Subsidie impuls maritiem erfgoed
Zoon Kimpe schenkt
museum lievelingsdoek
Vogels kijken
Zeeuwse woningen
opnieuw duurder
Vismijnen Vlissingen en Breskens
handelen straks via internet
Iedereen kan god zijn
volgens schrijfster
Pearl Abraham
Man vrijgesproken van
botsing met motorrijder
kunst cultuur
Vismarkt in
Middelburg
krijgt beeldje
Godsdienstig
Amerika op
overheidsfoto's
door Henk Postma
MIDDELBURG - De huizen
prijzen in Nederland zijn in
april gestegen tot recordhoogte.
De prijs van een koopwoning
bedraagt gemiddeld 447.000
gulden, 11.000 gulden meer dan
in maart. Zeeland, waar de prij
zen gemiddeld fors lager zijn,
volgt die ontwikkeling. Hier
kostte een woning in april ge
middeld het recordbedrag van
300.000 gulden, 18.000 gulden
meer dan in maart. Dat blijkt uit
cijfers van het Kadaster. Het
gaat om de gemiddelde prijs van
alle woningen, exclusief appar
tementen.
Zowel landelijk als in Zeeland
zijn woningen nu gemiddeld een
halve ton meer waard dan een
jaar geleden. Sinds september
vorig jaar zijn huizen de ene
maand wat duurder en de vol
gende maand wat goedkoper.
Dat leek te wijzen op een stabili
sering. Maar in april piekten de
prijzen weer. In Zeeland stijgen
de huizenprijzen al enkele
maanden: van het eerste kwar
taal van dit jaar steeg de prijs in
Zeeland gestaag: van 264.000
gulden in januari naar 300.000
gulden in april.
Volgens account manager C.
Moens van het Kadaster in Mid
delburg stijgt de huizenprijs,
zowel in Nederland als in Zee
land, doordat de vraag meer
stijgt dan het aantal woningen
dat wordt gebouwd. Vorig jaar
werd een huis in Zeeland gemid
deld 14,5 procent meer waard.
In het eerste kwartaal van dit
jaar kwam daar nog eens 13,5
procent bij. Apartementen wor
den niet meegeteld omdat de
prijzen daarvan zoveel van el
kaar verschillen dat die het
beeld scheef trekken. Het Ka
daster heeft wel de indruk dat
de apartementen navenant
duurder zijn geworden.
Het Kadaster registreert iedere
woning die van eigenaar wis
selt. Dat zijn ook de woningen
die niet verkocht of gekocht
worden met de hulp van een ma
kelaar. Vandaar dat de cijfers
afwij ken ten opzichte van de ge
middelde prijzen die de make
laars verenigd in de NVM publi
ceren temeer omdat de NVM de
uitschieters naar boven en be
neden uit de cijfers haalt.
Krapte
Bouwers en projectontwikke
laars geven de politiek de schuld
van de krapte op de woning
markt. Het aantal nieuw ge
bouwde woningen daalt door
dat veel tijd is gemoeid met
procedures. Ze vinden dat te
veel mensen en belangenorgani
saties invloed kunnen uitoefe
nen op vergunningen en
bestemmingsplannen. De
bouwbedrijven zelf hebben het
probleem dat ze niet makkelijk
aan personeel en materiaal kun
nen komen.
door Aector Doorns
MIDDELBURG - Een 67-jarige
man uit 's-Heer Arendskerke is
gisteren in Middelburg vrijge
sproken van een ongeval met
een motorrijder in Kapelle. Wel
vond politierechter A. Jans-
sens-van Kampen bewezen dat
verdachte een voorrangsfout
heeft gemaakt. Daarvoor kreeg
hij een boete van vijfhonderd
gulden.
De man was op 2 juli vorig jaar
in Kapelle vanaf de Coxstraat
de kruising Noordweg-Plasweg
opgereden en verleende daarbij
geen voorrang aan de motorrij
der. Deze raakte bij de botsing
zwaargewond. Hij liep twee ge
broken polsen en een gecompli
ceerde enkelbreuk op. Uit het
technisch onderzoek van de po
litie bleek dat de snelheid van de
motor 117 kilometer per uur
moet zijn geweest. Daaruit viel
af te leiden dat de automobilist
de motorrijder niet heeft kun
nen zien. Tot die conclusie
kwam ook officier van justitie
M. Kappeyne van de Coppello
Het verwijt dat verdachte onop
lettend en onvoorzichtig had
gereden, kon volgens de officier
niet worden bewezen. Hij eiste
750 gulden boete voor de voor
rangsfout.
donderdag 7 juni 2001
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - De vismijnen
van Vlissingen 'en Breskens
stappen over enkele weken het
digitale tijdperk binnen. Vis
handelaren kunnen dan direct
via internet vis kopen op de
twee Zeeuwse visafslagen. Het
nieuwe verkoopsysteem wordt
momenteel bij beide vismijnen
geïnstalleerd. Vishandelaren
die er gebruik van willen ma
ken, moeten zich abonneren.
