Stream oogt en rijdt gladjes
Scooter is file te snel af
PZC
Fietskleding is ook
geschikt voor fitness
61
Audi A4 Avant
Kindergordel
Eindelijk Honda-Diesel
Honda
zaterdag 16 juni 2001
Audi komt na de nieuwe A4 sedan met de stationcar A4 Avant.
Van de vorige Avant die in 1996 verscheen zijn in Europa
300.000 stuks verkocht, vooral vanwege het design, zo weet Audi.
De nieuwe versie is 6 cm. langer geworden en de wielbasis nam toe
met 3,3 cm. Daar hebben vooral de achterinzitters profijt van. De
bagageruimte meet met 442 liter; 52 liter meer dan de vorige versie
en met neergeklapte rugleuning is dat 1.184 liter. Onder de vloer zit
nog een extra ruimpje van 65 liter. De auto is uiteraard verkrijgbaar
met een ruim palet benzine- en dieselmotoren. De auto staat sinds
deze week bij de dealer.
De rij-eigenschappen van de Honda Stream zijn goed voor elkaar.
Er zijn kinderen die de vervelende gewoonte hebben hun gordel
onderweg te ontgrendelen. Spelenderwijs natuurlijk. Bij Hal
fords is een beveiligingsclip te koop, die dat voorkomt. Een kunst
stof kap dekt de ontgrendelingsknop af. Een volwassene kan die
kap wel loskrijgen. De clip kost 17,95.
Honda werkt aan drie nieuwe automotoren, waarvan zowaar
twee diesels. Bovendien komt Honda met een nieuw model in
de compacte klasse. Dat wordt deze maand in Japan gelanceerd en
zal begin volgend jaar in Nederland leverbaar worden. De 1.3
krachtbron wordt gekoppeld aan een automatische cvt-transmissie
en zou een benzineverbruik van 1:23 mogelijk maken.
Honda maakt binnenkort voor het eerst een eigen dieselmotor: een
2.0 met common rail voor de (niet meer in Engeland maar in Japan
geproduceerde) Accord die in 2003 verschijnt. Het merk werkt voor
de ontwikkeling ervan nauw samen met Isuzu, waarvan ook een 1.7
common rail-diesel voor de Civic betrokken wordt.
Honda hoopt daarmee de zaken in Europa weer vlot te krijgen. In
thuisland Japan en in de VS staat het merk er aardig voor, in Europa
verlopen de verkopen dramatisch. Het afgelopen fiscale jaar, dat in
maart eindigde, verkocht Honda wereldwijd 11,5 miljoen auto's,
motorfietsen en power equipment als grasmaaiers, buitenboord
motoren en generatoren. De onderneming heeft 109 fabrieken in 31
landen.
Zo op het oog lijkt de Hon
da Stream een spannen
de auto. Dat valt in de prak
tijk wat tegen. Technisch zit
hij voortreffelijk in elkaar.
Op papier is er niks aan de
hand. Maar in de dagelijkse
praktijk verveelt de saaie
aankleding stierlijk.
Honda heeft op basis van de
nieuwe Civic een zevenper-
soons mpv gebouwd. Hij oogt
heel gladjes en zo rijdt hij ook.
Hij ziet eruit als een coupé-ach-
tig busje. Met achterin een inge
wikkelde constructie om een
tweezits bankje compleet in de
bodem te laten verdwijnen. In
navolging van de succesvolle
Opel Zafira. Al heeft die twee
afzonderlijk opvouwbare stoel
tjes.
De Stream biedt plek aan zeven
mensen. Alle stoelen zijn nogal
vlak en ook in de leuning weinig
geprofileerd. Maar ook hier: ze
zitten beter dan ze eruit zien. De
drie op de middelste stoelenrij
hebben het redelijk, achterin
gaat het ook wel. Het zitgerief
houdt niet echt over. De middel
ste stoelenrij kan opgevouwen
worden om een groot bagage
ruim te creëren. Maar ze kunnen
ook tegen de voorstoelen wor
den aangeschoven. Na een paar
keer proberen lukt het platvou-
wen van de achterste stoelen
prima. De constructie daar is
knap ingewikkeld, maar vrij
simpel uitvoerbaar.
Klokje
Tussen de stoelen voor zit jam
mer genoeg geen opbergruimte.
Bovendien kan, net als in de ge-
Standaarduitrusting: vier airbags, abs, schijfremmen rondom,
elektrische bediening zijruiten (4x), elektrisch verstelbare en ver
warmde buitenspiegels, afstandsbediende centrale vergrendeling,
Isofix-kinderzitbeveiliging, toerenteller.
motor: 2.0 DOHC i-VTEC
vermogen: 156 pk; koppel 192 Nm bij 4.000 tpm;
aandrijving: voorwielen;
lxbxh: 4.57 x 1.69 x 1.59 m.
wielbasis: 2.72 m.
bagageruim: 158/435/718 liter
draaicirkel: 11,0 m.
brandstoftank: 55 liter
gewicht: 1.375 kg.
verbruik: 1:9,5
max. geremd aanhangergewicht: 1.400 kg.
prijs v.a. 60.990,- (2.0 ES); 52.990 (1.7/125 pk LS)
Het is bedoeld voor op de
fiets, maar volgens fiets
kledingfabrikant AGU is de
nieuwe kledinglijn Advance
ook prima geschikt voor een
uurtje aerobics, fitness of ten
nis. De zomercollectie is ver
krijgbaar in drie kleurcombina
ties: chalk/olive, navy/red en
turqoise/petrol.
