Bij Wijsmuller verandert niets Vrouwelijke technici zijn Beperkt treinverkeer ciaim-emissie KPN is nog immer dun gezaaid voor niemand zonder aanzienlijke risico's Lufthansa verlaagt verwachting British Telecom verkoopt vastgoed Laurus brengt Konmar naar België Schiphol aast op vliegveld Maleisië Overaanbod drukt eierprijzen Sleep- en bergingsbedrijf hoopt onder Denen nog sneller te groeien Mars komt met to versnoepjes Europarlement pakt ook werktijd eigen rijder aan FRANKFURT - De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthan sa heeft haar prognose voor het bedrijfsresultaat over 2001 verlaagd van 1 miljard euro tot 700 a 750 miljoen euro 1,54 a 1,65 miljard). De belangrijkste reden is het akkoord over een forse salarisverhoging voor de piloten. Lufthansa liet gisteren weten dat de salarisverhoging dit jaar extra kosten oplevert van 125 miljoen euro. De stakingen door de piloten hebben een schadepost van 75 miljoen euro veroorzaakt. Verder zal het negatieve effect van de verzwak king van de wereldeconomie op het luchtverkeer de winst drukken met 50 a 100 miljoen euro. DPA/ANP LONDEN - British Telecom (BT) heeft zijn uitverkoop voort gezet met het afstoten van het bezit aan onroerend goed in Groot-Brittannië voor 2,3 miljard pond sterling 8,2 mil jard). De koper is Telereal Holdings, een gezamenlijke onder neming van Land Securities Trillium en William Pears Group. De gisteren bekendgemaakte overeenkomst is de grootste vastgoedtransactie die ooit in Groot-Brittannië heeft plaatsgevonden. Volgens het Britse telecomconcern zijn de verwachtingen over de prijs aanzienlijk overtroffen. De opbrengst moet de enorme schuldenlast van BT verminde ren. ANP DEN BOSCH - Laurus stapt ook in België af van het huidige scala aan supermarktformules. Er blijven er twee over van de huidige zeven: Spar en Konmar. De overgang naar 150 Kon- mar-winkels gebeurt in de komende drie jaar. Eerder besloot Laurus al tot zo'n stap in Nederland. Laurus had in België al heimelijk geoefend met de nieuwe Konmar-formule. Dat bleek zo'n succes dat het concern be sloten heeft de winkels van Battard, Central Cash en Euro Spar om te bouwen. De Spar wordt versterkt met de winkels van InterNattard, City Cash en Super Echo. Volgens Laurus gebeurt dat met behoud van werkgelegenheid. ANP TOKIO - De luchthaven Schiphol wil een belang in de onder neming die de internationale luchthaven van Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië, exploiteert. Een woordvoerster bevestigde gisteren dat de Schiphol Group hiertoe gesprekken voert met de eigenaar van het vliegveld, Malaysian Airport Holding. Hierin heeft de Ma leisische regering een belang van 71,8 procent. De daadwer kelijke onderhandelingen zijn nog niet begonnen. Malaysian Airport Holding beheert in totaal 37 grote en klei nere vliegvelden in het land. Het wordt tijdens de onderhan delingen duidelijk of Schiphol alleen een belang nastreeft in de internationale luchthavens of ook in lokale vliegvelden, aldus de woordvoerster. ANP BARNEVELD - De houders van leghennen verdienen dit jaar minder aan hun eieren dan vorig jaar. Oorzaak is een stijging van het aanbod van eieren in de Europese Unie dit jaar met twee a drie procent. Vorigjaar werden erindeEU 82 miljard eieren geproduceerd, waarvan tien miljard in Nederland. Dat staat in de marktver kenningen van het Productschap Pluimvee en Eieren. Een kilo eieren bracht de Nederlandse producent vorig jaar gemiddeld 1,74 op, veertigprocent meer dan in 1999De eer ste