Vaste heffing dupeert platteland
Petra Platschorre houdt
poëzie liefst voor zichzelf
PZC
Graauwse Poort Hulst in de steigers
Partij Middelburg
wil geld terug
van Riek Bakker
Een boek voor ieders eigen verhaal
CDA en ChristenUnie: automobilist in provincie straks duurder uit
lezers schrijven
Wandeling
met honden
Dwangmedicatie
kunst cultuur
HUI
Man van taal vervangt
zieke schrijver Peeters
Zeeuws Orkest
in de zomer
weer klassiek
sbw 14
zaterdag 9 juni 2001
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Het kabinet be
nadeelt inwoners van het plat
teland door een vaste kilome
terheffing voor automobilisten
in te voeren, vinden Christen-
Unie en CDA in de Tweede Ka
mer. Zij stellen dat de auto 'in de
provincie' het vervoermiddel is.
Nog veel meer dan in de Rand
stad.
ChristenUnie-Kamerlid D.
Stellingwerf juicht de komst
van een kilometerheffing toe,
als opvolger van de maandelijk
se motorrijtuigenbelasting. Wie
veel rijdt, betaalt straks meer.
Dat is rechtvaardig, vindt de
ChristenUnie, en het kan men
sen ertoe brengen de auto eens te
laten staan. „Maar dan moet er
wel iets te kiezen zijn", aldus
Stellingwerf, „openbaar ver
voer bijvoorbeeld. In platte
landsgebieden is dat voor veel
mensen geen echt alternatief."
De afstanden op het platteland
zijn bovendien groter. Het effect
zal zijn, vreest Stellingwerf, dat
plattelandbewoners met de vas
te kilometerheffing straks
duurder uit zijn dan mensen in
de Randstad. „Terwijl die hef
fing mede bedoeld was om daar
de files te bestrijden."
CD A-fractie voorzitter J. de
Hoop de Scheffer zei het giste
ren op zijn wekelijkse perscon
ferentie scherper: „Met dit
voorstel laat het kabinet het
platteland feitelijk betalen voor
investeringen in de Randstad."
ChristenUnie en CDA leggen de
AARDENBURG - De Aarden-
burgse hondenclub houdt van
maandag 11 tot en met woens
dag 13 juni voor de vierde keer
een hondenwandeldriedaagse.
Alle hondenliefhebbers kunnen
met hun viervoeter meedoen als
aan enkele voorwaarden wordt
voldaan. Zo dienen de honden
minstens een jaar oud en inge
ënt te zijn. Gestart wordt om 19
uur bij het clubgebouw van de
hondenclub aan de Aarden-
burgse Herendreef
schuld bij de regeringscoalitie
van PvdA, WD en D66. Die
partijen konden het niet eens
worden over een kilometerhef
fing die verschilt naar tijdstip
en plaats. Dat zou te veel op het
omstreden rekeningrijden lij
ken, vond de WD.
„Wij leven in een te klein land
om met verschillende kilome
terheffingen te werken", stelt
WD-verkeersspecialist P. Hof-
stra, „en in plattelandsgebieden
kun je sneller opschieten dan in
de Randstad. Tijd is ook geld."
Toch onderkent ook Hofstra dat
een vaste kilometerheffing 'enig
nadelig effect' kan hebben voor
plattelandbewoners. Hij sluit
een compensatiemaatregel niet
uit, als 'er sprake is van een on
evenwichtigheid tussen stede
lijke en plattelandsgebieden'.
Eerlijker
Het uitgangspunt van de WD
blijft dat de kilometerheffing
niet als filebestrijdingsmiddel
mag worden ingezet, omdat het
toch niet zou werken. „Het gaat
ons primair om een eerlij kei-
prijs voor het autorijden", ver
klaart Hofstra. „Dat bereik je
door de maandelijkse motorrij
tuigenbelasting, die vastligt, te
vervangen door een heffing per
kilometer. Dan betaal je waar
voor je rijdt."
De PvdA is door de bocht ge
gaan voor de WD door een vas
te kilometerheffing te accepte
ren en niet te blijven aandringen
op een heffing die verschilt naar
tijd en plaats. Waarmee de hef
fing wel als f ilebestrij dingsmid-
del zou worden gebruikt.
PvdA-Kamerlid P. van Heemst
geeft ruiterlijk toe dat WD'er
Hofstra zijn zin heeft gekregen.
„Er moest een keer iets gebeu
ren. Wij kunnen niet oeverloos
over rekeningrijden en kilome
terheffing blijven praten." Van
Heemst beschouwt het bereikte
compromis als een eerste stap.