Het Advance-shirt is gemaakt
van Pallino-polyester en heeft
een klein kraagje, twee zakken
op de rug en flinke ritsen. De
zelfde uitvoering is verkrijg
baar als singlet. Er is verder ook
een korter model shirt te koop,
zonder zakken.
AGU heeft een bijpassend poly
ester jack gemaald; met een iets
geruwde binnekant; dat voelt
prettiger.
De zomerse Advance-lijn wordt
verder gecomplementeerd door
een body (met zeem) met korte
pijpjes (met anti-sliprandje te
gen opkruipen) en een stoere
bandana voor om het hoofd.
De adviesverkoopprijzen zijn:
shirt en singlet, allebei 144.-;
kort shirt 99,95; jack 139,-;
body 149,- en bandana
ƒ34,95.
Voor meer informatie: AGU, tel.
072-5411.511
De zomer is bij uitstek de tijd
voor het organiseren van een
mooie fietstocht. Fietsfabrikant
Gazelle haakt daar slim op met
een zogeheten 'fietstochtwed
strijd'. Iedereen die een fiets
tocht organiseert, maakt kans
op een speciaal fietstochtpak
ket. Mensen die tussen nu en
september een fietstocht orga
niseren, kunnen zich aanmel
den op de site www.gazelle.nl/
fietstochten (voorwaarde: tus
sen de 25 en 100 deelnemers).
Uit de inzendingen worden de
honderd leukste, gekste en ori
gineelste inzendingen gekozen.
Winnaars krijgen dan het fiets
tochtpakket met o.a. een rol
rood-wit afzetlint, Gazelle-pet
jes, 25 regencapes, banden
plaksets en een fietsroutegids
van de ANWB.
Ook mensen zonder internet
kunnen meedoen. Zij moeten
een kaartje met relevante infor
matie sturen naar: Evident PR,
Postbus 2540, 3800 GB Amers
foort o.v.v. Gazelle fietstochten.
Hans van Alebeek
trouwens. Zo spelen de samen
werkende importeurs handig in
op de chaos op de Amsterdamse
rondweg. Ze organiseren de ko
mende tijd een soort mobili-
teitstournee langs de talloze
grote bedrijven in het epicen
trum van al dat verkeersleed.
Een vloot leen-bromscooters
werkt als een verzachtend zalf
je.
En de zwaardere scooters? De
aantallen kunnen in ons land
natuurlijk niet in de schaduw
staan bij die in Italië. Al was het
maar omdat onze weermannen
bij gebrek aan zon nu eenmaal
zelden schaduw kunnen belo
ven.
Autorijbewijs
Maar wat nog veel belangrijker
is: zoals zo vaak neemt ons land
een uitzonderingspositie in. Om
de verkeersdruk te verminde
ren, mag je in de meeste andere
landen namelijk met je autorij
bewijs op een 125cc-machientje
rijden. Een idee dat zeker de
moeite van het overwegen
waard is. Het zou voor miljoe
nen rijders een alternatief kun
nen zijn.
De situatie nu is als volgt: naast
de 400.000 min of meer actieve
rijders zijn er nog pakweg
800.000 die het A-stempeltje in
hun rijbewijs hebben staan.
Nog altijd een aardige doel
groep dus. Een die waarschijn
lijk vooral gezien wil worden op
een wat zwaardere motors
cooter. Dat mag je tenminste af
leiden uit de stormachtige ont
wikkelingen op dat gebied. De
presentatie van een compleet
nieuwe generatie 'super scoots'
helpt menigeen kennelijk over
de drempel. Het niet bepaald
sterke imago van scooters wordt
nu snel opgekrikt. De tijd is
voorbij dat je op de snelweg
werd ingehaald door vrachtwa-
wone Civic, de passagier rechts
voor zijn tenen amper bewegen.
Beenruimte voldoende, maar
onderin loopt die heel taps toe.
De vloer is wel mooi vlak tot
achter toe. Onder de passagiers
stoel zit een opberglade, maar
die is er weer niet in het basis
model. En een klokje ontbreekt
ook.
De Stream breekt met de tradi
tie dat een ruimtewagen op de
eerste plaats hoog moet zijn. Ze
hebben bij Honda lang gewacht
met de mpv en vooral goed geke
ken naar de Zafira. Hij ziet er
netjes afgewerkt uit, maar tege
lijk nogal saai. Binnenin ten
minste.
Honda kan de Stream ook niet
met een diesel aanbieden. De ei
gen diesel met directe injectie
onder hoge druk komt pas eind
2002 beschikbaar.
Bagageruimte
De bagageruimte stelt niets
voor als er zeven mensen mee
moeten. Het bankje achterin
plat zorgt voor een flink ruim.
