Duik zonder risico bestaat niet Pompstation past zaak te laat aan Klaas Wingelaar toont voornamelijk portretten Kamermuziek van barok tot Bartók Werk uit collectie Goudstikker op j Middelburgse veiling GELICHT Sportduiken lezers schrijven Integratie V City tot City in De Piek kunst cultuur door Claudia Sondervan Pinksterzondag verloren twee jon ge Belgische duikers het leven bij Gorishoek. De ervaren duikers met brevet stegen om onopgehelderde re denen te snel naar het oppervlak. Hun longen konden het grote drukverschil niet aan en bezweken. Afgelopen zon dag eindigde een duik tot 35 meter diepte ter hoogte van Wissenkerke voor twee andere Belgische duikers in de Antwerpse decompressietank. Tij dens de opgang naar het oppervlak raakte de perslucht van één duiker op. Tijdens de noodstijging vanaf 25 me ter diepte sleepte ook hij zijn duik- maat aan de zogeheten buddy lijn mee. Ongelukken bij de duiksport in bui tenwater zijn bijna onvermijdelijk. Maar met name in de Oosterschelde is nonchalance voor duikers gevaarlijk, schetst Frank van de Vegte uit Wemel- dinge. Hij is lid van de werkgroep on gevalsregistratie van de Nederlandse Onderwatersport Bond. „De afgelo pen jaren laten in Zeeland steeds een ongevallenpiek aan het begin van het seizoen zien en nog zo'n piek aan het einde van het seizoen. De duikers heb ben in de winter getraind in zwemba den en kleine poeltjes. Daar zijn heel andere omstandigheden dan in de Oosterschelde. Daar is stromend wa ter. Je hebt er geen zes meter, maar één meter zicht als je de bodem verstoort. Er is golfslag, lage temperaturen, je draagt een duikpak, dat is ook een ex tra belasting. Als daar nog maar iets bijkomt, gaat het fout. Je hoeft maar te schrikken." De piek in de nazomer komt vooral door duikers die in de zomer in de hel dere wateren van de Middellandse Zee of de Caraïben hebben gedoken. En door mensen die voor de winter nog even een extra brevet willen halen en te grote risico's nemen, stelt Van der Vegte. Het groeiende aantal senioren dat de duiksport gaat beoefenen heeft hoegenaamd geen effect op het ongevallencijfer, vindt hij. „Oudere duikers zijn meestal rustiger en be houdender. Zij besluiten niet zo gauw impulsief om dieper of verder te gaan dan ze van plan waren." Van der Vegte heeft nog weinig gege vens over het duikongeluk van zon dag. „Er kunnen altijd andere zaken spelen. Zoals medische problemen; ie mand kan een hartinfarct krijgen." Maar een duiker wiens perslucht on toereikend blijkt voor een goede tocht naar het wateroppervlak maakt een essentiële fout, oordeelt hij. „Voor je te water gaat heb je berekend hoe diep je wil gaan en hoeveel lucht je daar- Met name in de Oosterschelde is nonchalance voor duikers gevaarlijk. lucht van de buddy te delen alsnog ge controleerd opstijgen." „Een duikongeval komt doorgaans voort uit een opeenstapeling van klei ne foutjes. Een lekkende bril die je aandacht afleidt, je verstoort de bo dem zodat op warrelend zand je zicht wegneemt, je duikbuddy wil een an dere kant op en trekt aan de lijn... Vooral voor beginnende mensen die de eerste keer de Oosterschelde in gaan, is het risico groot, net als voor de men sen die juist denken dat ze veel erva ring hebben." Diep duiken is in de Oosterschelde voorbehouden aan zeer ervaren men sen, vindt de NOB-man. „Op stevige dieptes als 35 meter is het aardedon ker. Op tien meter diepte heb je nog wat daglicht, dan zie je nog wat. Die per ben je aangewezen op je duiklamp en dat verblindt bij troebel water meer dan het helpt." Verraderlijk „Wij propageren bij onze leden om niet dieper te gaan dan veertig meter, zegt Willy van de Plas. De voorzitter van de Belgische onderwatersportfe deratie Febos weet uit ervaring dat de foto Marijke Folkertsma Oosterschelde veel grotere diepten biedt. Wat de Belgische duikers fataal is geworden? „Joost mag het weten," zegt hij. „We voeren dezelfde oplei ding als de Nederlandse bond. Ook de omstandigheden in de Oosterschelde komen aan bod. Het