Leefbaar Nederland zoekt het Binnenhof Veel imams weten niet wat de koran bedoelt PZC Geheimzinnigheid rond lijsttrekker De islam in Nederland (2) 27 Aanhang in Zeeland groeit zaterdag 9 juni 2001 Na de gemeenteraden moet nu ook de Tweede Kamer eraan geloven; Leef baar Nederland komt eraan. Voortgekomen uit de plaat selijke leefbaar partijen is de tijd rijp voor een landelijke partij, oordeelden peetva ders als Henk Westbroek en Jan Nagel, die de afgelopen jaren menig bestuurder in Utrecht en Hilversum angst aanjoegen. Zondag wordt de nieuwe partij opgericht. Moeten de fracties op het Binnenhof zich zorgen ma ken? In Den Haag is het kwartetten over een nieuw kabinet al be gonnen. PvdA en CDA onder handelen via de krant over een nieuw regeerakkoord, Groen Links laat weten er helemaal klaar voor te zijn en D66 vraagt zich wanhopig af welke strate gie het moet verzinnen om in de kiezersgunst te blijven. Eén naam ontbreekt nog in het kwartetspel, namelijk die van Leefbaar Nederland. Terwijl die partij toch een factor van be lang kan worden bij de verkie zingen in mei volgend jaar. Den ken de oprichters. Afgaand op het succes van de lokale leefbaar partijen als Leefbaar Utrecht en Leefbaar Hilversum, gaan ze er van uit minstens tien zetels te halen. „Maar ik reken eigenlijk op ze ker twintig zetels", aldus be stuurslid Broos Schnetz. Met tien zetels zou de partij al een machtsfactor van belang zijn. Misschien zelfs kunnen meeregeren? „Natuurlijk, na tuurlijk," zegt Schnetz vol over tuiging. „Mits we niet teveel water bij de wijn moeten doen." Rebelse optreden De partij maakt zeker kans hoog te eindigen. Bij elkaar opgeteld halen de lokale partijen meer stemmen dan welke traditionele partij ook, zo bleek bij de ge meenteraadsverkiezingen van 1998. De 'leefbaar'-beweging die jaren geleden vooral opviel door het'rebelse optreden van zanger Henk Westbroek in Utrecht is een blijvertje. Inmid dels zijn er al meer dan 140 leef baar partijen in Nederland. Leefbaar Nederland is welis waar het vervolg op die lokale partijen, maar wil uitdrukkelijk geen verzamelpartij worden van lokale afdelingen. „De lo kale leefbaar partijen kunnen geen lid worden van Leefbaar Nederland, alleen individuen kunnen zich aansluiten", aldus Kay van de Linde, de campag neleider voor LN. Van de Linde, zoon van de bekende tv journa list Wibo van de Linde, werkte jaren in de Verenigde Staten als campagnemedewerker van on der andere de New Yorkse bur gemeester Guiliani. Van de Linde liet zich naar Ne derland lokken omdat het hele idee van een nieuwe politieke beweging hem wel aansprak. De invloed van de leden en de indi viduele kiezer is het bestaans recht van de partij, meent Van de Linde. „De burgers zijn moe van partijen die ze vertellen wat ze moeten doen. Wij willen de burgers betrekken bij het be leid. Alle andere partijen zeggen wel dat ze het willen, maar be wezen is dat ze het niet menen." En de campagneleider heeft uit spraken verzameld om dat te onderbouwen. Zo staat met een klik op de knop het artikel op zijn laptop waarin WD-voor- man Dijkstal toegeeft dat het referendum alleen in het regeer akkoord is terechtgekomen om dat D66 dat wilde. Niet omdat de WD daarvoor is. „Dan zeg je toch tegen je kiezers: jullie ko men voor mij niet op de derde of vierde, maar zelfs op de tiende plaats?", meent Van de Linde. Bij Leefbaar Nederland staat de kiezer voorop. De