Pot klassenverkleining uitgeput Naar een verkeersveilig Schouwen PZC PZC Noodzaak parkeerplaats ter discussie Vakbonden verwerpen sociaal plan Delta voor laboranten Terneuzen ,21 Geld is besteed aan andere knelpunten binnen het onderwijs Wegen dicht voor onderhoud Douche-automaat geplunderd Geen opvang asielzoekers NS-dienstregeling bijna hetzelfde Zeilboot slaat om Driedubbele straf voor drankrit Geld en rijbewijs gestolen Kruidenbitter voor goed doel Pleidooi voor versnelde aanleg van fietspaden donderdag 7 juni 2001 rioorAli Pankow ZIERIKZEE - De pot voor ver kleining van klassen binnen het basisonderwijs op Schouwen- Duiveland is leeg. Het Rijk stel de de gemeente daar een extra budget van circa vier ton voor ter beschikking. Dat bedrag hoefde niet verplicht te worden besteed aan het verkleinen van klassen en het gemeentebestuur heeft van die vrijheid gebruik gemaakt door het geld op een 1 andere manier binnen het on derwijs in te zetten. Eerder al werd een deel van het budget klassenverkleining ge bruikt voor een forse verhoging van de subsidie aan de Werk groep Schoolbiologie. In een la ter stadium ging de gemeente- raad akkoord met het voorstel een ander deel van het bedrag te gebruiken voor opvang van de kapitaalslasten voor de verbou wing bij Scholengroep Pontes in Zierikzee. Er rest nu nog een bedrag van 254.000 gulden in de pot klas senverkleining. maar het dage lijks gemeentebestuur stelt voor dit restant te bestemmen als bij drage in de extra kosten van een breed pakket aan schoolbege leiding. Als de gemeenteraad met dit voorstel instemt, is het KAMPERLAND - Waterschap Zeeuwse Eilanden sluit volgen de week een fietspad en een weg op Noord-Beveland af in ver band met groot onderhoud. De Vredehofweg is van 7 juni tot en met 12 juni afgesloten voor alle verkeer. De Vredehofweg krijgt een nieuwe asfaltlaag. Er staan op het traject geen omlei dingsborden. Die worden wel neergezet op het stuk fietspad tussen de Geers- dijksekaai en de Kruisweg. Dat fietspad over de buitenberm van de dijk langs het Veerse Meer, krijgt ook een nieuwe as faltlaag. Het pad is van 8 tot en met 12 juni afgesloten. extra rijksbudget dus volledig op. Wethouder D. van der Wekken van onderwijs erkent dat er naar andere middelen gezocht moet worden als er nu alsnog een aanvraag in het kader van klassenverkleining wordt ge daan. Op basis van het geactualiseer de huisvestingsplan voor het basisonderwijs en de recente leerlingenprognoses verwacht hij echter geen extreme hoeveel heid aanvragen voor bouwkun dige aanpassingen. Hij heeft zich dan ook steeds opgeworpen als pleitbezorger om het budget klassenverkleining te gebrui ken voor andere knelpunten binnen het onderwijs. Volgens Van der Wekken bestaat er binnen het basisonderwijs wel behoefte aan meer ruimte voor het installeren van compu ters. Tot nu toe stelt het Rijk daar echter geen extra middelen voor beschikbaar en moet de ge meente zelf voor creatieve op lossingen zorgen. Dislocatie Eén van de snelst groeiende ba sisscholen op Schouwen-Dui- veland is de katholieke Willi- brordusschool. Voorzitter W. Stadhouders van het katholiek basisonderwijs in Zierikzee maakt zich niet echt bezorgd over het feit dat het budget klas senverkleining inmiddels voor andere doeleinden is bestemd. „Wij zouden graag de semi-per- manente lokalen in de toekomst door permanente gebouwen la ten vervangen. Verder zitten we natuurlijk met enkele groepen op een dislocatie bij de J. L. de Jongeschool, maar dat is de ge meente niet te verwijten. Na tuurlijk zouden we graag in één groot gebouw op dezelfde loca tie zitten, maar die verordening van het Rijk is nou eenmaal zo dat je leegstaande lokalen bin nen een bepaalde straal eerst moet gebruiken", aldus Stad houders. De gemeenteraad moet donder dag 28 juni een besluit nemen over het inkopen van het meest uitgebreide pakket aan school begeleiding. Dat kan alleen be kostigd worden met inzet van het restant budget klassenver kleining. Over uiterlijk zes weken moet duidelijk zijn of de gemeente het parkeerterrein aan de Hoofdpoortstraat mag uitbreiden. foto Marijke Folkertsma door Famke van Loon ZIERIKZEE - De