maanden van dit jaar zijn de eierprijzen echter weer ge daald. GPD donderdag 14 juni 2001 dnorPietervan Hove IJMUIDEN - Met de overname van het sleep- en bergingsbe drijf Wijsmuller door de Deense rederij AP Möller (Maersk) is volgens velen opnieuw een stukje Hollands Glorie verdwe nen. Beide firma's maakten on langs bekend dat Wijsmuller wordt ondergebracht bij doch termaatschappij Svitzer, die zich eveneens bezighoudt met sleep- en bergingsactiviteiten. Het definitieve einde van het Wijsnniller-tijdperk? Algemeen-directeur Michiel Wijsmuller, nazaat van oprich ter Jan Wijsmuller, reageert stellig. Het raam achter hem in zijn kamer in het IJmuidense hoofdkantoor biedt een wijds overzicht over het Noordzeeka naal. „In feite gebeurt er niet zo veel", stelt hij. „Alleen heeft de Deense partner onze aandelen overgenomen. Voor de rest blijft VEGHEL - Snoepjes met spina- ziesmaak, gras of spruitjes kun nen binnenkort werkelijkheid worden. Ook koeken met frat senen droptoverstokken komen eraan. Fabrikant van snoepwaren Mars in Veghel gaat de beroem de zoetwaar uit de boeken van tovenaarsleerling Ham' Potter produceren. Daartoe is een con tract gesloten met filmproduc tiemaatschappij Warner Bros. De fabriek gaat proberen bijna alle snoepjes uit de bestsellers na te maken. Een team van labo ranten is momenteel bezig de 'code' van de vreemde smaken te kraken, aldus Mars. Nog niet eerder werden tomatensnoepjes of 'smekkies' met toastsmaak gemaakt. In de boeken van schri j f ster JK. Rowling speelt snoep een grote rol. Wereldwijd zijn meer dan veertig miljoen van de boeken verkocht en in november is de première van een speelfilm over Harry Potter. Dan moeten ook de snoepjes in de winkelschap pen liggen. ANP alles hetzelfde. De naam Wijs muller verandert niet, het management blijft grotendeels intact, de bestaande joint-ven- tures worden niet ontbonden en het hoofdkantoor verdwijnt niet uit IJmuiden. Sterker nog: deze overname geeft ons vol doende mogelijkheden tot ver dere internationale groei." Later in het gesprek geeft Wijs muller toe 'gemengde gevoe lens' te hebben over het feit dat het van oorsprong familiebe drijf wordt ingelijfd bij de reder Maersk, wereldleider op het ge bied van containervaart. „Maar", relativeert hij direct daarna, „Wijsmuller was allang niet meer bezit van de familie, maar van de aandeelhouders." Naar verluidt heeft AP Möller 300 a 400 miljoen gulden be taald voor de overname van de Wijsmullervloot, met 150 sleep boten in 21 landen en duizend werknemers op de loonlijst een redelijk grote wereldspeler op maritiem gebied. In ieder geval groter dan Svitzer (72 schepen en 620 medewerkers). Over het exacte bedrag hullen de partijen zich in stilzwijgen. Svitzer-directeur Keld Balie Mortensen glimlacht geheim zinnig bij het horen van de schattingen. „Ik ontken noch bevestig de aankoopsom." Wat de deal uiteindelijk ook heeft gekost, zeker is dat de aandeel houders er financieel bepaald niet slechter op zijn geworden. Het grootste deel van het over namebedrag gaat naar Frits Kroymans, de Ferrari-impor- teur die een belang van 60 pro cent in het bedrijf heeft. De rest gaat naar president-directeur Victor Muller (8 procent), nau tisch zakenman Willem Cordia (12 procent) de familie Wijs muller (17 procent) en de overi ge - meest kleinere - aandeel houders. Recordwinst De verkoop van de vloot komt op een moment dat het Wijsmul ler voor de wind gaat. De afgelo pen vier jaar boekte het bedrijf de ene recordwinst na de ande re. In 1997 