Tony Blair
wacht nog
zwaar weer
PZC
PZC
Insiders verwachten chaos
NS door nieuw dienstrooster
Prestaties Rwanda-Tribunaal deplorabel
Het Dubbeltje van
Dijkstal wordt nooit
'n Kwartje van Kok
Michael Portillo
lijkt favoriet voor
opvolging Hague
Labour verdeeld over euro
9 juni 1951
zaterdag 9 juni 2001
door Harm Harkema
Labour heeft de Conservatie
ven opnieuw afgeslacht en
de Britse parlementsverkiezin
gen gewonnen. Labourleider
Tony Blair boekt daarmee een
historisch succes. Niet eerder in
haar honderdjarig bestaan is
Labour door de kiezers beloond
met een tweede regeertermijn.
Met de wind in de rug, maar ge
steund door een competent fi-
nancieel-economisch beleid is
Labour er in geslaagd de meeste
groepen kiezers te behagen met
gunstige koopkrachtplaatjes.
De werkloosheid is zeer laag,
evenals hypotheekrente en in
flatie en de directe belastingen
zijn niet verhoogd.
Bovendien heeft de regering
verder geen vreselijk gekke din
gen gedaan. Zo heeft Labour
met een voorzichtige koers be
wezen regeringsverantwoorde
lijkheid te kunnen dragen.
Dat te bewijzen, nadat alle
voorgaande Labourregeringen
in de loop der vorige eeuw ten
onder waren gegaan aan socia
listische dogma's en/of vak
bondsafhankelijkheid, was To
ny Blairs voornaamste
doelstelling toen hij vier j aar ge
leden Downingstreet 10 betrok.
Nu dat doel is bereikt, wacht de
premier zwaarder weer. De wit
tebroodsweken van 1997, toen
Blair nog een bijkans ongebrei
deld enthousiasme over zich
afriep, zijn al lang voorbij.
De kiezers hebben duidelijk
aangegeven dat zij een duidelij
ke verbetering willen van de pu
blieke dienstverlening, en dan
vooral van de op Derde Wereld
niveau opererende gezond
heidszorg.
Onderinvestering
Blair heeft van de kiezer het
voordeel van de twijfel gekre
gen voor zijn verontschuldiging
dat Labour in vier jaar niet
heeft kunnen herstellen wat on
der achttien jaar Conservatief
bewind door chronische onder
investering is fout gegaan. Het
hernieuwde mandaat is voor
een belangrijk deel gebaseerd
op de belofte dat de zorg de ko
mende periode wèl zal verbete
ren. Faalt Labour, dan is er geen
excuus meer mogelijk. Labour
heeft in de ramingen voor de ko
mende jaren tientallen miljar
den ponden extra gereserveerd
voor scholen en zorg, maar er
schuilt een adder onder het gras
Wie zal dat betalen als onver
hoopt de economische groei te
genvalt en de belastinginkom
sten afnemen? Labour kampt
dan met een moeilijk probleem,
want zij heeft onder druk van de
Conservatieven de kiezer al be
loofd de inkomstenbelasting
niet te verhogen.
Alleen de liberaal-democraten
zijn duidelijk geweest. Zij wil
len de belastingen verhogen om
te kunnen investeren in onder
wijs en zorg.
Euro
Dé grote bedreiging voor La
bour wordt de euro. Blair heeft
de kiezer een referendum be
loofd, dat binnen twee jaar
wordt gehouden. Hij wil zijn
land graag in de Europese Mo
netaire Unie onderbrengen, het
grootste deel van de bevolking
wil dat niet.
Ook Labour zelf is verdeeld over
de euro. De charismatische mi
nister van Financiën Gordon
Brown, die de brandende ambi
tie heeft vroeger of later het roer
van Blair over te nemen, is veel
minder enthousiast over een
snelle toetreding tot de EMU
dan de premier.
Op zijn minst staat de regering
dan ook een hectische politieke
periode te wachten, op zijn ergst
een verscheurende titanenstrijd
tussen Blair en Brown. GPD
doorThomas Verfuss
Het Rwanda-Tribunaal heeft sinds zijn
oprichtingin 1994 slechts 'deplorabele'
prestaties geleverd. Het VN-hof in het Tan-
zaniaanse Arusha wordt verlamd door in
competentie en bureaucratie. Dit schrijft de
internationale denktank International Cri
sis Group (ICG) in het rapport 'Vertraagde
Gerechtigheid' dat gisteren in Nairobi is ge
presenteerd.
