Pi Verbouwing Britannia mogelijk Kamer trekt zich lot postagentschap aan 15 Architect Rau ziet zijn stadskantoor groeien Nashuatec ontkent banden met Burgers Veel ouderen durven met hun scootmobiel niet het verkeer in Vaarexamen voor snelle motorboot Ifindhinder blijkt na enkele aanpassingen acceptabel jemeente tlissingen lezorgd over eeweringen zeeuwse almanak Verlangens Tel: 0118-410502 MIDDEN woensdag 13 juni 2001 «tRichard Hoving UDDELBURG - Leverancier m kopieerapparaten en prin ts Nashuatec pleit waarne mend burgemeester D. Burgers m Middelburg vrij. Volgens >n noordvoerder is hij nooit êbokken geweest bij het Bos- :he bedrijf. De gemeente AI- lelo stelt niettemin een onaf- ankelijk onderzoek in naar de il van Burgers bij de overname an de huisdrukkerij door Nas- uatec. urgers was van oktober 1997 it maart 1998 waarnemer in Almelo. In deze periode onder handelde de gemeente met de NRG-Groep (Nashuatec, Ricoh en Gestattner) over de verkoop van de huisdrukkerij. Op amb telijk en politiek niveau deed toen het gerucht de ronde dat de burgemeester adviseur was bij Nashuatec. De Almelose gemeenteraad drong eerder deze week aan op een onderzoek naar de rol van Burgers. Belangenverstrenge ling werd niet uitgesloten. Aan leiding was de ophef die in Mid delburg is ontstaan over het betaald advieswerk van Bur gers voor ING Car Lease. Dit be drijf uit Den Bosch was in voor een leaseconti-act met de politie Zeeland, waarvan Burgers sinds zijn komst in juli 2000 korpsbeheerder is. Het nieuws uit Middelburg gaf voeding aan het gerucht dat in Almelo de ronde deed. Volgens woordvoerder A. Zon dag van Nashuatec is Burgers 'nooit adviseur geweest' van het bedrijf. De contacten tussen Nashuatec en de gemeente Al melo dateren van voor de komst van Burgers naar de Overijssel se gemeente, zei Zondag giste ren. Over het onderzoek van de gemeente Almelo maakt het be drijf zich 'geen enkele zorgen'. „Alles is keurig netjes gegaan." Het Almelose college van B en W heeft besloten de gemeenteraad tegemoet te komen en een onaf hankelijke commissie in te stel len. Volgens gemeentewoord voerder I. van Tuinen zijn de geruchten schadelijk voor de gemeente en Burgers. Offertes Zo zegt voorzitter M. Trommel van de Almelose GroenLinks- fractie dat Burgers bij de NRG- groep op de loonlijst ston^ als adviseur. Trommel heeft dit van de ambtelijke organisatie ver nomen. „Destijds werden vijf offertes uitgebracht op de over name van de huisdrukkerij. De NRG-groep bleek niet de goed koopste en beste partij. Het ver baasde iedereen dat deze firma de drukker mocht overnemen", zegt de voorman van Groen- Links. Hij zegt zich te baseren op informatie van de onderne mingsraad van de betrokken drukkerij. Volgens Trommel heeft Burgers bij zijn aantreden niet kenbaar gemaakt dat hij adviseur was bij de NRG-groep. Burgers ontkende eerder al met klem in de PZC dat hij adviseur is geweest bij Nashuatec. Over het onderzoek in Almelo zei hij: „Ze doen maar." lorEdith Ramakers LISSINGEN - De herbouw mhotel Britannia aan de bou- vard Evertsen in Vlissingen is n stap dichterbij gekomen, it een windhinder- en wind- ■ukonderzoek blijkt dat een mtal bouwkundige aanpas- ugen noodzakelijk zijn. Voor gemeente en ontwikkelings- aatschappij Britannia BV zijn ize overkomelijk. Het college in B en W concludeert dat de langen van derden niet wor- mgeschaad en wil meewerken in de bestemmingsplanwijzi- Bg. ?Raad van State had verzocht :ee windonderzoeken te ver- ftten en openheid in de ex- oitatieopzet voor het nieuwe itel te verschaffen. Daaraan eft de ontwikkelingsmaat- happij voldaan. Bij de entree n het hotel moet een aanpas- igworden verricht. De tuinen nBoulevard Evertsen krijgen d hoge erfafscheiding van ree meter en bij het apparte- aitencomplex aan de Kenau isselaarstraat zijn