Het systeem wordt niet vrij toe
gankelijk.
Vlissingen en Breskens sluiten
aan bij het internet-project dat
door cle vismijn in Urk is ont
wikkeld, genaamd Efice. Acht
afslagen in Nederland doen
mee: Urk, Lauwersoog, Harlin-
gen, Den Helder, Den Oever,
IJmuiden, Vlissingen en Bres
kens.
Of IJmuiden nog lang bij deze
club blijft, is de vraag. IJ muiden
onderhandelt over samenwer
king met United Fish Auctions
(Ufa), waartoe de vismijnen in
Scheveningen, Stellendam en
Colijnsplaat behoren. Die wer
ken al enige tijd met. een inter
nationaal digitaal verkoopsys
teem, Pefa.
De andere Nederlandse afsla
gen hebben daar niet voor geko
zen om onafhankelijker te kun
nen blijven opereren. Vlissingen
en Breskens zijn wat de toetre
ding tot het digitale tijdperk be
treft geen voorlopers. ,,Dat is
niet ongunstig", aldus de Vlis-
singse vismijnclirecteur J. de
Looff. ,,De kinderziektes zijn
uit het systeem gehaald. Urk en
Harlingen draaien sinds zes we
ken echt probleemloos."
Overzichtelijker
Het grote voordeel van een bijna
landelijk dekkend verkoopsys
teem is. volgens De Looff, dat de
markt overzichtelijker wordt.
Handelaren kunnen in een
handomdraai zien waar welke
vis te koop is en ook in welke
hoeveelheden.
Bij gebrek aan zo'n overzicht
kopen vishandelaren nu nog ge
regeld te vroeg en te duur vis in.
Dat leidt tot grote prijsschom-
melingen. De visser die als laat
ste aanvoert, heeft vaak pech.
Hij krijgt minder voor zijn
vangst. De Looff voorspelt dat
die prijsschommelingen goed
deels zullen verdwijnen met het
nieuwe verkoopsysteem. „Dat
is gunstig voor iedereen.
Vishandelaren of hun tussen
personen zullen de vismijnen
blijven bezoeken. Er blijven
mensen nodig om de kwaliteit
van de vis te beoordelen. Het
Productschap Vis is momenteel
wel bezig met een fijner kwali
teitsbeoordelingssysteem,
waardoor het gemakkelijker
wordt de kwaliteit van vis op af
stand, 'thuis of in kantoor', te
vergelijken.
De Looff verwacht dat de aan
Efice deelnemende visafslagen
op den duur naar elkaar zullen
toegroeien, met als eindresul
taat één vismijnorganisatie met
verschillende aan voerplaatsen
voor vis.
Vorig jaar kreeg de hoogaars Alcyon II in de oude timmerfabriek van de Koninklijke Schelde Groep een
complete restauratie. foto Lex de Meester
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Het maritiem
erfgoed in de Scheldemond
heeft dankzij een Euregio-sub-
sidie van ruim drie miljoen gul
den een fikse impuls gekregen.
De afgelopen twee jaar werden
vijf projecten (twee in Vlissin
gen, één in Rupelmonde, in
Oostende en in Gent) aange
pakt, die vrijdag officieel wor
den afgerond tijdens een feeste
lijke bijeenkomst in Oostende.
Doel van het Euregioproject
Boegbeelden: het maritiem cul
tureel erfgoed nadrukkelijker
onder de aandacht brengen van
een groot publiek.
Het project in Gent kostte de
initiatiefnemers van Euregio
Scheldemond Maritiem de
meeste kopzorgen. Het opknap
pen van het oude lichtschip
Westhinder (afgemeerd in de
haven van Gent) vlotte voor
geen meter en de initiatiefne
mer zag zich enkele weken gele
den genoodzaakt het lichtschip
te verkopen aan de gemeente
Kruibeke. Met die transactie is
de Europese subsidie veilig ge
steld.
