PZC
Mini wil klassiek worden
Fiat gaat het verschil maken
Sonata maakt indruk
Uit de stal van BMW
37
Harley voor laatste tocht
Japanners op circuit Assen
Saab beste middenklasser
Meer PT Cruisers
Fiets aan de muur
zaterdag 9 juni 2001
Hyundai gaat met de nieuwe Sonata concurreren met Mercedes,
BMW en Audi. foto GPD
Hyundai heeft met zijn top
model Sonata nooit echt in
druk gemaakt. Dat kon met het
nieuwe exemplaar wel eens ver
anderen. Want hij heeft niet al
leen een prima prijs, maar valt
ook op door rijkwaliteit.
Hyundai komt met de nieuwe
Sonata in het sterk concurre
rende segment van zakense-
dans. In het land waar Merce
des, BMW en Audi de dienst
uitmaken hebben de Koreanen
een auto ontwikkeld die een al
ternatief biedt voor de iets min
der gevulde bankrekening.
Het interieur is flink veranderd.
Met een grote middenconsole en
een duidelijk dashboard met
grote tellers. Voor de basisversie
is een handgeschakelde vijfbak
of een H-matic viertrapsauto-
maat leverbaar, waarbij de ver
snellingen desgewenst hand
matig ingelegd kunnen worden.
De topuitvoering beschikt stan
daard over die automaat. Er zijn
twee motoren: de 2.O-liter vier-
cilindermet 140 pk en de 2.7-li
ter V6 (172 pk) uit de Trajet en
Santa Fe. De prijs begint bij
55.963 gulden voorde 2.0i GLS,
zonder meerprijs voor de auto
maat.
Juist bij grotere auto's speelt
imago een grote rolDe Hyundai
Sonata mist die uitstraling. In
elk geval tot nu toe. De limousi
ne heeft naar goed Koreaans ge
bruik wat weg van een Mercedes
of in de verte zelfs Jaguar. Het
voorkomen doet alleen van op
zij nog denken aan zijn voor
ganger. Dubbele ronde koplam
pen a la Mercedes C lopen over
in de motorkap. Hij meet 4.74 m.
en dat is langer dan het vorige
model. Ook de spoorbreedte
nam toe. De grote auto biedt
overvloedige binnenruimte en is
goed afgewerkt.
En dat voor nog geen 56 mille,
voor hetzelfde geld ook nog met
automaat.
Rien van der Steen
Hesselmans in Weesp, leverancier van uitvaartbenodigdheden,
heeft een Harley-Davidson laten bouwen die geschikt is voor
rouwvervoer. In het zijspan van de motorfiets past een doodskist.
De motor is inclusief chauffeur te huur. Over de prijs daarvan kan
René Wiegman van Hesselmans weinig zeggen: .,Het scheelt na
tuurlijk of we de motor naar Maastricht of hier om de hoek in Am
sterdam moeten brengen. Bovendien verhuren wij aan de uitvaart
ondernemer die er ook een zekere financiële marge op zal zetten.
Maar enkele duizenden guldens kost het zeker."
Op het circuit van Assen wordt zondag 17 juni het Japans Autof
estival gehouden. Uitsluitend auto's van het merk Nissan, Hon
da, Toyota, Subaru, Mitsubishi, Suzuki, Mazda en Daihatsu zijn er
dan. Met slalom- en sprintcompetitie worden de rijders en toe
schouwers beziggehouden, maar er worden ook rondjes gedraaid op
het circuit. De baan is open tussen 10.00 en 17.00 uur en de entree
kost 25 gulden.
foto's GPD
Een kleine auto is het niet
meer, maar de beroemde
naam is gebleven. De Mini
wordt nog altijd gemaakt in
Engeland, maar nu onder re
gie van BMW. Een auto die
een poging gaat doen bij de
echte klassiekers onderge
bracht te worden: Duitse Ke
ver, Franse Eend en Itali
aanse Nuova Cinquecento
waren uniek. De oude Mini
ook. Leve de nieuwe.
