Strak en bloot op de tennisbaan Whisky met zeewier verovert Breskens Jong vrijdag 8 juni 2001 Zo'n vijftien jaar geleden maakte een snob in be paalde kringen nog indruk met de opmerking dat-ie al leen Sjivves Riekel (Chivas Regal) dronk. Dezelfde tus sen neus en lippen geopperde mededeling zorgt nu alleen voor meewarige blikken bij connaisseurs. Chivas Regal is weliswaar geen kattenpis, maar is als blended whisky inferieur aan een betere malt. Famous Grouse, Bal- lantines en Johnny Walker (blended whisky's tegen een betaalbare prijs) mogen voor veel mensen nog steeds de bekendste merken zijn, de échte Single Malt Whisky heeft intussen in brede kring faam verworven. Kenners en liefhebbers ver tonen dezelfde trekken als vinologen; over de kwaliteiten van de kleur, het gebruikte wa ter, de smaaktonen van fruit, bloemen, turf, kaneel, toffee en zeewier en het daaruit voortko mende boeket van de goden drank wordt druk gepalaverd. De commercie speelt de laatste jaren steeds meer in op de groei ende populariteit van het Schots gedistillleerd door whis kydiners en -proeverijen te hou den. De 'merkenambassadeur' van Pemod-Ricard staat er van te kijken. Niet dat Hagenees Wim de Ridder anders nooit een vrouw ziet tijdens de door hem op touw gezette avondjes nosing and tasting, maar in het zaaltje van het Bressiaanse hotel-res taurant zitten er zo maar acht. Een kwart van de aanwezige whiskyliefhebbers is vrouw. „De emancipatie blijft hier niet achter. Het aantal wouwen dat van een glas whisky geniet, neemt toe. Maar op proeverijen als deze komen de dames over het algemeen nog niet in groten getale af. Een verdwaald exem plaar dat manlief gezelschap houdt. In Breskens en omgeving is dat blijkbaar anders." Petra de Boevere heeft er .wel een verklaring voor. Ze heeft als eigenaresse van slijterij De Vuurtoren haar vaste klanten persoonlijk gevraagd om naar de proeverij te komen. Vrouwen die bedeesd lieten weten zich niet op hun gemak te voelen op zo'n mannenfestijn kregen te horen: „Wat nou mannenbijeen komst, ik ben er toch ook." De nieuwsgierigheid won het van de angst na die geruststellende boodschap. En vrouwen hebben geen man nodig om whisky te waarderen. Marina Keijmel uit Breskens vindt het gewoon leuk om een proeverij te bezoeken, zeker nu haar Oostburgse vrien din Annette Dekker haar verge zelt. Dekker is tenslotte al een jaar of zes verslingerd aan whis ky, sinds ze op vakantie in En geland - Schotten zullen er van gruwen - eens een glaasje Scot ch probeerde. Marie Horsefield uit Cadzand heeft de belang stelling voor whisky wel aan Hoe lang zal het nog du ren voordat topten- nispeelsters de baan in een bikini betreden? Rokjes op bilhoogte, strakke jurkjes en andere sexy pakjes sieren nu het gravel. Maar dat is niet altijd zo geweest. Tijdens de Australian Open begin dit jaar waren - naast de uitslagen - de outfits van de vrouwelijke speelsters het ge sprek van de dag. De kleding- sponsors van de toppers hadden het eerste Grand Slamtoemooi van het jaar aangegrepen voor de presentatie van hun nieuwe kledinglijn. Het Centre Court leek dan ook wel op een cat walk. Kort, strak en bloot waren de ingrediënten van de vrouwe lijke outfits. Nog geen eeuw ge leden werd er minstens vijfmaal zoveel stof gebruikt vooreen ge schikt tennispakje. Toen vrouwen rond 1900 voor het eerst op de tennisbaan verschenen, waren blote li chaamsdelen niet toegestaan. Het resultaat was vrouwen in hooggesloten witte japonnen met zware korsetten, stevige bustiers, vele lagen onder rokken, lange onderbroeken en kniekousen. De eerste echte verbetering kwam pas in 1919. De legendarische Frangaise Su zanne Lenglen droeg een dunne katoenen japon met korte mou wen, zonder onderrok. De benen waren nog steeds bedekt door kniekousen. Tien jaar later ver scheen de Afrikaanse Billie Topscott als eerste vrouw met blote benen op de baan. In 1933 deed de damesshort zijn intrede. Het tijdperk van de 'blote be nen' was begonnen. In 1972 droeg de Amerikaanse Wendy Overten als eerste vrouw gekleurde kleding. KNLTB- 2001; De outfit van Venus Williams zorgde voor veel ophef tijdens de Australian Open. woordvoerder Rob Peperkamp: „De kleur wit heeft