PZC Bedrijven ronselen op scholen Van der Harst, de lekkerste verleider onzekerheid maakt Brug voor Amsterdamse IJ-tram kijk- dan kooplustig 9 Projecten om interesse voor techniek te kweken België wil vloot terug Grote steden hebben 40 miljard nodig voor vervoer j Dat staat in de brochure I Deltanet die de steden gis- termorgen aan minister Netelenbos (Verkeer) heb ben aangeboden. het bedrijf marginalia Leasetuin Werkbus Cursus Vegetarisch donderdag 14 juni 2001 floor Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Het Zeeuws be drijfsleven stort zich op het la ger- en voortgezet onderwijs om zoveel mogelijk leerlingen te vertellen dat werken in de tech niek leuk is. In samenwerking met onder andere het onderwijs en de politiek ontwikkelt het bedrijfsleven daarvoor een aan tal projecten, gericht op speci fieke groepen scholieren. Zo zullen kinderen op Zeeuwse ba sisscholen bijvoorbeeld te ma ken krijgen met de zogenoemde 'ontdekplek'. Hetprobleem is al een tijdje be kend: het aantal scholieren dat kiest voor een baan in de tech niek is beperkt en neemt zelfs af. BRUSSEL - De Belgische regering onderzoekt of zij in navolging van Neder land met gunstige belas tingmaatregelen zeesche pen onder de eigen vlag kan terugkrijgen. In het najaar worden de resulta ten verwacht. Vrijwel alle Belgische zee schepen zijn in de jaren tachtig uitgevlagd naar 'belastingparadijs' Lu- xemburg. België begint van die aderlating de con sequenties te ondervin den. Maritieme kennis vloeit weg, met gevolgen voor scheepvaartgebon den bedrijven op de wal. Minister D. Reynders van Financiën is voor de in voering van een scheep vaart vriendelijk belas tingklimaat, als uit het onderzoek blijkt dat dit economisch en fiscaal voordelig is. De Belgische redersvereniging is voor. Nederland heeft al in 1997 maatregelen genomen. De vloot is sindsdien sterk gegroeid. DEN HAAG - De vier gro te steden in de Randstad hebben de komende twin tig jaar veertig miljard gulden nodig om de infra structuur te verbeteren. Met de plannen voor een Deltanet van openbaar vervoer en wegen kunnen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zich presenteren als een sa menhangend stedelijk ge bied. Meer dan de helft van de veertig miljard is nodig voor de versterking van het openbaar vervoer, ne gen miljard voor de uit breiding van het wegen net, drie miljard voor het verbeteren en inpassen van stedelijke hoofdwe gen en vier miljard voor transferpunten. Net als in wereldsteden als Parijs en Londen moet in de Randstad het open baar vervoer een hoofdrol gaan spelen, vinden de steden. De auto vervult in de minder dichtbevolkte delen van de Randstad 'een onmisbare rol'. De steden schuiven nieu we vervoerssystemen als de magneetzweeftrein op de lange baan. Dit is pas aan de orde als er behoefte is aan nieuwe woon- en werkgebieden en als de huidige systemen de reizi- gersstroom niet meer aan kunnen. De 40 miljard, waarvoor de steden gro tendeels een beroep doen op het Rijk, komt nog bo venop het geld dat de mi nister al beschikbaar heeft gesteld voor ver- keers- en vervoersprojec- teninde Randstad. Onderzoek De Tweede Kamer laat onderzoek uitvoeren naai de stagnatie in de aanleg van lightrailverbindingen rond de grote steden De fracties zijn ontevre den over de informatie die minister Netelenbos (Ver keer) verstrekt over de snelle vervoerssystemen, die een kruising zijn tus sen trein, tram en metro. ANP Hoewel niet direct cijfers voor de Zeeuwse arbeidsmarkt voor handen zijn, denkt MKB-Zee- land dat het hoog tij d is om actie te ondernemen. „Al jaren constateren we dat leerlingen niet graag voor tech niek kiezen", zegt secretaris W. van der Linden van MKB-Zee- land. „Veel ouders zien hun kinderen graag studeren op de universiteit. En scholieren die eenmaal havo of vwo volgen, kiezen ook niet zo snel meer voor techniek. Misschien be grijpelijk, maar het Zeeuws bedrijfsleven zit te springen om personeel. Daarom is het nood zakelijk al vroeg in het onder wijs de aandacht te vestigen op techniek. Want het imago van de vieze blauwe overall doet geen recht aan de werkelijkheid." De projecten