partij is naar eigen zeggen meer een beweging dan een traditionele politieke partij. „Het gaat niet langer om links of rechts in de politiek, maar om oud tegen nieuw", al dus Jan Nagel, één van de op richters. De partij wil vooral breken met de oude politieke cultuur. „Je ziet nooit een ad vertentie voor een burgemees terspost. Dat komt omdat van te voren vast staat welke partij de burgemeester mag leveren. Daar willen wij van af. De kwa liteit van de kandidaat moet de doorslag geven voor een functie in het openbaar bestuur, niet zijn lidmaatschap van een be paalde partij." Neem Leefbaar Hilversum. Na gel stond, na een jarenlange car rière in de PvdA, aan de basis van de partijDie werd acht jaar geleden opgericht uit onvrede over het Hilversumse verkeers beleid. Twee verkiezingen later is Leefbaar Hilversum de groot ste partij in de gemeenteraad en Nagel sinds kort wethouder. „Dat betekent dat we meer zijn dan de protestpartij waarvoor we versleten werden. Dat geldt ook voor Leefbaar Nederland. We hebben een fatsoenlijk par tijprogramma en voldoende mensen met politieke en be stuurlijke ervaring," zegt Na gel. Dat fatsoenlijk partijprogram ma bestaat voorlopig nog uit 25 punten die de oprichters in 1999 in sneltreinvaart op papier ge zet hebben. Kern zijn de voor stellen die de kiezers het ver trouwen in de politiek terug moeten geven. Zoals de invoe ring van een gekozen burge meester en het regelmatig raad plegen van de kiezers over belangrijke actuele kwesties. „Of neem een voorstel als sport terug op straat. Voetballers als Cruyff en Rijkaard kunnen je vertellen dat ze het spelletje op straat geleerd hebben. Het gaat ook in tegen de trend dat de pro jectontwikkelaars elk stukje groen in de stad willen volbou wen." Lijken de voorstellen voor bij voorbeeld het referendum en de gekozen burgemeester niet erg op die waarmee D66 ooit de po litiek instapte? „Misschien wel," geeft Nagel toe. „Maar als Jan Nagel:„We zijn meer dan een protestpartij." foto Roland de Bruin/GPD het hen in 35 jaar niet gelukt is die waar te maken, waarom zou een ander het dan niet doen?" De kiezers bepalen uiteindelijk wat er in het verkiezingspro gramma terecht komt. Behalve de oprichting van de partij is het kiezen van de px-ogrammacom- missie een belangrijke gebeur tenis op het congres. Die com missie gaat het programma opstellen waarmee de partij de verkiezingen ingaat. „Alle leden mogen hun plannen insturen. Die worden bekeken en dan nodigt de commissie je misschien uit om een concept te schrijven," legt Van de Linde uit. „Want bij ons gaat het an ders. Wij zijn een nieuw experi ment." „De meerderheid beslist, dat is bij andere partij en absoluut niet zo," betoogt Schnetz. „Daar zijn programma's dictaten van frac ties en het partijbestuur. Kijk, als er punten in komen als 'alle allochtonen het land uit' of 'weg met de belasting' dan is het mijn partij niet meer. Maar dat zal niet gebeuren," zegt Schnetz, vol vertrouwen. De politieke nieuwkomer spreekt aan. De partij trekt kie zers uit alle windstreken. „Ik heb nog geen eigen analyse la ten maken," zegt Van de Linde. „Maar ze komen van alle grote partijen: PvdA, WD, CDA, en natuurlijk D66." Paul Frissen, hoogleraar be stuurskunde aan de Katholieke Universiteit Brabant, ziet de opkomst van Leefbaar Neder land met interesse tegemoet. „Ik heb een boek geschreven waarin ik het einde van de traditionele