Pot klassenverkleining uitgeput
Naar een verkeersveilig Schouwen
PZC
PZC
Noodzaak parkeerplaats ter discussie
Vakbonden verwerpen
sociaal plan Delta voor
laboranten Terneuzen
,21
Geld is besteed aan andere knelpunten binnen het onderwijs
Wegen dicht
voor onderhoud
Douche-automaat geplunderd
Geen opvang asielzoekers
NS-dienstregeling bijna hetzelfde
Zeilboot slaat om
Driedubbele straf voor drankrit
Geld en rijbewijs gestolen
Kruidenbitter
voor goed doel
Pleidooi voor
versnelde aanleg
van fietspaden
donderdag 7 juni 2001
rioorAli Pankow
ZIERIKZEE - De pot voor ver
kleining van klassen binnen het
basisonderwijs op Schouwen-
Duiveland is leeg. Het Rijk stel
de de gemeente daar een extra
budget van circa vier ton voor
ter beschikking. Dat bedrag
hoefde niet verplicht te worden
besteed aan het verkleinen van
klassen en het gemeentebestuur
heeft van die vrijheid gebruik
gemaakt door het geld op een
1 andere manier binnen het on
derwijs in te zetten.
Eerder al werd een deel van het
budget klassenverkleining ge
bruikt voor een forse verhoging
van de subsidie aan de Werk
groep Schoolbiologie. In een la
ter stadium ging de gemeente-
raad akkoord met het voorstel
een ander deel van het bedrag te
gebruiken voor opvang van de
kapitaalslasten voor de verbou
wing bij Scholengroep Pontes in
Zierikzee.
Er rest nu nog een bedrag van
254.000 gulden in de pot klas
senverkleining. maar het dage
lijks gemeentebestuur stelt voor
dit restant te bestemmen als bij
drage in de extra kosten van een
breed pakket aan schoolbege
leiding. Als de gemeenteraad
met dit voorstel instemt, is het
KAMPERLAND - Waterschap
Zeeuwse Eilanden sluit volgen
de week een fietspad en een weg
op Noord-Beveland af in ver
band met groot onderhoud.
De Vredehofweg is van 7 juni tot
en met 12 juni afgesloten voor
alle verkeer. De Vredehofweg
krijgt een nieuwe asfaltlaag. Er
staan op het traject geen omlei
dingsborden.
Die worden wel neergezet op het
stuk fietspad tussen de Geers-
dijksekaai en de Kruisweg. Dat
fietspad over de buitenberm
van de dijk langs het Veerse
Meer, krijgt ook een nieuwe as
faltlaag. Het pad is van 8 tot en
met 12 juni afgesloten.
extra rijksbudget dus volledig
op.
Wethouder D. van der Wekken
van onderwijs erkent dat er
naar andere middelen gezocht
moet worden als er nu alsnog
een aanvraag in het kader van
klassenverkleining wordt ge
daan.
Op basis van het geactualiseer
de huisvestingsplan voor het
basisonderwijs en de recente
leerlingenprognoses verwacht
hij echter geen extreme hoeveel
heid aanvragen voor bouwkun
dige aanpassingen. Hij heeft
zich dan ook steeds opgeworpen
als pleitbezorger om het budget
klassenverkleining te gebrui
ken voor andere knelpunten
binnen het onderwijs.
Volgens Van der Wekken bestaat
er binnen het basisonderwijs
wel behoefte aan meer ruimte
voor het installeren van compu
ters. Tot nu toe stelt het Rijk
daar echter geen extra middelen
voor beschikbaar en moet de ge
meente zelf voor creatieve op
lossingen zorgen.
Dislocatie
Eén van de snelst groeiende ba
sisscholen op Schouwen-Dui-
veland is de katholieke Willi-
brordusschool. Voorzitter W.
Stadhouders van het katholiek
basisonderwijs in Zierikzee
maakt zich niet echt bezorgd
over het feit dat het budget klas
senverkleining inmiddels voor
andere doeleinden is bestemd.
