PZC Westhoek pakt weer uit Jonge ambitie in Vlissingen Poëzie op vier wielen Moordende vrouwen in Chinese opera Spy Kids woensdag 13 juni 2001 Abstract schilderij van Eduard van Breugel dat een plaatsje kreeg in de burge- Beeldentuin in Nieuw-Haamstede. meesterskamer in Zierikzee. foto Marijke Folkertsma Eenkeur aan kunstwerken op ruim veertig verschillende lo caties op mooie plekjes in de Westhoek van Schouwen-Dui- reiand die alle gratis te bezichtigen zijn. Dat is kortweg de formule voor de Kunstschouw Westerschouwen. Een mani festatie waarbij kunst en natuur op vanzelfsprekende wijze met elkaar verenigd worden. beperkt te houden en zo uitvoe rend waren wij natuurlijk niet", grinnikt Stuit. Hij denkt met enig afgrijzen terug aan al die routepaaltjes die hij samen met Van Breugel de grond insloeg en die ze bij het weglopen al weer scheef zagen zakken. door Ali Pankow to de vele liefhebbers is deze kunstroute dit jaar weer van vrijdag 15 juni tot en met zon dag 25 juni toegankelijk. Naast weidende kunst zijn er aanvul lendeevenementen zoals poë- aevoordrachten door Tranquil - ladeMan in de kerk in Burgh op dewoensdag- en zondagmiddag ineen zomeravondconcert door tet ensemble Sonore in de kerk inRenesse op vrijdagavond 22 juni. Verder is er een bijzondere voorstelling in het Burghse kerkje van beroemde stomme Elms begeleid door de bekende lianisteMaud Nelissen. Ook unnen belangstellenden een hnstwandeling maken onder lading van een natuurgids of op laierdag 16 juni de kunstroute tijden in een fraaie oldtimer. DeKunstschouw Westerschou- wnis na zeven jaar een begrip geworden zowel voor de kunste naars als voor de bezoekers. Toenmalige ambtenaren van de voormalige gemeente Wester schouwen Geert van Breugel en Bert Stuit denken nog weieens terug aan hoe he't begon. „We zaten op een achternamiddag met de benen op het bureau eens te filoseren hoe het beter zou kunnen met het imago van de Westhoek. Dit mooie gebied had toch wel meer te bieden dan pa tat en bier, meenden we en dat wilden we ook eens nadrukke lijk tonen", zegt Stuit. Het bleef niet bij filosoferen. Wethouder G. J. van der Salm vond De Kunstschouw een prachtidee en zegde toe het plan er 'bestuurlijk door te drukken'. De raad aarzelde even, maar stelde toch een bescheiden bud- getje van enkele duizenden gul dens beschikbaar. „We moesten wel veel zelf doen om de kosten Zelfstandig In de beginjaren bleef de Kunst schouw tot één weekend be perkt. Te kort voor zo'n breed opgezette manifestatie. Tien dagen bleek een betere keus. Het initiatief van Stuit en Van Breugel werd direct na die eer ste keer al omarmd door vrijwil ligers. Fred Kiel vormt al jaren een belangrijke spil binnen die groep. Tegen de tijd dat de ge meente Westerschouwen op ging in de herindeling stond er een krachtige groep vanuit het particulier initiatief gereed om de Kunstschouw een zelfstan dig bestaan te waarborgen. Stuit en Breugel zijn er op per soonlijke titel nog wel bij be trokken. Beiden koesteren de herinneringen aan al die mooie presentaties in galeries, kerken, dorpshuizen, tuinen, molen, vuurtoren, showrooms en hore cabedrijven. Hoogtepunten ook waren de presentatie van het werk van Suzanne Boonstoppel in De Graanhalm, de kunstbus in Mondriaan-stijl die het publiek langs de kunstroute voerde en een indrukwekkende performance met beweging, klassieke zang en voordracht in de tuin van Slot Haamstede. Van Breugel heeft een kernach tig antwoord op de vi-aag wat kunst voor hemzelf betekent. „Troost, bevestiging en een le