Binnenvaart over Grevelingen OPRUIMING Molenaar weer helemaal terug op stek 21 Politie rolt bende autodieven op Goerees halskanaal groeit op papier uit tot Scharrezee Rijkswaterstaat oppert idee voor nieuwe route Rotterdam-Antwerpen Middelburgs college pleit Burgers vrij Woningtextiel 75% korting BOUWMAN 1/ DAMESMODE Strafrechtelijk onderzoek naar dood cliënte Arduin Zeelandbrug gestremd Terneuzen vraagt twee hectare terug van Borsele zeeuwse almanak Bediening PZC waarin opgenomen de Zierikzeesche Nieuwsbode 1844 - 1998 NOORD zaterdag 16 juni 2001 rinorFamke van Loon BRU1NISSE - De aanleg van de Tweede Maasvlakte voor de Zuid-Hollandse kust kan de ter-introductie van binnen vaartschepen op de Grevelingen lot gevolg hebben. De directie Zeeland van Rijkswaterstaat heeft dit idee geopperd bij de provincie in het kader van de toekomstige inrichting van de Zeeuwse wateren. Op die ma nier zou een nieuwe binnen- vaartroute naar Antwerpen ontstaan waarmee de bestaande weg via het Schelde-Rijnkanaal ontlast wordt. i)e provincie Zeeland ontwik kelt in samenwerking met ver schillende andere (overheids) ïisaties een visie op Zeeuwse wateren: Delta in- Zicht. Bijna twintig jaar na vol tooiing blijken er immers een aantal haken en ogen aan het Deltaplan te zitten. Op basis van nieuwe ontwikkelingen en inzichten wordt naar de toe komst gekeken. Veiligheid, Advertentie (Advertentie) elke zondag www.hotelarion.nl Grand Hotel Arion Tel: 0118-410502 (Advertentie Autobedrijf Melse Goes Telefoon (0113) 271515 www.melse.nl verbetering van de waterhuis houding en vergroting van de ecologische waarden staan daarbij voorop. Rijkswaterstaat heeft in dat ka der een verzameling rapporten onder de noemer 'Verkenningen Delta wateren' geschreven. In het rapport 'Scheepvaart in de blauwe delta' worden de toe komstige verkeersroutes op het water onder de loep genomen. Rijkswaterstaat schetst hierin knelpunten in de huidige water wegen, de problemen die zich de komende tien jaar kunnen ont wikkelen. Een van de aangedragen oplos singen is het creëren en alterna tieve route voor de binnenvaart tussen Rotterdam, de Maas vlakte en Antwerpen. Volgens E. de Feijter, woordvoerder bij Rijkswaterstaat, is de verwach ting dat er zich in de toekomst 'capaciteitsproblemen voor doen bij de Volkerak- en Kreekraksluizen'. De tweede Maasvlakte zal de druk op de huidige verbinding tussen de twee havens doen toenemen. Een nieuwe waterweg via het Kanaal door Zuid-Beveland, de Oosterschelde en de Grevelin gen zal de verkeersdruk op het Schelde-Rijnkanaal verminde ren, zo is de gedachte. Verbaasd N. van Limborg van de Project groep Mainport Rotterdam stelt 'zeer verbaasd' te zijn. De pro jectgroep bereidt de aanleg van de Tweede Maasvlakte voor en kijkt daarbij ook naar de moge lijkheden en knelpunten voorde binnenvaart. De milieu effect rapportage (MER) die hiervoor is uitgevoerd heeft volgens hem geen problemen op de vaarwe gen aangetoond. „We hebben daarbij gekeken naar het Har- telkanaal en geen congestie ge constateerd. We zijn ervan uit gegaan dat de rest dan ook goed zit", aldus Van Limborg. Rijkswaterstaat heeft het idee nu bij de provincie neergelegd. De Feijter benadrukt dat het al les behalve een concreet voor MIDDELBURG - Waarnemend burgemeester D. Burgers van Middelburg maakt zich niet schuldig aan belangenverstren geling. Wel heeft hij door zijn ei gen adviesbureau contacten met 'tal van bedrijven'. Dat ant woordt het college van B en W op schriftelijke vragen van GroenLinks. Burgers was tot voor kort be taald adviseur bij ING Car Lea se uit Den Bosch. Dat bedrijf had eind vorig jaar een gesprek met de Zeeuwse politie over de buur van dienstauto's. Burgers was bij dat onderhoud aanwe zigals korpsbeheerder. Burgers erkende daarop dat hij fout had gehandeld. Het college vindt de kwestie van de dienstauto's een zaak tussen Burgers als privé- >n en ING Car Lease. De kust van Goeree ten zuiden van Stellendam. foto Marijke Folkertsma door Inge Heuff