politieke partijen heb voor speld. De toekomst is aan tijde lijke politieke bewegingen, zo als Leefbaar Nederland er één lijkt te zijn. Mijn kritiek is dat ze wel op de traditionele toer gaan, door in de volksvertegenwoor diging plaats te nemen. Dat is niet de plaats waar de vernieu wing tot stand komt." Ook bij de media heeft de partij over belangstelling niet te kla gen. „Wat mij wel verbaast, is dat politici en journalisten uit Den Haag zo graag willen weten wie onze lijsttrekker wordt," zegt Van de Linde. „Ze kunnen ons nu blijkbaar niet in een hok je plaatsen en dat vinden ze in Den Haag niet leuk. Maar wij doen het anders: wij maken eerst het programma en zoeken daar de lijsttrekker bij. Dat wordt pas begin volgend jaar. De partij in oprichting mag graag een beetje geheimzinnig doen over het nieuwe gezicht. „Natuurlijk is de lijsttrekker belangrijk," erkent Nagel. „Maar wij zouden wel gek zijn om ons te vroeg op namen vast te leggen. "En hij ondei'streept: „er is nog met niemand over het lijsttrekkei-schap gesproken." Dat ziet collega-opi'ichter Schnetz in Utrecht even anders. „Er zijn op dit moment al ge sprekken gaande. Het moet een aansprekend iemand zijn." Schnetz weigert een txpje van de sluier op te lichten. „Blijf maar speculeren," grijnst hi], Jaco van Lambalgen en Peet Vogels Het draagvlak voor Leefbaar Nederland gx'oeit ook in Zeeland. In middels hebben twee par tijen zich naar de landelij ke voorloper vernoemd. Andere lokalen 'volgen de ontwikkelingen op de voet'. „Wij hebben zeer inten sieve contacten. Drie le den gaan ook naar de oprichtingsvergadering, onder wie ikzelf", zegt fractievoox-zitter H. Ak- dag van Leefbaar Middel burg, die als enige Zeeuw se naamgenoot ook in een gemeenteraad is verte genwoordigd. Leefbaar Schouwen-Dui- veland (LSD) is begin dit jaar opgericht naar voor beeld van Leefbaar Ne derland. LSD zit derhalve nog niet in de gemeente raad, maar wil wel mee doen aan de volgende lo kale verkiezingen. Hoewel de naam het niet direct doet vermoeden, onderhoudt ook Noord- Bevelands Belang, de par tij van A. Oudshoorn, banden met Leefbaar Ne- dexiand. „We volgen alles wat ze doen. Er zijn over en weer contacten. Als lo kale partij kun je geen lid woi'den, als individu wel. Ik ben als persoon ook lid van Leefbaar Neder land", bevestigt Ouds- hoom. Bewoners Belangen Rei- merswaal heeft als partij niets met Jan Nagel en de zijnen te maken. Fractie lid M. Weststx-ate, die ook een eenmansfractie in Provinciale Staten heeft, wel. De eerste contacten dateren van 1999. Na een minder hechte periode, is de relatie eind vox'ig jaar nieuw leven ingeblazen. In Zeeuws-Vlaanderen zijn momenteel geen poli tieke relaties bekend. Die waren er in het verleden wel via Texmeuzenaar A. Meeusen. Hij is mede-op richter van de Terneuzen- se Onafhankelijke Partij (TOP) en de Zeeuws- - Vlaamse Volks Partij, la ter omgevormd tot Partij voor Zeeland. Meeusen bereidt nu de presentatie voor van de nieuwe partij Texas. De Partij voor Zeeland houdt zich afzijdig van Leefbaar Nederland, zegt Statenlid A. Heijboer. „Contacten zijn er abso luut niet. Niet als partij en niet als personen. Nooit geweest ook." Maurits Sep Opper-imam Hulusi Ünye: „Er zijn imams die denken dat de islam voorschrijft dat mannen vrouwen mogen slaan." foto Phil Nijhuis/GPD De meeste islamitische voox'gangers in Nederland zijn laag opgeleid. Wie