„De volgende stap wordt een
heffing die verschilt naar tijd en
plaats. Wij hebben nog even, de
invoering van de heffing is pas
in 2006 gepland."
Voor de zomervakantie praat de
Tweede Kamer nog over de vas
te kilometerheffing. In 2003 wil
minister Netelenbos van Ver
keer en Waterstaat proeven be
ginnen, in de Randstad.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge-
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Over een half jaar moet de Graauwse Poort in Hulst er weer piekfijn uitzien.
foto Peter Nicolai
door Sheila van Doorsselaer
HULST - De Graauwse Poort in Hulst
staat volledig in de steigers. De oude
stadspoort wordt in het kader van het her
stel van de Hulster vestingwerken geheel
gerestaureerd. En dat is wel nodig ook,
want er is in al die jaren nooit wat aan ge
daan.
De Graauwse Poort verkeert in zeer slech
te staat. De elementen hebben vrij spel ge
had en hebben veel schade aangericht.
Ook vrachtwagenchauffeurs hebben met
hun aanhanger, waarvan ze dachten dat
die er nét onderdoor kon, het gewelf ge
ramd waardoor er zelfs stenen naar bene
den kwamen. Een lelijke plank heeft j aren
de scheuren aan het zicht onttrokken,
maar over een half jaar zal de vierde
stadspoort er weer piekfijn uitzien.
De restauratie is in handen van het gespe
cialiseerde bouwbedrijf De Bonth en van
Huiten uit het Brabantse Nieuwkuijk. De
bouwonderneming heeft ook de omvang
rijke restauratie van de Keldermanspoort
uitgevoerd en dat was zeer naar tevreden
heid van het Hulster college van burge
meester en wethouders.
Ook de opknapbeurt van de Graauwse
Poort wordt een grote klus. De grond bo
ven het gewelf zal worden weggehaald om
de druk te verlichten. Daarna zal een wa
terdichte laag worden aangebracht. Die
ontbreekt nu, dus hemelwater kon het ge
welf insijpelen en door de afwisselende
jaargetijden zijn de voegen en stenen door
de vorst en het warme weer gaan krimpen
en uitzetten.
Binnen in de poort zullen kapotte stenen
eruit worden gehaald en worden vervan
gen door nieuwe. Ook het voegwerk wordt
opnieuw bekeken. In het najaar wordt de
poort opgeleverd.
Hulst beurde uit de zogenaamde Kanjer
regeling 2,7 miljoen gulden van het Rijk
om de verdedigingswerken weer in per
fecte staat terug te brengen. De Dubbele
Poort en Gentse Poort komen ook nog aan
de beurt voor een grootschalige opknap
beurt.
Wie precies is het Tweede-Ka
merlid Annet v.d. Hoek? Is ze
psychiater of psychiatrisch ver
pleegkundige?
Steeds maar weer dat 'ferme
jongens, stoere knapen' gezwam
(PZC, 07-06). Ik nodig bij deze
het personeel van Riagg en psy
chiatrische ziekenhuizen heel
nadrukkelijk uit voor een grote
spiegel te gaan zitten en heel
langdurig over zichzelf na te
denken.
Het doet me vaak zo heel erg
denken aan de bekende holle
vaten die het luidste klinken.
Voortdurend wordt gesugge
reerd dat dit toch eigenlijk de
steunpilaren van onze samenle
ving zijn, maar mijn indruk is
helaas een volkomen andere,
Kent het Kamerlid v.d. Hoek de
uitdrukking dat degene die te
veel boter op het hoofd heefter
verstandig aan doet uit het zon
netje vandaan te blijven?
Natuurlijk blijven capabele en
hardwerkende krachten zoals
gewoonlijk buiten aanmerking.
Emiel H. Neumann
Hciringvlietstraat 26
Middelburg
door Richard Hoving
MIDDELBURG - De felicitatie
van stedenbouwkundige Riek
Bakker aan Middelburg is vol
gens Leefbaar Middelburg een
'blamage'. De oppositie vindt
dat ze haar werk niet goed heeft
gedaan. In een brief aan het col
lege van B en W herhaalt de par
tij het verzoek om 2,7 miljoen
gulden terug te vorderen van
Bakkers bureau BVR.
Bakker stelde twee jaar geleden
de Kwaliteitsatlas Middelburg
2030 op. Vorige week was ze één
van de sprekers op een symposi
um in het stadhuis. Tijdens haar
inleiding prees ze Middelburg
omstandig om de voortvarend
heid waarmee de toekomstvisie
was uitgewerkt.
