Containerterminal toch op Kaloot Zeeuwen houden zich beter aan de maximumsnelheid Fraudezaak uitgesteld voor nader onderzoek Oudshoorn ziet af van burgemeesterspost Van Liere haalt uit naar minister Borst Tot nu toe tien doden in Zeeuws verkeer Alarmsirenes Zeeland doen het goed HZ en hogeschool Leeuwarden werken samen aan zeestudie Melkert wist van Esf-problemen Zeeland Seaports verwerpt alternatieven van actiegroep Man beboet voor vernieling ruit Goeree-Overflakkee tevreden met Nationaal Landschap donderdag 7 juni 2001 door Aector Dooms MIDDELBURG - Een psychia trisch onderzoek moet uitsluit sel geven over de toerekenings vatbaarheid van een 53-jarige man uit Vlissingen. De Middel burgse politierechter A. Jans- sen-van Kampen besloot giste ren om die reden de fraudezaak tegen hem aan te houden. De Vlissinger heeft tussen 1 ja nuari 1996 en 21 september 2000 inkomsten uit de verkoop van auto's verzwegen, terwijl hij een wao-uitkering had. De au tohandelaar exporteerde in die periode regelmatig auto's naar Polen. De inkomsten uit de au toverkoop (zo'n tweehonderd stuks) verzuimde hij op te geven aan zijn bedrijfsvereniging. De uitkeringsinstantie is voor ruim 57.000 gulden benadeeld. Daarop stemde officier van jus titie M. Kappeyne van de Cop- pello zijn eis af: vier maanden cel. Maar de officier had er geen moeite mee dat er eerst een psy chiatrisch onderzoek plaats heeft. Gisteren bleek dat de ver dachte in Turkse kringen pro blemen had en daarvoor op de vlucht ging naar Polen. Volgens zijn raadsman B. Vader zijn de geestesvermogens van zijn cli ënt dermate ontwikkeld dat hij niet heeft beseft waarmee hij bezig was. De politierechter stemde in met nader psychia trisch onderzoek. door Mieke van der Jagt WISSENKERKE - Fractie voorzitter A. Oudshoorn van Noord-Bevelands Belang (NBB) in de gemeenteraad van Noord-Beveland heeft zijn sol licitatie naar het ambt van bur gemeester van die gemeente in getrokken. In een brief aan de commissaris van de koningin herriep hij zijn mondelinge sol licitatie alvast en beloofde nog inhoudelijk in te gaan op zijn beweegredenen daartoe. Eén van de redenen is dat Ouds hoorn in de sollicitatieprocedu- re betrokken wil blijven. Een kandidaat kan geen lid zijn van de vertrouwenscommissie. Of Oudshoorn zitting wil nemen in die commissie, houdt de NBB- fractie overigens nog open tot de officiële installatie. Veel belangrijker is volgens Oudshoorn de reden van zijn aankondiging te willen sollici teren. Bij het bekend worden van de vacature vroegen ver schillende partijen zich af of Noord-Beveland wel aantrek kelijk genoeg zou zijn voor ie mand met voldoende bagage. Er werd getwijfeld of de salarië ring wel toereikend zou zijn voor iemand die meer dan veer tig uur in de week in zijn baan moet steken. Vooral dat laatste stuitte Ouds hoorn tegen de borst. „Het sala ris van de burgemeester be draagt hier 169.639,89 gulden per jaar met een onkostenver goeding van ruim 9000 gulden. Per jaar stijgt dat salaris met 6000 gulden. Als ik dat afzet te gen mijn raadsleden vergoeding - ik ben ook niet klaar met veer tig uur in de week - zie ik nogal een verschil. Mijn brutosalaris voor het raadswerk bedraagt 5109 gulden per jaar." Discussie Oudshoorn zegt met zijn sollici tatie vooral een discussie te heb ben willen aanzwengelen. „Dat wil ik nog steeds. Ik zal in een brief aan de commissaris dieper ingaan op de professionaliteit van bestuurders in het algemeen en de bezoldiging van raadsle den, wethouders en burgemees ters in het bijzonder, in een poging om Van Gelder bij die discussie