PZC
Gewraakte wybertjes verdwijnen
Boek steunt rouwend kind
Scheldedijk krijgt hoogbouw
Scheepsagentschap
Ovet Shipping viert
dertigjarig bestaan
Terneuzen laat laatste
dertig jaar optekenen
18
Plateau remt verkeer niet, maar stoort omwonenden des te meer
Viswedstrijd
Kampioenschap
jeugdhengelen
VOLVO
VOLVO V40 SPORTS EDITION
VOLVO
DE GROENE-GOES
vrijdag 8 juni 2001
door Barend Pelgrim
HOOFDPLAAT - De inwoners
van Hoofdplaat kunnen bin
nenkort weer op twee oren sla
pen. De gewraakte wybertjes-
drempel aan de entree van het
dorp dient het veld te ruimen.
Binnen het overleg van het ver-
keersveiligheidsproject Duur
zaam Veilig is besloten dat de
overlast als gevolg van het pla
teau zo groot en het afremmend
effect zo minimaal is dat de ver
hoging wordt weggehaald.
De remmer werd in april in be
drijf genomen, maar zeer snel al
bleek dat het ding absoluut niet
naar behoren functioneerde. De
drempel werd ontwikkeld door
provinciaal ambtenaar Jan
Bakx, ook de bedenker van de
kantelweg in Nieuwvliet en de
slingerdrempel aan het Molen
water in Breskens. Bakx had
voorzien dat de viablock-drem-
pel, zoals de officiële benaming
van de remmer luidt, in tegen
stelling tot traditionele verho
gingen geen hinder zou opleve
ren voor bussen en vrachtauto's
maar wel de snelheid bij auto's
en motoren eruit zou halen. Het
vijf bij vijfeneenhalve meter
metende plateau, met bovenop
een wybertjespatroon met een
profiel van vier centimeter, zou
met name voor een hobbeleffect
zorgen bij kleinere voertuigen.
Proefondervindelijk kwam aan
het licht dat, naarmate de wy-
berdrempel met een hogere
snelheid werd genomen, het
hinderlijke rammeleffect min
der werd. Dit resulteerde er al
gauw in dat regelmatige gebrui
kers van de doorgaande weg
Driewegen-Hoofdplaat-Bres-
kens zich weinig gelegen lieten
aan de remmer. Ook bleek dat
het viablock voor bijzonder veel
trillingen en geluidsoverlast
zorgde in huizen van omwonen
den. Vorige week werden daar
om metingen uitgevoerd in
Hoofdplaat en daaruit kwam
naar voren dat het rammelen en
het trillen tot op zestig meter
van de wybertjesdrempel hoor
baar en voelbaar was. Op korte
afstand waren de effecten vol
gens de onderzoekers zelfs
ronduit hinderlijk.
De wybertjesdrempel zal daar
om vervangen worden door een
acht centimeter hoge remmer
van asfalt, zoals die er nu al ligt
op de kruising Eurostraat-
Schoolstraat. Voorts zullen ook
alle andere drempels in Hoofd
plaat ingewisseld worden voor
een dergelijke voorziening. Al
deze werkzaamheden zullen
worden uitgevoerd in de week
van 18 juni.
Overlast
Wethouder L. Wille van Oost
burg (verkeer) is blij dat de me
tingen de beweringen van de
dorpsbewoners over de overlast
door de wyberdrempel staven.
Hij zegt dat het nooit de bedoe
ling kan zijn dat een dorp moet
lijden onder dit soort maatrege
len. Het overleg tussen Duur
zaam Veilig en de politie heeft er
bovendien toe geleid dat de con
troles op de verkeerssnelheid in
en rond Hoofdplaat de komende
tijd geïntensiveerd gaan wor
den. Niet duidelijk is wat alle
aanpassingen gaan kosten;
bestuurders en uitvoerenden
wijzen er op dat dergelijke mis
rekeningen horen bij een proef
project als Duurzaam Veilig. De
kosten voor alle aanpassingen
aan de remmers in Hoofdplaat
komen ook voor rekening van
verkeersveiligheidsproject.
door Barend Pelgrim
TERNEUZEN - De realisatie
van hoogbouw tegen de Schel-
dedijk in deTerneuzensenieuw
bouwwijk Nieuw-Othene gaat
door, zij het in aangepaste
vorm. Op de dijk komen zeven
identieke, achttien meter hoge
appartementencomplexen met
elk vijf woonlagen met daarbo
ven een penthouse. Verder wil
de gemeente Terneuzen op korte
termijn beginnen met de ont
wikkeling van het zeer exclusie
ve project Rietlanden met zes
tien riante bouwkavels voor
landhuizen langs de Otheense
Kreek.