In de compacte klasse is er
geen echt premium-merk, zo
als in de hoogste regionen Mer
cedes en BMW de dienst uitma
ken. De opvolger van de Mini
gaat het proberen. Hij was in de
jaren zestig wereldberoemd.
Een klein karretje, dat alleen
met geweld uit de bocht wilde
vliegen.
Het kleine is weg, al lijkt hij veel
groter dan hij is. Alleen voorin
biedt hij ruimte zat. De wielen
staan nog altijd op de uiterste
hoeken en de wielkasten zijn
prachtig uitgebouwd. BMW be
nadrukt dat het niet om een
kleine BMW gaat, maar om een
nieuwe Mini 'met BMW-kwali-
teit'. De eerste indrukken zijn in
elk geval gunstig.
Ruiten
De koplampen en spatborden
maken deel uit van de motorkap
en gaan dus als een geheel mee
omhoog als die kap open moet.
Veel zilverkleurig plastic is gebruikt voor aankleding van dash
board en portieren.
Weinig retro-styling, hoewel
onmiskenbaar de opvolger van
de auto uit de tijd dat de Beatles
'Can't buy me love' zongen. De
nieuweling is 60 centimeter lan-
Op die manier kun je een strak
ke sluiting bereiken en windge
ruis nagenoeg uitsluiten.
Jammer van die korte zittingen,
hoewel de stoelen op zichzelf
ger dan de oer-Mini, het legen-
darische ontwerp van de Brit Is-
sigonis. En door de toegénomen
hoogte is er voldoende hoofd
ruimte voor lange mensen. De
ruiten van de twee portieren zit-
•ten niet in een sponning en zak
ken automatisch iets als de deu
ren opengaan. Typisch BMW.
best steun geven. Rijden doet de
nieuwe Mini geweldig. Dat
komt vooral door de prachtige
achterasconstructie, recht
streeks geleend van de BMW-3
serie. Het zwaartepunt van de
voorwielaangedreven auto is
nogal laag en dat merk je op
snelle, bochtige trajecten.
Stabilisatiestangen voorkomen
dat de auto in bochten gaat 'rol
len' en samen met de directe be
sturing (ondanks de elektro-hy-
draulische bekrachtiging) geeft
dat een zeker, maar ook comfor
tabel gevoel. De carrosserie is
goed stijf. De in Brazilië ge
bouwde compacte viercilinder
1.6 motor heeft 80 pk in huis en
die zal geen prijzen winnen. De
Cooper heeft het tot 115 pk op
gewaardeerde exemplaar en dat
gaat een stukje vlotter van ac
quit.
Wel veel hulde voor de perfect
schakelende versnellingsbak,
oorspronkelijk van Peugeot en
ook door Rover gebruikt. In
plaats van die vijfbak kan ook
gekozen worden voor een cvt-
automaat, eventueel met knop
jes op het stuur voor het kiezen
van een van de zes schakelmo
menten.
Het stuurwiel is verstelbaar,
maar alleen in hoogte. De zitpo-
sitie is tamelijk laag. De snel
heidsmeter zit in het midden
van het dashboard, net als bij
het origineel. En de toerenteller
van de Cooper zit heel sportief
boven de stuurkolom. Het dash
board is bekleed met zilverkleu
rig plastic. Ontwerp-chef Gert
Hildebrand zegt breedlachend,
dat dat de laatste mode is. „Ga
maar kijken op de grote meubel
beurzen. Aluminium en kevlar-
look zijn uit. Ploogwaaixlig
kunststof luidt het motto."
De hendel om binnen de motor
kap te openen zit rechts onder.
Hoezo Brits? De acceleratie van
0 tot 100 (9,2 sec.) in niet indruk
wekkend, maar de snelheid van
de Cooper stoort sommigen wel.
Op een SuperStrada in de buurt
van het Italiaanse Perugia eiste
een vertegenwoordiger van de
Carabinieri een bedrag van 300
gulden als tegenprestatie voor
het met bijna 160 km/u door
klieven van zijn controlerende
laserstralen. En als we niet be
taalden, kregen we doodleuk
ons rijbewijs niet terug.
