Het is vooral erg voor de kinderen Een blik op de kustlijn PZC ufH/, Uitbundige bloemen en donkere tinten in stadhuis Terneuzen Kunstenaar Sjer Jacobs leent beeld uit aan Vismarkt Middelburg Politie moet alerter zijn op discriminatie Armeens gezin moet Nederland verlaten 16 Boete voor bezit neppistool kunst cultuur lezers schrijven Leasen Staatsbos WAO II Brassband krijgt subsidie Cornelis Oree! was met NV Haven vergroeid woensdag 13 juni 2001 door Edith Ramakers VLISSINGEN - Noené en Gar- nik maken een verslagen in druk. Het Armeens echtpaar en hun twee kinderen hebben zo juist de definitieve afwijzing ontvangen. Zodra de handteke ning van de staatssecretaris van Justitie hen bereikt, gaan de 28 dagen tellen en staan ze op straat. „En wat dan? Dan heb ben we niets meer. Geen papie ren, geen geld, geen toekomst", zegt Noené en ze staart uit het raam. Het gezin wil liever niet praten over de toekomst. Ook hun ach ternaam geven ze niet prij s en ze huiveren voor een foto. Ze kun- MIDDELBURG - Voor het bezit van een aanstekerpistool is een 29-jarige Middelburger giste ren veroordeeld tot vierhonderd gulden boete, waarvan de helft voorwaardelijk. De Middel burgse politierechter legde de straf op, omdat het aansteker pistool - dat veel lij kt op een pis tool van een bepaald merk - ver boden is volgens de wet wapens en munitie. Met een dergelijk wapen worden vaak overvallen gepleegd. De verdachte zei dat hij het pistool wilde verkopen. nen niet overzien wat daarvan de gevolgen zijn. Aan hun twee kinderen, Ani en Garik, hebben ze de slechte boodschap van de uitwijzing nog niet verteld. „Want voor hen is het het erg ste", zucht Gamik. „We leven voor onze kinderen en die zijn hier gelukkig." Het lijkt telkens alsof het be richt nog niet tot hen is doorge drongen. Ze hopen op een ver lenging van hun inmiddels tweeënhalf jarig verblijf in Vlis- singen. Tegen beter weten in, want het oordeel van de presi dent van de rechtbank is maar voor een uitleg vatbaar: „Hoe wel de situatie in Armenië zorg wekkend is, is die niet zodanig dat vreemdelingen afkomstig uit dat land in het algemeen zonder meer als vluchtelingen kunnen worden aangemerkt. Verzoekers moeten aannemelijk maken dat er feiten en omstan digheden bestaan die hun vrees voor vervolging in vluchteling- rechtelijke zin rechtvaardigt. Daarin zijn deze verzoekers niet (Advertentie) Galerie - Kunsthandel 19e en 20e eeuwse j Vlaamse en Hollandse Meesters g o.a. Latemse school Inkoop - Verkoop Terneuzen centrum 4531 GN, Blokken 3-4, tel. 0031(0)115-621643 of 0031(0)6 51368269. Open: dinsdag - woensdag en zondagmiddag van 14.00 tot 17.00 uur en op afspraak. www.contrasten.nl Veel meer huishoudens hebben een soortgelijke brief ontvan gen. In Vlissingen zijn dat er naar verwachting al vijf. „En er zullen er meer volgen. Ik ver wacht dat er op onze school on geveer in elke groep zeker twee gaten gaan vallen", reageert Ad Clarisse van de Ravensteijn- school. Hij heeft een van de Ar meense kinderen in zijn klas. „Het is schrijnend wat er met de kinderen gebeurt. Deze kinde ren kwamen getraumatiseerd bij ons terecht en nu zijn ze er juist weer een beetje bovenop. Ze zijn heel gemotiveerde leer lingen." Garik stotterde bijvoorbeeld toen hij net op school kwam. Daarvan heeft hij geen last meer. „Je weet dat hen dit lot bo ven het hoofd hangt. Leer krachten maken er vanaf het be gin ook het beste van. Maar we doen deze kinderen te veel on recht aan. Er wordt met hen ge sold. Ze zitten zo weer vol met spanning." Garnik knikt. Zijn zoon denkt nog weieens aan vroeger. „Hij zegt dan tegen mij: de politie komt niet meer hè, papa? Ze slaan uw tanden niet meer uit uw mond." Door de nieuwe vreemdelingen wet, die 1 april is ingegaan, ko men uitgeprocedeerde asielzoe kers in de problemen. Ze staan 28 dagen na hun definitieve uit wijzing op straat. Veel vluchte lingen zijn tijdens hun vlucht hun papieren kwijtgeraakt. Ambassades slagen er vaak niet in papieren snel klaar te maken en zonder papieren besta je niet. „Wij hebben ook geen papieren. Wat we straks moeten doen