een beetje koran kan lezen, is al gauw imam. Slechts een handvol heeft theologie gestu deerd. Tot die laatstgenoemde kleine 'elite' behooxl ook Hulusi Unye, opper-imam van 45 Tux'kse moskeeën in Nederland. Het was overigens voor hem geen roeping.,Mijn ou ders wilden graag dat ik imam zou worden" Hij komt uit een arme familie. „Mijn vader was boer in het zuidoosten van Turkije. Bij ons thuis mocht je niet zelf kiezen wat je la ter wilde worden. Mijn ouders stuurden mij naar de imam hatip-school, een speciale op- leidingvoorgeestelijkleiders. Ze warenniet extreem gelovig. Wel baden we vijf keer per dag, zoals de meeste moslims. Het ging er vooral om dat ik mij ontwikkelde tot een be langrijke persoonlijkheid. Imam was het beste beroep." Hulusi Ünye (47) is inmiddels 'mufti', op per-imam van 45 Turkse moskeeën in Ne derland die zijn aangesloten bi] Milli Görüs. Deze islamitische organisatie met een ach terban van zo'n 30.000 Turken, staat ener zijds te boek als modern en gericht op inte gratie, anderzijds als conseivatief en anti westers. Opper-imam Ünye, gekleed in lichtgele blouse, bijpassende das en geniit colbert, zegt links noch rechts te zijn. „Ik ben een gelovig moslim. Als jochie van een jaar of acht ging Ünye al met zijn vader naar de moskee. „Ouders die willen dat hun zoon imam wordt, nemen hem al heel jong mee naar gebedsdiensten. Dan leert hij alvast een beetje koran lezen." Na de basisschool zijn er in Turkije twee mogelijkheden om imam te worden. De meeste leerlingen gaan naar de koranschool die valt onder het Presidium voor Gods dienstzaken, beter bekend als de Diyanet. Deze instantie van de staat heeft alle imams in binnen- en buitenland onder haar hoede. Ünye: „Het is een oppervlakkige opleiding. Je leert de koran lezen, maar je leert niet hoe je de koran moet intex-preteren. Deze zoge noemde 'ambachtelijke' imams, waarvan er zeker honderd zijn in Nederland, weten dus eigenlijk niet wat ze lezen. Dat leidt soms tot misverstanden. Zo zijn er imams die denken dat de islam voorschrijft dat man nen vrouwen mogen slaan. Ik kan niet ont kennen dat vrouwen in onze gemeenschap worden geslagen, maar in de koran staat nergens dat dat mag. Integendeel. Dergelij ke vernederingen hebben puur te maken met machtsmisbruik." Zelf koos Ünye voor de imam hatip-school, een zevenjarig lyceum waar leerlingen vak ken als geschiedenis, wiskunde, biologie en Engels kregen. Daarnaast volgde hij hier re ligieus onderwijs. Vervolgens studeerde hij theologie aan de universiteit in Istanbul en specialiseerde hij zich in het islamitisch recht. Toen Ünye in 1985 als mufti (opper-imam) in een voorstad van Ankara werkte, vroeg het Presidium voor Godsdienstzaken hem of hij voor een termijn van vier jaar in Ne derland aan de^lag wilde, waar op dat mo ment een groot tekort aan imams was. Sa men met zijn vrouw en tweejarige dochter tje vestigde hij zich in Hilversum. „In die tijd waren er hier nog maar weinig moskeeën. Honderden landgenoten kwa men met allerlei problemen naar mij toe. Ze hadden veel vragen over gezinshereniging of klaagden over spanningen op het werk. Of er waren Turkse meisjes die een Neder landse vriendje hadden en niet precies wis ten hoe ze daar mee om moesten gaan." „Ik zal altijd zeggen dat de koran voor- schx*ijft dat een gelovig moslim-meisje met een islaixiiet moet trouwen. Een jongen daarentegen mag wel met een niet-islami- tisch