PZC
Westhoek pakt weer uit
Jonge ambitie in Vlissingen
Poëzie op vier wielen
Moordende vrouwen
in Chinese opera
Spy Kids
woensdag 13 juni 2001
Abstract schilderij van Eduard van Breugel dat een plaatsje kreeg in de burge- Beeldentuin in Nieuw-Haamstede.
meesterskamer in Zierikzee.
foto Marijke Folkertsma
Eenkeur aan kunstwerken op ruim veertig verschillende lo
caties op mooie plekjes in de Westhoek van Schouwen-Dui-
reiand die alle gratis te bezichtigen zijn. Dat is kortweg de
formule voor de Kunstschouw Westerschouwen. Een mani
festatie waarbij kunst en natuur op vanzelfsprekende wijze
met elkaar verenigd worden.
beperkt te houden en zo uitvoe
rend waren wij natuurlijk niet",
grinnikt Stuit. Hij denkt met
enig afgrijzen terug aan al die
routepaaltjes die hij samen met
Van Breugel de grond insloeg en
die ze bij het weglopen al weer
scheef zagen zakken.
door Ali Pankow
to de vele liefhebbers is deze
kunstroute dit jaar weer van
vrijdag 15 juni tot en met zon
dag 25 juni toegankelijk. Naast
weidende kunst zijn er aanvul
lendeevenementen zoals poë-
aevoordrachten door Tranquil -
ladeMan in de kerk in Burgh op
dewoensdag- en zondagmiddag
ineen zomeravondconcert door
tet ensemble Sonore in de kerk
inRenesse op vrijdagavond 22
juni. Verder is er een bijzondere
voorstelling in het Burghse
kerkje van beroemde stomme
Elms begeleid door de bekende
lianisteMaud Nelissen. Ook
unnen belangstellenden een
hnstwandeling maken onder
lading van een natuurgids of op
laierdag 16 juni de kunstroute
tijden in een fraaie oldtimer.
DeKunstschouw Westerschou-
wnis na zeven jaar een begrip
geworden zowel voor de kunste
naars als voor de bezoekers.
Toenmalige ambtenaren van de
voormalige gemeente Wester
schouwen Geert van Breugel en
Bert Stuit denken nog weieens
terug aan hoe he't begon. „We
zaten op een achternamiddag
met de benen op het bureau eens
te filoseren hoe het beter zou
kunnen met het imago van de
Westhoek. Dit mooie gebied had
toch wel meer te bieden dan pa
tat en bier, meenden we en dat
wilden we ook eens nadrukke
lijk tonen", zegt Stuit.
Het bleef niet bij filosoferen.
Wethouder G. J. van der Salm
vond De Kunstschouw een
prachtidee en zegde toe het plan
er 'bestuurlijk door te drukken'.
De raad aarzelde even, maar
stelde toch een bescheiden bud-
getje van enkele duizenden gul
dens beschikbaar. „We moesten
wel veel zelf doen om de kosten
Zelfstandig
In de beginjaren bleef de Kunst
schouw tot één weekend be
perkt. Te kort voor zo'n breed
opgezette manifestatie. Tien
dagen bleek een betere keus.
Het initiatief van Stuit en Van
Breugel werd direct na die eer
ste keer al omarmd door vrijwil
ligers. Fred Kiel vormt al jaren
een belangrijke spil binnen die
groep. Tegen de tijd dat de ge
meente Westerschouwen op
ging in de herindeling stond er
een krachtige groep vanuit het
particulier initiatief gereed om
de Kunstschouw een zelfstan
dig bestaan te waarborgen.
Stuit en Breugel zijn er op per
soonlijke titel nog wel bij be
trokken. Beiden koesteren de
herinneringen aan al die mooie
presentaties in galeries, kerken,
dorpshuizen, tuinen, molen,
vuurtoren, showrooms en hore
cabedrijven. Hoogtepunten ook
waren de presentatie van het
werk van Suzanne Boonstoppel
in De Graanhalm, de kunstbus
in Mondriaan-stijl die het
publiek langs de kunstroute
voerde en een indrukwekkende
performance met beweging,
klassieke zang en voordracht in
de tuin van Slot Haamstede.
Van Breugel heeft een kernach
tig antwoord op de vi-aag wat
kunst voor hemzelf betekent.