„Wij zouden graag de semi-per-
manente lokalen in de toekomst
door permanente gebouwen la
ten vervangen. Verder zitten we
natuurlijk met enkele groepen
op een dislocatie bij de J. L. de
Jongeschool, maar dat is de ge
meente niet te verwijten. Na
tuurlijk zouden we graag in één
groot gebouw op dezelfde loca
tie zitten, maar die verordening
van het Rijk is nou eenmaal zo
dat je leegstaande lokalen bin
nen een bepaalde straal eerst
moet gebruiken", aldus Stad
houders.
De gemeenteraad moet donder
dag 28 juni een besluit nemen
over het inkopen van het meest
uitgebreide pakket aan school
begeleiding. Dat kan alleen be
kostigd worden met inzet van
het restant budget klassenver
kleining.
Over uiterlijk zes weken moet duidelijk zijn of de gemeente het parkeerterrein aan de Hoofdpoortstraat mag uitbreiden.
foto Marijke Folkertsma
door Famke van Loon
ZIERIKZEE - De gemeente Schouwen-
Duiveland heeft gisteren voor de rechtbank
in Middelburg geprobeerd het belang dui
delijk te maken van uitbreiding van het par
keerterrein aan de Hoofdpoortstraat. De
bezwaarmakers tegen de uitbreiding voer
den onder meer aan dat een zogeheten arti
kel 19-procedure hiervoor niet nodig is.
De uitbreiding van het parkeerterrein aan
de Hoofdpoortstraat van de huidige dertig
naar tweehonderdvijftig parkeervakken
geldt als absolute voorwaarde voor de in
voering van de parkeervergunningen in het
centrum. Omdat deze uitbreidingsplannen
echter (tot voor kort) onderdeel uitmaakten
van het grotere herinrichtingsproject Eer
ste Weegje, schortte de rechter in oktober de
werkzaamheden voor het parkeerterrein
voorlopig op, op verzoek van omwonenden
M. Kloet en A. van de Vijver.
Gisteren diende de bodemprocedure in deze
kwestie voor de rechtbank in Middelburg.
Advocaat H. van Pijkeren voerde namens
Van de Vijver opnieuw aan dat de uitbrei
ding van het parkeerterrein niet los gezien
mag worden van het totaalproject. „Uit het
beeldkwaliteitsplan is duidelijk, dat de
stadsweide nu juist nodig was om die par
keerterreinen goed in te passen." Volgens
wethouder C. Veerhoek, die namens de ge
meente de zitting bijwoonde, werd hiervoor
door de rechter echter een stokje gestoken.
„Er is wel geprobeerd het erbij te halen,
maar er is gefocust op het parkeerterrein
zelf."
In de uitspraak van oktober had de rechter
immers aangegeven dat van gemeentezijde
geen sprake was van 'voldoende planologi
sche onderbouwing'. Advocaat U. Hoekstra
haalde namens de gemeente dan ook alles
uit de kast het tegendeel te bewijzen. Nadat
hij de locatie van het terrein en de loskoppe
ling van het totaalproject had onderbouwd,
wees Hoekstra de rechter op het feit dat het
Schouwse college inmiddels besloten heeft
het belanghebbendenparkeren voor Zierik
zee per 1 januari 2002 in te voeren. „De
plannen tot beperking van de parkeermoge-
lijkheden in de binnenstad hebben dus ge
stalte gekregen."
Het verlies van vrije parkeerplekken moet
daarom gecompenseerd worden met de
uitbreiding van de parkeerterreinen aan de
Hoofdpoortstraat en de Scheldestraat.
Hoewel de eerste een hekel punt blijft, wees
Van Pijkeren er op dat 'de uitbreid i ng aan de
Scheldestraat nog steeds niet is gereali
seerd'. Hij trok de urgentie van de Hoofd
poortstraat dan ook in twijfel. „Wanneer
het echt de bedoeling is het belanghebben
denparkeren op 1 januari 2002 in te voeren,
zouden die maatregelen toch al lang geno
men moeten zijn."
