Bij Wijsmuller verandert niets
Vrouwelijke technici zijn
Beperkt
treinverkeer
ciaim-emissie KPN is nog immer dun gezaaid
voor niemand zonder
aanzienlijke risico's
Lufthansa verlaagt verwachting
British Telecom verkoopt vastgoed
Laurus brengt Konmar naar België
Schiphol aast op vliegveld Maleisië
Overaanbod drukt eierprijzen
Sleep- en bergingsbedrijf hoopt onder Denen nog sneller te groeien
Mars komt met
to versnoepjes
Europarlement pakt ook
werktijd eigen rijder aan
FRANKFURT - De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthan
sa heeft haar prognose voor het bedrijfsresultaat over 2001
verlaagd van 1 miljard euro tot 700 a 750 miljoen euro 1,54 a
1,65 miljard). De belangrijkste reden is het akkoord over een
forse salarisverhoging voor de piloten.
Lufthansa liet gisteren weten dat de salarisverhoging dit jaar
extra kosten oplevert van 125 miljoen euro. De stakingen
door de piloten hebben een schadepost van 75 miljoen euro
veroorzaakt. Verder zal het negatieve effect van de verzwak
king van de wereldeconomie op het luchtverkeer de winst
drukken met 50 a 100 miljoen euro. DPA/ANP
LONDEN - British Telecom (BT) heeft zijn uitverkoop voort
gezet met het afstoten van het bezit aan onroerend goed in
Groot-Brittannië voor 2,3 miljard pond sterling 8,2 mil
jard). De koper is Telereal Holdings, een gezamenlijke onder
neming van Land Securities Trillium en William Pears
Group. De gisteren bekendgemaakte overeenkomst is de
grootste vastgoedtransactie die ooit in Groot-Brittannië
heeft plaatsgevonden. Volgens het Britse telecomconcern zijn
de verwachtingen over de prijs aanzienlijk overtroffen.
De opbrengst moet de enorme schuldenlast van BT verminde
ren. ANP
DEN BOSCH - Laurus stapt ook in België af van het huidige
scala aan supermarktformules. Er blijven er twee over van de
huidige zeven: Spar en Konmar. De overgang naar 150 Kon-
mar-winkels gebeurt in de komende drie jaar. Eerder besloot
Laurus al tot zo'n stap in Nederland.
Laurus had in België al heimelijk geoefend met de nieuwe
Konmar-formule. Dat bleek zo'n succes dat het concern be
sloten heeft de winkels van Battard, Central Cash en Euro
Spar om te bouwen. De Spar wordt versterkt met de winkels
van InterNattard, City Cash en Super Echo. Volgens Laurus
gebeurt dat met behoud van werkgelegenheid. ANP
TOKIO - De luchthaven Schiphol wil een belang in de onder
neming die de internationale luchthaven van Kuala Lumpur,
de hoofdstad van Maleisië, exploiteert.
Een woordvoerster bevestigde gisteren dat de Schiphol
Group hiertoe gesprekken voert met de eigenaar van het
vliegveld, Malaysian Airport Holding. Hierin heeft de Ma
leisische regering een belang van 71,8 procent. De daadwer
kelijke onderhandelingen zijn nog niet begonnen.
Malaysian Airport Holding beheert in totaal 37 grote en klei
nere vliegvelden in het land. Het wordt tijdens de onderhan
delingen duidelijk of Schiphol alleen een belang nastreeft in
de internationale luchthavens of ook in lokale vliegvelden,
aldus de woordvoerster. ANP
BARNEVELD - De houders van leghennen verdienen dit jaar
minder aan hun eieren dan vorig jaar. Oorzaak is een stijging
van het aanbod van eieren in de Europese Unie dit jaar met
twee a drie procent.
Vorigjaar werden erindeEU 82 miljard eieren geproduceerd,
waarvan tien miljard in Nederland. Dat staat in de marktver
kenningen van het Productschap Pluimvee en Eieren.