te betrekken", aldus Oudshoom. Daarmee zijn er nog twee van de drie snelle reflectanten op de functie van Noord-Bevelands burgemeester over. Burgemees ter C. van Liere van Sluis-Aar- denburg, die tot waarnemer is benoemd, en wethouder J. Meu- lenberg-op 't Hof. Zij heeft ook geen zitting genomen in de ver trouwenscommissie. door Maurits Sep BORSSELE - Zeeland Seaports houdt vast aan de aanleg van de Westerschelde Container Ter minal op de Kaloot bij Borssele. De fossielen die op de Kaloot worden gevonden, zijn weten schappelijk van te weinig waar de om af te zien van de aanleg van de containerkade op dat strand. Twee alternatieve loca ties die door de vereniging Redt de Kaloot voor de kade waren aangedragen, stuiten op te veel bezwaren. Het havenschap heeft twee on afhankelijke onderzoeken laten uitvoeren naar de bezwaren, ar gumenten en alternatieven van Redt de Kaloot. Die geven voor zitter D. Bruinooge van Zeeland Seaports geen aanleiding af te zien van het oorspronkelijke plan. verklaarde hij gisteren te genover vertegenwoordigers van de vereniging. Het Nederlands Instituut voor Toegepaste Geowetenschappen (NITG) bevestigt de stelling van Redt de Kaloot dat het strand 'een voor Nederland belangrij ke vindplaats voor fossiele 1 schelpen' is. Die is wetenschap pelijk uniek omdat er zo veel schelpen en zo veel soorten schelpen worden gevonden. Soms worden nieuwe soorten ontdekt. De vondsten zijn voor verder geologisch onderzoek echter van weinig waarde. Bo vendien betwijfelt het NITG of de Kaloot nieuwe en unieke soorten schelpen blijft opleve ren. Redt de Kaloot legt zich niet neer bij die conclusie. „Wij zul len ook weer met deskundigen in de slag gaan", kondigde F. van Nieulande aan. Hij doelde op de Rijksgeologische Dienst MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter heeft gis teren een 58-jarige man uit Middelburg conform de eis ver oordeeld tot 300 gulden boete. De man had 11 augustus vorig jaar een ruit in het Middelburg se COC-café ingegooid. en op museum Naturalis in Lei den. „Wij zijn niet tegen expan sie van de haven, we willen al leen dat u van die plek afblijft. De vereniging deed Zeeland Seaports in november vorig jaar twee alternatieve locaties aan de hand voor de containerter minal: uitbreiding van de nog aan te leggen Nieuwlandhaven tussen het Rammekensschor en de Koninklijke Schelde Groep, en de buitenhaven van Vlissin gen. Beide locaties zijn onge schikt, stelt adviesbureau RBOI uit Middelburg.Zoals de vereni ging beide locaties had ingete kend, zou de kade deels in de vaargeul komen te liggen. Dat mag niet. Verschuiving landin waarts is evenmin mogelijk. Dat bedreigt de veiligheid van de scheepvaart op de Westerschel de en daardoor indirect de vei ligheid van de mensen die in de buurt wonen. Ritthem Het stuit ook landschappelijk op grote bezwaren. Of het Ram mekensschor zal dichtslibben, of de leefbaarheid en het open landschap bij Ritthem worden aangetast, Ritthem zou zelfs he lemaal moeten verdwijnen, om dat het dorp te dicht bij de haven zou liggen en te veel ge luidsoverlast zou hebben. RBOI wijst verder op de gebrek kige aansluitingen op weg, wa ter (binnenvaart) en spoor. Dat leidt tot twee keer zo veel trans portbewegingen in het haven gebied zelf. Ook de beperkte ruimte voor aanvullende bedrij vigheid is een minpunt van de twee alternatieven. Al met al worden die door de extra maat regelen die nodig zouden zijn, ook veel te duur. De vereniging had rekening ge houden met die conclusie en was daarom niet echt overdonderd. „Ik begrijp dat de conclusie u niet