bouwkun de voorzieningen voorge geven. iarant ontwikkelingsmaatschap- I, die bestaat uit Loostad bv, /VBeheer bv, WBU en Bouw- oep Peters, staat garant voor laanpak. Circa zes jaar gele- EN HAAG - De gemeente lissingen maakt zich grote zor- ffl over het ontbreken van een ethode om de veiligheid van jkenen andere waterkeringen beoordelen. Het Vlissingse meentebestuur heeft daar- reraan de bel getrokken bij de «ede Kamer en minister Ne- lenbos van Verkeer en Water aat. Kir bijna een kwart van de wfdwaterkeringen om Wal- ïeren heeft waterschap seuwse Eilanden eerder dit ar geen definitief oordeel over iveiligheid kunnen geven. Dat 'tekent niet, onderkent het 'Uege van burgemeester en ethouders van Vlissingen, dat veiligheid in het geding is, aar het is ook niet mogelijk om bepalen of die daadwerkelijk 'garandeerd is. Daarvoor zijn euwe toetsingsnormen nodig, •als de verwachte golfhoogten i superstormen. Die normen orden pas in 2007 verwacht, at duurt te lang, vindt de ge- eente Vlissingen. Minister Ne- lenbos moet veel meer tempo aken, hebben burgemeester 'wethouders de Tweede Ka- er onlangs geschreven. Ver ier en Waterstaat wil echter et al te hard van stapel lopen et het bepalen van nieuwe aidvoorwaarden voor de vei lheid van dijken. De financië- gevolgen kunnen enorm zijn, s verhoging van dijken nood- 'kehjk blijkt. et ministerie heeft daar erva- ng mee. Op basis van nieuwe achten bleken midden jaren ïgentig de stenen glooiingen tn dijken in Zeeland te zwak. 11997 is met het herstel begon- m. De kosten worden geschat 3 in totaal 1,2 miljard gulden, oofdwaterkeringen moeten op jas van de nieuwe Wet op de aterkenng één keer in de vijf ar op veiligheid worden ge- ietst- zodat ze ook in orde blij- ;n (Advertentie) den maakte de toenmalige ho teleigenaar F. Buijs van Britan nia bekend dat hij zijn hotel wilde opknappen en uitbreiden. Hij had een hotel met conferen tieruimten, suites en hotelka mers in gedachten. Het complex is momenteel 25 meter hoog en het bouwplan gaat uit van 52 meter. In het nieuwe hotel Bri tannia is Buijs weer de aange wezen persoon om de scepter te zwaaien. Volgens de gemeente levert het TNO-windrapport het bewijs dat er zonder veel hinder voor omwonenden zelfs hoger ge bouwd kan worden dan 52 me ter. Er is gekeken wat de moge lijkheden zijn bij een bouw tot 64 meter. De gemeente werd daartoe aangezet door de ad viescommissie van de Raad van State, omdat het bestemmings plan toestaat tot die hoogte te bouwen. De adviescommissie vindt dat niet het bouwplan als maatgevend gezien moet wor den, maar het bestemmings plan. Uit het windonderzoek tot 64 meter 'zijn geen belemmeringen voor de omgeving ontdekt om die hoogte te realiseren'. De ge meente stelt dat zij niet direct die hoogte als uitgangspunt heeft genomen, omdat zij niet de intentie heeft tot 64" meter te bouwen. Het college van Gede puteerde Staten moet opnieuw een beslissing nemen voor dit bestemmingsplan. Daarop kun nen omwonenden of belangheb benden bezwaar aantekenen. Het raadsvoorstel over het be stemmingsplan Boulevard, 8e herziening, wordt donderdag in de commissie ruimtelijke orde ning behandeld, aanvang 19.30 Het uit gestapelde driehoeken opgebouwde nieuwe gemeentehuis is gelegen op een eveneens driehoekig perceel grond. door Piet Kleemans ZIERIKZEE - Hij heeft onder meer bankgebouwen, apparte mentencomplexen, een disco theek en een stadskantoor ont worpen: architect Th. Rau. In Zierikzee ziet de oprichter van het Amsterdamse Rau Part ners Architekten een van zijn jongste creaties - het nieuwe Schouwse gemeentehuis - in snel tempo groeien. Rau volgt de bouw op de voet en ziet reikhalzend uit naar de inge bruikname en de landschappe lijk inpassing van het spraak makende gebouw. „Want dat wordt nog heel spannend." Rond het nieuwe bestuurlijke