De ICG wijst erop dat het Rwanda-Tribu
naal pas acht mensen heeft veroordeeld we
gens de Rwandese volkerenmoord in 1994.
Toen werden in het Centraal-Af rikaanse re-
publiekje zo'n 800.000 Tutsi's en gematigde
Hutu's in stukken gehakt of anderszins ver
moord door radicale Hutu's.
Tegenover de acht veroordelingen staat dat
momenteel 44 verdachten in de VN- cellen
in Arusha zitten, van wie velen al lang op
hun proces wachten. Er dreigt een situatie
te ontstaan waarbij verdachten van genoci
de moeten worden vrijgelaten omdat zij al te
lang in voorarrest zitten, aldus de ICG.
Het rapport 'Vertraagde Gerechtigheid'
herinnert eraan dat het Rwanda-Tribunaal
drie strafkamers met negen rechters voor de
processen in eerste aanleg heeft en beschikt
over een jaarlijks budget van negentig mil
joen dollar. Vijf van die negen rechters heb
ben volgens de ICG al meer dan anderhalf
jaar geen substantieel werk in rechtszittin
gen meer verricht. Eén rechter is recordhou
der met 28 maanden zonder noemenswaar
dig werk in de rechtszaal.
Woordvoerder Kingsley Moghalu van het
Rwanda-Tribunaal betreurt het in een reac
tie dat de ICG weinig oog heeft voor recente
verbeteringen in Arusha. Ook wees hij op de
'infrastructurele problemen' bij het opzet
ten van een tribunaal in het Tanzaniaanse
stadje Arusha. Moghalu's voorganger, Bo-
car Sy, merkte ooit op: ,,We zitten hier in de
jungle!"
Nepotisme
Het Rwanda-Tribunaal heeft eerder bloot
gestaan aan zware kritiekN a verwij ten van
incompetentie, corruptie, inefficiëntie en
nepotisme greep VN- secretaris-generaal
Kofi Annan in en ontsloeg hij een aantal
vooraanstaande medewerkers.
Het Rwanda-Tribunaal heeft met het ande
re VN-tribunaal, het Hof in Den Haag dat
gaat over oorlogsmisdaden in ex-Joegosla
vië, een gemeenschappelijke hoofdaankla
ger en een gemeenschappelijke Kamer van
Beroep. RTR/DPA/ANP
door Koos van Wees
Welke politicus durft het
straks aan de verant
woordelijkheid te nemen
voor die kilometerheffing
waarover overeenstemming
is bereikt? Wie durft zijn
naam te verbinden aan dat
extra bedrag per kilometer,
zoals Kok met zijn kwartje?
Deze week werden fraaie
voornemens bekendge
maakt: vanaf 2004 komt er
een kilometerheffing voor ie
dereen, ongeacht waar men
zich bevindt: in de Randstad
tijdens de spits of zondag
morgen op een B-weg in de
Achterhoek. Dat moet de au
tomobilist ervan weerhou
den om zomaar de auto te
pakken.
Met behulp van satellieten
wordt vastgelegd hoeveel ki
lometers de auto werkelijk
aflegt. Eén keer in de zoveel
tijd krijgt de bezitter van de
auto een eindafrekening, die
dermate afschrikwekkend
dient te zijn dat hij de auto
vaker laat stilstaan. En daar
voor is dus per kilometer een
nieuw 'kwartje van Kok' no
dig, dan wel een 'dubbeltje
van Dijkstal' of een 'zestien
cent van Zalm'.
Een klein jaar voor de Twee
de-Kamerverkiezingen is
één angel in ieder geval uit
het voorstel gehaald: mensen
in de spits gaan niet meer per
kilometer betalen dan dege
nen die de spits mijden. Na
jarenlange oppositie van
WD en CDA en aarzelingen
bij D66 heeft nu ook het
PvdA-smaldeel in het kabi
net het hoofd in de schoot ge
legd en deze 'spitsheffing' bij
het grofvuil gezet. Het voor
uitzicht om als enige grote
partij in de verkiezingen vast
te houden aan dit onderdeel
beviel slecht.
