Dertig j aar lang alles overleefd Casablanca gevuld met een breed tenorgeluid Ziel en zaligheid in r&b Eerste cellofestival Zutphen Peter Maffay in Nederland Rhona Bennett Documentaire Kid Dynamite donderdag 14 juni 2001 p de kop af dertig jaar geleden scoorde Peter Maffay een gigantische hit in heel Europa met het nummer Du. Een liedje dat door z'n mierzoete ondertoon de zanger nog minstens vijftien jaar zou achtervolgen. In Nederland kreeg hij onmiddellijk het stempel opgedrukt van schlagerzanger en in de ogen van de modale popliefhebber is hij dat nog steeds. Maar de gespierde en in leer gestoken zanger die rondstapt in de hal van het Hilton Hotel op Schiphol, lijkt allerminst een collega van Heino, Die Flippers en Dennie Christian. En dat is-ie ook niet. Peter Maffay is een rocker en dan ook nog eentje die zijn politieke ideeën niet onder stoelen of banken steekt. In het laatste weekeinde van augustus komen honderden cellisten naar Zutphen. Zij wer ken mee aan de eerste editie van een nieuw festival, dat met con certen, recitals, workshops en lezingen helemaal in het teken van de cello staat. Het festival begint vrijdag avond 24 augustus met een op treden van het internationaal vermaarde Cello Octet Conjun to Ibérico. Met medewerking van de sopraan Young Hee Kim brengt het octet een Spaans ge tint programma. Op zaterdag 25 en zondag 26 au gustus worden er overal in de stad (openlucht)concerten ge geven. De locaties worden be paald door het weer. Ook amateurcellisten doen aan de optredens mee. Verder zijn er concerten, lezingen en work shops in de Zutphense musea en de Sint Janskerk. Aan de concerten werken top- cellisten als Anne Bijlsma, Je roen den Herder, Ernst Reijse- ger en Raphael Wallfisch mee. Zij worden begeleid door Bob van Asperen (clavecimbel) en Frank van de Laar (piano). GPD "R /Taffay zit op dit moment XVXmidden in een uiterst suc cesvolle tournee door Duits land, Zwitserland en Oosten rijk, waarbij hij bijna avond aan avond voor uitverkochte stadi ons staat. Maffay is van plan om die tour op 2 juli af te sluiten in Amster dam. In Paradiso, om precies te zijn. Dat wordt een unieke ge beurtenis, want de Duitse zan ger heeft de afgelopen drie decennia niet meer op de Neder landse podia gestaan. Maar ik wil gewoon weten of er in Hol land nog publiek is voor mijn muziek", zegt hij„En ik heb voor Paradiso gekozen omdat ik van veel collega's heb gehoord dat dat een geweldige tent is om te spelen." Ter gelegenheid van dat eenma lige optreden in Nederland heeft platenmaatschappij BMG Maffay's nieuwe cd Heute Vor Dreissig Jahren ook in de Lage Landen op de markt gebracht. Daarop is een overzicht te vin den van de grootste hits die de zanger vanaf de jaren zeventig heeft gescoord. Het zijn voor het merendeel stoere rockballads, waarmee Peter Maffay de Bruce Springsteen van Duitsland lijkt. Het nummer Du is er ook op te vinden, maar dan in een nieuwe Status Quo-achtige ver sie. Heute Vor Dreissig Jahren is momenteel het best verkopende album van Duitsland, maar dat hoeft Maffay niet te verbazen, want zijn cd's staan al jaren nummer een in de hitlijsten bij onze Oosterburen. Zo veelvul dig zelfs, dat hij er onlangs in Monte Carlo een onderschei ding voor kreeg. „Mijn carrière is vreemd gelo pen en veel mensen hebben nog altijd een verkeerd beeld van mijn muziek", aldus Maffay. „Dat komt allemaal door dat nummer Du. Het was de eerste plaat die ik maakte en het werd een enorme hit. Maar dat liedje was helemaal niet representa tief voor mijn muziek, want het was uitgekozen door mijn pla tenmaatschappij. Ik was des tijds jong, onervaren en zo blij dat ik een plaat mocht maken dat het me eigenlijk helemaal niet uitmaakte wat erop kwam te staan." De gevolgen heeft Maffay gewe ten, want tot halverwege de ja- ren tachtig werd hij zelfs in Duitsland door veel mensen nog versleten voor een schlagerzan ger. „Nou