haalde Wijsmuller een positief resultaat van 13,9 miljoen gulden, het jaar daarop een nettoresultaat van 15,1 mil joen, terwijl de winst in 1999 nog eens 10 procent hoger lag. Het voorlopig hoogtepunt werd vorig jaar behaald met een winst van ruim 22 miljoen gul den. Dit alles is het gevolg van een koerswijziging halverwege de jaren negentig na een periode van tegenvallende resultaten (onder meer een mislukt over slagproject in Brazilië): minder aandacht voor bergingsactivi teiten en meer de nadruk op ha- vensleepactiviteiten en andere vormen van maritieme dienst verlening. Mede als gevolg van strengere eisen die de overheden en havenautoriteiten in die tijd aan de scheepvaart gingen stel len, nam het aantal ongevallen op zee en dus het aantal bergin gen, af. Bovendien werd het be kende 'no cure, no pay'-con- tract, waarbij de berger betaald krijgt per geslaagde klus, lang zaam vervangen door andere contract vormen. Wijsmuller zocht en vond een gat in de markt van terminals- leepdiensten: het begeleiden van schepen met vloeibaar gas. Inmiddels heeft Wijsmuller zes langlopende contracten voor sleepdiensten van tankers met vloeibaar gas in onder meer Qa tar en Trinidad. Vorig jaar nog nam Wijsmuller het sleepbedrijf Cory Towage over van de Britse Ocean Group. Cory Towage heeft een vloot van zestig sleepboten. Een maand geleden lijfde het bedrijf de Britse sleepfirma West Coast Towing in Swansea in, dat sche pen begeleidt van en naar de Co- rus-terminal in de haven van Talbot in Engeland. Gezien deze positieve ontwikkelingen ver wacht Wijsmuller voor dit jaar een winststijging van minstens 25 procent. Singapore Een verdere autonome groei zou volgens de directeur mogelijk zijn geweest. Tevergeefs is ech ter geprobeerd een notering aan te vragen op de beurs van Singa pore; met het geld zouden ande re overnames worden bekos tigd. Volgens Wijsmuller komt dit door het verslechterd beurs- klimaat in dit Aziatische land. Ook is gekeken naar de moge lij kheid om uit te wijken naar de beurs van Amsterdam. Tot vorig najaar Svitzer langskwam. „Ik kwam de directeur tegen op een internationale conferentie over bergingen", aldus directielid Chris van der Zwan. „Onze voorwaarde was wel dat Wijsmuller op dezelfde voet verder kon gaan, namelijk met de acquisitie van bedrijven. We wilden verder voldoende ruimte houden om onze eigen beslissin gen te nemen. Die garantie kre gen we." Binnen de groep aandeelhou ders was er snel overeenkomst over de verkoop van het bedrijf. Al heeft dat wel bij sommigen de nodige sentimenten los ge woeld. „Vergeet niet", licht Wijsmuller toe, „dat ik van huis uit ben opgegroeid met het be drijf." GPD Algemeen directeur Michiel Wijsmuller (links) en directielid Chris van der Zwan voorzien een glorieuze toekomst voor het bedrijf. foto Cynthia van Dijke/GPD Met zijn torenhoge schulden is KPN een makkelijke prooi voor de roofvogels op de financiële markten. In de veronderstelling dat het telecomconcern nieuwe aandelen gaat uitgeven, duwen speculan ten de koers omlaag. Over noodzaak en nadeel van een claim-emis- door Erik van der Struijs DEN HAAG - De invloedrijke Britse zakenkrant Financial Ti mes weet het zeker: KPN gaat nieuwe aandelen uitgeven. Waarschijnlijk volgende week al volgt de aankondiging van een claim-emissie, waarmee het bedrijf tussen de 5 en 5,5 miljard euro (11 miljard tot 12 miljard gulden) wil ophalen. Het tele- combedrijf ontkent dit bericht niet. Het formele antwoord is dat 'alle opties worden beke ken'. Bij een