BURGH-HAAMSTEDE - Hij is ai 25 jaar molenaar maar de laatste jaren kwam er van malen niet veel meer. Daar heeft Piet Jan Landegent uit Burgh-Haamstede dit seizoen verandering in gebracht. Hij werkt weer hele dagen op de molen waar hij voor groepen en individuele toeristen het maalproces uitgebreid toelicht. Mo len de Graanhalm is weer een volop wer kende attractie geworden. Al jaren komen toeristen en Schouwen- Duivelanders in Pannenkoekenhuis de Graanhalm pannenkoeken eten. Met mooi weer kan er buiten gegeten worden terwijl boven de hoofden van de eters de wieken van stellingmolen de Graanhalm uit 1847 rustig zoeven. In deze molen wordt het volkorenmeel voor de pannen koeken gemalen. Piet Jan Landegent is de molenaar. Alleen de laatste jaren was hij meer te vinden in het pannenkoeken huis dan in de molen. „Ik had het best druk met het pannen koekenhuis", vertelt hij. „Daardoor maalde ik steeds minder. Het was zelfs zo dat als de gasten weg waren, ik 's avonds nog eens ging malen." Voor de toeristen was dat niet zo leuk. Zij konden de molen niet in werking zien en de uitleg bleef vaak beperkt tot een video. Landegent was er ook niet tevreden over en deze winter heeft hij de knoop doorgehakt. De exploitatie van het pannenkoekenhuis deed hij over aan Arian Hoefkens waar mee hi] nauw samenwerkt en vanaf dit voorjaar staat hij vrijwel dagelijks op de molen te malen. „Vroeger heb ik ook voor bakkers gema len", zegt Landegent, „en een tijdje bio logische tarwe voor een verdeelcentrum. Nu ik meer maal ga ik de afzet misschien wat uitbreiden." Vooralsnog is hij vooral ook druk bezig met het wegwerken van het achterstallig onderhoud dat in de loop der jaren is ontstaan. Bovendien wil hij meer uitleg kunnen geven aan de toe risten. „Het maalproces is helemaal niet zo ingewikkeld maar ik merk dat mensen snel afhaken omdat ze het idee hebben dat het niet te begrijpen is. Daarom is ook de machinerie meer opengewerkt. Dan wordt het aanschouwelijker." Of toeristen het nu wel of niet begrijpen, er is wel veel belangstelling voor een be zoekje aan de molen. Landegent past zijn verhaal aan aan de verschillende bezoe kers. Die kunnen variëren van een schoolklas vol ongeïnteresseerde pubers tot aandachtig luisterende vijftigplus- Molenaar Jan Landegent geeft uitleg over het malen. (Advertentie) CADEAU WONEN (Advertentie) WALSTRAAT 199 VLISSINGEN door Rolf Bosboom GOES - Met de aanhouding van zeven verdachten heeft de recherche in Goes een groot aantal woninginbraken en autodiefstallen opgelost. De bende had het vooral gemunt op dure personenauto's van de merken Mercedes en BMW. Er zijn vijftien gestolen auto's te ruggevonden. De zaak kwam aan het rollen toen de politie van het district Oosterscheldebekken een op vallend groot aantal inbraken op Schou wen-Duiveland con stateerde. De recherche in Goes heeft daarop een onder zoek ingesteld, wat uiteinde lijk leidde tot het oprollen van de bende. De groep had zowel Zeeland als Brabant als werkterrein, met de nadruk op Brabant. De aandacht van de mannen richtte zich vooral op huizen waar kostbare wagens voor de deur stonden geparkeerd. Met de methode van het zoge naamde 'gaatjes boren' kwa men zij de woningen binnen en namen de autosleutels mee. De recherche houdt hen ver antwoordelijk voor ongeveer twintig inbraken. Miljoenen Bij de inbraken werden ook andere zaken gestolen. Het gaat daarbij om geld, sieraden en audio- en videoapparatuur en in één geval een espresso apparaat. Daarvan is bij de huiszoekingen weinig terug gevonden. De totale waarde van de goederen en de auto's bedraagt volgens een woord voerster van het Openbaar Ministerie in Middelburg 'en kele miljoenen'. Van de zeven aangehouden verdachten zijn er inmiddels vier vrijgelaten. Hun aandeel in de zaak is volgens het Openbaar Ministerie minder groot en bovendien worden ze niet als vluchtgevaarlijk be schouwd. De drie hoofdverdachten zit ten nog vast. Het gaat om mannen uit het voormalige Joegoslavië van 26, 30 en 36 