Over uiterlijk zes weken doet de rechter uit
spraak. Dan zal blijken of de gemeente
groen licht krijgt om de uitbreidingsplan
nen uit te voeren. Wethouder Veerhoek lijkt
voorlopig tevreden over het verloop van de
zitting, al wil hij geen voorspelling doen
over de uitspraak. Veerhoek: „We wachten
nu netjes, maar wel in spanning af. Als dit
sneuvelt is het een groot probleem voor Zie
rikzee. Dan kunnen we het belanghebben
denparkeren niet invoeren en houden we
dat geëtter in de woonwijken."
Zowel M. Kloet als zijn advocate mr. H. La-
mers waren gisteren niet bereikbaar voor
commentaar.
ELLEMEET - Op een kampeerterrein aan de Nieuweweg in
Ellemeet werd gisteren een douche-automaat opgebroken.
De dader ging er vandoor met de geldlade, waarin ruim hon
derd gulden zat.
KRUININGEN - De gemeente Reimerswaal kan geen asiel
zoekers opnemen. Dat hebben burgemeester en wethouders
het Centraal Orgaan Opvang (COA) asielzoekers laten weten.
Het COA had de gemeente verzocht om een bijdrage aan de
opvang te leveren. Volgens wethouder J. Bliek is er in Rei
merswaal geen huisvesting beschikbaar. Ook de ruimte om
eventueel noodlokalen neer te zetten zou ontbreken.
VLISSINGEN - Zoveel gedoe als er over het rondje om de
kerk is geweest, zo weinig verandert er zondag 10 juni met de
nieuwe dienstregeling van de NS voor reizigers. De eerste
trein uit Vlissingen vertrekt voortaan een minuut eerder, om
5.44 in plaats van 5.45 uur. Vertrektijden van stoptreinen en
intercity's door Zeeland blijven verder gelijk. De intercity's
van Amsterdam naar Vlissingen vertrekken vanaf zondag een
minuut eerder uit Amsterdam; één minuut voor het hele uur in
plaats van precies op het hele uur.
De internationale trein Amsterdam-Brussel, met overstap in
Roosendaal op de stoptrein naar Zeeland, gaat twee minuten
eerder weg uit Amsterdam; zeven in plaats van vijf minuten
voor het halve uur. Onderweg veranderen de vertrektijden
verder niet. De nieuwe dienstregeling van de NS geldt langer
dan normaal, anderhalf jaar, tot 15 december 2002
VEERE - Een onbekende jongeman is gisteren rond 20.00 uur
omgeslagen met zijn zeilboot op het Veerse Meer. De boot
zonk daarop direct, de zeiler probeerde zwemmend de kant te
bereiken. De eigenaar van een Engels jacht, dat op dat mo
ment in de stadshaven van Veere lag, pikte de zwemmer op en
zette hem af aan de wal.
De jongeman verdween vrijwel direct na zijn redding. Het
vermoeden bestaat dat de jongen in de omgeving woonde en
zo snel mogelijk naar huis is gegaan.
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter A. Jans-
sens-van Kampen heeft woensdag een 41-jarige Middelburg
se bestraft met negen maanden rijontzegging en veertig uur
werkstraf voor rijden onder invloed. Daarnaast moet zij 550
gulden boete betalen, omdat ze nog in haar proeftijd zat van
een vorige veroordeling. De vrouw veroorzaakte met haar au
to op 20 januari dit jaar in Middelburg een aanrijding. Uit een
blaastest bleek dat ze op dat moment bij na vier keer meer had
gedronken dan toegestaan. Voor haar alcoholverslaving had
ze contact gezocht met De Reilofwaar ze onder behandeling
is. Ze vertelde zich ervan bewust te zijn geweest dat ze niet
mocht gaan rijden, maar dat ze gezwicht was voor het verzoek
van een kennis. Ze was al eerder veroordeeld voor het rijden
onder invloed.
VLISSINGEN - Bij een inbraak in een woning aan het Baten
burg in Vlissingen hebben onbekenden tussen dinsdagavond
half twaalf en gisterochtend acht uur een portemonnee met
enkele honderden guldens en een rijbewijs gestolen.
