Krachtpatsers in het Gelredome GoldWing is een lekkere gigaplof PZC MotoraiLive geeft een kick Motorrijder moet dag en nacht opvallen Nieuwe stijl Le Mans Exclusief zijspan Nieuwe modellen voor toeren, sporten en choppen Tegen heffing mmam door Rien van der Steen Hij is verscheidene malen ge kopieerd, maar het origi neel is nooit echt overtroffen. De GoldWing van Honda. Een 'Me- gaMotor', waarvan de grootste motorenbouwer van de wereld de overtreffende trap gepresen teerd heeft. De GoldWing 1800 GL. 'There's no substitute for cubic inches' ('niets gaat boven motorinhoud'), plachten ze in de VS te zeggen om een excuus te vinden voor de gorgelende gloegloe's die daar op vooral vier wielen de fabrieken uitrol den en -rollen. BMW's tegenhanger is aanzien lij k kleiner bemeten en ook Har- ley kan geen weerwoord bieden op dit inhoudelijke motorge- weld uit Japan, hoewel in de VS geproduceerd. Tegenstanders - of waren ze alleen maar jaloers - stopten nog wel eens naast een GoldWing om de bestuurder meesmuilend te vragen wan neer de koffie klaar was. Want op een GoldWing wordt alles mee getransporteerd. Zo'n gi gaplof wordt over het algemeen bereden door een ouder stel - king&queen, zij hoog en recht op in de achterzetel, leunend te gen de topkoffer met daarin de proviand voor een dag of twee - van alle gemakken voorzien. De nieuwe 1800 GoldWing ver schijnt 25 jaarna het eerste vier- cilinder lOOOcc model. Deze ikoon van de zware toermotor heeft een aluminium frame, een nieuw zescilinder motorblok dat 332 cm3 gegroeid is (het vo rige GoldWing-blokhad 'slechts' een inhoud van 1500 cm3) met 118 pk en een koppel van 167 Nm. Digitaal gestuurde elektronische ontsteking is heel gewoon, iets minder gewoon is zijn prijs; 64.995,-. Toch heeft Honda Nederland er al 33 van verkocht. Een paar weken geleden, net een maand na zijn lancering, moest hij met spoed naar de garage voor een nieuwe noodstopscha kelaar en een nieuw onderdeel voor de ontsteking. Maar ja, net als in de autobranche zijn terug roepacties voor motoren ook normaal aan het worden. De uitrusting van de in de VS ontwikkelde 363 kilo zware cardanaangedreven GoldWing is indrukwekkend, al moet voor verwarmde handvaten en zetels fiks bijbetaald worden. De be diening van het windscherm is trouwens 'gewoon' handmatig en tractiecontrole is in Europa zelfs niet leverbaar. dinsdag 12 juni 2001 rioor Ruud Vos De Amsterdamse Rai-ver- eniging heeft veel kritiek van de motorbranche gehad. De branche haakte vorig jaar af uit onvrede met het gevoerde tentoonstellingsbeleid. Hetge- volgwasgeen modelnieuws tij dens de jaarlijkse MotoRai. Met de MotoraiLive 2001, van 15 tot en met 17 juni in het Arn hemse Gelredrome, hoopt de Rai nu midden in het motorsei zoen een inhaalslag te maken. Het evenement wordt vooraf gegaan door de 'Eerste Motor- RijDag' die op 14 juni wordt verreden in het kader van de fi- lebes tri j ding. Met de nieuwe aanpak wil de Motor- en bromscooters wor den op de Scooterplaza apart voor het voetlicht gehaald. De motorscooter begint in de ons omringende landen een directe concurrent van de motor te worden. Ook hier is door een breder mo delaanbod sprake van groeien de populariteit. MotoraiLive 2001: vrijdag 15 tot en met zondag 17 juni tus sen 10.00 en 21.00 uur in het Gelredome Arnhem. De toegangsprijs bedraagt 30,-, voor kinderen van 6 t/m 14 jaar de helft en kinderen jonger dan 6 jaar mogen gratis naar binnen. Rai niet alleen de actieve mo torrijder bereiken, maar ook de 'passieve'. En dat zijn er veel. Want van de 1,2 miljoen men sen die in Nederland over een A-rijbewijs beschikken, zijn er ruim 800.000 die zich met ac tief per motor verplaatsen. Dat motorrijden nog niet aan po pulariteit verloren heeft, blijkt uit het vorig jaar afgenomen aantal motorexamens: 35.078, ruim 30 procent meer dan het jaarervoor. Ook de 19.626 op kenteken gezette nieuwe mo toren wijzen in die richting. Toch daalden de verkoopcij fers in de eerste drie maanden van dit jaar met ruim 20 pro cent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De