zal bevallen", zei Bruinoo ge. Hij wees Redt de Kaloot er daarom op dat zij nog bezwaar kan maken tegen de container kade als het milieu-effectrap port (mer) over een maand wordt gepubliceerd. „De ge meenten Borsele en Vlissingen, de provincie Zeeland en het Rijk beslissen uiteindelijk of de aan leg doorgaat. Niet Zeeland Sea ports." door Jacoliene van Weele GOEDEREEDE - De gemeen ten Dirksland, Goedereede, Middelharnis en Oostflakkee kunnen zich vinden in de aan wijzing van Goeree-Overflak kee als Nationaal Landschap. Dat hebben ze minister Pronk in een gezamelijke brief laten we ten. De gemeenten gaan ervan uit dat de situatie op het eiland niet verandert. Goeree reageert daarmee op de Vijfde Nota Ruimtelijke Orde ning, waarin de Zeeuws-Zuid- Hollandse Delta wordt aanwe zen als Nationaal Landschap. „We gaan er vanuit dat we kun nen blijven zorgen voor opvang van de groeiende bevolking en voor de lokale bedrijvigheid zo als visserij en toerisme", licht burgemeester C. Sinke van Goe dereede toe. Hij heeft daar alle vertrouwen in, ook al omdat er in de Vijfde Nota geen schok kende dingen staan voor het Zuid-Hollandse eiland. „We zijn al jaren bezig met natuur ontwikkeling binnen onze ge meente. We wéten dat er heel be perkt omgegaan moet worden met bebouwing en dat het niet ten koste mag gaan van de na tuur." De Nota gaat uit van een 'con- tourenbeleid': rondom nu al be bouwd gebied worden grenzen getrokken, waarbinnen ge woond en gewerkt wordt. De zo ne daarbuiten wordt met na druk beschermd tegen dat soort ontwikkelingen. In de reactie aan Pronk spreken de vier ge meenten op Goeree-Overflak kee hun zorg uit voor een te sterk stijgende bouwgrondprijs. Ze waarschuwen voor een schaarste aan beschikbare ka vels, omdat niet buiten de con touren gebouwd mag worden. Daarnaast willen ze voorkomen dat de leefruimte binnen de be bouwde kom kwalitatief ach teruit gaat. Recreatie De gemeenten vinden ook dat de aanwijzing tot Nationaal Land schap niet mag leiden tot nade lige gevolgen voor de recreatie. „Wij bieden nu bijvoorbeeld campings die in natuurgebied liggen de mogelijkheid om uit te breiden, maar dan op zo'n ma nier dat dit niet ten koste van de natuur gaat", geeft burgemees ter Sinke aan. Zeeland Seaports-voorzitter Bruinooge (midden) bekijkt met A. den Herder, F. van Nieulande, W. Wagenaar en E. Karelse (vlnr) van ver eniging 'Redt de Kaloot' het onderzoeksrapport. foto Ruben Oreel. doorRoelf Reinders SLUIS - Scheidend burgemees ter C. van Liere van Sluis-Aar- denburg haalt vlak voor z'n ver trek naar Noord-Beveland nog even fel uit naar minister Borst van Volksgezondheid. Hij vindt het belachelijk dat Borst niet wil meebetalen aan de Vlaamse traumahelikopter die bij spoed gevallen in Zeeuws-Vlaanderen wordt ingezet. Van Liere zegt dat het vanuit medisch en sociaal oogpunt noodzakelijk is dat de Belgische helikopter bij ongelukken in Zeeuws-Vlaanderen bijspringt en vindt het vreemd dat Borst daar geen geld voor over heeft. „Het is onbegrijpelijk dat in 12001 in een verenigd Europa zonder binnengrenzen, grens overschrijdende zorg nog steeds een probleem vormt", zegt Van Liere in 'Traumanieuws', een uitgave van het Traumacen trum Zuid-West Nederland. „Een ramp stopt niet aan de landsgrens." Omdat Borst wei gert bij te dragen aan inzet van de Vlaamse traumahelikopter in Zeeuws-Vlaanderen, doen de Zeeuws-Vlaamse gemeenten dat zelf maar. Per inwoner dra gen de gemeenten vijf Belgische franken (zo'n 0,275 gulden) bij, Sluis-Aardenburg zelfs tien. Borst heeft wel geld beschik baar gesteld om de hidp van