Projectbouw Zeeland hoopt na
de zomer te starten met de bouw
van vier woonblokken met uit
zicht op de Westerschelde. Af
hankelijk van de vraag worden
in een later stadium de laatste
drie gerealiseerd. Directeur W.
de Winter hoopt dat de eerste
van deze in totaal zeventig ap
partementen en zeven penthou
ses medio 2002 opgeleverd kun
nen worden. Het gaat om riante
wooneenheden met prijzen van
665.000 gulden.
De Winter spreekt van een mijl
paal in de ontwikkeling van
Nieuw-Othene. Hij verwijst
daarbij naar de consternatie die
twee j aar geleden ontstond in de
nieuwbouwwijk toen de eerste
plannen voor hoogbouw op de
Scheldedijk vorm kregen. Was
er in eerste instantie sprake van
een project voor trapsgewijze
flats, later kwamen projectont
wikkelaars Projectbouw en
HBG op de proppen met nog
massalere en hogere bouwwer
ken. Pro jectbou w-directeur De
Winter erkent dat dit initiatief
een brug te ver was. „Aan de
Costa del Sol krijg je terras-
bouw wel verkocht, maar ook
bij ons is het inzicht gekomen
dat dit niet is wat de consument
in Zeeuws-Vlaanderen zoekt.
Verder was in deze planvorming
geen sprake meer van een mooie
groene dijk, maar van een com
pleet versteende zeewering. Ik
denk niet dat dit een juiste be
slissing was geweest.
De huidige plannen zijn tot
stand gekomen in goed overleg
met een bewonersplatform uit
Nieuw-Othene. Daaruit is een
compromis gerold waar zowel
Nieuw-Othenebewoners als
projectontwikkelaar mee kun
nen leven. De Winter: „Wij heb
ben ingeleverd door minder
Aan de Scheldedijk komen zeven identieke woontorens van achttien meter hoog.
woonlagen te stapelen, daar te
genover staat dat we niet geko
zen hebben voor traditionele
appartementen maar voor ex
clusieve wooneenheden."
De projectontwikkelaar stelt
dat het plan voor de zeven blok
ken het karakter van Nieuw-
Othene geen geweld aandoet.
Tussen de dijkbebouwing en de
laagbouw aan de Parelmoer-
boog, Schelpenhoek en Koraal
singel komt een park met wan
delpaden en waterpartijen.
Verder wordt er tussen de te
bouwen appartementen be
hoorlijk wat ruimte open gela
ten, zodat de gevreesde verste
ning van de dijk uitblijft.
Villawijk
De gemeente wil naast de plan
nen voor hoogbouw aan de dijk
ook beginnen met de verkoop
van de zestien bouwkavels uit
het plan Rietlanden. Het gaat
om een deelplan van het toe
komstige Othene-Zuid, waarbij
een deel langs de Otheense
Kreek wordt gereserveerd voor
de bouw van een zeer exclusieve
villawijk, met kavels van 1200
tot wel 6500 vierkante meter. Ie
dere kavel krijgt de beschikking
over een open verbinding met de
kreek. Potentiële kopers zullen
naar schatting twee tot vier mil-
joen gulden moeten meebren
gen voor grond en bebouwing.
Om de exclusiviteit te verhogen
wordt Rietlanden geïntegreerd
in een nog aan te leggen bos.
Het ontwerp-plan Rietlanden
wordt behandeld in de commis
sie VROM op donderdag 14 juni
om 19.00 uur in het stadhuis van
Terneuzen.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Scheepsagen
turen Ovet Shipping bv, een
volle dochter van Ovet (Over
slagbedrijf Terneuzen) vierde
gisteren het dertigjarig bestaan.
Ovet Shipping verleend hand
en spandiensten aan de scheep
vaart in de havens van Vlissin-
gen, Terneuzen en Zeebrugge.
Het scheepsagentschap biedt
werk aan negen mensen.
