Krachtpatsers in het Gelredome
Motorrijder moet dag en nacht opvallen
MotoraiLive geeft een kick
GoldWing is een
lekkere gigaplof
Nieuwe stijl Le Mans
Exclusief zijspan
Nieuwe modellen voor toerensporten en choppen
Tegen heffing
door Rien van der Steen
Hij is verscheidene malen ge
kopieerd, maar het origi
neel is nooit echt overtroffen. De
GoldWing van Honda. Een 'Me-
gaMotor', waarvan de grootste
motorenbouwer van de wereld
de overtreffende trap gepresen
teerd heeft. De GoldWing 1800
GL. 'There's no substitute for
cubic inches' ('niets gaat boven
motorinhoud'), plachten ze in
de VS te zeggen om een excuus
te vinden voor de gorgelende
gloegloe's die daar op vooral
vier wielen de fabrieken uitrol
den en -rollen.
BMW's tegenhanger is aanzien
lijk kleiner bemeten en ook Har-
ley kan geen weerwoord bieden
op dit inhoudelijke motorge-
weld uit Japan, hoewel in de VS
geproduceerd. Tegenstanders -
of waren ze alleen maar jaloers -
stopten nog wel eens naast een
GoldWing om de bestuurder
meesmuilend te vragen wan
neer de koffie klaar was. Want
op een GoldWing wordt alles
mee getransporteerd. Zo'n gi
gaplof wordt over het algemeen
bereden door een ouder stel -
king&queen, zij hoog en recht
op in de achterzetel, leunend te
gen de topkoffer met daarin de
proviand voor een dag
of twee - van alle gemakken
voorzien.
De nieuwe 1800 GoldWing ver-
schij nt 2 5 j aar na het eerste vier-
cilinder lOOOcc model. Deze
ikoon van de zware toermotor
heeft een aluminium frame, een
nieuw zescilinder motorblok
dat 332 cm3 gegroeid is (het vo
rige GoldWing-blok had
'slechts' een inhoud van 1500
cm3) met 118 pk en een koppel
van 167 Nm. Digitaal gestuurde
elektronische ontsteking is heel
gewoon, iets minder gewoon is
zijn prijs: 64.995,-. Toch heeft
Honda Nederland er al 33 van
verkocht.
Een paar weken geleden, net een
maand na zijn lancering, moest
hij met spoed naar de garage
voor een nieuwe noodstopscha
kelaar en een nieuw onderdeel
voor de ontsteking. Maar ja, net
als in de autobranche zijn terug
roepacties voor motoren ook
normaal aan het worden.
De uitrusting van de in de VS
ontwikkelde 363 kilo zware
cardanaangedreven GoldWing
is indrukwekkend, al moet voor
verwarmde handvaten en zetels
fiks bijbetaald worden. De be
diening van het windscherm is
trouwens 'gewoon' handmatig
en tractiecontrole is in Europa
zelfs niet leverbaar.
dinsdag 12 juni 2001
De nieuwe 1800 GoldWing verschijnt 25 jaar na het eerste viercilin-
der lOOOcc model. foto GPD
In het midden van de jaren
tachtig waren Moto Guzzi's
van het type Le Mans 850 en
1000 sportieve neusjes van de
Italiaanse zalm. De dikke lucht-
gekoelde V-twins stuurden
ondanks hun hoge gewicht uit
stekend en konden rekenen op
een kleine maar trouwe groep
motorfans. De type-aanduiding
verdween geruisloos, om recent
weer op te duiken bij Guzzi's
nieuwste aanwinst: de V 11 Le
Mans. De knipoog naar het ver
leden blijkt overduidelijk uit de
zwart-rode kleurstelling die op
de nieuwe tweewieler is aange
bracht
Klaarblijkelijk begint de over
name van Moto Guzzi door
Aprilia nu al z'n vruchten af te
werpen. De Le Mans verscheen
in ieder geval kort na twee re
cent geïntroduceerde Califor-
nia-varianten (Stone en Special
Sport). Aprilia telde onlangs
bijna 140 miljoen gulden neer
voor Moto Guzzi en zal de ko
mende vijf jaar nog eens ruim
100 miljoen investeren in de fa
briek, waar binnenkort jaar
lijks 40.000 Guzzi's de fabrieks-
poorten moeten verlaten.
