PZC Mini wil klassiek worden Fiat gaat het verschil maken Sonata maakt indruk Uit de stal van BMW 37 Harley voor laatste tocht Japanners op circuit Assen Saab beste middenklasser Meer PT Cruisers Fiets aan de muur zaterdag 9 juni 2001 Hyundai gaat met de nieuwe Sonata concurreren met Mercedes, BMW en Audi. foto GPD Hyundai heeft met zijn top model Sonata nooit echt in druk gemaakt. Dat kon met het nieuwe exemplaar wel eens ver anderen. Want hij heeft niet al leen een prima prijs, maar valt ook op door rijkwaliteit. Hyundai komt met de nieuwe Sonata in het sterk concurre rende segment van zakense- dans. In het land waar Merce des, BMW en Audi de dienst uitmaken hebben de Koreanen een auto ontwikkeld die een al ternatief biedt voor de iets min der gevulde bankrekening. Het interieur is flink veranderd. Met een grote middenconsole en een duidelijk dashboard met grote tellers. Voor de basisversie is een handgeschakelde vijfbak of een H-matic viertrapsauto- maat leverbaar, waarbij de ver snellingen desgewenst hand matig ingelegd kunnen worden. De topuitvoering beschikt stan daard over die automaat. Er zijn twee motoren: de 2.O-liter vier- cilindermet 140 pk en de 2.7-li ter V6 (172 pk) uit de Trajet en Santa Fe. De prijs begint bij 55.963 gulden voorde 2.0i GLS, zonder meerprijs voor de auto maat. Juist bij grotere auto's speelt imago een grote rolDe Hyundai Sonata mist die uitstraling. In elk geval tot nu toe. De limousi ne heeft naar goed Koreaans ge bruik wat weg van een Mercedes of in de verte zelfs Jaguar. Het voorkomen doet alleen van op zij nog denken aan zijn voor ganger. Dubbele ronde koplam pen a la Mercedes C lopen over in de motorkap. Hij meet 4.74 m. en dat is langer dan het vorige model. Ook de spoorbreedte nam toe. De grote auto biedt overvloedige binnenruimte en is goed afgewerkt. En dat voor nog geen 56 mille, voor hetzelfde geld ook nog met automaat. Rien van der Steen Hesselmans in Weesp, leverancier van uitvaartbenodigdheden, heeft een Harley-Davidson laten bouwen die geschikt is voor rouwvervoer. In het zijspan van de motorfiets past een doodskist. De motor is inclusief chauffeur te huur. Over de prijs daarvan kan René Wiegman van Hesselmans weinig zeggen: .,Het scheelt na tuurlijk of we de motor naar Maastricht of hier om de hoek in Am sterdam moeten brengen. Bovendien verhuren wij aan de uitvaart ondernemer die er ook een zekere financiële marge op zal zetten. Maar enkele duizenden guldens kost het zeker." Op het circuit van Assen wordt zondag 17 juni het Japans Autof estival gehouden. Uitsluitend auto's van het merk Nissan, Hon da, Toyota, Subaru, Mitsubishi, Suzuki, Mazda en Daihatsu zijn er dan. Met slalom- en sprintcompetitie worden de rijders en toe schouwers beziggehouden, maar er worden ook rondjes gedraaid op het circuit. De baan is open tussen 10.00 en 17.00 uur en de entree kost 25 gulden. foto's GPD Een kleine auto is het niet meer, maar de beroemde naam is gebleven. De Mini wordt nog altijd gemaakt in Engeland, maar nu onder re gie van BMW. Een auto die een poging gaat doen bij de echte klassiekers onderge bracht te worden: Duitse Ke ver, Franse Eend en Itali aanse Nuova Cinquecento waren uniek. De oude Mini ook. Leve de nieuwe. In de compacte klasse is er geen echt premium-merk, zo als in de hoogste regionen Mer cedes en BMW de dienst uitma ken. De opvolger van de Mini gaat het proberen. Hij was in de jaren zestig wereldberoemd. Een klein karretje, dat alleen met geweld uit de bocht wilde vliegen. Het kleine is weg, al lijkt hij veel groter dan hij is. Alleen voorin biedt hij ruimte zat. De wielen staan nog altijd op de uiterste hoeken en de wielkasten zijn prachtig uitgebouwd. BMW be nadrukt dat het niet om een kleine BMW gaat, maar om een nieuwe Mini 'met BMW-kwali- teit'. De eerste indrukken zijn in elk geval gunstig. Ruiten De koplampen en spatborden maken deel uit van de motorkap en gaan dus als een geheel mee omhoog als die kap open moet. Veel zilverkleurig plastic is gebruikt voor aankleding van dash board en portieren. Weinig retro-styling, hoewel onmiskenbaar de opvolger van de auto uit de tijd dat de Beatles 'Can't buy me love' zongen. De nieuweling is 60 centimeter lan- Op die manier kun je een strak ke sluiting bereiken en windge ruis nagenoeg uitsluiten. Jammer van die korte zittingen, hoewel de stoelen