altijd cen traal gestaan bij tennis. Om een hele simpele redenwit blijft na melijk altijd wit, desnoods met behulp van bleekmiddel. Later werd witte tenniskleding pas een traditie.Alleen Wimble don zet deze traditie nog gedeel telijk voort. „Deelnemers mo gen alleen verschijnen in kleding waarbij 'wit' de boven toon voert", aldus Peperkamp. Helemaal wit is ook hier niet meer verplicht. Op de jaarlijkse grote toernooi en kan de tennismode op de voet worden gevolgd. Vooral de out fits van dames als Venus Wil liams, Anna Kournikova en Martina Hingis zijn favoriet- doelwit van de fotografen. Venus Williams, die onlangs een vijfjarig contract heeft afgeslo ten met Reebok voor bijna 100 miljoen gulden, kreeg op de Au stralian Open de meeste publi citeit. Haar strakke jurkje met een horizontale spleet op borst hoogte liet weinig aan de ver beelding over. Na alle ophef werd het inkijkje van Williams wat smaller gemaakt. Anna Kournikova had samen met Adidas een combinatie ont worpen: hotpants met een kort felgeel shirtje. Net als bij Capri ati bleven schouders en buik deels onbedekt. Serena Wil liams en Mary Pierce waren uit gedost in zuurstokkleuren door respectievelijk Puma en Nike. KNLTB-woordvoerder Rob Pe perkamp: „Alle ophef over de kleding van vrouwelijke speel sters is voor de kledingsponsors alleen maar extra reclame. Zij krijgen enorm veel aandacht door die sexy pakjes. Dit stimu leert trouwens ook de verkoop. Jonge tennismeiden identifice ren zich graag met toppers en dragen op de tennisbaan het liefst dezelfde kleding." Modespektakel Verandert tennis langzaam maar zeker in een modespekta kel? „Helemaal niet", meldde Pierce eerder in een interview. .Iedereen heeft een eigen smaak en daarnaast zegt de Ideding die je op de baan draagt iets over je persoonlijkheid. Als dat inderdaad het geval is, dan lijkt Martina Hingis een on evenwichtig persoon. Zij draagt dit seizoen namelijk een strak shirt van Adidas met één korte en één lange mouw. Volgens de fabrikant zou de lange mouw spiertrillingen verminderen en energie vasthouden. Of de Heineken Trophy veran dert in een modespektakel is nog afwachten. Capriati, Dokic en Hingis zijn in ieder geval van de partijHun outfit is net als de wedstrij duitslagen nog even een verrassing. Marieke van der Vorst 1937; Miss Lumb tijdens Wimbledon. 1919; Suzanne Lenglen verrast de tenniswereld met een mouwloze korte jurk met een sexy onderbroek. haar Britse echtgenoot te dan ken, maar kan intussen heel goed beoordelen welke malts zij zelf het lekkerst vindt. Levenswater Een proeverij geeft je als begin nend liefhebber de kans kennis te maken met verschillende whisky's en tegelijkertijd wat meer te weten te komen over het maken en ontstaan van de nec tar. Net als een aantal sterke dranken (zoals aqua vit) uit an dere landen werd whisky door de eerste stokers gezien als 'le venswater', uisge beatha in het Keltisch. Uisge beatha werd eerst verbasterd tot usky en veel later tot whisky. De Ieren (en la ter ook de Amerikanen) be waarden de e van uisge en de Ierse en Amerikaanse distilla ten heten dan ook whiskey. De Ieren gaan er prat op dat monni ken uit hun land de distallatie- technieken naar Schotland overbrachten en dus aan de ba sis stonden van de Europese whiskytraditie. Veel Schotten vinden het moeilijk om te erken nen dat ze hun meest fameuze exportproduct niet zelf hebben uitgevonden. Als malicieuze verdediging voe ren ze aan dat zij de medicinale brouwsels, 'alleen goed om zie ke huisdieren mee te behande len', van de Ieren drinkbaar hebben gemaakt. Hoewel Ierse whiskey's meer respect verdie nen, valt niet te ontkennen dat de Schotse single malts iets spe ciaals hebben. Het heldere bronwater en de veengronden (turf) waar dat water doorheen stroomt, hebben daar veel mee te maken en ook de gerst barleyuit het ongerepte landschap is van topkwaliteit. De verschillen in lo kale omstandighe den en de gebruikte mout- en distilleer- methoden zorgen voor smaakver schillen. Het specia le moutprocedé, ont kiemde gerst laten drogen op een geperforeerde houten vloer waaronder een turfvuur brandt, geeft veel whisky's een aparte smaak. Daarnaast hebben ook de vaten waarin