PZC Gewraakte wybertjes verdwijnen Boek steunt rouwend kind Scheldedijk krijgt hoogbouw Scheepsagentschap Ovet Shipping viert dertigjarig bestaan Terneuzen laat laatste dertig jaar optekenen 18 Plateau remt verkeer niet, maar stoort omwonenden des te meer Viswedstrijd Kampioenschap jeugdhengelen VOLVO VOLVO V40 SPORTS EDITION VOLVO DE GROENE-GOES vrijdag 8 juni 2001 door Barend Pelgrim HOOFDPLAAT - De inwoners van Hoofdplaat kunnen bin nenkort weer op twee oren sla pen. De gewraakte wybertjes- drempel aan de entree van het dorp dient het veld te ruimen. Binnen het overleg van het ver- keersveiligheidsproject Duur zaam Veilig is besloten dat de overlast als gevolg van het pla teau zo groot en het afremmend effect zo minimaal is dat de ver hoging wordt weggehaald. De remmer werd in april in be drijf genomen, maar zeer snel al bleek dat het ding absoluut niet naar behoren functioneerde. De drempel werd ontwikkeld door provinciaal ambtenaar Jan Bakx, ook de bedenker van de kantelweg in Nieuwvliet en de slingerdrempel aan het Molen water in Breskens. Bakx had voorzien dat de viablock-drem- pel, zoals de officiële benaming van de remmer luidt, in tegen stelling tot traditionele verho gingen geen hinder zou opleve ren voor bussen en vrachtauto's maar wel de snelheid bij auto's en motoren eruit zou halen. Het vijf bij vijfeneenhalve meter metende plateau, met bovenop een wybertjespatroon met een profiel van vier centimeter, zou met name voor een hobbeleffect zorgen bij kleinere voertuigen. Proefondervindelijk kwam aan het licht dat, naarmate de wy- berdrempel met een hogere snelheid werd genomen, het hinderlijke rammeleffect min der werd. Dit resulteerde er al gauw in dat regelmatige gebrui kers van de doorgaande weg Driewegen-Hoofdplaat-Bres- kens zich weinig gelegen lieten aan de remmer. Ook bleek dat het viablock voor bijzonder veel trillingen en geluidsoverlast zorgde in huizen van omwonen den. Vorige week werden daar om metingen uitgevoerd in Hoofdplaat en daaruit kwam naar voren dat het rammelen en het trillen tot op zestig meter van de wybertjesdrempel hoor baar en voelbaar was. Op korte afstand waren de effecten vol gens de onderzoekers zelfs ronduit hinderlijk. De wybertjesdrempel zal daar om vervangen worden door een acht centimeter hoge remmer van asfalt, zoals die er nu al ligt op de kruising Eurostraat- Schoolstraat. Voorts zullen ook alle andere drempels in Hoofd plaat ingewisseld worden voor een dergelijke voorziening. Al deze werkzaamheden zullen worden uitgevoerd in de week van 18 juni. Overlast Wethouder L. Wille van Oost burg (verkeer) is blij dat de me tingen de beweringen van de dorpsbewoners over de overlast door de wyberdrempel staven. Hij zegt dat het nooit de bedoe ling kan zijn dat een dorp moet lijden onder dit soort maatrege len. Het overleg tussen Duur zaam Veilig en de politie heeft er bovendien toe geleid dat de con troles op de verkeerssnelheid in en rond Hoofdplaat de komende tijd geïntensiveerd gaan wor den. Niet duidelijk is wat alle aanpassingen gaan kosten; bestuurders en uitvoerenden wijzen er op dat dergelijke mis rekeningen horen bij een proef project als Duurzaam Veilig. De kosten voor alle aanpassingen aan de remmers in Hoofdplaat komen ook voor rekening van verkeersveiligheidsproject. door Barend Pelgrim TERNEUZEN - De realisatie van hoogbouw tegen de Schel- dedijk in deTerneuzensenieuw bouwwijk Nieuw-Othene gaat door, zij het in aangepaste vorm. Op de dijk komen zeven identieke, achttien meter hoge appartementencomplexen