op zichzelf ger dan de oer-Mini, het legen- darische ontwerp van de Brit Is- sigonis. En door de toegénomen hoogte is er voldoende hoofd ruimte voor lange mensen. De ruiten van de twee portieren zit- •ten niet in een sponning en zak ken automatisch iets als de deu ren opengaan. Typisch BMW. best steun geven. Rijden doet de nieuwe Mini geweldig. Dat komt vooral door de prachtige achterasconstructie, recht streeks geleend van de BMW-3 serie. Het zwaartepunt van de voorwielaangedreven auto is nogal laag en dat merk je op snelle, bochtige trajecten. Stabilisatiestangen voorkomen dat de auto in bochten gaat 'rol len' en samen met de directe be sturing (ondanks de elektro-hy- draulische bekrachtiging) geeft dat een zeker, maar ook comfor tabel gevoel. De carrosserie is goed stijf. De in Brazilië ge bouwde compacte viercilinder 1.6 motor heeft 80 pk in huis en die zal geen prijzen winnen. De Cooper heeft het tot 115 pk op gewaardeerde exemplaar en dat gaat een stukje vlotter van ac quit. Wel veel hulde voor de perfect schakelende versnellingsbak, oorspronkelijk van Peugeot en ook door Rover gebruikt. In plaats van die vijfbak kan ook gekozen worden voor een cvt- automaat, eventueel met knop jes op het stuur voor het kiezen van een van de zes schakelmo menten. Het stuurwiel is verstelbaar, maar alleen in hoogte. De zitpo- sitie is tamelijk laag. De snel heidsmeter zit in het midden van het dashboard, net als bij het origineel. En de toerenteller van de Cooper zit heel sportief boven de stuurkolom. Het dash board is bekleed met zilverkleu rig plastic. Ontwerp-chef Gert Hildebrand zegt breedlachend, dat dat de laatste mode is. „Ga maar kijken op de grote meubel beurzen. Aluminium en kevlar- look zijn uit. Ploogwaaixlig kunststof luidt het motto." De hendel om binnen de motor kap te openen zit rechts onder. Hoezo Brits? De acceleratie van 0 tot 100 (9,2 sec.) in niet indruk wekkend, maar de snelheid van de Cooper stoort sommigen wel. Op een SuperStrada in de buurt van het Italiaanse Perugia eiste een vertegenwoordiger van de Carabinieri een bedrag van 300 gulden als tegenprestatie voor het met bijna 160 km/u door klieven van zijn controlerende laserstralen. En als we niet be taalden, kregen we doodleuk ons rijbewijs niet terug. De politieman en zijn vrouwe lijke collega vonden de Mini trouwens wel een 'macchina ca rina'. Een hele leuke auto dus. Rien van der Steen Standaarduitrusting: abs, vier airbags, elektrische bediening van buitenspiegels en zijruiten, radio/cassettespeler en af- standsbediende centrale ver grendeling. Motor: 1.6 viercilinder met giet ijzeren blok, enkele nokkenas, vier kleppen per cilinder, twee katalysators. Vermogen: 80 pk (Cooper) 115 pk; koppel 140 Nm bij 3000 tpm (Cooper 149 Nm/4500 tpm) aandrijving: voorwielen lengte-breedte-hoogte: 3.62 x 1.93 x 1.41 m. Wielbasis: 2.47 meter. Bagageruimte: 150/670 liter. Draaicirkel: 10,6 meter. Brandstoftank: 50 liter. Gewicht: 1115 kg. Prijs: vanaf 38.565,-, Cooper ƒ43.964,-, Cooper S (pas in 2002) ca. 56.000,-. In de meeste Nederlandse huishoudens zijn meerdere fietsen aan wezig. Dat moet wel met zeventien miljoen fietsen op een bevol king van zestien miljoen mensen. Maar waar laat je al die karretjes? Diverse fabrikanten hebben cle afgelopen jaren nagedacht over het slim en handig opbergen van die altijd-in-de-weg-staande fiets. Oplossingen variëren van de ouderwetse 'fiets aan de haak' tot de slimme stuurpen waarmee het fietsstuur 90 graden gedraaid kan worden zodat het karretje makkelijker in smalle gangen past. Fietsfabrikant Batavus doet nu ook een duit in het zakje met de zo geheten Batavus Wheely. Met dit systeem kan de fiets verticaal te gen de muur worden geparkeerd. Het voorwiel van de fiets wordt aan een speciale haak gehangen waarna een soort hefboom de fiets automatisch in een verticale stand trekt. De fiets hangt uiteindelijk vrij van de vloer. Met een scharnier kan de fiets dan vervolgens links- of rechtsom geklapt worden om nog meer ruimte winnen. De Batavus Wheely is verkrijgbaar in twee varianten. De goed koopste kost 299,-, de luxere uitvoering kost vijftig gulden meer. Saab, dat de komende jaren op de grote autoshows verscheidene studiemodellen van de hand van de Duitse designer Michael Mauer gaat laten zien, levert in de luxe middenklasse de beste auto. Dat althans is