Plan tunnel Sluiskil interessant PZC Snijrad in de voortuin Hinder bij aanleg tunnelweg begint Bijna de enige vrouw in de tunnelbouw O Opstarten boor Sara waarschijnlijk in juli Zeeuws bedrijfsleven nog niet voorbereid op Westerscheldetunnel Nog geen gegadigden voor benzinestations I rsev 21 Minister Netelenbos verheugd over alternatieve financiering BIOThERM z z wë t vrijdag 15 juni 2001 Hoor Harmen van der Werf DEN HAAG - Minister Netelen bos van Verkeer en Waterstaat staat in principe positief tegen over het plan van de provincie Zeeland om een tunnel aan te leggen bij Sluiskil. Zij heeft dat gisteren gezegd tijdens een overleg in de Tweede Kamer over de Westerscheldetunnel De provincie heeft, wetende dat er voorlopig geen rijksgeld voor het tunnelproject is, een alter natieve financiering bedacht. „Zonder geld van de rijksover heid", vertelde Netelenbos, „maar met medewerking van de provincie, via een publiek-pri- vate samenwerking (dus met privé-investeerders) en eventu eel met tolopbrengsten van de Westerscheldetunnel Netelenbos noemde dit voorstel 'heel interessant' en 'niet onbe spreekbaar'. „Alleen, ik weet nog niet hoe realistisch dit plan is. Dat moet volgende week blij ken tijdens een bespreking met Zeeland." Dat de provincie met een alternatief is gekomen, spreekt haar in elk geval zeer aan. „Dat is heel erg positief. Dat men in de regio tot de ge meenschappelijke conclusie komt: het staat niet in de rijks planning, maar er is wel sprake van een lokaal groot knelpunt. En daarvoor moet een oplossing komen. Dat zie ik graag." S. Buijs (CDA) en J. Geluk (WD) reageerden verheugd. „U heeft die weg door Zeeuws- Vlaanderen, waarin nu nog een brug ligt, eerder een minuscuul transportasje genoemd", merk te Geluk fijntjes op. „U spreekt nu over een lokaal groot knel 'r20m 5 ~10m ZEEUWS- lengte 6,5 km ■'60m VLAANDEREN Z-BEVELAND WEEKBOEK TUNNEL 15 juni 20011 punt. Er is sprake van enige vooruitgang." PvdA-Kamerlid J. Dijsselbloem stelde voor een deel van de gel den voor vernieuwing van de doorgaande weg Schoondijke- Hoek (N61voor de tunnel te be stemmen. Dat kan volgens hem door die weg niet als een vier- baansweg aan te leggen, zoals een meerderheid van Provincia le Staten wil, maar minder groots en toch even veilig. „De PvdA in Zeeland, dorpsraden in Zeeuws-Vlaanderen en de Zeeuwse Milieufederatie zijn daar ook voor, uit oogpunt van landschap." Netelenbos wees dat idee niet van de hand. „Dat kan, maar dat moet de regio dan zelf inbren gen. Zij kan schuiven met mid delen voor nieuwe wegen. Dat is in Friesland ook gebeurd." Als het plan van de provincie voor een tunnel bij Sluiskil doorgaat, zal de aanleg waar schijnlijk gebeuren onder de hoede van de NV Westerschel detunnel. Rijksoverheid en pro vincie zijn allebei aandeelhou der van die NV. doorWout Bareman TERNEUZEN - De laatste voorbereidingen zijn gisteren getroffen voor de reparatie van de afdichting in het hoofdlager van tunnelboormachine Sara. De afgelopen week werd de ruimte tussen de Boomse klei wand, waar de boor doorheen moet, en het snijrad op de kop van de machine volgepompt met lage-sterkte beton. Het snijrad werd ter bescher ming afgedekt met een dikke fo- lielaag en in de graafkamer werd bentoniet aangebracht. Nadat de betónlaag, die het boorfront moet stabiliseren, was uitgehard, werd het bento- nietmengsel uit de graafkamer weggehaald. Gisteren werd de druk in de graafkamer