een popster Dracula ziet er uit als PZC Iraanse vrouwen blijven gevangen in benauwde cirkel Worstelen met moslimtradities Kinderachtige kijk op fenomeen vriendschap 13 woensdag 13 juni 2001 13 t/m 19 juni VLISSIIMGEIXI Cine city (Belbios 0900-9363) Spy Kids. Wo. 14 u.; Baisers Voles. Wo. 19 u.; Dracula2000. Do.t/mdi. 19 en 21.45 u., za. ook om 24 u., Seven Days to live. Za. 24 u.; Bridget Jones's Diary. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.,za. ookom 24.u.; Exit Wounds. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.4 5u.; See Spot Run. Wo. 13.45 en 16.15 u.; Dude, where is my car?. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., ma. niet om 21.45 u.; Along came a spider. Wo. 13.45 en 21.45 u., do. t/m di. 21.45 u., za.ook24u., ma. nietom 21.45 u.; Pokemon 3. Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; The Mummy returns. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.; Men of Honor. Wo. 21.45 u., do. t/m di. 19 u., ma. nietom 19 u.; 15Minutes. Wo. 19 u.; The Mexican. Wo. t/m di. 19 en 21.45 u.; Dungeons and Dragons. Wo. di. 16.15 u.; Save the last dance. Wo. 19 u., do. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Sneak Preview. Ma. 21.45 u. MIDDELBURG Schuttershoftheater (0118613482) Memento. Wo. 20 u., do. 19 u., za. 22 u., zo. 21.30 u.; Vengo. Zo. 14 en 19.30 u.; Tuvalu. Do. 21.15 u.; Lasaison des hommes. Vr. 19.30 u., ma. en di. 20 u.; Crouching Tiger, Hidden Dragon. Vr. 22 u., za. 19.30 u. HULST De Koning (0114 312 030) Spy Kids. Zo. 13.45 en 16.15 u.; Spot. Wo., za. en zo. 13.45 en 16.15 u.; Bridget Jones's Diary. Wo. 13.45,16.15 en 20 u., do., ma. en di. 20 u.,vr. 19.15 en 22.15 u.,za. 13.45, 16.15,19.15,21.15 u. en 23.30 u.,zo. 13.45,16.15 en 20 u.; Exit Wounds. Wo., do., zo., ma. en di. 20 u., vr. 19.15 en 22.15 u., za. 19.15, 21.15 en 23.30 u.; Dude, Where Is My Car. Wo. en zo. 13.45,16.15 en 20 u., do., ma. endi. 20 u., vr. 19.15 en 22.15 u., za. 13.45,16.15,19.15 en 22.15 u.; Save the Last Dance. Wo. en zo. 13.45,16.15 en 20 u., do., ma. en di 20 u., vr. 19.15 en 22.15 u„ za. 13.45,16.15,19.15 en 22.15 u.; Pokemon 3. Wo., za., zo. 13.45 en 16.15 u.; Along Came A Spider. Wo., do., zo., ma. en di. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22.15 u.; The Mummy returns. Wo., do., zo., ma. en di. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22.15 u.; 15Minutes. Wo., do., zo., ma. en di. 20 u., vr. en za. 22.15 u.; The Mexican. Wo. 13.45 en 16.15 u., vr. 19.15 u., za. 13.45,16.15 en 19.15 u., zo. 13.45 en 16.15 u.; Dungeons and Dragons. Wo. en za. 13.45 en 16.15 u. GOES 't Beest (0113 228 142) The Circle. Do. en vr. 20.30 u. OOSTBURG Ledeltheater (0117-452735/453377) Men of Honor. Vr. en za. 20 u., zo. 14.30 u., ma. 20.30 u. ZIERIKZEE Theater Mondragon (0111-410809) Der Krieger und die Kaiserin. Vr. 21 u. BERGEN OP ZOOM Cinemactueel (0164 254 886) Dracula 2000. Do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16,18.45 en 21.30 u., di.20u.; Bridget Jones's Diary. Wo. en do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. 14,18.45 en 21.30 u., zo. 14,16.15,18.45en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Exit Wounds. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 18.45 en 21.30 u., ma. 20 u.; Pokemon 3. Wo. en za. 14 u. zo. 14 en 16.15 u.; The Mummy returns. Wo. 20 u.; 102 Echte Dalmatïers. Wo., za. en zo. 14 u.; Sneak Preview. Do. 20 u.; Luna Papa. Ma. 20.30 u.; Cast Away. Di. 20.30 u. In Brain Stokers in 1897 gepubliceerde griezelroman Dracu la reist de vermaarde ondode met de schoener Demeter van Varna aan de Zwarte Zee naar Engeland, om daar in het zicht van de haven van Whitby in volle vaart op een zandbank te lopen. De oorzaak van die ongebruikelijke aankomst is hui veringwekkend: de bewoners treffen een spookschip aan, met de dode stuurman vastgebonden aan het roer, een cruci fix in zijn verkrampte hand geklemd. door Leo Bankersen Uiteraard verplaatst de op bloed beluste graaf zich ruim een eeuw later in Dracula 2000 per vliegtuig, maar rond de ru we landing nabij New Orleans spelen zich weer soortgelijke ta ferelen af. Het bewijst dat Joel Soisson, de scenarioschrijver van dit pulpproduct, Stokers klassieker op zijn minst heeft doorgebladerd. Dat is dan gelijk het meest belangwekkende wat er te melden valt over dit eigen tijdse vervolg waarin de vam pierbestrijder Van Helsing (Christopher Plummer) dankzij griezelige bloedinjecties een stukje onsterfelijkheid van zijn vijand heeft geleend. Zijn doch ter Mary (Justine Waddell) is daardoor erfelijk belast, wat een onweerstaanbare aantrek kingskracht op de uit zijn ker ker ontsnapte Dracula blijkt uit te oefenen. Dracula 2000 is een wonderlijk gedrocht waarin de vampiermythe een bijbelse ach tergrond krijgt. Spectaculaire onthulling: Dracula is Judas! Tegelijkertijd is de stijl aange past aan de hedendaagse tiener horror, want je moet het de Scream-generatie natuurlijk niet te moeilijk maken. Dracula (de Schotse acteur Ge rard Butler) ziet er uit als een popster. Regisseur Patrick Lus sier laat de rookmachine flink werken en gooit er uitbundige visioenen en een spectaculaire ophanging aan het kruis van Christus tegenaan. En als het bijtfestijn eenmaal op gang komt zijn het vooral enkele blonde schonen die zich ge ducht weren, wat mogelijk geïn spireerd is op Robert Rodriguez' oneindig veel opwindender From Dusk Till Dawn. Voordat Lussier zich aan het re gisseren bezondigde, werkte hij voor Wes Craven en monteerde veel van diens films, waaronder de succesvolle Scream-trilogie. Opvallend is verder dat het niet de minste acteurs zijn die zich voor deze onzinnige onderne ming lieten strikkenmet de eer biedwaardige Christopher Plummer voorop. Ook camera man Peter Pau heeft een naam te verliezen. Onlangs nog een Os car voor Crouching Tiger, Hid den Dragon, nu veroordeeld tot het schieten van kitschplaatjes. Dracula 2000 is te zien in Cine- City Vlissingen en Cinemactu eel Bergen op Zoom. Scène uit Dracula 2000. gens in de jaren tachtig? - doorbrengen op het afgelegen eiland Djerba. De echtgenoten waaraan ze op jonge leeftijd zijn uitgehuwe lijkt, werken in de hoofdstad Tunis. Slechts een maand per jaar voegen de mannen zich bij hun vrouwen, een periode waar erg naar wordt uitgeke ken en die met de nodige Ara bische dichterlijkheid wordt omschreven als '1a saison des hommes', het seizoen van de mannen. De rest van het jaar zitten de vrouwen opgescheept met een strenge schoonmoeder die als een kloek over de hen nen waakt. Vooral de eigenzin nige en getalenteerde Aicha komt regelmatig in aanvaring met haar schoonmoeder die zich op een vervelende manier bemoeit met de opvoeding van haar dochtertjes Meriem en Emna. Het verhaal van de vrouwen van Djerba is doorsneden met beelden uit het heden, waarin Meriem en Emna inmiddels volwassen zijn geworden. Ai- cha