REDACTIE
NOORD-ZEELAND
Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB ZIERIKZEE
Tel: (0111) 454647
j Fax:(0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
M. Modde (chef)
M. G. van den Broek
P. Kleemans
F. F. A. M. van Loon
A. M. L. Pankow
R. H. N. Boogert (sport)
CENTRALE REDACTIE
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA VLISSINGEN
Tel: (0118) 484000
Fax: (0118)470102
E-mail: redactie@pzc.nl
INTERNET
www.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
ZIERIKZEE - De serviceclub
Lions Schouwen en Duiveland
brengt een eigen kruidenbitter
op de markt. De opbrengst van
de volgens eeuwenoud recept in
Schiedam gebrouwen drank,
wordt gebruikt voor onderhoud
van de speciale vakantiebunga
low voor gehandicapten in
Aquadelta.
De 'Lions Bitter' wordt vrijdag
8 juni, voorafgaand aan de uit
gestelde première van het open
luchtspektakel De Ridderslag
van Zierikzee, gepresenteerd
aan tekstschrijver/regisseur C.
Möhlmann en componist M. van
der Veer. Leden van de service
club kunnen voor de dubbele
prijs een zitplaats reserveren
voor de voorstelling. De op
brengst van dat kaartje komt
geheel ten goede aan de Stich
ting Historische Spelen Zierik-
zèe, aldus C. Honig van de acti
viteitencommissie
Ongeveer de helft van het ver
koopbedrag is bestemd voor de
instandhouding van de aange
paste bungalow die de Lions in
het Bruinissers park Aquadelta
hebben geopend voor vakantie
vierende gehandicapten.
door Maurits Sep
TERNEUZEN - De directie van
Delta Nutsbedrijven en de vak
bonden hebben gisteren geen
akkoord bereikt over een soci
aal plan voor het personeel van
het laboratorium in Terneuzen.
Het personeel vindt het plan te
mager. De directie komt eind
deze week met een nieuw bod.
Het laboratorium gaat begin
volgend jaar dicht. Delta vindt
het te duur een eigen onder
zoekscentrum overeind te hou
den. Omdat al wordt samenge
werkt met de waterbedrijven
WBE (Europoort) en Biesbosch
(WBB), is besloten tot een fusie
met het laboratorium van WBB
in Werkendam. Ook WBE sluit
zijn eigen onderzoekscentrum.
In Terneuzen werken twintig
mensen. Volgens voorzitter P.
Louwerse van de onderne
mingsraad is geen van hen be
reid Zeeland te verruilen voor
Werkendam. „Daarom krijgen
de meesten een andere functie
binnen Delta. Zij worden daar
voor omgeschoold. Drie mon
sternemers behouden hun werk.
Een paar anderen gaan op labo
ratoria van andere bedrijven in
Zeeuws-Vlaanderen werken.
Niemand wordt gedwongen
ontslagen. Het is zogezegd een
warme sanering."
Toch vindt de ondernemings
raad het sociaal plan te mager.
Het personeel dat bij Delta
blijft, moet buiten Zeeuws-
Vlaanderen gaan werken. Dat
verlangt daarom een hogere te
gemoetkoming in de reiskosten
voor boot of tunnel.
Verder willen de medewerkers
die een andere functie in het be
drijf accepteren, de garantie dat
als de nieuwe baan niet bevalt
ze nog één keer kunnen over
stappen naar iets anders. En ook
het de mensen die Delta verla
ten, willen kunnen terugkeren
als het in het nieuwe bedrijf niet
bevalt.
„Bovendien doet zich nu al een
groot knelpunt voor, omdat
mensen al vertrokken zijn",
voegt Louwerse daaraan toe.
„Van de twintig zijn er al zeker
zes weg. Dat betekent dat het
werk op minder schouders rust.
Inhuurkrachten en uitbeste
ding van werk zijn niet voldoen
de om die druk te verminderen.
De overgebleven mensen willen
daarvoor extra gecompenseerd
worden in geld en tijd."
Volgens woordvoerster M. van
Zuilen van Delta zal de directie
eind deze week een nieuw bod
doen. Zij spreekt het vertrou
wen uit dat het aangepaste soci
aal plan aan de wensen van het
personeel zal voldoen. „Er zijn
geen grote meningsverschillen.
We komen hier wel uit."
