Duik zonder risico bestaat niet Klaas Wingelaar toont voornamelijk portretten Kamermuziek van barok tot Bartók Parkeerkelder onder nieuw Middelburgs theater fors duurder Werk uit collectie Goudstikker op Middelburgse veiling City tot City in De Piek kunst cultuur Goesenaar beboet voor vieze viskar Sportduiken door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het Internationaal Mu ziekfeest Middelburg heeft voor zijn derde editie, die plaatsvindt van 21 tot en met 30 juni, de opzet licht gewijzigd. Er wordt nog maar op één locatie gespeeld - de Burger zaal van het Stadhuis in Middelburg, het jazz- en jeugdconcert zijn vervallen, maar via nevenactiviteiten wordt wel geprobeerd het festival letterlijk en figuurlijk op straat onder de aandacht te brengen. Net als bij de voorgaande edities van het ka mermuziekfestival is de artistieke leiding in handen van de in Sint Petersburg geboren maar in Amsterdam woonachtige altviolist Daniel Raiskin. Hij heeft dit jaar 21 klassie ke musici uit binnen- en buitenland uitge nodigd om tien dagen in Middelburg te ko men musiceren. Want dat is de formule van het festival: ter plekke worden vijf concer ten ingestudeerd en uitgevoerd. Deze opzet maakt het mogelij k ensembles in aparte bezettingen samen te stellen en dus muziekstukken te spelen die anders niet zo snel op het programma van een kamermu ziekconcert terecht komen. Zo wordt don derdag 21 juni tijdens het feestelijke ope ningsconcert bijvoorbeeld het Septett in Es-groot opus 20 (voor viool, altviool, cello, contrabas, klarinet, hoorn en fagot) van Ludwig von Beethoven (1770-1827) ge speeld. De variatie tijdens de vijf concerten is groot. In totaal worden achttien stukken gespeeld die in stijl, instrumentatie en onstaanspe- riode zeer uiteenlopen. 'Van Barok tot Bar tók', heet het in het binnenkort te verschij nen programmaboekje. Bij elk concert wordt een twintigste-eeuwse compositie uitgevoerd, zoals van de Rus Alfred Schnit- tke, de Argentijnse tangocomponist Astor Piazzolla of de Nederlander Leo Smit. Raiskin is er opnieuw in geslaagd een gere nommeerd gezelschap van klassieke musici bij elkaar te brengen. Onder de toppers be vindt zich de in Middelburg opgegroeide contrabassist Niek de Groot. Hij is eerste solo-bassist van het Concertgebouworkest en professor aan de Folkwang Hochschule is Essen. Natalia Gutman is een diva van de cello. Ze kreeg les van onder anderen Mstislw Ros- tropovich. In Tegernsee in de Beierse Alpen organiseert zij jaarlijks een vergelijkbaar muziekfeest. Ook violist Jean-Jacques Kantorow, geboren in Cannes als kind van Russische ouders, is een fenomeen. Als ten minste Glenn Gould over je zegt: „Jean-Jac ques Kantorow is een grootheid op de viool, VLISSINGEN - De formatie City tot City geeft vanavond een gratis concert in De Piek in Vlissingen. De groep is bekend van wege de hit 'The road ahead' en ontving een Edison voor het debuutalbum. Het optre den begint om 21.00 uur. een buitengewoon talent, de meest prestigi euze en originele violist van deze generatie die ik heb gehoord." Ook het complete Sint Petersburg String Quartet, bestaande uit Russische musici maar gestationeerd in het Amerikaanse Cleveland, is van de partij. Geschrapt Vorig jaar eindigde het Internationaal Mu ziekfeest Middelburg met een tekort van 8000 gulden, dat overigens wel binnen de ei gen begroting kon worden gevonden. Daar door zijn dit jaar minder goed bezochte on derdelen als het jazz- en jeugdconcert ge schrapt. „Het blijft moeilijk om sponsors te vinden", verklaart bestuurslid J. Jacobs. Om toch het karakter van een muziekfeest te krijgen, is woensdag 20 juni een inloop middag voor kinderen georganiseerd in De Drukkerij in Middelburg. Tevens is een prijsvraag uitgeschreven. Zaterdag 23 juni (vanaf 14.30 uur) zullen enkele musici in De Drukkerij een presentatie verzorgen. Op straat gaan jongeren musiceren. Jacobs: „We blijven streven naar een wat bredere basis dan vijf concerten. Mensen moeten het idee hebben dat eind juni in Middelburg iets speciaals aan de hand is." Het complete programma van het Internationaal Muziekfeest Middelburg ziet er als volgt uit: do 21 juni werk van Von Weber, Bartók en Von Beetho ven, za 23 juni: Paganini, Prokoffjef Smit en Schumann, di 26 juni: Mozart, Piazzolla, Britten en Ravel, vri 29 juni: Boccherini, Bach, Turinaen Brahms, za 30 juni: Reger, Schnittke en Schubert. Locatie: Burgerzaal Stadhuis. Aanvang alle con certen: 20 uur. (Advertentie) RECTIFICATIE ZEEUWS VEILINGHUIS ATTENTIE! Zeer belangrijke antiekveiling o.a. uit museumcollectie bij het Zeeuws Veilinghuis a.s. donderdag aanvang 13.30 uur. Omvat: exclusieve collectie schilderijen o.a. J. Heyse. 