ja, ik heb in ieder ge val door dat liedje wel een naam gekregen", lacht Maffay. „En dat heeft er mee voor gezorgd dat ik financieel onafhankelijk ben." Doordat de zanger er vanaf het begin van zijn carrière warm pjes bij zat, heeft hij zich heel wat muzikale vrijheden kunnen veroorloven. Zo nam hij in zijn eigen studio enkele pretentieu ze conceptalbums op, waaron der een rockopera die hij com pleet met ingehuurde acteurs op het podium live uitvoerde. Daarnaast manifesteerde hij zich steeds meer als een politiek activist. In de jaren tachtig was hij een bevlogen spreekbuis ge worden voor de actiegroepen die de wapenwedloop in de we reld een halt wilden toeroepen. Tegenwoordig komt Peter Maf fay op voor verwaarloosde kin deren en zet hij zich af tegen het toenemend racisme in Duits land. Vaak geeft hij met gulle hand de opbrengsten van zijn optredens aan instellingen die zich inzetten voor een betere sa menleving. „Ik zie met lede ogen aan hoe in Duitsland de vreemdelingen haat toeneemt", aldus Maffay. „En ik ben niet bang om in het openbaar stelling te nemen te- Peter Maffay: „Door het nummer Du hebben veel mensen nog altijd een verkeerd beeld van mijn muziek." foto GPD hoorde, was ik verkocht. Want die maakten teksten die me aan spraken, ze stonden op de bres voor een betere samenleving en waren tegen onrecht." „Toen ik het gitaarspelen een beetje onder de knie had, trok ik met een paar vrienden langs de kroegen en clubs in de Duitse gen rechtse groeperingen. Bij mijn weten sta ik bij die neona zi's nog niet op een zwarte lijst, maar als dat wel zo is, zou me dat toch niet tegenhouden. Die mensen maken mij niet bang. Ja, van jongsaf aan heb ik niet te gen onrecht gekund. Ik kom oorspronkelijk uit Roemenië, maar ging op mijn veertiende met mijn ouders naar Duits land. In eerste instantie hield ik van de muziek van groepen als Cream en Led Zeppelin, maar toen ik Bob Dylan en Donovan steden. We waren een groepje protestzangers dat zich afzette tegen oorlog en onderdrukking. Als geboren Roemeen wist ik maar al te goed wat het is om on derdrukt te worden. Ik heb later nog veel opgetreden in Oost- Duitsland. Ook in Oost-Berlijn, toen de Muur nog dwars door de stad stond. Er bleek een enorme honger naar mijn muziek te be staan. Want mijn liedjes verte genwoordigden voor de mensen in het Oostblok vrijheid. In Rus land stond ik ooit in een zaal met zesduizend mensen. Meer kon- den er niet in maar er hadden wel zeshonderdduizend kaarten verkocht kunnen worden. Het publiek reageerde zo enthousi ast dat ik me liet ontvallen: Wie een handtekening wil, moet na afloop van het concert blijven staan. En toen bleven ze alle zesduizend. Ik ben tot vijf uur in de ochtend bezig geweest om handtekeningen te zetten. Tot de laatste er eentje had. Ik vond het prachtig om te doen, want door mijn afkomst had ik toch een speciale band met die men sen." „Ik woon sinds een paar jaar of ficieel op Mallorca, waar ik een boerderij in een dorpje op het platteland heb. 's Avonds ga ik vaak in het plaatselijke café wat drinken met de dorpsbewoners. Die vinden het helemaal niet in teressant en belangrijk dat ik zanger ben. Voor hen ben ik ge woon Peter Maffay, een Duitser die in hun dorp is neergestreken. En ik ben daar blij om, want daardoor blijft mijn gezinsleven in balans. Want het valt voor een vrouw niet mee om samen met mij in dat hectische Duitsland te leven. Daar komt iedereen voortdurend op mij af en degene die bij mij is, zien ze niet staan. Met dat soort gedrag moet je wel leren omgaan. Ik kon dat de eer ste jaren helemaal niet en dat heeft me een paar huwelijken gekost." „Ik zit nu dertig jaar in het vak en heb alles overleefd. Ik ben ze ker niet van plan om in de toe komst in het Engels te gaan zin gen om op die manier een nog groter publiek te bereiken. Ik kan mijn gevoelens in de Duitse taal het beste uitdrukken en dus houd