als het allemaal doorgaat? Ik weet het niet", zegt Noené. „We heb ben hier geen familie. En terug gaan kan ook niet, want daarom zijn we gevlucht. Als het niet zo erg was waren we daar geble ven. Daar wonen mijn ouders en mijn hele familie. Maar mijn man is daar niet veilig." In de Vlissingse gemeenteraad bepleiten GroenLinks en de SP opvang voor asielzoekers die op straat komen. „We kunnen hun dit niet aandoenZe gaan straks een zwervend bestaan leiden", zegt T. de Roos van de SP. Ze vindt het onbillijk dat vluchte lingen eerst hoop is gegeven dat ze hier mogen blijven. Na twee ënhalf jaar, ik heb ook al zeven jaar gehoord, moeten ze ver trekken. Als we vluchtelingen wegsturen, hadden we dat me teen moeten doen." Wegstoppen Volgens haar zou die houding door iedereen geaccepteerd worden. Ook door de vluchte lingen zelf. De nieuwe wet zou op nieuwkomers toegepast moeten worden. „Deze mensen hebben hier een nieuw leven op gebouwd. Trouwens, we hebben onze mond vol over opvang van asielzoekers. Alsof we zo ruim hartig zijn. Maar wat we doen, is niet meer dan ze wegstoppen in kleine kamertjes waarin je am per kunt leven." „Klein is niet erg", reageert Garnik. „Hier in Nederland is het rustig voor mijn kinderen." Georgette van Noppen bekijkt Vlissingen door camera door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Kunstenares Georgette van Noppen (Rotter dam, 1971) heeft een haat-liefde verhouding met Vlissingen. Ja renlang was het de plek waar ze alleen maar weg wilde, tot ze zich afvroeg waarom zoveel toe risten de badplaats bezoeken. 'Wat heeft Vlissingen dan?' Sindsdien is de stad, en vooral de kustlijn, haar onderwerp. Op twee locaties aan het Bella- mypark in Vlissingen is op het ogenblik werk van Van Noppen te zien. Onder de titel Een nieuw getijde zijn foto's te bezichtigen in de tentoonstellingskelder van De Bard Wereldmuziek. In gale rie El de Seo heeft Van Noppen invulling gegeven aan het the ma Souvenirdat ook sieraden- ontwerpsters Dani Tienpont en Barbara Voit heeft geïnspireerd. Het werk op beide locaties is nauw verwant. De basis vormen foto's die Van Noppen heeft ge maakt in Vlissingen. Met haar camera speurt ze het strand af naar composities die haar be vallen. In De Bard zijn enkele foto's te zien van een schemer achtig Vlissingen in de mist, maar die zijn niet representatief voor Van Noppens werk. Zoals ze zelf aangeeft is haar blik doorgaans verticaal gericht en niet horizontaal. Wat ze op het strand kan vinden, interesseert haar. Ze zoekt de schoonheid van het detail - een mooi ge kleurde kwal en een stukje zee wier die samen een bloem lijken te vormen, schelpen, een opval lende kleurencombinatie in een hoop vuileen dode vogel. De fo to's die ze daarvan maakt, pre senteert ze op een opvallende manier. Afgedrukt op linnen in combinatie met wrakhout (in De Bard), in een met gevonden glas en zand versierde lijst of als decoratie op een zelfgemaakte souvenirdoos (in El de Seo). „Het is niets voor mij om mijn Een van de tentoonge; ilde werken van Georgette van Noppen. foto Ruben Oreel foto's in een lijstje te stoppen en op te hangen", vertelt Van Nop pen. „Ik moet iets met die beel den doen." Daardoor legt ze vanuit de fotografie, die jaren lang alleen een hobby was, een link naar schilderkunst en beeldhouwkunst, disciplines waarnaar haar interesse als kunstenares aanvankelijk uit ging, „Ik heb altijd voor mezelf gefotografeerd. Mijn grote lief de is schilderen, werken vanuit mijn fantasie. Schilderen gaat altijd gepaard met emotie en bij mij betekende dat een beweging van boven naar beneden, de ene dag alles, de andere dag niets. Er zat geen constante in. In deze expositie zit een lijn. Ik ben gaan fotograferen aan de hand van één thema en heb daar an derhalf jaar de tijd voor geno men Aan het resultaat zie ik dat dat werkt." Daaruit is de titel Een nieuw ge tijde te verklaren. Die slaat niet alleen op de locatie waar de fo to's zijn gemaakt en de zee als aanbrenger van haar onder werp, maar ook op een nieuw begin als kunstenares. Toen ze na een verblij f van vier j aar in de Verenigde Staten terugkeerde* naar Vlissingen, stond ze voor de vraag hoe ze als kunstenares verder wilde. Benauwend „In Amerika vond ik veel inspi ratie, maar Vlissingen inspi reerde me helemaal niet. Ik had het idee hier op adem te komen en dan verder te reizen, maar dat kwam er niet van. Ik zat maar op mezelf te vloeken. 