de uitkomst van de bevindingen van het Amerikaan se bureau JD Power, dat klachten van eigenaars van nieuwe auto's vergelijkt. De Saab 9-5 werd beter beoordeeld dan de BMW 5 en de Mercedes E-klasse. De 9-5 kwam in 1997 op de markt als grote broer van de 9-3. Sinds de introductie heeft Chrysler 175.000 PT Cruisers ver kocht. In 2002 wil het concern een jaarlijkse productie van 310.000 exemplaren. In de Verenigde Staten kan DaimlerChrysler nauwelijks aan de vraag voldoen. De productiecapaciteit van de fa briek in het Mexicaanse Toluca gaat omhoog met 80.000 stuks. Op dit moment worden in de fabriek jaarlijks 180.000 PT Cruisers ge produceerd, bestemd voor hoofdzakelijk de Noord-Amerikaanse markt. De Eurostar-fabriek in het Oostenrijkse Graz, waar ook de Voyager gemaakt wordt, gaat daarnaast vanaf nu op jaarbasis 50.000 exem plaren voor de internationale markt produceren. Het model wordt inmiddels in 58 landen verkocht. In Nederland zijn er sinds juni vo rig jaar 1370 verkocht. Wie er nu een bestelt, moet tot januari 2002 wachten voordat hij erin kan rijden. De nieuwe Mini is hoger dan het oorspronkelijke model en biedt nu voldoende hoofdruimte voor lange mensen. belooft innovatieve vindingen in een opwindende carrosserie. Peter Fassbender (36) uit het Duitse Saarbrücken ontwierp de Fiats Punto en Doblö en de komende Stilo, de opvolger van de Bravo/Marea. Hij meent dat Alfa Romeo zich veel meer op zijn eigen geschiedenis baseert dan Fiat. „Een Fiat mag een tik jetrendy zijn. Ook de Stilo die in september verschijnt zal dat hebben, maar eveneens de nieu we grote Fiat die later gaat ko men. Onderhuids hebben alle Fiats, Alfa's en Lancia's ge meenschappelijke techniek, maar uiterlijk is daar niets van te herkennen. Ze zullen ook steeds meer van elkaar gaan verschillen, om te voorkomen dat de drie merken elkaar be concurreren. Jaren geleden konden onze klanten kiezen tussen een Coupé Fiat en een Al fa GTV. Dat deden we ver keerd", aldus Fassbender. Zijn collega Michael Robinson (44), directeur van Centra Stile Lancia, voorheen als ontwerper werkzaam bij Ford en Volvo, geldt als geestelijk vader van bijzondere ontwerpen als de Lancia Dialogos en het studie model Nea, dat op de jongste au totentoonstelling opzien baar de. Nu verschijnt van zijn hand de Thesis als opvolger van de Kappa. „Bij Lancia willen we afstand nemen van elke vorm van standaarddesign. Lancia heeft een prachtige geschiede nis van baanbrekende auto's, maar we zullen niet meer met sportieve automobielen komen als bijvoorbeeld de Delta Inte grale. Dat hoofdstuk is voort aan voor Alfa Romeo." Rien van der Steen Onder de vlag van Volkswa gen worden Audi's, VW's, Seats en Skoda's gemaakt. Bij Fiat in Italië verkopen ze ook Alfa's en Lancia's. Allemaal on der het motto dat het efficiënter en goedkoper kan als er ge meenschappelijke techniek zo als bodemplaten en motoren on der een ander jasje huizen. Fiat gaat de uiterlijke verschillen tussen de merken groter maken. Een Griek, een Amerikaan en een Duitser vormen de top van de designstudio's van Fiat Auto in Turijn. Zij zorgen niettemin voor de Italiaanse vormgeving, die zo typisch is voor de Fiats, Alfa Romeo's en Lancia's. Zij bepalen de uiterlijke identiteit van de merken en modellen, waarvan Fiat nu wil dat ze steeds verder uiteen gaan lopen. Fiat moet zorgen voor de func tionele, eigentijdse auto's, Alfa Romeo voor de sportieve, dyna mische voertuigen, terwijl Lan cia staat voor luxueuze en ex clusieve automobielen. Italiaans design is in de ogen van Fiat niet zozeer een kwestie van nationaliteit, maar meer van gevoel. Al zal de befaamde Italiaanse ontwerper Pininfari- na daar ongetwijfeld anders overdenken. Alfa's chef-desig ner is Andreas Zapatinas (43), geboren in Athene. Hij werkte enkele jaren op de designafde ling van BMW in München en tekende in Italië de Alfa 145 en 147, de Coupé Fiat, de Fiat Bar- chetta en de Fiats Bravo/Brava en Marea. Hi] is nu bezig met de nieuwe Alfa GTV en Spider die in 2003 moeten verschijnen. Hij De drie ontwerpers van Fiat Auto: links Zapatinas (Alfa Romeo), rechts in het midden Fassbender en uiterst rechts Robinson. De Griek, Duitser en Amerikaan worden gecoached door de Spanjaard Rodriguez die met zijn elleboog op de Fiat Stilo in het midden hangt. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 37