Pi
Verbouwing Britannia mogelijk
Kamer trekt zich lot
postagentschap aan
15
Architect Rau ziet zijn
stadskantoor groeien
Nashuatec ontkent banden met Burgers
Veel ouderen durven
met hun scootmobiel
niet het verkeer in
Vaarexamen voor
snelle motorboot
Ifindhinder blijkt na enkele aanpassingen acceptabel
jemeente
tlissingen
lezorgd over
eeweringen
zeeuwse almanak
Verlangens
Tel: 0118-410502
MIDDEN
woensdag 13 juni 2001
«tRichard Hoving
UDDELBURG - Leverancier
m kopieerapparaten en prin
ts Nashuatec pleit waarne
mend burgemeester D. Burgers
m Middelburg vrij. Volgens
>n noordvoerder is hij nooit
êbokken geweest bij het Bos-
:he bedrijf. De gemeente AI-
lelo stelt niettemin een onaf-
ankelijk onderzoek in naar de
il van Burgers bij de overname
an de huisdrukkerij door Nas-
uatec.
urgers was van oktober 1997
it maart 1998 waarnemer in
Almelo. In deze periode onder
handelde de gemeente met de
NRG-Groep (Nashuatec, Ricoh
en Gestattner) over de verkoop
van de huisdrukkerij. Op amb
telijk en politiek niveau deed
toen het gerucht de ronde dat de
burgemeester adviseur was bij
Nashuatec.
De Almelose gemeenteraad
drong eerder deze week aan op
een onderzoek naar de rol van
Burgers. Belangenverstrenge
ling werd niet uitgesloten. Aan
leiding was de ophef die in Mid
delburg is ontstaan over het
betaald advieswerk van Bur
gers voor ING Car Lease. Dit be
drijf uit Den Bosch was in voor
een leaseconti-act met de politie
Zeeland, waarvan Burgers
sinds zijn komst in juli 2000
korpsbeheerder is. Het nieuws
uit Middelburg gaf voeding aan
het gerucht dat in Almelo de
ronde deed.
Volgens woordvoerder A. Zon
dag van Nashuatec is Burgers
'nooit adviseur geweest' van het
bedrijf. De contacten tussen
Nashuatec en de gemeente Al
melo dateren van voor de komst
van Burgers naar de Overijssel
se gemeente, zei Zondag giste
ren. Over het onderzoek van de
gemeente Almelo maakt het be
drijf zich 'geen enkele zorgen'.
„Alles is keurig netjes gegaan."
Het Almelose college van B en W
heeft besloten de gemeenteraad
tegemoet te komen en een onaf
hankelijke commissie in te stel
len. Volgens gemeentewoord
voerder I. van Tuinen zijn de
geruchten schadelijk voor de
gemeente en Burgers.
Offertes
Zo zegt voorzitter M. Trommel
van de Almelose GroenLinks-
fractie dat Burgers bij de NRG-
groep op de loonlijst ston^ als
adviseur. Trommel heeft dit van
de ambtelijke organisatie ver
nomen. „Destijds werden vijf
offertes uitgebracht op de over
name van de huisdrukkerij. De
NRG-groep bleek niet de goed
koopste en beste partij. Het ver
baasde iedereen dat deze firma
de drukker mocht overnemen",
zegt de voorman van Groen-
Links. Hij zegt zich te baseren
op informatie van de onderne
mingsraad van de betrokken
drukkerij. Volgens Trommel
heeft Burgers bij zijn aantreden
niet kenbaar gemaakt dat hij
adviseur was bij de NRG-groep.
