Alles in de Keukenhof is emotie Steeds meer mensen gaan regelmatig kort op vakantie PZC 59 Verzekering Fietsdag Wonen Handelsweg Wandelen Kerkenland zaterdag 16 juni 2001 Elk najaar worden zo'n zeven miljoen bloembollen geplant. iëiê - foto Dick Hogewoning/GPD Buitenlanders hebben een prachtig beeld van de Keukenhof. Nederlanders halen hun neus er voor op", zegt Jaap van Riesen (53), de nieuwe directeur van de Keukenhof. Als het aan hem ligt, ziet de toekomst van de lentetuin er over een aantal jaren anders uit. De nieuwe 'leider' van de Keukenhof heeft 'wilde' plannen met het park. Niet om het veranderen maar vooral om dingen toe te voegen. „Want weet je wat het probleem is? Als mensen nu bij de zeventiende view in de Keukenhof komen, roepen ze geen waauuw meer. Terwijl die view net zo mooi is als de eerste. Hoeveel kan een mens verwerken? Ik denk dat het goed is om meer andere mo menten in te bouwen. Waarom richt je geen paviljoen in, waar in je alles verduistert en gaat spelen met licht én bloemen? Een lichtexpert kan er iets moois van maken." Muziek en bloemen gaan vol gens Van Riesen ook goed sa men. „Laat in een ander pavil joen oorverdovende, klassieke muziek draaien. Dan gebruik je het oor ook als zintuig. Laat ze, terwijl de klassieke muziek speelt, dan genieten van de bloemenpracht. Dat is emotie. Alles wat hier zich in de Keu kenhof afspeelt, is emotie. Kunst en bloemen passen ook perfect bij elkaar. Ik heb ook al gedacht aan een beeldentuin. Dan moet je niet denken aan zo maar een tuin, maar een deel van de Keukenhof, waarin top- kunstenaars hun creaties laten zien." Japanner De Keukenhofdirecteur heeft zich de afgelopen weken gedra gen als een toerist. „Ik heb ge woon tussen de mensen gelopen en heb gesproken met personeel en bezoekers. Even op een bank je zitten en wat babbelen met een Japanner. Ik wilde meema ken wat de bezoekers aan de Keukenhof voelen. Dan blijkt dat buitenlanders een prachtig beeld hebben van de Keuken hof. De Nederlanders halen hun neus ervoor op. Die vinden alles al snel oubollig, maar zo denkt de buitenlander helemaal niet. Nederland is de Wallen, klom pen en de Keukenhof." Kleuren horen en voelen. Zin tuigen activeren. Jaap van Rie sen staat op van de gespreksta fel, schuifelt heen en weer en lanceert een ander, ambitieus plan met de Keukenhof. Hij is er net een maand, maar de nieuwe algemeen directeur is in de ban van de wereldberoemde bloe mentuin in Lisse. Hij formuleert zijn zinnen be hoedzaam, bang als hij is om te gen heilige huisjes te trappen. Al 53 jaar hanteert de Keuken hof een formule, waar jaarlijks honderdduizenden mensen ple zier aan beleven. Dit jaar pas seerden rond de 770.000 lief hebbers de kassa's. Ondanks het slechte voorjaarsweer bijna net zoveel als vorig jaar. De Keu kenhof staat vooral bij buiten landers, die driekwart van het aantal bezoekers uitmaken, hoog aangeschreven. Het is Hol landser dan Hollands. Waarom zou je dan aan die formule gaan sleutelen? Jaap van Riesen vindt het een uitdaging om 'andere' elementen aan de populaire len tetuin toe te voegen. Begrijp hem niet verkeerd, de bloem zal altijd centraal blijven staan. Ze hoeven hier niet bang te zij n dat er hier een rollercoaster komt te staan. Daar zijn parken als Six Flags voor. Maar je kunt de bloem ook verwerken in an dere thema's." Eens per jaar gaat Van Riesen naar Disney. Dat is een over blijfsel van het verleden. Als di recteur van recreatiepark De Bergen in het Brabantse Wan- roy moest hij op de hoogte blij ven