is verraderlijk, je hebt er getijdestromen, het is er don ker, je moet je onder goede begelei ding stellen." Maai' duiken zonder risico bestaat niet, stelt hij. „Dat heeft niks met op leiding te maken. Risico heb je ook als je een straat oversteekt. Ik heb zelf ge sproken met de mensen die de twee dodelijke slachtoffers uit het water hebben gehaald. Het is triest, maar er valt niets aan te doen. Ook met een de gelijke opleiding kan je door omstan digheden in de problemen komen." Ook de veiligheidscommissie van de Febos onderzoekt de toedracht van beide ongevallen. Maar van de Neder landse onderzoekscommissie heeft hij nog niets vernomen. „We overleggen normaal zo'n twee maal per jaar. Maar de laatste tijd is de communicatie slecht geweest door wat commotie in het bestuur van de NOB. Nu er een nieuwe voorzitter is, wil ik de commu- voor nodig hebt. Tijdens de duik moet je regelmatig op je manometer kijken. Hoe dieper je gaat, hoe meer perslucht je per ademtocht verbruikt. Dat komt door de hogere omgevingsdruk." De buddylijn waarmee twee duikers onderling verbonden zijn, voorkomt dat de duikpartners elkaar niet meer terug kunnen vinden. Maar als de een in paniek een noodstijging maakt, moet je van heel goeden huize komen wil je je partner tegenhouden, stelt Van der Vegte. „De ander wordt ge woon meegetrokken. Een duiker heeft geleerd dat hij bij problemen bij zijn buddy moet aankloppen. Is zijn pers lucht op, dan kunnen ze door de pers- nicatie zeker hervatten.Zowel NOB- man Van der Vegte als de Febos-voor zitter zien niets in de mogelijkheid de duikvergunning in te trekken wan neer een duiker vaker in de problemen raakt. „Dat is een politieke beslissing. De bond is daar niets aan gelegen," meent Van der Vegte. „Wij kunnen niet repressief optreden. Ik ga ook niet naast elke duiker staan", zegt Van de Plas. „Je neemt aan dat duikers in praktijk brengen wat ze geleerd heb ben." Het niveau van de sportduikers in Zeeuwse wateren, ongeacht hun na tionaliteit, is doorgaans vrij goed, vindt de NOB-man. „Waar wij geen grip op hebben is de discipline van duikers. Voor je te water gaat, moet je je afvragen: kan ik dit, ben ik fit ge noeg en kan mijn buddy het aan? Je kan je makkelijk laten meeslepen door een restant stroming zoals die bij Gorishoek ook staat. Je doet je buddy- check: is je materiaal in orde, waar ga je samen naar toe en welke afspraken maak je mocht er iets mis gaan, wat voor stromingen staan er en hoe laat zijn we weer terug. De bond stelt al tijd: plan je duik en duik je plan. MIDDELBURG - De 48-jarige eigenaar van een tankstation aan de Middelburgse Seisweg moet vijfduizend gulden boete betalen, omdat zijn zaak niet voldeed aan de aangescherpte milieuvoorschriften. Officier van justitie A. Flikweert sprak gisteren bij de economische po litierechter van concurrentie vervalsing en eiste het dubbele: tienduizend gulden boete. De officier stelde vast dat het tankstation op vier punten niet aan de criteria voldeed: geen vloeistofdichte bodembescher- mende verharding, geen vloei stofdichte opvangbak, geen voorziening voor dampretour op de afleverinstallatie en het ontbreken van een installatie- boek. Ook werd de Middelbur- zekerheid te hebben om de aan- sprakelijkheid te dekken dit vj. voortvloeit uit verontreiniging p| van de bodem. |a. Flikweert: „Hij wist al lang da' |,e er aanpassingen moesten ge- |,f beuren. Hij is de enige l0 pomphouder in Zeeland die wil lens en wetens zo lang heef! jj kunnen doorgaan." Het uitspa- ar ren van de kosten bracht de offi- cier tot zijn fikse eis. De verdachte zei niets te kunnen vc beginnen, omdat de vergunning w van de gemeente uitbleef. „Deze boete past meer bij een olie- maatschappij dan bij een kleine ondernemer", reageerde hij. Politierechter J. Begheyn wilde wel enigszins rekening houden s met de situatie. Hij legde de helft van de geëiste boete, vijf- duizend gulden, voorwaardelijk op. k dinsdag 12 juni 2001 Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche- nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. In zijn ingezonden stukje 'Inte gratie' (PZC, 1 juni) schrijft de heer HElzenga over de AO V/U nie 55+: „maar mocht u alleen een AOW-uitkering hebben of moeten rondkomen van uw pen sioen dan zit u in de verkeerde sage". Niets is minder waar. Sinds de oprichting streven AOV/Unie 55+ naar het betaal baar houden van de AOW. Er is drie jaar geleden een AOW- spaarfonds ingesteld. Er is in middels 15 miljard 'gespaard' en in 2020 moet het ƒ300.000.000 bevatten. De naam AOW-spaarfonds is ver warrend, er wordt niet ge spaard, sterker nog er zit hele maal niets in. Het is eigenlijk niets meer dan een opmerking in de Miljoenennota. Het enige wat de regering doet als er weer eens een paar miljard 'gestort' wordt, is noteren: Nog aan het AOW-spaarfonds te betalen 'een paar' miljard... want het geld wordt belegd in staatsobh- gaties. Wat vinden wij in 202(1 als de AOW-betalingen maxi maal worden? Juist: schuldbe kentenissen van de staat aan zichzelf. Dan zal op de begro ting dat gigantische bedrag ge- vonden moeten worden. Is hei AOW-spaarfonds volksverlak kerij? Immers (PvdA'er) Van Zijl stelde in 1996: het fonds mooi vooral een 'psychologisch' ef fect hebben! Het bovenge schetste doemscenario kan voorkomen worden door deze jaren de staatsschuld zo snel mogelijk te verkleinen zodat de enorme rentelasten die wij nu hebben verminderen en de AOW in 2020 wel betaalbaar blijft, AOV/Unie 55+ (en de WD) zijn grote voorstanders van het zo snel mogelijk verkleinen van de staatsschuld. En zodoende de AOW betaalbaar te houden. A. J. de Beijer Oud hoofdbestuurslid Unie 55- 's-Heer Arendskerkt door Aector Doorns ger verweten geen financiële door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het Internationaal Mu ziekfeest Middelburg heeft voor zijn derde editie, die plaatsvindt van 21 tot en met 30 juni, de opzet licht gewijzigd. Er wordt nog maar op één locatie gespeeld - de Burger zaal van het Stadhuis in Middelburg, het jazz- en jeugdconcert zijn vervallen, maar via nevenactiviteiten wordt wel geprobeerd het festival letterlijk en figuurlijk op straat onder de aandacht te brengen. Net als bij de voorgaande edities van het ka mermuziekfestival is de artistieke leiding in handen van de in Sint Petersburg geboren maar in Amsterdam woonachtige altviolist Daniel Raiskin. Hij heeft dit jaar 21 klassie ke musici uit binnen- en buitenland uitge nodigd om tien dagen in Middelburg te ko men musiceren. Want dat is de formule van het festival: ter plekke worden vijf concer ten ingestudeerd en uitgevoerd, Deze opzet maakt het mogelijk ensembles in aparte bezettingen samen te stellen en dus muziekstukken te spelen die anders niet zo snel op het programma van een kamermu ziekconcert terecht komen. Zo wordt don derdag 21 juni tijdens het feestelijke ope ningsconcert bijvoorbeeld het Septett in Es-groot opus 20 (voor viool, altviool, cello, contrabas, klarinet, hoom en fagot) van Ludwig von Beethoven (1770-1827) ge speeld. De variatie tijdens de vijf concerten is groot, In totaal worden achttien stukken gespeeld die in stijl, instrumentatie en onstaanspe- riode zeer uiteenlopen. 'Van Barok tot Bar- tók', heet het in het binnenkort te verschij nen programmaboekje. Bij elk concert wordt een twintigste-eeuwse compositie uitgevoerd, zoals van de Rus Alfred Schnit- tke, de Argentijnse tangocomponist Astor Piazzolla of de Nederlander Leo Smit. Raiskin is er opnieuw in geslaagd een gere nommeerd gezelschap van klassieke musici bij elkaar te brengen. Onder de toppers be vindt zich de in Middelburg opgegroeide contrabassist Niek de Groot. Hij is eerste solo-bassist van het Concertgebouworkest en professor aan de Folkwang Hochschule is Essen. Natalia Gutman is een diva van de cello. Ze kreeg les van onder anderen Mstislw Ros- tropovich. In Tegernsee in de Beierse Alpen organiseert zij jaarlijks een vergelijkbaar muziekfeest. Ook violist Jean-Jacques Kantorow, geboren in Cannes als kind