Burgers ontkende eerder al met
klem in de PZC dat hij adviseur
is geweest bij Nashuatec. Over
het onderzoek in Almelo zei hij:
„Ze doen maar."
lorEdith Ramakers
LISSINGEN - De herbouw
mhotel Britannia aan de bou-
vard Evertsen in Vlissingen is
n stap dichterbij gekomen,
it een windhinder- en wind-
■ukonderzoek blijkt dat een
mtal bouwkundige aanpas-
ugen noodzakelijk zijn. Voor
gemeente en ontwikkelings-
aatschappij Britannia BV zijn
ize overkomelijk. Het college
in B en W concludeert dat de
langen van derden niet wor-
mgeschaad en wil meewerken
in de bestemmingsplanwijzi-
Bg.
?Raad van State had verzocht
:ee windonderzoeken te ver-
ftten en openheid in de ex-
oitatieopzet voor het nieuwe
itel te verschaffen. Daaraan
eft de ontwikkelingsmaat-
happij voldaan. Bij de entree
n het hotel moet een aanpas-
igworden verricht. De tuinen
nBoulevard Evertsen krijgen
d hoge erfafscheiding van
ree meter en bij het apparte-
aitencomplex aan de Kenau
isselaarstraat zijn bouwkun
de voorzieningen voorge
geven.
iarant
ontwikkelingsmaatschap-
I, die bestaat uit Loostad bv,
/VBeheer bv, WBU en Bouw-
oep Peters, staat garant voor
laanpak. Circa zes jaar gele-
EN HAAG - De gemeente
lissingen maakt zich grote zor-
ffl over het ontbreken van een
ethode om de veiligheid van
jkenen andere waterkeringen
beoordelen. Het Vlissingse
meentebestuur heeft daar-
reraan de bel getrokken bij de
«ede Kamer en minister Ne-
lenbos van Verkeer en Water
aat.
Kir bijna een kwart van de
wfdwaterkeringen om Wal-
ïeren heeft waterschap
seuwse Eilanden eerder dit
ar geen definitief oordeel over
iveiligheid kunnen geven. Dat
'tekent niet, onderkent het
'Uege van burgemeester en
ethouders van Vlissingen, dat
veiligheid in het geding is,
aar het is ook niet mogelijk om
bepalen of die daadwerkelijk
'garandeerd is. Daarvoor zijn
euwe toetsingsnormen nodig,
•als de verwachte golfhoogten
i superstormen. Die normen
orden pas in 2007 verwacht,
at duurt te lang, vindt de ge-
eente Vlissingen. Minister Ne-
lenbos moet veel meer tempo
aken, hebben burgemeester
'wethouders de Tweede Ka-
er onlangs geschreven. Ver
ier en Waterstaat wil echter
et al te hard van stapel lopen
et het bepalen van nieuwe
aidvoorwaarden voor de vei
lheid van dijken. De financië-
gevolgen kunnen enorm zijn,
s verhoging van dijken nood-
'kehjk blijkt.
et ministerie heeft daar erva-
ng mee. Op basis van nieuwe
achten bleken midden jaren
ïgentig de stenen glooiingen
tn dijken in Zeeland te zwak.
11997 is met het herstel begon-
m. De kosten worden geschat
3 in totaal 1,2 miljard gulden,
oofdwaterkeringen moeten op
jas van de nieuwe Wet op de
aterkenng één keer in de vijf
ar op veiligheid worden ge-
ietst- zodat ze ook in orde blij-
;n
(Advertentie)
den maakte de toenmalige ho
teleigenaar F. Buijs van Britan
nia bekend dat hij zijn hotel
wilde opknappen en uitbreiden.
Hij had een hotel met conferen
tieruimten, suites en hotelka
mers in gedachten. Het complex
is momenteel 25 meter hoog en
het bouwplan gaat uit van 52
meter. In het nieuwe hotel Bri
tannia is Buijs weer de aange
wezen persoon om de scepter te
zwaaien.
Volgens de gemeente levert het
TNO-windrapport het bewijs
dat er zonder veel hinder voor
omwonenden zelfs hoger ge
bouwd kan worden dan 52 me
ter. Er is gekeken wat de moge
lijkheden zijn bij een bouw tot
64 meter. De gemeente werd
daartoe aangezet door de ad
viescommissie van de Raad van
State, omdat het bestemmings
plan toestaat tot die hoogte te
bouwen. De adviescommissie
vindt dat niet het bouwplan als
maatgevend gezien moet wor
den, maar het bestemmings
plan.