De politieman en zijn vrouwe
lijke collega vonden de Mini
trouwens wel een 'macchina ca
rina'. Een hele leuke auto dus.
Rien van der Steen
Standaarduitrusting: abs, vier
airbags, elektrische bediening
van buitenspiegels en zijruiten,
radio/cassettespeler en af-
standsbediende centrale ver
grendeling.
Motor: 1.6 viercilinder met giet
ijzeren blok, enkele nokkenas,
vier kleppen per cilinder, twee
katalysators.
Vermogen: 80 pk (Cooper) 115
pk; koppel 140 Nm bij 3000 tpm
(Cooper 149 Nm/4500 tpm)
aandrijving: voorwielen
lengte-breedte-hoogte: 3.62 x
1.93 x 1.41 m.
Wielbasis: 2.47 meter.
Bagageruimte: 150/670 liter.
Draaicirkel: 10,6 meter.
Brandstoftank: 50 liter.
Gewicht: 1115 kg.
Prijs: vanaf 38.565,-, Cooper
ƒ43.964,-, Cooper S (pas in
2002) ca. 56.000,-.
In de meeste Nederlandse huishoudens zijn meerdere fietsen aan
wezig. Dat moet wel met zeventien miljoen fietsen op een bevol
king van zestien miljoen mensen. Maar waar laat je al die karretjes?
Diverse fabrikanten hebben cle afgelopen jaren nagedacht over het
slim en handig opbergen van die altijd-in-de-weg-staande fiets.
Oplossingen variëren van de ouderwetse 'fiets aan de haak' tot de
slimme stuurpen waarmee het fietsstuur 90 graden gedraaid kan
worden zodat het karretje makkelijker in smalle gangen past.
Fietsfabrikant Batavus doet nu ook een duit in het zakje met de zo
geheten Batavus Wheely. Met dit systeem kan de fiets verticaal te
gen de muur worden geparkeerd. Het voorwiel van de fiets wordt
aan een speciale haak gehangen waarna een soort hefboom de fiets
automatisch in een verticale stand trekt. De fiets hangt uiteindelijk
vrij van de vloer. Met een scharnier kan de fiets dan vervolgens
links- of rechtsom geklapt worden om nog meer ruimte winnen.
De Batavus Wheely is verkrijgbaar in twee varianten. De goed
koopste kost 299,-, de luxere uitvoering kost vijftig gulden meer.
Saab, dat de komende jaren op de grote autoshows verscheidene
studiemodellen van de hand van de Duitse designer Michael
Mauer gaat laten zien, levert in de luxe middenklasse de beste auto.
Dat althans is de uitkomst van de bevindingen van het Amerikaan
se bureau JD Power, dat klachten van eigenaars van nieuwe auto's
vergelijkt. De Saab 9-5 werd beter beoordeeld dan de BMW 5 en de
Mercedes E-klasse. De 9-5 kwam in 1997 op de markt als grote broer
van de 9-3.
Sinds de introductie heeft Chrysler 175.000 PT Cruisers ver
kocht. In 2002 wil het concern een jaarlijkse productie van
310.000 exemplaren. In de Verenigde Staten kan DaimlerChrysler
nauwelijks aan de vraag voldoen. De productiecapaciteit van de fa
briek in het Mexicaanse Toluca gaat omhoog met 80.000 stuks. Op
dit moment worden in de fabriek jaarlijks 180.000 PT Cruisers ge
produceerd, bestemd voor hoofdzakelijk de Noord-Amerikaanse
markt.
De Eurostar-fabriek in het Oostenrijkse Graz, waar ook de Voyager
gemaakt wordt, gaat daarnaast vanaf nu op jaarbasis 50.000 exem
plaren voor de internationale markt produceren. Het model wordt
inmiddels in 58 landen verkocht. In Nederland zijn er sinds juni vo
rig jaar 1370 verkocht. Wie er nu een bestelt, moet tot januari 2002
wachten voordat hij erin kan rijden.