De museumhaven in Zierikzee
was ook geruime tijd een be
langrijke kandidaat voor een
.subsidie van 'Brussel', maar
toen het gemeentebestuur van
Schouwen-Duiveland vraagte
kens plaatste bij de hele finan
ciering, werd de subsidie van
400.000 gulden overgeheveld
naar het opknappen van de
Zeeuwse hoogaars Alcyon II
van de stichting Behoud Hoog
aars.
De verbouwing van het monu
mentale Lampsinshuis in Vlis
singen tot Zeeuws Maritiem
Museum wordt momenteel ook
uitgevoerd met Euregio-geld.
Net als het opknappen van de
laatste historische getij denmo
len in Rupelmonde en de exploi
tatie van wat ooit het oplei
dingsschip van de Belgische
marine was: het zeilschip Mer
cator m Oostende. Ook de op
knapbeurt van zorgenkind de
Westhinder wordt, op de val
reep, nogter hand genomen.
Scheldemond Maritiem sluit
vrij dag in Oostende de eerste fa
se van het grensoverschrijdende
project af, maar maakt zich al
direct op voor de volgende stap:
het informeren en begeleiden
van toekomstige bezoekers.
Vrijdag wordt niet alleen de
website Boegbeelden gepresen
teerd, er wordt ook een werven
de folder ten doop gehouden, die
in een oplage van 50.000 exem
plaren wordt verspreid. Pro
jectleider Flor Buggenhout van
de getijdenmolen in Rupelmon
de:We moeten nu onder de vlag
van Boegbeelden gezamenlijk
aan promotie gaan doen. Boeg
beelden is het bindend element.
Binnen die merknaam kan er
best nog uitbreiding plaatsvin
den met andere maritiem-histo-
rische partners in de Scheldem
ond. Daarbij is het van het
grootste belang de kwaliteits
norm te waarborgen. Misschien
moeten we wel iets doen met een
keurmerk."
Corrie Koster van de stichting
Behoud Grootaars verwacht dat
de vijf projecten ook in de toe
komst zullen blijven samenwer
ken. „Het stramien ligt er al.
Daar hebben we de afgelopen
anderhalf jaar intensief aan ge
werkt. Nu zijn we zover om ons
gezamenlijke product verder te
ontwikkelen. Plus af te spreken
hoe. De toerist zit er om te sprin
gen. Die wil dat cultureel erf
goed overleeft. Evenals klassiek
vakmanschap en oud am-
bachtswerk. Dat wil hij ruiken,
proeven en beleven."
Er staan voor de Interreg III-pe-
riode overigens al drie nieuwe
projecten op stapel: het scheep
vaartmuseum van Baasrode, de
museumhaven in Zierikzee
(tweede poging) en de haven van
Blankenberge. Eind augustus
vorig jaar sloegen de drie de
handen al ineen ter meerdere eer
en glorie van de historische
scheepsbouw en scheepvaart.
Wim Kimpe en conservator Hesther van den Donk van het Zeeuws Museum voor het schilderij 'Boer en
boerin op hun zondags'. foto Ruben Oreel
doorErnst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Het Zeeuws
Museum is drie schilderijen van
Reimond Kimpe (1885-1970)
rijker. Gisteren werden de nieu
we aanwinsten gepresenteerd in
aanwezigheid van Wim Kimpe,
zoon van de schilder, die de wer
ken aan het museum heeft ge
schonken. „Ik heb altijd een
zwak gehad voor het Zeeuws
Museum", verklaarde hij.
Als jongetje bezocht Wim Kim
pe het Middelburgse kunstmu
seum aan de Wagenaarstraat.
Hij haalde gisteren meteen her
inneringen daaraan op. Hoe hij
altijd de indruk had de enige be
zoeker te zijn, hoe hij werd ont
vangen door iemand waarvan
hij vermoedde dat het de conci
erge was en die hem dwong eerst
het planetarium te bezichtigen,
alvorens hij door het museum
mocht dwalen, maar zonder dat
de man'van zijn zijde week.
Reimond Kimpe zat in het be
stuur van het Kunstmuseum,
werkte mee aan de inrichting
van tentoonstellingen en was
met een aantal werken in de col
lectie vertegenwoordigd. Van
daar dat het Zeeuws Museum
goed in de Kimpe's zit, omdat de
collectie van het Kunstmuseum
is opgegaan in die van het muse
um aan de Middelburgse Abdij
Nadat het Zeeuws Museum in
1997 met het Singer Museum in
Laren een overzichtstentoon
stelling aan Kimpe wijdde, be
sloot Wim Kimpe als dank het
schilderij 'Boer en boerin op
hun zondags' aan het museum in
Middelburg te schenken. Toen
hij onlangs besloot zijn belofte
gestand te doen, deed hij er nog
twee schilderijen bij. Het ene
toont een Walchers meisje in
klederdracht, het andere is een
zelfportret van Kimpe uit 1948.