Ovet Shipping ontstond in 19 71
toen het Terneuzense overslag
bedrijf en de Franse groep
Worms Cie besloten de krach
ten te bundelen. Vanaf dat mo
ment werden de scheepvaart
agenturen uitgevoerd onder de
naam Ovet Worms. De naam van
het scheepsagentschap zou door
de jaren heen nog verschillende
keren veranderen. In 1974 trad
de Rotterdamse rederij Antho
ny Veder toe tot de groep, die
vanaf dat moment opereerde
onder de naam Ovet Worms Ve
der bv.
Na verloop van tijd besloten
Worms en Veder zich weer te
concentreren op hun kernacti
viteiten; ze trokken zich terug.
In 1997 trad Bulk Maritime
Agencies uit Rotterdam toe als
aandeelhouder en sindien ope
reert het agentschap onder de
naam Ovet Shipping.
Door de innige relatie met moe
derbedrijf Ovet heeft Ovet
Shipping zich kunnen speciali
seren in de behandeling van
schepen met voornamelijk dro
ge buikladingen zoals steen
kool, ijzer, cokes en schroot.
Dankzij de relatie met gastan
kerrederij Veder is ook een gron
dige kennis opgebouwd op het
HULST - Buurtvereniging Den
Dullaert houdt vandaag een vis
wedstrijd. De deelnemers gooi
en vanaf 18.30 tot 20.30 uur hun
hengel uit inde vijver aan het De
Vosplantsoen. Er wordt met één
hengel per deelnemer gevist.
Bijvoeren is toegestaan. Voor
vissers vanaf zes tot twaalf jaar
en deelnemers van twaalf jaar
en ouder zijn er aparte prijzen.
gebied van het transport van
vloeibare lading. Sinds 1993 is
Ovet Shipping ook lijnagent
voor de Jamaica Producers
Shipping Company, die een
lijndienst onderhoudt tussen
Zeebrugge en Jamaica en Costa
Rica.
Tijdens een feestelijke bijeen
komst aan boord van de rond
vaartboot Stad Terneuzen pre
zen directeur G. Meudec van
Ovet, aandeelhouder J. Peter
son en directeur J. Philippen
van Zeeland Seaports de inzet
van het personeel en de bijdrage
die Ovet Shipping levert aan de
verdere ontwikkeling van de
Zeeuwse havens.
Philippen benadrukte dat
scheepvaartzaken puur men
senwerk zijn en dat een vriende
lijke, hulpvaardige behande
ling van de rederijen door de
scheepsagent een belangrijke
bindende factor is. De Zeeuwse
havens danken hun goede con
currentiepositie aan zaken als
voldoende uitbreidingsmoge
lijkheden, een goede nautische
toegankelijkheid, flexibele en
enthousiaste arbeidskrachten,
solide achterlandverbindingen
en een professionele en kwalita
tief goede logistieke dienstver
lening. De havenschapdirecteur
stelde vast dat Ovet Shipping
een belangrijke bijdrage levert
aan de goede naam van de
Zeeuwse havens.
HENGSTDIJK - Jeugdclub De
Vogel houdt morgen het
Zeeuws-Vlaams kampioen
schap jeugdhengelen. Zo'n 150
kinderen gooien op het water
van de Vogel vanaf 13.00 uur
hun hengel uit.
De deelnemers van acht tot elf
jaar vissen op de schaatsvijver
Kinderen van elf tot en met vijf
tien jaar zoeken een stekje aan
het water nabij boerderij cam
ping De Oude Hoeve. Inschrij
ven kan vanaf 11.00 uur in café
't Jagershuis in Hengstdijk. De
prijsuitreiking volgt om 17.30
uur in zaal van Leuven in Kloos-
terzande.
door Nadia Berkelder
VEERE - Hoe vang je als leraar
kinderen in de klas op als er
een leerling overlijdt? Het
overkwam Ben Slingenberg
twintig jaar geleden zelf. Hij
ging op zoek naar een boek
over rouwverwerking voor
kinderen en vond eigenlijk
niets. Jarenlang hield hij in
zijn achterhoofd dat hij nog
eens een boek over het onder
werp wilde schrijven. Het
kwam er pas van toen hij ziek
werd. Vandaag wordt zijn
boek Een e-mail voor Lumie
gepresenteerd in de Drukkerij
in Middelburg.