traumahelikopters in Neder lands goed te organiseren. Maar omdat de dichtstbijzijnde Ne derlandse traumahelikopter in Rotterdam niet binnen de ge stelde tijdsgrenzen in Zeeuws- Vlaanderen kan zijn, springt de Belgische heli bij. De helikopter van de Medische Urgentie Groep (MUG) vanaf het Academisch Ziekenhuis St. Jan in Brugge doet er gemiddeld zo'n acht minuten over. Van Lie re pleit voor overleg, informa tie-uitwisseling en gedeelde fi nanciering met de Vlamingen. „Dat de Nederlandse overheid tot inkeer moge komen, is mijn grote wens." door Ben Jansen MIDDELBURG - In de eerste vijf maanden van 2001 zijn in het Zeeuwse verkeer tien men sen bij een ongeluk om het leven gekomen. Dat zijn er twee meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het totale aantal verkeers doden kwam in 2000 uit op 35. Gedeputeerde J. Hennekeij ver strekte deze cijfers gisterentij dens een vergadering van het Regionaal Orgaan Verkeersvei ligheid Zeeland. In Zeeuws-Vlaanderen en op Walcheren verongelukten drie mensen, op de Bevelanden twee en in Noord-Zeeland eveneens twee (één op Schouwen-Duive- land en één op Tholen). Drie slachtqffers behoren tot de leef tijdscategorie van 16 en 17 jaar, twee tot de categorie 18 tot 24 jaar en vijf waren tussen 25 en 50 jaar oud. Van de tien omgekomen ver- keersdeelnemers bestuurden zes een auto, twee een motor fiets, één een bromfiets en één een fiets. Zeven van de ongeluk ken met een dodelijke afloop de den zich voor tussen 16 en 18 uur. In de helft van de gevallen betrof het ongeval waarbij één voertuig was betrokken. Bij geen van de ongelukken was al cohol in het spel. Alle dodelijke slachtoffers hadden de Neder landse nationaliteit. Vergeleken met 1999 daalde het aantal verkeersdoden in Zee land met vijf. Dat is een afname met 12 procent. Daarmee boek te Zeeland de op drie na sterkste verlaging van deze indicator van de verkeersveiligheid. Utrecht (-33 procent), Overijs sel (-20 procent) en Friesland (-17 procent) gingen voor. In de provincies Flevoland, Limburg en Noord-Brabant werd een aanzienlijke toename van het aantal verkeersdoden geregi streerd: achtereenvolgens 37,32 en 11 procent. De onveiligheid in het verkeer wordt ook uitgedrukt in het aantal dodelijke slachtoffers per 100.000 inwoners. In dit op zicht was de situatie vorig jaar in Flevoland met twaalf doden het zorgwekkendst. Daarna volgde Friesland met tien do den. Zeeland, Noord-Brabant en Overijssel hadden elk negen verkeersdoden per 100.000 in woners. Het minst onveilig wa ren Utrecht en Zuid-Holland met elk vier doden per 100.000 inwoners. door Ab van der Sluis VLISSINGEN - De jaarlijkse controle van de alarmsirenes in Zeeland is goed verlopen. Bij de regionale brandweer kwamen gisteren twee mel dingen binnen uit Heinkens- zand en Borssele. De sirenes zouden daar niet gewerkt heb ben. „Op zich is onze test beter ver lopen dan in het noorden", verklaarde Peter van Beek, sectorhoofd ICT, ongevallen- bestrijding en gevaarlijke stoffen bij de regionale brand weer. In het noorden van Fries land en in de hele provincie Groningen werkten de sirenes niet. Door een computersto ring werd het systeem niet goed aangestuurd. Of de sirenes goed te horen wa ren, is moeilijk te controleren. In de tijd van Burger Bescher ming waren luistervinken ac tief, die kaarten instuurden als de sirenes niet goed te horen waren. Dat kostte te veel tijd en energie. Het huidige sys teem is volledig geautomati seerd. De 156 sirenes worden via de alarmcentrale van re gionale brandweer in Vlissin gen aangezet. „Maar er is geen elektronische