Een kilo eieren bracht de Nederlandse producent vorig jaar
gemiddeld 1,74 op, veertigprocent meer dan in 1999De eer
ste maanden van dit jaar zijn de eierprijzen echter weer ge
daald. GPD
donderdag 14 juni 2001
dnorPietervan Hove
IJMUIDEN - Met de overname
van het sleep- en bergingsbe
drijf Wijsmuller door de Deense
rederij AP Möller (Maersk) is
volgens velen opnieuw een
stukje Hollands Glorie verdwe
nen. Beide firma's maakten on
langs bekend dat Wijsmuller
wordt ondergebracht bij doch
termaatschappij Svitzer, die
zich eveneens bezighoudt met
sleep- en bergingsactiviteiten.
Het definitieve einde van het
Wijsnniller-tijdperk?
Algemeen-directeur Michiel
Wijsmuller, nazaat van oprich
ter Jan Wijsmuller, reageert
stellig. Het raam achter hem in
zijn kamer in het IJmuidense
hoofdkantoor biedt een wijds
overzicht over het Noordzeeka
naal. „In feite gebeurt er niet zo
veel", stelt hij. „Alleen heeft de
Deense partner onze aandelen
overgenomen. Voor de rest blijft
VEGHEL - Snoepjes met spina-
ziesmaak, gras of spruitjes kun
nen binnenkort werkelijkheid
worden. Ook koeken met frat
senen droptoverstokken komen
eraan.
Fabrikant van snoepwaren
Mars in Veghel gaat de beroem
de zoetwaar uit de boeken van
tovenaarsleerling Ham' Potter
produceren. Daartoe is een con
tract gesloten met filmproduc
tiemaatschappij Warner Bros.
De fabriek gaat proberen bijna
alle snoepjes uit de bestsellers
na te maken. Een team van labo
ranten is momenteel bezig de
'code' van de vreemde smaken te
kraken, aldus Mars. Nog niet
eerder werden tomatensnoepjes
of 'smekkies' met toastsmaak
gemaakt.
In de boeken van schri j f ster JK.
Rowling speelt snoep een grote
rol. Wereldwijd zijn meer dan
veertig miljoen van de boeken
verkocht en in november is de
première van een speelfilm over
Harry Potter. Dan moeten ook
de snoepjes in de winkelschap
pen liggen. ANP
alles hetzelfde. De naam Wijs
muller verandert niet, het
management blijft grotendeels
intact, de bestaande joint-ven-
tures worden niet ontbonden en
het hoofdkantoor verdwijnt
niet uit IJmuiden. Sterker nog:
deze overname geeft ons vol
doende mogelijkheden tot ver
dere internationale groei."
Later in het gesprek geeft Wijs
muller toe 'gemengde gevoe
lens' te hebben over het feit dat
het van oorsprong familiebe
drijf wordt ingelijfd bij de reder
Maersk, wereldleider op het ge
bied van containervaart.
„Maar", relativeert hij direct
daarna, „Wijsmuller was allang
niet meer bezit van de familie,
maar van de aandeelhouders."
Naar verluidt heeft AP Möller
300 a 400 miljoen gulden be
taald voor de overname van de
Wijsmullervloot, met 150 sleep
boten in 21 landen en duizend
werknemers op de loonlijst een
redelijk grote wereldspeler op
maritiem gebied. In ieder geval
groter dan Svitzer (72 schepen
en 620 medewerkers).
Over het exacte bedrag hullen
de partijen zich in stilzwijgen.
Svitzer-directeur Keld Balie
Mortensen glimlacht geheim
zinnig bij het horen van de
schattingen. „Ik ontken noch
bevestig de aankoopsom." Wat
de deal uiteindelijk ook heeft
gekost, zeker is dat de aandeel
houders er financieel bepaald
niet slechter op zijn geworden.
Het grootste deel van het over
namebedrag gaat naar Frits
Kroymans, de Ferrari-impor-
teur die een belang van 60 pro
cent in het bedrijf heeft. De rest
gaat naar president-directeur
Victor Muller (8 procent), nau
tisch zakenman Willem Cordia
(12 procent) de familie Wijs
muller (17 procent) en de overi
ge - meest kleinere - aandeel
houders.
Recordwinst
De verkoop van de vloot komt
op een moment dat het Wijsmul
ler voor de wind gaat. De afgelo
pen vier jaar boekte het bedrijf
de ene recordwinst na de ande
re. In 1997 haalde Wijsmuller
een positief resultaat van 13,9
miljoen gulden, het jaar daarop
een nettoresultaat van 15,1 mil
joen, terwijl de winst in 1999
nog eens 10 procent hoger lag.
