Tony Blair wacht nog zwaar weer PZC PZC Insiders verwachten chaos NS door nieuw dienstrooster Prestaties Rwanda-Tribunaal deplorabel Het Dubbeltje van Dijkstal wordt nooit 'n Kwartje van Kok Michael Portillo lijkt favoriet voor opvolging Hague Labour verdeeld over euro 9 juni 1951 zaterdag 9 juni 2001 door Harm Harkema Labour heeft de Conservatie ven opnieuw afgeslacht en de Britse parlementsverkiezin gen gewonnen. Labourleider Tony Blair boekt daarmee een historisch succes. Niet eerder in haar honderdjarig bestaan is Labour door de kiezers beloond met een tweede regeertermijn. Met de wind in de rug, maar ge steund door een competent fi- nancieel-economisch beleid is Labour er in geslaagd de meeste groepen kiezers te behagen met gunstige koopkrachtplaatjes. De werkloosheid is zeer laag, evenals hypotheekrente en in flatie en de directe belastingen zijn niet verhoogd. Bovendien heeft de regering verder geen vreselijk gekke din gen gedaan. Zo heeft Labour met een voorzichtige koers be wezen regeringsverantwoorde lijkheid te kunnen dragen. Dat te bewijzen, nadat alle voorgaande Labourregeringen in de loop der vorige eeuw ten onder waren gegaan aan socia listische dogma's en/of vak bondsafhankelijkheid, was To ny Blairs voornaamste doelstelling toen hij vier j aar ge leden Downingstreet 10 betrok. Nu dat doel is bereikt, wacht de premier zwaarder weer. De wit tebroodsweken van 1997, toen Blair nog een bijkans ongebrei deld enthousiasme over zich afriep, zijn al lang voorbij. De kiezers hebben duidelijk aangegeven dat zij een duidelij ke verbetering willen van de pu blieke dienstverlening, en dan vooral van de op Derde Wereld niveau opererende gezond heidszorg. Onderinvestering Blair heeft van de kiezer het voordeel van de twijfel gekre gen voor zijn verontschuldiging dat Labour in vier jaar niet heeft kunnen herstellen wat on der achttien jaar Conservatief bewind door chronische onder investering is fout gegaan. Het hernieuwde mandaat is voor een belangrijk deel gebaseerd op de belofte dat de zorg de ko mende periode wèl zal verbete ren. Faalt Labour, dan is er geen excuus meer mogelijk. Labour heeft in de ramingen voor de ko mende jaren tientallen miljar den ponden extra gereserveerd voor scholen en zorg, maar er schuilt een adder onder het gras Wie zal dat betalen als onver hoopt de economische groei te genvalt en de belastinginkom sten afnemen? Labour kampt dan met een moeilijk probleem, want zij heeft onder druk van de Conservatieven de kiezer al be loofd de inkomstenbelasting niet te verhogen. Alleen de liberaal-democraten zijn duidelijk geweest. Zij wil len de belastingen verhogen om te kunnen investeren in onder wijs en zorg. Euro Dé grote bedreiging voor La bour wordt de euro. Blair heeft de kiezer een referendum be loofd, dat binnen twee jaar wordt gehouden. Hij wil zijn land graag in de Europese Mo netaire Unie onderbrengen, het grootste deel van de bevolking wil dat niet. Ook Labour zelf is verdeeld over de euro. De charismatische mi nister van Financiën Gordon Brown, die de brandende ambi tie heeft vroeger of later het roer van Blair over te nemen, is veel minder enthousiast over een snelle toetreding tot de EMU dan de premier. Op zijn minst staat de regering dan ook een hectische politieke periode te wachten, op zijn ergst een verscheurende titanenstrijd tussen Blair en Brown. GPD doorThomas Verfuss Het Rwanda-Tribunaal heeft sinds zijn oprichtingin 1994 slechts 'deplorabele' prestaties geleverd. Het VN-hof in het Tan- zaniaanse Arusha wordt verlamd door in competentie en bureaucratie. Dit schrijft de internationale denktank International Cri sis Group (ICG) in het rapport 'Vertraagde Gerechtigheid' dat gisteren in Nairobi is ge presenteerd. De ICG wijst erop dat het Rwanda-Tribu naal pas acht mensen heeft veroordeeld we gens de Rwandese volkerenmoord in 1994. Toen werden in het Centraal-Af rikaanse re- publiekje zo'n 800.000 Tutsi's en gematigde Hutu's in stukken gehakt of anderszins ver moord door radicale Hutu's. Tegenover de acht veroordelingen staat dat momenteel 44 verdachten in de VN- cellen in Arusha zitten, van wie velen