'Ik moet weg, ik moet weg.' Ik vond Vlissingen benauwend. Veel te pittoresk, te veel toeristen. Te gelijk vroeg ik me af wat me weerhield weg te gaan. 'Er moet dan toch iets zijn', dacht ik." Ze ontdekte de grens van water en land en de schatten die daar ver borgen liggen, zonder dat ie mand er oog voor heeft. „Je ziet de schoonheid ervan pas in een bepaald kader. Voor mij is dat de lens van mijn camera. Het is af val, maar als ik door mijn came ra kijk is het een andere wereld. Het is de kunst van de natuur." Exposities: Georgette van Nop pen: Een nieuw getijde, t/m 29 juli in: De Bard Wereldmuziek in Vlissingen, do-zo van 13-18 uur, en: Souvenir, foto's van Van Noppen, sieraden van Dani Tienpont en Barbara Voit, t/m 29 juli in galerie El de Seo, Vlis singen, woe-za van 13-18.30 en zo van 14-17 uur. In het werk van Christophe DeNys uit Kortrijk komt de roos veel vuldig terug. foto Charles Strijd door Anita Tournois TERNEUZEN - In de hal en de passerelle van het Stadhuis in Terneuzen verzorgt het gemeen telijk instituut Toonbeeld sa men met de werkgroep Exposi ties Stadhuis de expositie 'Kunst over grenzen'. De deel nemende kunstenaars zijn af komstig uit West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Zeeuws- Vlaanderen en Walcheren. Schilderijen in olieverf en acryl, gouaches, reliëfs en videopre sentaties vormen de hoofdmoot. In de hal hangt werk van Giel Louws, afkomstig uit Middel burg en Bert Begijn, woonachtig in Hoek. De mens staat centraal in het werk van beide kunste naars. Louws is geobsedeerd door het gelaat. In verschillende tinten en minimale lijnen toont hij de menselijke emotie. Een gedeelte van het gelaat wordt uitgelicht, hetzij door gebruik van wit of door lijnenspel- Begijn werkt in donkere tinten, voornamelijk zwarten en brui nen. Zijn werken dragen namen als Tristesse en Ontferming. Ook hier is de menselijke ge daante wezenlijk onderdeel, vaag zichtbaar met hier en daar een witte lijn om de contouren te door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het was de plek die 't hem deed. Anderhalve maand geleden was de Limburgse kunstenaar Sjer Ja cobs in Galerie T in Middelburg om beelden af te leveren voor een expositie in de nieuwe aanbouw aan de Vis markt. Hij was meteen verliefd op het pleintje. Hij besloot het bronzen beeld van een kussend meisje, waaraan hij op dat mo ment bezig was, tijdelijk aan Middel burg uit te lenen. In bijzijn van de kun stenaar werd het beeld gisteren met een kus onthuld door wethouder R. Visser van cultuur. Kunstenaars plaatsen wel vaker hun beelden tijdelijk op locatie, bijvoor beeld in het kader van een kunstroute. Dat een beeldhouwer zijn jongste werk spontaan in bruikleen geeft uit enthou siasme over een locatie, komt minder voor, erkent Jacobs. „Ik kwam op dit markt je en dacht me teen dat het te gek zou zijn als mijn beeld hier zou staan", verklaart hij. „Ik vertelde het aan Lia Hector, de galerie houdster, en zij heeft er meteen werk van gemaakt. Meestal exposeer ik na tuurlijk in een galerie. Daar komt het kunstminnende publiek op af. Maar wat is mooier dan dat je beeld op een pleintje staat, waar misschien een fiet ser langskomt, nog eens omkijkt, af stapt en dan terugkomt, omdat hij je beeld zo mooi vindt?" In brons heeft Jacobs een meisje ver beeld dat voorovergebogen staat om een kus uit te delen. accentueren. Van hem zijn even eens de twee gouaches met een bovenlaag van witte verf, waar door de figuratie naar de ach tergrond verdwijnt. In de passerelle hangen grotere formaten van Jan de Brabande- re en Christophe DeNys uit Kortrijk. De Brabandere uit zich net als Begijn in zeer don kere kleuren. Ze doen denken aan herfst- of winterlandschap pen. DeNys houdt van bloemen. In