claim-emissie krijgen de zittende aandeelhouders het recht om met een flinke korting nieuwe stukken te kopen. Ze zijn daartoe niet verplicht. De mogelijkheid bestaat om de claim te verkopen op de beurs. Ook British Telecom is van plan binnenkort met zo'n emissie geld op te halen bij beleggers. Bij de jongste emissie, die van vorigjaar december, heeft KPN beloofd de eerste zes maanden geen nieuwe aandelen te zullen uitgeven. Die termijn verloopt aanstaande zondag. Als KPN met een claim-emissie komt, is snelheid belangrijk. Aandeel houders kunnen hun geld maar één keer uitgeven. Voor de huidige aandeelhouders van KPN zou de korting een pleister op de wonde zijn. Een uitbreiding van het aantal aan delen leidt tot een sterke 'ver watering' van de winst. Toekomstige bedrijfswinsten moeten immers over veel meer aandelen worden uitgesmeerd. KPN kampt met een bruto schuld van 56 miljard gulden. Dat bedrag is opgebouwd met de aankoop van E-Plus in Duitsland en het verwerven van ucenties voor snel mobiel inter net (UMTS)De schuld hangt als oen molensteen om de nek van net bedrijfAlleen al aan rente is KPN elf miljoen gulden per dag kwijt. Waaier Bestuursvoorzitter Paul Smits heeft eerder dit jaar aangegeven dat het terugdringen van deze schuld de komende jaren de ab solute prioriteit heeft. Dat had moeten gebeuren via een waaier aan plannen: een interne reor ganisatie, een beursgang van KPN Mobile en verkoop van ac tiviteiten die niet tot de zogehe ten 'kernactiviteiten' behoren. Probleem is dat het beurskli- maat al maanden te guur is om KPN Mobile af te stoten. En met de verkoop van niet-kernactivi- teiten wil het evenmin nog erg vlotten. Andere telecombedrij- ven zijn daar ook mee bezig. Het aantal kopers is beperkt. Dat drukt de prijzen. Intussen voelt KPN de hete adem van de kre dietbeoordelaars in de nek. De analisten van Moody's en Stan dard Poor's eisen dat de schuld dit jaar met vijf miljard euro wordt afgebouwd, wil KPN zijn huidige 'rating' hou den. Een lagere rating betekent dat KPN meer rente moet beta len over zijn schulden. Het voor uitzicht van een claim-emissie heeft hedge-fondsen (specula tieve beleggingsfondsen) ertoe gebracht op grote schaal 'short' te gaan in KPN. Ze verkopen aandelen die ze - tegen een be paalde vergoeding - lenen van andere beleggers. Komt de emissie er, dan kopen ze op de beurs de aandelen goedkoop te rug, waarna de lening wordt af gelost. Aanbod genoeg, want om vijf miljard euro binnen te harken, moet KPN vele honder den miljoenen aandelen uitge ven. Toestemming Nadeel voor KPN is dat de hed ge-fondsen met hun gedrag de aandelenkoers steeds verder omlaag drukken. Om hetzelfde bedrag binnen te halen, moet KPN steeds meer aandelen uit geven. Volgens de statuten mag het bedrijf 667 miljoen stukken op de markt brengen. Voor een hoger aantal is apart toestem ming nodig van de aandeelhou ders. KPN heeft nu 1,2 miljard aandelen uitstaan. De hedge- fondsen spelen wel hoog spel. Mocht de claim-emissie niet doorgaan, of kleiner uitpakken dan nu wordt gedacht, dan moe ten de fondsen razendsnel aan delen kopen. In dat geval spuit de koers waarschijnlijk om hoog. Hetzelfde ligt in de ver wachting als de overheid, de grootste aandeelhouder van KPN, besluit om mee te doen met een claim-emissie. GPD Nog steeds krijgen vrou welijke studenten die wil len doorgaan in een tech nisch vak van hun decaan te horen'Dat is niets voor jou.' Ook vallen vrouwe lijke techniekstudenten vaker uit dan hun manne lijke collega's. Het 'Vi king-project' heeft de af gelopenjaren vrouwelijke ingenieurs voor de klas gehaald om vooroordelen te bestrijden en uitval te gen te gaan. door Louis Burgers AMSTERDAM - Ze heeft het zelf ook meegemaakt. De docent die voorspelde: 'Wacht maar, tijdens dit vak val je af.'