HAAMSTEDE - Hij is ai 25 jaar
molenaar maar de laatste jaren kwam er
van malen niet veel meer. Daar heeft Piet
Jan Landegent uit Burgh-Haamstede dit
seizoen verandering in gebracht. Hij
werkt weer hele dagen op de molen waar
hij voor groepen en individuele toeristen
het maalproces uitgebreid toelicht. Mo
len de Graanhalm is weer een volop wer
kende attractie geworden.
Al jaren komen toeristen en Schouwen-
Duivelanders in Pannenkoekenhuis de
Graanhalm pannenkoeken eten. Met
mooi weer kan er buiten gegeten worden
terwijl boven de hoofden van de eters de
wieken van stellingmolen de Graanhalm
uit 1847 rustig zoeven. In deze molen
wordt het volkorenmeel voor de pannen
koeken gemalen. Piet Jan Landegent is
de molenaar. Alleen de laatste jaren was
hij meer te vinden in het pannenkoeken
huis dan in de molen.
„Ik had het best druk met het pannen
koekenhuis", vertelt hij. „Daardoor
maalde ik steeds minder. Het was zelfs zo
dat als de gasten weg waren, ik 's avonds
nog eens ging malen." Voor de toeristen
was dat niet zo leuk. Zij konden de molen
niet in werking zien en de uitleg bleef
vaak beperkt tot een video. Landegent
was er ook niet tevreden over en deze
winter heeft hij de knoop doorgehakt. De
exploitatie van het pannenkoekenhuis
deed hij over aan Arian Hoefkens waar
mee hi] nauw samenwerkt en vanaf dit
voorjaar staat hij vrijwel dagelijks op de
molen te malen.
„Vroeger heb ik ook voor bakkers gema
len", zegt Landegent, „en een tijdje bio
logische tarwe voor een verdeelcentrum.
Nu ik meer maal ga ik de afzet misschien
wat uitbreiden." Vooralsnog is hij vooral
ook druk bezig met het wegwerken van
het achterstallig onderhoud dat in de
loop der jaren is ontstaan. Bovendien wil
hij meer uitleg kunnen geven aan de toe
risten. „Het maalproces is helemaal niet
zo ingewikkeld maar ik merk dat mensen
snel afhaken omdat ze het idee hebben
dat het niet te begrijpen is. Daarom is ook
de machinerie meer opengewerkt. Dan
wordt het aanschouwelijker."
Of toeristen het nu wel of niet begrijpen,
er is wel veel belangstelling voor een be
zoekje aan de molen. Landegent past zijn
verhaal aan aan de verschillende bezoe
kers. Die kunnen variëren van een
schoolklas vol ongeïnteresseerde pubers
tot aandachtig luisterende vijftigplus-
Molenaar Jan Landegent geeft uitleg over het malen.
(Advertentie)
CADEAU WONEN
(Advertentie)
WALSTRAAT 199 VLISSINGEN
door Rolf Bosboom
GOES - Met de aanhouding
van zeven verdachten heeft de
recherche in Goes een groot
aantal woninginbraken en
autodiefstallen opgelost. De
bende had het vooral gemunt
op dure personenauto's van de
merken Mercedes en BMW. Er
zijn vijftien gestolen auto's te
ruggevonden.
De zaak kwam aan het rollen
toen de politie van het district
Oosterscheldebekken een op
vallend groot aantal inbraken
op Schou wen-Duiveland con
stateerde. De recherche in
Goes heeft daarop een onder
zoek ingesteld, wat uiteinde
lijk leidde tot het oprollen van
de bende.
De groep had zowel Zeeland
als Brabant als werkterrein,
met de nadruk op Brabant. De
aandacht van de mannen
richtte zich vooral op huizen
waar kostbare wagens voor de
deur stonden geparkeerd. Met
de methode van het zoge
naamde 'gaatjes boren' kwa
men zij de woningen binnen
en namen de autosleutels mee.
De recherche houdt hen ver
antwoordelijk voor ongeveer
twintig inbraken.
Miljoenen
Bij de inbraken werden ook
andere zaken gestolen. Het
gaat daarbij om geld, sieraden
en audio- en videoapparatuur
en in één geval een espresso
apparaat. Daarvan is bij de
huiszoekingen weinig terug
gevonden. De totale waarde
van de goederen en de auto's
bedraagt volgens een woord
voerster van het Openbaar
Ministerie in Middelburg 'en
kele miljoenen'.
Van de zeven aangehouden
verdachten zijn er inmiddels
vier vrijgelaten. Hun aandeel
in de zaak is volgens het
Openbaar Ministerie minder
groot en bovendien worden ze
niet als vluchtgevaarlijk be
schouwd.