meisje huwen! Maar als een Turkse jongedame bij mij komt en al heeft besloten dat zij met een Nederlandse jongen in het huwelijk treedt, dan ga ik niet zeggen: 'Dat mag jij niet van de imam'. Het blijft een in dividuele keuze.Dan, lachend:,Ik was nog geen week in Nederland en ging toen al naar een gemengde bruiloft." Voor zijn eigen dochters - 17 en 22 jaar oud, beiden dragen een hoofddoek - is hij stren ger. „Als zij met een Nederlandse man wil len trouwen, moet hij zich bekeren tot de is lam. Ik kan mijn eigen godsdienst niet ver anderen." Zelf had Ünye ook geen vrije partnerkeuze. Van zijn ouders moest hij een godsdienstige vrouw trouwen. In tegenstelling tot de geestelij k leiders binnen de rooms-katholieke kerk is het voor imams net als voor protestantse predikanten ge bruikelijk dat ze gehuwd zijn en een gezin stichten. „De islam maakt geen onderscheid tussen de behoefte van gewone mannen en geestelijke leiders." Na vier jaar keerde hij in 1989 op verzoek van het Presidium voor Godsdienstzaken weer terug naar Turkije, maar dat beviel Ünye helemaal niet. In Nederland had hij ervaren dat zijn landgenoten dringend be hoefte hadden aan geestelijke bijstand. Hij nam ontslag zodat hij zelfstandig als opper- imam bij Milli Görüs aan de slag kon „Ik wilde niet langer onder de cerisuur van de Turkse staat werken. Ik had de behoefte om zelf te kunnen zeggen wat ik wel en niet goed vond. Imams die door de Diyanet, het Presidium dus, naar het buitenland worden uitgezonden, mogen alleen een godsdiensti ge plicht vexvullen. Je mag je niet inzetten voor andere maatschappelijke problemen. Je bent een ambtenaar die door de Turkse staat wordt betaald en voor alles wat je doet moet je toestemming vragen de Diyanet." Ünye wilde zich als imam onder meer ook bezig-houden met Turkse jongeren en be sloot zich los te maken van de Diyanet. In Nederland zijn er slechts een handjevol Turkse imams die datzelfde hebben gedaan. Behalve voorganger in het gebed is Ünye nu bij Milli Görüs een vooraanstaand religieus raadsman. Zijn werkterrein is niet beperkt tot zijn huidige woonplaats Amersfoort. Zo heeft hij onlangs een jaar lang Turkse en Marokkaanse gedetineerden opgezocht in diverse gevangenissen. „Ik ben geschrokken. Maar liefst veertig procent van de gevangenen is allochtoon. Jongens tussen de twintig en dertig jaar oud. Als imam probeer ik hun vertrouwen te winnen. Ik ben geen rechter, ik kom niet langs om hen de les te lezen. Ik probeer hen ervan te overtuigen dat ze na hun vrijlating niet weer de criminaliteit moeten ingaan". Volgens Ünye heeft hij wel degelijk invloed op de jeugd. Tijdens een gebedsdienst be staat veertig procent van de moskeebezoe kers uit j ongeren„D at zijn er veel meer dan twintig jaar geleden toen ik hier net begon. Tijdens mijn preken gaat het voornamelijk over wederzijds i'espect. Een voorbeeld. Na die uitspraak van de Marokkaanse imam in Rotterdam, die beweerde dat homoseksua liteit een besmettelijke ziekte is, ga ik niet op de affaii'e zelf in. Wel benadruk ik dat het een individuele keuze is om homoseksueel te zijn. Ook een religieus moslim moet dat respecteren en zijn medemens niet discrimi neren. Islamieten die hier wonen moeten zich aan de Nederlandse wet houden. Alleen dan kan hier een vredige multiculturele sa menleving ontstaan." Carine Neefjes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 27