vensprikkel." Stuit geniet voor al van kunst die steeds weer nieuwe beelden bij hem oproept en dus ruimte laat voor eigen in terpretatie. De Kunstschouw Wester schouwen wordt vrijdag 15 juni om 17.00 uur officieel geopend door ambassadeur Lewis D. Belinda van Uganda. De expo sitie-locaties zijn t/m 25 juni ge opend van maandag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zondag van 12.00 tot 17.00 uur. De trekpop van kunstenares Suzanne Boonstoppel was te zien tijdens één van de eerste Kunstschouws. Muziektheater Sechuan Opera vertegenwoordigt een stuk eeuwenoud cultureel erfgoed uit China. Het gezelschap brengt vandaag (woensdag) in samenwerking met het Duitse Meta Theater Münich een eenmalige voorstelling van Lady Macbeth en andere moordvrouwen in de Rotterdamse Schouwburg. Een muzikale en theatrale voorstelling be staande uit drie delen, voorafgegaan door een instumentaal werk. Humor, beweging, percussie en unieke solozang vor men de pijlers waarop het stuk rust. Annemarie Zevenbergen Sechuan is met honderd miljoen inwoners de dichtsbevolkte provincie van China. Het gebied dankt zijn naam aan de vier ri vieren die het gebied doorkrui sen. Se betekent vier en Chuan rivier. Het zeer vruchtbare ge bied levert voornamelijk rijst en thee. De talloze moerbeibomen leveren de grondstoffen voor de zijderupsteelt. Zingende boots lieden, die de vier rivieren be voeren en de gezangen die de rijst en thee-oogst begeleidden legden de basis voor de eerste zangspelen. De voorlopers van de grote operatraditie in Sechu an. In de cultuur van deze pro vincie speelt de Sechuan Opera al eeuwenlang een centrale rol. Het muziektheater van dit ge zelschap kenmerkt zich door onvergelijkbare solozang, de vrijheid in het spel, de rijkdom van de percussie en de humor van de komedianten. Vaste rollen Het programma van Lady Mac beth en andere moordvrouwen bestaat uit drie delen, voorafge gaan door een instrumentraal werk. In de voorstellingen van de Sechuan Opera wordt ge bruik gemaakt van vaste rollen. Zo is Huaiyu Jing Meng (Hu- aiyu's ontmoeting in de droom) een stuk voor de jonge sheng en een jonge dan. Het verhaal ver telt over Huaiyu's genezing door de bosgeest Lianniang in vrou wengestalte, waarna dit tweetal in het huwelijk treedt. Weer te rug in het dagelijks leven trouwt Huaiyu echter opnieuw. Lian niang bezoekt hem in een droom, waarvan Huaiyu zo schrikt dat hij niet meer wakker wordt. Het tweede deel Gun Deng (de kaarsenrollen) gaat over Pi Jin, een notoire gokker die het halve familevermogen al heeft verkwanseld. Als straf moet hij van zijn vrouw en doch ter met een brandende kaars op zijn hoofd de meest riskante op- De Chinese Sechuan Opera biedt muziektheater met solo zang, theater en percussie. drachten vervullen. Tot slot speelt de Opera Make- bai Furen (Lady Macbeth), een vrije bewerking van Shakespe are's stuk, in de stijl van de Sechuan Opera. Compleet met maskers, Chinese instrumenta le folklore met trommels en gongs, solo- en koorzang en be weging. De artistieke leiding is in han den van Tian Mansha, die in haar land haar sporen ruim schoots verdiend heeft door haar expressief theatrale aan pak. De spelers zijn afkomstig van de theater academie Chen- du in de Chinese provincie. Sechuan Opera, Lady Macbeth en andere moordvrouwen. Schouwburg Rotterdam, van daag, woensdag, 20.15 uur. Picture This is de titel van de toneelvoorstelling waarmee dertien jongeren het komend weekend in theater Vestzak'99 in Vlissingen hun tweejarige opleiding aan de Zeeuwse Ama