Gefaald
Leefbaar Middelburg stelde
eerder al dat Bakker in het
tweede deel van haar opdracht
heeft gefaald. Volgens de partij
zou de stedenbouwkundige pro
jectontwikkelaars naar Middel
burg halen voor de herinrich
ting van het Stationsgebied
Dat is niet gelukt.
Bakker maakte tijdens haar be
zoek aan Middelburg bekend
dat het werk van BVR er op zit
„Mevrouw Bakker en het bu
reau BVR blazen wat Leefbaar
Middelburg betreft een stille af
tocht."
Leefbaar Middelburg wil dat
het college de gemeentelijke re
kenkamer die mogelijk in de
loop van volgend jaar wordt op
gericht, de doelmatigheid van
de uitgaven aan Bakker gaat
toetsen.
Wethouder P. M. Bruinooge
(CDA, ruimtelijke ordening)
noemde de kritiek van Leefbaar
Middelburg eerder al 'volslagen
onzin'. Volgens Bruinooge is
BVR een inspanningsverplich
ting aan gegaan voor de Mortie-
re en het Stationsgebied, Voor
de Mortiere is een consortium
van ontwikkelaars gevormd,
constateerde de wethouder.
„Voor het Stationsgebied is dat
helaas niet gelukt. Dat vindt
niet alleen het college, maar ook
BVR jammer", aldus Bruinooge
onlangs.
door Ernst Jan Rozendaal
GROEDE - Sinds anderhalf
jaar woont beeldhouwer Ton
Koops (Waddinxveen, 1944) in
IJzendijke. Hij voelt zich thuis
in het Zeeuws-Vlaamse land
schap. „Het landschap is zo
aangeharkt hè, zo precies. Het
idee van ruimte dat die luchten
hier oproepen en de strakke or
dening van het landschap her
ken ik in mijn werk."
In de Lutherse kerk van Groede
is op het ogenblik een expositie
ingericht met beelden van
Koops. Omdat het zijn eerste
Zeeuwse tentoonstelling is,
heeft hij ernaar gestreefd een
overzicht te bieden van dertig
jaar beeldhouwen. Heel duide
lijk is een ontwikkeling waar te
nemen in de richting van meer
vertellen met minder.
Koops is begonnen met impres
sionistische beelden in brons.
Menselijke figuren, niet hele
maal uitgewerkt, maar duide
lijk van voorstelling. Onder in
vloed van kunstenaars als Arp,
Moore en Brancusi werd zijn
werk ronder, gestileerder en ge-
polijster. Abstracter ook, hoe
wel Koops de figuratie nooit he
lemaal heeft losgelaten. „Naar
mijn idee heb je anders geen
houvast meer. Dan is het alsof
het niet meer uitmaakt hoe het
eruitziet."
Gratie
De ronde, organische vormen
werden na verloop van tijd
strakker en hoekiger. Vanaf dat
moment bepaalde Koops zich
ook niet meer uitsluitend tot
brons, maar gebruikte hij bij
voorbeeld ook roestvrij staal of
ijzer. Sommige beelden bestaan
uit niet meer dan een metalen
plaat die is ingeknipt en gevou
wen.
Toch weet de beeldhouwer
daarin de gratie uit te drukken
van een vrouw die de benen over
elkaar slaat. Of hij beeldt een
paar uit dat de tango danst. Of
drie marathonschaatsers in for
matie, voorovergebogen, maar
de laatste iets minder dan de
eerste twee, om de rug wat te
rechten. Het is met minimale
middelen uitgebeeld, maar wie
er oog voor heeft ziet het.
Tegenwoordig combineert
Koops die suggestieve manier
Ton Koops bij het beeld met de schoffel.
van beeldhouwen met het ge
bruik van bestaande voorwer
pen, voornamelijk gereed
schappen. Zo zijn in Groede
bijvoorbeeld twee roestige kist-
scharniertjes te zien die op hoge
pilaren zijn geplaatst. In één
oogopslag is duidelijk dat hier
een zittend paar is verbeeld.
„Een koningspaar hè", merkt
Koops op. „Ik vind het schitte
rend om met waardeloos mate
riaal een heel nieuw verhaal te
vertellen." Een ander voorbeeld
is dat van zes tangetjes in een
kader, oftewel zes vissen in een
aquarium. Een groot beeld
toont een oude schoffel, ver
weerd en krom, die overeind
wordt gehouden door een strak
vormgegeven frame. „Die
schoffel heeft in de aarde ge
wroet, is oud en krom", geeft
Koops als mogelijke interpreta
tie. „Door wie wordt hij onder
steund? Het kunnen engelen
zijn of soldaten. Je zou in het
beeld zelfs een van de eerste
kruiswegstaties kunnen zien.