zijn werken ziet men met re gelmaat een roos terug. Ook fruit - een citroen, een appel - of noten zijn te zien. Soms laat hij de verf bewust onderaan uitlo pen en schept hij franjes, zodat zijn schilderijen net doeken of wandtapijten lijken. Zijn kleur gebruik is uitbundig en zijn werk doet vrolijk aan. Van Marianne Stevens uit Gent zijn videopresentaties te zien en van Bavo Defurne een korte film. Vrijdagavond 15 juni be staat de mogelijkheid om met de kunstenaars in gesprek te gaan, in de presentatieruimte van het stadskantoor van Terneuzen. De tentoonstelling 'Kunst over Grenzen 'toten met 13 juli in het stadhuis van Terneuzen is dage lijks te bezichtigen tijdens ope ningsuren van het stadhuis. Volgens Visser kon zo'n beeld alleen maar met een kus worden onthuld. Ga degeslagen door een schoolklas van De Acaciahof, bezig aan de beeldenroute door Middelburg, gaf hij er één, maar die stond symbool voor de drie kussen waarmee mensen elkaar vaak begroe ten. Het beeld blijft tot het eind van het zo merseizoen in Middelburg staan. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge- weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. weken wachten op een neuro- chirurg uit Rotterdam, want hier is er geen. Ondertussen krijg je medicatie om de boel wat minder pijnlijk te laten zijn en daar zit je dan. Operatie wanneer, over een week, tweeo! drie of zes weken of maanden? Operatie en revalidatie hoeveel maanden? En nu nog alles bin nen vijftien maanden en dan WAO en je baan kwijt. En mai len naar minister Borst heeft ook geen zin, een enkel geval is voor haar niet interessant, ft ben zelf iemand die in de zorg werkt en dan lees je 'Er zijn geen handen aan het bed' en 'Er zijn zoveel WAO'ers'. Voor mij niet meer te rijmen. Ik wil de WAO niet in maar door de regeringen hun beleid is er geen andere keus. Om de kosten van wachtgelden te voorkomen en aan alle nega tieve publiciteit een eind te ma ken, stel ik voor de burgemees ter van Middelburg voortaan alleen nog maar te leasen. Als het dan uit de hand loopt kun nen we gewoon het leasecon tract opzeggen. Mocht onze Don onverhoeds ook het veld moeten ruimen als eerste Burger, dan staat ons niets anders te doen dan Spar van der Hoek te leasen als waarnemer van de waarne mer. Als die dan weer moet wor den teruggefloten, dan leasen we Don Burgers weer, enz. enz.. Dat is toch het ei van Columbus? LeenJobse Esdoornlaan 17 Middelburg De heer Kees Mol, Serooskerlce (W) karde 30 jaar over Walche ren, Noord- en Zuid Beveland (PZC, 11-06). Het lijkt er op dat hij door de monocultuur van Staatsbosbeheer (o.a. Poelbos, 80 ha.) het bos niet meer ziet.' Kan de heer Mol ook aangeven of er op Walcheren iets te ont- polderen is? Of doet hij dat lie ver ergens anders? A. Dirkzwager Oude Rijksweg 27 s'-Heer Hendrikskinderen Rob Dreesens MèanderhöfW Middelburg Hierbij wil ik mij aansluiten bij de brief van Hans Elzenga van 6 juni over de WAO in Lezers Schrijven. Ik zelf zit mede door de lange wachtlijsten in de zorg tegen de WAO op te hikken. Ne gen maanden zit ik nu thuis. Eerst drie maanden wachten op een opx'oep voor een neuroloog, dan onderzoeken en scan laten maken in Utrecht omdat hier de wachtlijsten te lang waren. Rustkuur van drie weken, deze sloeg helaas niet aan, weer een scan in Utrecht en dan twaalf MIDDELBURG - Brassband Zeeland, waarin de beste Zeeuwse amateurs spelen, krijgt 7500 gulden subsidie van de provincie. Het geld moet gebruikt worden voor het inhuren van (professio nele) dirigenten. Gedeputeerde Staten hebben dat gisteren be sloten. Het provinciebestuur volgt daarmee de aanbeveling van de Raad voor de Cultuur Zeeland. Die vindt dat het initi atief van de Brassband Zeeland een meerwaarde is voor de pro vincie. „Met name jonge talen ten hebben behoefte aan nieuwe uitdagingen, die vaak gevonden worden buiten de provincie.' De Brassband Zeeland kan er voor zorgen dat deze mensen hun hobby blijven uitoefenen binnen de provincie. Volgens de Raad voor de Cultuur staat de Brassband Zeeland voor kwali teit en kan het binnen de blaas muziek