woont nu ook in Tunis, maar zonder haar echtgenoot die niks meer van haar wil we ten sinds ze een autistische zoon heeft gebaard. Meriem en Emna lijken te zijn opgegroeid tot moderne vrouwen, maar ook zij lopen tegen de grenzen van een religieus georiënteerde samenleving aan in hun rela ties met respectievelijk een ge trouwde oudere man en een echtgenoot die zijn vrouw op de kop zit over het uitblijven van kinderen. De manier waarop Moufida Tlatli heden en verleden door elkaar laat lopen doet helaas wat gekunsteld aan, terwijl het contrast tussen nu en toen nauwelijks meerwaarde ver leent aan de vertelling. De gro te betrokkenheid van Tlatli bij haar worstelende vrouwelijke personages is in iedere shot voelbaar, maar in vergelijking met haar thematisch nauw verwante, maar veel schrijnen dere speelfilmdebuut Les Silences Du Palais blijft de film helaas toch een beetje op de vlakte. La Saison Des Hommes draait in het Schuttershoftheater Middelburg. Scène uit The Circle. Roxy (0164 233 434) Dude, Where Is My Car. Wo. en do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. 14,18.45 en 21.30 u., zo. 14,16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; The Mummy returns. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo. t/m di. 20 u.; See Spot Run. Wo. 14u.,vr. 18.45 u.,za. 14en 18.45 u.,zo. 14en 16.15 u.; De kleine vampier. Wo. 14 u. Een bevalling in La Saison Des Hommes. door Fritz de Jong Binnen de islamitische wereld neemt Tunesië een unieke plaats in als het gaat om de re latieve vrijheid die de wet er toekent aan de vrouw. In de praktijk blijkt echter dat vele eeuwen van moslimtradities zich niet zomaar even opzij la ten zetten door progressieve wetgeving, zodat veel vrouwen zich nog altijd moeten laten behandelen als tweederangs burger. In La Saison Des Hom mes demonstreert regisseuse Moufida Tlatli het verschil tus sen politieke leer en maat schappelijke werkelijkheid in een ingehouden vertelling over vrouwen die hun dagen - er- De Iraanse vrouw heeft een zelfbewuste uitstraling, loopt op straat niet achter maar naast haar man en vooral de jongere generatie staat te popelen om zoveel mogelijk vrijheid te ver overen. Maar dat is niet waar filmmaker Jafar Panahi, die eerder de kinderfilms De Witte Ballon en De Spiegel maakte, het over wil hebben. Achter de snel terrein winnende make up en steeds lossere hoofddoekjes gaat nog steeds een samen leving schuil waarin de vrouw is overgeleverd aan discrimi nerende wetgeving en sterk patriarchale sociale normen. In het aangrijpende The Circle - wel voor export vrijgegeven maar in eigen land verboden - laat Panahi zien hoe vrouwen er ondanks verbeten pogingen niet in slagen om de benauw de cirkel van hun leven open te breken. door Leo Bankersen Het is een van de meest uitge sproken kritische films over de positie van vrouwen in Iran tot nu toe, en daarnaast ook een schitterend voorbeeld van be zielde cinema. The Circle werd in Venetië onderscheiden met de Gouden Leeuw. De eerste vrouw in The Circle krijgen we nooit te zien. Ze blijft verborgen achter de deur van de kliniek waar ze zojuist bevallen is van een dochter. Wel volgt Panahi haar oude moeder, die radeloos het ziekenhuis ont vlucht. De echo had immers een zoon voorspeld en de schoonfa milie zal nu zeker op een schei ding aandringen. In het voorbij gaan valt Panahi's blik op drie andere vrouwen die ook al in een opgewonden toestand