De WD zag daarmee zijn ob
structie beloond. Een spits
heffing is betalen voor in de
file staan, vinden de libera
len. Veel eerlijker is het om
het bezit van de auto minder,
en het gebruik van de auto
meer te belasten. Ook dat
ontmoedigt autogebruik. Fi
les zelf pak je aan door meer
wegen aan te leggen, vinden
de liberalen.
De vraag is of de automobi
list buiten de Randstad wel
zo blij moet zijn met dat libe
rale medelijden met de file
rijder. De hele discussie over
tolpoorten, rekeningrijden
en kilometerheffing is altijd
gericht geweest op het terug
dringen van de files. Nu gaat
iederéén meer betalen. Wie
op het platteland zes dorpen
verderop moet zijn omdat
dichterbij geen supermarkt,
school of gemeentehuis is,
betaalt het gelag. Maar bij de
WD weten ze ook wel, na al
le ervaringen met de tolpoor
ten, dat er een groot verschil
is tussen een besluit nemen
en het ook uitvoeren. Twee
ingezonden brieven in de
ANWB Kampioen en een
nieuwe maatschappelijke
actie is geboren.
Het is voorspelbaar dat aller
lei voorwaarden worden ge
steld aan een 'dubbeltje van
Dijkstal' of hoe de heffing
ook gaat heten. Zo moet dui
delijk zijn dat de wegenbe
lasting en de aankoopbelas
ting BPM omlaag gaan of
verdwijnen en dat er eerst
een proef komt die moet be
wijzen dat de heffing ook
werkt. Maar zelfs als daar
aan wordt voldaan, zal de
WD zijn verzet doorzetten;
het zit een beetje in de aard
van het liberale beestje.
In politieke kringen heet het
nu dat de kilometerheffing is
'geneutraliseerd'. Paars
heeft een compromis bereikt,
en een jaar lang zal het meer
gaan over de technische (on
jmogelijkheden dan over het
principe. En na de verkiezin
gen? Dan zal voorzichtig ge
opperd worden om met die
satellieten alsnog de filerij
der extra te belasten. De
techniek is er immers. Zodat
ook daar weer jaren over kan
worden gepraat. En we bij de
verkiezingen van 2006 kun
nen constateren dat er op
nieuw niets is gebeurd. GPD
pagina 3: kilometerheffing
blijft fraudegevoelig
door Harm Harkema
Het aftreden van William
Hague kwain toch nog
een beetje onverwacht. Me
nigeen had er op gerekend
dat hij aan zou blijven om de
ellende te voorkomen die vier
jaar geleden ontstond. Toen
de Conservatieven in 1997
door de Labour met een vol
treffer waren geraakt, verliet
toenmalig leider John Major
het schip namelijk met on
middellijke ingang, de partij
in verwarring achterlatend.
William Hague handelt zijn
desastreuze nederlaag ga
lanter af. Hij blijft nog even
tjes om de lopende zaken te
behartigen totdat de partij,
binnen een maand, een op
volger heeft benoemd.
Wie dat wordt? Dat is koffie
dik kijken, maar bij de
bookmakers gooit Michael
Portillo hoge ogen. De scha-
duwminister van Financiën
beschikt over het charisma
dat Hague ontbeert. Boven
dien heeft Portillo de afgelo
pen jaren zeer veel bijge
leerd. Nadat hij als gedood
verfd opvolger van Major in
1997 onverwacht niet in het
Lagerhuis werd gekozen,
kreeg Portillo tijd om na te
denken. Van een zeer rechts,
arrogant, en onverzoenlijk
Lagerhuislid, tevens favoriet
van Thatcher, ontpopte hij
zich tot een luisterend, be
gripvol en voor anderen
openstaand burger.
Via een plaatselijke tussen-
verkiezing keerde hij in het
strijdperk terug. Menigeen
vermoedde dat Portillo klaar
stond om Hague een dolk in
de rug te steken, maar die in
druk heeft hij op bewonde
renswaardige wijze wegge
nomen. Sterker nog, het leek
steeds vaker of hij echt loyaal
aan Hague was. Dat maakt
zijn positie als kandidaat
opvolger er niet slechter op.