„Troost, bevestiging en een le
vensprikkel." Stuit geniet voor
al van kunst die steeds weer
nieuwe beelden bij hem oproept
en dus ruimte laat voor eigen in
terpretatie.
De Kunstschouw Wester
schouwen wordt vrijdag 15 juni
om 17.00 uur officieel geopend
door ambassadeur Lewis D.
Belinda van Uganda. De expo
sitie-locaties zijn t/m 25 juni ge
opend van maandag tot en met
zaterdag van 10.00 tot 17.00
uur en op zondag van 12.00 tot
17.00 uur.
De trekpop van kunstenares
Suzanne Boonstoppel was te
zien tijdens één van de eerste
Kunstschouws.
Muziektheater Sechuan Opera vertegenwoordigt een stuk
eeuwenoud cultureel erfgoed uit China. Het gezelschap
brengt vandaag (woensdag) in samenwerking met het Duitse
Meta Theater Münich een eenmalige voorstelling van Lady
Macbeth en andere moordvrouwen in de Rotterdamse
Schouwburg. Een muzikale en theatrale voorstelling be
staande uit drie delen, voorafgegaan door een instumentaal
werk. Humor, beweging, percussie en unieke solozang vor
men de pijlers waarop het stuk rust.
Annemarie Zevenbergen
Sechuan is met honderd miljoen
inwoners de dichtsbevolkte
provincie van China. Het gebied
dankt zijn naam aan de vier ri
vieren die het gebied doorkrui
sen. Se betekent vier en Chuan
rivier. Het zeer vruchtbare ge
bied levert voornamelijk rijst en
thee. De talloze moerbeibomen
leveren de grondstoffen voor de
zijderupsteelt. Zingende boots
lieden, die de vier rivieren be
voeren en de gezangen die de
rijst en thee-oogst begeleidden
legden de basis voor de eerste
zangspelen. De voorlopers van
de grote operatraditie in Sechu
an. In de cultuur van deze pro
vincie speelt de Sechuan Opera
al eeuwenlang een centrale rol.
Het muziektheater van dit ge
zelschap kenmerkt zich door
onvergelijkbare solozang, de
vrijheid in het spel, de rijkdom
van de percussie en de humor
van de komedianten.
Vaste rollen
Het programma van Lady Mac
beth en andere moordvrouwen
bestaat uit drie delen, voorafge
gaan door een instrumentraal
werk. In de voorstellingen van
de Sechuan Opera wordt ge
bruik gemaakt van vaste rollen.
Zo is Huaiyu Jing Meng (Hu-
aiyu's ontmoeting in de droom)
een stuk voor de jonge sheng en
een jonge dan. Het verhaal ver
telt over Huaiyu's genezing door
de bosgeest Lianniang in vrou
wengestalte, waarna dit tweetal
in het huwelijk treedt. Weer te
rug in het dagelijks leven trouwt
Huaiyu echter opnieuw. Lian
niang bezoekt hem in een
droom, waarvan Huaiyu zo
schrikt dat hij niet meer wakker
wordt. Het tweede deel Gun
Deng (de kaarsenrollen) gaat
over Pi Jin, een notoire gokker
die het halve familevermogen al
heeft verkwanseld. Als straf
moet hij van zijn vrouw en doch
ter met een brandende kaars op
zijn hoofd de meest riskante op-
De Chinese Sechuan Opera
biedt muziektheater met solo
zang, theater en percussie.
drachten vervullen.
Tot slot speelt de Opera Make-
bai Furen (Lady Macbeth), een
vrije bewerking van Shakespe
are's stuk, in de stijl van de
Sechuan Opera. Compleet met
maskers, Chinese instrumenta
le folklore met trommels en
gongs, solo- en koorzang en be
weging.
De artistieke leiding is in han
den van Tian Mansha, die in
haar land haar sporen ruim
schoots verdiend heeft door
haar expressief theatrale aan
pak. De spelers zijn afkomstig
van de theater academie Chen-
du in de Chinese provincie.
Sechuan Opera, Lady Macbeth
en andere moordvrouwen.
Schouwburg Rotterdam, van
daag, woensdag, 20.15 uur.