. Maar ing. Malka Soesman liet zich niet zo gemakkelijk afschepen. Ze zette door, werd computer deskundige en probeert nu, wijs geworden door haar eigen erva ringen, andere vrouwelijke stu denten te helpen hun technische studie af te maken. „Ik weet niet beter dan dat ik op mijn gebied in het bedrijfsleven bijna altijd de enige vrouw ben. Ik herinner me dat we met twin tig vrouwen waren toen we met 220 mensen aan onze studie be gonnen. Uiteindelijk bleven we met vier vrouwen van zestig af gestudeerden over." Soesman trad de afgelopen tijd op als gastdocent namens de VHTO, de landelijke organisa tie van vrouwen in hogere tech nische opleidingen en functies. Drie jaar lang verzorgde de VH TO het Viking-project waarbij zestig docenten zoals Soesman als voorbeeld moesten dienen voor vrouwelijke studenten. Het project wordt deze week af gerond met een conferentie in Utrecht. „Nog steeds kiezen de meeste meisjes na het vwo een alfa-op leiding. Ze denken dat ze na een technische opleiding alleen au tomonteur kunnen worden. Ze beseffen niet dat techniek juist heel brede opleidingen biedt", zegt Malka Soesman. Ook andere vooroordelen ver dwijnen langzaam. Steeds vaker blijkt flexibel werken mogelijk, waardoor het gemak kelijker wordt werk en privé-le- ven te combineren, ook wanneer er kinderen zijn. Ze weet waar ze over praat. Na haar techni sche opleiding begon Soesman als computerdeskundige. In middels heeft ze zojuist haar ei- Malka Soesman van het Viking-project. foto Phil Nljhuis/GPD gen bedrijf opgericht, MaDiDo Project Advies, dat zich richt op het ondersteunen van het mid den- en kleinbedrijf en non- profit-organisaties. Het belangrijkste doel van het gastdocentproject was het weg nemen van drempels. „Als do cent had ik twee vrouwelijke studenten bij mij in de les. Een van hen, een allochtoon meisje met hoofddoek kwam na afloop naar me toe om me te bedanken. Het was, zei ze, voor haar heel belangrijk dat ik er was. Ze zag mij als haar rolmodel." Het verschil tussen jongens en meisjes ('heel basaal: jongens spelen met auto's, meisjes met poppen') speelt vrouwelijke in genieurs nog steeds parten. „Een vrouw moet altijd iets ex tra's meebrengen. Een techni sche opleiding kost haar extra moeite, alleen al omdat ze zich extra moet bewijzen." Alleen 'Vrouwelijke technici blijven vaker alleen', kopte nog niet zo lang geleden een aantal univer siteitsbladen boven een Brits onderzoek dat verder aantoon de dat die vrouwen ook vaak kinderloos bleven. En waarom? Technici maken lange dagen en moeten vaak op reis. Maar dat is het probleem van alle carri èrevrouwen en niet alleen van de technici. Malka Soesman is overigens nooit een wiskundig genie ge weest. „Ik was gewoon gemid deld. Ik koos voor informatica nadat ik twee keer voor medicij nen was uitgeloot. De écht tech nische vakken heb ik moeilijk gevonden. Het betekende dat je hard moest werken en dat moet je wel leuk vinden." Ook als ingenieur, als afgestu deerde van de HTS in Den Haag (nu Haagse Hogeschool) vond ze communicatieve zaken ('zeg maar de vrouwelijke kanten') leuker dan de techniek. Het ver klaart waarom ze ondanks haar technische achtergrond al bin nen twee jaar na haar afstude ren had besloten om verder te gaan als