terugkoppe ling", aldus Van Beek. ..Of de sirene ook geloeid heeft, ko men we alleen maar te weten als er geluisterd is. We gaan daarom uit van de betrouw baarheid van het systeem. Het kan kapot gaan, maar dat we ten we alleen als de mensen ons daarover berichten." In de sirenes zit een display. Controleurs van Siemens, de leverancier van het waarschu wingssysteem, en de regionale brandweer kunnen daarop zien of de paal goed is aange stuurd door de alarmcentrale. De sirenes in Borssele en Hein- kenszand zullen dan ook nage zien worden. Behalve de jaar lijkse test wordt het systeem elke maand stil gecontroleerd. In Zeeland zijn jarenlang pro blemen geweest met het waar schuwingssysteem, omdat de provincie als proeftuin gold. Inmiddels is de dekking een stuk verbeterd. „Het bereik van het geluid was te opti- misch ingeschat door de leverancier", zegt de woord voerder van de regionale brandweer. Dat bood de brandweer de mogelijkheid om slechts één sirene te plaat sen tussen twee dorpen. Uit de tests is gebleken dat er meer si renes geplaatst moesten wor den en dat bestaande palen verplaatst of opgewaardeerd moesten worden. In Zeeland gaat het om vijftien tot twintig extra sirenes a zeventigdui zend gulden per stuk. Die zul len waarschijnlijk eind dit jaar, begin volgend jaar func tioneren. Recent zijn palen verbeterd in Oudelande, Sluis, Hoek, Den Osse, Brouwersha ven, Vogelwaarde, Sint Lau rens en 's Heer-Hendrikskin deren. Sirene in Grijpskerke. foto Lex de Meester door Ben Jansen MIDDELBURG - De Zeeuwen houden zich beter aan de maximumsnelheid, stappen minder vaak met alcohol op achter het stuur, maar blijven een hekel hebben aan het dragen van een autogordel. Op wegen waar 100 km per uur mag worden gereden hebben de inwoners van de Beve landen, Schouwen-Duiveland en Tholen de meeste moeite zich aan de maximumsnel heid te houden. Zeeuws-Vlamingen houden het gaspedaal te diep ingetrapt op 80 km- wegen met fietspaden. De opgevoerde controles op het gebruik van alcohol in het verkeer hebben vorig jaar zo den aan de dijk gezet. In 2000 reed 3,3 pro cent van de gecontroleerden in Zeeland on der invloed; in 1999 was dat nog 4,6 procent. Zeeuws-Vlaanderen blij ft op het gebied van rijden onder invloed duidelijk achter bij de rest van Zeeland. Vorig jaar bleek 5,3 pro cent van de gecontroleerde bestuurders te hebben gedronken. Dat was maar 0,6 pro cent minder dan in 1999. Op Walcheren had vorig jaar 1,6 procent van de gecontroleerden alcohol gedronken; 2 procent minder dan een jaar eerder. Op de Bevelanden, Schouwen-Duiveland en Tho len waren deze percentages respectievelijk 1,8 en 1,9 procent. Jaarverslag Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland constateert in zijn jaarverslag dat de doelstelling voor de terugdringing van het alcoholgebruik in het verkeer (4 procent in 2000) over de hele provincie gemeten is gehaald. De achterstand van Zeeuws- Vlaanderen in dit opzicht is evenwel ge handhaafd. De Zeeuws-Vlamingen mogen vergeleken met andere Zeeuwen gemiddeld vaker met alcohol op achter het stuur stappen, ze ges pen zich wel dijkwijls met hun autogordel vast. Ten zuiden van de Westerschelde ge bruikte vorig jaar 77 procent van de gecon troleerde automobilisten de veiligheidsgor del. In Walcheren was dat 71 procent en in de rest van Zeeland 75 procent. Het streefper centage voor het gebruik van de autogordel ligt daarmee nog ver buiten bereik. Het was de bedoeling dat vorig jaar 90 procent van de Zeeuwen dit hulpmiddel ter voorkoming van ernstig letsel zou benutten. door Henk Postma VLISSINGEN - Aan het Van Hallinstituut in Leeuwarden begint komend studiejaar de nieuwe richting Kust- en Zee studies. De studie, die een over koepelende benadering van de problemen rond de Noord- en Waddenzee beoogt, wordt ner gens anders in Nederland aan geboden. Er wordt nauw sa mengewerkt met de afdeling Aquatische Ecotechnologie (watermilieukunde) van de Ho geschool Zeeland in Vlissingen. De HZ twijfelde aanvankelijk aan het nut van de nieuwe oplei ding in Leeuwarden. Na overleg werden de plannen in Leeuwar den bijgesteld. Het Van Hallinstituut is een agrarische hogeschool. Op zoek naar nieuwe mogelijkheden ontwikkelde men een opleiding die veel leek op de unieke en zeer succevolle studie aquatische ecotechnologie van de Zeeuwse Hogeschool. De HZ maakte daar bezwaar tegen. Algemeen directeur L. Labruyère van de Hogeschool Zeeland: „Wij leve ren jaarlijks zo'n 30 tot 40 men sen af die de opleiding hebben gevolgd. Daar is redelijk werk voor. Maar niemand zit te wach ten op nog meer mensen die in die sector zijn opgeleid." De inhoud van de studie in Leeuwarden is nu zodanig bij gesteld dat de Hogeschool Zee land daar mee kan leven. Vlis singen blijft de enige plaats waar het watermilieu vooral technologisch wordt benaderd. Volgens Labruyère richt Leeu warden zich nu meer op de com municatieve sfeer. Hij blijft twijfelen of daar wel behoefte aan is. „Maar nu Leeuwarden toestemming heeft met de oplei ding te beginnen, gaan we sa men bekijken wat we voor el kaar kunnen gaan betekenen." Die samenwerking zal zich on der meer richten op het aantrek ken van studenten uit het bui tenland. In Zeeland is daar al veel ervaring mee opgedaan. Deze maand komen studenten uit alle delen van de wereld naar Vlissingen voor het Jeugd We reld Water Forum. De Friese school verwacht het eerste leer jaar te beginnen met 25 studen ten. Het derde en vierde leerjaar wordt in het Engels gegeven. door Harmen van der Werf DEN HAAG - PvdA-fractie- voorzitter Melkert wist als mi nister van Sociale Zaken van de problemen met de subsidies uit het Europees sociaal fonds (Esf). Hij heeft bij de overdracht van zijn ministerschap in 1998 daarvan ook melding gemaakt. Minister van Sociale Zaken Ver meend heeft dit gisteren geant woord op schriftelijke vragen van SP-Kamerlid J. de Wit. Bij zijn vertrek gaf Melkert aan 'dat er nog diverse tekortkomingen zijn in de uitvoering van de Esf- regeling'. En hij signaleerde twee risico's: dat pogingen van Arbeidsvoorziening om de uit voering te verbeteren in goede bedoelingen blijven steken en dat inspecteurs van de Europese Commissie negatief rapporte ren over de toepassing van de Esf-regeling in Nederland. Over de rol van zijn eigen minis terie repte Melkert niet. Een door Vermeend ingestelde on derzoekscommissie heeft on langs in een tussenrapportage ook die rol onder de loep geno men. Het ministerie had erg weinig belangstelling voor de uitvoering van de Esf-regeling, luidde één van de voorlopige conclusies. Het eindrapport van de onderzoekscommissie onder leiding van oud-staatssecreta ris Koning van Financiën wordt tegen de zomer verwacht. SP-Kamerlid De Wit heeft Ver meend gisteren opnieuw schrif telijke vragen gesteld over het Esf-dossier. Hij wil dat Ver meend de resultaten van het Europese onderzoek naar de ad ministratie van het Regionaal Bureau Arbeidsvoorziening in Zeeland naar de Tweede Kamer stuurt. Uit dat onderzoek zou gebleken zijn dat er bij het Cen trum voor Vakopleiding in Goes acht miljoen gulden aan Esf- subsidie is 'verdwenen'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 57