Picture This is de titel van de toneelvoorstelling waarmee
dertien jongeren het komend weekend in theater Vestzak'99
in Vlissingen hun tweejarige opleiding aan de Zeeuwse Ama
teurtheaterschool De Ambitie afronden. Zij kregen een jaar
les in improvisatie, teksttoneel en fysiek spel en maakten
vervolgens deze gezamenlijke productie. De Ambitie is een
samenwerkingsproject van Scoop en het Zeeuws Centrum
voor het Amateurtheater.
door Ali Pankow
De voorstelling is gemaakt on
derregie van drama-docente
Katinka van den Dool.Picture
is niet één bestaand stuk,
maar fragmenten uit verschil
lende toneelstukken gecombi
neerd met enkele scènes die
vanuit eigen improvisaties zijn
ontstaan", zegt Van den Dool.
Zij streeft ernaar alle deelne
mers recht doen in zo'n eindpro-
ductie. Dat wil zeggen dat alle
cursisten een gelijkwaardig
aandeel in de voorstelling krij
gen. Er is creativiteit voor nodig
om die stukken te vindenZe lig
gen meestal niet klaar.
De regisseur legde haar groep
aan het begin van het seizoen
drie keuzes voor. De voorkeur
naar Picture
d°nge uitgaven van James
°ond zijn deze week te gast in
Zeeland. Niet in levende lijve,
Naar op het witte doek van Ci
ne City Vlissingen en De Ko-
Nng Hulst zijn de Spy Kids
wel bijna tastbaar. De film ver-
elt het verhaal van Carmen en
Nh- die hun ontvoerde ouders
moeten redden. Met hulp van
minivliegtuigen en onderzeeërs
ilagen ze natuurlijk in die mis-
Sle He Vlissingse bioscoop
1 combineert de vertoning van-
aag (woensdag) met een gala
oor kinderen, waar de mooist
I gedoste geheim agent of ga-
gast een prijs kan winnen.
This. Het verhaal speelt zich af
in een jongerencafé. Het omvat
25 korte scènes die alle iets ver
tellen over het leven en de rela
ties van de jeugd in dat café.
Doorgaande rode draad in het
verhaal biedt de afwezigheid
van Cindy, één van de stamgas
ten. Ze is tegen de verwachting
van de anderen in niet komen
opdagen. In de loop van het stuk
wordt duidelijk waarom ze niet
komt.
Het feit dat de Zeeuwse Kome
die het afgelopen seizoen een
stuk op het repertoire had dat
zich afspeelde in een café, kwam
als een welkom geschenk. Deze
Vlissingse toneelvereniging
bracht de bijzondere productie
'Overgewicht, onbelangrijk:
Vormloos', overigens ook onder
regie van Katinka van den Dool.
„Ga nou nog niet afbreken, laat
die kroeg nog maar even staan",
adviseerde ze dan ook de be
trokkenen bij de Zeeuwse Ko
medie. „We hebben het interieur
wat aangepast met posters,
maar de vormgeving van het ca
fé is prima bruikbaar", aldus
Van den Dool.
De cursisten van de Ambitie va
riëren in leeftijd tussen de vijf
tien en negentien jaar. „De
groep is dus zeer divers", con
stateert de regisseur. Opvallend
is verder dat de jongens met ze
ven deelnemers net in de meer
derheid zijn. Dat is verrassend
want jongens hebben vaak te
veel schroom om toneel te gaan
spelen. Binnen de huidige Am-
bitiegroep blijkt echter niks van
terughoudendheid. De jongeren
hebben er veel zin in het komend
weekend hun spelkwaliteiten
aan het publiek te tonen. Hun
opleiding aan de Amateurthea
terschool wordt hiermee beëin
digd, maar de meeste cursisten
blijven wel actief binnen het
Zeeuws amateurtoneel. Een
deel van hen is geselecteerd voor
de nieuw te starten jongeren
groep bij de Zeeuwse Komedie
in Vlissingen, enkele anderen
vinden hun weg wellicht bij het
Middelburgs Theater die het ko
mend seizoen ook weer met een
eigen jongerenafdeling gaat
draaien.
Picture This in het Vestzak'99 in
Vlissingen wordt opgevoerd
op vrijdag 15 juni en zaterdag
16 juni, aanvang 20.15 uur en op
zondag 17 juni om 15.00 uur.