Het voorlopig hoogtepunt werd
vorig jaar behaald met een
winst van ruim 22 miljoen gul
den.
Dit alles is het gevolg van een
koerswijziging halverwege de
jaren negentig na een periode
van tegenvallende resultaten
(onder meer een mislukt over
slagproject in Brazilië): minder
aandacht voor bergingsactivi
teiten en meer de nadruk op ha-
vensleepactiviteiten en andere
vormen van maritieme dienst
verlening. Mede als gevolg van
strengere eisen die de overheden
en havenautoriteiten in die tijd
aan de scheepvaart gingen stel
len, nam het aantal ongevallen
op zee en dus het aantal bergin
gen, af. Bovendien werd het be
kende 'no cure, no pay'-con-
tract, waarbij de berger betaald
krijgt per geslaagde klus, lang
zaam vervangen door andere
contract vormen.
Wijsmuller zocht en vond een
gat in de markt van terminals-
leepdiensten: het begeleiden
van schepen met vloeibaar gas.
Inmiddels heeft Wijsmuller zes
langlopende contracten voor
sleepdiensten van tankers met
vloeibaar gas in onder meer Qa
tar en Trinidad.
Vorig jaar nog nam Wijsmuller
het sleepbedrijf Cory Towage
over van de Britse Ocean Group.
Cory Towage heeft een vloot van
zestig sleepboten. Een maand
geleden lijfde het bedrijf de
Britse sleepfirma West Coast
Towing in Swansea in, dat sche
pen begeleidt van en naar de Co-
rus-terminal in de haven van
Talbot in Engeland. Gezien deze
positieve ontwikkelingen ver
wacht Wijsmuller voor dit jaar
een winststijging van minstens
25 procent.
Singapore
Een verdere autonome groei zou
volgens de directeur mogelijk
zijn geweest. Tevergeefs is ech
ter geprobeerd een notering aan
te vragen op de beurs van Singa
pore; met het geld zouden ande
re overnames worden bekos
tigd. Volgens Wijsmuller komt
dit door het verslechterd beurs-
klimaat in dit Aziatische land.
Ook is gekeken naar de moge
lij kheid om uit te wijken naar de
beurs van Amsterdam. Tot vorig
najaar Svitzer langskwam. „Ik
kwam de directeur tegen op een
internationale conferentie over
bergingen", aldus directielid
Chris van der Zwan.
„Onze voorwaarde was wel dat
Wijsmuller op dezelfde voet
verder kon gaan, namelijk met
de acquisitie van bedrijven. We
wilden verder voldoende ruimte
houden om onze eigen beslissin
gen te nemen. Die garantie kre
gen we."
Binnen de groep aandeelhou
ders was er snel overeenkomst
over de verkoop van het bedrijf.
Al heeft dat wel bij sommigen de
nodige sentimenten los ge
woeld. „Vergeet niet", licht
Wijsmuller toe, „dat ik van huis
uit ben opgegroeid met het be
drijf." GPD
Algemeen directeur Michiel Wijsmuller (links) en directielid Chris van der Zwan voorzien een glorieuze toekomst voor het bedrijf.
foto Cynthia van Dijke/GPD
Met zijn torenhoge schulden is KPN een makkelijke prooi voor de
roofvogels op de financiële markten. In de veronderstelling dat het
telecomconcern nieuwe aandelen gaat uitgeven, duwen speculan
ten de koers omlaag. Over noodzaak en nadeel van een claim-emis-
door Erik van der Struijs
DEN HAAG - De invloedrijke
Britse zakenkrant Financial Ti
mes weet het zeker: KPN gaat
nieuwe aandelen uitgeven.
Waarschijnlijk volgende week
al volgt de aankondiging van
een claim-emissie, waarmee het
bedrijf tussen de 5 en 5,5 miljard
euro (11 miljard tot 12 miljard
gulden) wil ophalen. Het tele-
combedrijf ontkent dit bericht
niet. Het formele antwoord is
dat 'alle opties worden beke
ken'.