gemeente Schouwen- Duiveland heeft gisteren voor de rechtbank in Middelburg geprobeerd het belang dui delijk te maken van uitbreiding van het par keerterrein aan de Hoofdpoortstraat. De bezwaarmakers tegen de uitbreiding voer den onder meer aan dat een zogeheten arti kel 19-procedure hiervoor niet nodig is. De uitbreiding van het parkeerterrein aan de Hoofdpoortstraat van de huidige dertig naar tweehonderdvijftig parkeervakken geldt als absolute voorwaarde voor de in voering van de parkeervergunningen in het centrum. Omdat deze uitbreidingsplannen echter (tot voor kort) onderdeel uitmaakten van het grotere herinrichtingsproject Eer ste Weegje, schortte de rechter in oktober de werkzaamheden voor het parkeerterrein voorlopig op, op verzoek van omwonenden M. Kloet en A. van de Vijver. Gisteren diende de bodemprocedure in deze kwestie voor de rechtbank in Middelburg. Advocaat H. van Pijkeren voerde namens Van de Vijver opnieuw aan dat de uitbrei ding van het parkeerterrein niet los gezien mag worden van het totaalproject. „Uit het beeldkwaliteitsplan is duidelijk, dat de stadsweide nu juist nodig was om die par keerterreinen goed in te passen." Volgens wethouder C. Veerhoek, die namens de ge meente de zitting bijwoonde, werd hiervoor door de rechter echter een stokje gestoken. „Er is wel geprobeerd het erbij te halen, maar er is gefocust op het parkeerterrein zelf." In de uitspraak van oktober had de rechter immers aangegeven dat van gemeentezijde geen sprake was van 'voldoende planologi sche onderbouwing'. Advocaat U. Hoekstra haalde namens de gemeente dan ook alles uit de kast het tegendeel te bewijzen. Nadat hij de locatie van het terrein en de loskoppe ling van het totaalproject had onderbouwd, wees Hoekstra de rechter op het feit dat het Schouwse college inmiddels besloten heeft het belanghebbendenparkeren voor Zierik zee per 1 januari 2002 in te voeren. „De plannen tot beperking van de parkeermoge- lijkheden in de binnenstad hebben dus ge stalte gekregen." Het verlies van vrije parkeerplekken moet daarom gecompenseerd worden met de uitbreiding van de parkeerterreinen aan de Hoofdpoortstraat en de Scheldestraat. Hoewel de eerste een hekel punt blijft, wees Van Pijkeren er op dat 'de uitbreid i ng aan de Scheldestraat nog steeds niet is gereali seerd'. Hij trok de urgentie van de Hoofd poortstraat dan ook in twijfel. „Wanneer het echt de bedoeling is het belanghebben denparkeren op 1 januari 2002 in te voeren, zouden die maatregelen toch al lang geno men moeten zijn." Over uiterlijk zes weken doet de rechter uit spraak. Dan zal blijken of de gemeente groen licht krijgt om de uitbreidingsplan nen uit te voeren. Wethouder Veerhoek lijkt voorlopig tevreden over het verloop van de zitting, al wil hij geen voorspelling doen over de uitspraak. Veerhoek: „We wachten nu netjes, maar wel in spanning af. Als dit sneuvelt is het een groot probleem voor Zie rikzee. Dan kunnen we het belanghebben denparkeren niet invoeren en houden we dat geëtter in de woonwijken." Zowel M. Kloet als zijn advocate mr. H. La- mers waren gisteren niet bereikbaar voor commentaar. ELLEMEET - Op een kampeerterrein aan de Nieuweweg in Ellemeet werd gisteren een douche-automaat opgebroken. De dader ging er vandoor met de geldlade, waarin ruim hon derd gulden zat. KRUININGEN - De gemeente Reimerswaal kan geen asiel zoekers opnemen. Dat hebben burgemeester en wethouders het Centraal Orgaan Opvang (COA) asielzoekers laten weten. Het COA had de gemeente verzocht om een bijdrage aan de opvang te leveren. Volgens wethouder J. Bliek is er in Rei merswaal geen huisvesting beschikbaar. Ook de ruimte om eventueel noodlokalen neer te zetten zou ontbreken. VLISSINGEN - Zoveel gedoe als er over het rondje om de kerk is geweest, zo weinig verandert er zondag 10 juni met de nieuwe dienstregeling van de NS voor reizigers. De eerste trein uit Vlissingen vertrekt voortaan een minuut eerder, om 5.44 in plaats van 5.45 uur. Vertrektijden van stoptreinen en intercity's door Zeeland blijven verder gelijk. De intercity's van Amsterdam naar Vlissingen vertrekken vanaf zondag een minuut eerder uit Amsterdam; één minuut