Volksoorlog op het dak van de wereld PZC Camping Strijd in Nepal kostte al ruim 1700 doden Rebellen rouwen niet om gedode koning 37 Brussel zaterdag 16 juni 2001 "TV Tepal, ongeveer vier keer zo groot IN als Nederland, is een van de al lerarmste landen ter wereld. De grote meerderheid van de bijna 24 miljoen tellende bevolking leeft in extreme armoede op het platteland, inge klemd tussen de hoogste bergen ter wereld waaronder de Mount Everest. In zo'n omgeving blijkt het commu nisme een alternatief voor de armen. Al sinds de jaren '40 en '50 bestaai er een actieve groep communisten in Nepal. Hun strijd richtte zich in eer ste instantie tegen het Panchayat systeem, een ondemocratisch stelsel waarbij het land wordt bestuurd door dorpsraden met aan het hoofd de koning, die absolute macht ge noot. Toen dat na de introductie van de democratie in 1990 werd afge schaft, kregen de communisten meer ruimte om te ademen. Er werden vele linkse partijen opgericht die alle maal een einde wilden maken aan de armoede. Tijdens de eerste democratische ver kiezingen van 1991 behaalde de par tij van de Verenigde Marxisten en Le ninisten 69 van de 205 parlementsze tels, de CPN, Communistische Partij van Nepal - Maoïsten bleef steken op negen zetels. In tegenstelling tot de Verenigde Marxisten en Leninisten besloten de leiders van de CPN-Mao- isten om het parlement in 1994 voor gezien te houden en riepen in 1996 op tot de gewapende strijd en de volks oorlog. Volgens de Maoïstische tac tiek dient het platteland eerst be vrijd te worden waarna de steden worden omsingeld en de macht wordt gegrepen. De CPN-Maoïstisch wordt geleid door secretaris-generaal Prachan- dra, een ultra linkse politicus die dogmatisch vasthoudt aan een mengsel van Marxisme, Leninisme, Stalinisme en Maoïsme. Als aanhan ger van het 'Lichtend Pad' in Peru heeft Prachandra ook zijn eigen spe cifieke Nepalese theorieën. Zo is hij zeer anti buurland India ('Indiase immigranten moeten speciale werk vergunningen krijgen') en is Pra chandra fel tegen het Hindi en het Nepali (de taal van de onderdrukkers tegen het koningshuis (volgens hem een pro-Indiaas instituut), tegen mo derne zaken als computers, internet en seks (verpest de jeugd). Prachandra maakt zich sterk voor de 35 groepen van etnische minderhe den in Nepal, voor de ontwikkeling van vrouwen en voor de rechten van arme boeren en landarbeiders. De Maoïstische rebellen hebben inmid dels de zeggenschap over zeven van Nepal's 75 provincies in het westen van het land. In de meeste andere ru rale gebieden zijn ze ook actief bezig met het creëren van 'bevrijde gebie den'. Tot nu toe zijn er tussen de 1700 en 2000 doden gevallen, iets wat zeer veel is in een land als Nepal dat bijna 2 0 0 j aar geen oorlog heeft gekendDe rebellen vallen veelal politieposten aan. In april van dit jaar nam het geweld dramatisch toe en executeerden de Maoïsten 75 politiemannen. De slecht uitgeruste Nepalese politie heeft zich uit grote gebieden terug getrokken. De regering van de recht se Congres partij wil nu speciale pa ramilitaire eenheden in gaan zetten tegen de rebellen. De CPN-Maoïsten mag dan een grote aanhang hebben onder de arme plat telandsbevolking, het is een zeer au toritaire, soms zelfs bijna racistische club. Mensenrechtenorganisaties maken melding van willekeurige executies door de rebellen van 'ver raders' of 'volksvijanden' terwijl er ook bewijzen zijn dat kinderen niet ouder dan veertien moeten meevech ten. Buurland India steunt de Nepa lese regering in hun strijd tegen de rebellen. En ook China, het ander buurland, moet weinig hebben van de Maoïsten. China is bang dat een Maoïstisch Nepal de stabiliteit in de regio aantast en India