jaar oud, woonachtig in Breda en Rotterdam. Zij zijn inmid dels voorgeleid aan de rech- ter-commissaris in Middel burg. stel is om de binnenvaart via de Grevelingen te gaan voeren. „De status van dit idee is niet meer dan een visie." Beleid Het is nu aan de provincie alle belangen af te wegen en te kij ken of het idee al dan niet moet worden meegenomen in de be oogde visie, die in 2003 op tafel moet liggen. De Feijter: „En dan is het nog maar een visie. Dan moet er nog beleid gemaakt worden." door Famke van Loon STELLENDAM - De studie naar de haalbaarheid van een halskanaal tussen het Grevelin- genmeer en het Haringvliet is aanzienlijk breder uitgepakt. Naast een kanaal door Goeree- Overflakkee ten westen van Stellendam rept het rapport on dermeer over grootschalige na tuurontwikkeling en de (her-) aansluiting van het Volkerak en het Zoommeer op de Grevelin gen. De visie is dan ook niet 'kinderachtig': „Een zeegat moet hersteld worden: de Scharrezee." Het Breed Overleg Deltawate ren (BOD) heeft vorig jaar sa men met de KNWV, Hiswa en de Kamers van Koophandel van Rotterdam en Zeeland het idee voor een kanaal tussen het Gre- velingenmeer en het Haring vliet nieuw leven ingeblazen. Met subsidie van het Ministerie van LNV en de provincie Zuid- Holland heeft het Buro Hem men een onderzoek uitgevoerd. Het uitgangspunt van deze ver kenning was te bekijken of er onder de verschillende partijen genoeg draagvlak bestaat een serieuze discussie over het zoge heten halskanaal te starten. Tij dens het onderzoek bleek echter dat een dergelijk project meer mogelijkheden biedt wanneer het grootschaliger wordt opge pakt. „Gaandeweg de gesprek ken is het breder geworden, het geen uiteindelijk uitmondde in de Scharrezee", aldus R. Bout van het BOD. Ambitieus Met het rapport 'Scharrezee: Herstel van watersysteem en waterverbindingen in de cen trale Delta' legt het BOD een ambitieus plan op tafel, dat naar grove schatting 276 mil joen gulden kost. Voor het oorspronkelijke idee, het hals kanaal, worden hierin verschil lende ideëen geopperd. Een for se doorgang ten westen van Stellendam, dat het Grevelin- genmeer met de Noordzee ver bindt, of een kanaal ten oosten van deze stad lij ken de voorkeur te krijgen. Verzwaring van dij ken en de aanleg van een sluis moeten de polders beschermen. De aanleg van het kanaal biedt volgens het rapport tal van mo gelijkheden om andere ontwik kelingen in gang te zetten en de 'negatieve effecten van de Del tawerken te niet te doen'. Door het getij terug te brengen in de Grevelingen komt de natuur weer tot leven. De Scharrezee wordt dan ook beschreven als een 'motor die het hele systeem in beweging brengt'. Daarbij wordt niet alleen gedacht aan de Grevelingen zelf, maar ook het Volkerrak en het Zoommeer. Volgens Bout is de waterkwali teit daar nu 'ronduit slecht', maar door de twee meren weer te verbinden met de Grevelin gen kan hier de zoet-zout ver houding weer op peil gebracht worden. Perspectieven In het rapport wordt benadrukt dat de Scharrezee niet alleen de recreatievaart, maar ook andere partijen perspectieven biedt. Ondermeer de visserij, natuur liefhebbers en beroepsvaart zouden meeprofiteren. Ook Goeree-Overflakkee zelf wordt de ontwikkelingsmogelijkhe den op het gebied van recreatie en toerisme voorgespiegeld: Stellendam krijgt verdere po tenties om uit te groeien tot één van de belangrijkste toeristi sche havens in het gebied'. Bout benadrukt dan ook dat het slechts om een verkenning gaat, 'al is het wel een aardig uitge werkte verkenning'. Overheden op lokaal, provinciaal en lande lijk niveau zullen zich echter achter het idee moeten scharen om het uitvoerbaar te maken. Donderdag 21 juni zal met een symposium in Ouddorp deze discussie gestart worden. Verte genwoordigers van betrokken instanties - van gemeenten en provincies tot natuurorganisa ties en recreatieverenigingen - komen bijeen om van gedachte te wisselen over de Scharrezee. sers. Hij staat ze in het Frans, Duits en Engels