PZC Haven Zierikzee br andge vaarlij k Nashuatec ontkent banden met Burgers 15 Rau ziet zijn stadskantoor groeien Ouderen durven niet met scootmobiel op pad te gaan Transportraad bepleit praktijkexamen voor bestuurder motorboot Hulpverleners kunnen niet overal bij Provincie respecteert stemming Koewacht Zeven gewonden door botsing in Z-Vlaanderen zeeuwse almanak Verlangens waarin opgenomen de Zierikzeesche Nieuwsbode 1844 - 1998 NOORD woensdag 13 juni 2001 rioor Marcel Modde ZIERIKZEE - De brandweer van Schouwen-Duiveland maakt zich zorgen over de veiligheid in de haven van Zie rikzee. Met name de slechte be reikbaarheid van de schepen verdient volgens centraal com mandant F. Pijnenborgh een ge richte aanpak. Hij sluit zich daarmee aan bij herhaalde kri tiek van havenmeester R. Vis- scher op dat punt. „De zorg is er al jaren, maar er gebeurt niets mee", stelt Visscher. De getijdehaven van Zierikzee is één van de drukstbezochte aanlegplaatsen in Nederland in z'n soort. Daarbij gaat het om een mix van pleziervaart, char ters, beroepsvissers, vracht vaarders en rondvaartboten. De afgelopen jaren is het aantal be zoeken flink toegenomen en daarmee ook de druk op de veiligheid in het gebied, consta teren havenmeester en brand weercommandant. Bij calami teiten is er volgens beide gezagsdragers onvoldoende mogelijkheid voor snel en ade quaat ingrijpen tekort. Zo zijn brandweerlieden bij laag water aangewezen op stei le, smalle trappetjes naar de aanlegsteigers. Tijdens het hoogseizoen liggen de jachten in deNieuwe Haven bovendien re gelmatig tot zes rijen dik tegen elkaar aan afgemeerd. Zou er in die opeengepakte massa brand uitbreken, dan zijn de gevolgen met te overzien, stellen Pijnen borgh en Visscher. Keuzes „We houden scherp toezicht en proberen de boten zo goed mo gelijk neer te leggen. Daar zijn geen wetten of regels voor. Als de haven vol ligt, moet je ge woon hopen dat er niks gebeurt. Zierikzee heeft een open haven aan een populair vaarwater. Je doorConny van Gremberghe KOEWACHT - Gedeputeerde Staten van Zeeland zijn giste ren teruggekomen op het eerder genomen beleidsvoornemen om de kern Koewacht in te delen bij de nieuw te vormen gemeente Oost-Zeeuws-Vlaanderen. Het college van GS vindt dat de voorkeur van de inwoners van Koewacht, die zich zaterdag in een referendum in meer derheid uitspraken voor aan sluiting bij Midden-Zeeuws- Uaanderen, gerespecteerd moet worden. Reden voor het provinciebe stuur om nu een aangepast voorstel voor te leggen aan Pro vinciale Staten om de gemeente Axel één en ongedeeld over te laten gaan in de nieuw te vor men Kanaalzone-gemeente. Het dagelijks bestuur van Axel reageerde gisteren verheugd op het herzien GS-voorstel. Het provinciebestuur kon wei nig anders dan op het eerste voorstel - om Koewacht bij Hulst te voegen - terug te ko men. De opkomst bij het eerste Zeeuwse referendum was boven verwachtingen (opkomstper centage 81,78 procent). Dat van de Koewachtenaren bijna 57 procent zich uitsprak voor aan sluiting bij 'midden' en 43 pro cent voor aansluiting bij 'oost' wasvoor GS een meer dan dui delijk signaal. Namens het gemeentebestuur van Axel reageerde wethouder ^anSchaik op het GS-besluit. „Dit is gewoon perfect. Wij gin gen er als bestuur van uit dat de uitslag van het referendum bin dend zou zijn. GS hebben zich daar ook aan gehouden. van Schaik verwierp met kracht aantijgingen in de media als zou er saterdag behoorlijk geron seld zou zijn.Vrijdag 29 juni spreken de Provinciale Staten mch uit over het herindelings- voorstel voor Zeeuws-Vlaande- ren. (Advertentie) elke zondag