5 x R. Kimpe, M. Gölh, romantische periode. Ook voor klokken, kabinetten en kleingoed bent u bij ons aan het juiste adres. Catalogus verkrijgbaar aan de zaal en gratis van het internet ter beschikking. Organisatie: ZEEUWS VEILINGHUIS. HERENGRACHT 74. 4331 PX MIDDELBURG, TEL. 0118-650680, FAX 0118-650682 of Internet: svww.zeeuwsveilinghuis.nl dinsdag 12 juni 2001 door Richard Hoving MIDDELBURG - De parkeer kelder onder de nieuwe schouw burg in Middelburg valt elf mil joen gulden duurder uit. Om vierhonderd plaatsen te kunnen realiseren moet een tweede on dergrondse verdieping worden aangelegd. De schouwburg met parkeerkelder op de plaats van de Generaal Berghuijskazerne aan de Zuidsingel moet in de loop van 2005 klaar De kostenstijging is een zware tegenvaller, zei wethouder R. Visser (AOV/Unie55+, cultuur) gistermiddag op een persconfe rentie. „Maar elk nadeel heeft zijn voordeel. Ik moet er niet aan denken dat dit gaandeweg de bouw duidelijk was geworden." In j anuari van dit j aar stemde de gemeenteraad in met de aanleg van een parkeerkelder van tien miljoen gulden. Nader onder zoek heeft uitgewezen dat de aanleg van vierhonderd plaat sen 21,8 miljoen gulden kost. Met de aanleg van een tweede ondergrondse verdieping was geen rekening gehouden. De damwanden van de huidige kel der onder de Berghuijskazerne kunnen, anders dan werd ge dacht, niet worden hergebruikt. De extra uitgave voor de par keerkelder is verdedigbaar, vindt het college van B en W. Het college denkt dat de vraag naar parkeerplaatsen aan de noord kant van de stad de komende ja ren toeneemt. De nieuwe schouwburg kost on veranderd 45 miljoen gulden. Wethouder Visser zei gisteren dat het college de bouw van het theater en parkeerkelder als twee aparte investeringen aan de gemeenteraad voorlegt. Het uit elkaar trekken van de twee projecten haalt de angel uit het politieke debat in de raad. Het CDA verzette zich begin dit jaar op voorhand tegen een kosten stijging voor het theater. In de nieuwe opzet kan het CDA zon der al teveel gezichtsverlies meegaan met het collegevoor stel. In januari van dit jaar moest ook nog een oplossing gevonden worden voor het exploitatiete kort van het nieuwe theater van 1,1 miljoen gulden. Het tekort is onder meer gedekt met behulp van een provinciale subsidie en het afstoten van de Kloveniers doelen en de Concert- en ge- hoorzaal. De Kloveniersdoelen wordt verkocht. Dit gebouw komt leeg te staan door het ver trek van de stichting Nieuwe Muziek naar de Grote Kerk in Veere. De Concert- en gehoor zaal in de Singelstraat wil hel college gedeeltelijk van de hand doen. De gehoorzaal moet in elk geval behouden worden. De omwonenden van de nieuwe schouwburg zijn gisteravond op de hoogte gesteld van de nader uitgewerkte plannen. Zij zijn met name bezorgd over de toe name van het verkeer door de bouw van het theater met een grote zaal van 850 stoelen, een kleine zaal en twee filmzalen De raadscommissie cultuurver- gadert donderdagavond om hall acht over de schouwburgplan- MIDDELBURG - De economi sche politierechter in Middel burg heeft gisteren een 33-jari- ge man uit Goes een boete van 2500 gulden opgelegd. Bij een controle, vorig jaar okto ber in Roosendaal, bleek de vis- verkoopwagen van de Goese naar vuil te zijn. De verdachte had het eerder ook al niet zo nauw genomen met de hygiëne voorschriften. Officier van jus titie A. Flikweert loofde hel streven van de ondernemer om een eigen bedrijf te beginnen, zodat