te woord en als het moet zelfs in het Spaans. „Dat komt omdat het zo visueel is. En ik pik hier en daar een woordje buitenlands mee als toeristen de werking weer aan el kaar uitleggen." door Maurits Sep MIDDELBURG - Het Open baar Ministerie (OM) in Middel burg gaat onderzoeken wie schuldig is aan het overlijden van een 44-jarige cliënte van stichting Arduin. Dat is gisteren bekendgemaakt. Het OM zegt 'voldoende aanlei ding' te hebben voor een straf rechtelijk onderzoek. Oriënte rend onderzoek door de politie heeft volgens woordvoerster E. Boot van het OM uitgewezen 'dat iemand schuldig is aan het incident'. „We gaan nu onder zoeken wie schuldig is." De po litie gaat dat doen. „Het is een verdieping van het eerdere on derzoek." Boot maakte geen details be kend over de bevindingen tot nu toe. In het belang van het verde re onderzoek worden daarover geen mededelingen gedaan. Wanneer het strafrechtelijk on derzoek klaar is, kon zij nog niet zeggen. „Daar is geen termijn voor vastgesteld." Heet bad De meervoudig gehandicapte vrouw uit Oost-Souburg, die in een woning van Arduin in Mid delburg woonde, overleed vori ge week vrijdag in het Zuider- zeeziekenhuis in Rotterdam. Zij (Advertentie) David Vandekop foto Marijke Folkertsma ZIERIKZEE - De Zeelandbrug is in de nacht van maandag 25 op dinsdag 26 juni gestremd voor alle verkeer. Tussen 00.00 en 05.00 uur wor den onderhoudswerkzaamhe den verricht aan de weg en de verlichtingsapparatuur. In de periode wordt ook de laagwer- ker verplaatst. Hiervoor moet eerst een deel van het wegmeu- bilair, waaronder de verlich- tingsmasten en de waarschu- wingslichten, weggenomen worden. De verwachting is dat deze in augustus weer worden teruggeplaatst Tijdens de stremmingsperiode worden informatieborden ge plaatst. Automobilisten worden met een omleidingsroute verwe zen naar de Stormvloedkering. In noodgevallen kunnen ambu lances de brug wel open. De tekeningen 27- 05 t/m 1- 07 Plus Min Rampweg 24a, 4326 LK Renesse tel.0111-461497 info®plusmin.nl bezweek aan de verwondingen die zij opliep tijdens een te heet bad, daags voor Pinksteren. De medewerker die haar moest wassen, was vergeten de ther mostaatkraan bij te stellen. Die stond hoog omdat het bad vlak daarvoor met heet water was schoongemaakt. De vrouw liep over eenderde deel van haar lichaam ernstige brandwonden op. TERNEUZEN - De noordelijke gemeentegrens van Terneuzen - en dus de zuidelijke grens van Borsele - klopt niet. Nieuwe me tingen hebben uitgewezen dat de grens in de Westerschelde tien meter afwijkt van de grens lijn die tot nu toe werd gehan teerd. Terneuzen heeft recht op tien meter extra grondgebied ten koste van Borsele. In totaal gaat het om twee hectare. De fout werd ontdekt door de Terneuzenaar P. Stuy (schrijver van het boek De Lage Landen en Hun Grenzen). Bij z'n navorsingen kwam Stuy al snel tot de conclusie dat er iets mis was met de grenslijn. Die dient te lopen tussen de uit 1714 daterende molen van Borssele en de toren van de rooms-katho- lieke kerk van Terneuzen. Bij de grensbepaling werd uitgegaan van de verkeerde kerktoren. Niet de Willibrordustoren, die dateert uit 1915, mocht als ijk- punt worden genomen, maar de toren van de oude kerk uit 1849, die in de oorlog werd afgebro ken. Een foutje van tien meter. De horecasector klaagt al tij den steen en been over een nijpend gebrek aan perso neel. Vooral nu het toeris tisch seizoen op volle toe- en gaat draaien, is elke toege stoken hand meegenomen. Maar als ze allemaal zijn als Joost blijft het toch behel pen. De 17-jarige jongeman heeft onlangs een vakantiebaantje aangenomen in een X restaurant. Daar is hij werk zaam in de bediening. Dezer dagen werd Joost ont boden aan een tafeltje. „Jon geman", sprak de man die deel uitmaakte van het gezel schap aan de tafel, „kun je me zeggen wat het dagmenu is?" „Dativeetikniet", reageerde de vakantie-ober. „Het is el ke dag anders. ,,-vW V AV, rf A N

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 77