De nieuwe Mini is hoger dan het oorspronkelijke model en biedt nu voldoende hoofdruimte voor lange mensen.
belooft innovatieve vindingen
in een opwindende carrosserie.
Peter Fassbender (36) uit het
Duitse Saarbrücken ontwierp
de Fiats Punto en Doblö en de
komende Stilo, de opvolger van
de Bravo/Marea. Hij meent dat
Alfa Romeo zich veel meer op
zijn eigen geschiedenis baseert
dan Fiat. „Een Fiat mag een tik
jetrendy zijn. Ook de Stilo die in
september verschijnt zal dat
hebben, maar eveneens de nieu
we grote Fiat die later gaat ko
men. Onderhuids hebben alle
Fiats, Alfa's en Lancia's ge
meenschappelijke techniek,
maar uiterlijk is daar niets van
te herkennen. Ze zullen ook
steeds meer van elkaar gaan
verschillen, om te voorkomen
dat de drie merken elkaar be
concurreren. Jaren geleden
konden onze klanten kiezen
tussen een Coupé Fiat en een Al
fa GTV. Dat deden we ver
keerd", aldus Fassbender.
Zijn collega Michael Robinson
(44), directeur van Centra Stile
Lancia, voorheen als ontwerper
werkzaam bij Ford en Volvo,
geldt als geestelijk vader van
bijzondere ontwerpen als de
Lancia Dialogos en het studie
model Nea, dat op de jongste au
totentoonstelling opzien baar
de. Nu verschijnt van zijn hand
de Thesis als opvolger van de
Kappa. „Bij Lancia willen we
afstand nemen van elke vorm
van standaarddesign. Lancia
heeft een prachtige geschiede
nis van baanbrekende auto's,
maar we zullen niet meer met
sportieve automobielen komen
als bijvoorbeeld de Delta Inte
grale. Dat hoofdstuk is voort
aan voor Alfa Romeo."
Rien van der Steen
Onder de vlag van Volkswa
gen worden Audi's, VW's,
Seats en Skoda's gemaakt. Bij
Fiat in Italië verkopen ze ook
Alfa's en Lancia's. Allemaal on
der het motto dat het efficiënter
en goedkoper kan als er ge
meenschappelijke techniek zo
als bodemplaten en motoren on
der een ander jasje huizen. Fiat
gaat de uiterlijke verschillen
tussen de merken groter maken.
Een Griek, een Amerikaan en
een Duitser vormen de top van
de designstudio's van Fiat Auto
in Turijn. Zij zorgen niettemin
voor de Italiaanse vormgeving,
die zo typisch is voor de Fiats,
Alfa Romeo's en Lancia's. Zij
bepalen de uiterlijke identiteit
van de merken en modellen,
waarvan Fiat nu wil dat ze
steeds verder uiteen gaan lopen.
Fiat moet zorgen voor de func
tionele, eigentijdse auto's, Alfa
Romeo voor de sportieve, dyna
mische voertuigen, terwijl Lan
cia staat voor luxueuze en ex
clusieve automobielen.
Italiaans design is in de ogen
van Fiat niet zozeer een kwestie
van nationaliteit, maar meer
van gevoel. Al zal de befaamde
Italiaanse ontwerper Pininfari-
na daar ongetwijfeld anders
overdenken. Alfa's chef-desig
ner is Andreas Zapatinas (43),
geboren in Athene. Hij werkte
enkele jaren op de designafde
ling van BMW in München en
tekende in Italië de Alfa 145 en
147, de Coupé Fiat, de Fiat Bar-
chetta en de Fiats Bravo/Brava
en Marea. Hi] is nu bezig met de
nieuwe Alfa GTV en Spider die
in 2003 moeten verschijnen. Hij
De drie ontwerpers van Fiat Auto: links Zapatinas (Alfa Romeo),
rechts in het midden Fassbender en uiterst rechts Robinson. De
Griek, Duitser en Amerikaan worden gecoached door de Spanjaard
Rodriguez die met zijn elleboog op de Fiat Stilo in het midden
hangt. foto GPD