Wel heeft Portillo de steun
verloren van veel rechtse
'Thatcherites' in de partij.
Die beschouwden hem vroe
ger als hun man, maar noe
men hem nu een slappeling
die iedereen te vriend wil
houden en zijn verleden ver
kwanselt. Portillo kan ook
nog last krijgen van zijn be
kentenis, dat hij in zijn jeugd
homoseksuele contacten
heeft gehad. Veel Tories heb
ben het daar niet op.
Een belangrijke kandidaat
van de rechtervleugel is de
onverzoenlijke vrijgezel An
ne Widdecombe, die staat
voor recht en orde, tucht en
discipline en meer cellen
voor meer misdadigers.
Hasjrokers? In de cel, dan le
ren ze het wel af.
Onder Major ging zij als
staatssecretaris over onder
meer de gevangenissen en
had als bijnaam 'Doris
Karloff', vrij naar het mon
ster van Frankenstein. Die
kwalificatie had ze mede te
danken aan compromisloze
beleid.
Vrouwelijke gevangenen die
in het ziekenhuis een kind
baarden, moesten dat vol
gens Widdecombe met de
handboeien aan doen. Ze
zouden eens kunnen ont
snappen. Widdecombe is met
recht-toe-recht-aan-stand-
punten geliefd bij de gewone
Tory-aehterban, die nog
steeds droomt van Thatcher.
Gespleten partij
Maar of zij het tot partijleid-
ster kan schoppen is zeer de
vraag. De rechtse koers van
de partij onder Hagile, heeft
geen enkel herstel opgele
verd. De roep vanuit de partij
om Labour te gaan bevech
ten op het politieke midden
veld, en om de linker- en
rechtervleugel in de gesple
ten partij te gaan verzoenen,
zal dan ook sterk zijn. Voor
zo'n rol is Widdecombe onge
schikt. Ook nog wel genoemd
wordt Kenneth Clarke, voor
malig minister van Fnanci-
en, en als voorstander van
toetreding tot de Europese
Monetaire Unie door Hague
naar de zijlijn gedreven. Voor
Clarke geldt dat hij waar
schijnlijk onverteerbaar is
voor de sterke anti-Europese
lobby in de nog steeds op
apegapen liggende partij
Iain Duncan Smith, tenslot
te, scoorde zeer goed als
schaduwminster voor Socia
le Zaken en werd door Hague
bevorderd tot schaduwmi-
nister voor Defensie. Hij zou
het vooral goed kunnen doen
bij de rechtervleugel van de
partij. Maar de 47-jarige
oud-militair wordt door ve
len als denker en niet als doe
ner gezien. GPD
Vankan (1), Van den Berg en Kusters (r) hebben een hard hoofd in de treinenloop van maandag.
fotoToussaint Kluiters/ANP
van onze redactie binnenland
Morgen is het zover: De ge
plaagde Nederlandse
Spoorwegen rijden het eerste
'rondje om de kerk'. Wat staat de
reiziger volgens insiders te
wachten bij de invoering van
het nieuwe dienstrooster? En
waar zijn zij zondag zelf?
John Martens van het Utrechts
personeelscollectief: ,,De NS
zijn de laatste jaren alleen blij
ven draaien op de flexibiliteit en
extra inzet van het personeel.
Had je een vrije dag, dan werd je
vaak gebeld met de vraag of je
kon komen werken. Bijna altijd
zei je dan oké. Dat is nu echt af
gelopen. Ik kom net van mijn
werk en er staan al heel veel ex
tra diensten voor maandag op
de roosters. Dat wordt dus een
probleem. Daardoor kan het een
puinhoop worden. Maar mis
schien valt het mee. Zelf heb ik
morgen reservedienst: invallen
op treinen die te laat komen."
Gerard Wold, voorzitter van de
ondernemingsraad: ,,De gevol
gen morgen zullen meevallen.
Maandag wordt dat anders.
Dan wordt het treinverkeer in
de ochtendspits intensiever en
worden de gevolgen voor de rei
ziger merkbaar. Ik verwacht een
flink tekort aan materieel en
personeel om volgens de nieuwe
dienstroosters te kunnen wer
ken. De vraag is of het personeel
bereid zal zijn zich in alle boch
ten te wringen om de problemen
op te lossen. Die mensen staan al
lang onder grote druk. Ze heb
ben het gevoel dat de directie
door haar opstelling de proble
men alleen maar groter maakt.