www.hotelarion.nl Grand Hotel Arion Tel: 0118-410502 kunt de mensen toch niet terug sturen? Er moeten keuzes wor den gemaakt tussen de verschil lende gebruikers. Voller kan het hier niet worden. Visscher is al 24 jaar haven meester in Zierikzee. Al die tijd is zijn werkteiTein bespaard ge bleven van ernstige branden. Maar nu de druk op de haven toeneemt, wordt ook de roep om maatregelen sterker. Reeds dooi de voormalige gemeente Zierik zee werd gesproken over een herinrichting van het havenge bied. Verder dan plannen kwam het niet en dus werd in de praktijk ook niets gedaan met de kritiek op de veiligheidssituatie. In middels heeft de gemeente Schouwen-Duiveland een werkgroep ingesteld die de ver schillende knelpunten en moge lijke oplossingen van de Nieuwe Haven nog eens op een rij gaat zetten. De bereikbaarheid in en van de jachten mag daarbij niet langer ontbreken, vindt de brandweercommandant. „Eigenlijk is dat iets wat ons momenteel veel meer zorgen baart dan de veiligheid op de jachten en het water zelf. Maar dat geldt voor de hele binnen stad van Zierikzee. Met al die auto's en dat publiek is er voor de hulpdiensten bijna geen doorkomen aan. Ik bedoel, wat heb je straks aan een mooi cala miteitenplan wanneer je de plek des onheils amper kunt berei ken?", stelt Pijnenborgh. Burgemeester J. Asselbergs deelt de zorg van zijn gezagdra gers. „Dat heb je op vele plaat sen als er brand uitbreekt. Het is niet de meest ideale situatie, De grote drukte in de Zierikzeese getijdehaven baren zowel de brandweercommandant als de haven meester grote zorgen. foto Pieter Honhoff maar dat wil niet meteen zeggen dat het onverantwoord is. Over de herinrichting wordt al gerui me tijd nagedacht. Als er enig zicht komt op daadwerkelijke uitvoering van die plannen, wat ik van ganser harte hoop, dan zal aan die problematiek zeker aandacht aan worden besteed." De omstandigheid is inherent aan het historische karakter van Zierikzee, voert Asselbergs aan. Hij wijst in dat verband op de smalle straatjes van het Ha venkwartier weer inmiddels parkeermaatregelen zijn geno men. „Dat krijg je nooit opti maal." Het uit gestapelde driehoeken opgebouwde nieuwe gemeentehuis is gelegen op een eveneens driehoekig perceel grond. door Piet Kleemans ZIERIKZEE - Hij heeft onder meer bankgebouwen, appartementencom plexen, een discotheek en een stads kantoor ontworpen: architect Th. Rau. In Zierikzee ziet de oprichter van het Amsterdamse Rau Partners Archi- tekten een van zijn jongste creaties - het nieuwe Schouwse gemeentehuis - in snel tempo groeien. Rau volgt de bouw op de voet en ziet reikhalzend uit naar de ingebruikname en de landschappe lijk inpassing van het spraakmakende gebouw. „Want dat wordt nog heel spannend." Rond het nieuwe bestuurlijke centrum komt een parkachtig landschap. Een heel belangrijk onderdeel van de bouw, vindt Rau. „Het samenspel met de om geving is cruciaal." Ieder nieuw ge bouw is voor Rau een uitdaging. „We beginnen elke keer weer bij nul. We zijn nu ook bezig met een nieuw stadskan toor in Middelburg en dat wordt weer heel anders dan het gemeentehuis in Zierikzee. Ons handelsmerk is niet het uiterlijk van onze ontwerpen, maar de manier waarop ze tot stand komen. Respect voor de omgeving is ontzettend belangrijk. Voordat ik het nieuwe ge meentehuis ontwierp heb ik daarom bij een antiquariaat in Zierikzee heel oude kaarten bestudeerd en op me in laten werken. Vervolgens sloeg Rau aan het tekenen. „Meestal maak je dan toch snel zo'n vijftien tot achttien ontwerpen. Op een bepaald moment weet je dan gewoon 'dit is 'm'. Dat moment