de whisky wordt opgeslagen (nieuwe eiken of voormalige sherry- of portva- ten, al dan niet gebrand) en de duur van lagering van de drank invloed op de uiteindelijke smaak. Mooi om te weten, vinden de be zoekers. Maar laat nou maar eens proeven. Zeven glaasjes staan al een tijdje verlokkend voor de neuzen van De Ridders toehoorders, afgedekt met een papieren placemat om geur en smaak niet te laten vervliegen. De engelen hebben hun deel (angel's share) tijdens het rijpen op vaten al ruimschoots gekre gen, meer van het kostbaar en kostelijk vocht hoeft niet in de atmosfeer te verdwijnen. De Ridder remt al te enthousiaste drinkebroers af„Eerstruiken, rustig de geur opsnuiven. Laat de whisky in het glas walsen en geef je over aan de aroma's." De meeste aanwezigen hebben dat natuurlijk stiekem al gedaan en Weten al welke proefglaasjes (geen robuuste whiskykoelers, maar bescheiden tumblers waarin geur en smaak optimaal tot hun recht komen) het meest beloven. Klaterstroom Als vertegenwoordiger van Per- nod-Ricard promoot De Ridder in de eerste plaats het eigen merk Aberlour dat in 1974 door de Franse anijsdrankmakers werd ingelijfd. Van de zeven te proeven whisky's komen er drie van de 'monding van de klater stroom' (Aberlour in Gaelic) in de beroemde Speyside: een Aberlour van tien en een van vijftien jaar en een a'bunadh, Van de te proeven whisky's komen er drie van de 'monding van de klaterstroom' (Aberlour in Gaelic) in de beroemde Speyside. een natuurlijke malt gerijpt in één enkel speciaal geselecteerd sherryvat. Opmerkelijk is dat de tienjarige Aberlour het voor de meeste aanwezigen wint van de vijftienjarige. De a'bunadh (dat 'van de oorsprong' betekent) is voor bijna iedereen een ontdek king: wat een afgewogen ba lans, hoe heerlijk verwarmend zonder last van een brandende slokdarm of opspelend maag zuur. Maar degenen die denken 'dit is 'm', weten even later dat "U'f" My M zM aft- "WW| T V De whisky-wereld emancipeert: het aantal vrouwen dat van een glas whisky geniet, neemt toe. foto's Charles Strijd hij niet voor elke dag is. Het is toch wel even schrikken dat een fles Aberlour a'bunadh hon derdzestig gulden doet. En dat voor een blend. Want a'bunadh is een mix van Aber- lours met verschillende rij- pingstijden. De Ridder staat niet te kijken van de populari teit van de a'bunadh. Het geeft in zijn ogen alleen maar aan dat de meeste proevers al enige er varing met het drinken van de betere whisky's hebben. En het is tegelijkertijd een mooi bewijs voor ontkrachting van het hard nekkige misverstand dat elke blend minder is dan malts. Voor een Chivas Regal (komt-ie toch weer bovendrijven) of een John ny Walker B lue Label hoeft geen whiskyliefhebber zijnneus op te halen. In die blends zijn echte klasse-malts verwerkt, weet de echte kenner. Kenners én liefhebbers onder scheiden zich volgens Petra de Boevere niet door een consisten te keus en merkentrouwheid. „Het zijn mensen die in zijn voor iets anders, die zich willen laten verrassen door een hen onbe kende whisky." Als die uitleg klopt, zitten er slechts connais seurs en liefhebbers in de zaal. Want bijna iedereen vindt de vlakke 'marketing-whisky' Glennfiddich maar zo-zo en is bereid zich te laten verrassen door de eigenzinnige Islay- whisky Laphroaig. Van de naam hadden meerdere liefhebbers eerder gehoord, sommigen had den hem zelfs al eens geproefd. Maar de 'ziekenhuisgeur' die uit de laatste tumbler opstijgt, schrikt de meest gretige slokop pen af. De botte Hulstenaar die eerder om kruidenboter had ge vraagd om op de neutraliseren de stukjes stokbrood te smeren, krijgt alsnog stiekem een beetje steun. Toch laat niemand zich echt afschrikken. De voorzich- tigen worden over de streep ge trokken door verraste en be wonderende kreten van de doorzetters. Al dan niet met een drupje water om 'smaak en geur goed los te laten komen', nipt eenieder behoedzaam van Laphroaig. Het nosing mag veel liefhebbers dan op het verkeer de been hebben gezet, tijdens het tasting geven bewoners van een vissersdorp zich natuurlijk graag over aan smaaksensaties als rokerige turf en zilt zeewier. René Hoonhorst

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 9