hij geen beroep hoefde te doen op de Sociale Dienst. „Maar dit mag niet ten koste gaan van de volksgezondheid", merkte hij op. Flikweert eiste drieduizend gulden boete en vorderde ook nog eens 1250 gul den omdat de verdachte tijdens zijn proeftijd opnieuw in de fout was gegaan. De politierechter hield het op 2500 gulden boete en verlengde de proeftijd van de voorwaardelijke boete met een jaar. door Ernst Jan Rozendaal GOES - Na bijna een halve eeuw heeft de 78-jarige Klaas Winge laar uit Krabbendijke vorig jaar een punt gezet achter zijn carri ère als kunstschilder. Hij maak te duizenden schilderijen, wat opmerkelijk is, want zijn pre cieze stijl is tijdrovend. Maar: „Ik maak in veertien dagen, drie weken een schilderij waar een ander een jaar over doet." On der de titel Klinkklaar Winge laar is in het Museum voor Zuid en Noord-Beveland in Goes een expositie van voornamelijk portretten te zien. Op de tentoonstelling hangen zeven zelfportretten. Wingelaar verwerkt zijn beeltenis graag in taferelen die hij schildert. Zo is hij te zien als bedelmonnik, als Judas en als Turk. Door de stijl van schilderen en de historische setting wordt nadrukkelijk naar het werk van Rembrandt geknipoogd. En ook het heden daagse zelfportret, sober, zon der historische aankleding, doet door de lichtval denken aan het werk van de zeventiende-eeuw- se Hollandse meester. „Ik ken het werk van Rem brandt door en door", bevestigt Wingelaar. „Ik imiteer hem niet en toch beïnvloedt hij mijn werk. Het zijn schilderijen in de sfeer van Rembrandt. Ik pro beer wel eens iets anders te ma ken maar vaak lukt me dat toch niet." Wingelaar is autodidact. Door dat hij zichzelf een klassieke manier van schilderen heeft bij gebracht, is hij tijdens zijn lange carrière door de kunstwereld niet altijd serieus genomen. Tenminste, zo voelt hij dat. „Be roepsschilders vonden mij maar een klootzak en een amateur tje De meeste verwijten moes ten worden ingeslikt als Winge laar de kunstkenners met zijn werk confronteerde. Als restau rateur van oude schilderijen bleek hij precies de technieken toe te passen die op de academie worden onderwezen. Alleen had hij ze in de praktijk uitgevogeld. „Kwestie van logisch naden ken", verklaart hij. En van de Middelburgse veilingmeester Ab Verhage, die zou hebben be weerd dat hij geen portretten kon schilderen, maakte hij bin nen zes weken een goed gelij kend schilderij. „Ik belde hem op en zei: 'Appie, kom maar kij ken.' Toen moest hij zijn onge lijk bekennen." Kneepjes Hij erkent dat het hem wel veel tijd heeft gekost voor hij het portretschilderen onder de knie had. „Jaren en jaren heb ik het geprobeerd. Ik heb ezels kapot geslagen, omdat het niet wilde lukken. Maar ik ben blijven doordouwen, totdat ik er geen problemen meer mee had. Je moet even weten waar de kneepjes zitten. Het is belang rijk om vanuit een vast punt te beginnen, de ogen of de neus. Uiteindelijk wist ik op het mo ment dat ik de ogen opzette al of het portret ging lukken of niet." Dat hij zijn eigen hoofd zo graag voor zijn werk gebruikt, heeft geen diepzinnige bedoeling. „Mijn kop is overal goed voor, behalve voor kop van Jut. Ik ken mijn eigen hoofd gewoon door en door. Het is een mooie kop om te schilderen." Hoofdzaak Van zijn grote productie heeft Wingelaar zelf nog maar weinig schilderijen overgehouden. „Het maken is de hoofdzaak. Als het schilderij eenmaal aan een spijker hangt, interesseert het me niet meer. Ik heb ooit een jacht gebouwd van zes meter. Toen het klaar was, ben ik er twee keer mee wezen varen. Daarna was ik het zat. 