met elk vijf woonlagen met daarbo ven een penthouse. Verder wil de gemeente Terneuzen op korte termijn beginnen met de ont wikkeling van het zeer exclusie ve project Rietlanden met zes tien riante bouwkavels voor landhuizen langs de Otheense Kreek. Projectbouw Zeeland hoopt na de zomer te starten met de bouw van vier woonblokken met uit zicht op de Westerschelde. Af hankelijk van de vraag worden in een later stadium de laatste drie gerealiseerd. Directeur W. de Winter hoopt dat de eerste van deze in totaal zeventig ap partementen en zeven penthou ses medio 2002 opgeleverd kun nen worden. Het gaat om riante wooneenheden met prijzen van 665.000 gulden. De Winter spreekt van een mijl paal in de ontwikkeling van Nieuw-Othene. Hij verwijst daarbij naar de consternatie die twee j aar geleden ontstond in de nieuwbouwwijk toen de eerste plannen voor hoogbouw op de Scheldedijk vorm kregen. Was er in eerste instantie sprake van een project voor trapsgewijze flats, later kwamen projectont wikkelaars Projectbouw en HBG op de proppen met nog massalere en hogere bouwwer ken. Pro jectbou w-directeur De Winter erkent dat dit initiatief een brug te ver was. „Aan de Costa del Sol krijg je terras- bouw wel verkocht, maar ook bij ons is het inzicht gekomen dat dit niet is wat de consument in Zeeuws-Vlaanderen zoekt. Verder was in deze planvorming geen sprake meer van een mooie groene dijk, maar van een com pleet versteende zeewering. Ik denk niet dat dit een juiste be slissing was geweest. De huidige plannen zijn tot stand gekomen in goed overleg met een bewonersplatform uit Nieuw-Othene. Daaruit is een compromis gerold waar zowel Nieuw-Othenebewoners als projectontwikkelaar mee kun nen leven. De Winter: „Wij heb ben ingeleverd door minder Aan de Scheldedijk komen zeven identieke woontorens van achttien meter hoog. woonlagen te stapelen, daar te genover staat dat we niet geko zen hebben voor traditionele appartementen maar voor ex clusieve wooneenheden." De projectontwikkelaar stelt dat het plan voor de zeven blok ken het karakter van Nieuw- Othene geen geweld aandoet. Tussen de dijkbebouwing en de laagbouw aan de Parelmoer- boog, Schelpenhoek en Koraal singel komt een park met wan delpaden en waterpartijen. Verder wordt er tussen de te bouwen appartementen be hoorlijk wat ruimte open gela ten, zodat de gevreesde verste ning van de dijk uitblijft. Villawijk De gemeente wil naast de plan nen voor hoogbouw aan de dijk ook beginnen met de verkoop van de zestien bouwkavels uit het plan Rietlanden. Het gaat om een deelplan van het toe komstige Othene-Zuid, waarbij een deel langs de Otheense Kreek wordt gereserveerd voor de bouw van een zeer exclusieve villawijk, met kavels van 1200 tot wel 6500 vierkante meter. Ie dere kavel krijgt de beschikking over een open verbinding met de kreek. Potentiële kopers zullen naar schatting twee tot vier mil- joen gulden moeten meebren gen voor grond en bebouwing. Om de exclusiviteit te verhogen wordt Rietlanden geïntegreerd in een nog aan te leggen bos. Het ontwerp-plan Rietlanden wordt behandeld in de commis sie VROM op donderdag 14 juni om 19.00 uur in het stadhuis van Terneuzen. door Wout Bareman TERNEUZEN - Scheepsagen turen Ovet Shipping bv, een volle dochter van Ovet (Over slagbedrijf Terneuzen) vierde gisteren het dertigjarig bestaan. Ovet Shipping verleend hand en spandiensten aan de scheep vaart in de havens van Vlissin- gen, Terneuzen en Zeebrugge. Het scheepsagentschap biedt werk aan negen mensen. Ovet Shipping ontstond in 19 71 toen