al lang op hun proces wachten. Er dreigt een situatie te ontstaan waarbij verdachten van genoci de moeten worden vrijgelaten omdat zij al te lang in voorarrest zitten, aldus de ICG. Het rapport 'Vertraagde Gerechtigheid' herinnert eraan dat het Rwanda-Tribunaal drie strafkamers met negen rechters voor de processen in eerste aanleg heeft en beschikt over een jaarlijks budget van negentig mil joen dollar. Vijf van die negen rechters heb ben volgens de ICG al meer dan anderhalf jaar geen substantieel werk in rechtszittin gen meer verricht. Eén rechter is recordhou der met 28 maanden zonder noemenswaar dig werk in de rechtszaal. Woordvoerder Kingsley Moghalu van het Rwanda-Tribunaal betreurt het in een reac tie dat de ICG weinig oog heeft voor recente verbeteringen in Arusha. Ook wees hij op de 'infrastructurele problemen' bij het opzet ten van een tribunaal in het Tanzaniaanse stadje Arusha. Moghalu's voorganger, Bo- car Sy, merkte ooit op: ,,We zitten hier in de jungle!" Nepotisme Het Rwanda-Tribunaal heeft eerder bloot gestaan aan zware kritiekN a verwij ten van incompetentie, corruptie, inefficiëntie en nepotisme greep VN- secretaris-generaal Kofi Annan in en ontsloeg hij een aantal vooraanstaande medewerkers. Het Rwanda-Tribunaal heeft met het ande re VN-tribunaal, het Hof in Den Haag dat gaat over oorlogsmisdaden in ex-Joegosla vië, een gemeenschappelijke hoofdaankla ger en een gemeenschappelijke Kamer van Beroep. RTR/DPA/ANP door Koos van Wees Welke politicus durft het straks aan de verant woordelijkheid te nemen voor die kilometerheffing waarover overeenstemming is bereikt? Wie durft zijn naam te verbinden aan dat extra bedrag per kilometer, zoals Kok met zijn kwartje? Deze week werden fraaie voornemens bekendge maakt: vanaf 2004 komt er een kilometerheffing voor ie dereen, ongeacht waar men zich bevindt: in de Randstad tijdens de spits of zondag morgen op een B-weg in de Achterhoek. Dat moet de au tomobilist ervan weerhou den om zomaar de auto te pakken. Met behulp van satellieten wordt vastgelegd hoeveel ki lometers de auto werkelijk aflegt. Eén keer in de zoveel tijd krijgt de bezitter van de auto een eindafrekening, die dermate afschrikwekkend dient te zijn dat hij de auto vaker laat stilstaan. En daar voor is dus per kilometer een nieuw 'kwartje van Kok' no dig, dan wel een 'dubbeltje van Dijkstal' of een 'zestien cent van Zalm'. Een klein jaar voor de Twee de-Kamerverkiezingen is één angel in ieder geval uit het voorstel gehaald: mensen in de spits gaan niet meer per kilometer betalen dan dege nen die de spits mijden. Na jarenlange oppositie van WD en CDA en aarzelingen bij D66 heeft nu ook het PvdA-smaldeel in het kabi net het hoofd in de schoot ge legd en deze 'spitsheffing' bij het grofvuil gezet. Het voor uitzicht om als enige grote partij in de verkiezingen vast te houden aan dit onderdeel beviel slecht. De WD zag daarmee zijn ob structie beloond. Een spits heffing is betalen voor in de file staan, vinden de libera len. Veel eerlijker is het om het bezit van de auto minder, en het gebruik van de auto meer te belasten. Ook dat ontmoedigt autogebruik. Fi les zelf pak je aan door meer wegen aan te leggen, vinden de liberalen. De vraag is of de automobi list buiten de Randstad wel zo blij moet zijn met dat libe rale medelijden met de file rijder. De hele discussie over tolpoorten, rekeningrijden en kilometerheffing is altijd gericht geweest op het terug dringen van de files. Nu gaat iederéén meer betalen. Wie op het platteland zes dorpen verderop moet zijn omdat dichterbij geen supermarkt, school of gemeentehuis is, betaalt het gelag. Maar bij de WD weten ze ook wel, na al le ervaringen met de tolpoor ten, dat er een groot verschil is tussen een besluit nemen en het ook uitvoeren. Twee ingezonden brieven in de ANWB Kampioen en een nieuwe maatschappelijke actie is geboren. Het is voorspelbaar dat aller lei voorwaarden worden ge steld aan een 'dubbeltje van Dijkstal' of hoe de heffing ook gaat heten. Zo moet dui delijk zijn dat de wegenbe lasting en de aankoopbelas ting BPM omlaag gaan of verdwijnen en dat er eerst een proef komt