Hoofdpersoon in het boek is
Eefje, een klasgenoot van Lu-
mie. Op een dag horen Eefje en
haar klas dat Lumie ziek is. Ze
heeft kanker. Het boek be
schrijft hoe de klas met de situ
atie omgaat. De lezer beleeft
het verhaal via Eefje. Eerst
vindt ze de ziekte van Lumie
eigenlijk wel een beetje span
nend en eng. Langzamerhand
komt het besef dat haar klas
genootje niet meer beter
wordt. Slingenberg beschrijft
de emoties die een meisje van
twaalf doormaakt als iemand
in haar omgeving ernstig ziek
is en overlijdt. Hij heeft de
droevige passages bewust af
gewisseld met vrolijkere scè
nes.
„Ik heb ervoor gezorgd dat de
emotie niet te lang duurt", zegt
hij. „Maar kinderen kunnen
heel veel aan. Ik denk dat het
heel waardevol voor ze kan
zijn om het boek te lezen, ook
als ze zelf niet zoiets hebben
meegemaakt." In de grappige
passages in het boek beschrijft
hij de gewone gang van zaken
in de klas. „Ik vind het ook ge
woon leuk om die stukken te
schrijven." Het boek is ge
schreven voor leerlingen van
de bovenbouw van de basis
school en is geschikt om zelf te
lezen en om voor te lezen.
Indruk
Toen Slingenberg twintig jaar
geleden leraar was in Arne-
muiden verongelukte Corina,
een leerling in zijn klas. Het
overlijden van Corina heeft
veel indruk gemaakt. „Daar
sta je dan als jong broekie voor
een klas die het nieuws net ge
hoord heeft." Vanaf dat mo
ment sluimerde het idee om
ooit een boek te schrijven over
een sterfgeval op school „Ik
ben nu directeur van de Vale-
riusschool. Twee jaar geleden
is er op de andere school in
Veere een jongetje omgeko
men. De kinderen uit mijn klas
kenden hem goed. We hebben
toen een tafeltje gemaakt met
een foto van hem erop en met
brieven die de leerlingen ge
schreven hebben."
In dezelfde week belandde
Slingenberg zelf in het zieken
huis met ernstige hartproble
men. „Toen ik er uit kwam, ben
ik resoluut achter de computer
gaan zitten en heb het boek ge
schreven. Corina was de drijf
veer. Maar het is in het boek
toch anders. Ik wilde het pro
ces in een klas beschrijven.
Een ziekte is toch ingrijpender
dan dat je alleen met een af
scheid zit." Het boek is opge
dragen aan Corina. „Het was
een leuk pittig kind, echt een
dondersteen. Daarom herin
ner ik me haar zo goed.
In het boek komt zijdelings het
geloof ter sprake. Slingenberg
heeft er bewust voor gekozen
om daar niet de nadruk op te
leggen. „Ik wilde er voorzich
tig mee zijn. Het moest er wel
in, ook omdat ik er zelf veel
mee bezig ben." Hij wilde geen
christelijk boek schrijven, om
dat het geloof een groep lezers
afschrikt. „Ik heb het de kin
deren in het verhaal zelf laten
ontdekken. De oncoloog Voüte
zei eens op televisie dat alle
kinderen die ernstig ziek zijn,
op een gegeven moment met
het geloof aankomen. Ik wilde
het open laten, kinderen
nieuwsgierig maken en toch
een boodschap van hoop mee
geven."
Schooltoneel
Een e-mail voor Lumie is het
eerste boek dat hij schreef. „Ik
vertelde wel altijd verhalen in
de klas en ik schreef voor het
schooltoneel. Er was een cur
sus rouwverwerking bij het
Regionaal Pedagogisch Cen
trum Zeeland. Ik dacht ik het
Hoe vang je een hele klas rouwende kinderen op? Ben Slingenberg zocht er twintig jaar geleden een
boek over, maar vond niets. Dus schreef hij er zelf één. foto Ruben Oreel
verhaal daar wel kwijt kon.
Collega's die het manuscript
gelezen hadden, raadden me
aan om het op te sturen naar
een uitgeverijTot zijn verba
zing hapten er twee toe.