SEROOSKERKE - De landin
richtingscommissie Schouwen-
Oost wil proberen de aanleg van
fietspaden langs Elkerzeeseweg
en Zwaardweg, een drukbere-
den schoolfietsroute, versneld -
liefst al in 2002 - te realiseren.
Aanleg van genoemde fietspa
den kost naar schatting twee
miljoen gulden.
Binnen de landinrichtingscom
missie leeft al enige tijd het ge
voel dat de balans binnen land
inrichtingsproject Schouwen-
Oost door dreigt te slaan rich
ting natuurontwikkeling,
waardoor het gevaar bestaat
dat voorzieningen als voet- en
fietspaden in het gedrang ko
men. En dat is lastig uit te leg
gen tegenover een dorpsraad die
al jaren hamert op een veiliger
verbinding voor de jeugd.
De mededeling van de provincie
in februari dat besloten was tot
versnelde aanleg van een drie
kilometer lang vrijliggend fiets
pad langs de Delingsdijk, wak
kerde het vuurtje nog wat
verder aan. Voorzitter van de
landinrichtingscommissie
Schouwen-Oost A. de Haan ver
wacht dat de leden van de land
inrichtingscommissie het voor
stel om de fietspaden langs de
Elkerzeeseweg en Zwaardweg
snel aan te leggen, omarmen.
De Haan voegt daar aan toe dat
er nog heel wat gepraat en ge-
lobbied zal moeten worden om
het plan tot versnelde aanleg er
door te krijgen. Daar komt bij
dat ook over de financiering een
akkoord moet worden bereikt.
De Haan: „Elkerzeeseweg en
Zwaardweg zijn wegen van Wa
terschap Zeeuwse Eilanden en
die zullen er dus ook akkoord
mee moeten gaan én er geld in
moeten steken."
De kwestie komt donderdag 14
juni aan de orde tijdens de ver
gadering van de landinrich
tingscommissie Schouwen-
Oost, in het dorpshuis van Se-
rooskerke om 9.00 \ipéS.'ifoilodfvi
Ruim een halfjaar geleden
droeg ingenieursbureau
Haskoning het Integraal
Verkeer- en Vervoerplan
over aan de gemeente Schou-
wen-Duiveland. Hoewel het
hele eiland hier reikhalzend
naar had uitgekeken, werd
het rapport vakkundig uit
de openbaarheid gehouden:
te prematuur voor de kriti
sche buitenwereld. Maar
ook nu de Schouwse ver-
keersnota ter inzage ligt,
wordt er niet gepronkt. Het
aangekondigde wonderkind
blijkt een gezonde maar
doorsnee koter te zijn zon
der al te veel pretenties.
ZIERIKZEE - De verkeersvei
ligheid op de Schouwse wegen
staat al jaren hoog op de politie
ke agenda. Bij zijn aantreden, in
1997, kondigde het eerste colle
ge van burgemeester en wet
houders van het verenigde
Schouwen-Duiveland aan het
wegenstelsel drastisch te gaan
aanpakken. Doel: grotere vei
ligheid en betere doorstroming.
De kersverse verkeerswethou
der Kees Veerhoek wilde echter
niet lukraak aan de wegen gaan
timmeren. Met het mobili
teitsscenario Westerschouwen
als voorbeeld zou het eiland een
eigen verkeer- en vervoersplan
krijgen.
Geen ad hoc-beleid meer voeren
betekende in de praktijk echter
eindeloos wachten op wat
steeds meer de allesverlossende
verkeersnota dreigde te wor
den. Vragen van raadsleden
werden steevast doorgescho
ven: 'het wordt meegenomen in
het IWP'. Ook de bezorgde
moeders uit Bruinisse, die op de
thee bij de wethouder een snelle
aanpak van knelpunten rond de
scholen bepleitten, moesten
wachten. Wel kwam er een
doekje voor het bloeden: terwijl
Veerhoek tevreden op het laat
ste concept van het IWP trom
melde, krabbelde hij controle en
toezicht bij zijn aantekeningen.