verkeren en voortdurend argwanend om zich heen kijken. Zo zal hij nog enkele malen van hoofdpersoon wisselen om tenslotte de cirkel te sluiten in een politiecel waar de naam van de jonge moeder uit het begin wordt omgeroe pen. Intussen hebben we gezien hoe een vrouw moet liegen om een buskaartje te bemachtigen, hoe haar vriendin zich vermoedelij k heeft geprostitueerd om aan geld hiervoor te komen, vangen we een gesprek op over een ge- executeerde vriend, klopt een ander vergeefs aan bij een vroe gere kennis voor een abortus en laat in de meest hartverscheu rende scène een moeder haar kindje achter op straat omdat ze hoopt dat het zo een beter leven krijgt. Toch is The Circle geen melo drama en evenmin is het een po litiek pamflet dat concrete mis standen aan de kaak wil stellen. De stijl doet sterk denken aan een documentaire, maar tegelij kertijd tilt Panahi zijn verhaal op geïnspireerde wijze op een hoger niveau door het scheppen van een krachtig artistiek to taalbeeld. De vrouwen die we zien passe ren hebben bijna allemaal in de gevangenis gezeten. Wat hun misdaden waren vernemen we niet, belangrijker is immers de Het leek de afgelopen jaren helemaal niet zo slecht te ?aan met de Nederlandse film. Getalenteerde jonge filmmakers als Lode wijk Mjns, Eddy Terstall, Erik de Bruyn en Nanouk Leopold (om er maar enkele te noe men) kwamen regelmatig met sympathieke, en soms zelfs hele goede producties. Door de bemoedigende in spanningen van de jongere ?arde zou je bijna vergeten tlat de Nederlandse filmwe ed in de achter ons liggende iecennia overwegend tenen krommende rotzooi af scheidde, wat mede werd seroorzaakt door de artis tiek dodelijke houdgreep «aarin de filmsubsidiënten een handjevol geldbeluste producenten elkaar in die ja- gevangen hielden, door Fritz de Jong Jüegraag wordt herinnerd aan ocpeilloze diepten die de Ne derlandse cinema in die jaren Wlst te bereiken, moet vooral Aankijken naar De Vriend- jwiap. De door oudgediende jouchka van Brakel (Van De Koele Meeren Des Doods, Een Maand Later) geregisseerde tragikomedie blijkt van meet af aan te werken als een heuse tijd machine. Het begint al met het mlige Studio Sport-muziekje at de aantiteling begeleidt. Het gevoel van deprimerend déja vu v°rdt daarna met de minuut Gerard Cox, Pleuni Touw en Willem Nijholt (vlnr) in De Vriendschap. sterker, dankzij ouderwets krukkige dialogen, slecht be dachte en nog slechter uitge werkte grappen en de aanwe zigheid van een aantal bekende gezichten van weleer. Het door Van Brakel zelf ge schreven scenario is opgehan gen aan slechts één ideetje: twee jeugdvrienden zien elkaar na veertig jaar voor het eerst terug. De ene (Gerard Cox) heeft zijn geboortestad Rotterdam nooit verlaten en de andere (Willem Nijholt) was succesvol in het buitenland en heeft bijkans de hele wereld gezien. Ooit waren zij verliefd op dezelfde vrouw, en als deze geschiedenis zich dreigt te herhalen (met als mid delpunt de wulpse weduwe Pleuni Touw) wordt hun vriend schap danig op de proef gesteld. Het gekunstelde uitgangspunt werd op de meest fantasieloze wijze uitgewerkt - tenzij je het bijzonder origineel vindt dat de overleden vrouw van Gerard Cox zich af en toe met de hande ling bemoeit, wat gepaard gaat met een boven het kerkhof zwie pende camera en een goedkoop galmende stem. Van Brakel weet geen moment duidelijk te maken wat de volkse Rotter dammer Gerard Cox ('Likme- reet is ook