teurtheaterschool De Ambitie afronden. Zij kregen een jaar les in improvisatie, teksttoneel en fysiek spel en maakten vervolgens deze gezamenlijke productie. De Ambitie is een samenwerkingsproject van Scoop en het Zeeuws Centrum voor het Amateurtheater. door Ali Pankow De voorstelling is gemaakt on derregie van drama-docente Katinka van den Dool.Picture is niet één bestaand stuk, maar fragmenten uit verschil lende toneelstukken gecombi neerd met enkele scènes die vanuit eigen improvisaties zijn ontstaan", zegt Van den Dool. Zij streeft ernaar alle deelne mers recht doen in zo'n eindpro- ductie. Dat wil zeggen dat alle cursisten een gelijkwaardig aandeel in de voorstelling krij gen. Er is creativiteit voor nodig om die stukken te vindenZe lig gen meestal niet klaar. De regisseur legde haar groep aan het begin van het seizoen drie keuzes voor. De voorkeur naar Picture d°nge uitgaven van James °ond zijn deze week te gast in Zeeland. Niet in levende lijve, Naar op het witte doek van Ci ne City Vlissingen en De Ko- Nng Hulst zijn de Spy Kids wel bijna tastbaar. De film ver- elt het verhaal van Carmen en Nh- die hun ontvoerde ouders moeten redden. Met hulp van minivliegtuigen en onderzeeërs ilagen ze natuurlijk in die mis- Sle He Vlissingse bioscoop 1 combineert de vertoning van- aag (woensdag) met een gala oor kinderen, waar de mooist I gedoste geheim agent of ga- gast een prijs kan winnen. This. Het verhaal speelt zich af in een jongerencafé. Het omvat 25 korte scènes die alle iets ver tellen over het leven en de rela ties van de jeugd in dat café. Doorgaande rode draad in het verhaal biedt de afwezigheid van Cindy, één van de stamgas ten. Ze is tegen de verwachting van de anderen in niet komen opdagen. In de loop van het stuk wordt duidelijk waarom ze niet komt. Het feit dat de Zeeuwse Kome die het afgelopen seizoen een stuk op het repertoire had dat zich afspeelde in een café, kwam als een welkom geschenk. Deze Vlissingse toneelvereniging bracht de bijzondere productie 'Overgewicht, onbelangrijk: Vormloos', overigens ook onder regie van Katinka van den Dool. „Ga nou nog niet afbreken, laat die kroeg nog maar even staan", adviseerde ze dan ook de be trokkenen bij de Zeeuwse Ko medie. „We hebben het interieur wat aangepast met posters, maar de vormgeving van het ca fé is prima bruikbaar", aldus Van den Dool. De cursisten van de Ambitie va riëren in leeftijd tussen de vijf tien en negentien jaar. „De groep is dus zeer divers", con stateert de regisseur. Opvallend is verder dat de jongens met ze ven deelnemers net in de meer derheid zijn. Dat is verrassend want jongens hebben vaak te veel schroom om toneel te gaan spelen. Binnen de huidige Am- bitiegroep blijkt echter niks van terughoudendheid. De jongeren hebben er veel zin in het komend weekend hun spelkwaliteiten aan het publiek te tonen. Hun opleiding aan de Amateurthea terschool wordt hiermee beëin digd, maar de meeste cursisten blijven wel actief binnen het Zeeuws amateurtoneel. Een deel van hen is geselecteerd voor de nieuw te starten jongeren groep bij de Zeeuwse Komedie in Vlissingen, enkele anderen vinden hun weg wellicht bij het Middelburgs Theater die het ko mend seizoen ook weer met een eigen jongerenafdeling gaat draaien. Picture This in het Vestzak'99 in Vlissingen wordt opgevoerd op vrijdag 15 juni en zaterdag 16 juni, aanvang 20.15 uur en op zondag 17 juni om 15.00 uur. Auto's met op het dak gemonteerde woorden vormen dichtregels aan de Maas. Het toeval bepaalt de poëzie. Geen zorgvuldig