Als de leuningen in het midden
(compleet met brede armsteun-
/smal tafeltje) plat gaan kunnen
er nog extra fuchsia's en ficus
sen mee naar huis.
Omdat de Stream tamelijk laag
gebouwd is, is het zwaartepunt
navenant. Dat leidt meestal tot
goede rijeigenschappen en dat
is bij de Stream niet anders. Hij
stuurt prima, de bediening is
heel licht en hij helt niet gek ver
over in dapper aangesneden
bochten. Het moderne onderstel
werkt mee aan een vlotte rijstijl.
Vlotter dan die van een gemid
delde mpv of 'busje'.
De 1.7 herinneren we als een ta
melijk lawaaiige krachtbron,
die op zich goed presteert. De
2.0 is mooi stil, levert geen spec
taculaire prestaties en is on
danks zijn fraaie techniek (i-
vtec: een combinatie van varia
bele klep timing met een verstel
bare nokkenas en bovendien
luchtinlaat met variabel volu
me) niet imposant zuinig.
Rien van der Steen
De Stream ziet er binnen netjes uit, maar tegelijkertijd nogal saai.
De zomerse Advance-lijn van AGU is gemaakt van lichte en soepele
stoffen.
Een bezoekje aan een wille
keurig schoolplein leert, dat
in flitsende kleuren uitgevoerde
scooters de klassieke bromfiets
letterlijk en figuurlijk links en
rechts hebben ingehaald. Ook
op de grote weg lijkt de motors
cooter terug van weggeweest.
Logisch, want ze laten de files
links liggen en parkeerproble
men zijn er ook al niet.
Mag je de revival van de scooter
een nieuwe trend op mobili-
teitsgebied noemen? Feitelijk
niet, want in Zuid-Europese
landen zoals Italië vliegen de
scooters je al jaren om de oren.
In steden als Milaan en Rome
bestaat zelfs meer dan drie
kwart van de gemotoriseerde
tweewieler-verkopen uit scoo
ters. Ze hebben ook alles mee.
Handig in het verkeer, een toch
enigszins beschermde zit, de
kosten zijn te overzien, parke
ren is geen probleem en het is
nog redelijk modieus ook.
De rest van Europa lijkt die
voordelen ook te ontdekken.
Europees bekeken worden er in
middels zelfs al meer van ver
kocht dan de verschillende mo
torfiets-categorieën. Overigens
valt dat ook de automobielindu
strie op. Zo levert Renault in
veel landen een heuse woon-
werk-scootmobiel. Met een
soort afneembaar dakje zelfs.
Er staat nu eenmaal Renault op.
Zelfs in ons koele land is de
scooter langzaam maar zeker
aan een opmerkelijke opmars
bezig. Soms op bekwame wijze
door de commercie geholpen,
De scooter van Renault heeft een dakje.
gens en auto's met caravan.
De echte ommekeer begon met
de lancering van de Suzuki
Burgman. Een gespierde 400cc
machine met een power waar
dat klassieke pruttelende Ves-
paatje een keer of zes, zeven bij
verbleekt. Hij is nog maar een
eerste stap van een nieuwe mo
torscooter-generatie. Zo heeft
BMW zijn unieke Cl met veilig-
heidskooi (zonder helm, al
duurt de wetgeving daarvoor in
Nederland belachelijk) en heb
ben Yamaha en Honda respec
tievelijk de T-Max en de Silver
Wing in de showrooms staan.
Beide met een dikke tweecilin
der motor. De Honda meet zelfs
600 cc en brengt een pk-tje of
vijftig op de been. De Ferrari's
van scooterland, zogezegd. Prij
zen? Van vijftien tot dik twintig
mille.
Ook die uitstraling en motor-
fiets-achtige prestaties verkla
ren waarom grote scooters
steeds vaker in het woonwerk
verkeer opduiken. In de stad
zelfs wel eens bestuurd door een
heer in driedelig grijs. De voor
delen zijn evident. Nauwelijks
files bijvoorbeeld, want tegen
woordig wordt toegestaan dat je
met een ingetogen tempo tussen
een file doorrijdt. Projecteer dat
even op -pakweg- de Amster
damse ringweg en je weet dat
menig forens net als de Parijze-
naars en Milanezen enorm veel
tijd kan besparen.
Een woonwerk-scooter wordt
ook in ons land een steeds aan
trekkelijker propositie. Eentje
van de zaak misschien? Navraag
bij leasemaatschappijen leert
dat die mogelijkheid nog maar
heel klein is. Op zich merkwaar
dig, de tweewieler valt immers
niet binnen de regeling voor fis
cale bijtelling. Terecht, want hij
ontlast de verkeersdruk. Er is
weinig fantasie voor nodig om
te zien hoe de 2 le eeuwse vari
ant van dit klassieke vervoer
middel een belangrijke rol kan
spelen bij het verminderen van
de file- en parkeerproblema-
tiek. Talloze Europese hoofd
steden bewijzen het al jaren.
Rob van Ginneken
De Burgman-scooter van Suzuki, een gespierde moderne woon-
werk-oplossing.