De drie hoofdverdachten zit
ten nog vast. Het gaat om
mannen uit het voormalige
Joegoslavië van 26, 30 en 36
jaar oud, woonachtig in Breda
en Rotterdam. Zij zijn inmid
dels voorgeleid aan de rech-
ter-commissaris in Middel
burg.
stel is om de binnenvaart via de
Grevelingen te gaan voeren.
„De status van dit idee is niet
meer dan een visie."
Beleid
Het is nu aan de provincie alle
belangen af te wegen en te kij
ken of het idee al dan niet moet
worden meegenomen in de be
oogde visie, die in 2003 op tafel
moet liggen. De Feijter: „En dan
is het nog maar een visie. Dan
moet er nog beleid gemaakt
worden."
door Famke van Loon
STELLENDAM - De studie
naar de haalbaarheid van een
halskanaal tussen het Grevelin-
genmeer en het Haringvliet is
aanzienlijk breder uitgepakt.
Naast een kanaal door Goeree-
Overflakkee ten westen van
Stellendam rept het rapport on
dermeer over grootschalige na
tuurontwikkeling en de (her-)
aansluiting van het Volkerak en
het Zoommeer op de Grevelin
gen. De visie is dan ook niet
'kinderachtig': „Een zeegat
moet hersteld worden: de
Scharrezee."
Het Breed Overleg Deltawate
ren (BOD) heeft vorig jaar sa
men met de KNWV, Hiswa en de
Kamers van Koophandel van
Rotterdam en Zeeland het idee
voor een kanaal tussen het Gre-
velingenmeer en het Haring
vliet nieuw leven ingeblazen.
Met subsidie van het Ministerie
van LNV en de provincie Zuid-
Holland heeft het Buro Hem
men een onderzoek uitgevoerd.
Het uitgangspunt van deze ver
kenning was te bekijken of er
onder de verschillende partijen
genoeg draagvlak bestaat een
serieuze discussie over het zoge
heten halskanaal te starten. Tij
dens het onderzoek bleek echter
dat een dergelijk project meer
mogelijkheden biedt wanneer
het grootschaliger wordt opge
pakt. „Gaandeweg de gesprek
ken is het breder geworden, het
geen uiteindelijk uitmondde in
de Scharrezee", aldus R. Bout
van het BOD.
Ambitieus
Met het rapport 'Scharrezee:
Herstel van watersysteem en
waterverbindingen in de cen
trale Delta' legt het BOD een
ambitieus plan op tafel, dat
naar grove schatting 276 mil
joen gulden kost. Voor het
oorspronkelijke idee, het hals
kanaal, worden hierin verschil
lende ideëen geopperd. Een for
se doorgang ten westen van
Stellendam, dat het Grevelin-
genmeer met de Noordzee ver
bindt, of een kanaal ten oosten
van deze stad lij ken de voorkeur
te krijgen. Verzwaring van dij
ken en de aanleg van een sluis
moeten de polders beschermen.
De aanleg van het kanaal biedt
volgens het rapport tal van mo
gelijkheden om andere ontwik
kelingen in gang te zetten en de
'negatieve effecten van de Del
tawerken te niet te doen'. Door
het getij terug te brengen in de
Grevelingen komt de natuur
weer tot leven. De Scharrezee
wordt dan ook beschreven als
een 'motor die het hele systeem
in beweging brengt'. Daarbij
wordt niet alleen gedacht aan de
Grevelingen zelf, maar ook het
Volkerrak en het Zoommeer.
Volgens Bout is de waterkwali
teit daar nu 'ronduit slecht',
maar door de twee meren weer
te verbinden met de Grevelin
gen kan hier de zoet-zout ver
houding weer op peil gebracht
worden.
Perspectieven
In het rapport wordt benadrukt
dat de Scharrezee niet alleen de
recreatievaart, maar ook andere
partijen perspectieven biedt.
Ondermeer de visserij, natuur
liefhebbers en beroepsvaart
zouden meeprofiteren. Ook
Goeree-Overflakkee zelf wordt
de ontwikkelingsmogelijkhe
den op het gebied van recreatie
en toerisme voorgespiegeld:
Stellendam krijgt verdere po
tenties om uit te groeien tot één
van de belangrijkste toeristi
sche havens in het gebied'.
Bout benadrukt dan ook dat het
slechts om een verkenning gaat,
'al is het wel een aardig uitge
werkte verkenning'. Overheden
op lokaal, provinciaal en lande
lijk niveau zullen zich echter
achter het idee moeten scharen
om het uitvoerbaar te maken.
Donderdag 21 juni zal met een
symposium in Ouddorp deze
discussie gestart worden. Verte
genwoordigers van betrokken
instanties - van gemeenten en
provincies tot natuurorganisa
ties en recreatieverenigingen -
komen bijeen om van gedachte
te wisselen over de Scharrezee.
sers. Hij staat ze in het Frans, Duits en
Engels te woord en als het moet zelfs in
het Spaans.