die moet be wijzen dat de heffing ook werkt. Maar zelfs als daar aan wordt voldaan, zal de WD zijn verzet doorzetten; het zit een beetje in de aard van het liberale beestje. In politieke kringen heet het nu dat de kilometerheffing is 'geneutraliseerd'. Paars heeft een compromis bereikt, en een jaar lang zal het meer gaan over de technische (on jmogelijkheden dan over het principe. En na de verkiezin gen? Dan zal voorzichtig ge opperd worden om met die satellieten alsnog de filerij der extra te belasten. De techniek is er immers. Zodat ook daar weer jaren over kan worden gepraat. En we bij de verkiezingen van 2006 kun nen constateren dat er op nieuw niets is gebeurd. GPD pagina 3: kilometerheffing blijft fraudegevoelig door Harm Harkema Het aftreden van William Hague kwain toch nog een beetje onverwacht. Me nigeen had er op gerekend dat hij aan zou blijven om de ellende te voorkomen die vier jaar geleden ontstond. Toen de Conservatieven in 1997 door de Labour met een vol treffer waren geraakt, verliet toenmalig leider John Major het schip namelijk met on middellijke ingang, de partij in verwarring achterlatend. William Hague handelt zijn desastreuze nederlaag ga lanter af. Hij blijft nog even tjes om de lopende zaken te behartigen totdat de partij, binnen een maand, een op volger heeft benoemd. Wie dat wordt? Dat is koffie dik kijken, maar bij de bookmakers gooit Michael Portillo hoge ogen. De scha- duwminister van Financiën beschikt over het charisma dat Hague ontbeert. Boven dien heeft Portillo de afgelo pen jaren zeer veel bijge leerd. Nadat hij als gedood verfd opvolger van Major in 1997 onverwacht niet in het Lagerhuis werd gekozen, kreeg Portillo tijd om na te denken. Van een zeer rechts, arrogant, en onverzoenlijk Lagerhuislid, tevens favoriet van Thatcher, ontpopte hij zich tot een luisterend, be gripvol en voor anderen openstaand burger. Via een plaatselijke tussen- verkiezing keerde hij in het strijdperk terug. Menigeen vermoedde dat Portillo klaar stond om Hague een dolk in de rug te steken, maar die in druk heeft hij op bewonde renswaardige wijze wegge nomen. Sterker nog, het leek steeds vaker of hij echt loyaal aan Hague was. Dat maakt zijn positie als kandidaat opvolger er niet slechter op. Wel heeft Portillo de steun verloren van veel rechtse 'Thatcherites' in de partij. Die beschouwden hem vroe ger als hun man, maar noe men hem nu een slappeling die iedereen te vriend wil houden en zijn verleden ver kwanselt. Portillo kan ook nog last krijgen van zijn be kentenis, dat hij in zijn jeugd homoseksuele contacten heeft gehad. Veel Tories heb ben het daar niet op. Een belangrijke kandidaat van de rechtervleugel is de onverzoenlijke vrijgezel An ne Widdecombe, die staat voor recht en orde, tucht en discipline en meer cellen voor meer misdadigers. Hasjrokers? In de cel, dan le ren ze het wel af. Onder Major ging zij als staatssecretaris over onder meer de gevangenissen en had als bijnaam 'Doris Karloff', vrij naar het mon ster van Frankenstein. Die kwalificatie had ze mede te danken aan compromisloze beleid. Vrouwelijke gevangenen die in het ziekenhuis een kind baarden, moesten dat vol gens Widdecombe met de handboeien aan doen. Ze zouden eens kunnen ont snappen. Widdecombe is met recht-toe-recht-aan-stand- punten geliefd bij de gewone Tory-aehterban, die nog steeds droomt van Thatcher. Gespleten partij Maar of zij het tot partijleid- ster kan schoppen is zeer de vraag. De rechtse koers van de partij onder Hagile, heeft geen enkel herstel opgele verd. De roep vanuit de partij om Labour te gaan bevech ten op het politieke midden veld, en om de linker- en rechtervleugel in de gesple ten partij te gaan verzoenen, zal dan ook sterk zijn. Voor zo'n rol is Widdecombe onge schikt. Ook nog wel genoemd wordt Kenneth Clarke, voor malig minister van Fnanci- en, en als voorstander van toetreding tot de Europese Monetaire Unie door Hague naar de zijlijn gedreven. Voor Clarke geldt dat hij waar schijnlijk onverteerbaar is voor de sterke anti-Europese lobby in de nog steeds op apegapen liggende partij Iain Duncan Smith, tenslot te, scoorde zeer