Uit het windonderzoek tot 64
meter 'zijn geen belemmeringen
voor de omgeving ontdekt om
die hoogte te realiseren'. De ge
meente stelt dat zij niet direct
die hoogte als uitgangspunt
heeft genomen, omdat zij niet de
intentie heeft tot 64" meter te
bouwen. Het college van Gede
puteerde Staten moet opnieuw
een beslissing nemen voor dit
bestemmingsplan. Daarop kun
nen omwonenden of belangheb
benden bezwaar aantekenen.
Het raadsvoorstel over het be
stemmingsplan Boulevard, 8e
herziening, wordt donderdag in
de commissie ruimtelijke orde
ning behandeld, aanvang 19.30
Het uit gestapelde driehoeken opgebouwde nieuwe gemeentehuis is gelegen op een eveneens driehoekig perceel grond.
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - Hij heeft onder
meer bankgebouwen, apparte
mentencomplexen, een disco
theek en een stadskantoor ont
worpen: architect Th. Rau. In
Zierikzee ziet de oprichter van
het Amsterdamse Rau Part
ners Architekten een van zijn
jongste creaties - het nieuwe
Schouwse gemeentehuis - in
snel tempo groeien. Rau volgt
de bouw op de voet en ziet
reikhalzend uit naar de inge
bruikname en de landschappe
lijk inpassing van het spraak
makende gebouw. „Want dat
wordt nog heel spannend."
Rond het nieuwe bestuurlijke
centrum komt een parkachtig
landschap. Een heel belangrijk
onderdeel van de bouw, vindt
Rau. „Het samenspel met de
omgeving is cruciaal." Ieder
nieuw gebouw is voor Rau een
uitdaging. „We beginnen elke
keer weer bij nul. We zijn nu
ook bezig met een nieuw stads
kantoor in Middelburg en dat
wordt weer heel anders dan het
gemeentehuis in Zierikzee.
Ons handelsmerk is niet het ui
terlijk van onze ontwerpen,
maar de manier waarop ze tot
stand komen. Respect voor de
omgeving is ontzettend be
langrijk. Voordat ik het nieuwe
gemeentehuis ontwierp heb ik
daarom bij een antiquariaat in
Zierikzee heel oude kaarten
bestudeerd en op me in laten
werken. Vervolgens sloeg
Rau aan het tekenen. „Meestal
maak je dan toch snel zo'n vijf
tien tot achttien ontwerpen.
Op een bepaald moment weet
je dan gewoon 'dit is 'm'. Dat
moment geeft je echt een enor
me kick."
Dialoog
Rau benadrukt het belang van
het samenspel tussen archi
tect, opdrachtgever en bouwer.
Het ego van de architect is niet
belangrijk en dat van de ande
re spelers ook niet. Waar het
om gaat is de dialoog. Zonder
dialoog geen ontwerp-proces.
Rau: „Bij elkaar is het een or
kest. De architect is niet meer
dan een onderdeeltje van dat
orkest.Dat het gebouw aan de
rand van Zierikzee omstreden
is, is Rau niet ontgaan. Op zich
had Rau geen moeite met de
kritische opstelling van de
Schouwen-Duivelanders.
„Daar raak je als ontwerper
aan gewend. Dat hoort er ge
woon bij en het is ook nuttig,
want kritiek houdt je scherp.
Maar ik ben ook als mens aan-
gevallèn. Ik heb echt héél ver
velende telefoontjes en soms
anonieme e-mails gehad. Ik
ben door sommige mensen op
onbeschofte wijze benaderd.
luchtfoto Aero Lin Photo BV
Uitgescholden voor een ordi
naire crimineel die zich laat
misbruiken door de gemeente
Schouwen-Duiveland. Dat
heeft mij pijn gedaan."