voor het hele uur in plaats van precies op het hele uur. De internationale trein Amsterdam-Brussel, met overstap in Roosendaal op de stoptrein naar Zeeland, gaat twee minuten eerder weg uit Amsterdam; zeven in plaats van vijf minuten voor het halve uur. Onderweg veranderen de vertrektijden verder niet. De nieuwe dienstregeling van de NS geldt langer dan normaal, anderhalf jaar, tot 15 december 2002 VEERE - Een onbekende jongeman is gisteren rond 20.00 uur omgeslagen met zijn zeilboot op het Veerse Meer. De boot zonk daarop direct, de zeiler probeerde zwemmend de kant te bereiken. De eigenaar van een Engels jacht, dat op dat mo ment in de stadshaven van Veere lag, pikte de zwemmer op en zette hem af aan de wal. De jongeman verdween vrijwel direct na zijn redding. Het vermoeden bestaat dat de jongen in de omgeving woonde en zo snel mogelijk naar huis is gegaan. MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter A. Jans- sens-van Kampen heeft woensdag een 41-jarige Middelburg se bestraft met negen maanden rijontzegging en veertig uur werkstraf voor rijden onder invloed. Daarnaast moet zij 550 gulden boete betalen, omdat ze nog in haar proeftijd zat van een vorige veroordeling. De vrouw veroorzaakte met haar au to op 20 januari dit jaar in Middelburg een aanrijding. Uit een blaastest bleek dat ze op dat moment bij na vier keer meer had gedronken dan toegestaan. Voor haar alcoholverslaving had ze contact gezocht met De Reilofwaar ze onder behandeling is. Ze vertelde zich ervan bewust te zijn geweest dat ze niet mocht gaan rijden, maar dat ze gezwicht was voor het verzoek van een kennis. Ze was al eerder veroordeeld voor het rijden onder invloed. VLISSINGEN - Bij een inbraak in een woning aan het Baten burg in Vlissingen hebben onbekenden tussen dinsdagavond half twaalf en gisterochtend acht uur een portemonnee met enkele honderden guldens en een rijbewijs gestolen. REDACTIE NOORD-ZEELAND Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB ZIERIKZEE Tel: (0111) 454647 j Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl M. Modde (chef) M. G. van den Broek P. Kleemans F. F. A. M. van Loon A. M. L. Pankow R. H. N. Boogert (sport) CENTRALE REDACTIE Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel: (0118) 484000 Fax: (0118)470102 E-mail: redactie@pzc.nl INTERNET www.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl ZIERIKZEE - De serviceclub Lions Schouwen en Duiveland brengt een eigen kruidenbitter op de markt. De opbrengst van de volgens eeuwenoud recept in Schiedam gebrouwen drank, wordt gebruikt voor onderhoud van de speciale vakantiebunga low voor gehandicapten in Aquadelta. De 'Lions Bitter' wordt vrijdag 8 juni, voorafgaand aan de uit gestelde première van het open luchtspektakel De Ridderslag van Zierikzee, gepresenteerd aan tekstschrijver/regisseur C. Möhlmann en componist M. van der Veer. Leden van de service club kunnen voor de dubbele prijs een zitplaats reserveren voor de voorstelling. De op brengst van dat kaartje komt geheel ten goede aan de Stich ting Historische Spelen Zierik- zèe, aldus C. Honig van de acti viteitencommissie Ongeveer de helft van het ver koopbedrag is bestemd voor de instandhouding van de aange paste bungalow die de Lions in het Bruinissers park Aquadelta hebben geopend voor vakantie vierende gehandicapten. door Maurits Sep TERNEUZEN - De directie van Delta Nutsbedrijven en de vak bonden hebben gisteren geen akkoord bereikt over een soci aal plan voor het personeel van het laboratorium in Terneuzen. Het personeel vindt het plan te mager. De directie komt eind deze week met een nieuw bod. Het laboratorium gaat begin volgend jaar dicht. Delta vindt het te duur een eigen onder zoekscentrum overeind te hou den. Omdat al wordt samenge werkt met de waterbedrijven WBE (Europoort) en Biesbosch (WBB), is besloten tot een fusie met het laboratorium van WBB in Werkendam. Ook WBE sluit zijn eigen onderzoekscentrum. In Terneuzen werken twintig mensen. Volgens voorzitter P. Louwerse van de onderne mingsraad is geen van hen be reid Zeeland te verruilen voor Werkendam. „Daarom krijgen de meesten een andere functie binnen Delta. Zij