het Terneuzense overslag bedrijf en de Franse groep Worms Cie besloten de krach ten te bundelen. Vanaf dat mo ment werden de scheepvaart agenturen uitgevoerd onder de naam Ovet Worms. De naam van het scheepsagentschap zou door de jaren heen nog verschillende keren veranderen. In 1974 trad de Rotterdamse rederij Antho ny Veder toe tot de groep, die vanaf dat moment opereerde onder de naam Ovet Worms Ve der bv. Na verloop van tijd besloten Worms en Veder zich weer te concentreren op hun kernacti viteiten; ze trokken zich terug. In 1997 trad Bulk Maritime Agencies uit Rotterdam toe als aandeelhouder en sindien ope reert het agentschap onder de naam Ovet Shipping. Door de innige relatie met moe derbedrijf Ovet heeft Ovet Shipping zich kunnen speciali seren in de behandeling van schepen met voornamelijk dro ge buikladingen zoals steen kool, ijzer, cokes en schroot. Dankzij de relatie met gastan kerrederij Veder is ook een gron dige kennis opgebouwd op het HULST - Buurtvereniging Den Dullaert houdt vandaag een vis wedstrijd. De deelnemers gooi en vanaf 18.30 tot 20.30 uur hun hengel uit inde vijver aan het De Vosplantsoen. Er wordt met één hengel per deelnemer gevist. Bijvoeren is toegestaan. Voor vissers vanaf zes tot twaalf jaar en deelnemers van twaalf jaar en ouder zijn er aparte prijzen. gebied van het transport van vloeibare lading. Sinds 1993 is Ovet Shipping ook lijnagent voor de Jamaica Producers Shipping Company, die een lijndienst onderhoudt tussen Zeebrugge en Jamaica en Costa Rica. Tijdens een feestelijke bijeen komst aan boord van de rond vaartboot Stad Terneuzen pre zen directeur G. Meudec van Ovet, aandeelhouder J. Peter son en directeur J. Philippen van Zeeland Seaports de inzet van het personeel en de bijdrage die Ovet Shipping levert aan de verdere ontwikkeling van de Zeeuwse havens. Philippen benadrukte dat scheepvaartzaken puur men senwerk zijn en dat een vriende lijke, hulpvaardige behande ling van de rederijen door de scheepsagent een belangrijke bindende factor is. De Zeeuwse havens danken hun goede con currentiepositie aan zaken als voldoende uitbreidingsmoge lijkheden, een goede nautische toegankelijkheid, flexibele en enthousiaste arbeidskrachten, solide achterlandverbindingen en een professionele en kwalita tief goede logistieke dienstver lening. De havenschapdirecteur stelde vast dat Ovet Shipping een belangrijke bijdrage levert aan de goede naam van de Zeeuwse havens. HENGSTDIJK - Jeugdclub De Vogel houdt morgen het Zeeuws-Vlaams kampioen schap jeugdhengelen. Zo'n 150 kinderen gooien op het water van de Vogel vanaf 13.00 uur hun hengel uit. De deelnemers van acht tot elf jaar vissen op de schaatsvijver Kinderen van elf tot en met vijf tien jaar zoeken een stekje aan het water nabij boerderij cam ping De Oude Hoeve. Inschrij ven kan vanaf 11.00 uur in café 't Jagershuis in Hengstdijk. De prijsuitreiking volgt om 17.30 uur in zaal van Leuven in Kloos- terzande. door Nadia Berkelder VEERE - Hoe vang je als leraar kinderen in de klas op als er een leerling overlijdt? Het overkwam Ben Slingenberg twintig jaar geleden zelf. Hij ging op zoek naar een boek over rouwverwerking voor kinderen en vond eigenlijk niets. Jarenlang hield hij in zijn achterhoofd dat hij nog eens een boek over het onder werp wilde schrijven. Het kwam er pas van toen hij ziek werd. Vandaag wordt zijn boek Een e-mail voor Lumie gepresenteerd in de Drukkerij in Middelburg. Hoofdpersoon in het boek is Eefje, een klasgenoot van Lu- mie. Op een dag horen Eefje en haar klas