'Weg met dat ding'dacht ik.Hij mag zijn schilderijen dan niet zelf hou den, dat betekent niet dat het hem onverschillig laat waar ze terecht komen. „Er is werk van mij in Duitsland, Frankrijk, Taiwan, Amerika. Dat is lang niet allemaal verkocht. Ik heb heel veel weggegeven. Geld zegt me niks. Ik vind het wel belang rijk waar zo'n schilderij blijft. Wat als de huidige eigenaars dood zijn en de kinderen bren gen het naar de voddenboer? Dat zou ik jammer vinden. Daarom wil ik weten waar ze zijn." Expositie: Klinkklaar Wingelaar, Museum voor Zuid- en Noord-Beve land, t/m 21 juli,'di-vri van 10-17 en za van 13-16 uur. Klaas Wingelaar bij zijn schilderij 'Mevrouw Wingelaar, naaktportret'. foto Willem Mieras schalk Hermann Goering voor een fractie van de werkelijke waarde. Het ligt niet voor de hand dat aan het schilderij dat in Middel burg wordt verhandeld een luchtje zit. Achterop zit welis waar een label van kunsthandel Goudstikker, maar het werk komt uit de nalatenschap van een Belgische minister. „Het is moeilijk na te zoeken", aldus J de Kuijper van het Zeeuws Vei linghuis. „Maar het komt uit een goede, gerenommeerde boedel. Dat zit wel goed." Logeerbedje Naast de vermoedelijke Tenieis de Jonge worden vijf schilderij en aangeboden van Reimond Kimpe. Andere opvallende stukken zijn een logeerbedje van Toon Her mans, zilveren kandelaars uitde Abdij en een dekenkist uit 1692. De kijkdagen zijn woensdag van 14- 20 uur en donderdag van 10-13 uur- De veiling begint donderdag on 13.30 uur. Celliste Natalia Gutman. doorErnst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Tijdens de kunst- en antiekveiling die don derdag wordt gehouden in het Zeeuws Veilinghuis in Middel burg komt een schilderij onder de hamer van de joodse kunst handelaar Jacques Goudstik ker. Het gaat om een werk dat is toegeschreven aan David Te- niers de Jonge (1610-1690) waarop een wachtlokaal met soldaten is afgebeeld en een hoop wapentuig. Het schilderij moet dertig- tot vijftigduizend gulden opbrengen. De collectie Goudstikker kwam twee jaar geleden in het nieuws omdat zijn erfgenamen vele schilderijen daaruit terugeisten van de Nederlandse Staat. Goudstikker verongelukte in 1940 op de vlucht voor de nazi's. Een groot aantal kunstwerken uit zijn collectie werd aange kocht door de Duitse rijksmaar- door Claudia Sondervan Pinksterzondag verloren twee jon ge Belgische duikers het leven bij Gorishoek. De ervaren duikers met brevet stegen om onopgehelderde re denen te snel naar het oppervlak. Hun longen konden het grote drukverschil niet aan en bezweken. Afgelopen zon dag eindigde een duik tot 35 meter diepte ter hoogte van Wissenkerke voor twee andere Belgische duikers in de Antwerpse decompressietank. Tij dens de opgang naar het oppervlak raakte de perslucht van één duiker op. Tijdens de noodstijging vanaf 25 me ter diepte sleepte ook hij zijn duik- maat aan de zogeheten buddylijn mee. Ongelukken bij de duiksport m bui tenwater zijn bijna onvermijdelijk. Maar met name in de Oosterschelde is nonchalance voor duikers gevaarlijk, schetst Frank van de Vegte uit Wemel- dinge. Hij is lid van de werkgroep on gevalsregistratie van de Nederlandse Onderwatersport Bond. „De afgelo pen jaren laten in Zeeland steeds een ongevallenpiek aan het begin van het seizoen zien en nog zo'n piek aan het einde van het seizoen. De duikers heb ben in de winter getraind in zwemba den en kleine poeltjes. Daar zijn heel andere omstandigheden dan in de Oosterschelde. Daar is stromend wa ter. Je hebt er geen zes meter, maar één meter zicht als je de bodem verstoort. Er is golfslag, lage temperaturen, je draagt een duikpak, dat is ook een ex tra belasting. Als daar nog maar iets bijkomt, gaat het fout. Je hoeft maar te schrikken. De piek in de nazomer komt vooral door duikers die in de zomer in de hel dere wateren van de Middellandse Zee of de Caraïben hebben gedoken. En door mensen die voor de winter nog even een extra brevet willen halen en te grote risico's nemen, stelt Van der Vegte. Het groeiende aantal senioren dat de duiksport gaat beoefenen heeft hoegenaamd geen effect op het ongevallencijfer, vindt hij. „Oudere duikers zijn meestal rustiger en be houdender. Zij besluiten niet zo gauw impulsief om dieper of verder te gaan dan ze van plan waren." Van der Vegte heeft nog weinig gege vens over het duikongeluk van zon dag. „Er kunnen altijd andere zaken spelen. Zoals medische problemen; ie mand kan een hartinfarct krijgen." Maar een duiker wiens perslucht on toereikend blijkt voor een goede tocht naar het wateroppervlak maakt een essentiële