Stream oogt en rijdt gladjes Scooter is file te snel af PZC Fietskleding is ook geschikt voor fitness 61 Audi A4 Avant Kindergordel Eindelijk Honda-Diesel Honda zaterdag 16 juni 2001 Audi komt na de nieuwe A4 sedan met de stationcar A4 Avant. Van de vorige Avant die in 1996 verscheen zijn in Europa 300.000 stuks verkocht, vooral vanwege het design, zo weet Audi. De nieuwe versie is 6 cm. langer geworden en de wielbasis nam toe met 3,3 cm. Daar hebben vooral de achterinzitters profijt van. De bagageruimte meet met 442 liter; 52 liter meer dan de vorige versie en met neergeklapte rugleuning is dat 1.184 liter. Onder de vloer zit nog een extra ruimpje van 65 liter. De auto is uiteraard verkrijgbaar met een ruim palet benzine- en dieselmotoren. De auto staat sinds deze week bij de dealer. De rij-eigenschappen van de Honda Stream zijn goed voor elkaar. Er zijn kinderen die de vervelende gewoonte hebben hun gordel onderweg te ontgrendelen. Spelenderwijs natuurlijk. Bij Hal fords is een beveiligingsclip te koop, die dat voorkomt. Een kunst stof kap dekt de ontgrendelingsknop af. Een volwassene kan die kap wel loskrijgen. De clip kost 17,95. Honda werkt aan drie nieuwe automotoren, waarvan zowaar twee diesels. Bovendien komt Honda met een nieuw model in de compacte klasse. Dat wordt deze maand in Japan gelanceerd en zal begin volgend jaar in Nederland leverbaar worden. De 1.3 krachtbron wordt gekoppeld aan een automatische cvt-transmissie en zou een benzineverbruik van 1:23 mogelijk maken. Honda maakt binnenkort voor het eerst een eigen dieselmotor: een 2.0 met common rail voor de (niet meer in Engeland maar in Japan geproduceerde) Accord die in 2003 verschijnt. Het merk werkt voor de ontwikkeling ervan nauw samen met Isuzu, waarvan ook een 1.7 common rail-diesel voor de Civic betrokken wordt. Honda hoopt daarmee de zaken in Europa weer vlot te krijgen. In thuisland Japan en in de VS staat het merk er aardig voor, in Europa verlopen de verkopen dramatisch. Het afgelopen fiscale jaar, dat in maart eindigde, verkocht Honda wereldwijd 11,5 miljoen auto's, motorfietsen en power equipment als grasmaaiers, buitenboord motoren en generatoren. De onderneming heeft 109 fabrieken in 31 landen. Zo op het oog lijkt de Hon da Stream een spannen de auto. Dat valt in de prak tijk wat tegen. Technisch zit hij voortreffelijk in elkaar. Op papier is er niks aan de hand. Maar in de dagelijkse praktijk verveelt de saaie aankleding stierlijk. Honda heeft op basis van de nieuwe Civic een zevenper- soons mpv gebouwd. Hij oogt heel gladjes en zo rijdt hij ook. Hij ziet eruit als een coupé-ach- tig busje. Met achterin een inge wikkelde constructie om een tweezits bankje compleet in de bodem te laten verdwijnen. In navolging van de succesvolle Opel Zafira. Al heeft die twee afzonderlijk opvouwbare stoel tjes. De Stream biedt plek aan zeven mensen. Alle stoelen zijn nogal vlak en ook in de leuning weinig geprofileerd. Maar ook hier: ze zitten beter dan ze eruit zien. De drie op de middelste stoelenrij hebben het redelijk, achterin gaat het ook wel. Het zitgerief houdt niet echt over. De middel ste stoelenrij kan opgevouwen worden om een groot bagage ruim te creëren. Maar ze kunnen ook tegen de voorstoelen wor den aangeschoven. Na een paar keer proberen lukt het platvou- wen van de achterste stoelen prima. De constructie daar is knap ingewikkeld, maar vrij simpel uitvoerbaar. Klokje Tussen de stoelen voor zit jam mer genoeg geen opbergruimte. Bovendien kan, net als in de ge- Standaarduitrusting: vier airbags, abs, schijfremmen rondom, elektrische bediening zijruiten (4x), elektrisch verstelbare en ver warmde buitenspiegels, afstandsbediende centrale vergrendeling, Isofix-kinderzitbeveiliging, toerenteller. motor: 2.0 DOHC i-VTEC vermogen: 156 pk; koppel 192 Nm bij 4.000 tpm; aandrijving: voorwielen; lxbxh: 4.57 x 1.69 x 1.59 m. wielbasis: 2.72 m. bagageruim: 158/435/718 liter draaicirkel: 11,0 m. brandstoftank: 55 liter gewicht: 1.375 kg. verbruik: 1:9,5 max. geremd aanhangergewicht: 1.400 kg. prijs v.a. 60.990,- (2.0 ES); 52.990 (1.7/125 pk LS) Het is bedoeld voor op de fiets, maar volgens fiets kledingfabrikant AGU is de nieuwe