vernieuwde opzet moet recht doen aan zowel de wen sen van de branche als de be zoeker. Die bezoekers eisen te genwoordig meer dan alleen statische modelpresentaties en wat folderinformatie. Om 'de verwende consument', zoals de Rai deze bezoekers typeert, op z'n wenken te bedienen, is de MotoraiLive in het leven ge- de feitelijke presentatie van nieuwe motoren. Daar zijn ook podiumpresentaties en mode shows en quizen waarbij de bezoekers alles via grote scher men en monitoren kunnen vol gen Het feitelijke spektakel speelt zich in de buitenlucht af op ba nen waarop het publiek met motoren, scooters en quads kan rijden. Buiten wordt ook een 'pitsstraat' ingericht waar motorcoureurs zich met hun motoren aan het publiek pre senteren. roepen. Tijdens het evenement wordt ingespeeld op de 'expe rience economy' waarin enter tainment, het krijgen van kicks en het opdoen van belevingen centraal staan. Met het oog daarop zijn er drie 'belevings werelden': outdoor, motordro me en boulevard. Shows Op de Boulevard kan gefla neerd en gewinkeld worden bij stands met al dan niet aan de motorwereld gerelateerde pro ducten. In het Motordrome is Denieuweling Voxan Scrambler uit Frankrijk. De motorscooter PiaggioX9 heeft 39 pk in huis. De toerbuffel Yamaha FJR 1300. foto's GPD De nieuwe 1800 GoldWing verschijnt 25 jaarna het eerste viercilin- der lOOOcc model. foto GPD In het midden van de jaren tachtig waren Moto Guzzi's van het type Le Mans 850 en 1000 sportieve neusjes van de Italiaanse zalm. De dikke lucht- gekoelde V-twins stuurden ondanks hun hoge gewicht uit stekend en konden rekenen op een kleine maar trouwe groep motorfans. De type-aanduiding verdween geruisloos, om recent weer op te duiken bij Guzzi's nieuwste aanwinst: de V 11 Le Mans. De knipoog naar het ver leden blijkt overduidelijk uit de zwart-rode kleurstelling die op de nieuwe tweewieler is aange bracht Klaarblijkelijk begint de over name van Moto Guzzi door Aprilia nu al z'n vruchten af te werpen. De Le Mans verscheen in ieder geval kort na twee re cent geïntroduceerde Califor- nia-varianten (Stone en Special Sport). Aprilia telde onlangs bijna 140 miljoen gulden neer voor Moto Guzzi en zal de ko mende vijf jaar nog eens ruim 100 miljoen investeren in de fa briek, waar binnenkort jaar lijks 40.000 Guzzi's de fabrieks- poorten moeten verlaten. Vergeleken met de V 11 Sport waarvan de Le Mans is afgeleid, zijn meer dan honderd detail wijzigingen doorgevoerd waar onder een tweetal extra frame buizen voor meer stijfheid, een bredere achtervelg en een an ders geplaatst stuur. Met het oog op betere rij-eigenschappen is bovendien een bredere achter velg gemonteerd. Met een krukasvermogen van 91 pk bij 7.800 tpm is de brand- stofgeïnjecteerde Le Mans be paald geen tam schoothondje. Een zesbak moet de 226 kilo gram zware sportieveling een eindschot geven dat bij 220 km. per uur bereikt wordt. De Vil Le Mans staat in twee kleuren bij de dealer en kost 29.990,-. De Motorrijders Actie Groep (MAG), belangenvereni ging voor motorrijders, verzet zich tegen de invoering van een elektronische kilometerheffing zoals minster Netelenbos dat wil. Volgens de club zijn motor fietsen een deel van de oplossing van het fileprobleem. De mobiliteitskosten moeten volgens de MAG worden verre kend in de brandstofprijzen. Wie veel rijdt, betaalt meer. Wie zuinig rijdt of wie minder rijdt, betaalt minder. doorRuud Vos DeMotoRai was traditioneel in het najaar vanwege het modelnieuws van de fabrikan ten. Dan wist motorminnend Nederland wat er het nieuwe seizoen aan noviteiten in de showroom zouden staan. De keuze voor de zomer als exposi- itiemoment - Honda gooide de knuppel in het hoenderhok en dwong de RAI zich op de exposi- hete bezinnen - zpu het risico van oud nieuws in zich kunnen bergen. Maar gelukkig is er wel watmotornieuws te zien tijdens deMotoraiLive van vrijdag 15 tot en met zondag 17 juni in het Arnhemse Gelredome. Denagelnieuwe Suzuki GSX 1400 is een echte 'muscle bike' diemet 106 pk bij 6800 tpm een een koppel van 125 Nm de strijd aan moet binden met de drie