terugge bracht tot normale atmosferi sche omstandigheden. Vandaag beginnen specialisten met de re paratiewerkzaamheden Aanvankelijk was het de bedoe ling dat de boormachine, die de rechtertunnelbuis graaft, op maandag 25 juni weer aan de slagzou kunnen, maar de ver wachting is nu dat Sara begin juli weer wordt opgestart. De (kleine) vertraging houdt ver band met de aanpassingen in de manier waarop de boormachine mnvordt gerepareerd én het feit datde machine eerst een stabie- I kgrondlaag moest opzoeken alrorens die reparatie kon wor den uitgevoerd. Om die grond- agte bereiken werd nog vijf tnmelringen doorgeboord. De ïoormachine staat nu stil op ;M6 meter (1923 ringen). Neel- I jeSuzanna, die de grote onder- :oudsbeurt al achter de rug heeft, vordert gestaag. Gisteren was de machine in de westbuis 4120 meter (2060 ringen) vei'. De achtste en negende dwars verbinding zijn vorige week voorzien van een betonnen bin nenwand. Bij de tiende verbin ding wordt het ontgraven voor bereid, bij de elfde is begonnen met het vriezen en voor de twaalfde verbinding wordt de vriesinstallatie geïnstalleerd. Voor de dertiende verbinding worden momenteel de vrieslan- zen geboord, terwijl ook voor de bouw van de veertiende dwars verbinding voorbereidingen worden getroffen. Binnenkort wordt begonnen met de afbouw van de tunnel. Onderdeel daarvan is de aanleg van de elektrische voorzienin gen. De tunnel wordt aangeslo ten op de 10.000 Volt-installatie van Delta Nutsbedrijven. De aansluitpunten bevinden zich in de tunnel i nritgebouwen aan weerszijden van de Wester- schelde. Het vermogen is onge veer 6 MegaWatt per aansluit- punt. Voor de elektriciteitsinstallatie wordt 25 kilometer 10 kV-kabel gemonteerd. In iedere E-kelder onder het wegdek van de tunnel komt een verdeelstation met een 10kV-690 Volt transformator gevolgd door een 690 V-400/230 Volt-transformator. De span ning tussen die twee transfor matoren is nodig voor de tun nelventilatoren en pompen. In elke tunnelbuis worden veertig ventilatoren aangebracht. Iede re kelder wordt bovendien voor zien van 130 accu's, die bij een storing alle vitale tunnelinstal laties gedurende een uur van elektriciteit kunnen voorzien. door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Het Zeeuws be drijfsleven moet Westerschel- detunnel-proof worden. Onder nemers moeten gaan beseffen dat de tunnel er over ruim twee jaar ligt en dat er positieve en negatieve effecten van zullen uitgaan. De Kamer van Koop handel, Scoop, wetenschappers en externe onderzoeksbureaus, zetten die effecten op een rijbe preken dat met ondernemend &eland en gaan er over discus siëren op een symposium op 28 september in het Vlissingse Ci- necity. 3e Westerscheldetunnel leeft nogniet bij het Zeeuwse be drijfsleven. „Het is voor onder nemers nog steeds een ver-van- ®jn-bedshow", zegt J. Bruurs, reofdvan de afdeling economi se stimulering van de Kamer jan Koophandel. roch is het noodzakelijk dat het Zeeuws bedrijfsleven stilstaat '°i] de vraag wat die tunnel nu bemaal overhoop gaat halen, j^dt de Kamer van Koophan del Uit een onderzoek dat vorig jaarin opdracht van de Kamer isgehouden, bleek dat de tunnel uogniet bij de ondernemers in «ethoofd zit. En dat baart de Samer grote zorgen. Daarom is hijm vervolg op het vorig jaar gouden onderzoek begonnen jaeteen reeks kleine onderzoe- «n.