Vergeleken met de V 11 Sport
waarvan de Le Mans is afgeleid,
zijn meer dan honderd detail
wijzigingen doorgevoerd waar
onder een tweetal extra frame
buizen voor meer stijfheid, een
bredere achtervelg en een an
ders geplaatst stuur. Met het oog
op betere rij-eigenschappen is
bovendien een bredere achter
velg gemonteerd.
Met een krukasvermogen van 91
pk bij 7.800 tpm is de brand-
stofgeïnjecteerde Le Mans be
paald geen tam schoothondje.
Een zesbak moet de 226 kilo
gram zware sportieveling een
eindschot geven dat bij 220 km.
per uur bereikt wordt. De V 11
Le Mans staat in twee kleuren
bij de dealer en kost 29.990,-.
De Motorrijders Actie Groep
(MAG), belangenvereni
ging voor motorrijders, verzet
zich tegen de invoering van een
elektronische kilometerheffing
zoals minster Netelenbos dat
wil. Volgens de club zijn motor
fietsen een deel van de oplossing
van het fileprobleem.
De mobiliteitskosten moeten
volgens de MAG worden verre
kend in de brandstofprijzen.
Wie veel rijdt, betaalt meer. Wie
zuinig rijdt of wie minder rijdt,
betaalt minder.
De driepersoons Side Bike Zeus.
door Ruud Vos
De Amsterdamse Rai-ver-
eniging heeft veel kritiek
van de motorbranche gehad.
De branche haakte vorig jaar
af uit onvrede met het gevoerde
tentoonstellingsbeleid. Het ge
volg was geen modelnieuws tij
dens de jaarlijkse MotoRai.
Met de MotoraiLive 2001, van
15 tot en met 17 juni in het Arn
hemse Gelredrome, hoopt de
Rai nu midden in het motorsei
zoen een inhaalslag te maken.
Het evenement wordt vooraf
gegaan door de 'Eerste Motor-
RijDag' die op 14 juni wordt
verreden in het kader van de f i-
lebestrijding.
Met de nieuwe aanpak wil de
Rai niet alleen de actieve mo
torrijder bereiken, maar ook de
'passieve'. En dat zijn er veel.
Want van de 1,2 miljoen men
sen die in Nederland over een
A-rijbewijs beschikken, zijn er
ruim 800.000 die zich niet ac
tief per motor verplaatsen. Dat
motorrijden nog niet aan po
pulariteit verloren heeft, blijkt
uit het vorig jaar afgenomen
aantal motorexamens: 35.078,
ruim 30 procent meer dan het
jaar exwoor. Ook de 19.626 op
kenteken gezette nieuwe mo
toren wijzen in die richting.
Toch daalden de verkoopcij
fers in de eerste drie maanden
van dit jaar met ruim 20 pro
cent ten opzichte van dezelfde
periode vorig jaar.
De vernieuwde opzet moet
recht doen aan zowel de wen
sen van de branche als de be
zoeker. Die bezoekers eisen te
genwoordig meer dan alleen
statische modelpresentaties en
wat folderinformatie. Om 'de
verwende consument', zoals de
Rai deze bezoekers typeert, op
z'n wenken te bedienen, is de
MotoraiLive in het leven ge
roepen. Tijdens het evenement
wordt ingespeeld op de 'expe
rience economy' waarin enter
tainment, het krijgen van kicks
en het opdoen van belevingen
centraal staan. Met het oog
daarop zijn er drie 'belevings
werelden': outdoor, motordro
me en boulevard.
Shows
Op de Boulevard kan gefla
neerd en gewinkeld worden bij
stands met al dan niet aan de
motorwereld gerelateerde pro
ducten. In het Motordrome is
de feitelijke presentatie van
nieuwe motoren. Daar zijn ook
podiumpresentaties en mode
shows en quizen waarbij de
bezoekers alles via grote scher
men en monitoren kunnen vol
gen.