geeft je echt een enorme kick." Rau benadrukt het be lang van het samenspel tussen archi tect, opdrachtgever en bouwer. Het ego van de architect is niet belangrijk en dat van de andere spelers ook niet. Waar het om gaat is de dialoog. Zonder dialoog geen ontwerp-proces. Rau: „Bij elkaar is het een orkest. De architect is niet meer dan een onderdeeltje van dat orkest." Onbeschoft Dat het gebouw aan de rand van Zierik zee omstreden is, is Rau niet ontgaan. Op zich had Rau geen moeite met de kritische opstelling van de Schouwen- Duivelanders. „Daar raak je als ont werper aan gewend. Dat hoort er ge woon bij en het is ook nuttig, want kri tiek houdt je scherp. Maar ik ben ook als mens aangevallen. Ik heb echt héél vervelende telefoontjes en soms ano- luchtfoto Aero Lin Photo BV nieme e-mails gehad. Ik ben door sommige mensen op onbeschofte wijze benaderd. Uitgescholden voor een or dinaire crimineel die zich laat misbrui ken door de gemeente Schouwen-Dui veland. Dat heeft mij pijn gedaan." Rau geeft grif toe dat het bouwen van zo'n gebouw op juist die gevoelige plaats zeer ingrijpend is. „Natuurlijk maakt dat veel los. Daarom zijn wij daar samen met de gemeente Schou wen-Duiveland ook heel zorgvuldig mee omgegaan. We zijn het hele eiland over gesjeesd en overal presentaties verzorgd. Ik weet echt niet wat we nog meer hadden kunnen doen. Natuurlijk zullen er altijd mensen blijven die mop peren op het gebouw, maar ik ben ervan overtuigd dat als het gebouw helemaal klaar is en de omgeving ingericht de kritiek plaats zal maken voor trots." door Richard Hoving MIDDELBURG - Leverancier van kopieerapparaten en prin ters Nashuatec pleit waarne mend burgemeester D. Burgers van Middelburg vrij. Volgens een woordvoerder is hij nooit betrokken geweest bij het Bos sche bedrijf. De gemeente Al melo stelt niettemin een onaf hankelijk onderzoek in naar de rol van Burgers bij de overname van de huisdrukkerij door Nas huatec. Burgers was van oktober 1997 tot maart 1998 waarnemer in Almelo. In deze periode onder handelde de gemeente met de NRG-Groep (Nashuatec, Ricoh en Gestattner) over de verkoop van de huisdrukkerij. Op amb telijk en politiek niveau deed toen het gerucht de ronde dat de burgemeester adviseur was bij Nashuatec. De Almelose gemeenteraad drong eerder deze week aan op een onderzoek naar de rol van Burgers. Belangenverstrenge ling werd niet uitgesloten. Aan leiding was de ophef die in Mid delburg is ontstaan over het betaald advieswerk van Bur gers voor ING Car Lease. Dit be drijf uit Den Bosch was in voor een leasecontract met de politie Zeeland, waarvan Burgers sinds zijn komst in juli 2000 korpsbeheerder is. Het nieuws uit Middelburg gaf voeding aan het gerucht dat in Almelo de ronde deed. Keurig netjes Volgens woordvoerder A. Zon dag van Nashuatec is Burgers 'nooit adviseur geweest' van het bedrijf. De contacten tussen Nashuatec en de gemeente Al melo dateren van voor de komst van Burgers naar de Overijssel se gemeente, zei Zondag giste ren. Over het onderzoek van de gemeente Almelo maakt het be drijf zich 'geen enkele zorgen'. „Alles is keurig netjes gegaan." Het Almelose college van B en W heeft besloten de gemeenteraad tegemoet te komen en een onaf hankelijke commissie in te stel len. Volgens gemeentewoord voerder I. van Tuinen zijn de geruchten schadelijk voor de gemeente en Burgers. Zo zegt voorzitter M. Trommel van de Almelose GroenLinks- fractie dat Burgers bij de NRG- door Ali Pankow ZIERIKZEE - Het komt vaak voor dat een elektrische rolstoel alleen binnenshuis wordt ge bruikt of dat een scootmobiel ongebruikt in