die het bedrijfsle ven met onderwijs, gemeenten en provincie opzet, hebben niet alleen tot doel toekomstige werknemers te werven. Ze moe ten volgens Van der Linden ook voorkomen dat jeugd uit Zee land wegtrekt naar andere pro vincies om daar vervolgoplei dingen of -studies te volgen. Ontdekplek Eén van de opvallendste projec ten die het bedrijfsleven gaat opstarten is de introductie van de ontdekplek en de ontdek hoek. Het project wordt opgezet in samenwerking met onder meer basisscholen, provincie, - gemeenten, de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereni ging, MKB-Zeeland. Hoge school Zeeland en Technocen trum Zeeland. Het streven is om in 2002/2003 zoveel mogelijk Zeeuwse basis scholen te voorzien van een ontdekplek en één centrale ont dekhoek binnen de muren van Hogeschool Zeeland. Volgens Technocentrum Zeeland is de ontdekplek een 'compleet' en 'aantrekkelijk' techniekmeubel waarmee kinderen kunnen ex perimenteren, ontdekken, spe len en zodoende leren. De ontdekplek richt zich op kin deren van groep 1 tot en met 8. Het meubel is van allerlei ex tra's voorzien (audio- en video THOLEN - Van der Harst Team uit Tholen is één van de grootste verleiders van Zeeland. De on derneming kleedt onder meer supermarkten, bakkers, slagers en benzinestations op zo'n ma nier aan dat consumenten brood, vlees of andere verspro ducten niet kunnen laten liggen. Alles wat nodig is om een winkel van vloer tot plafond in te rich ten heeft Van der Harst in de schappen, zowel nieuw als 'met ervaring'. En voor de winkelier die niets van zijn gading vindt, laat de interieurontwerpers van Van der Harst iets bedenken. Om een idee te krijgen wat Van der Harst doet, is een wandeling door de showroom een aanra der. Het is geen grote hal, waar alle producten lukraak links en rechts staan uitgestald. Dat kan eenvoudigweg ook niet, want Van der Harst verkoopt zo'n 100.000 artikelen. Het bedrijf heeft er daarom voor gekozen een aantal mogelijke interieurs van winkels en restaurants op te bouwen. Een wandeling door de showroom, is dan ook een gang van een slager, naar een bakker, een versafdeling van een super markt, een benzinestation en een Mexicaans restaurant. Om te laten zien wat er allemaal kan, is op de eerste verdieping van het bedrijfspand zelfs een compleet bruincafé nagebouwd (inclusief glas-in-lood-ramen, biljarttafel en sfeervolle houten inrichting). „Ondernemers kunnen zelf het wiel uitvinden als ze hun winkel willen inrich ten", zegt directeur A. van der Harst. „Ze kunnen ook iemand inhuren die het vaker heeft ge daan." De werknemers werken van Den Helder tot Maastricht en van Temeuzen tot Gronin gen. Maar ze gaan ook de lands grenzen over richting, België en Duitsland. „We zijn vooral sterk in koel techniek", vertelt directeur A. van der Harst. „De hoofdmoot van onze klanten bestaat dan ook uit winkels die verse pro ducten verkopen. Verder leve ren we aan horecazaken en doen we de inrichting van super markten. Maar ook net zo mak kelijk de die van een schoenen zaak of een juwelier." Een kernwoord van Van der Harst is verleiden. „De inrich ting van een winkel bepaalt of mensen er graag boodschappen doen", weet Van der Harst. „Als voorbeeld noem ik de Hema, die dat altijd heel goed heeft begre pen. Waar veel bakkers vroeger zoveel mogelijk taarten in de vi- apparatuur, cd-roms, elektro- lade. metsel-lade) waardoor het werken met techniek aantrek kelijk en zo laagdrempelig mo gelijk wordt. Verder is het voor zien van de nodige lesmateriaal en lesstructuur voor onderwij zers. Het streven is het meubel op 80 procent van de 250 Zeeuwse ba sisscholen te introduceren. Het project moet er volgens het Technocentrum aan bijdragen trine zetten, legde de Hema er slechts een paar smakelijke neer en de rest ging in de koeling. Wie een taart wilde kopen, had in één oogopslag overzicht van wat er te koop was. En door de presentatie liep bij menigeen het water in de mond. Onder meer door de goede presentatie heeft Hema een naam opge bouwd als het gaat om gebak." Het Van der Harst Team is eind 1981 opgericht. „Ik ben vanuit huis begonnen", weet