centrum komt een parkachtig landschap. Een heel belangrijk onderdeel van de bouw, vindt Rau. „Het samenspel met de omgeving is cruciaal." Ieder nieuw gebouw is voor Rau een uitdaging. „We beginnen elke keer weer bij nul. We zijn nu ook bezig met een nieuw stads kantoor in Middelburg en dat wordt weer heel anders dan het gemeentehuis in Zierikzee. Ons handelsmerk is niet het ui terlijk van onze ontwerpen, maar de manier waarop ze tot stand komen. Respect voor de omgeving is ontzettend be langrijk. Voordat ik het nieuwe gemeentehuis ontwierp heb ik daarom bij een antiquariaat in Zierikzee heel oude kaarten bestudeerd en op me in laten werken. Vervolgens sloeg Rau aan het tekenen. „Meestal maak je dan toch snel zo'n vijf tien tot achttien ontwerpen. Op een bepaald moment weet je dan gewoon 'dit is 'm'. Dat moment geeft je echt een enor me kick." Dialoog Rau benadrukt het belang van het samenspel tussen archi tect, opdrachtgever en bouwer. Het ego van de architect is niet belangrijk en dat van de ande re spelers ook niet. Waar het om gaat is de dialoog. Zonder dialoog geen ontwerp-proces. Rau: „Bij elkaar is het een or kest. De architect is niet meer dan een onderdeeltje van dat orkest.Dat het gebouw aan de rand van Zierikzee omstreden is, is Rau niet ontgaan. Op zich had Rau geen moeite met de kritische opstelling van de Schouwen-Duivelanders. „Daar raak je als ontwerper aan gewend. Dat hoort er ge woon bij en het is ook nuttig, want kritiek houdt je scherp. Maar ik ben ook als mens aan- gevallèn. Ik heb echt héél ver velende telefoontjes en soms anonieme e-mails gehad. Ik ben door sommige mensen op onbeschofte wijze benaderd. luchtfoto Aero Lin Photo BV Uitgescholden voor een ordi naire crimineel die zich laat misbruiken door de gemeente Schouwen-Duiveland. Dat heeft mij pijn gedaan." Rau geeft grif toe dat het bou wen van zo'n gebouw op juist die gevoelige plaats zeer in grijpend is. „Natuurlijk maakt dat veel los. Daarom zijn wij daar sa men met de gemeente Schou wen-Duiveland ook heel zorg vuldig mee omgegaan We zijn het hele eiland over gesjeesd en overal presentaties verzorgd. Ik weet echt niet wat we nog meer hadden kunnen doen. Natuurlijk zullen er altijd mensen blijven die mopperen op het gebouw, maar ik ben er van overtuigd dat als het stadskantoor helemaal klaar is en de omgeving ingericht de kritiek plaats zal maken voor trots." door Harmen van der Werf DEN HAAG - Het actiecomité Wemeldinge heeft gisteren een succesje geboekt in de strijd voor het behoud van een vol waardig postagentschap. De Tweede Kamer gaat staatsse cretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat om opheldering vragen over de omvorming van postagentschappen in ser vicepunten in heel Nederland. Met dertienhonderd handteke ningen en een orgeltje van museum 't Waskot was een vier koppige delegatie van het actie comité naar Den Haag geko men. Zes Kamerleden wachtten hen op. Zij onderschreven het probleem van de inwoners van Wemeldinge.„Een servicepunt lijkt heel wat", zei woordvoer der J. Beijer van het actiecomi té, „maar dat is het niet. Geld storten kan er niet. Je kunt er maar driehonderd gulden opne men en ze nemen alleen post stukken in behandeling tot twee kilo. Dat is een enorme aderla ting, zeker voor oudere mensen. Die gaan niet zomaar naar Ka- pelleof Yerseke." VVD-Kamerlid H. Voute-Dros te probeerde de kritiek te ver zachten. Wie een servicepunt krijgt, mag ook meer diensten aanbieden voor eigen verant woordelijkheid en risico. „Mooi", reageerde Beijer, „maar een postagentschap le vert een vergoeding van 60.000 gulden per jaar en een service punt slechts 12.000 gulden. Voor dat bedrag kun je niet ie mand aanstellen." Directe zeggenschap heeft de politiek niet meer over de gepri vatiseerde PTT. Via de concessie aan