gecomponeer de gedichten, maar losse woorden die zinnen of delen van zinnen gaan vormen. Dat is het uitgangspunt van het project Traffic Talks dat onderdeel uitmaakt van het 32-ste Poetry International Festival in Rotterdam (16 t/m 22 juni). Vieren twintig auto's met grote, op het dak gemonteerde woorden rijden door de stad. De verkeerssituatie maakt uit welke zin nen de auto's al dan niet vormen. Poëzie schrijven krijgt hier mee een geheel andere dimensie. De jongeren van Amateurtheaterschool De Ambitie ronden hun tweejarige opleiding af met een verhaal dat zich afspeelt in een jonge rencafé. foto Ruben Oreel door Annemarie Zevenbergen Een woord roept iets op in het hoofd van een lezer. Twee of drie woorden kunnen een zin vor men. Soms worden zinnen door de combinatie van klanken van hun woorden, door hun ritme en door hun betekenis poëzie. Dat is wat dichters voor ogen heb ben, zinnen schrijven die op raadselachtige wijze poëzie worden. Maar dan kan ook an ders meent performance-kun stenaar René Oey. Hij is de be denker van het project Traffic Talks. Gedurende de week van Poetry International zal poëzie 'geschreven' worden in de stra ten van Rotterdam en omge ving. Niet op een statische ma nier met pen en papier, maar actief en bewegend. Vieren twintig personenauto's met op het dak gemonteerde woorden, rijden tijdens de festivalweek door de stad in een zorgvuldig ontworpen choreografie. Een woordendans op vier wielen, waarbij het toeval bepaalt wat er te lezen valt. De route die de auto's rijden is van tevoren uitgestippeld, maai de verkeerssitiatie bepaalt de tekst. Daar waar de auto's el kaar 'ontmoeten', voor ver keerslichten, in de file, op par keerplaatsen, ontstaan zinnen en regels. Die vallen uiteen zo dra de voertuigen zich weer in beweging zetten en zich tot an dere combinaties samenvoegen. Zo kunnen de voorbijgangers, de lezers, voor hun ogen zien ge beuren wat er plaats kan vinden op het papier van een dichter. „Er is niet één gedicht bedacht op voorhand. Het is de toeval ligheid die het 'gedicht' of de zin bepaalt", vertelt Janita Monna, woordvoerster van Poetry. „Het hangt af van de verkeerssituatie wat er te lezen valt. Zo kan de ene auto nog net wel het kruis punt over en de ander moet wachten. Hoe dat gaat heeft niemand in de hand." De woorden die de auto's mee voeren zijn bedacht door schrijfster en beeldend kunste nares Maria Barnas. Met de aankomst van alle festi- valdichters in de Traffic Talks auto's en een optreden van Nel son Mandela's praise poet Zola- ni Mkiva wordt Poetry Interna tional zaterdag geopend. Tussen 19.30 en 20.00 uur ko men alle dichters die aan Poetry deelnemen, aan in de voertuigen van het auto-poëzieproject. Zo- lani Mkiva opent vervolgens het festival met een speciaal lof dicht op Poetry International. Mkiva kreeg internationale be kendheid toen hij in 1990 het vrij latingsfeest van Nelson Mandela opluisterde met zijn voordracht. Ook treden de voor malige poet laureate van de Ver enigde Staten Robert Pinsky en de grand old man van de Neder landse dichtkunst Leo Vroman voor het voetlicht. Het 32-ste festival Poetry Inter national wordt gehouden van zaterdag 16 tot en met vrijdag 22 juni in de Rotterdamse Schouwburg. Tijdens het poëziefeest, met veertig dichters uit alle wind streken, is er speciale aandacht voor kinderpoëzie, het werk van Nobelprijswinnares Wisla- wa Szymborska en dat van de Rotterdamse dichter J.H. Leo pold en nieuwe poëzie uit Mid den-Europa.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 9