van de ontwikkelingen in de wereld van het recreeëren. De Keukenhof gaat zijn voordeel doen met de kermis van de alge meen-directeur, die Johan Troelstra is opgevolgd. „Keu kenhof is en blijft een uniek bloemenpark, maar je moet de ogen niet sluiten voor de werke lijkheid. Bij Disney wordt de klant voor de kassa al vermaakt. In Keukenhof moeten bij piek momenten al die mensen soms lange tijd in de rij staan, voordat ze worden gegrepen door de pracht en praal. Dat heeft Disney goed begrepen, gastvrij heid begint voor de kassa. Ik wil niet een paar van die stripfigu ren voor de poort zettenIk denk dan aan een geurlijn bij de en tree. Mensen zien op ooghoogte een roos en kunnen aan een roos ruiken. Dan maak je het wach ten minder erg of juist leuk. Dat is een uitdaging." Chaos Jaap van Riesen wil 'zijn' Keu kenhof opstoten in de vaart der volkeren. De bloementuin in Lisse moet zich volgens de gebo ren Groninger, die momenteel op 'kamers' in Hillegom woont maar zich binnenkort in War mond vestigt, maximaal ont plooien. Daarom borrelt het voortdurend in zijn hoofd. „Het is soms een chaos in mijn her sens. Dan schrijf ik dingen op, om alles een beetje te ordenen." Om de dromen die Van Riesen over de Keukenhof heeft te rea liseren, praat de algemeen-di recteur met zijn personeel over de toekomst van de tuin. „Ik heb het ene na het andere interview. En ik moet zeggen: het valt me niet tegen hoe ze tegenover die toekomst staan. Ik sprak laatst met een arrangeur en die zei dat hij best aan de slag kon met een verwrongen colablikje. Ik zag zijn ogen twinkelen, dan weet ik dat het goed zit." Personeel Het bezoek van Maxima en Wil lem-Alexander kon voor Van Riesen niet op een beter moment komen. „Ik hoefde weinig moei te meer te doen om me voor te stellen. Iedereen weet nu wel wie de nieuwe algemeen-direc teur van de Keukenhof is. Het was een gekkenhuis, maar we hebben er het met zijn allen goed vanaf gebracht. Ik heb het personeel voorgesteld aan Maxima en Alexander. Tenslotte zijn zij het die de tent draaiende houden, ik heb maar een sturende rol. Ik weet nog goed dat ik best nerveus was tij dens het koninklijke bezoek. Weet je wat Maxima zei? 'Maar voor mij geldt hetzelfde, ik ben ook zenuwachtig'." Een paar dagen later belde een paleisme dewerker namens Maxima nog even naar Van Riesen, met de mededeling dat ze had genoten. „Dat zijn mooie momenten." Van Riesen staat nog maar eens op en broedt weer op een plan netje. Waar zijn voorganger door een 'verschil van inzicht' al snel zijn biezen pakte, lijkt deze directeur een blijvertje. „Ik heb mijn afscheid al bepaald. In 2015, dan ga ik met pensioen." Rob Onderwater Bezoekers komen in de lente massaal op de bloemen af. foto Martin Mooi j/GPD Het aantal vakantiegan gers stabiliseert, zo blijkt uit cijfers van het Con tinu Vakantie Onderzoek. Dat is niet zo vreemd als het lijkt. Nederlanders gaan in middels zo vaak voor een of meerdere nachten op vakan tie, dat verdere groei er ge woon praktisch niet meer in lijKite zrtten. Een luxe-daling.Zo bestem pelt Rien van den Anker, woordvoerder van Toerisme en Recreatie Nederland, de daling van het aantal Nederlanders dat op vakantie gaat. Vorig jaar ging nog 'slechts' 79,4 procent van de Nederlanders op vakan tie. In 1999 lag dit percentage nog op 8 01blij kt uit cij f ers van het Continu Vakantie Onder zoek (CVO). We hebben er op kunnen wach ten. Na vijf jaar achter elkaar het Europees kampioenschap gewonnen te hebben, komt er onvermijdelijk een moment dat je een