Twee weken geleden kwam er
een einde aan het lange wach
ten: het verkeersplan inclusief
een uitvoeringsvoorstel werd
vastgesteld. Raadsleden en be
woners mogen nu voor het eerst
een blik op het aangekondigde
wonderkind werpen. Of het uit
eindelijke resultaat hun geduld
beloont, valt nog te bezien.
Want wie een nieuwe, frisse vi
sie op de Schouwse verkeers
stromen en een concreet draai-
Renesse is één van de knelpunten die concreet in het IWP genoemd w
De aanpak van de Roelandsweg ii
boek voor de aanpak van alle
verkeersknelpunten in het rap
port hoopt te vinden, komt be
drogen uit. Zelfs de wethouder,
die toch graag met zijn parade-
paardjes de bestuurlijke show
steelt, liet zich in november nog
ontvallen dat hij zich goed kon
voorstellen dat mensen zouden
denken: „Is dit nou alles?"
Ten aanzien van de visie op de
zogeheten eilandelij ke hoofd
wegenstructuur zal menigeen
een déja vu-gevoel bekruipen.
Op een paar details na valt dit
toekomstbeeld naadloos samen
met de ideeën die in 1998 al in de
Structuurvisie Schouwen-Dui
veland zijn geschetst. De Dam-
menroute, het alternatieve tracé
voor de N59 en de recreatiever-
deelweg worden opnieuw als
zeer gewenst betiteld. Ook het
plan om van het buitengebied
één grote verblijfszone te ma
ken en daarom de maximum
snelheid hier terug te brengen
naar zestig kilometer per uur, is
niet nieuw.
Daarnaast kan de gemeente wel
van alles wensen in het buiten
gebied, maar Rijkswaterstaat
en het Waterschap dragen hier
de verantwoording. De ideeën
sluiten weliswaar op elkaar
aan, maar gebleken is dat ieder
toch zijn eigen plan trekt. Zo is
analyse
Rijkswaterstaat recentelijk zelf
gestart met een integraal ver-
keersveiligheidsplan voor de
N59.
De kracht van het Schouwse
verkeersplan hangt daarom af
van de plannen met de gemeen
telijke wegen: de situatie in de
kernen. Ingenieursbureau Has
koning heeft samen met de
dorpsraden alle knelpunten op
een rijtje gezet. Het resultaat is
per kern in kaart gebracht. De
meest nijpende problemen zijn
doorgedrongen tot de hot list
van het IWP: de integrale knel-
puntenlijst met 33 verkeerssitu
aties. De resterende problemen
zijn slechts als 'gewenste ver
keersmaatregelen' meegeno
men.
Het Schouwse verkeersplan
geeft zodoende vooral een over
zicht yan de verkeersknelpun
ten op het eilandMaar op welke
termijn één en andqr wordt aan
gepakt (waar het de meeste be
woners toch om gaat) is voor een
groot aantal situaties nog on
duidelijk. De aanleg van het
vrijliggende fietspad langs de
Roelandsweg is zeker. Ook de
rotondes op de Laan van Sint
Hilaire in Zierikzee zijn inge
roosterd. Maar een fiks aantal
maatregelen heeft het onbe
stemde stempel 'normaal on
derhoud' meegekregen.
Verkeersmaatregelen kosten nu
ordt. foto Marijke Folkertsma
eenmaal veel geld. Omdat de ge
meente de afgelopen jaren de re
kening in afwachting van het
IWP heeft laten oplopen, is
aanpak van alle knelpunten in
één keer niet mogelijk en zeker
niet de bedoeling. De komende
twee jaar ligt de aandacht bij
een sobere invoering van de 30-
kilometerzones. Daarmee is het
potje meteen grotendeels leeg.
De bewoners van Schouwen-
Duiveland zullen het er voorlo
pig mee moeten doen. Sussend
verzekert Veerhoek wel dat op
deze manier de meeste proble
men in de kernen worden opge
lost.
Na jaren van wachten, ligt het
Schouwse verkeersplan nu op
tafel. Gezien het resultaat waart
de scepsis rond in de Schouwse
contreien. Of het plan de hoog
gespannen verwachtingen kan
waarmaken, moet blijken als de
gemeente het IWP tot volle
ontwikkeling brengt. Daar
wordt vijftien jaar de tijd voor
genomen.