Het feitelijke spektakel speelt
zich in de buitenlucht af op ba
nen waarop het publiek met
motoren, scooters en quads
kan rijden. Buiten wordt ook
een 'pitsstraat' ingericht waar
motorcoureurs zich met hun
motoren aan het publiek pre
senteren.
Motor- en bromscooters wor
den op de Scooterplaza apart
voor het voetlicht gehaald. De
motorscooter begint in de ons
omringende landen een directe
concurrent van de motor te
worden.
Ook hier is door een breder mo
delaanbod sprake van groeien
de populariteit.
MotoraiLive 2001: vrijdag 15
tot en met zondag 17 juni tus
sen 10.00 en 21.00 uur in het
Gelredome Arnhem.
De toegangsprijs bedraagt
30,-, voor kinderen van 6 t/m
14 jaar de helft en kinderen
jonger dan 6 jaar mogen gratis
naar binnen.
De toerbuffel Yamaha FJR 1300. foto's GPD
door Ruud Vos
De MotoRai was traditioneel
in het najaar vanwege het
modelnieuws van de fabrikan
ten. Dan wist motorminnend
Nederland wat er het nieuwe
seizoen aan noviteiten in de
showroom zouden staan. De
keuze voor de zomer als exposi-
tiemoment - Honda gooide de
knuppel in het hoenderhok en
dwong de RAI zich op de exposi
tie te bezinnen - zou het risico
van oud nieuws in zich kunnen
bergen. Maar gelukkig is er wel
watmotornieuws te zien tijdens
deMotoraiLive van vrijdag 15
tot en met zondag 17 juni in het
Arnhemse Gelredome.
Denagelnieuwe Suzuki GSX
1400 is een echte 'muscle bike'
die met 106 pk bij 6800 tpm een
een koppel van 125 Nm de strijd
aan moet binden met de drie al
even nieuwe Kawasaki's in ZRX
1200 uitvoering. Ook het uit
Frankrijk afkomstige merk
Voxan is nieuw. Gewoon leuk
zijn drie nieuwe modellen van
Hyosung. De Koreaanse fabri
kant is in ons land voornamelijk
bekend van lichte motor- en
bromscooters. Klein maar fijn is
ook de Sachs V-twin 125 waarin
een 14 pk sterke luchtgekoelde
Yamaha V-twin huist. Voor de
wegligging koos Sachs voor een
rijwielgedeelte van de Zwitser
se framebouwer Egli.
Bij Harley-Davidson is de grote
ombouwoperatie uit 1999 vol
tooid. Alle modellen uit.de FL-
en FX-reeks hebben nu het
luchtgekoelde Twincam 88
blok. De cilinderinhoud nam
Suzuki bindt met de GSX1400 de strijd aan met de Kawasaki's.
over de hele linie toe van 1340
naar 1450 cc en alle blokken
hebben nu twee onderliggende
nokkenassen. Wat bleef was de
bekende tweekleps techniek en
de nostalgische uitstraling.
Nostalgisch
Even nostalgisch als tegen
draads zijn de VN 800 en VN
1500 Drifter van Kawasaki.
Beide motoren ogen als Harley's
oerconcurrent Indian. Nostal
gie in het kwadraat kan worden
aangetroffen bij Honda. Die zet
met de VTX 18Ö0 gelijk de toon:
een vette V-twin met een cilin
derinhoud van bijna twee liter.
Belangrijker dan het voor chop
pers ongebruikelijk hoge mo
torvermogen (107 pk) is hier het
hoge koppel: 163 Nm.
Nog bonter maakt Honda het
met de GL 1800 GoldWing.