Van der Harst nog als de dag van giste ren. „Ik verkocht spullen voor winkelinrichting en sloeg de ar tikelen op in de schuur en latei- in loodsen vlakbij het huis." Het bedrijf groeide als kool en niet gek veel later verhuisde het be drijf naar een pand aan de Schelde Rijnweg. Dat was na een half jaar ook al weer te klein, waarna het naastgelegen pand er werd bijgekocht. In 1992 ontstonden de eerste ge dachten voor de verhuizing naar industrieterrein Welgele gen. „Ik wilde af van het ruimte probleem dat me al jaren achtervolgde. Met hulp van de dat kinderen positiever gaan denken over techniek en dat ze op een speelse manier worden geleerd vaker voor techniek te kiezen in hun schoolloop baan. Gekoppeld aan de introductie van de ontdekplek is de ontdek hoek. Dat is een grote kinder werkplaats voor kinderen van acht tot en met twaalf jaar in de Hogeschool Zeeland. Ze kun nen er onder begeleiding van Naam Van der Harst Team Plaats Tholen Opgericht 1981 Aantal werknemers 22 Omzet enkele miljoenen guldens (2000) Dochter ondernemingen Van der Harst Koude- en keukentechniek, Van der Harst Interieurs, Van der Harst Handelsonderneming, Van der Harst Beheer, Van der Harst Pensioen en Van der Harst Vast-* Actief. afdeling bedrijfskunde Van de Koninklijke Schelde in Vlissin- gen is het nieuwe pand in Welge- pabo-studenten en studenten techniek van de hogeschool zelf aan de slag en leren hoe vele technieken werken. De ontdek hoek wordt ook opengesteld voor publiek. De bedoeling is circa 15.000 recreanten per jaar te ontvangen. De 'hoek' is tevens een centraal aanspreek punt voor de Zeeuwse basis scholen die een ontdekplek heb ben ingericht. Er zullen ook the- maweken, wedstrijden en infor- legen ontworpen. En ik moet zeggen: het is een ideaal pand, waaraan alles klopt." In mei 1998 is de nieuwe vesti ging geopend. En sindsdien is het pand nog steeds in ontwik keling. „In een deel van het gebouw stonden gebruikte arti kelen, of zoals we dat noemen 'artikelen met ervaring'. Een deel is onverkoopbaar gewor den door de komst van de euro. Denk bijvoorbeeld eens aan kassa's waar de euro nog niet op zit. We hebben ervoor gekozen al die producten te vernietigen en in de hal een extra showroom van drie verdiepingen te bou wen. Daarin komen de artikelen 'met ervaring' te staan. Die spullen zijn afkomstig van fail liete bedrijven en komen via de belastingdienst en curatoren te recht bij Van der Harst. Het is de bedoeling dat de nieuwe show room in november open gaat." Winkeliers die qua inrichting willen afwijken van de rest, kunnen ook bij de Thoolse on derneming terecht. „Ontwer pers maken wat de klant wenst", zegt Van der Harst. „We matiedagen worden gehouden. Het inrichten van de techniek- plekken op basisscholen is een van de opvallendste projecten van het bedrijfsleven om kinde ren met techniek kennis te laten maken. Verder staan er ook projecten op stapel om in het voortgezet en hoger onderwijs leerlingen te wijzen op de moge lijkheden van een loopbaan in de techniek. pagina 11vrouw en techniek foto Willem Mieras. gaan eerst met de winkelier om de tafel zitten, bespreken de ideeën en -niet onbelangrijk- we stellen het beschikbare bud get vast." In de showroom staan verscheidene mogelijke crea ties. Stoelen in de vorm van handen, kunstbomen, houten bruggetjes over kleine stromen de beekjes, mets is te dol. Het hout van een nagebouwd Mexi caans restaurant komt echt uit Mexico. Kortom: alles staat in het teken van het lekkermaken, het verleiden van de consument om te consumeren. Veeleisend „Consumenten worden steeds veeleisender. Verwend mag je het ook noemen, Ze stellen steeds meer eisen aan de winkel waar ze boodschappen doen. De sfeer van de winkel is bepalend voor het koopgedrag. Doordat er steeds meer aandacht aan wordt besteed lijkt dat een ont wikkeling van de laatste jaren. Maar dat is niet waar. Het is nu net zo actueel als twintig jaar geleden ten tijde van de oprich ting van het bedrijf. Een groot grasveld voor het huis en toch nooit meer maaien. Dat kan voor wie een tuin least. Wim Lubbers van bedrijf Cris- topolis uit het Drentse Borger, brein