goed als schaduwminster voor Socia le Zaken en werd door Hague bevorderd tot schaduwmi- nister voor Defensie. Hij zou het vooral goed kunnen doen bij de rechtervleugel van de partij. Maar de 47-jarige oud-militair wordt door ve len als denker en niet als doe ner gezien. GPD Vankan (1), Van den Berg en Kusters (r) hebben een hard hoofd in de treinenloop van maandag. fotoToussaint Kluiters/ANP van onze redactie binnenland Morgen is het zover: De ge plaagde Nederlandse Spoorwegen rijden het eerste 'rondje om de kerk'. Wat staat de reiziger volgens insiders te wachten bij de invoering van het nieuwe dienstrooster? En waar zijn zij zondag zelf? John Martens van het Utrechts personeelscollectief: ,,De NS zijn de laatste jaren alleen blij ven draaien op de flexibiliteit en extra inzet van het personeel. Had je een vrije dag, dan werd je vaak gebeld met de vraag of je kon komen werken. Bijna altijd zei je dan oké. Dat is nu echt af gelopen. Ik kom net van mijn werk en er staan al heel veel ex tra diensten voor maandag op de roosters. Dat wordt dus een probleem. Daardoor kan het een puinhoop worden. Maar mis schien valt het mee. Zelf heb ik morgen reservedienst: invallen op treinen die te laat komen." Gerard Wold, voorzitter van de ondernemingsraad: ,,De gevol gen morgen zullen meevallen. Maandag wordt dat anders. Dan wordt het treinverkeer in de ochtendspits intensiever en worden de gevolgen voor de rei ziger merkbaar. Ik verwacht een flink tekort aan materieel en personeel om volgens de nieuwe dienstroosters te kunnen wer ken. De vraag is of het personeel bereid zal zijn zich in alle boch ten te wringen om de problemen op te lossen. Die mensen staan al lang onder grote druk. Ze heb ben het gevoel dat de directie door haar opstelling de proble men alleen maar groter maakt. Niet bepaald een sfeer waarin mensen nog eens hun beste beentje voorzetten om alle ge breken toe te dekken. Ik ga mor gen misschien met mijn kinde ren even naar het station in Rotterdam, dicht bij waar ik woon. Maandag bekijk ik of ik normaal op het hoofdkantoor in Utrecht kan komen. Daarna zal ik veel aan de telefoon zitten om over de effecten te praten." FNV-bestuurder Andries van den Berg: „Ook zonder perso neel dat lastig is zullen er vanaf morgen problemen zijn. Voor het nieuwe dienstrooster zijn 250 extra mensen nodig, terwijl er juist een enorm tekort is aan conducteurs en machinisten. Ik verwacht dat er meer treindien sten uit zullen vallen dan ooit. Acties van het rijdend personeel voorzie ik niet. Ik denk wel dat een aantal stipt volgens het boekje gaat werken. Zelf weetik niet wat ik morgen ga doen." WMC-bestuurder Hubert Van kan: „Er zal het nodige misgaan door materieel- en personeels tekort. Zelf houd ik me op zon dag niet met het spoorbedrijf bezig. Dit weekeinde besteed ik alle tijd aan mijn zoontje. Ik zie het maandag wel." CNV-bedrijvenbondbestuurder Wyb Kusters: „Ik hoor verschil lende geluiden. Sommigen zeg gen dat velen zich ziek melden, anderen betwijfelen dat. Maar de sfeer is absoluut niet best. Er heerst een soort totale malaise. Dat komt ook door andere za ken dan het rondje kerk, zoals agressie in de treinen, het tekort aan personeel en materieel en het enorme ziekteverzuim." Steef van Keulen van reizigers organisatie Rover: „Het hoeft morgen niet per se vast te lopen. Het kan best zijn dat het niet veel anders gaat dan nu; dus ook niet vlekkeloos en ook met veel vertraging. Tenzij het personeel zich destructief opstelt. Dan kan het een puinhoop worden. Als in zo'n complex bedrijf een paar radertjes weigeren, loopt het vast. Maandag ga ik pools hoogte nemen. Ik moet 's mid dags toch bij de Spoorwegen zijn. Dan ga ik met de trein en zal ik het wel zien." Ewalt van Kouwen van de Con sumentenbond: „Vraag is hoe het personeel zich gaat gedra gen. Stelt het zich constructief op of gaat het de boel saboteren? Het gevaar bestaat dat ze het in het honderd laten lopen door zich ziek te melden en zich strak aan de uren te houden. We zou den het jammer vinden dat ze over de rug van de reiziger de discussie blijven voeren. Dat is reizigers pesten om te laten zien