ik het zo. En ik vind het mooi genoeg dat ik in mijn va derland dertig jaar aan de top heb kunnen staan. Wat dat be treft ben ik in de goede tijd be gonnen. Want als je vandaag de dag een carrière op moet star ten, krijg je het moeilijk om aan de bak te blijven. De platenin dustrie is namelijk veel te veel veranderd. De amusementswe reld is een wegwerpcultuur ge worden, waarbij nauwelijks meer in artiesten geïnvesteerd wordt. Als ze een hit hebben is dat mooi meegenomen, maar als ze daarna niet meer scoren, worden ze zo aan de kant gezet." Harry de Jong Concert Peter Maffay: 2 juli Paradi so Ansterdam. De blik op oneindig en door stomen maar. De Ameri kaanse zangeres Rhona Bennett realiseert zich dat ze alleen met die instelling kan verwerken wat er plotseling allemaal op haar afkomt. 'Satisfied', de eer- se single van haar debuutplaat, is de afgelopen weken vaak ge draaid op MTV, TMF en The Box en langzaam begint bij haar het besef te komen dat dit pas het begin is. Met een stem die wat weg heeft van Janet Jack son en Jennifer Lopez, maar veel meer zeggingskracht heeft, lijkt het erop dat de r&b-pops- cene inderdaad een grote ster in wording rijker is. „Toen ik een platencontract te kende, wist ik dat mijn leven er compleet anders uit zou gaan zien. Ik had me daar ook wel op voorbereid. Maar ik heb mezelf voorgenomen niet al te ver in de toekomst te kijken, gewoon in het hier en nu te leven. En ik moet steeds weer tegen mezelf zeggen dat de muziek het be langrijkste voor mij moet blij ven, niet de eventuele roem." „Het maken van dat album was voor mij een duizelingwekken de ervaring. Ik heb zo ongeloof lij k veel geleerd van mijn produ cer, Rodney Jerkins. Hij en de mensen om hem heen hadden hoge verwachtingen van mij. Het was zwaar om steeds op mijn tenen te moeten lopen, maar toen ik hoorde wat ze voor elkaar hadden gekregen, wist ik dat het 't allemaal waard is ge weest." Rodney Jerkins, die onder meer heeft gewerkt met Whitney Houston, Jennifer Lopez en Destiny's Child, liet haar ver schillende muziekstijlen uit proberen. Het album kent dan ook zowel rock-, pop-, jazz-, hip-hop als r&b invloeden. „Toch zal r&b de hoofdmoot gaan vormen in mijn carrière. Die muziek past het beste bij mij en bij mijn stem." Rhona Bennett, die alleen met haar voornaam wordt 'gelan ceerd', werd 21 jaar geleden ge boren in Chicago. Als kind zong ze bij de Soul Children of Chica go, een koor dat veel optrad in zowel kerken als concertzalen. Een paar jaar later begon ze aan jeugdtheater, kreeg al gauw een hoofdrol en werd ontdekt door een impresario, die haar een rol letje bezorgde in een tv-serie. Van daaruit maakte ze de over stap naar de Mickey Mouse Club, een jeugdprogramma dat in Amerika op Disney Channel werd uitgezonden. De show- werd gedragen, door jonge kin deren, waarvan een behoorlijk aantal later ook veel succes kreeg. Onder hen zijn JC Chasez van N Sync, actrice Keri Russell (van de tv-serie Felicity), Brit ney Spears en Christina Aguile- ra. Na nog in een aantal films te hebben gespeeld, ontmoette ze Rodney Jei'kins, die haar een platencontract aanbood. Ze geeft toe sterk te zijn beïnvloed doorzijn visie op muziek. „Maar ik zie dat niet als iets negatiefs. Ik heb nog zoveel te leren en hij kon me heel veel bijbrengen. Dat ik soms concessies moest doen bij de productie van de plaat vond ik niet zo vreemd. Ik zie dat ook niet als een pro bleem. Voor mij is het 't allerbe langrijkst dat ik mijn emoties kwijt kon in de muziek. Daar konden ze me niet in sturen, dat kwam helemaal op mij neer. En dat is voor mijn gevoel prima gelukt. Als mensen mijn muziek horen, komen mijn eigen emo ties tot uiting. Persoonlijker dan dat kun je niet worden Bo vendien had die beïnvloeding ook letterlijk zijn grenzen hoor. Als ik echt niets voelde bij een liedje, dan zong ik het gewoon niet. Heel simpel. En dan dron gen ze ook niet aan, omdat