worden daar voor omgeschoold. Drie mon sternemers behouden hun werk. Een paar anderen gaan op labo ratoria van andere bedrijven in Zeeuws-Vlaanderen werken. Niemand wordt gedwongen ontslagen. Het is zogezegd een warme sanering." Toch vindt de ondernemings raad het sociaal plan te mager. Het personeel dat bij Delta blijft, moet buiten Zeeuws- Vlaanderen gaan werken. Dat verlangt daarom een hogere te gemoetkoming in de reiskosten voor boot of tunnel. Verder willen de medewerkers die een andere functie in het be drijf accepteren, de garantie dat als de nieuwe baan niet bevalt ze nog één keer kunnen over stappen naar iets anders. En ook het de mensen die Delta verla ten, willen kunnen terugkeren als het in het nieuwe bedrijf niet bevalt. „Bovendien doet zich nu al een groot knelpunt voor, omdat mensen al vertrokken zijn", voegt Louwerse daaraan toe. „Van de twintig zijn er al zeker zes weg. Dat betekent dat het werk op minder schouders rust. Inhuurkrachten en uitbeste ding van werk zijn niet voldoen de om die druk te verminderen. De overgebleven mensen willen daarvoor extra gecompenseerd worden in geld en tijd." Volgens woordvoerster M. van Zuilen van Delta zal de directie eind deze week een nieuw bod doen. Zij spreekt het vertrou wen uit dat het aangepaste soci aal plan aan de wensen van het personeel zal voldoen. „Er zijn geen grote meningsverschillen. We komen hier wel uit." SEROOSKERKE - De landin richtingscommissie Schouwen- Oost wil proberen de aanleg van fietspaden langs Elkerzeeseweg en Zwaardweg, een drukbere- den schoolfietsroute, versneld - liefst al in 2002 - te realiseren. Aanleg van genoemde fietspa den kost naar schatting twee miljoen gulden. Binnen de landinrichtingscom missie leeft al enige tijd het ge voel dat de balans binnen land inrichtingsproject Schouwen- Oost door dreigt te slaan rich ting natuurontwikkeling, waardoor het gevaar bestaat dat voorzieningen als voet- en fietspaden in het gedrang ko men. En dat is lastig uit te leg gen tegenover een dorpsraad die al jaren hamert op een veiliger verbinding voor de jeugd. De mededeling van de provincie in februari dat besloten was tot versnelde aanleg van een drie kilometer lang vrijliggend fiets pad langs de Delingsdijk, wak kerde het vuurtje nog wat verder aan. Voorzitter van de landinrichtingscommissie Schouwen-Oost A. de Haan ver wacht dat de leden van de land inrichtingscommissie het voor stel om de fietspaden langs de Elkerzeeseweg en Zwaardweg snel aan te leggen, omarmen. De Haan voegt daar aan toe dat er nog heel wat gepraat en ge- lobbied zal moeten worden om het plan tot versnelde aanleg er door te krijgen. Daar komt bij dat ook over de financiering een akkoord moet worden bereikt. De Haan: „Elkerzeeseweg en Zwaardweg zijn wegen van Wa terschap Zeeuwse Eilanden en die zullen er dus ook akkoord mee moeten gaan én er geld in moeten steken." De kwestie komt donderdag 14 juni aan de orde tijdens de ver gadering van de landinrich tingscommissie Schouwen- Oost, in het dorpshuis van Se- rooskerke om 9.00 \ipéS.'ifoilodfvi Ruim een halfjaar geleden droeg ingenieursbureau Haskoning het Integraal Verkeer- en Vervoerplan over aan de gemeente Schou- wen-Duiveland. Hoewel het hele eiland hier reikhalzend naar had uitgekeken, werd het rapport vakkundig uit de openbaarheid gehouden: te prematuur voor de kriti sche buitenwereld. Maar ook nu de Schouwse ver- keersnota ter inzage ligt, wordt er niet gepronkt. Het aangekondigde wonderkind blijkt een gezonde maar doorsnee koter te zijn zon der al te veel pretenties. ZIERIKZEE - De verkeersvei ligheid op de Schouwse wegen staat al jaren hoog op de politie ke agenda. Bij zijn aantreden, in 1997, kondigde het eerste colle ge van burgemeester en wet houders van het verenigde Schouwen-Duiveland aan het wegenstelsel drastisch te gaan aanpakken. Doel: grotere vei ligheid en betere doorstroming. De kersverse verkeerswethou der Kees Veerhoek wilde echter niet lukraak aan de wegen gaan timmeren. Met het mobili teitsscenario Westerschouwen als voorbeeld zou het eiland een eigen verkeer- en vervoersplan krijgen. Geen ad hoc-beleid meer voeren betekende in de praktijk