achter het tuinleasen: „Cristopolis regelt het financië le gedeelte van de aanschaf van tuinen. Als iemand een nieuwe tuin wil hebben en het eerste jaar het onderhoud niet zelf wil doen, dan regelen we dat. Als een ander zijn hele leven het gras niet wenst te maaien, gaat dat mee in het contract.Het be drijf maakt een plan voor de af lossing. „Per maand, of bijvoor beeld via een beleggingsfonds. Gemiddeld duurt het 60 maan den voordat een tuin afbetaald is." Cristopolis heeft 2000 klanten, voornamelijk in het noorden. Lubbers: „Veel overheidsinstel lingen zijn geïnteresseerd. Maar ik heb nog geen werkgever ge had die voor zijn personeel een tuin leaste." (Carel Grol) Laurus, de moederonderne ming van de Konmar super markten, heeft het ultieme mid del ontwikkeld in de strijd tegen de file. Het mobiele kantoor. Woordvoerder van Laurus, Frank van Ooien: „Inefficiënte reistijd wordt nuttige werktijd. Na de grote reorganisatie van de Konmar is ons hoofdkantoor naar Rotterdam verplaatst. De directie heeft toen het mobiele kantoor bedacht, waardoor per soneel uit heel Nederland naar het nieuwe hoofdkantoor kan komen." Waarschijnlijk zullen er meerdere bussen komen, alle zo groot als een bestaande tou ringcar. „Er is contact gezocht met gespecialiseerde bedrijven. Het bestaande hoofdkantoor moet compleet in de bus kun nen. Van de directie tot telefo nisten. Ze moeten kunnen wer ken, schrijven en vergaderen." Hoe de bussen eruit gaan zien, weet Van Ooien nog niet. „Ik weet niet of ze geel worden, zo als onze winkels. Wel zullen ze herkenbaar zijn. Een beetje in de trant van onze slogan, 'bij Konmar kan het'." (Carel Grol) door Jos van Rijsingen DEN HAAG - De Autorai trok in februari 60.000 bezoekers méér dan twee jaar geleden. Toch werden in de eerste vier maanden 50.000 auto's minder verkocht dan in dezelfde perio de vorig jaar. Ook de meubel boulevards zijn op zon- en feest dagen nog steeds trekpleisters van de eerste orde, al trekken de bezoekers niet direct de porte monnee. Nederlanders zijn op dit mo ment meer kijk- dan kooplustig. Ook sparen ze meer, tot en met april al 17,5 miljard gulden. Verklaringen zijn velerlei: door het slechte beursklimaat zou den particulieren het geld van risicovolle aandelen overheve len naar spaarrekeningen. Het nieuwe belastingstelsel met de lage vermogensrendementhef- fing van 1,2 procent zou dat ook nog eens extra aantrekkelijk maken. Zeker is dat de consument even pas op de plaats maakt met het kopen van duurzame spullen. De auto kan ook volgend jaar wel worden ingeruild voor een nieuwe. Het geld dat nu niet wordt uitgegeven, wordt zolang op een spaarrekening gezet. Het is precies het scenario dat Jacques Sijben, de Tilburgse hoogleraar geld-, krediet- en bankwezen, twee jaar geleden schetste. De economie draaide toen op volle toeren. Dat de Ne derlanders grote besteders wa ren geworden, kwam volgens Sijben door de hoge beurskoer sen en spectaculair stijgende huizenprijzen. Daarmee was de economie meteen een stuk kwetsbaarder geworden. Als er een einde komt aan de beurs- en huizenhausse, nemen particu lieren gas terug en zakt de eco nomie in, voorspelde hij medio 1999. „Door de aanhoudende koers dalingen en het slechte econo mische nieuws, is het vertrou wen weg. Het vliegwiel van de economie draait niet meer zo snel en dat is een zichzelf ver sterkend proces", legt Sijben anno 2001 uit. Inflatie Het gevolg is dat de binnenland se consumptie in het eerste kwartaal maar met 1,9 procent groeide, veel minder dan in de voorgaande jaren. Opmerkelijk genoeg vindt Sijben, tot vorig jaar onafhankelijk kroonlid van de Sociaal-Economische Raad, We zijn te moe om te leren, is de kop van het artikel dat Evert de Vos deze week in de In termediair publiceerde. Hij constateerde dat de werk druk in Nederland zó hoog is, dat werknemers geen tijd meer hebben een cursus te volgen. In de afgelopen zes jaar is het aan tal cursisten gehalveerd. De Vos: „Na een werkdag hebben mensen geen puf meer om te stu deren. Werkgevers dringen niet aan op het volgen van opleidin gen en de scholing is niet rele vant voor de