keer verliest", relativeert Van den Anker, die erop wijst dat Nederlanders samen met de Denen en Zwitsers nog altijd het meest reislustige volk van Euro pa zijn. Bijna tachtig procent van de be volking gaat één of meer keer per jaar op vakantie. Dat is en blijft enorm veel, vindt Van den Anker. Veel meer dan tachtig procent van de bevolking die op vakantie gaat, is volgens hem vrijwel onhaalbaar. „Er blijft nu eenmaal altijd een groep mensen die niet op vakantie wil of kan gaan. Denk bijvoorbeeld aan mensen die ziek zijn, die net een huis gekocht hebben of aan het sparen zijn." Waarom de stagnatie in het aan tal vakanties juist vorig jaar op trad, is niet geheel duidelijk. „Verstorende elementen in het normale vakantieritme waren het EK-2000 en de millennium wisseling. Mensen hebben daar door minder geboekt. Zo'n overgeslagen vakantie hoeft kennelijk niet per se later weer ingehaald te worden", doet Van den Anker een poging de stag natie te duiden. Opvallend is ook dat het aantal mensen dat op vakantie gaat, vorig jaar weliswaar iets is ge daald, maar dat de mensen die wél gingen, meer vakanties ge noten. Dat verklaart ook waar om het totaal aantal vakanties vorig jaar net als in 1999 op 30,5 miljoen uitkwam. „Vakantie is een 'commodity', een vast on derdeel van het leven gewor den", constateert Van den An ker. „Vroeger was op reis gaan een heel proces van voorberei den, inpakken en uiteindelijk de vakantie, die meestal een week of drie duurde. Tegenwoordig besluiten mensen op woensdag dat ze het weekend een paar da gen weggaan. Steeds meermen sen hebben een soort ritme waarbij ze regelmatig kort op vakantie gaan. Mensen werken hard en vinden dat ze het ver dienen om na een week of zes werken, er lekker een paar da gen tussenuit te gaan." „In die paar dagen wil de va kantieganger 'intensief genie ten' en 'iets beleven'. „Eerst een dag acclimatiseren, zit er tegen woordig niet meer in. Mensen komen aan en gaan bijvoor beeld 's avonds meteen al naar een musical." Hoteleigenaren en touroperators krijgen in toe nemende mate het verzoek om vóór de reizigers aankomen al zaken als toegangsbewijzen en uitstapjes te regelen. De woordvoerder van Toerisme en Recreatie Nederland ziet een mogelijke verklaring voor de toename van het aantal korte vakanties in de steeds hogere werkdruk. „Mensen kunnen al leen nog weg tussen de drukke periodes in." Zo erg als in Amerika, waar het niet ongewoon is dat drie dagen Disneyland de hoofdvakantie is, ziet Van den Anker het hier echter niet worden. „Daarvoor is vakantie hier te zeer een vast onderdeel van het leven." De Nederlandse vakantiegan gers gaven vorig jaar gezamen lijk 22,9 miljard gulden uit, drie procent meer dan in 1999. Het grootste gedeelte van die stij ging is toe te schrijven aan de in flatie. Opvallend is wel dat de uitgaven aan binnenlandse va kanties met zeven procent ste gen, waar de uitgaven in het buitenland slechts twee procent toenamen. Het aantal binnenlandse va kanties - vaak korte vakanties van slechts enkele dagen - steeg met twee procent. Die stijging is vooral te danken aan het vaker bezoeken van een eigen caravan of tweede huis. Het aantal buitenlandse vakan ties nam met twee procent af. Vooral buitenlandse vakanties van vijf tot acht dagen waren vorig jaar erg populair. Boris Peters Tien procent van de Neder landse vakantiegangers gaat onverzekerd op reis. Dat blijkt uit een onderzoek van bu reau Interview/NSS dat in opdracht van het internet rei- sportal TravelPlanet.nl is uitge voerd. Uit