Bij een claim-emissie krijgen de
zittende aandeelhouders het
recht om met een flinke korting
nieuwe stukken te kopen. Ze
zijn daartoe niet verplicht. De
mogelijkheid bestaat om de
claim te verkopen op de beurs.
Ook British Telecom is van plan
binnenkort met zo'n emissie
geld op te halen bij beleggers.
Bij de jongste emissie, die van
vorigjaar december, heeft KPN
beloofd de eerste zes maanden
geen nieuwe aandelen te zullen
uitgeven. Die termijn verloopt
aanstaande zondag. Als KPN
met een claim-emissie komt, is
snelheid belangrijk. Aandeel
houders kunnen hun geld maar
één keer uitgeven.
Voor de huidige aandeelhouders
van KPN zou de korting een
pleister op de wonde zijn. Een
uitbreiding van het aantal aan
delen leidt tot een sterke 'ver
watering' van de winst.
Toekomstige bedrijfswinsten
moeten immers over veel meer
aandelen worden uitgesmeerd.
KPN kampt met een bruto
schuld van 56 miljard gulden.
Dat bedrag is opgebouwd met
de aankoop van E-Plus in
Duitsland en het verwerven van
ucenties voor snel mobiel inter
net (UMTS)De schuld hangt als
oen molensteen om de nek van
net bedrijfAlleen al aan rente is
KPN elf miljoen gulden per dag
kwijt.
Waaier
Bestuursvoorzitter Paul Smits
heeft eerder dit jaar aangegeven
dat het terugdringen van deze
schuld de komende jaren de ab
solute prioriteit heeft. Dat had
moeten gebeuren via een waaier
aan plannen: een interne reor
ganisatie, een beursgang van
KPN Mobile en verkoop van ac
tiviteiten die niet tot de zogehe
ten 'kernactiviteiten' behoren.
Probleem is dat het beurskli-
maat al maanden te guur is om
KPN Mobile af te stoten. En met
de verkoop van niet-kernactivi-
teiten wil het evenmin nog erg
vlotten. Andere telecombedrij-
ven zijn daar ook mee bezig. Het
aantal kopers is beperkt. Dat
drukt de prijzen. Intussen voelt
KPN de hete adem van de kre
dietbeoordelaars in de nek. De
analisten van Moody's en Stan
dard Poor's eisen dat de
schuld dit jaar met vijf miljard
euro wordt afgebouwd, wil
KPN zijn huidige 'rating' hou
den. Een lagere rating betekent
dat KPN meer rente moet beta
len over zijn schulden. Het voor
uitzicht van een claim-emissie
heeft hedge-fondsen (specula
tieve beleggingsfondsen) ertoe
gebracht op grote schaal 'short'
te gaan in KPN. Ze verkopen
aandelen die ze - tegen een be
paalde vergoeding - lenen van
andere beleggers. Komt de
emissie er, dan kopen ze op de
beurs de aandelen goedkoop te
rug, waarna de lening wordt af
gelost. Aanbod genoeg, want
om vijf miljard euro binnen te
harken, moet KPN vele honder
den miljoenen aandelen uitge
ven.
Toestemming
Nadeel voor KPN is dat de hed
ge-fondsen met hun gedrag de
aandelenkoers steeds verder
omlaag drukken. Om hetzelfde
bedrag binnen te halen, moet
KPN steeds meer aandelen uit
geven. Volgens de statuten mag
het bedrijf 667 miljoen stukken
op de markt brengen. Voor een
hoger aantal is apart toestem
ming nodig van de aandeelhou
ders. KPN heeft nu 1,2 miljard
aandelen uitstaan. De hedge-
fondsen spelen wel hoog spel.
Mocht de claim-emissie niet
doorgaan, of kleiner uitpakken
dan nu wordt gedacht, dan moe
ten de fondsen razendsnel aan
delen kopen. In dat geval spuit
de koers waarschijnlijk om
hoog. Hetzelfde ligt in de ver
wachting als de overheid, de
grootste aandeelhouder van
KPN, besluit om mee te doen
met een claim-emissie. GPD
Nog steeds krijgen vrou
welijke studenten die wil
len doorgaan in een tech
nisch vak van hun decaan
te horen'Dat is niets voor
jou.' Ook vallen vrouwe
lijke techniekstudenten
vaker uit dan hun manne
lijke collega's. Het 'Vi
king-project' heeft de af
gelopenjaren vrouwelijke
ingenieurs voor de klas
gehaald om vooroordelen
te bestrijden en uitval te
gen te gaan.
door Louis Burgers
AMSTERDAM - Ze heeft het
zelf ook meegemaakt. De docent
die voorspelde: 'Wacht maar,
tijdens dit vak val je af.'. Maar
ing. Malka Soesman liet zich
niet zo gemakkelijk afschepen.
