Wat doen we met vaderdag? Gekleurd kan gevaarlijk zijn Ruimtewezentje Dotwin rukt op Echte to versnoepjes voor alle dreuzels Flossende flint-mints, kak- kerlakklusters, droptover stokken: Mars brengt eind dit jaar toversnoepjes naar Dreu- zelland. Vlak voor de Harry Pot- terfilm op 16 november wereld wijd in première gaat, komen de 'Harry Potter-snoepjes' op de markt. Bij Mars Nederland, ge vestigd in Veghel, zijn Sietske Zijlmans en Alexandra Legro verantwoordelijk voor het ont wikkelen van de snoepjes. Ze werken nauw samen met film maatschappij Warner Bros. „Het grote voordeel is natuur lijk dat alle snoepjes al beschre ven staan in de boeken", vertelt Legro. Zelf zou ze wel eens 'Slobbers Beste Bubbelgum' willen proberen. „En dan van die heel grote bellen blazen, waardoor je naar het plafond zweeft.Maar zo ver zijn de pro ductontwikkelaars nog niet. Momenteel verkeren ze in de fa se dat ze, hangend boven rea geerbuisjes, proberen snoepjes met een tomaten- of spina- ziesmaak te fabriceren. Als een soort Sneep, de enge leraar uit de boeken, proberen ze de 'code' van de vreemde smaken te kra ken. En natuurlijk moeten er ook 'vieze' snoepjes komen, want anders zijn het geen Smekkies in alle smaken! Zijl mans: „Maar het moet met zo zijn dat de kinderen gillend naar de wc rennen en nooit meer een Harry Potter-snoepje dur ven te proberen." Wat krijgt Vader Abra ham met vaderdag? Begint deze dag voor Theo van Gogh ook met een ont bijt op bed? De presentator van Zo Vader Zo Zoon: heeft die eigenlijk zelf kinderen en wat verzinnen die? En de va der van zeventien kinderen, maakt die zijn borst nat? T Taderdag is ontbijt op bed, V versjes en uitpakken maar ook: klopboren, decoupeerza- gen, digitale fototoestellen, 'tools' met tachtig functies, wap-telefoontjes. Waar maak je bekende Nederlanders blij mee en hoe gaat het bij hen thuis er aan toe? Gregor Bak, tv-presentator Zo Vader Zo Zoon, vader van Eveli en (8) en Marloes (6). „Voor mij geen klopboor. Ik heb helemaal geen wensen. Gewoon een heerlijk zelf gebrouwen ver haaltje of tekeningetje. Het zijn moorddadig mooie meiden. Ze kunnen al zelfstandig een ont bijtje maken. Dat hebben ze met moederdag bewezen. Ik vind het geweldig als ze tafel dekken. Lang voor vaderdag zijn ze er al mee bezig. Het is sneu om dat tegen te werken, ook al vind ik vaderdag eigenlijk een beetje commercieel. Kinderen heb ik vanwege een oerdrang of zo. Een soort kinderwens zit opge slagen in je lijf. Vaders hebben dat net zo goed als vrouwen." Arnold Heertje, professor eco nomie en columnist, vader van Eric (40) en Raoul (38). „Het zou leuk zijn, als alle va ders van Nederland 'Marketing in een notedop' kregen. Dat zei een boekhandelaar tegen mij. Dat boekje heb ik immers ge schreven, begrijpt u. Maar alle gekheid op een stokje, ze kun nen me blij maken met een an der boekje uit die notendop serie. Mijn zonen doen niets aan vaderdag. De laatste keer was een paar jaar geleden. Toen kreeg ik een das. Ach, vaderdag is niet aparts. Vroeger waren mijn zoons kinderen van een be kende vader; nu word ik soms aangekondigd als de vader van Raoul. Ik vind het heel leuk dat dat gebeurt. We zijn ook samen columnisten bij het Parool. Waarom je voor kinderen kiest? Nadat in de Tweede Wereldoor log geprobeerd is het joodse volk te vernietigen, wilde ik de continuïteit van het volk onder strepen. Daarnaast speelt na tuurlijk de liefdesrelatie een grote rol." Vader Abraham, oftewel