het bedrijf voor het bezor gen van brieven kan de rijks overheid nog invloed uitoefe nen. „Dat is ook nodig", vond C. Eurlings (CDA), „want het gaat bergafwaarts met de dienstver lening. Eerst zijn veel postkan toren gesloten, waarvoor post agentschappen in de plaats zijn gekomen. Veel postagentschap pen worden nu vervangen door servicepunten, die nauwelijks die naam mogen hebben." door Ali Pankow ZIERIKZEE - Het komt vaak voor dat een elektrische rolstoel alleen binnenshuis wordt ge bruikt of dat een scootmobiel ongebruikt in het schuurtje blijft staan. Veel ouderen vin den het eng om met zo'n ding de straat op te gaan en berusten dan maar in hun isolement. Voor deze mensen, maar ook voor fanatieke rijders met deze voertuigen, wordt in augustus een cursus rijvaardigheid gege ven. Initiatiefnemers zijn de Stich ting Welzijn Ouderen (SWO), de Stichting Gehandicapten Be leid Schouwen-Duiveland, vei lig verkeersorganisatie 3VO en het Regionaal Orgaan Veilig Verkeer Zeeland (ROVZ). Zij hebben drie theorie- en prak tijklessen ontwikkeld waarin de hindernissen en problemen voor de weggebruikers in Zierikzee aan de orde komen. De cursus is opgezet in samen werking met de firma Beenhak ker uit Kapelle/Biezelinge, le verancier van rolstoelen en scootmobiels. Woordvoerder E. Haers van dit bedrijf is enthousiast over het initiatief. Hij tekent voor de 'zorg' rond de aanschaf van der gelijke voertuigen. Onderzoek en voorlichting zijn van groot belang, weet hij inmiddels uit ervaring. Is de oprit bij de wo ning wel breed genoeg? Is er een stallingsmogelijkheid? Is er een stopcontact voor het opladen beschikbaar? Het zijn allemaal zaken die vooraf bekeken moe ten worden. Overwinnen W. Hefti en E. de Vries van de Stichting Gehandicapten Be leid weten dat mensen soms heel wat schroom moeten overwin nen om zich met zo'n aangepast voertuig in het verkeer te bege ven. „Anderzijds zijn er ook circusartiesten bij die het leuk vinden om lekker door te scheu ren", zegt Hefti. Ook voor die mensen is het goed door zo'n rij- vaardigheidstraining te leren dat ze op een voetpad of op de drukke markt niet met dertig kilometer per uur kunnen rij den, vindt hij. Adviseur H. Post van 3VO meent dat in het kader van de WVG-voorzieningen wat te veel mensen zo'n scootmobiel is aan gepraat. Volgens hem dienen de gebruikers toch goed te beseffen welke keuzes ze als weggebrui ker moeten maken. De wetge ving biedt hen de mogelijkheid als voetganger gebruik te ma ken van het trottoir. In elektri sche rolstoel of scootmobiel mogen ze echter ook gebruik maken van het fietspad en een scootmobielrijder kan in som mige gevallen ook voor de rij weg kiezen, in navolging van de bromfietsers. Ook het maken van verantwoorde keuzes daar in komt aan de orde in de rij- vaardigheidstraining. Gratis Directeur J. de Looff-de Wild van SWO is blij met de financië le bijdragen die het ROVZ en de gemeente Schouwen-Duive land ervoor beschikbaar stellen. Daardoor is het mogelijk de cur sus gratis aan de deelnemers aan te bieden. De Looff hoopt op een grote respons. Volgens haar maakt het gebruik van aange paste voertuigen ouderen niet alleen mobieler, maar komen er ook veel meer sociale contacten binnen hun bereik. De rijvaardigheidscursus wordt gegeven op de donderdagen 23 en 30 augustus en op 6 septem ber. Er wordt een theoretisch deel verzorgd, daarna volgt de praktische training op het par keerterrein van het MFC in Zie rikzee en tenslotte wordt op de laatste donderdag een geza menlijke tocht naar de markt op het Havenplein gemaakt. Deelnemers die er tegenop zien die eerste tocht naar de cursus zelf met hun rolstoel of scoot mobiel te maken, kunnen een beroep doen op de teletaxi. Doel is uiteraard dat ze na de training de trip wel zelfstandig durven te ondernemen. door Maurits