Rau geeft grif toe dat het bou
wen van zo'n gebouw op juist
die gevoelige plaats zeer in
grijpend is.
„Natuurlijk maakt dat veel
los. Daarom zijn wij daar sa
men met de gemeente Schou
wen-Duiveland ook heel zorg
vuldig mee omgegaan We zijn
het hele eiland over gesjeesd en
overal presentaties verzorgd.
Ik weet echt niet wat we nog
meer hadden kunnen doen.
Natuurlijk zullen er altijd
mensen blijven die mopperen
op het gebouw, maar ik ben er
van overtuigd dat als het
stadskantoor helemaal klaar is
en de omgeving ingericht de
kritiek plaats zal maken voor
trots."
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Het actiecomité
Wemeldinge heeft gisteren een
succesje geboekt in de strijd
voor het behoud van een vol
waardig postagentschap. De
Tweede Kamer gaat staatsse
cretaris De Vries van Verkeer
en Waterstaat om opheldering
vragen over de omvorming
van postagentschappen in ser
vicepunten in heel Nederland.
Met dertienhonderd handteke
ningen en een orgeltje van
museum 't Waskot was een vier
koppige delegatie van het actie
comité naar Den Haag geko
men. Zes Kamerleden wachtten
hen op. Zij onderschreven het
probleem van de inwoners van
Wemeldinge.„Een servicepunt
lijkt heel wat", zei woordvoer
der J. Beijer van het actiecomi
té, „maar dat is het niet. Geld
storten kan er niet. Je kunt er
maar driehonderd gulden opne
men en ze nemen alleen post
stukken in behandeling tot twee
kilo. Dat is een enorme aderla
ting, zeker voor oudere mensen.
Die gaan niet zomaar naar Ka-
pelleof Yerseke."
VVD-Kamerlid H. Voute-Dros
te probeerde de kritiek te ver
zachten. Wie een servicepunt
krijgt, mag ook meer diensten
aanbieden voor eigen verant
woordelijkheid en risico.
„Mooi", reageerde Beijer,
„maar een postagentschap le
vert een vergoeding van 60.000
gulden per jaar en een service
punt slechts 12.000 gulden.
Voor dat bedrag kun je niet ie
mand aanstellen."
Directe zeggenschap heeft de
politiek niet meer over de gepri
vatiseerde PTT. Via de concessie
aan het bedrijf voor het bezor
gen van brieven kan de rijks
overheid nog invloed uitoefe
nen. „Dat is ook nodig", vond C.
Eurlings (CDA), „want het gaat
bergafwaarts met de dienstver
lening. Eerst zijn veel postkan
toren gesloten, waarvoor post
agentschappen in de plaats zijn
gekomen. Veel postagentschap
pen worden nu vervangen door
servicepunten, die nauwelijks
die naam mogen hebben."
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - Het komt vaak
voor dat een elektrische rolstoel
alleen binnenshuis wordt ge
bruikt of dat een scootmobiel
ongebruikt in het schuurtje
blijft staan. Veel ouderen vin
den het eng om met zo'n ding de
straat op te gaan en berusten
dan maar in hun isolement. Voor
deze mensen, maar ook voor
fanatieke rijders met deze
voertuigen, wordt in augustus
een cursus rijvaardigheid gege
ven.
Initiatiefnemers zijn de Stich
ting Welzijn Ouderen (SWO), de
Stichting Gehandicapten Be
leid Schouwen-Duiveland, vei
lig verkeersorganisatie 3VO en
het Regionaal Orgaan Veilig
Verkeer Zeeland (ROVZ). Zij
hebben drie theorie- en prak
tijklessen ontwikkeld waarin de
hindernissen en problemen voor
de weggebruikers in Zierikzee
aan de orde komen.