al even nieuwe Kawasaki's in ZRX 1200 uitvoering. Ook het uit Frankrijk afkomstige merk Voxan is nieuw. Gewoon leuk zijn drie nieuwe modellen van Hyosung. De Koreaanse fabri kant is in ons land voornamelijk bekend van lichte motor- en bromscooters. Klein maar fijn is ook de Sachs V-twin 125 waarin een 14 pk sterke luchtgekoelde Yamaha V-twin huist. Voor de wegligging koos Sachs voor een rijwielgedeelte van de Zwitser se framebouwer Egli. Bij Harley-Davidson is de grote ombouwoperatie uit 1999 vol tooid. Alle modellen uit de FL- en FX-reeks hebben nu het luchtgekoelde Twincam 88 blok. De cilinderinhoud nam Suzuki bindt met de GSX1400 de strijd aan met de Kawasaki's. over de hele linie toe van 1340 naar 1450 cc en alle blokken hebben nu twee onderliggende nokkenassen. Wat bleef was de bekende tweekleps techniek en de nostalgische uitstraling. Nostalgisch Even nostalgisch als tegen draads zijn de VN 800 en VN 1500 Drifter van Kawasaki. Beide motoren ogen als Harley's oerconcurrent Indian. Nostal gie in het kwadraat kan worden aangetroffen bij Honda. Die zet met de VTX 1800 gelijk de toon: een vette V-twin met een cilin derinhoud van bijna twee liter. Belangrijker dan het voor chop pers ongebruikelijk hoge mo torvermogen (107 pk) is hier het hoge koppel: 163 Nm. Nog bonter maakt Honda het met de GL 1800 GoldWing. Toermotorf abri kant BMW heeft aan deze GoldWing een geduchte concurrent voor zijn prestigieuze K 1200 Luxus Tou rer. Maar BMW heeft meer ijzers in het vuur, zoals de recent geïn troduceerde R 1150 RT, de kale R 1150 R en de vernieuwde K 1200 RS. Voor meer actieve veiligheid ontwikkelden de remtechneuten van BMW een revolutionair remsysteem met remdruk-bekrachtiger. Zo ont stond een integraal remsysteem waarmee onwaarschijnlijk hard geremd kan worden. Sinds de introductie van de R1153GS worden alle '1100' vierkleps boxervarianten opgewaardeerd van 1085 naar 1130 cc. Een andere opvallende toermo tor van formaat is de Yamaha Sachs is op de expositie inet de 125 V-twin. FJR 1300. De formidabele vloei- stofgekoelde vierpitter lost sinds jaar en dag de FJ 1200 af. In de gewone middenklasse twee nieuwe Kawasaki's. De po pulaire ER 5 is vrijwel volledig gerestyld terwijl de ZX-7 er een gestroomlijnde variant bij kreeg, de ZX-7 S. Extravagant Uit Zuid-Europa afkomstig is de extravagante Cagiva V-Rap- tor die twee kleine zusjes gekregen heeft: Raptor 650 en V-Raptor 650. Beide met een vloeistofgekoeld Suzuki (VS 650) blok met 50 pk en een kop pel van 62 Nm. De Xtra-Raptor is een 135 pk sterke special op basis van de zware V-Raptor met Suzuki TL 1000 blok. Met een beperkte oplage van 999 exemplaren. Bij het legendari sche MV Agusta wordt de vierci- linder F-4 uitgebreid met de be perkt leverbare Brutale Serie Oro en de F 4 Senna. Aprilia heeft met de Capo Nord een waardige toerbuffel in huis. In het supersportieve segment lijkt de rust in de 600 cc klasse te zijn weergekeerd nu Honda met de CBR 600 F en de CBR 600 F Sport weer op brandstofgeïn- jecteerde oorlogssterkte is ge komen. Suzuki maakt het bonter met de GSX-R 1000 die de stijd aan bindt met de Yama ha YZFR1Honda's CBR 900 RR Fireblade en Kawasaki's ZX-9 R. Een leeggewicht van 170 ki logram en een vermogen van 160 pk zijn daarvoor uitsteken de vertrekpunten. BMW heeft een integraal remsysteem op de boxer R1150 RT. door Rob van Ginneken Bij twee op de drie crashes tussen een motorfiets en een auto heeft de automobilist de tweewieler niet of te laat op gemerkt. Alle aanleiding om beide partijen eens duchtig in een publiekscampagne toe te spreken. In het Engels, gek ge noeg: 'Good to see you'. De komende weken staat de motorrijder letterlijk en fi guurlijk in de kijker. Tijdens MotoraiLive wordt de officiële aftrap gegeven voor de cam pagne 'Good to see you'En ook rond de TT van Assen wórdt tamtam gemaakt over de zicht baarheid van motorfietsen in het verkeer. Daar draait het na melijk allemaal om. Geen nieuw onderwerp na tuurlijk. In het verleden zijn er zelfs al eens voorstellen gelan ceerd om motorfietsen verplicht met permanent