„Dat komt omdat het zo visueel is. En ik
pik hier en daar een woordje buitenlands
mee als toeristen de werking weer aan el
kaar uitleggen."
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Het Open
baar Ministerie (OM) in Middel
burg gaat onderzoeken wie
schuldig is aan het overlijden
van een 44-jarige cliënte van
stichting Arduin. Dat is gisteren
bekendgemaakt.
Het OM zegt 'voldoende aanlei
ding' te hebben voor een straf
rechtelijk onderzoek. Oriënte
rend onderzoek door de politie
heeft volgens woordvoerster E.
Boot van het OM uitgewezen
'dat iemand schuldig is aan het
incident'. „We gaan nu onder
zoeken wie schuldig is." De po
litie gaat dat doen. „Het is een
verdieping van het eerdere on
derzoek."
Boot maakte geen details be
kend over de bevindingen tot nu
toe. In het belang van het verde
re onderzoek worden daarover
geen mededelingen gedaan.
Wanneer het strafrechtelijk on
derzoek klaar is, kon zij nog niet
zeggen. „Daar is geen termijn
voor vastgesteld."
Heet bad
De meervoudig gehandicapte
vrouw uit Oost-Souburg, die in
een woning van Arduin in Mid
delburg woonde, overleed vori
ge week vrijdag in het Zuider-
zeeziekenhuis in Rotterdam. Zij
(Advertentie)
David Vandekop
foto Marijke Folkertsma
ZIERIKZEE - De Zeelandbrug
is in de nacht van maandag 25
op dinsdag 26 juni gestremd
voor alle verkeer.
Tussen 00.00 en 05.00 uur wor
den onderhoudswerkzaamhe
den verricht aan de weg en de
verlichtingsapparatuur. In de
periode wordt ook de laagwer-
ker verplaatst. Hiervoor moet
eerst een deel van het wegmeu-
bilair, waaronder de verlich-
tingsmasten en de waarschu-
wingslichten, weggenomen
worden. De verwachting is dat
deze in augustus weer worden
teruggeplaatst
Tijdens de stremmingsperiode
worden informatieborden ge
plaatst. Automobilisten worden
met een omleidingsroute verwe
zen naar de Stormvloedkering.
In noodgevallen kunnen ambu
lances de brug wel open.
De tekeningen
27- 05 t/m 1- 07
Plus Min
Rampweg 24a, 4326 LK Renesse
tel.0111-461497 info®plusmin.nl
bezweek aan de verwondingen
die zij opliep tijdens een te heet
bad, daags voor Pinksteren. De
medewerker die haar moest
wassen, was vergeten de ther
mostaatkraan bij te stellen. Die
stond hoog omdat het bad vlak
daarvoor met heet water was
schoongemaakt. De vrouw liep
over eenderde deel van haar
lichaam ernstige brandwonden
op.
TERNEUZEN - De noordelijke
gemeentegrens van Terneuzen -
en dus de zuidelijke grens van
Borsele - klopt niet. Nieuwe me
tingen hebben uitgewezen dat
de grens in de Westerschelde
tien meter afwijkt van de grens
lijn die tot nu toe werd gehan
teerd. Terneuzen heeft recht op
tien meter extra grondgebied
ten koste van Borsele. In totaal
gaat het om twee hectare.
De fout werd ontdekt door de
Terneuzenaar P. Stuy (schrijver
van het boek De Lage Landen en
Hun Grenzen).
Bij z'n navorsingen kwam Stuy
al snel tot de conclusie dat er iets
mis was met de grenslijn. Die
dient te lopen tussen de uit 1714
daterende molen van Borssele
en de toren van de rooms-katho-
lieke kerk van Terneuzen. Bij de
grensbepaling werd uitgegaan
van de verkeerde kerktoren.
Niet de Willibrordustoren, die
dateert uit 1915, mocht als ijk-
punt worden genomen, maar de
toren van de oude kerk uit 1849,
die in de oorlog werd afgebro
ken. Een foutje van tien meter.
De horecasector klaagt al tij
den steen en been over een
nijpend gebrek aan perso
neel. Vooral nu het toeris
tisch seizoen op volle toe-
en gaat draaien, is elke toege
stoken hand meegenomen.
Maar als ze allemaal zijn
als Joost blijft het toch behel
pen.
De 17-jarige jongeman heeft
onlangs een vakantiebaantje
aangenomen in een X
restaurant. Daar is hij werk
zaam in de bediening.
Dezer dagen werd Joost ont
boden aan een tafeltje. „Jon
geman", sprak de man die
deel uitmaakte van het gezel
schap aan de tafel, „kun je me
zeggen wat het dagmenu is?"
„Dativeetikniet", reageerde
de vakantie-ober. „Het is el
ke dag anders.
,,-vW V AV, rf A N