De cursus is opgezet in samen
werking met de firma Beenhak
ker uit Kapelle/Biezelinge, le
verancier van rolstoelen en
scootmobiels.
Woordvoerder E. Haers van dit
bedrijf is enthousiast over het
initiatief. Hij tekent voor de
'zorg' rond de aanschaf van der
gelijke voertuigen. Onderzoek
en voorlichting zijn van groot
belang, weet hij inmiddels uit
ervaring. Is de oprit bij de wo
ning wel breed genoeg? Is er een
stallingsmogelijkheid? Is er een
stopcontact voor het opladen
beschikbaar? Het zijn allemaal
zaken die vooraf bekeken moe
ten worden.
Overwinnen
W. Hefti en E. de Vries van de
Stichting Gehandicapten Be
leid weten dat mensen soms heel
wat schroom moeten overwin
nen om zich met zo'n aangepast
voertuig in het verkeer te bege
ven. „Anderzijds zijn er ook
circusartiesten bij die het leuk
vinden om lekker door te scheu
ren", zegt Hefti. Ook voor die
mensen is het goed door zo'n rij-
vaardigheidstraining te leren
dat ze op een voetpad of op de
drukke markt niet met dertig
kilometer per uur kunnen rij
den, vindt hij.
Adviseur H. Post van 3VO
meent dat in het kader van de
WVG-voorzieningen wat te veel
mensen zo'n scootmobiel is aan
gepraat. Volgens hem dienen de
gebruikers toch goed te beseffen
welke keuzes ze als weggebrui
ker moeten maken. De wetge
ving biedt hen de mogelijkheid
als voetganger gebruik te ma
ken van het trottoir. In elektri
sche rolstoel of scootmobiel
mogen ze echter ook gebruik
maken van het fietspad en een
scootmobielrijder kan in som
mige gevallen ook voor de rij
weg kiezen, in navolging van de
bromfietsers. Ook het maken
van verantwoorde keuzes daar
in komt aan de orde in de rij-
vaardigheidstraining.
Gratis
Directeur J. de Looff-de Wild
van SWO is blij met de financië
le bijdragen die het ROVZ en de
gemeente Schouwen-Duive
land ervoor beschikbaar stellen.
Daardoor is het mogelijk de cur
sus gratis aan de deelnemers
aan te bieden. De Looff hoopt op
een grote respons. Volgens haar
maakt het gebruik van aange
paste voertuigen ouderen niet
alleen mobieler, maar komen er
ook veel meer sociale contacten
binnen hun bereik.
De rijvaardigheidscursus wordt
gegeven op de donderdagen 23
en 30 augustus en op 6 septem
ber. Er wordt een theoretisch
deel verzorgd, daarna volgt de
praktische training op het par
keerterrein van het MFC in Zie
rikzee en tenslotte wordt op de
laatste donderdag een geza
menlijke tocht naar de markt op
het Havenplein gemaakt.
Deelnemers die er tegenop zien
die eerste tocht naar de cursus
zelf met hun rolstoel of scoot
mobiel te maken, kunnen een
beroep doen op de teletaxi. Doel
is uiteraard dat ze na de training
de trip wel zelfstandig durven te
ondernemen.
door Maurits Sep
WOLPHAARTSDIJK - Be
stuurders van snelle motorbo
ten moeten behalve een theorie
examen ook een praktijkproef
afleggen voordat ze hun klein
vaarbewijs krijgen. Dat advi
seert de Raad voor de Trans
portveiligheid (RVTV) naar
aanleiding van een dodelijk on
geval op het Veerse Meer bij
Wolphaartsdijk op 3 juli 1999.
Daarbij overleed een windsur
fer nadat hij was aangevaren
door een waterskiboot.