dat Lumie ziek is. Ze heeft kanker. Het boek be schrijft hoe de klas met de situ atie omgaat. De lezer beleeft het verhaal via Eefje. Eerst vindt ze de ziekte van Lumie eigenlijk wel een beetje span nend en eng. Langzamerhand komt het besef dat haar klas genootje niet meer beter wordt. Slingenberg beschrijft de emoties die een meisje van twaalf doormaakt als iemand in haar omgeving ernstig ziek is en overlijdt. Hij heeft de droevige passages bewust af gewisseld met vrolijkere scè nes. „Ik heb ervoor gezorgd dat de emotie niet te lang duurt", zegt hij. „Maar kinderen kunnen heel veel aan. Ik denk dat het heel waardevol voor ze kan zijn om het boek te lezen, ook als ze zelf niet zoiets hebben meegemaakt." In de grappige passages in het boek beschrijft hij de gewone gang van zaken in de klas. „Ik vind het ook ge woon leuk om die stukken te schrijven." Het boek is ge schreven voor leerlingen van de bovenbouw van de basis school en is geschikt om zelf te lezen en om voor te lezen. Indruk Toen Slingenberg twintig jaar geleden leraar was in Arne- muiden verongelukte Corina, een leerling in zijn klas. Het overlijden van Corina heeft veel indruk gemaakt. „Daar sta je dan als jong broekie voor een klas die het nieuws net ge hoord heeft." Vanaf dat mo ment sluimerde het idee om ooit een boek te schrijven over een sterfgeval op school „Ik ben nu directeur van de Vale- riusschool. Twee jaar geleden is er op de andere school in Veere een jongetje omgeko men. De kinderen uit mijn klas kenden hem goed. We hebben toen een tafeltje gemaakt met een foto van hem erop en met brieven die de leerlingen ge schreven hebben." In dezelfde week belandde Slingenberg zelf in het zieken huis met ernstige hartproble men. „Toen ik er uit kwam, ben ik resoluut achter de computer gaan zitten en heb het boek ge schreven. Corina was de drijf veer. Maar het is in het boek toch anders. Ik wilde het pro ces in een klas beschrijven. Een ziekte is toch ingrijpender dan dat je alleen met een af scheid zit." Het boek is opge dragen aan Corina. „Het was een leuk pittig kind, echt een dondersteen. Daarom herin ner ik me haar zo goed. In het boek komt zijdelings het geloof ter sprake. Slingenberg heeft er bewust voor gekozen om daar niet de nadruk op te leggen. „Ik wilde er voorzich tig mee zijn. Het moest er wel in, ook omdat ik er zelf veel mee bezig ben." Hij wilde geen christelijk boek schrijven, om dat het geloof een groep lezers afschrikt. „Ik heb het de kin deren in het verhaal zelf laten ontdekken. De oncoloog Voüte zei eens op televisie dat alle kinderen die ernstig ziek zijn, op een gegeven moment met het geloof aankomen. Ik wilde het open laten, kinderen nieuwsgierig maken en toch een boodschap van hoop mee geven." Schooltoneel Een e-mail voor Lumie is het eerste boek dat hij schreef. „Ik vertelde wel altijd verhalen in de klas en ik schreef voor het schooltoneel. Er was een cur sus rouwverwerking bij het Regionaal Pedagogisch Cen trum Zeeland. Ik dacht ik het Hoe vang je een hele klas rouwende kinderen op? Ben Slingenberg zocht er twintig jaar geleden een boek over, maar vond niets. Dus schreef hij er zelf één. foto Ruben Oreel verhaal daar wel kwijt kon. Collega's die het manuscript gelezen hadden, raadden me aan om het op te sturen naar een uitgeverijTot zijn verba zing hapten er twee toe. Door zijn ziekte kan Slingen berg niet meer voor de klas staan. Hij neemt zelfs binnen kort afscheid. Nu heeft hij zich op het schrijven gestort. In middels is zijn tweede boek in de maak. Slingenberg wil