kledinglijn Advance ook prima geschikt voor een uurtje aerobics, fitness of ten nis. De zomercollectie is ver krijgbaar in drie kleurcombina ties: chalk/olive, navy/red en turqoise/petrol. Het Advance-shirt is gemaakt van Pallino-polyester en heeft een klein kraagje, twee zakken op de rug en flinke ritsen. De zelfde uitvoering is verkrijg baar als singlet. Er is verder ook een korter model shirt te koop, zonder zakken. AGU heeft een bijpassend poly ester jack gemaald; met een iets geruwde binnekant; dat voelt prettiger. De zomerse Advance-lijn wordt verder gecomplementeerd door een body (met zeem) met korte pijpjes (met anti-sliprandje te gen opkruipen) en een stoere bandana voor om het hoofd. De adviesverkoopprijzen zijn: shirt en singlet, allebei 144.-; kort shirt 99,95; jack 139,-; body 149,- en bandana ƒ34,95. Voor meer informatie: AGU, tel. 072-5411.511 De zomer is bij uitstek de tijd voor het organiseren van een mooie fietstocht. Fietsfabrikant Gazelle haakt daar slim op met een zogeheten 'fietstochtwed strijd'. Iedereen die een fiets tocht organiseert, maakt kans op een speciaal fietstochtpak ket. Mensen die tussen nu en september een fietstocht orga niseren, kunnen zich aanmel den op de site www.gazelle.nl/ fietstochten (voorwaarde: tus sen de 25 en 100 deelnemers). Uit de inzendingen worden de honderd leukste, gekste en ori gineelste inzendingen gekozen. Winnaars krijgen dan het fiets tochtpakket met o.a. een rol rood-wit afzetlint, Gazelle-pet jes, 25 regencapes, banden plaksets en een fietsroutegids van de ANWB. Ook mensen zonder internet kunnen meedoen. Zij moeten een kaartje met relevante infor matie sturen naar: Evident PR, Postbus 2540, 3800 GB Amers foort o.v.v. Gazelle fietstochten. Hans van Alebeek trouwens. Zo spelen de samen werkende importeurs handig in op de chaos op de Amsterdamse rondweg. Ze organiseren de ko mende tijd een soort mobili- teitstournee langs de talloze grote bedrijven in het epicen trum van al dat verkeersleed. Een vloot leen-bromscooters werkt als een verzachtend zalf je. En de zwaardere scooters? De aantallen kunnen in ons land natuurlijk niet in de schaduw staan bij die in Italië. Al was het maar omdat onze weermannen bij gebrek aan zon nu eenmaal zelden schaduw kunnen belo ven. Autorijbewijs Maar wat nog veel belangrijker is: zoals zo vaak neemt ons land een uitzonderingspositie in. Om de verkeersdruk te verminde ren, mag je in de meeste andere landen namelijk met je autorij bewijs op een 125cc-machientje rijden. Een idee dat zeker de moeite van het overwegen waard is. Het zou voor miljoe nen rijders een alternatief kun nen zijn. De situatie nu is als volgt: naast de 400.000 min of meer actieve rijders zijn er nog pakweg 800.000 die het A-stempeltje in hun rijbewijs hebben staan. Nog altijd een aardige doel groep dus. Een die waarschijn lijk vooral gezien wil worden op een wat zwaardere motors cooter. Dat mag je tenminste af leiden uit de stormachtige ont wikkelingen op dat gebied. De presentatie van een compleet nieuwe generatie 'super scoots' helpt menigeen kennelijk over de drempel. Het niet bepaald sterke imago van scooters wordt nu snel opgekrikt. De tijd is voorbij dat je op de snelweg werd ingehaald door vrachtwa- wone Civic, de passagier rechts voor zijn tenen amper bewegen. Beenruimte voldoende, maar onderin loopt die heel taps toe. De vloer is wel mooi vlak tot achter toe. Onder de passagiers stoel zit een opberglade, maar die is er weer niet in het basis model. En een klokje ontbreekt ook. De Stream breekt met de tradi tie dat een ruimtewagen op de eerste plaats hoog moet zijn. Ze hebben bij Honda lang gewacht met de mpv en vooral goed geke ken naar de Zafira. Hij ziet er netjes afgewerkt uit, maar tege lijk nogal saai. Binnenin ten minste. Honda kan de Stream ook niet met een diesel aanbieden. De ei gen diesel met directe injectie onder hoge druk komt pas eind 2002 beschikbaar. Bagageruimte De bagageruimte stelt niets voor als er zeven mensen mee moeten. Het bankje achterin plat zorgt voor een flink ruim. Als de leuningen in het midden (compleet met brede armsteun- /smal tafeltje) plat gaan kunnen er nog extra fuchsia's en ficus sen mee