Toermotorfabrikant BMW
heeft aan deze GoldWing een
geduchte concurrent voor zijn
prestigieuze K 1200 Luxus Tou
rer. Maar BMW heeft meer ijzers
in het vuur, zoals de recent geïn
troduceerde R 1150 RT, de kale
RllöORende vernieuwde K
1200 RS, Voor meer actieve
veiligheid ontwikkelden de
remtechneuten van BMW een
revolutionair remsysteem met
remdruk-bekrachtiger. Zo ont
stond een integraal remsysteem
waarmee onwaarschijnlijk
hard geremd kan worden. Sinds
de introductie van deR1150GS
worden alle '1100' vierklecs
boxervarianten opgewaardeerd
van 1085 naar 1130 cc.
Een andere opvallende toermo
tor van formaat is de Yamaha
FJR 1300.Deformidabelevloei-
stofgekoelde vierpitter lost
sinds jaar en dag de FJ 1200 af.
In de gewone middenklasse
twee nieuwe Kawasaki's. De po
pulaire ER 5 is vrijwel volledig
gerestyld terwijl de ZX-7 er een
gestroomlijnde variant bij
kreeg, de ZX-7 S.
Extravagant
Uit Zuid-Europa afkomstig is
de extravagante Cagiva V-Rap
tor die twee kleine zusjes
gekregen heeft: Raptor 650 en
V-Raptor 650. Beide met een
vloeistofgekoeld Suzuki (VS
650) blok met 50 pk en een kop
pel van 62 Nm. De Xtra-Raptor
is een 135 pk sterke special op
basis van de zware V-Raptor
met Suzuki TL 1000 blok. Met
een beperkte oplage van 999
exemplaren. Bij het legendari
sche MV Agusta wordt de vierci-
linder F-4 uitgebreid met de be
perkt leverbare Brutale Serie
Oro en de F 4 Senna.
Aprilia heeft met de Capo Nord
een waardige toerbuffel
in huis.
In het supersportieve segment
lijkt de rust in de 600 cc klasse te
zijn weergekeerd nu Honda met
de CBR 600 F en de CBR 600 F
Sport weer op brandstofgeïn-
jecteerde oorlogssterkte is ge
komen. Suzuki maakt het
bonter met de GSX-R 1000 die
de stijd aan bindt met de Yama
ha YZFR1, Honda's CBR 900 RR
Fireblade en Kawasaki's ZX-9
R. Een leeggewicht van 170 ki
logram en een vermogen van
160 pk zijn daarvoor uitsteken
de vertrekpunten.
Sachs is op de expositie met de 125 V-twin.
door Rob van Ginneken
Bij twee op de drie crashes
tussen een motorfiets en
een auto heeft de automobilist
de tweewieler niet of te laat op
gemerkt. Alle aanleiding om
beide partijen eens duchtig in
een publiekscampagne toe te
spreken. In het Engels, gek ge
noeg: 'Good to see you'.
De komende weken staat de
motorrijder letterlijk en fi
guurlijk in de kijker. Tijdens
MotoraiLive wordt de officiële
aftrap gegeven voor de cam
pagne 'Good to see you'. En ook
rond de TT van Assen wordt
tamtam gemaakt over de zicht
baarheid van motorfietsen in
het verkeer. Daar draait het na
melijk allemaal om.
Geen nieuw onderwerp na
tuurlijk. In het verleden zijn er
zelfs al eens voorstellen gelan
ceerd om motorfietsen
verplicht met permanent bran
dende verlichting én een impo
sant pakket aan reflecterende
en retro-reflecterende panelen
de weg op te sturen. Het effect
was op zijn minst exotisch te
noemen en werd door kenners
destijds dan ook treffend om
schreven als 'optische vervui
ling'.
Clown
Zo ver hoeft het anno 2001 echt
niet te komen, meldt Koos Ta-
mis. Hij is beleidsmedewerker
van Verkeer en Waterstaat en
binnen het zogenaamde Mo
torplatform bij de campagne
betrokken. „Waar het om gaat.
is dat de motorrijder zich nóg
beter gaat realiseren dat een
optimale zichtbaarheid echt in
zijn eigen belang is. En dat je
echt niet als Pipo de Clown
hoeft rond te rijden om in het
verkeer op te vallen."