loopbaan." Voor de traditionele cursus bestaan wel alternatieven, weet De Vos. „Door goede coaching van het oudere personeel of door vaak van baan te wisselen leert de werknemer veel. Daarnaast kan hij een vrij uurtje gebruiken om zichzelf bij te scholen. Deze nieuwe 1-uurs cursussen komen op de markt." Want het dalende aantal cursisten baart zorgen. „We leven in een kennisecono mie en achterstand in kennis is dodelijk. Nu kopen we kennis in. Ik hoorde onlangs van een jongen die ICT'ers zocht in de Oekraïne." (Carel Grol) Twee miljoen Nederlanders hebben het inmiddels wei eens gegeten: stukjes gegiste paddestoelachtige plantjes. Deze vleesvervanger onder de naam Quorn maakt opmars. Maar niet onder vegetariërs. Volgens onderzoek van de fabri kant zegt slechts 16 procent van de mensen dat ze het product eten omdat ze vegetarisch zijn, 22 procent omdat ze 'weieens wat anders willen', 23 procent omdat ze het gezond vinden, en 30 procent omdat ze het smake lijk vinden. En dat terwij 1 de ve- zelrijke proteïnestukjes juist helemaal nergens naar smaken. De Britse fabrikant heeft daar om ook voorgekruide producten op de markt gebracht, aange past aan de smaak van de consu menten in de verschillende landen. Zo zijn in Nederland populair: saté stukjes, nasi/ba mi stukjes en Shoarma-reepjes. (Margit Kranenburg) GPD dat helemaal niet zo erg. Met een inflatie van tegen de 5 procent is onze economie namelijk uiter mate 'oververhit'. In het verleden zouden we de druk van de ketel halen door de rente te verhogen, maar dat kan nu niet vanwege belangen van andere landen uit de eurozone. En het toepassen van de Zalm norm leidt nog eens tot inflatie versnelling. Sijben: „Dat zeg ik niet alleen. Ook president Wel link van De Nederlandsche Bank vindt dat. Volgens de re gels van minister Zalm mogen de overheidsuitgaven meestij gen met de inflatie. Op dit mo ment zou het juist beter zijn als de overheid de uitgaven wat minder snel liet stijgen." Het is dus eigenlijk aan de Nederland se consument te danken dat de inflatie niet nog hoger is. Dat zou helemaal funest zijn voor de economie. Motor Al met al zijn de vooruitzichten helemaal niet zo slecht. De men sen kijken toch naar hun per soonlijke situatie en de werkge legenheidssituatie is en blijft (waarschijnlijk) riant. De infla tie zal volgend jaar weer kunnen dalen en de economische groei wordt door de meeste economen toch wel op een procent of 2,5 geschat. Hoe snel het herstel zal inzetten hangt af van de ontwikkelingen in de Verenigde Staten. „Want er blijkt toch maar één motor te zijn van de wereldeconomie. En dat is Amerika", stelt Sijben. Belangrijke voorwaarde om de economische groei terug te krij gen, is het vergroten van de ar- beidsproduktiviteit. En aange zien dat nauwelijks nog lukt door de zweep te laten knallen, zal er geïnvesteerd moeten wor den om produktie- en werkme thoden verder te automatiseren. Om dat te bereiken is voorzitter Greenspan van de Amerikaanse centrale bank in januari begon nen de rente in een aantal stap pen agressief te verlagen. Volgens de Tilburgse macro- econoom duurt het circa negen maanden voordat renteverla gingen zichtbaar doorwerken in de investeringen. „Zo vanaf oktober zou de eco nomie in Amerika weer kunnen gaan groeien, liefst tot 2,5 a 3 procent per jaar. Zo'n stabiele groei is beter dan die 5 procent van vorig jaar. En Europa zal zich hier dan vanzelf aan gaan optrekken." GPD Koeltechniek AMSTERDAM - In Amsterdam wordt hard gewerkt om de nieu- sen de Amsterdamse binnenstad en IJburg gaat vormen. In die we stadswijk IJburg straks bereikbaar te maken. De Ruijtcrkade wijk worden 18.000 woningen gebouwd waarin 45.000 mensen krijgt een nieuwe brug, waarvoor de palen al zijn geslagen. De komen te wonen. Als de huizen er staan zal de tram dagelijks herinrichting heeft te maken met de IJ-tram die het contact tus- 45.000 tot 50.000 mensen vervoeren. foto Martin Mooij/GPD k tt k Nederlander meer door Jeffrey Kutterink a11 1 t. - - Van der Harst levert allerlei koelapparatuur voor bakkers, slagers en andere verswmkels.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 9