Sep WOLPHAARTSDIJK - Be stuurders van snelle motorbo ten moeten behalve een theorie examen ook een praktijkproef afleggen voordat ze hun klein vaarbewijs krijgen. Dat advi seert de Raad voor de Trans portveiligheid (RVTV) naar aanleiding van een dodelijk on geval op het Veerse Meer bij Wolphaartsdijk op 3 juli 1999. Daarbij overleed een windsur fer nadat hij was aangevaren door een waterskiboot. De bestuurder van de waterski boot heeft gehandeld in strijd met de theorie die hij heeft ge leerd voor het klein vaarbewijs, stelt de RVTV vast. Bij de intro ductie van het verplicht vaarbe wijs, tien jaar geleden, is geen praktijkproef ingevoerd. De Raad wil dat dat alsnog gebeurt, net zoals automobilisten een theorie- en een praktijkexamen moeten afleggen. „Het is be kend dat men zich dan beter aan de regels houdt", verklaart voorzitter J. Elias van de kamer voor de scheepvaart van de RVTV. Markering Direct na het ongeval werd ver klaard dat de surfer zich in de speedbootbaan had bevonden en dat de opvarenden van de boot de omgeving wel goed in de gaten hadden gehouden. De RVTV komt nu tot tegenoverge stelde conclusies. De aanvaring vond plaats in een gebied waar maximaal 15 kilometer per uur gevaren mag worden. De wa terskiboot voer bijna drie keer zo snel. De surfer heeft de boot vermoedelijk nooit gezien, maar had ook niet hoeven ver wachten dat iemand daar zo snel zou varen, stelt de RVTV. Weliswaar ontbrak ter plaatse de markering die de grens met het snelvaargebied aangeeft. De boeien waren tijdens een storm in de winter van 1993/1994 ver dwenen. Rijkswaterstaat en de politie wisten dat, maar hebben verzuimd die te herstellen, al dus de RVTV. Zij hebben de aan zegging gekregen de markering alsnog in orde te brengen. Desondanks had de bestuurder van de waterskiboot kunnen weten dat hij in verboden ge bied voer. „Dat staat op kaarten aangegeven, maar hij kende de kaart niet. Hij heeft zijn huis werk gewoon niet gedaan", oor deelt Elias. Bovendien waren op de watei'skiboot slechte afspra ken gemaakt. De bestuurder heeft de surfer niet gezien om dat zijn zicht werd belemmerd door andere opvarenden. In de theorielessen wordt geleerd dat er altijd een goed zicht moet zijn en dat iemand op de uitkijk moet staan, beaamt Elias. De aanbeveling voor een prak tijkproef kan niet onder in een la verdwijnen, maar er moet iets mee worden gedaan, zegt Elias. Het Koninklijke Nederlands Watersport Verbond en de ANWB hebben een jaar de tijd om erop te reageren bij het mi nisterie van Verkeer en Water staat. Dat moet uiteindelijk een besluit nemen. J. Wisse van het actiecomité Wemeldinge met dertienhonderd handtekeningen. foto Phil Nijhuis Dat Vlissingse meisje wordt alweer acht. De naderende verjaardag maakt zowel haar als haar ouders en i grootouders onrustig. De aankomende jarige vanwege alle cadeautjes die in het ver- I schiet liggen, ouders en grootouders omdat ze al jaren niet meer kunnen ver zinnen wat de kleine meid buiten haar omvangrijke col lectie speelgoed nog kan ver blijden. Gelukkig voorzag de jonge dame in een verlanglijstje. De vertedering die het lijstje i opriep bij de opa's en de o- j ma's was groot. Vol trots la zen de ouders voor wat hun dochter aan prettig eenvou dige zaken ambieerde: een knuffelbeest, tekenspullen, spulletjes voor haar winkel tje, een schrijfschrift: hun oogappel was blijkbaar ont snapt aan de verdervende en peperdure invloed van de machtige elektronische speelgoedindustrie en ver toonde ook nog geen veront rustende prepuberale trek jes. Hoewel.... Helemaal onderaan stond nog iets wat ze aanvankelijk nauwelijks konden ontcijferen. Toen trad de ontnuchtering ijl, 'Een steereejoo' stond er. MatLzee. elke zondag www.hotelarion.nl Grand Hotel Arion

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 15