ei genlijk niet kwijt waar het over gaat. „Het draait om brief j e dat in een vitrine van de Hollandse Schouwburg in Amsterdam ligt", verklapt hij toch. Op het briefje staat een raadselachtige boodschap. Die boodschap heeft te maken met de opa van de hoofdperso nen van het boek. Wanneer het boek verschijnt, is nog niet duidelijk. Het manuscript ligt net bij de uitgeverij. De presentatie in de Drukkerij begint vandaag om 16.30 uur door Barend Pelgrim TERNEUZEN - In het licht van de komende herindeling in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone verschijnen volgend jaar twee boeken over de hedendaagse historie van Terneuzen en Bier vliet. De gemeente Terneuzen overweegt haar boek huis-aan- huis te verspreiden, als af scheidscadeau bij de gemeente lijke fusie per 1 januari 2003. Terneuzen laat de geschiedenis van de gemeente tussen 1970 (de vorige herindeling) en nu optekenen door vier schrijvers: pr-man Frank Deij van Puype Partners, voormalig gemeente- voorlichter en BN/De Stem- journalist Peter Oggel, lokaal geschiedvorser E. Hamelink en Wout Bareman van de PZC. De auteurs gebruiken de mondelin ge overlevering van Terneuze- naars als leidraad, met als basis de feitelijke gebeurtenissen in de afgelopen dertig jaar. Om de ze zaken in perspectief te plaat sen worden ook de gebeurtenis sen van 1945 tot 1969 belicht en geduid. De schrijvers zullen voor het boek vertegenwoordi gers van allerhande maatschap pelijke organisaties, bestuur ders en bekende en minder bekende inwoners interviewen. Hun pennevrucht moet volgens de opdracht toegankelijk ge schreven en goed geïllustreerd zijn. De gemeente trekt in totaal 220.000 gulden uit voor de uit gave van het Temeuzen-boek. Als het boek huis-aan-huis ver spreid zou worden, is 30 mille extra nodig. Daarnaast vindt het gemeente bestuur dat er eindelijk eens werk gemaakt moet worden van de voltooiing van een geschied kundig werk over Biervliet. Al sinds 1970 staat dit project inde steigers, maar tot nu toe hebben zeven personen de tanden al stukgebeten op het samenstel len van een dergelijk boek. Om dat er echter al veel voorwerk is verricht, trekt de gemeente 50.000 gulden uit om voorberei dende werkzaamheden te dek ken. Wie de taak toebedeeld krijgt is op dit ogenblik nog niet bekend. Het voorstel voor de twee boe ken wordt besproken in de com missie algemeen bestuur op donderdag 14 juni om 18.45 uur in het stadhuis in Terneuzen. for life Waarom is de ene loopbaan succesvol en de andere niet? Het gaat er om kwaliteiten, ambities en kansen als het ware tot een compositie samen te voegen. Die, bijna ondefinieerbaar, iets hééft De Volvo V4Ü legt dat perfect uit. En kon dan ook wel eens de auto zijn, die helemaal bij uw carrière past. Oók vanwege z'n leasetarief. Een proefrit zal uw keuze uitstekend onderbouwen Kijk ook op www.volvocars.nl Volvo V40 vanaf 22.775,- 50.189,50. Consumentenprijs incl 19% BTW, excl. 335,- 738,24 kosten rijklaar maken, 41,52 91,50 kentekenkosten en 45,- 99,17 verwijderingsbijdrage Leasetarief Vblvo V40 vanaf 473,- 1.042,- per maand., excl BTW, op basis van Full Operational Lease. 60 maanden, 20.000 km per jaar excl. BTW, excl brandstof Volvo Lease-. (0345) 68 87 80 (tijdens kantooruren). Afgebeelde auto is uitgerust met één van de Volvo-Lines Gemiddeld verbruik: s 5,4 - 9,5 1/lQOkm (18,5 - 10,5 km/1). COz uitstoot resp 142 - 227 g/km Wijzigingen voorbehouden. PERSONENAUTO'S Anjelierstraat 5-7 4461 PP Goes T. (0113) 27 50 00

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 46