Pierre Kartner, vader van Walter (39). „We zullen een gezellig etentje hebben. Hij zal me verrassen met een geurtje of een niet te zware sigaar, bijvoorbeeld een Petterson. Het doet me goed als hij die geeft. Het grappige is dat mijn vader ook altijd een sigaar kreeg, een ding van een halve meter. Dat is al jaren zo. De mooiste vaderdag was toen mijn zoon geboren werd, moet ik als liedjesschrijver zeggen. Maar van die unieke ervaring kan ik me weinig herinneren. Een tweede kind is er nooit geko men want het was echt kommer en kwel in die dagen. We waren erg arm." Inze Flietstra, vader van Anne- mieke (19), Mathijs (18), Maar ten (17), Sjoerd (15),Niek(14), Maaike (13), Irene (12), Tineke en Ruud (11), Mark (10), Femke (8), Nienke (7), Koen (6), Frank (5), Jeroen en Esther (3) en Ju dith (1). „Het begint met ontbijt op bed en cadeautjes die ze op school hebben gemaakt. De groteren komen er hun bed niet meer voor uit. Er zitten een paar krantenlopers bij, die mogen zondagochtend blijven liggen. De groteren leggen geld bijeen. Natuurlijk is vaderdag door de commercie in het leven geroe pen. Zo'n specifieke dag waarop vaders waardering krijgen, is niet verkeerd. Als je trouwt, wil je een gezin stichten. Een groot gezin lag wel in de rede, want mijn vrouw en ik komen allebei uit gezinnen met dertien kinde ren. Het is een levensopdracht, waar je aan begint." Theo van Gogh, tv-presentator en filmregisseur, vader van Lieu we (9). „Daar doen we niks aan, moe derdag trouwens ook niet. Va derdag is echt een midden standsfeestje. Het feit dat ik de vader ben van mijn zoon is niks om te vieren. Een kind heeft geen reden daar dankbaar voor te wezen. Dat moeten we kinde ren ook bijbrengen en niet mee gaan met wat hun op school wordt ingeprent. Vaders zijn er om in het gezicht gespuwd te worden. Daar wou ik het bij la ten." Maarten van de Rakt Terwijl Nederland nog in de ban is van Pokémon of druk is met koninklijke hu welijken, wordt Duitsland alweer beheerst door een nieuw fenomeen: de Dotwin. Bij onze oosterburen zijn in nog geen maand al meer dan 25 miljoen van deze 'wezen tjes die uit de ruimte komen en licht nodig hebben om te overleven' verkocht. En de 'invasie' van Nederland is aanstaande. Het klinkt allemaal onheil spellend in de verkooptekst van het Duitse bedrijf TV Miles, maar in feite gaat het gewoon om een slim bedacht en revolu tionair marketingplan. „Het is te vergelijken met een ping- pongwedstrijd, waarbij alle deelnemende partijen hun spe cifieke voordeel hebben", zegt directeur Andrej Henkler van TV Miles, dat officieel in Am sterdam is gevestigd en een dochteronderneming in Mün- chen heeft. Voor het 'overslaan van het bal letje' zijn nodig: een tv-station, een landelijke krant, zo'n vier bekende ketens met hun eigen verkooppunten en bedrijven die aantrekkelijke prijzen ter be schikking stellen. De Dotwin, een klein, rond apparaatje waarin een uiterst gevoelige film is verwerkt, kan dan in het spel worden gebracht. In Duitsland is de 'dot' verkrijg baar bij McDonald's (na aan koop van een menu)de tanksta tions van Shell (alleen bij tanken), de Deutsche Bank en de telefoonwinkels van Tele com. Na aanschaf moet het tij dens bepaalde tv-programma's van de commerciële zender Pro7 op een aangegeven plaats op het scherm worden geplakt. Vervol gens worden onder meer de ge gevens van het programma en de tijd die men kijkt geregi streerd. De kijkers die niet weg- zappen en gedurende