Niet bepaald een sfeer waarin
mensen nog eens hun beste
beentje voorzetten om alle ge
breken toe te dekken. Ik ga mor
gen misschien met mijn kinde
ren even naar het station in
Rotterdam, dicht bij waar ik
woon. Maandag bekijk ik of ik
normaal op het hoofdkantoor in
Utrecht kan komen. Daarna zal
ik veel aan de telefoon zitten om
over de effecten te praten."
FNV-bestuurder Andries van
den Berg: „Ook zonder perso
neel dat lastig is zullen er vanaf
morgen problemen zijn. Voor
het nieuwe dienstrooster zijn
250 extra mensen nodig, terwijl
er juist een enorm tekort is aan
conducteurs en machinisten. Ik
verwacht dat er meer treindien
sten uit zullen vallen dan ooit.
Acties van het rijdend personeel
voorzie ik niet. Ik denk wel dat
een aantal stipt volgens het
boekje gaat werken. Zelf weetik
niet wat ik morgen ga doen."
WMC-bestuurder Hubert Van
kan: „Er zal het nodige misgaan
door materieel- en personeels
tekort. Zelf houd ik me op zon
dag niet met het spoorbedrijf
bezig. Dit weekeinde besteed ik
alle tijd aan mijn zoontje. Ik zie
het maandag wel."
CNV-bedrijvenbondbestuurder
Wyb Kusters: „Ik hoor verschil
lende geluiden. Sommigen zeg
gen dat velen zich ziek melden,
anderen betwijfelen dat. Maar
de sfeer is absoluut niet best. Er
heerst een soort totale malaise.
Dat komt ook door andere za
ken dan het rondje kerk, zoals
agressie in de treinen, het tekort
aan personeel en materieel en
het enorme ziekteverzuim."
Steef van Keulen van reizigers
organisatie Rover: „Het hoeft
morgen niet per se vast te lopen.
Het kan best zijn dat het niet
veel anders gaat dan nu; dus ook
niet vlekkeloos en ook met veel
vertraging. Tenzij het personeel
zich destructief opstelt. Dan
kan het een puinhoop worden.
Als in zo'n complex bedrijf een
paar radertjes weigeren, loopt
het vast. Maandag ga ik pools
hoogte nemen. Ik moet 's mid
dags toch bij de Spoorwegen
zijn. Dan ga ik met de trein en
zal ik het wel zien."
Ewalt van Kouwen van de Con
sumentenbond: „Vraag is hoe
het personeel zich gaat gedra
gen. Stelt het zich constructief
op of gaat het de boel saboteren?
Het gevaar bestaat dat ze het in
het honderd laten lopen door
zich ziek te melden en zich strak
aan de uren te houden. We zou
den het jammer vinden dat ze
over de rug van de reiziger de
discussie blijven voeren. Dat is
reizigers pesten om te laten zien
dat de roosters niet kloppen. Wij
staan de komende dagen op
scherp mef ons crisisteam."
Jeroen Zonneveld van het pas
opgerichte reizigerscollectief:
„Als het allemaal klopt komen
de Spoorwegen 550 treinen en
250 mensen tekort. Hoe ze dat
oplossen weet ik niet. Ze willen
kennelijk op lijnen bussen in
zetten. Vast staat denk ik dat het
een puinhoop wordt. Ik kan me
voorstellen dat personeel heel
stipt gaat werken, wat de invoe
ring van het nieuwe rooster niet
verdraagt. Onze organisatie de
monstreert vandaag, morgen
doen we niks. Maar maandag
zal ik vroeger moeten opstaan
om op tijd voor mijn werk in
Den Haag te komen."
Tweede-Kalnerlid Rob van Gij
zel (PvdA): „Zondag zal er wel
niet zo gek veel gebeuren. Die
dag is voor de NS altijd al de
makkelijkste van de week. Maar
voor maandag ben ik er niet ge
rust op. Ik hoop dat het goed
gaat, maar er zijn zoveel facto
ren waardoor het mis kan gaan.