ze wisten dat ik er mijn hart niet in kon leggen en er dus ook niets goeds uit zou komen." Alle nummers op het album zijn door anderen geschreven. Al leen in 'Satisfied', de huidige single, heeft ze een aandeel ge had. „Voor mij is deze plaat een geweldige kans om mijn carri ère als r&b-zangeres van de grond te tillen. Ik heb dan ook alle mogelijkheden aangegre pen om ervan te leren, om vanaf een afstandje te aanschouwen wat er allemaal komt kijken bij het maken van een album. Ik hoefde niet zo nodig alles zelf te doen. Op een volgende plaat zal ik ongetwijfeld ook wel een paar nummers zelf schrijven. Nu heb ik mijn ziel en zaligheid in het zingen gelegd. En dat was voor mij meer dan voldoende." Ofschoon acteren voor haar een aantal jaren erg belangrijk was. heeft ze besloten voorlopig geen filmrollen meer aan te nemen. „Voorlopig richt ik me voor 110 procent op het zingen. Natuur lijk kun je een dubbele carrière hebben. Kijk maar naar Jenni fer Lopez, die doet het ook ge woon nog allebei. Maar ik voel daar op dit moment niets voor," Voor zichzelf ziet Rhona nog een belangrijke taak weggelegd in Europa. „Ik was stomverbaasd toen ik merkte dat r&b en hip hop hier nog in de kinderschoe nen staan. Die muziek bestaat al zo lang en hier begint het nu pas echt op te komen. Die grote be langstelling voor deze stroming is eigenlijk wel lekker voor mij. Mijn album komt in feite net op tijd." Hanneke van den Berg De cd van Rhona Bennett verschijnt deze week. Rhona Bennett: „R&b zal de hoofdmoot gaan vormen in mijn carrière, die muziek past het beste bij mij en bij mijn stem." foto GPD Liefhebbers beschouwen Last Date van Hans Hylkema over Eric Dolphy als een van de mooiste jazzfilms die ooit gemaakt zijn. De Amsterdamse documentairefilmer is momenteel doende met een opvolger: een filmportret van de Surinaams-Nederlandse saxofonist/entertainer Kid Dynamite. Zelf bespeelt hij de tenorsaxofoon vanaf zijn 32e jaar. Filmer Hans Hylkema: „Ik ben gek op dat brede tenorgeluid, van mensen als Coleman Hawkins en Ben Webster. Maar mijn grote idool is John Coltrane. Dat ge luid, die visie, die uitstraling, die mix van traditie en vernieuwing. Een sleutelfiguur. Die man heeft echt mijn wereld op z'n kop gezet, vanaf de tweede elpee die ik kocht, op m'n zeventiende, A Love Supreme. Hylkema (54) is deze maand begonnen aan de montage van een documentaire over de Surinaamse saxofonist Kid Dynamite, die in de jaren voor en na de Tweede Wereldoor log een markante rol speelde in het Amster damse muziekleven. „Ja, die had ook dat grote geluid, misschien is dat wel een van de redenen dat de man me is gaan boeien." Hij omschrijft de nieuwe film, die in novem ber in première moet gaan op het Interna tionale Documentaire Festival Amsterdam, als een soort vervolg op Last Date, zijn lange documentaire over saxofonist Eric Dolphy van alweer tien jaar geleden. „Niet qua mu ziek, dat zijn totaal verschillende werelden. Maar het gaat ook over een iparkante jazz saxofonist, met een link naar Nederland. In het geval van Dolphy was het uitgangspunt die beroemde laatste opnamesessie die hij vlak voor zijn clood deed in Nederland, met Misha Mengelberg. Bij Dynamite gaat die link natuurlijk nog w-rd°r." met mensen die Kid Dynamite gekend heb ben. „Zijn weduwe leeft nog, nou ja, zijn ex- vrouw, heet dat ook weduwe? En zijn twee zoons. Mensen die met hem gespeeld heb ben, zoals trompettist Ado Broodboom. Er zijn wat artikelen, een mooi boekje dat Her man Oppenneer over hem geschreven heeft voor het Nederlands Jazz Archief. Hans Dulfer, een bewonderaar, en iemand met ook zo'n breed tenorgeluid, die heeft een paar jaar terug als eerbetoon zijn Kid Dy na- mite Suite geschreven en gespeeld." Een van de rode draadjes in de film vormt het aspect van migratie, het leven van een zwarte Surinamer in de blanke Europese samenleving in een tijd dat zwart (ook in