het hele programma hun tv op Pro7 laten staan, maken kans op fraaie prijzen, zoals auto's, vakanties en geld. Volgende maand is de hoofdprijs in Duitsland 550.000 gulden. De winnaars staan elke dag in het boulevardblad Bild. Na eerder de Hongaren, Portu gezen, Australiërs en Nieuw- Zeelanders bewijzen nu ook de Duitsers dat de door TV Miles bedachte strategie werkt. De verkooppunten van de deelne mende ketens worden beter be zocht, Bild wordt beter ver kocht en vooral de kijkcijfers van de programma's van Pro7 zijn gestegen. Het semi-weten- schappelijke magazine Galileo bijvoorbeeld wordt nu door bij na twee keer zoveel mensen be keken. De Dotwin werd op 25 april in de Bondsrepubliek geïntrodu ceerd en was na een paar dagen al het gesprek van de dag. Dat kwam mede door de verhalen die door tegenstanders werden verspreid: de Dotwin zou wor den gebruikt voor spionage- doeleinden en inmiddels zouden de adressen van de gebruikers zijn doorgegeven aan de dienst kijk- en luistergeld om zwart kijkers te achterhalen. „Alle maal onzin", zegt Henkler. „We kunnen met de 'dots' echt niet in iemands huiskamer kijken." TV Miles bereidt inmiddels een Nederlandse campagne voor. Henkler geeft toe dat hij met 'al le grote partijen' in gesprek is, maar wil geen namen noemen. SBS lijkt een voor de hand lig gende partner, te meer daar de Telegraaf aandeelhouder is en de koppeling tussen een tv-zen- der en een landelijke krant sim pel te maken is. Henkler geeft wel nog toe dat hij ook met alle grote Nederlandse loterijen praat. „Die hebben een sterke positie en zijn daarom interes sant." Eric de Bie Een vleugje sixties met de brillen van Chopard. Futuristische bril van Silhouette zonder scharnieren. vrijdag 15 juni 2001 veroorzaakt door 'zonblind heid': een tijdelijke gezichtsbe lemmering door felle zonnestra len. De klassieke pilotenbril, één van de eerste modellen ontwor pen door Polaroid, is weer hele maal terug. Verschillende mer ken hebben deze vliegeniersbril in hun collectie. De pilotenbril van Cloé (vanaf 399,-) met het typische diamanten hartj e is een 'must have' voor beroemdheden als Claudia Schiffer, Jennifer Lopez en Gwyneth Palthrow. Hetzelfde model kost bij Ray- ban ƒ300,- en bij Armani 249,-. Polaroid heeft deze bril in de winkel liggen vanaf 49,-. Gucci Gucci brengt komende zomer een serie oversized modellen waarbij montuur en glazen één geheel vormen. De Florentijnse ontwerper Roberto Cavalli komt met het zogeheten 'Band- ana'model (ƒ815,-): een met ge kleurd leder bedekt masker dat met twee bandjes van zijde wordt vastgeknoopt. Een op merkelijke zonnebril, ook van wege de kleurkeuze en kleuren combinaties. Bandjes met zwart-wit gedrukte girafstre- pen gaan gepaard met een witte voorkant en lichtblauwe of zwarte glazen. Het Oostenrijkse brillenmerk, Silhouette, lanceert de 'Titan Minimal Art'-lijn: ultralichte futuristische brillen gemaakt van titanium 355,-). Deze brillen zonder scharnieren en versieringen zijn verkrijgbaar in diverse zomerkleuren. Kijken door de glazen van Hugo Boss is net als kijken door de re genboog. Dit model met de toe passelijke naam 'Over the rain bow' kost 228,-. Ook heeft Hugo Boss net als vele andere merken de 'oversized' modellen in de collectie (prijzen vanaf ƒ128,-). Met het model 'Ice Cub' van Chopard kunnen draagsters in cognito de straat op. Een klas siek zwart 'Madonna'-model met opvallend bewerkte poten 590,-). Toch liever kleur be kennen? Geen