het schuurtje blijft staan. Veel ouderen vin den het eng om met zo'n ding de straat op te gaan en berusten dan maar in hun isolement. Voor deze mensen, maar ook voor fanatieke rijders met deze voertuigen, wordt in augustus een cursus rijvaardigheid gege ven. Initiatiefnemers zijn de Stich ting Welzijn Ouderen (SWO), de Stichting Gehandicapten Be leid Schouwen-Duiveland, vei lig verkeersorganisatie 3VO en het Regionaal Orgaan Veilig Verkeer Zeeland (ROVZ). Zij hebben drie theorie- en prak tijklessen ontwikkeld waarin de hindernissenen problemen voor de weggebruikers in Zierikzee aan de orde komen. De cursus is opgezet in samen werking met de firma Beenhak ker uit Kapelle/Biezelinge, le verancier van rolstoelen en scootmobiels. Woordvoerder E. Haers van dit bedrijf is enthousiast over het initiatief. Hij tekent voor de 'zorg' rond de aanschaf van der gelijke voertuigen. Onderzoek en voorlichting zijn van groot belang, weet hij inmiddels uit ervaring. Is de oprit bij de wo ning wel breed genoeg? Is er een stallingsmogelijkheid? Is er een stopcontact voor het opladen beschikbaar? Het zijn allemaal zaken die vooraf bekeken moe ten worden. Overwinnen W. Hefti en E. de Vries van de Stichting Gehandicapten Be leid weten dat mensen soms heel wat schroom moeten overwin nen om zich met zo'n aangepast voertuig in het verkeer te bege ven. „Anderzijds zijn er ook circusartiesten bij die het leuk vinden om lekker door te scheu ren", zegt Hefti. Ook voor die mensen is het goed door zo'n rij- vaardigheidstraining te leren dat ze op een voetpad of op de drukke markt niet met dertig kilometer per uur kunnen rij den, vindt hij. Adviseur H. Post van 3VO meent dat in het kader van de WVG-voorzieningen wat te veel mensen zo'n scootmobiel is aan gepraat. Volgens hem dienen de gebruikers toch goed te beseffen welke keuzes ze als weggebrui ker moeten maken. De wetge ving biedt hen de mogelijkheid als voetganger gebruik te ma ken van het trottoir. In elektri sche rolstoel of scootmobiel mogen ze echter ook gebruik maken van het fietspad en een scootmobielrijder kan in som mige gevallen ook voor de rij weg kiezen, in navolging van de bromfietsers. Ook het maken van verantwoorde keuzes daar in komt aan de orde in de rij- vaardigheidstraining. Gratis Directeur J. de Looff-de Wild van SWO is blij met de financië le bijdragen die het ROVZ en de gemeente Schouwen-Duive land ervoor beschikbaar stellen. Daardoor is het mogelijk de cur sus gratis aan de deelnemers aan te bieden. De Looff hoopt op een grote respons. Volgens haar maakt het gebruik van aange paste voertuigen ouderen niet alleen mobieler, maar komen er ook veel meer sociale contacten binnen hun bereik. De rij vaardigheidscursus wordt gegeven op de donderdagen 23 en 30 augustus en op 6 septem ber. Er wordt een theoretisch deel verzorgd, daarna volgt de praktische training op het par keerterrein van het MFC in Zie rikzee en tenslotte wordt op de laatste donderdag een geza menlijke tocht naar de markt op het Havenplein gemaakt. Deelnemers die er tegenop zien die eerste tocht naar de cursus zelf met hun rolstoel of scoot mobiel te maken, kunnen een beroep doen op de teletaxi. Doel is uiteraard dat ze na de training de trip wel zelfstandig durven te ondernemen. door Maurits Sep WOLPHAARTSDIJK - Be stuurders van snelle motorbo ten moeten behalve een theorie examen ook een praktijkproef afleggen voordat ze hun klein vaarbewijs krijgen. Dat advi seert de Raad voor de Trans portveiligheid (RVTV) naar aanleiding van een dodelijk on geval op het Veerse Meer bij Wolphaartsdijk op 3 juli 1999. Daarbij