dat de roosters niet kloppen. Wij staan de komende dagen op scherp mef ons crisisteam." Jeroen Zonneveld van het pas opgerichte reizigerscollectief: „Als het allemaal klopt komen de Spoorwegen 550 treinen en 250 mensen tekort. Hoe ze dat oplossen weet ik niet. Ze willen kennelijk op lijnen bussen in zetten. Vast staat denk ik dat het een puinhoop wordt. Ik kan me voorstellen dat personeel heel stipt gaat werken, wat de invoe ring van het nieuwe rooster niet verdraagt. Onze organisatie de monstreert vandaag, morgen doen we niks. Maar maandag zal ik vroeger moeten opstaan om op tijd voor mijn werk in Den Haag te komen." Tweede-Kalnerlid Rob van Gij zel (PvdA): „Zondag zal er wel niet zo gek veel gebeuren. Die dag is voor de NS altijd al de makkelijkste van de week. Maar voor maandag ben ik er niet ge rust op. Ik hoop dat het goed gaat, maar er zijn zoveel facto ren waardoor het mis kan gaan. En dat ligt dan niet alleen aan onwillig treinpersoneel. Zon dag blijf ik thuis. Laat het maar mooi weer zijn. Maandag zien we wel weer. Tweede-Kamerlid Pieter Hof- stra (VVD): „Aan de dienstrege ling verandert weinig, daarom denk ik dat ondanks alle weer stand bij het rijdend NS-perso- neel, het toch gladjes kan verlo pen. Zondag zullen er misschien aanloopproblemen zijn, maar maandag moet het goed gaan. Al zeg ik erbij dat je er rekening mee moet houden dat niet alles meteen van een leien dakje zal gaan. Zondag zal ik er in Paters- wolde weinig van merken. We wonen ver van het spoor en dat wilde ik zo houden op de enige vrije dag in de week." GPD Foutje Een groep studenten van de universiteit van St. Louis (VS) heeft per ongeluk de meesterstitel gekregen in plaats van de candidaatsbul waar ze recht op hadden. De universiteit probeert de bul len terug te krijgen maar de meeste studenten reageren niet. Vastgelopen Het sleepschip 'Neeltje' uit Terneuzen is bij afgaand wa ter vastgelopen op de West haven van Terneuzen. De boot werd getrokken door de 'Machiensteen 24'. Toege snelde vissersboten konden de 'Neeltje' weer vlottrek- ken. Schuttersgilde Handboogschuttersgilde Vietoiia uit Kwadendamme bestaat honderd jaar. Het ju bileum wordt gevierd met een concours waaraan alle Zeeuws handboogsociëtie- ten meedoen. Zomerreisje De landbouwvereniging Bruinisse heeft haar jaarlijk se zomerreisje gehouden. De tweedaagse trip ging naar Brussel waar onder meer het Paleis van Justitie is beke ken. Na Brussel ging het ge zelschap via de Belgische Ar dennen naar Limburg. Daar werd een bezoek gebracht aan het vierlandenpunt en een forellenkwekerij. Uitgever: J. C. Boersema Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax: (0118) 470102 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax (0118)470102 E-mail redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax. (0113) 273030 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Axelsestraat 16 Postbus 51 4530 AB Terneuzen Tel. (0115)686000 Fax. (0115)610724 E-mail: redtem@pzc nl Huist: 's Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel. (0114) 373839 Fax (0114) 373840 E-mail. redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee, Goes en Hulst: 8.30-17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 800 tot 10.30 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener NV Internet: www pzc nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800 - 0231231 of maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden, zaterdags tot 13.30 uur op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur: Tel. (0118) 484000 Fax(0118)470100 Abonnementen bij automatische incasso: (tussen haakjes prijs met acceptgiro) per maand: 39,45 (n.v.t.) perkwartaal: 107,50 109,15) per jaar: ƒ409,50 (ƒ411,15) Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: abo@pzc-.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers: maandag t/m vrijdag: 2,00 per stuk zaterdag: 3,00 per stuk Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABNAMRO 47.70,65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd bij de advertentieorderafdeling. Tel: 0118-484321

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 2