Öat doet de Kamer in sa- inwerking met de Zeeuwse Mganisatie voor welzijn en zorg f°op, wetenschappers en ex- '•ame bureaus. jkKamer wil kijken naar de to- «eeffecten van de Wester- ïheldetunnel op Zeeland. „Het 'Verricht zich niet alleen op de Volgen voor het bedrijfsle- benadrukt directeur R. ^Renterghem van de Kamer 'jnKoophandel van Zeeland. ,fet is nadrukkelijk de bedoe kte kijken naar de positieve -negatieve effecten op de fac- jrendie beïnvloeden of bedrij- ^zich wel of niet in Zeeland ««en vestigen." j^jdde tunnel namelijk meer ^«ijven naar Zeeland, dan j^tener ook huizen zijn waar ^'erknemers kunnen wonen, •uefst gebouwd in een pretti- ge en veilige omgeving. De werknemers willen uiteraard ergens hun boodschappen kun nen doen en hun kinderen naar school kunnen doen. En als er iets mis is, moeten er genoeg doktoren en tandartsen zijn. Want vooral dat soort factoren bepaalt steeds meer of een be drijf zich ergens wil vestigen. Tot nu toe wordt er veel naar de effecten van de tunnel gegist, constateert Bruurs. „De één voorspelt dat er enorme veran deringen op komst zijn, de an der relativeert de komst van de Westerscheldetunnel. De on derzoeken die nu aan de gang zijn, moeten op allerlei deelge bieden uitwijzen wat van al die meningen waar is." Onderzoekers maken daarvoor sterkte en zwakte analyses, kij ken naar de gevolgen voor ver voerstromen in Zeeland (komt de economische as die nu langs Zeeland loopt, deels over de provincie te liggen), ze kijken naar de positie van de havens in Terneuzen en Vlissingen en naar de effecten voor de detailhan del. Wetenschappers en extbrne onderzoeksbureaus voeren een aantal van die kleine onderzoe ken uit. „Mensen van buiten kunnen objectiever naar zaken kijken", aldus Bruurs. De resultaten van de onderzoe ken moeten eind deze maand of begin volgende maand op tafel liggen. Direct daarna gaat de Kamer daarover met onderne mers spreken. Want er moet vol gens Bruurs voor eens en altijd een eind komen aan het gegis over de effecten van de tunnel. Naakte wetenschappelijk on derbouwde feiten moeten de bo ventoon van de discussie gaan voeren. Op basis van de onderzoeksre sultaten gaan ondernemers tij dens het symposium in septem ber met elkaar in discussie over de eventueel te nemen maatre gelen. Prof. dr. F. Boekema en stedebouwkundige L. Boelens leveren hun bijdrage aan de dis cussie. Bruurs: „Het symposium is een start van allerlei projecten die moeten zorgen dat het Zeeuws bedrijfsleven op 15 no vember 2003 Westerschelde- tunnel-proof is." MIDDELBURG - Een beroepsdeformatie? „Vast wel", geeft Stoffel Rockx toe. De coör dinator uitvoering wegen van de NV Wes terscheldetunnel heeft de voortuin van zijn woning aan de Lingestraat in Middelburg bestraat in een patroon, dat is afgeleid van het snijrad van de boormachines die zich een weg onder de Westerschelde banen. Ter verontschuldiging voert hij aan dat hij al sinds 1988 betrokken is bij wat in die tijd nog de vaste oeververbinding of kortweg WOV heette. Toen werkte hij als medewer ker van de provincie Zeeland aan de tracé nota en de mer-procedure. Rockx heeft het snijrad uitgevoerd in zwar te en rode klinkers. In het straatwerk zijn de spaken van het rad en de snijtanden duide lijk zichtbaar. De doorsnede van het rad is drie meter. Het geheel ziet er uit als een kar wei waar heel wat tijd in is gaan zitten. „Viel wel mee", meldt Rockx. „Het was een dagje straten. De meeste tijd was ik nog kwijt aan het op maat knippen van de