Amsterdam) een curiositeit was. In het ge val van Kid Dynamite werd dat leven na tuurlijk wel ingekleurd door zijn rol in de entertainmentcultuur. Maar de j azzkant van het verhaal krijgt uit eindelijk toch de overhand. Hylkema: „Hij was, daar is iedereen het over eens die ik over hem gesproken heb, een sterke muzi kant, een man met enorme dynamiek en aanwezigheid. Hij was goed bevriend met Coleman Hawkinsdie regelmatig in Neder land speelde, ze hadden zoiets als weder zijdse bewondering". Hawkins vond zichzelf wel beter natuurlijk, maar was niet te be roerd om aan iedereen te vertellen: This guy's alright!" „Kid speelde ook met mensen als Freddie Johnson en Bennie Carter, bepaald niet de minsten van de Amerikaanse muzikanten die Amsterdam aandeden." De muzikale kant van het verhaal wordt mede geïllustreerd door de medewerking van de saxofonist Wilgo Telling, door Hyl kema in Suriname opgeduikeld. „Een man met ongeveer hetzelfde grote geluid, en met dezelfde roots. We hebben hem gewaagd naar Nederland te komen, en hier de stuk ken van Kid Dynamite te spelen. De muzikale leiding had Vincent Henar, die Telling in twee formaties heeft laten spelen. Met Fra Fra Sound, de band van Henar zelf, en in een jazzkwartet met pianist Pablo Na- har, De opnamen worden straks ook op een cd uitgebracht, samen met de Wereldom roep. „Als alles goed gaat", zegt Hylkema, „komt die in november uit, ter gelegenheid van de première van de film." Een van de hoogtepunten in de opnamen was voor de filmer het nummer 'Rocking Chair Dream'. „Een prachtige ballad, ken nelijk geschreven onder de muzikale in vloed van Hawkins. Niemand kende dat stuk, we hebben het gevonden in een stapel oude papieren. Je verbindt de naam Kid Dy namite automatisch met feestelijke muziek, latin jazz, Caribische ritmes. Dat hij ditook deed was een grote verrassing." RenédeCocq Filmer Hans Hylkema: „Kid Dynamite was een si aanwezigheid." In Öe fil ni wil Hylkema min of meer chrono logisch het kleurrijke levensverhaal vertel len van Arthur Parisius, de man die aan het ke muzikant, een man met enorme dynamiek en foto Marianne Stevens/GPD eind van de jaren twintig op zijn 18e als ver stekeling uit Suriname naar Nederland trok en daar belandde in het entertainment. Centraal staat de legendarische dancing Casablanca aan de Amsterdamse Zeedijk, in de jaren vijftig het brandpunt van Dyna mite's muzikale leven. „Een unieke ambiance", vertelt Hylkema. „Daar kwam een publiek: alles door elkaar. Zeelieden, studenten, kunstenaars, intel lectuelen, hoeren. De hoeren kwamen voor de zeelieden en de zeelui voor de hoeren, de intellectuelen kwamen voor de muziek. Er werd niet alleen jazz gespeeld, ook de mu ziek was een mix, van calypso en latin en jazz en blues." Het leven van Kid Dynamite is matig gedo cumenteerd. De documentairemaker heeft lang en veel research moeten doen om de fei ten op een rij te krijgen, en dan nog blijft er veel onzeker. Er is bijvoorbeeld vrijwel geen beeldmateriaal waarop de man spelend is te zien. „Eigenlijk alleen een heel raar filmpje van het Ministerie van Volksvoorlichting uit rond 1942, waarin ze hem laten spelen, en dan vertelt de voice-over dat dit ontaarde negermuziek is, en dus verboden." „Een fout filmpje, ja. Hij is daar gewoon voor ingehuurd en betaald, en liet dat ook gebeuren. Er moest wel brood op de plank komen. Hij speelde in de eerste oorlogsjaren ook gewoon door, was lid van de Kultuur kamer. Hij kon niet anders in die omstan digheden. Het is te makkelijk om dat nu 'fout'te noemen." Er moet ook nog een Deense film zijn waar aan hij heeft meegewerkt. „Hij noemt dat in een brief. Ik heb stad en land afgezocht, maar niks gevonden. We weten niet eens of hij er muziek voor heeft gemaakt, of dat hij een rolletje heeft gespeeld, helemaal niks." Bronnen voor Hylkema waren gesprekken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 28