wel eens Nepal kan binnenvallen. atische variant van Abimael Guzman, de in 1992 gearres teerde leider van de Peruaanse Maoïstische terreurorganisatie 'Lichtend Pad'. En terwijl zo ongeveer de hele wereld het communisme de rug heeft toe gekeerd en 'Lichtend Pad' af doet als een stel terroristen, zijn ze hier in de Himalaya een hele andere mening toegedaan. ,,Wij hebben veel geleerd van de tac tieken van kameraad Guzman, wij respecteren hem," aldus Pravin. Pravin en zijn mannen zijn overtuigd van de kracht van him Volksleger en die van hun leider Prachandra. „Hij heeft ons ge leerd dat we tegen India moeten zijn omdat zij de heersende klasse in onze steden steunen. Daarom weg met India, weg met Amerika!Terwijl Pravin naar een plek loopt die uitzicht biedt over het ruige gebied, gebaart hij met z'n hand naar de bergen. „Zeven kilometer naar het noorden en zes kilometer naar het zuiden is er nog politie, daartussen hebben wij het voor het zeggen. Als de politie het in het hoofd haalt om hier te ko men, schieten we op ze." Volgens de rebellen kunnen ze rekenen op de volledige steun van de bevolking omdat zij de eersten zijn in de Nepalese ge schiedenis die het opnemen voor de armen en verdrukten. „Alcohol en sigaretten zijn ver boden, we hebben het gokken afgeschaft. Meisjes en vrouwen mogen nu ook naar school. En we hebben in dit dorp waterlei ding aangelegd. Mensen hoeven dankzij ons niet meer als dieren te leven." Koningshuis Maar er is meer. De bevolking krijgt onderricht in Marxisme, Leninisme, Maoïsme en Pra- chandisme. Af en toe komen er medicijnen naar het dorp. Er is een revolutionaire rechtbank ingesteld om mensen te straffen die de nieuw ingestelde ge- en verboden overtreden. En op school wordt er niet meer les ge geven in het Sanskriet waar de officiële taal Nepali van is afge leid, maar in het lokale dialect. „Al die moderne zaken die zich in de steden afspelen hebben de mensen daar gecorrumpeerd. De politici daar zijn slechts be zig met het vergaren van zoveel mogelijk geld voor zichzelf. Jongeren daar denken niet meer aan de revolutie, maar zijn met onzinnige zaken bezig. Dat gaan wij totaal veranderen." Blijft natuurlijk nog het ko ningshuis van Nepal over. Twee weken geleden werd de bijna voltallige koninklijke familie doodgeschoten, waardoor vrij wel heel Nepal in diepe rouw werd gedompeld. Maar het Volksleger rouwt niet om de do de koning. „Wij voeren de klas senstrijd, wij zijn fel tegen de monarchie," zegt Pravin op felle toon. „De vermoorde koning Bi- rendra viel nog wel mee, die voerde in het geheim onderhan delingen met ons. Maar de nieu we koning is een feodaal, die zullen wij afzetten." En om zijn woorden kracht bij te zetten, heft hij een arm omhoog en balt zijn vuist. Kijkend naar het monument in aanbouw zegt commandant Pravin: „Als de kapitalisten dit ooit vernielen, zullen wij hun eeuwenoude mo numenten opblazen. Onze strijd gaat door tot de uiteindelijke overwinning." Harald Doornbos De moord op bijna het voltallige koningshuis is niet het enige probleem voor Nepal. In de hoge ber gen van dit Himalaya-land vecht een schimmig Maoïsti sche rebellenleger al zes jaar een Volksoorlog voor de communistische revolutie. Tot nu toe was er weinig over deze rebellen bekend, slechts een paar Westerlingen had den ze ooit gezien. De Aziati sche variant van de gevrees de Peruaanse beweging 'Lichtend Pad' worden de Maoïsten wel genoemd. Voor de honderdduizenden toeristen die jaarlijks een bezoek brengen aan Nepal vor men de besneeuwde toppen van de Himalaya niets meer en min der dan een prachtige ansicht kaart op het netvlies. Voor de bewoners en Maoïstische rebel len van het dorp Sirubari zijn de bergen sinds