De 87-jarige Kimpe wilde zijn
schenking nog bij leven en in
goede gezondheid gerealiseerd
zien, ook al betekent dit dat hij
afstand heeft gedaan van zijn
lievelingsschilderij, dat van de
boer en boerin. „Mijn ouders en
ik zijn altijd verrukt geweest
van Walcheren", legde hij uit.
„Voor ik werd geboren, in 1913,
kwam mijn vader hier al regel
matig en toen hij na de Eerste
Wereldoorlog uit België moest
uitwijken, lag het voor de hand
dat hij hier kwam wonen. Die
verrukking over het mooie Wal
cheren is uitgedrukt in dit schil
derij. Binnen het bestek van de
lijst is de schoonheid van Wal
cheren op een artistieke manier
weergegeven. Het is een fijn ge
voel dat werk te geven aan het
museum dat mij van kinds af
aan heeft gefascineerd.
Conservator Hesther van den
Donk van het Zeeuws Museum
gaf aan dat onderzocht wordt of
de schilderijen aan het publiek
kunnen worden getoond vóór de
verwachte heropening van het
museum in 2003.
door Jan Dirk van Scheyen
MIDDELBURG - Natuur,
landschappen, het water en
vogels, heel veel vogels, spelen
een hoofdrol in de jongste ex
positie van Galerie T aan de
Turfkaai in Middelburg. Eige
naresse Lia Hector pakt uit
met monumentale schilderij
en van Goesenaar Ben van
Trirum en kleurenlitho's en et
sen van Rotterdammer Joost
Minnigh. De laatste heeft een
fascinatie voor vogels; in veel
van zijn werken zijn zwermen
vogels te zien, zoals in een
stemmig gezicht op Veere, dat
Minnigh speciaal voor de ten
toonstelling maakte.
Er hangen van Minnigh ook
twee vierluiken die de wisse
ling van de seizoenen bezin
gen, en twee afbeeldingen van
de Nieuwe Waterweg vanuit
de lucht gezien, waarvan er
één een nieuwe dimensie ver
leent aan het begrip 'in vogel
vlucht' door de aanwezigheid
van een meeuw die, hoog in de
lucht, op de wind aan het zei
len is terwijl nietige schepen
onder hem de golven van de
Waterweg klieven.
Vooral de litho's van Minnigh
maken indruk door hun com
positie en kleurgebruik. De
vele vogels van allerlei plui
mage maken zijn werk be
weeglijk en gevarieerd, maar
creëren ook een gevoel van
herhaling en monotonie. Hier
is een kunstenaar aan het
woord die, als een minor poet,
zijn publiek deelgenoot
maakt van een boeiend maar
bescheiden universum.
Goesenaar Ben van Trirum
presenteert zich in galerie T
met enkele ruim opgezette
landschappen en zeegezich
ten. Van Trirum hanteert,
naast het penseel, met harts
tocht het paletmes en dat leidt
er soms toe dat zijn luchten
net iets te nadrukkelijk op het
doek zijn aangebracht. Het
ligt er letterlijk te dik op. Van
Gezicht op Veere van Joost Minnigh. foto Ruben Oreel
Trirum is een kunstenaar die
houdt van ruimtelijke, weidse
vergezichten met veel leven
dige kleurvlakken. Zijn ab
stracte werk oogt vitaal. De
Goesenaar maakt schilderijen
die opvallen. Daardoor zou je
bijna zijn andere werk over
het hoofd zien. Want Van Tri
rum stelt in Galerie T ook een
reeks aardewerken vazen ten
toon, waarvan enkele smaak
vol zijn gedecoreerd.
De tentoonstelling van Van
Trirum en Minnigh loopt tot
24 juni. Het is niet het enige
wat er in Galerie T te zien is.
Een lommerrijke beeldentuin
achter de galerie vormt de
verbinding met een fraaie
nieuwe vleugel van de galerie,
waarin een permanente ver
koopexpositie wordt gehou
den met werk van - onder an
deren - Sjer Jacobs.
Deze uit Tegelen afkomstige
schilder en beeldhouwer
maakt schilderijen die een
voorbeeldige techniek en een
verbluffend kleurgebruik
verraden.