van Russische ouders, is een fenomeen. Als ten minste Glenn Gould over je zegt: „Jean-Jac ques Kantorow is een grootheid op de viool VLISSINGEN - De formatie City tot City geeft vanavond een gratis concert in De Piek in Vlissingen. De groep is bekend van wege de hit 'The road ahead' en ontving een Edison voor het debuutalbum. Het optre den begint om 21.00 uur. een buitengewoon talent, de meest prestigi euze en originele violist van deze generatie die ik heb gehoord." Ook het complete Sint Petersburg String Quartet, bestaande uit Russische musici maar gestationeerd in het Amerikaanse Cleveland, is van de partij. Geschrapt Vorig jaar eindigde het Internationaal Mu ziekfeest Middelburg met een tekort van 8000 gulden, dat overigens wel binnen de ei gen begroting kon worden gevonden. Daar door zijn dit jaar minder goed bezochte on derdelen als het jazz- en jeugdconcert ge schrapt. „Het blijft moeilijk om sponsors te vinden", verklaart bestuurslid J. Jacobs. Om toch het karakter van een muziekfeest te krijgen, is woensdag 20 juni een inloop middag voor kinderen georganiseerd in De Drukkerij in Middelburg. Tevens is een prijsvraag uitgeschreven. Zaterdag 23 juni (vanaf 14.30 uur) zullen enkele musici in De Drukkerij een presentatie verzorgen. Op straat gaan jongeren musiceren. Jacobs: „We blijven streven naar een wat bredere basis dan vijf concerten. Mensen moeten het idee hebben dat eind juni in Middelburg iets speciaals aan de hand is." Het complete programma van het Internationaal Muziekfeest Middelburg ziet er als volgt uit: do 21 juni werk van Von Weber, Bartók en Von Beetho ven, za 23 juni: Paganini, Prokoffjef, Smit en Schumann, di 26 juni: Mozart, Piazzolla, Britten en Ravel, vri 29 juni: Boccherini, Bach,, Turinaen Brahms, za 30 juni: Reger, Schnittke en Schubert. Locatie: Burgerzaal Stadhuis. Aanvang alle con certen: 20 uur. (Advertentie) RECTIFICATIE ZEEUWS VEILINGHUIS ATTENTIE! Zeer belangrijke antiekveiling o.a. uit museumcollectie bij het Zeeuws Veilinghuis a.s. donderdag aanvang 13.30 uur. Omvat: exclusieve collectie schilderijen o.a. J. Heyse. 5 x R. Kimpe, M. Göth, romantische periode. Ook voor klokken, kabinetten en kleingoed bent u bij ons aan het juiste adres. Catalogus verkrijgbaar aan de zaal en gratis van het internet ter beschikking. Organisatie. ZEEUWS VEILINGHUIS, HERENGRACHT 74, 4331 PX MIDDELBURG. TEL. 0118-650680, FAX 0118-650682 of Internet: www7.eeuwsveilinghuis.nl door Ernst Jan Rozendaal GOES - Na bijna een halve eeuw heeft de 78-jarige Klaas Winge laar uit Krabbendijke vorig jaar een punt gezet achter zijn carri ère als kunstschilder. Hij maak te duizenden schilderijen, wat opmerkelijk is, want zijn pre cieze stijl is tijdrovend. Maar: „Ik maak in veertien dagen, drie weken een schilderij waar een ander een jaar over doet." On der de titel Klinkklaar Winge laar is in het Museum voor Zuid en Noord-Beveland in Goes een expositie van voornamelijk portretten te zien. Op de tentoonstelling hangen zeven zelfportretten. Wingelaar verwerkt zijn beeltenis graag in taferelen die hij schildert. Zo is hij te zien als bedelmonnik, als Judas en als Turk. Door de stijl van schilderen en de historische setting wordt nadrukkelijk naar het werk van Rembrandt geknipoogd. En ook het heden daagse zelfportret, sober, zon der historische aankleding, doet door de lichtval denken aan het werk van de zeventiende-eeuw- se Hollandse meester. „Ik ken het werk van Rem brandt door en door", bevestigt Wingelaar. „Ik imiteer hem niet en toch beïnvloedt hij mijn werk. Het zijn schilderijen in de sfeer van Rembrandt. Ik pro beer wel eens iets anders te ma ken maar vaak lukt me dat toch niet." Wingelaar is autodidact. Door dat hij zichzelf een klassieke manier van schilderen heeft bij gebracht, is hij tijdens zijn lange carrière door de kunstwereld niet altijd serieus genomen. Tenminste, zo voelt hij dat. „Be roepsschilders vonden mij maar een klootzak en een amateur tje." De meeste verwijten moes ten worden