stenen. foto Lex de Meester door Ben Jansen BORSSELE - De bijna negen kilometer lange weg naar de Westerscheldetunnel op Zuid- Beveland is tot nu toe betrek kelijk onopgemerkt aange legd. De inwoners van Borsse- le en van woningen aan de wegen die door de nieuwe weg worden gekruist, hebben on getwijfeld enige hinder onder vonden van de wegwerkzaam heden, maar de overlast bleef beperkt. Het komende ander half jaar gaan meer mensen te maken krijgen met de aanleg van de weg. Voor het maken van de aansluitingen bij het haven- en industriegebied Vlissingen-Oost zijn ingrij pende omleidingen noodzake lijk. Een van de werkzaamheden voor die aansluitingen was de afgelopen weken al zichtbaar: de aanpassing van de T-split- sing Sloeweg-Bernhardweg. Het verkeer van en naar de tunnel rijdt in de toekomst over de Sloeweg van en naar de A58. De splitsing wordt ver breed, zodat er voor het afslaande verkeer twee rij - stroken beschikbaar zijn. Bo vendien komt er een verkeers lichteninstallatie. Het werk heeft zich tot nu toe voornamelijk aan de westkant van de Bernhardweg en de zuidkant van de Sloeweg afge speeld. Na volgende week zijn de andere kanten van deze we gen aan de beurt Dat betekent Werkzaamheden aan de T-splitsing Sloeweg-Bernhardweg. foto Willem Mieras dat verkeer op de Sloeweg vanuit de richting Goes enkele weken lang niet rechtsaf de Bernhardweg kan oprijden. Er is dan een omleidingsroute via de Borsselsedijk en deEuropa- weg-Oost. Ingrijpender wordt de omleiding tussen 13 en 24 augustus. Dan is het westelij ke gedeelte van de Sloeweg tussen de verkeerslichten bij 's-Heerenhoek en de T-split sing met de Bernhardweg ge heel afgesloten. Het verkeer tussen de A58 en Vlissingen- Oost wordt dan via Middel burg geleid. Een langdurige omleiding is nodig voor de bouw van een vi aduct en de aanleg van de overgang tussen Bernhardweg en tunnelweg ter hoogte van de Borsselsedijk. Coördinator wegen van de NV Westerschel detunnel Stoffel Rockx ver wacht dat de stremming hier een jaar kan duren. In samen spraak met de gemeente Bor- sele zint de NV Westerschelde tunnel nog op maatregelen om de stremming voor fietsers zo veel mogelijk te beperken. Rockx wijst erop dat het tot nu toe mogelijk is geweest de werkzaamheden aan de tun nelweg op Zuid-Beveland gro tendeels buiten de verkeers stromen om uit te voeren. „Nu krijgen we te maken met aan sluitingen op bestaande we gen en dan valt enige hinder niet te voorkomen." Volgende week legt de aannemer de eer ste twee lagen asfalt op het traject tussen de Monsterweg en de tunneltoerit. In dit tra ject moeten nog drie viaducten worden gebouwd. Het werk verkeer daarvoor kan dan ge bruik maken van de tunnel weg. Het streven is de tunnel weg volgend jaar november gereed te hebben. doorWout Bareman TERNEUZEN - In juli keert ze terug naar de Belgische vestiging van bouwonderneming BAM, die haar in mei 1998 tijdelijk detacheerde in Terneuzen. Aanvankelijk zou weg- en waterbouwkundige Inge Maerevoet (32) uit Mechelen voor een periode van één tot twee jaar werk zaam zijn bij de Kombinatie Middelplaat Westerschel de, maar dat werd dus even iets langer. In eerste instantie hield één van de weinige vrouwelijke tunnelbouwers ('bij mijn weten heb ik maar één vrou welijke collega, die rechtstreeks bij de bouw betrokken is, de overigen werken vooral in de ondersteunende diensten') zich bezig met de kwaliteitscontrole bij de aanleg