projectmanager. Gastdocenten Het nu afgesloten Viking-pro ject is maar een van de activitei ten die de overheid ondersteunt en die als gemeenschappelijk doel hebben de drempels voor meisjes, die techniek willen stu deren, zo laag mogelijk te ma ken. VHTO heeft nu een pool van zestig gastdocenten. Men hoopt dat het project door de contacten die docenten op scho len hebben opgedaan, zelf door draait. „De Haagse Hogeschool, waar ik gedurende een practicum van tien weken gastdocent ben ge weest, heeft al gevraagd of ik geïnteresseerd ben in een ver volg", zegt Soesman. „Ook op die school vinden ze het belang rijk om uitval van vrouwelijke studenten te voorkomen." GPD van onze redactie economie STRAATSBURG - Als het aan het Europees Parlement ligt zullen EU-regels voor arbeids tijden in het wegtransport ook gaan gelden voor kleine zelf standigen, de zogeheten eigen rijders. Volgens het voorstel mogen chauffeurs in beginsel nog maar 48 uur per week werken en slechts in uitzonderingsgeval len 60 uur. In de Nederlandse CAO is nu nog sprake van werk weken van 60 uur. Ook wordt in de nieuwe EU-regeling duide lijker omschreven wat tot ar beidstijd gerekend dient te wor den, zoals laden en lossen, wachttijden en technisch on derhoud. Volgens een meerder heid van het europarlement zouden drie jaar nadat de rege ling in werking is getreden ook eigen rijders eronder moeten vallen. De vakbeweging dringt hier al geruime tijd op aan.De EU-ministers van Verkeer voe len er tot dusver niets voor. Vol gens de bonden dwingen trans portbedrijven en verladers chauffeurs steeds vaker als 'schijnzelfstandige' op te tre den, waardoor ze CAO-bepalin- gen kunnen omzeilen. ANP Advertentie) Breda - Roosendaal Zaterdag 16 juni vanaf 23.45 uur Zondag 17 juni t/m zaterdag 30 juni de hele dag Door werkzaamheden is er gedurende de hele bovenstaande periode tussen Roosendaal en Breda slechts één spoor beschikbaar voor de treindienst. Railinfrabeheer werkt in opdracht van de overheid aan de uitbreiding, vernieuwing en onderhoud van het spoor. Als hierdoor minder of geen treinen kunnen rijden, dan probeert NS overlast voor reizigers zo veel mogelijk te voorkomen. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Hierdoor rijden de sneltreinen vanuit Zwolle naar Roosendaal tussen Breda en Roosendaal via een andere route en zullen niet stoppen in Etten-Leur. Dit met uitzondering van de treinen die in Breda om 23.48 uur en om 0.43 uur vertrekken. Deze treinen rijden volgens de normale dienstregeling. Voor reizigers van en naar Etten-Leur rijden er NS-bussen tussen Breda en Etten-Leur en tussen Etten-Leur en Roosendaal. Reizigers naar Etten-Leur en reizigers uit Etten-Leur of uit de richting Breda naar Roosendaal dienen rekening te houden met een langere reistijd van een kwartier. Voor reizigers uit Etten-Leur of uit de richting Breda naar Bergen op Zoom of naar de Intercity-stations in Zeeland duurt de reis een half uur langer. Reizigers uit Etten-Leur of uit de richting Breda naar de stoptreinstations in Zeeland dienen rekening te houden met een langere reistijd van een uur. De sneltrein vanuit Roosendaal naar Etten-Leur, Breda, Gilze-Rijen, Tilburg, 's-Hertogenbosch en Zwolle rijdt volgens de normale dienstregeling. Meer informatie? Kijk op Teletekstpagina 754. Bel OV Reisinformatie 0900 - 9292 1,05 0,48 p.m.). Raadpleeg Internet: www.ns.nl. Haal de folder aan een NS-loket. Uiteraard staan onze medewerkers u graag te woord.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 11