Dat is het mooie van deze beel
den. Het is een boek dat ik
schrijf en ieder kan voor zich be
palen of zijn verhaal erin past."
Ook het verhaal dat kleeft aan
de gebruikte materialen speelt
mee. Zo is in Groede ook het
beeld te zien van een steen tus
sen vijfenvijftig metalen staaf
jes. „Dat is een zegensteen",
verklaart Koops. „Bij het rivier-
vissen worden die gebruikt om
het net te verzwaren. Maar nu is
die steen zelf gevangen, in
plaats van de vissen."
Koops verbeeldt een positeve
harmonie, vindt hij zelf. Hij is
nog net geen kunstenaar met
een boodschap, hoewel een oud
beeld van een gebroken raket
foto Peter Nicolai
aangeeft dat hij soms op het
randje heeft gebalanceerd,
maar hij wil wel zijn kijk op de
wereld overbrengen op zijn pu
bliek. Door het gebruik van oud
materiaal zijn de mogelijkhe
den daartoe onbeperkt. Het
voorwerp dat Koops uitkiest
verplicht hem telkens nieuwe
oplossingen te zoeken. „Ik heb
vorige week de oude roe van de
molen in IJzendijke gekregen.
Die is zesentwintig meter groot.
Vanaf de dag dat hij op mijn erf
ligt, loop ik te prakkizeren: wat
moet ik daarmee?"
Expositie Ton Koops, t/m 28 juni in
de Lutherse kerk van Groede, open
di t/m za van 13-17 uur.
door Ernst Jan Rozendaal
DRIEWEGEN - Als je gedicht
uit ruim drieduizend inzendin
gen tot één van de honderd beste
wordt uitverkoren, kan dat een
toevalstreffer zijn. Als een jaar
later een ander gedicht uit een
stapel van 2700 exemplaren op
nieuw tot de top 100 doordringt,
mag je vermoeden dat je talent
hebt. De achttienjarige Petra
Platschorre uit Driewegen blijft
bescheiden. „Het kan nog een
keer toeval zijn. Maar oké, een
beetje erkenning is het toch ook
wel."
Vandaag vindt in Groningen de
slotmanifestatie plaats van het
festival Doe Maar Dicht Maar.
Jaarlijks nodigt de gelijknami
ge organisatie Nederlandse en
Vlaamse jongeren van twaalf
tot achttien uit poëzie te schrij
ven en op te sturen. Een vakjury
en een jongeren jury beoordelen
de inzendingen. De honderd
beste gedichten worden opge
nomen in een dichtbundel. De
editie van 2001 wordt vandaag
in de Groningse schouwburg ge
presenteerd.
Anoniem
Platschorre gaat er dit jaar niet
naartoé. Ze is vorig jaar ge
weest, heeft toen met veel ple
zier aan een workshop poëzie-
schrijven meegedaan, maar
vindt de reis te ver om opnieuw
te ondernemen. Een vriendin
haalde haar vorig jaar over een
gedicht naar Doe Maar Dicht
Maar te e-mailen. Uit zichzelf
had ze het niet snel aan de open
baarheid prijsgegeven. „Maar
een gedicht naar Groningen e-
mailen is vrij anoniem. Wie kent
mij daar? Bovendien was het
niet een van mijn allerpersoon
lijkste gedichten. Er zijn ge
dichten die ik aan niemand laat
lezen en er zijn gedichten die ik
aan familieleden of goede ken
nissen laat lezen. Ik zou niet snel
een gedicht in de schoolkrant
publiceren. Er zijn ook niet zo
heel veel mensen die weten dat
ik ze schrijf."
Ze schrijft al jaren poëzie waar
in ze haar persoonlijke gevoe
lens verwoordt. „Ik maak geen
gedichtje voor iemands verjaar
dag. Dingpn die ik aan een ander
niet kwijt kan, schrijf ik op. Zo
hou ik ze voor mezelf. Als ik me
rot voel of ik maak iets moois
mee, dan wil ik dat in de vorm
van een gedicht proberen te be
waren. Als ik het dan later te
ruglees, voel ik me vaak precies
zoals ik me voelde toen ik het
opschreef. Het verschil is dat ik
het naderhand met wat meer af
stand kan bekijken, zodat zo'n
gedicht mij iets duidelijk maakt
over mijn gevoel. Ik schrijf lie
ver een gedicht, of af en toe een
liedje, dan een verhaal. Een ge
dicht laat ruimte voor de lezer
om er zelf dingen bij te verzin
nen. Een gedicht kan voor ieder
een iets anders betekenen. Ik sta
soms verwonderd over wat
mensen in mijn gedichten lezen.