Door zijn ziekte kan Slingen
berg niet meer voor de klas
staan. Hij neemt zelfs binnen
kort afscheid. Nu heeft hij zich
op het schrijven gestort. In
middels is zijn tweede boek in
de maak. Slingenberg wil ei
genlijk niet kwijt waar het
over gaat. „Het draait om
brief j e dat in een vitrine van de
Hollandse Schouwburg in
Amsterdam ligt", verklapt hij
toch. Op het briefje staat een
raadselachtige boodschap.
Die boodschap heeft te maken
met de opa van de hoofdperso
nen van het boek. Wanneer het
boek verschijnt, is nog niet
duidelijk. Het manuscript ligt
net bij de uitgeverij.
De presentatie in de Drukkerij
begint vandaag om 16.30 uur
door Barend Pelgrim
TERNEUZEN - In het licht van
de komende herindeling in de
Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone
verschijnen volgend jaar twee
boeken over de hedendaagse
historie van Terneuzen en Bier
vliet. De gemeente Terneuzen
overweegt haar boek huis-aan-
huis te verspreiden, als af
scheidscadeau bij de gemeente
lijke fusie per 1 januari 2003.
Terneuzen laat de geschiedenis
van de gemeente tussen 1970
(de vorige herindeling) en nu
optekenen door vier schrijvers:
pr-man Frank Deij van Puype
Partners, voormalig gemeente-
voorlichter en BN/De Stem-
journalist Peter Oggel, lokaal
geschiedvorser E. Hamelink en
Wout Bareman van de PZC. De
auteurs gebruiken de mondelin
ge overlevering van Terneuze-
naars als leidraad, met als basis
de feitelijke gebeurtenissen in
de afgelopen dertig jaar. Om de
ze zaken in perspectief te plaat
sen worden ook de gebeurtenis
sen van 1945 tot 1969 belicht en
geduid. De schrijvers zullen
voor het boek vertegenwoordi
gers van allerhande maatschap
pelijke organisaties, bestuur
ders en bekende en minder
bekende inwoners interviewen.
Hun pennevrucht moet volgens
de opdracht toegankelijk ge
schreven en goed geïllustreerd
zijn.
De gemeente trekt in totaal
220.000 gulden uit voor de uit
gave van het Temeuzen-boek.
Als het boek huis-aan-huis ver
spreid zou worden, is 30 mille
extra nodig.
Daarnaast vindt het gemeente
bestuur dat er eindelijk eens
werk gemaakt moet worden van
de voltooiing van een geschied
kundig werk over Biervliet. Al
sinds 1970 staat dit project inde
steigers, maar tot nu toe hebben
zeven personen de tanden al
stukgebeten op het samenstel
len van een dergelijk boek. Om
dat er echter al veel voorwerk is
verricht, trekt de gemeente
50.000 gulden uit om voorberei
dende werkzaamheden te dek
ken. Wie de taak toebedeeld
krijgt is op dit ogenblik nog niet
bekend.
Het voorstel voor de twee boe
ken wordt besproken in de com
missie algemeen bestuur op
donderdag 14 juni om 18.45 uur
in het stadhuis in Terneuzen.
for life
Waarom is de ene loopbaan succesvol en de andere niet? Het gaat er om kwaliteiten,
ambities en kansen als het ware tot een compositie samen te voegen. Die, bijna
ondefinieerbaar, iets hééft De Volvo V4Ü legt dat perfect uit. En kon dan ook wel
eens de auto zijn, die helemaal bij uw carrière past. Oók vanwege z'n leasetarief.
Een proefrit zal uw keuze uitstekend onderbouwen Kijk ook op www.volvocars.nl
Volvo V40 vanaf 22.775,- 50.189,50. Consumentenprijs incl 19% BTW, excl. 335,- 738,24 kosten rijklaar maken, 41,52 91,50 kentekenkosten en
45,- 99,17 verwijderingsbijdrage Leasetarief Vblvo V40 vanaf 473,- 1.042,- per maand., excl BTW, op basis van Full Operational Lease. 60 maanden, 20.000 km
per jaar excl. BTW, excl brandstof Volvo Lease-. (0345) 68 87 80 (tijdens kantooruren). Afgebeelde auto is uitgerust met één van de Volvo-Lines Gemiddeld verbruik: s
5,4 - 9,5 1/lQOkm (18,5 - 10,5 km/1). COz uitstoot resp 142 - 227 g/km Wijzigingen voorbehouden.
PERSONENAUTO'S
Anjelierstraat 5-7
4461 PP Goes
T. (0113) 27 50 00