Het probleem is glashelder: bij
een botsing kun je in twee op de
drie gevallen vaststellen dat de
automobilist de motorrijder
niet - of te laat - heeft gezien. Is
het dan niet minstens even nut
tig om de automobilist te ver
tellen dat hij beter moet oplet
ten? Met andere woorden:
waarom richt de campagne
zich dan zo nadrukkelijk op de
motorrijder? „Natuurlijk is dit
een verhaal waar twee kanten
aan zitten, maar dit is een be
wuste keuze. Om te beginnen
omdat de motor nu eenmaal de
kwetsbare partij is. En er zit
ook een strategisch aspect aan.
Voor je met de vinger naar de
automobilist wijst, is het goed
als je kunt zeggen dat de mo
torrijder er alles aan heeft ge
daan. Daarna kun je met recht
de andere partij aankijken.
Overigens is die tweede trap in
de campagne inderdaad al voor
volgend jaar gepland."
Motorrijders belangenorgani
satie MAG - ook onderdeel van
het Motorplatform en deelne
mer in het hele verhaal - moet
duidelijk even wennen aan zo
veel ministeriële vriendelijk
heid rond de motorrijder. Zij
zijn van mening dat er aan het
gedrag van de automobilist
veel valt bij te punten. Wim
Taal: „Alles begint met voor
lichting, daar wordt iedereen
beter van. Het is natuurlijk pri
ma als de motorrijder bijvoor
beeld weet dat je zelfs in een
zwart pak in het donker goed
zichtbaar kunt zijn. Omdat er
tegenwoordig heel moderne re
flecterende materialen in kle
ding worden toegepast. Dat
kan fleurig zijn, vóór de zicht
baarheid overdag is dat trou
wens verreweg het best, maar
ook in donkere stoffen wordt
het dus al verwerkt."
Defensief
„Op diezelfde manier is het
promoten van een defensieve
rijstijl nooit weg. Je kunt wel
roepen dat de automobilist in
tweederde van de gevallen niet
heeft opgelet, maar wat koop je
daarvoor op een moment dat je
met je motor op het asfalt ligt?
Het zal er dus inderdaad wel op
neerkomen dat vooral wij ons
verstand moeten gebruiken.
Dat neemt niet weg dat je de
autorijder zeker ook aan moet
spreken."
Overigens zijn er nog andere
tweewielerrijders die zo hun
eigen ideeën hebben over het
permanent voeren van verlich
ting en andere aandachtstrek
kers op wielen. De fietsersbon
den zijn er namelijk helemaal
niet zo blij mee. Volgens hen
zorgt het er namelijk voor dat
de fietser nog minder opvalt.
Zit iets in, al zijn wielrijders
misschien niet de eersten die
iets mogen zeggen over ver
lichting. Nog zo'n duidelijk ge
val van 'Fijn je te zien'.
In de kleine wereld van zij-
spanproducenten neemt de
Franse zijspanbouwer Side
Bike een opmerkelijke plaats in.
Dat blijkt uit modellen met
mystieke namen als de Kyrnos
en Megacomet en navenante
vormen. Aan dit rijtje is de drie
persoons Side Bike Zeus toege
voegd.
Het zijspan is opgebouwd zon
der gebruik te maken van do
noronderdelen van bestaande
motoren. De creatie is voorzien
van een in het midden geplaatst
motorblok. Het achter- en zij-
spanwiel worden aangedreven
door een vloeistofgekoeld Peu-
geot-blok dat 139 pk levert uit
een inhoud van 2.0 liter.
Hetzelfde blok wordt gebruikt
voor de Peugeots 206 en 406.
Daarnaast wordt de driewieler
bestuurd met zowel het voor- als
zijspanwiel. De prijs van de ex
clusieve Zeus is 62.375. De
motor is zaterdag 8 tot en met
zondag 10 juni te bewonderen
bij importeur Motoport in Hen
gelo.
De nieuweling Voxan Scrambler uit Frankrijk.
De motorscooter Piaggio X9 heeft 39 pk in huis.
Een klassieke vorm van 'zichtbaar op de motor'.
foto GPD
BMW heeft een integraal remsysteem op de boxer R1150 RT.