ingeslikt als Winge laar de kunstkenners met zijn werk confronteerde. Als restau rateur van oude schilderijen bleek hij precies de technieken toe te passen die op de academie worden onderwezen. Alleen had hij ze in de praktijk uitgevogeld „Kwestie van logisch naden ken", verklaart hij. En van de Middelburgse veilingmeester Ab Verhage, die zou hebben be weerd dat hij geen portretten kon schilderen, maakte hij bin nen zes weken een goed gelij kend schilderij. „Ik belde hem op en zei; 'Appie, kom maar kij ken.' Toen moest hij zijn onge lijk bekennen." Kneepjes Hij erkent dat het hem wel veel tijd heeft gekost voor hij het portretschilderen onder de knie had. „Jaren en jaren heb ik het geprobeerd. Ik heb ezels kapot geslagen, omdat het niet wilde lukken. Maar ik ben blijven doordouwen, totdat ik er geen problemen meer mee had. Je moet even weten waar de kneepjes zitten. Het is belang rijk om vanuit een vast punt te beginnen, de ogen of de neus. Uiteindelijk wist ik op het mo ment dat ik de ogen opzette al of het portret ging lukken of niet." Dat hij zijn eigen hoofd zo graag voor zijn werk gebruikt, heeft geen diepzinnige bedoeling. „Mijn kop is overal goed voor. behalve voor kop van Jut. Ik ken mijn eigen hoofd gewoon door en door. Het is een mooie kop om te schilderen." Hoofdzaak Van zijn grote productie heeft Wingelaar zelf nog maar weinig schilderijen overgehouden. „Het maken is de hoofdzaak. Als het schilderij eenmaal aan een spijker hangt, interesseert het me niet meer. Ik heb ooit een jacht gebouwd van zes meter. Toen het klaar was, ben ik er twee keer mee wezen varen. Daarna was ik het zat. 'Weg met dat ding', dacht ik." Hij mag zijn schilderijen dan niet zelf hou den, dat betekent niet dat het hem onverschillig laat waar ze terecht komen. „Er is werk van mij in Duitsland, Frankrijk, Taiwan, Amerika. Dat is lang niet allemaal verkocht. Ik heb heel veel weggegeven. Geld zegt me niks. Ilt vind het wel belang rijk waar zo'n schilderij blijft. Wat als de huidige eigenaars dood zijn en de kinderen bren gen het naar de voddenboer? Dat zou ik jammer vinden. Daarom wil ik weten waar ze zijn." Expositie: Klinkklaar Wingelaar, Museum voor Zuid- en Noord-Beve land, t/m 21 juli, di-vri van 10-17 en za van 13-16 uur. Klaas Wingelaar bij zijn schilderij 'Mevrouw Wingelaar, naaktportret'. foto Willem Mieras schalk Hermann Goering voor een fractie van de werkelijke c waarde. Het ligt niet voor de hand dat j aan het schilderij dat in Middel- g burg wordt verhandeld een luchtje zit. Achterop zit welis waar een label van kunsthandel Goudstikker, maar het werk komt uit de nalatenschap van een Belgische minister. „Het is moeilijk na te zoeken", aldus J de Kuijper van het Zeeuws Vei linghuis. „Maarhetkomtuiteen goede, gerenommeerde boedel, Dat zit wel goed." Logeerbedje Naast de vermoedelijke Teniers de Jonge worden vijf schilderij en aangeboden van Reimond Kimpe. Andere opval lende stukken zijn een logeerbedje van Toon Her mans, zilveren kandelaars uitde Abdij en een dekenkist uit 1692. De kijkdagen zijn woensdag van U- 20 uur en donderdag van 10-13 uur- De veiling begint donderdag om 13.30 uur. Celliste Natalia Gutman. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Tijdens de kunst- en antiekveiling die don derdag wordt gehouden in het Zeeuws Veilinghuis in Middel burg komt een schilderij onder de hamer van de joodse kunst handelaar Jacques Goudstik ker. Het gaat om een werk dat is toegeschreven aan David Te niers de Jonge (1610-1690) waarop een wachtlokaal met soldaten is afgebeeld en een hoop wapentuig. Het schilderij moet dertig- tot vijftigduizend gulden opbrengen. De collectie Goudstikker kwam twee jaar geleden in het nieuws omdat zijn erfgenamen vele schilderijen daaruit terugeisten van de Nederlandse Staat. Goudstikker verongelukte in 1940 op de vlucht voor de nazi's. Een groot aantal kunstwerken uit zijn collectie werd aange kocht door de Duitse rijksmaar-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 14