fout, oordeelt hij. „Voor je te water gaat heb je berekend hoe diep je wil gaan en hoeveel lucht je daar- Met name in de Oosterschelde is nonchalance voor duikers gevaarlijk. lucht van de buddy te delen alsnog ge- A controleerd opstijgen." Ill 1 m RI „Een duikongeval komt doorgaans IHl (r& voort uit een opeenstapeling van klei- fallv-flInS ne foutjes. Een lekkende bril die je WW^EI !f*UT aandacht afleidt, je verstoort de bo- fjfftjj ELlbH 1 dem zodat opwarrelend zand j e zicht wegneemt, je duikbuddy wil een an dere kant op en trekt aan de lijn... Vooral voor beginnende mensen die de eerste keer de Oosterschelde in gaan, is het risico groot, net als voor de men sen die juist denken dat ze veel erva ring hebben." Diep duiken is in de Oosterschelde voorbehouden aan zeer ervaren men sen, vindt de NOB-man. „Op stevige dieptes als 35 meter is het aardedon ker. Op tien meter diepte heb je nog wat daglicht, dan zie je nog wat. Die per ben je aangewezen op je duiklamp en dat verblindt bij troebel water meer dan het helpt. voor nodig hebt. Tijdens de duik moet je regelmatig op je manometer kijken. Hoe dieper j e gaathoe meer perslucht je per ademtocht verbruikt. Dat komt door de hogere omgevingsdruk." De buddylijn waarmee twee duikers onderling verbonden zijn, voorkomt dat de duikpartners elkaar niet meer terug kunnen vinden. Maar als de een in paniek een noodstijging maakt, moet je van heel goeden huize komen wil je je partner tegenhouden, stelt Van der Vegte. „De ander wordt ge woon meegetrokken. Een duiker heeft geleerd dat hij bij problemen bij zijn buddy moet aankloppen. Is zijn pers lucht op, dan kunnen ze door de pers- Verraderlijk „Wij propageren bij onze leden om niet dieper te gaan dan veertig meter, zegt Willy van de Plas. De voorzitter van de Belgische onderwatersportfe deratie Febos weet uit ervaring dat de Oosterschelde veel grotere diepten biedt. Wat de Belgische duikers fataal is geworden? „Joost mag het weten," zegt hij. „We voeren dezelfde oplei ding als de Nederlandse bond. Ook de omstandigheden in de Oosterschelde komen aan bod. Het is verraderlijk, je hebt er getijdestromen, het is er don ker, je moet je onder goede begelei ding stellen." Maar duiken zonder risico bestaat niet, stelt hij. „Dat heeft niks met op leiding te maken. Risico heb je ook als je een straat oversteekt. Ik heb zelf ge sproken met de mensen die de twee dodelijke slachtoffers uit het water hebben gehaald. Het is triest, maar er valt niets aan te doen. Ook met een de gelijke opleiding kan je door omstan digheden in de problemen komen." Ook de veiligheidscommissie van de Febos onderzoekt de toedracht van beide ongevallen. Maar van de Neder landse onderzoekscommissie heeft hij nog niets vernomen. „We overleggen normaal zo'n tweemaal per jaar. Maar de laatste tijd is de communicatie slecht geweest door wat commotie in het bestuur van de NOB. Nu er een nieuwe voorzitter iswil ik de commu- foto Marijke Folkertsma nicatie zeker hervatten.Zowel NOB- man Van der Vegte als de Febos-voor zitter zien niets in de mogelijkheid de duikvergunning in te trekken wan neer een duiker vaker i n de problemen raakt. „Dat is een politieke beslissing. De bond is daar niets aan gelegen," meent Van der Vegte. „Wij kunnen niet repressief optreden. Ik ga ook niet naast elke duiker staan", zegt Van de Plas. „Je neemt aan dat duikers in praktijk brengen wat ze geleerd heb ben." Het niveau van de sportduikers in Zeeuwse wateren, ongeacht hun na tionaliteit, is doorgaans vrij goed, vindt de NOB-man. „Waar wij geen grip op hebben is de discipline van duikers. Voor je te water gaat, moet je je afvragen: kan ik dit, ben ik fit ge noeg en kan mijn buddy het aan? Je kan je makkelijk laten meeslepen door een restant stroming zoals die bij Gorishoek ook staat. Je doet je buddy- check: is je materiaal in orde, waar ga je samen naar toe en welke afspraken maak je mocht er iets mis gaan, wat voor stromingen staan er en hoe laat zijn we weer terug. De bond stelt al tijd: plan je duik en duik je plan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 30