Ze zette door, werd computer
deskundige en probeert nu, wijs
geworden door haar eigen erva
ringen, andere vrouwelijke stu
denten te helpen hun technische
studie af te maken.
„Ik weet niet beter dan dat ik op
mijn gebied in het bedrijfsleven
bijna altijd de enige vrouw ben.
Ik herinner me dat we met twin
tig vrouwen waren toen we met
220 mensen aan onze studie be
gonnen. Uiteindelijk bleven we
met vier vrouwen van zestig af
gestudeerden over."
Soesman trad de afgelopen tijd
op als gastdocent namens de
VHTO, de landelijke organisa
tie van vrouwen in hogere tech
nische opleidingen en functies.
Drie jaar lang verzorgde de VH
TO het Viking-project waarbij
zestig docenten zoals Soesman
als voorbeeld moesten dienen
voor vrouwelijke studenten.
Het project wordt deze week af
gerond met een conferentie in
Utrecht.
„Nog steeds kiezen de meeste
meisjes na het vwo een alfa-op
leiding. Ze denken dat ze na een
technische opleiding alleen au
tomonteur kunnen worden. Ze
beseffen niet dat techniek juist
heel brede opleidingen biedt",
zegt Malka Soesman.
Ook andere vooroordelen ver
dwijnen langzaam. Steeds
vaker blijkt flexibel werken
mogelijk, waardoor het gemak
kelijker wordt werk en privé-le-
ven te combineren, ook wanneer
er kinderen zijn. Ze weet waar
ze over praat. Na haar techni
sche opleiding begon Soesman
als computerdeskundige. In
middels heeft ze zojuist haar ei-
Malka Soesman van het Viking-project. foto Phil Nljhuis/GPD
gen bedrijf opgericht, MaDiDo
Project Advies, dat zich richt op
het ondersteunen van het mid
den- en kleinbedrijf en non-
profit-organisaties.
Het belangrijkste doel van het
gastdocentproject was het weg
nemen van drempels. „Als do
cent had ik twee vrouwelijke
studenten bij mij in de les. Een
van hen, een allochtoon meisje
met hoofddoek kwam na afloop
naar me toe om me te bedanken.
Het was, zei ze, voor haar heel
belangrijk dat ik er was. Ze zag
mij als haar rolmodel."
Het verschil tussen jongens en
meisjes ('heel basaal: jongens
spelen met auto's, meisjes met
poppen') speelt vrouwelijke in
genieurs nog steeds parten.
„Een vrouw moet altijd iets ex
tra's meebrengen. Een techni
sche opleiding kost haar extra
moeite, alleen al omdat ze zich
extra moet bewijzen."
Alleen
'Vrouwelijke technici blijven
vaker alleen', kopte nog niet zo
lang geleden een aantal univer
siteitsbladen boven een Brits
onderzoek dat verder aantoon
de dat die vrouwen ook vaak
kinderloos bleven. En waarom?
Technici maken lange dagen en
moeten vaak op reis. Maar dat is
het probleem van alle carri
èrevrouwen en niet alleen van
de technici.
Malka Soesman is overigens
nooit een wiskundig genie ge
weest. „Ik was gewoon gemid
deld. Ik koos voor informatica
nadat ik twee keer voor medicij
nen was uitgeloot. De écht tech
nische vakken heb ik moeilijk
gevonden. Het betekende dat je
hard moest werken en dat moet
je wel leuk vinden."
Ook als ingenieur, als afgestu
deerde van de HTS in Den Haag
(nu Haagse Hogeschool) vond ze
communicatieve zaken ('zeg
maar de vrouwelijke kanten')
leuker dan de techniek. Het ver
klaart waarom ze ondanks haar
technische achtergrond al bin
nen twee jaar na haar afstude
ren had besloten om verder te
gaan als projectmanager.