In poëzie is juist dat wat niet
wordt gezegd heel belangrijk.
De Groningse jury's hebben
haar gedicht 'Gevederde ge
dachten' uitverkoren. Het is een
elegant geschreven vers over
weggaan. „Als je weggaat, wil
dat zeggen dat je ergens van
daan komt", verklaart Petra
Platschorre. „Over gebonden
zijn, daar gaat het over."
Toeval
De herhaalde uitverkiezing
voor de Doe Maar Dicht Maar
bundel en het enthousiasme van
haar leraar Nederlands op het
Goese Willibrord College sti
muleren haar poëzieschrijven
wel („Misschien ben ik er wel
een beetje goed in"), maar ze
lijkt de ambitie om echt dichte
res te worden bewust te negeren.
„Ik zou het leuk vinden ooit een
dichtbundel te publiceren,
maar ik zou nooit langsgaan bij
een uitgeverij of iemand met in
vloed vragen wat hij van mijn
gedichten vindt. Het toeval
moet me maar een handje hel
pen. Ik heb net eindexamen
gedaan. Ik heb er even over ge
dacht Nederlands te gaan
studeren, maar het wordt waar-
(Advertentie)
nieuwe huisstijl?
01 13 21 27 89
Al bijna 15 jaar een Passie voor Vormgeving:
VEERE - Door ziekte kan Hagar Peeters vandaag geen poëzie voor
dragen bij het concert van drummer Han Bennink en toetsenist Ste
ve Beresford in de Grote Kerk van Veere.
Schrijver en performer Ruben van Gogh - bijnaam: de man van taal
- zorgt voor vervanging, Hij publiceerde diverse bundels poëzie,
stelde een bloemlezing samen met gedichten van jonge dichters
{Sprong naar de sterrenen vertaalde poëzie van Jacques Prévert.
Het concert begint om 20.30 uur, nadat om 20 uur een tentoonstel
ling met beeldend werk van Bennink officieel is geopend. Vanmid
dag (16 uur) kunnen jongeren met him eigen slagwerkinstrument
naar de Grote Kerk komen om samen met Bennink te drummen.
Petra Platschorre: „Dingen die ik aan een ander niet kwijt kan, schrijf ik op."
foto Willem Mieras
schijnlijk business administra
tion of economie. De poëzie j
blijft een hobby. Mijn gedichten I
blijven in een doos onder mijn
bed."
MIDDELBURG - Na uitstapjes j
in de richting van popmuziek,
dirigent Joan Berkhemer in dc
rol van violist en een flirt mei
improvisatie heeft Het Zeeuws
Orkest voor de zomerserie een
'ouderwets' klassiek program-
ma samengesteld. Tijdens con
certen in Middelburg, Brouwer
shaven en Aardenburg staat
werk van Haydn, Schumann en
Dvorak op het programma.
Het idee is juist in de zomer aan
inwoners van Zeeland en toeris
ten duidelijk te maken dat er
meer te beleven is dan zon,
strand en duinen. Voor het eerst
wordt de zomerserie ook in Mid- j
clelburg uitgevoerd. Van die
combinatie - een écht klassiek j
concert in de zomer en Middel
burg als een vaste uitvoerings-
plek - wil Het Zeeuws Orkest
een traditie maken.
Ook de concerten in Brouwer- j
shaven en Aardenburg hebben j
iets speciaals. In de Grote of
Sint Nicolaaskerk van Brou
wershaven wordt na de pauze
bij kaarslicht gespeeld, wat j
voor een aparte sfeer zorgt. Het
concert in Aardenburg is opge-
nomen in het programma van de
culturele week die daar eind ju
ni wordt georganiseerd.
Solist bij de drie concerten is de
Hongaarse pianiste Klara
Würtz. Zij studeerde cum laude
af in Boedapest en treedt veel op
in de Verenigde Staten, Canada
en Europa. Met Het Zeeuws Or
kest zal ze het pianoconcert van
Schumann uitvoeren.
De concerten worden geopend
met de symfonie La Passione
van Hay dn. Na de pauze staalde
meeslepende achtste symfonie
van Dvorak op het programma, i
Zomerserie Het Zeeuws Orkest: do i
28 juni Concertzaal Middelburg, vri
29 juni Grote Kerk Brouwershaven i
en za 30 juni Sint Baafskerk Aar- j
denburq. Aanvanq alle concerten:
20 uur.