de enquête bleek tevens dat bijna de helft (46 pro cent) van alle toeristen in het buitenland wel eens is gecon fronteerd met ziekte, verwon dingen, diefstal en andere ge beurtenissen waaraan flinke kosten zijn verbonden. Vooral medisch ingrijpen (gemiddeld schadebedrag 2.200 gulden) liep fors in de papieren. Overi gens - blijkt uit het onderzoek - heeft nu al meer dan de helft van alle Nederlanders een doorlo pende reisverzekering. De Landelijke Fietsdag die op 12 mei zou plaatsvinden, maar die wegens de mond- en klauwzeer-epidemie van de ka lender werd gehaald, is ver plaatst naar zaterdag 22 sep tember. Het evenement valt nu samen met het slot van de Week van het Platteland en het begin van de Week van het Land schap. Routebeschrijvingen van de bijna vierhonderd verschil lende traj ecten zij n vanaf medio augustus verkrijgbaar bij zo goed als alle ANWB/VW-vesti- gingen in het land. Informatie: www.landelijkefietsdag.nl en (vanaf 13 augustus) op telefoon nummer 070-3141460. De expositie Honderd jaar wonen in Nederland, die afgelopen winter in de Beurs van Berlage in Amsterdam bij na 100.000 bezoekers trok, wordt tot en met 9 september geprolongeerd in een depen dance van het Museum van de Twintigste Eeuw, aan de Appel haven in Hoorn. De tentoonstel ling toont de ontwikkelingen van het typisch Nederlandse in terieur van 1900, toen bedste den nog normaal waren, tot aan het eind van de vorige eeuw, toen ieder familielid zo'n beetje zijn eigen (slaap)kamer had. Informatie: Museum van de Twintigste Eeuw, 0229-214001. In Gildehaus, even over de grens bij Oldenzaal, is on langs een ruim tweehonderd ki lometer lange wandelroute in gebruik genomen, de zogeheten Handelsweg. Het Lange-Af stand-Wandelpad loopt van Os- nabrück naar Deventer en is een verbinding van twee reeds be staande trajecten, de Tödden- weg in Duitsland en het Mars kramerpad 1 in Nederland. Over de nieuwe route verscheen een tweetalige, 235 pagina's tel lende gids die voor 28,65 gulden verkrijgbaar is bij de gespeciali seerde boekhandel en de ANWB/VW-kantoren. In Seefeld wordt van 20 tot en met 23 september de tweede IML (International Marching League)-wandelmars gehou den. De afstanden variëren van 10 tot 4 2 kilometer per dag en de routes voeren de deelnemers door de mooiste gedeeltes van het vermaarde Oostenrijkse bergdorp. Tijdens het evene ment, waaraan vorig jaar 1500 mensen deelnamen (waaronder ruim 450 uit Nederland) wordt tevens een folkloristisch festi val gehouden. Informatie: Tourismusverband Seefeld, A-61000 Seefeld, 0043-52122313 en internet www.seefeld.tirol.com Ook dit jaar worden er onder de naam Waterland/Ker- kenland weer twee weekeinden georganiseerd waarin fietsers niet alleen een bezoek brengen aan het wonderschone Water land, even ten noorden van Am sterdam, maar ook aan acht ker ken waarin in totaal 64 korte concerten worden gegeven. De ze beginnen om 13.00,14.00, 15.00 en 16.00 uur en duren hoogstens twintig minuten zo dat er alle tijd is om naar het vol gende godshuis te fietsen. Op zaterdag 23 en zondag 24 ju ni voert de tocht langs Zunder- dorp, Ransdorp, Durgerdam en Holysloot; het weekeinde daar na zijn Broek in Waterland, Zuiderwoude, Uitdam en Mon- nickendam aan de beurt. Route kaartjes en programma kunnen worden opgevraagd bij Tourist Info Waterland, 0229-651998. Even een paar dagen er tussenuit is populair. Het aantal binnenlandse vakanties steeg vorig jaar met twee procent. foto Frank Jansen/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 59