Auto's met op het dak gemonteerde woorden vormen dichtregels aan de Maas.
Het toeval bepaalt de poëzie. Geen zorgvuldig gecomponeer
de gedichten, maar losse woorden die zinnen of delen van
zinnen gaan vormen. Dat is het uitgangspunt van het project
Traffic Talks dat onderdeel uitmaakt van het 32-ste Poetry
International Festival in Rotterdam (16 t/m 22 juni). Vieren
twintig auto's met grote, op het dak gemonteerde woorden
rijden door de stad. De verkeerssituatie maakt uit welke zin
nen de auto's al dan niet vormen. Poëzie schrijven krijgt hier
mee een geheel andere dimensie.
De jongeren van Amateurtheaterschool De Ambitie ronden hun tweejarige opleiding af met een verhaal dat zich afspeelt in een jonge
rencafé. foto Ruben Oreel
door
Annemarie Zevenbergen
Een woord roept iets op in het
hoofd van een lezer. Twee of drie
woorden kunnen een zin vor
men. Soms worden zinnen door
de combinatie van klanken van
hun woorden, door hun ritme en
door hun betekenis poëzie. Dat
is wat dichters voor ogen heb
ben, zinnen schrijven die op
raadselachtige wijze poëzie
worden. Maar dan kan ook an
ders meent performance-kun
stenaar René Oey. Hij is de be
denker van het project Traffic
Talks. Gedurende de week van
Poetry International zal poëzie
'geschreven' worden in de stra
ten van Rotterdam en omge
ving. Niet op een statische ma
nier met pen en papier, maar
actief en bewegend. Vieren
twintig personenauto's met op
het dak gemonteerde woorden,
rijden tijdens de festivalweek
door de stad in een zorgvuldig
ontworpen choreografie. Een
woordendans op vier wielen,
waarbij het toeval bepaalt wat
er te lezen valt.
De route die de auto's rijden is
van tevoren uitgestippeld, maai
de verkeerssitiatie bepaalt de
tekst. Daar waar de auto's el
kaar 'ontmoeten', voor ver
keerslichten, in de file, op par
keerplaatsen, ontstaan zinnen
en regels. Die vallen uiteen zo
dra de voertuigen zich weer in
beweging zetten en zich tot an
dere combinaties samenvoegen.
Zo kunnen de voorbijgangers,
de lezers, voor hun ogen zien ge
beuren wat er plaats kan vinden
op het papier van een dichter.
„Er is niet één gedicht bedacht
op voorhand. Het is de toeval
ligheid die het 'gedicht' of de zin
bepaalt", vertelt Janita Monna,
woordvoerster van Poetry. „Het
hangt af van de verkeerssituatie
wat er te lezen valt. Zo kan de
ene auto nog net wel het kruis
punt over en de ander moet
wachten. Hoe dat gaat heeft
niemand in de hand."
De woorden die de auto's mee
voeren zijn bedacht door
schrijfster en beeldend kunste
nares Maria Barnas.
Met de aankomst van alle festi-
valdichters in de Traffic Talks
auto's en een optreden van Nel
son Mandela's praise poet Zola-
ni Mkiva wordt Poetry Interna
tional zaterdag geopend.
Tussen 19.30 en 20.00 uur ko
men alle dichters die aan Poetry
deelnemen, aan in de voertuigen
van het auto-poëzieproject. Zo-
lani Mkiva opent vervolgens het
festival met een speciaal lof
dicht op Poetry International.
Mkiva kreeg internationale be
kendheid toen hij in 1990 het
vrij latingsfeest van Nelson
Mandela opluisterde met zijn
voordracht. Ook treden de voor
malige poet laureate van de Ver
enigde Staten Robert Pinsky en
de grand old man van de Neder
landse dichtkunst Leo Vroman
voor het voetlicht.
Het 32-ste festival Poetry Inter
national wordt gehouden van
zaterdag 16 tot en met vrijdag
22 juni in de Rotterdamse
Schouwburg.
Tijdens het poëziefeest, met
veertig dichters uit alle wind
streken, is er speciale aandacht
voor kinderpoëzie, het werk
van Nobelprijswinnares Wisla-
wa Szymborska en dat van de
Rotterdamse dichter J.H. Leo
pold en nieuwe poëzie uit Mid
den-Europa.