En dat ligt dan niet alleen aan
onwillig treinpersoneel. Zon
dag blijf ik thuis. Laat het maar
mooi weer zijn. Maandag zien
we wel weer.
Tweede-Kamerlid Pieter Hof-
stra (VVD): „Aan de dienstrege
ling verandert weinig, daarom
denk ik dat ondanks alle weer
stand bij het rijdend NS-perso-
neel, het toch gladjes kan verlo
pen. Zondag zullen er misschien
aanloopproblemen zijn, maar
maandag moet het goed gaan.
Al zeg ik erbij dat je er rekening
mee moet houden dat niet alles
meteen van een leien dakje zal
gaan. Zondag zal ik er in Paters-
wolde weinig van merken. We
wonen ver van het spoor en dat
wilde ik zo houden op de enige
vrije dag in de week." GPD
Foutje
Een groep studenten van de
universiteit van St. Louis
(VS) heeft per ongeluk de
meesterstitel gekregen in
plaats van de candidaatsbul
waar ze recht op hadden. De
universiteit probeert de bul
len terug te krijgen maar de
meeste studenten reageren
niet.
Vastgelopen
Het sleepschip 'Neeltje' uit
Terneuzen is bij afgaand wa
ter vastgelopen op de West
haven van Terneuzen. De
boot werd getrokken door de
'Machiensteen 24'. Toege
snelde vissersboten konden
de 'Neeltje' weer vlottrek-
ken.
Schuttersgilde
Handboogschuttersgilde
Vietoiia uit Kwadendamme
bestaat honderd jaar. Het ju
bileum wordt gevierd met
een concours waaraan alle
Zeeuws handboogsociëtie-
ten meedoen.
Zomerreisje
De landbouwvereniging
Bruinisse heeft haar jaarlijk
se zomerreisje gehouden. De
tweedaagse trip ging naar
Brussel waar onder meer het
Paleis van Justitie is beke
ken. Na Brussel ging het ge
zelschap via de Belgische Ar
dennen naar Limburg. Daar
werd een bezoek gebracht
aan het vierlandenpunt en
een forellenkwekerij.
Uitgever:
J. C. Boersema
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Fax: (0118) 470102
E-mail: redactie@pzc.nl
Vlissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Fax (0118)470102
E-mail redwalch@pzc.nl
Goes: Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113) 273000
Fax. (0113) 273030
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen: Axelsestraat 16
Postbus 51
4530 AB Terneuzen
Tel. (0115)686000
Fax. (0115)610724
E-mail: redtem@pzc nl
Huist: 's Gravenhofplein 4
4561 AJ Hulst
Tel. (0114) 373839
Fax (0114) 373840
E-mail. redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111)454647
Fax (0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee, Goes en Hulst:
8.30-17.00 uur
Zaterdags in Vlissingen
van 800 tot 10.30 uur
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener NV
Internet: www pzc nl
Internetredactie:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800 - 0231231 of maandag
t/m vrijdag: op de kantoren
gedurende de openingstijden,
zaterdags tot 13.30 uur
op de kantoren door de klacht in te
spreken op de band of de
verwijzing op te volgen
Overlijdensadvertenties:
tijdens kantooruren en
uitsluitend maandag-
t/m vrijdagavond van 20.30
tot 22.00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 22.00 uur:
Tel. (0118) 484000
Fax(0118)470100
Abonnementen
bij automatische incasso:
(tussen haakjes prijs met acceptgiro)
per maand: 39,45 (n.v.t.)
perkwartaal: 107,50 109,15)
per jaar: ƒ409,50 (ƒ411,15)
Voor toezending per post geldt
een toeslag. E-mail: abo@pzc-.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor
het einde van de betaalperiode.
Losse nummers:
maandag t/m vrijdag: 2,00 per stuk
zaterdag: 3,00 per stuk
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties
ABNAMRO 47.70,65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties
Alle advertentieopdrachten worden
uitgevoerd onder toepassing van
de algemene voorwaarden van
Uitgeverij PZC BV alsmede de
regelen voor het advertentiewezen
Tarieven kunnen tijdens kantooruren
worden opgevraagd
bij de advertentieorderafdeling.
Tel: 0118-484321