een paar jaar veel belangrijker geworden. Want na generaties als arme en onder drukte sloebers passief te heb ben gezeten op de besneeuwde hellingen, bieden de bergen die je vanuit het dorp Sirubari kan zien nu plotseling hoop, trots en toekomst. „Daarbij de be sneeuwde toppen ligt China," zegt de 17-jarige scholière Chandra, met een stem waaruit blijkt dat hij iets belangrijks gaat aankondigen, „Daar komt Mao vandaan!" De bergen zijn sinds zes jaar het terrein van de Maoïstische re bellen. Het is een perfect guer rilla gebied - Nepal heeft acht toppen van boven de acht dui zend meter. En de Maoïstische ideologie zorgt er voor dat het platteland zo ongeveer heilig wordt verklaard, de steden zijn de bolwerken van de rijken, de verdorvenen, de corrupte politi ci en de gehate politie. De tactiek van de Maoïstische rebellen is dan ook om steeds meer bases te creëren op het platteland in een poging de ste den te omsingelen en dan in de laatste fase de totale macht in het land over te nemen. Oftewel: voor het eerst in de recente ge schiedenis van Nepal voelen de totaal verarmde, machteloze en onderdrukte boeren en landar beiders dat zij in het centrum staan van de aandacht. Opeens zijn ze belangrijk en merken ze dat verandering van hun tragi sche lot mogelijk is. Sinds het uitroepen van de volksoorlog door de Maoïstische rebellen zes jaar geleden doet hun leven er plotseling toe. Alsof ze zich rea liseren dat ze zich in het oog van de storm bevinden. Betere toekomst De schoolkinderen die zich heb ben verzameld op de top van de heuvel, daar waar de school staat, roepen allemaal dat de Maoïstische rebellen het ant woord hebben voor een betere toekomst. „Ik sluit me bij hen aan en ga politiemannen afma ken," zegt Anup, die achttien is en een blauw schooluniform draagt. Iedereen knikt instem mend. „Mao, Mao, Mao!," klinkt het dan uit een vijftigtal kelen. „Eerst waren we bang voor de Maoïsten", vertelt Kamal Krishna, een 22-jarige jongen die wel eens als gids voor toeris ten werkte in de hoofdstad Ka- thmandu. „De Maoïsten had den wapens, we dachten dat ze ons zouden gaan vermoorden. Maar al snel bleek dat ze ons juist wilden helpen. Nu zijn we allemaal voor ze." „Wij zijn de Maoïstische op standelingen van het Volksle ger," zegt de lokale comman dant van Sirubari die Pravin heet en een rood 'Reebok' petje op heeft. Hij en een paar andere guerrilla's zien erop toe, dat er voor de school een groot monu ment wordt opgericht ter nage dachtenis aan de gevallen ka meraden. Een paar arbeiders zijn bezig met het aanleggen van een trap naar het monu ment en geven de stalen omhei ning een kleurtje. „Tweeduizend martelaren zijn er nu al", vertelt Pravin, zelf 30 jaar oud. „Zij zijn gesneuveld in de strijd tegen de politie en het leger voor de onafhankelijkheid van Nepal." Pravin is geboren en getogen in de regio en besloot vijf jaar geleden om zich bij de Maoïsten aan te sluiten. Sinds die tijd is hij ideologisch bijge spijkerd door andere rebellen en oogt hij als een perfecte commu nistische strijder. „Wij vechten op basis van het pad zoals dat is uitgezet door kameraden Marx, Lenin, Mao en Prachanda." Die eerste drie revolutionairen mogen dan algemeen bekend zijn, de laatste, Prachanda, kent niemand buiten Nepal. Hij is dan ook de secretaris-generaal van de Communistische Partij van Nepal-Maoïstisch. Pra chanda wordt gezien als de Azi- Commandant Pravlin (links), omringd door dorpskinderen, brengt de communistengroet. foto Harald Doornbos/GPD Uet is zo'n dag waarop heel Nederland in defile J. staat om een lang weekeindje door te brengen of koers zet naar de Belgische Ardennen. Ter- 'fy tongzaam beklimmen de auto's met caravan en "ïmlandse