De bestuurder van de waterski
boot heeft gehandeld in strijd
met de theorie die hij heeft ge
leerd voor het klein vaarbewijs,
stelt de RVTV vast. Bij de intro
ductie van het verplicht vaarbe
wijs, tien jaar geleden, is geen
praktijkproef ingevoerd. De
Raad wil dat dat alsnog gebeurt,
net zoals automobilisten een
theorie- en een praktijkexamen
moeten afleggen. „Het is be
kend dat men zich dan beter aan
de regels houdt", verklaart
voorzitter J. Elias van de kamer
voor de scheepvaart van de
RVTV.
Markering
Direct na het ongeval werd ver
klaard dat de surfer zich in de
speedbootbaan had bevonden
en dat de opvarenden van de
boot de omgeving wel goed in de
gaten hadden gehouden. De
RVTV komt nu tot tegenoverge
stelde conclusies. De aanvaring
vond plaats in een gebied waar
maximaal 15 kilometer per uur
gevaren mag worden. De wa
terskiboot voer bijna drie keer
zo snel. De surfer heeft de boot
vermoedelijk nooit gezien,
maar had ook niet hoeven ver
wachten dat iemand daar zo
snel zou varen, stelt de RVTV.
Weliswaar ontbrak ter plaatse
de markering die de grens met
het snelvaargebied aangeeft. De
boeien waren tijdens een storm
in de winter van 1993/1994 ver
dwenen. Rijkswaterstaat en de
politie wisten dat, maar hebben
verzuimd die te herstellen, al
dus de RVTV. Zij hebben de aan
zegging gekregen de markering
alsnog in orde te brengen.
Desondanks had de bestuurder
van de waterskiboot kunnen
weten dat hij in verboden ge
bied voer. „Dat staat op kaarten
aangegeven, maar hij kende de
kaart niet. Hij heeft zijn huis
werk gewoon niet gedaan", oor
deelt Elias. Bovendien waren op
de watei'skiboot slechte afspra
ken gemaakt. De bestuurder
heeft de surfer niet gezien om
dat zijn zicht werd belemmerd
door andere opvarenden. In de
theorielessen wordt geleerd dat
er altijd een goed zicht moet zijn
en dat iemand op de uitkijk
moet staan, beaamt Elias.
De aanbeveling voor een prak
tijkproef kan niet onder in een la
verdwijnen, maar er moet iets
mee worden gedaan, zegt Elias.
Het Koninklijke Nederlands
Watersport Verbond en de
ANWB hebben een jaar de tijd
om erop te reageren bij het mi
nisterie van Verkeer en Water
staat. Dat moet uiteindelijk een
besluit nemen.
J. Wisse van het actiecomité Wemeldinge met dertienhonderd
handtekeningen. foto Phil Nijhuis
Dat Vlissingse meisje wordt
alweer acht. De naderende
verjaardag maakt zowel
haar als haar ouders en
i grootouders onrustig. De
aankomende jarige vanwege
alle cadeautjes die in het ver-
I schiet liggen, ouders en
grootouders omdat ze al
jaren niet meer kunnen ver
zinnen wat de kleine meid
buiten haar omvangrijke col
lectie speelgoed nog kan ver
blijden.
Gelukkig voorzag de jonge
dame in een verlanglijstje.
De vertedering die het lijstje
i opriep bij de opa's en de o-
j ma's was groot. Vol trots la
zen de ouders voor wat hun
dochter aan prettig eenvou
dige zaken ambieerde: een
knuffelbeest, tekenspullen,
spulletjes voor haar winkel
tje, een schrijfschrift: hun
oogappel was blijkbaar ont
snapt aan de verdervende en
peperdure invloed van de
machtige elektronische
speelgoedindustrie en ver
toonde ook nog geen veront
rustende prepuberale trek
jes. Hoewel.... Helemaal
onderaan stond nog iets wat
ze aanvankelijk nauwelijks
konden ontcijferen. Toen
trad de ontnuchtering ijl,
'Een steereejoo' stond er.
MatLzee.
elke zondag
www.hotelarion.nl
Grand Hotel Arion