een walsen de ge soigneerde man van de wereld Willem Nijholt na al die jaren nog met elkaar gemeen hebben. We zien flashbacks van twee er barmelijk acterende knaapjes die dingen roepen als 'van-ze- lang-zal-ze-leven-never-nooit- niet' en 'je moet het zweren met spuug'. En warempel: veertig jaarlaterblijkt de 'vriendschap' van Cox en Nijholt nog steeds gebaseerd op dezelfde jonge tjesrituelen. In de tussenliggen de jaren hebben de personages kennelijk niets beleefd. Ja, Wil lem Nijholt is rijk geworden en heeft ergens een bespottelijk ac cent opgelopen, en scharrelaar Cox is het middelpunt gewor den van een 'gezellig chaoti sche' familie met multiculturele trekjes. Maar verder moeten we geloven dat ze in hun hart nog precies diezelfde kleine kerel tjes zijn, die destijds in de haven speelden. Als de film zich nog zou beper ken tot deze kinderachtige kijk op het fenomeen vriendschap, zou je kunnen volstaan met een meewarig schouderophalen. Maar in een stuitende slotscène voert Van Brakel haar definitie nog een tikje verder. Want een vriend, zo betoogt zij, staat al tijd voor je klaar. Dus ook als er even snel een Pil van Drion moet worden gescoord omdat je uit het leven wilt stappen. Het re sultaat is een staaltje zelfhulp- euthanasie dat ongetwijfeld ontroerend en humaan bedoeld is. Onbedoeld leggen de filmma kers echter een onfrisse link tus sen het tolerante Nederlandse drugsbeleid en het complexe euthanasievraagstuk. Ik kan me werkelijk niet voorstellen wie gebaat is bij een dergelijke ver troebeling van de discussie. De Vriendschap wordt ver toond in Pathé Rotterdam suggestie dat ze na him vrijla ting (of ontsnapping) eigenlijk nog steeds gevangen zijn. Een metafoor die j uist zo sterk werkt doordat Panahi niet zijn toe vlucht neemt tot gekunstelde symboliek maar alles van begin tot eind vastknoopt aan het naakte, rauwe realisme van de grote stad met het straatrumoer van Teheran als enige sound track. Geluksmomenten Alleen al het feit dat de camera zich maar niet los lijkt te kun nen rukken van die vrouwen is al een daad van betekenis. Nog niet zo lang geleden was in Iran een aantrekkelijke vrouwenclo- se-up taboe, maar Panahi blijft maar kijken naar die gezichten waarop het hele scala van zorg, angst en pijn is af te lezen. Prachtig is ook de manier waar op het ritme van de beelden de emoties van de vrouwen volgt, van nerveus en opgewonden tot aan de dromerige geluksmo menten die als kleine schitterin gen de grimmige sfeer doorbreken. Een per ongeluk uitgewisselde glimlach met een onbekende bijvoorbeeld, of een groepje straatmuzikanten dat voorbij komt. En wie zal het beeld kunnen ver geten van de fladderende cha- dors, de grote zwarte doeken die de vrouwen gejaagd om zich heen slaan zodra er onraad dreigt? Of het smalende over- winningsgebaar waarmee een opgepakte prostituee in het po- litiebusje een sigaret opsteekt? Het is fascinerend om te zien hoe het alledaagse een onverwachte lading en betekenis kan krijgen en hoe prachtig de deels van de straat geraapte actrices hun rol len vertolken. Hier geen spoor van het amateurisme dat veel andere Iraanse films vaak ont siert. Panahi, die ooit assistent was van Abbas Kiarostami, be wijst met de meest simpele mid delen zijn meesterschap. Na drie bioscoopfilms kan hij zich al meten met zijn beroemde leermeester. The Circle is te zien in 't Beest in Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 13