nummerplaat de Waalse heuvels. !a een rit van vier uur over smalle binnenwegen door Ponts, Bastogne en Neufchateau, bijna een verscholen kruising in het woud. van Chi- v°°r remmen is het te laat. Met dichtgeknepen SQhiet ik de weg over. Gelukkig komt er niks aan. had nattigheid moeten voelen toen die Maria-ka- oofc eenfata morgana langs de smalle bosweg op- bestaat er niet voor niets, zeker", zal een vriendin ^zeggen. Ze is al een dag eerder vertrokken naar een gehucht verscholen tussen toeristische als Bouillon en Florenville, niet ver van el>ranse grens. Het is tegen vijf uur als ik me meld bij de receptie van camping Du Faing, gelegen op de oe vers van de Semois. U wilt uw tent opzetten langs de rivier. En u zegt dat kennissen van u gisteren al zijn aangekomenTja, ik kan hun inschrijfformulier niet vinden. Nee hoor, die zijn hier niet. U weet het zeker. Hebben zij een roze of een geel papier ingevuld?" Hoe moet ik dat nou weten, foeter ik binnensmonds. Het oude mannetje gaat onverstoorbaar verder, in dat typische dialect. Champenois wordt de taal ge noemd die in dit deel van de Semois-vallei wordt ge sproken. Ik doe mijn best hem te verstaan, maar ver lies langzaam mijn geduld. „Ziet u, het roze formulier heb ik nodig voor de admi nistratie en het gele formuliertje gaat in de klapper. Het witte papiertje is voor de toerist zelf. Is de ad?ni- nistratie niet in orde, tja, dan ga ik op water en brood, vlieg ik de gevangenis in.Hij maakt een grapje, ik standplaats forceer een glimlach. Kunt u uw vrienden even ha len, misschien?" Met grote stappen been ik over de camping. Walen! Altijd moeilijk doen als het ook makkelijk kan. Ik wil die motorlaarzen uitdoen; wil in mijn bikini langs de rivier liggen, terwijl ik aan een koel glas rosé nip. Maar nee hoor. Met frisse tegenzin loopt Inge mee terug naar het kantoortje naast de hef boom. Ja hoor, ze heeft het verkeerde kopietje meege nomen. Het roze. „En betaald heeft u wel. Weet u het zeker? Aan wie? En wanneer? U bent met hoeveel mensen? En welk formulier hebben de anderen ingevuld? Momentje, ik beantwoord even de telefoon." Inge springt bijna uit haarvel. „Hij denkt dat ik niet betaald heb. Het is m'n huidskleur", zegt Inge, die van Indonesische afkomst is. „Nee joh", sus ik. „Het is ge woon een echte Waal. Bureaucratisch en nors. En wij komen uil Nederland. Dat is vast ook geen voordeel in deze contreien." Hij kan onze gedachten lezen. denkt waarschijnlijk, wat doet die man moeilijk", zegt hij. Nee hoor, glimlachen wij vals en denken er het onze van. Ten langen leste blijken alle formuliert jes in juiste volgorde gerangschikt. De hefboom gaat open. Het weekeinde kan beginnen. Geen vuiltje aan de lucht. Tot zondagavond, als het restaurantje bij de camping wel open blijkt, maar de kok geen zin heeft om te koken. „Tja, moet dat nou", vraagt de gargon. Hoezo, moet dat nou? We logeren hier; willen hier eten. Hoe moeilijk kan dat nou helemaal zijn? Boven dien is er in dit gehucht niet eens een frituur, laat staan een bistro of iets dergelijks. De winkels zijn al lang gesloten en de houtskool voor de barbecue is op. „Ik heb een idee", zegt hij dan. „Ik doe de tent dicht. We gaan vanavond met het personeel picknicken aan de Semois en u gaat lekker mee. Wij geven een feestje en u bent uitgenodigd, d'accord?" Maandagmiddag met een volle buik en een warm ge voel terug naar huis gereden. Hoezo nou, Walen lastig en nors? Wat een vooroordelen, verwijt ik mezelf on derweg. Dat zijn ze helemaal niet. Soms doen ze al leen maar zo. Pascale Thewissen - Rode vlaggen aan de poort van het Maoïstische dorp in de Himalaya. foto Harald Doornbos/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 37