echter eindeloos wachten op wat steeds meer de allesverlossende verkeersnota dreigde te wor den. Vragen van raadsleden werden steevast doorgescho ven: 'het wordt meegenomen in het IWP'. Ook de bezorgde moeders uit Bruinisse, die op de thee bij de wethouder een snelle aanpak van knelpunten rond de scholen bepleitten, moesten wachten. Wel kwam er een doekje voor het bloeden: terwijl Veerhoek tevreden op het laat ste concept van het IWP trom melde, krabbelde hij controle en toezicht bij zijn aantekeningen. Twee weken geleden kwam er een einde aan het lange wach ten: het verkeersplan inclusief een uitvoeringsvoorstel werd vastgesteld. Raadsleden en be woners mogen nu voor het eerst een blik op het aangekondigde wonderkind werpen. Of het uit eindelijke resultaat hun geduld beloont, valt nog te bezien. Want wie een nieuwe, frisse vi sie op de Schouwse verkeers stromen en een concreet draai- Renesse is één van de knelpunten die concreet in het IWP genoemd w De aanpak van de Roelandsweg ii boek voor de aanpak van alle verkeersknelpunten in het rap port hoopt te vinden, komt be drogen uit. Zelfs de wethouder, die toch graag met zijn parade- paardjes de bestuurlijke show steelt, liet zich in november nog ontvallen dat hij zich goed kon voorstellen dat mensen zouden denken: „Is dit nou alles?" Ten aanzien van de visie op de zogeheten eilandelij ke hoofd wegenstructuur zal menigeen een déja vu-gevoel bekruipen. Op een paar details na valt dit toekomstbeeld naadloos samen met de ideeën die in 1998 al in de Structuurvisie Schouwen-Dui veland zijn geschetst. De Dam- menroute, het alternatieve tracé voor de N59 en de recreatiever- deelweg worden opnieuw als zeer gewenst betiteld. Ook het plan om van het buitengebied één grote verblijfszone te ma ken en daarom de maximum snelheid hier terug te brengen naar zestig kilometer per uur, is niet nieuw. Daarnaast kan de gemeente wel van alles wensen in het buiten gebied, maar Rijkswaterstaat en het Waterschap dragen hier de verantwoording. De ideeën sluiten weliswaar op elkaar aan, maar gebleken is dat ieder toch zijn eigen plan trekt. Zo is analyse Rijkswaterstaat recentelijk zelf gestart met een integraal ver- keersveiligheidsplan voor de N59. De kracht van het Schouwse verkeersplan hangt daarom af van de plannen met de gemeen telijke wegen: de situatie in de kernen. Ingenieursbureau Has koning heeft samen met de dorpsraden alle knelpunten op een rijtje gezet. Het resultaat is per kern in kaart gebracht. De meest nijpende problemen zijn doorgedrongen tot de hot list van het IWP: de integrale knel- puntenlijst met 33 verkeerssitu aties. De resterende problemen zijn slechts als 'gewenste ver keersmaatregelen' meegeno men. Het Schouwse verkeersplan geeft zodoende vooral een over zicht yan de verkeersknelpun ten op het eilandMaar op welke termijn één en andqr wordt aan gepakt (waar het de meeste be woners toch om gaat) is voor een groot aantal situaties nog on duidelijk. De aanleg van het vrijliggende fietspad langs de Roelandsweg is zeker. Ook de rotondes op de Laan van Sint Hilaire in Zierikzee zijn inge roosterd. Maar een fiks aantal maatregelen heeft het onbe stemde stempel 'normaal on derhoud' meegekregen. Verkeersmaatregelen kosten nu ordt. foto Marijke Folkertsma eenmaal veel geld. Omdat de ge meente de afgelopen jaren de re kening in afwachting van het IWP heeft laten oplopen, is aanpak van alle knelpunten in één keer niet mogelijk en zeker niet de bedoeling. De komende twee jaar ligt de aandacht bij een sobere invoering van de 30- kilometerzones. Daarmee is het potje meteen grotendeels leeg. De bewoners van Schouwen- Duiveland zullen het er voorlo pig mee moeten doen. Sussend verzekert Veerhoek wel dat op deze manier de meeste proble men in de kernen worden opge lost. Na jaren van wachten, ligt het Schouwse verkeersplan nu op tafel. Gezien het resultaat waart de scepsis rond in de Schouwse contreien. Of het plan de hoog gespannen verwachtingen kan waarmaken, moet blijken als de gemeente het IWP tot volle ontwikkeling brengt. Daar wordt vijftien jaar de tijd voor genomen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 49