Gastdocenten
Het nu afgesloten Viking-pro
ject is maar een van de activitei
ten die de overheid ondersteunt
en die als gemeenschappelijk
doel hebben de drempels voor
meisjes, die techniek willen stu
deren, zo laag mogelijk te ma
ken. VHTO heeft nu een pool
van zestig gastdocenten. Men
hoopt dat het project door de
contacten die docenten op scho
len hebben opgedaan, zelf door
draait.
„De Haagse Hogeschool, waar
ik gedurende een practicum van
tien weken gastdocent ben ge
weest, heeft al gevraagd of ik
geïnteresseerd ben in een ver
volg", zegt Soesman. „Ook op
die school vinden ze het belang
rijk om uitval van vrouwelijke
studenten te voorkomen." GPD
van onze redactie economie
STRAATSBURG - Als het aan
het Europees Parlement ligt
zullen EU-regels voor arbeids
tijden in het wegtransport ook
gaan gelden voor kleine zelf
standigen, de zogeheten eigen
rijders.
Volgens het voorstel mogen
chauffeurs in beginsel nog maar
48 uur per week werken en
slechts in uitzonderingsgeval
len 60 uur. In de Nederlandse
CAO is nu nog sprake van werk
weken van 60 uur. Ook wordt in
de nieuwe EU-regeling duide
lijker omschreven wat tot ar
beidstijd gerekend dient te wor
den, zoals laden en lossen,
wachttijden en technisch on
derhoud. Volgens een meerder
heid van het europarlement
zouden drie jaar nadat de rege
ling in werking is getreden ook
eigen rijders eronder moeten
vallen. De vakbeweging dringt
hier al geruime tijd op aan.De
EU-ministers van Verkeer voe
len er tot dusver niets voor. Vol
gens de bonden dwingen trans
portbedrijven en verladers
chauffeurs steeds vaker als
'schijnzelfstandige' op te tre
den, waardoor ze CAO-bepalin-
gen kunnen omzeilen. ANP
Advertentie)
Breda - Roosendaal
Zaterdag 16 juni vanaf 23.45 uur
Zondag 17 juni t/m zaterdag 30 juni de hele dag
Door werkzaamheden is er gedurende de hele bovenstaande periode tussen Roosendaal en Breda
slechts één spoor beschikbaar voor de treindienst. Railinfrabeheer werkt in opdracht van de overheid
aan de uitbreiding, vernieuwing en onderhoud van het spoor. Als hierdoor minder of geen treinen
kunnen rijden, dan probeert NS overlast voor reizigers zo veel mogelijk te voorkomen. Helaas is dit
niet altijd mogelijk.
Hierdoor rijden de sneltreinen vanuit Zwolle naar Roosendaal tussen Breda en Roosendaal via een
andere route en zullen niet stoppen in Etten-Leur. Dit met uitzondering van de treinen die in Breda
om 23.48 uur en om 0.43 uur vertrekken. Deze treinen rijden volgens de normale dienstregeling.
Voor reizigers van en naar Etten-Leur rijden er NS-bussen tussen Breda en Etten-Leur en tussen
Etten-Leur en Roosendaal.
Reizigers naar Etten-Leur en reizigers uit Etten-Leur of uit de richting Breda naar Roosendaal dienen
rekening te houden met een langere reistijd van een kwartier.
Voor reizigers uit Etten-Leur of uit de richting Breda naar Bergen op Zoom of naar de Intercity-stations
in Zeeland duurt de reis een half uur langer.
Reizigers uit Etten-Leur of uit de richting Breda naar de stoptreinstations in Zeeland dienen rekening
te houden met een langere reistijd van een uur.
De sneltrein vanuit Roosendaal naar Etten-Leur, Breda, Gilze-Rijen, Tilburg, 's-Hertogenbosch en
Zwolle rijdt volgens de normale dienstregeling.
Meer informatie?
Kijk op Teletekstpagina 754.
Bel OV Reisinformatie 0900 - 9292 1,05 0,48 p.m.).
Raadpleeg Internet: www.ns.nl.
Haal de folder aan een NS-loket.
Uiteraard staan onze medewerkers u graag te woord.