naar huis. Omdat de Stream tamelijk laag gebouwd is, is het zwaartepunt navenant. Dat leidt meestal tot goede rijeigenschappen en dat is bij de Stream niet anders. Hij stuurt prima, de bediening is heel licht en hij helt niet gek ver over in dapper aangesneden bochten. Het moderne onderstel werkt mee aan een vlotte rijstijl. Vlotter dan die van een gemid delde mpv of 'busje'. De 1.7 herinneren we als een ta melijk lawaaiige krachtbron, die op zich goed presteert. De 2.0 is mooi stil, levert geen spec taculaire prestaties en is on danks zijn fraaie techniek (i- vtec: een combinatie van varia bele klep timing met een verstel bare nokkenas en bovendien luchtinlaat met variabel volu me) niet imposant zuinig. Rien van der Steen De Stream ziet er binnen netjes uit, maar tegelijkertijd nogal saai. De zomerse Advance-lijn van AGU is gemaakt van lichte en soepele stoffen. Een bezoekje aan een wille keurig schoolplein leert, dat in flitsende kleuren uitgevoerde scooters de klassieke bromfiets letterlijk en figuurlijk links en rechts hebben ingehaald. Ook op de grote weg lijkt de motors cooter terug van weggeweest. Logisch, want ze laten de files links liggen en parkeerproble men zijn er ook al niet. Mag je de revival van de scooter een nieuwe trend op mobili- teitsgebied noemen? Feitelijk niet, want in Zuid-Europese landen zoals Italië vliegen de scooters je al jaren om de oren. In steden als Milaan en Rome bestaat zelfs meer dan drie kwart van de gemotoriseerde tweewieler-verkopen uit scoo ters. Ze hebben ook alles mee. Handig in het verkeer, een toch enigszins beschermde zit, de kosten zijn te overzien, parke ren is geen probleem en het is nog redelijk modieus ook. De rest van Europa lijkt die voordelen ook te ontdekken. Europees bekeken worden er in middels zelfs al meer van ver kocht dan de verschillende mo torfiets-categorieën. Overigens valt dat ook de automobielindu strie op. Zo levert Renault in veel landen een heuse woon- werk-scootmobiel. Met een soort afneembaar dakje zelfs. Er staat nu eenmaal Renault op. Zelfs in ons koele land is de scooter langzaam maar zeker aan een opmerkelijke opmars bezig. Soms op bekwame wijze door de commercie geholpen, De scooter van Renault heeft een dakje. gens en auto's met caravan. De echte ommekeer begon met de lancering van de Suzuki Burgman. Een gespierde 400cc machine met een power waar dat klassieke pruttelende Ves- paatje een keer of zes, zeven bij verbleekt. Hij is nog maar een eerste stap van een nieuwe mo torscooter-generatie. Zo heeft BMW zijn unieke Cl met veilig- heidskooi (zonder helm, al duurt de wetgeving daarvoor in Nederland belachelijk) en heb ben Yamaha en Honda respec tievelijk de T-Max en de Silver Wing in de showrooms staan. Beide met een dikke tweecilin der motor. De Honda meet zelfs 600 cc en brengt een pk-tje of vijftig op de been. De Ferrari's van scooterland, zogezegd. Prij zen? Van vijftien tot dik twintig mille. Ook die uitstraling en motor- fiets-achtige prestaties verkla ren waarom grote scooters steeds vaker in het woonwerk verkeer opduiken. In de stad zelfs wel eens bestuurd door een heer in driedelig grijs. De voor delen zijn evident. Nauwelijks files bijvoorbeeld, want tegen woordig wordt toegestaan dat je met een ingetogen tempo tussen een file doorrijdt. Projecteer dat even op -pakweg- de Amster damse ringweg en je weet dat menig forens net als de Parijze- naars en Milanezen enorm veel tijd kan besparen. Een woonwerk-scooter wordt ook in ons land een steeds aan trekkelijker propositie. Eentje van de zaak misschien? Navraag bij leasemaatschappijen leert dat die mogelijkheid nog maar heel klein is. Op zich merkwaar dig, de tweewieler valt immers niet binnen de regeling voor fis cale bijtelling. Terecht, want hij ontlast de verkeersdruk. Er is weinig fantasie voor nodig om te zien hoe de 2 le eeuwse vari ant van dit klassieke vervoer middel een belangrijke rol kan spelen bij het verminderen van de file- en parkeerproblema- tiek. Talloze Europese hoofd steden bewijzen het al jaren. Rob van Ginneken De Burgman-scooter van Suzuki, een gespierde moderne woon- werk-oplossing.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 61