bran dende verlichting én een impo sant pakket aan reflecterende en retro-reflecterende panelen de weg op te sturen. Het effect was op zijn minst exotisch te noemen en werd door kenners destijds dan ook treffend om schreven als 'optische vervui ling*. Clown Zo ver hoeft het anno 2001 echt niet te komen, meldt Koos Ta- mis. Hij is beleidsmedewerker van Verkeer en Waterstaat en binnen het zogenaamde Mo torplatform bij de campagne betrokken. „Waar het om gaat, is dat de motorrijder zich nóg beter gaat realiseren dat een optimale zichtbaarheid echt in zijn eigen belang is. En dat je echt niet als Pipo de Clown hoeft rond te rijden om in het verkeer op te vallen." Het probleem is glashelder: bij een botsing kun je in twee op de drie gevallen vaststellen dat de automobilist de motorrijder niet - of te laat - heeft gezien. Is het dan niet minstens even nut tig om de automobilist te ver tellen dat hij beter moet oplet ten? Met andere woorden: waarom richt de campagne zich dan zo nadrukkelijk op de motorrijder? „Natuurlijk is dit een verhaal waar twee kanten aan zitten, maar dit is een be wuste keuze. Om te beginnen omdat de motor nu eenmaal de kwetsbare partij is. En er zit ook een strategisch aspect aan. Voor je met de vinger naar de automobilist wijst, is het goed als je kunt zeggen dat de mo torrijder er alles aan heeft ge daan. Daarna kun je met recht de andere partij aankijken. Overigens is die tweede trap in de campagne inderdaad al voor volgend jaar gepland." Motorrijders belangenorgani satie MAG - ook onderdeel van het Motorplatform en deelne mer in het hele verhaal - moet duidelijk even wennen aan zo veel ministeriële vriendelijk heid rond de motorrijder. Zij zijn van mening dat er aan het gedrag van de automobilist veel valt bij te punten. Wim Taal: „Alles begint met voor lichting, daar wordt iedereen beter van. Het is natuurlij k pri ma als de motorrijder bijvoor beeld weet dat je zelfs in een zwart pak in het donker goed zichtbaar kunt zijn. Omdat er tegenwoordig heel moderne re flecterende materialen in kle ding woi-den toegepast. Dat kan fleurig zijn, voor de zicht baarheid overdag is dat trou wens verreweg het best, maar ook in donkere stoffen wordt het dus al verwerkt." Defensief „Op diezelfde manier is het promoten van een defensieve rijstijl nooit weg. Je kunt wel roepen dat de automobilist in tweederde van de gevallen niet heeft opgelet, maar wat koop je daarvoor op een moment dat je met je motor op het asfalt ligt? Het zal er dus inderdaad wel op neerkomen dat vooral wij ons verstand moeten gebruiken. Dat neemt niet weg dat je de autorijder zeker ook aan moet spreken." Overigens zijn er nog andere tweewieleiTijders die zo hun eigen ideeën hebben over het permanent voeren van verlich ting en andere aandachtstrek kers op wielen. De fietsersbon den zijn er namelijk helemaal niet zo blij mee. Volgens hen zorgt het er namelijk voor dat de fietser nog minder opvalt. Zit iets in, al zijn wielrijders misschien niet de eersten die iets mogen zeggen over ver lichting. Nog zo'n duidelijk ge val van 'Fijn je te zien'. De driepersoons Side Bike Zeus. In de kleine wereld van zij- spanproducenten neemt de Franse zijspanbouwer Side Bike een opmerkelijke plaats in. Dat blijkt uit modellen met mystieke namen als de Kyrnos en Megacomet en navenante vormen. Aan dit rijtje is de drie persoons Side Bike Zeus toege voegd. Het zijspan is opgebouwd zon der gebruik te maken van do noronderdelen van bestaande motoren. De creatie is voorzien van een in het midden geplaatst motorblok. Het achter- enzij- spanwiel worden aangedreven door een vloeistofgekoeld Peu- geot-blok dat 139 pk levert uit een inhoud van 2.0 liter. Hetzelfde blok wordt gebruikt voor de Peugeots 206 en 406. Daarnaast wordt de driewieler bestuurd met zowel het voor- als zijspanwiel. De prijs van de ex clusieve Zeus is 62.375. De motor is zaterdag 8 tot en met zondag 10 juni te bewonderen bij importeur Motoport in Hen gelo. Een klassieke vorm van 'zichtbaar op de motor'. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 11