probleem. Dit model is speciaal voor deze zo mer ook verkrijgbaar met ver schillende kleuren glazen. Voor volgend jaar kunnen de trendy brillen van dit jaar nog volop worden gedragen. „Naast de modellen van dit jaar zullen er nog opvallender monturen wor den aangeboden met nog meer kleur", aldus Klotz. Marieke van der Vorst Groot en gekleurd luidt het motto voor het nieu we zonnebrillenseizoen. Maar die trendy brillen zijn wel gevaarlijk volgens een Brits onderzoek. Let dus op de pootjes. De zonnebril is niet langer al leen een bescherming voor de ogen tegen de zonnestralen. De functionele eigenschappen worden steeds meer verdrongen door mode en fun. Woordvoer der Co Klotz van Polaroid Bene lux: „Gemiddeld zestig procent van de brillenaanbieders ver koopt voornamelijk trendy bril len onder de 25 gulden." Op de markt, bij de Hema, in boetieks en op braderieën kost een zon nebril gemiddeld een tientje. Co Klotz: „Gemiddeld geeft een man 65 gulden uit aan een zon nebril. Een man koopt gewoon één bril. Functionaliteit staat voorop. Vrouwen besteden ge middeld 50 gulden per bril. Zij letten meer op een trendy uiter lijk en kopen elk seizoen één of meerdere nieuwe creaties." Fun-bril Momenteel zijn vooral gekleur de brillen erg gewild. Het is een typische 'fun-bril', die vaak weinig tot geen bescherming biedt. Foka Kempenaar, woordvoer ster van het Nederlands Norma lisatie-instituut (NEN): „Vol gens een Brits onderzoek leveren trendy kleurenbrillen gevaar op als ze worden ge bruikt als zonnebril. Wie zeker wil weten of zijn of haar bril goed beschermt tegen de zon, moet bij aankoop letten op een CE-markering op het brillen- pootje. Die markering geeft na melijk aan dat de fabrikant heeft gewerkt volgens de Euro pese veiligheidsnormen." Nog beter is het als er 'EN 1836' op het montuur staat. Dit is na- melij k het nummer van de Euro pese norm voor zonnebrillen die NEN vorig jaar heeft uitge bracht. „Fabrikanten zijn niet verplicht om zich aan deze norm te houden. Het is een advies voor de consument, zodat hij of zij kan zien of een zonnebril aan de belangrijkste beschermingsei- sen voldoet", aldus Kempenaar. Bij Polaroid proberen ze de ge kleurde lenzen van optimale kwaliteit te maken. De zonne brillen van Polaroid staan al ja ren bekend om hun gegai'an- deerde bescherming tegen de maximale ultraviolette kracht van van de zon (400 UV). Klotz: „De UV-transmissie is nul: of wel de lens laat geen schadelijke stralen door. Helaas kunnen we met de gekleurde lenzen niets doen tegen de felheid van het zonlicht. Dragers zullen dus on herroepelijk met hun ogen knij pen. We hebben ze wel in onze collectie opgenomen. Het is nu eenmaal de trend van dit sei zoen en daarmee een groot ge deelte van onze omzet van dit jaar, ook al is het tegen onze ba sisprincipes." Consumenten die de gekleurde brillen of goedkope brillen zon der UV-bescherming gebruiken als zonnebril zijn waarschijn lijk niet op de hoogte van de mo gelijke gevolgen. „Allereerst is het van belang om te weten dat je absoluut met geen enkele bril recht in de zon mag kijken. Zon der bril of met een slechte bril kan het hoornvlies ernstig be schadigd worden. Rode ogen, hoofdpijn en zelfs permanente blindheid zijn de mogelijke ge volgen", vertelt Klotz. Daar naast worden bijna 200 ver keersongelukken perjaar Bandana' van Roberto Cavalli. foto Mare Bolsius Inze Flietstra en zijn kinderschare.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 9