van de tunneltoerit. Later stapte ze over naar de bouw van de 26 dwarsverbindingen in de tunnel. „Bouwtechnisch is dat iets heel speciaals. In theorie bleek alles heel goed te berekenen, maar in de praktijk pakte de vriesmethode toch heel anders uit. De bodem gedroeg zich anders dan venvacht. Het zogheten vries- lichaam van de eerste dwarsverbindingen sloot niet aan op de tunnel en dat vereiste de nodige aanpassingen. Nu loopt alles prima; we werken de achterstand aardig weg, ook al omdat we in een hoger tempo kunnen wer ken." Een wouw in de bouw is nog steeds geen alledaags ver schijnsel. ,,Nee, maar daarmee hebben sommige bazen meer moeite dan de mensen op de werkvloer. Je merkt wel eens dat er over je gepraat wordt, maar ik heb er ver der geen hinder van. Vooral in de tunnelbouw is het nog vooral een mannenwereld en daarin komt nauwelijks verandering. Ik was altijd al geïnteresseerd in de bouw en dan vooral in de berekeningen die ertoe moeten lei den dat een gebouw simpelweg overeind blijft. De tun nel was voor mij even een zijsprongetje." Ze vertrekt over een maand. Tot die tijd rijdt ze nog da gelijks op en neer tussen Mechelen en Terneuzen. „Het is een uurtje rijden, dus dat is gemakkelijk op te brengen. M'n terugkeer naar Vlaanderen heeft ook te maken met het feit dat ik, als ik elders in de tunnelbouw aan de slag zou willen, vermoedelijk ergens veel verder weg aan de slag zou moeten. Tja, ik ben nu eenmaal nogal aan Me chelen gebakken, dus keer ik terug naar m'n oude stiel: de utiliteitsbouw." Ze vertrekt enigszins met pijn in het hart. „Want het is nu eenmaal een uniek project met ontzettend aardige, voornamelijk Duitse collega's. Ik heb hier op het werk trouwens Duits leren spreken en dat is mooi meegenomen." door Ben Jansen BORSSELE - De kans bestaat dat bij de opening van de Wes terscheldetunnel eind 2003 de benzinestations aan weerszij den van de tunnelweg op het tolplein bij Borssele nog niet ge reed zijn. De NV Westerschelde tunnel is er tot nu toe niet in ge slaagd gegadigden te vinden voor de exploitatie van deze zo geheten verzorgingsplaatsen. Volgens D. Boddeke, projectlei der tolplein van de NV Wester scheldetunnel, kijken onderne mers de kat uit de boom. Hij ziet daarvoor twee aanleidingen. De ene is de benzineoorlog in Goes, waar de autobrandstof nu al ruim een jaar zeker een dubbel tje onder de gangbare prijzen zit. De andere is de betrekkelij ke nabijheid van België. Daar zijn benzine en dieselolie goed koper dan in Nederland en de pomphouders in Zeeuws- Vlaanderen hebben de neiging hun prijzen daar enigszins op te laten aansluiten. Dergelijke prijsontwikkelingen brengen ongewisheden met zich mee, waardoor investeerders talmen met beslissingen. Het is de bedoeling dat het ben zinestation aan de oostkant van het tolplein - aan de die kant komt ook het bedieningsge bouw - wordt gecombineerd met een restaurant. Voor reizi gers die in de andere richting rijden is dat restaurent te berei ken via een loopbrug. De NV Westerscheldetunnel wil nog geen consequenties verbin den aan de moeizame gang van zaken rond het vinden van een exploitant. Verwacht wordt dat er in september, wanneer de bouw van het bedieningsge bouw op het tolplein begint, na dere mededelingen over kunnen worden gedaan. (Advertentie) feliciteert re ■fe 5 m S tZ on ai •it foto Charles Strijd Inge Maerevoet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 21