het paradepaardje wor den. De Brassband Zeeland wil zich binnen drie jaar kunnen meten met de betere brassbands in Nederland. Medio april trad de band voor het eerst op. door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Politie en jus titie in Zeeland moeten alert ra ken op de aanpak van klachten over discriminatie. Wanneer meer discriminatiezaken voor de rechtbank komen, durven mensen vaker melding te maken van discriminatie, stelt coördi nator Jack Geelen van het anti discriminatiebureau Zeeland. De Provincie Zeeland vraagt bijna drie ton aan minister Van Boxtel voor het anti-discrimi natiebureau. De minister heeft geld beschikbaar om de anti discriminatiebureaus in Neder land te professionaliseren. Met het geld moet in september of oktober een website worden geopend, waardoor het bureau dag en nacht bereikbaar is voor meldingen. Jack Geelen: „We hebben naast het hoofdkantoor aan de Edsonweg in Vlissingen vijf steunpunten bij de politie bureaus in Sas van Gent, Mid delburg, Goes, Zierikzee en in het zomerseizoen in Renesse. Maar met de website kunnen we mensen thuis steeds de meest actuele informatie aanbieden" De rijkssubsidie wordt ook ge bruikt om de folders en brochu res van het bureau te verbete ren. Daarnaast willen het bureau en de provincie samen politie en justitie een campagne opzetten om agenten en het openbaai'mi nisterie te doordringen van de ernst van discrimmatieklach- ten. Ook komt er een handboek voor politiemensen over de af handeling van discriminatie- klachten. „Van elke honderd meldingen komt er nu gemid deld één tot gerechtelijke ver volging," vertelt Geelen. „He! vergaren van bewijslast is een probleem omdat het vaak gaat om situaties met enkel woorden, zonder getuigen. De richtlijn schrijft voor dat elke melding van discriminatie die de politie krijgt naar het openbaar minis terie moet. Dat gebeurt nog te weinig, omdat politiemensen dat niet weten." Vorig jaar verwerkte het bureau meer dan tweehonderd meldin gen van discriminatie. Het bu reau krijgt een jaarlijkse subsi die van circa een ton. door Ben Jansen VLISSINGEN - Bij zijn af scheid als directeur van de NV Haven van Vlissingen werd hij getypeerd als de man die het Vlissingse havenbedrijf net zo goed kent als een scheepskat het vooronder. Cornelis Oreel, die eind vorige week overleed en vandaag wordt gecremeerd, was vergroeid met de NV Ha ven. Hij heeft er bijna 48 jaar ge werkt. Praat j e over de NV Havendan praat je over Oreel", zei de toen malige Vlissingse burgemeester T. Westerhout toen hij Oreel in 1978 een koninklijke onder scheiding opspeldde. Zeventien jaar oud trad Oreel in 1936 in dienst van het enkele ja ren eerder opgerichte stuwa- doorsbedrijfHij begon er als te lefoonjongen en doorliep de functies van stenotypist, chef expeditie, chef stuwadoorsaf deling, chef technische dienst, procuratiehouder en waarne mend directeur tot hij in 1968 directeur werd. Hij maakte de ontwikkeling van de NV Haven van Vlissingen mee van een be drijf met nog geen tien man de loonlijst tot een onderneming met tegen de vierhonderd werk nemers. Ook als directeur zag Oreel er niet tegenop de handen d werkelijk uit de mouwen teste ken. Hij hielp bij het aan of van boord rijden van een ladingper sonenauto's, dreef vee de loop planken op en af en sjorde aan trossen bij het afmeren van schepen. Met Oreel in de directie namen de activiteiten van de NV Haven van Vlissingen in sectoren als stukgoed, wol en containers toe. Plet havenbedrijf was ook be trokken bij de komst van de 01; au Line naar Vlissingen. In de jaren '90 gingen de aandeelhou ders van de NV Haven vanVlis; singen (de gemeente Vlissingen, het rijk, de provincie, NS en - met betrekkelijk geringe belan gen - de Kamer van Koophandel en de Koninklijke Schelde die het bedrijf wilden voortzet ten. Omstreeks de jaarwisseling 2000-2001 is de overname van de NV Haven van Vlissingen door Verbrugge Terminals be klonken. Garik en Ani weten nog niet dat hun ouders een definitieve afwijzing hebben ontvangen. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 30