overleed een windsur fer nadat hij was aangevaren door een waterskiboot. De bestuurder van de waterski boot heeft gehandeld in strijd met de theorie die hij heeft ge leerd voor het klein vaarbewijs, stélt de RVTV vast. Bij de intro ductie van het verplicht vaarbe wijs, tien jaar geleden, is geen praktijkproef ingevoerd. De Raad wil dat dat alsnog gebeurt, net zoals automobilisten een theorie- en een praktijkexamen moeten afleggen. „Het is be kend dat men zich dan beter aan de regels houdt", verklaart voorzitter J. Elias van de kamer voor de scheepvaart van de RVTV. Direct na het ongeval werd ver klaard dat de surfer zich in de speedbootbaan had bevonden en dat de opvarenden van de boot de omgeving wel goed in de gaten hadden gehouden. De RVTV komt nu tot tegenoverge stelde conclusies. De aanvaring vond plaats in een gebied waar maximaal 15 kilo meter per uur gevaren mag wor den. De waterskiboot voer bijna drie keer zo snel. De surfer heeft de boot vermoedelijk nooit ge zien, maar had ook niet hoe ven verwachten dat iemand daar zo snel zou varen, stelt de RVTV. Aanbeveling De aanbeveling voor een prak tij kproef kan niet onder in een la verdwijnen, maar er moet iets mee worden gedaan, zegt Elias. Het Koninklijke Nederlands Watersport Verbond en de ANWB hebben een jaar de tijd om erop te reageren bij het mi nisterie van Verkeer en Water staat. Dat moet uiteindelijk een besluit nemen en dat kenbaar maken aan de Raad Voor Trans portveiligheid. HOEK - Door een aanrijding tussen een Duitse personenauto en een taxi op de N61 ter hoogte van de Braakman zijn gister middag zeven personen gewond geraakt. Vijf van hen zijn naar een ziekenhuis gebracht. Het ongeluk gebeurde om half vijf toen de bestuurder van de Duitse auto linksaf de Savoyja- ardslaan in wilde slaan en daar bij geen voorrang gaf aan de te gemoetkomende taxi. groep op de loonlijst stond als adviseur. Trommel heeft dit van de ambtelijke organisatie ver nomen. „Destijds werden vijf offertes uitgebracht op de over name van de huisdrukkerij. De NRG-groep bleek niet de goed koopste en beste partij. Het ver baasde iedereen dat deze firma de drukker mocht overnemen", zegt de voorman van Groen- Links. Hij zegt zich te baseren op informatie van de onderne mingsraad van de betrokken drukkerij. Volgens Trommel heeft Burgers bij zijn aantreden niet kenbaar gemaakt dat hij adviseur was bij de NRG-groep. Burgers ontkende eerder al met klem in de PZC dat hij adviseur is geweest bij Nashuatec. Over het onderzoek in Almelo zei hij: „Ze doen maar." Dat Vlissingse meisje wordt alweer acht. De naderende verjaardag maakt zowel haar als haar ouders en grootouders onrustig. De aankomende jarige vanwege alle cadeautjes die in het ver schiet liggen, ouders en grootouders omdat ze al ja ren niet meer kunnen verzin nen iaat de kleine meid bui ten haar omvangrijke collec tie speelgoed nog kan verblij den. Gelukkig voorzag de jonge dame in een verlanglijstje. De vertedering die het lijstje opriep bij de opa's en de om a's was groot. Vol trots lazen de ouders voor wat hun doch ter aan prettig eenvoudige zaken ambieerde: een knuf felbeest, tekenspullen, spul letjes voor haar winkeltje, een schrijfschrift: hun oogap pel was blijkbaar ontsnapt aan de verdervende en peper dure invloed van de machtige elektronische speelgoedin dustrie en vertoonde ook nog geen verontrustende prepu- berale trekjes. HoewelHelemaal onder aan stond nog iets wat ze aanvankelijk nauwelijks konden ontcijferen. Toen trad de ontnuchtering in. 'Een steereejoo' stond er.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 35