Expositie: Ben van Trirum
(schilderijen en keramiek) en
Joost Minnigh (litho's en etsen
in galerie T, Turfkaai 25/27,
Middelburg. Tot en met 23 ju
ni. Open: do, vr, za 11-16 uur
MIDDELBURG - Vanaf 12 juni
staat er een beeldje op de Vis
markt in Middelburg. Cultuur
wethouder De Visser zal het
beeldje volgende week dinsdag
om 10.30 uur onthullen. Het
kunstwerk is gemaakt door Sjer
Jacobs en het blijft een jaar lang
op de Vismarkt staan.
Het in brons uitgevoerde beeld
je, voorstellende een voorover
gebogen kussend meisje, komt
naar Middelburg dankzij de be
moeienissen van Galerie T. Ei
genaresse Lia Hector van deze
galerie, die onlangs een pand
betrok aan de Vismarkt, heeft
een tentoonstelling georgani
seerd met werk van de uit Tege
len afkomstige beeldend kun
stenaar Sjer Jacobs. Toen
Jacobs in verband daarmee
Middelburg bezocht was hij zo
gecharmeerd van de Vismarkt,
dat hij besloot het pleintje met
een van zijn beelden te verrij
ken. Jacobs heeft daartoe het
beeldje van het meisje voor een
jaar in bruikleen aan de ge
meente afgestaan.
door Jan Dirk van Scheyen
MIDDELBURG - Wie in een
streng gelovig milieu opgroeit,
komt daar nooit volledig van
los. Maar wie intelligent en
nieuwsgierig is zal, eenmaal
volwassen, zeker in staat zijn
om dat strenge geloof met een
zekere distantie te bekijken en
te beoordelen.
Dat werd gisteravond duidelijk
tijdens een lezing in Middelburg
van de Amerikaanse schrijfster
Pearl Abraham. Abraham (Je
ruzalem, 1961) was in Middel
burg op uitnodiging van de Ne
derlandse Vereniging voor
Amerikanistiek, die deze week
in Zeeland een congres houdt
over religie in Amerika.
Pearl Abraham is grootge
bracht door chassidische, or
thodox-joodse, ouders die toen
hun dochter nog een meisje was
vanuit Israel naar Amerika emi
greerden. Het was een goede
keus van de organisatoren van
het congres om Abraham uit te
nodigen, want deze succesvolle
auteur van boeken als The Ro
mance Reader (1995; in het Ne
derlands vertaald als Vreugde
der wet) en Giving up America
(1998; vertaling: Afstand van
Amerika) is een interessant ge
val voor mensen die geïnteres
seerd zijn in de voors en tegens
van religie.
Abraham deed gisteravond in
een bomvolle aula van de
Zeeuwse Bibliotheek uit de doe
ken dat zij haar religie nooit vol
ledig heeft verloochend sinds zij
als puber met het lezen van een
roman (in plaats van de ver
plichte joods-orthodoxe lectuur
waarin haar vader zelfs wach
tend aan het stuur van zijn auto
verdiept was) de aanzet gaf tot
haar verwijdering van de ortho
doxie. Abraham hield haar ge
hoor voor dat het geloof van
haar jeugd in de loop van de tijd
heeft plaatsgemaakt voor een
andere spiritualiteit die niet ge
bonden is aan instituties.
Innerlijke groei en maximale
ontplooiing van haar persoon
lijkheid werden voor de schrijf
ster een nieuwe, persoonlijke
religie. Na de pauze stelde zij
zelfs: „Iedereen die bereid is
zichzelf op te voeden, kan god
zijn."
Op een vraag uit de zaal erkende
Pearl Abraham dat in haar om
geving niet iedereen destijds
even gecharmeerd was van de
geschriften waarin ze afrekende
met haar jeugd. Haar ouders -
levend in de diaspora - warende
Engelse taal niet of nauwelijks
machtig, en toen haar moeder
aan kermissen vroeg wat passa
ges van haar dochter te vertalen
werd dit verzoek niet ingewil
ligd. Abrahams teksten vielen
verkeerd in chassidische kring.
Toch moet Pearl Abraham, die I
in het dagel ij ks leven Engels do
ceert aan de Universiteit van
New York, haar ouders dank
baar zijn, want ze vertelde gis
teren dat het chassidische ge
loof haar heeft'gevormd'. „Toen
ik studeerde vertelde ik mijn le
raar dat ik religieus was. Hij
antwoordde dat ik het woord
was beter niet in de mond kon
nemen, omdat je nooit weet j
waar je in je latere leven eventu
eel naar terug zult keren."
MIDDELBURG - Tegelijk met
het congres over godsdienst in
Amerika is in het Roosevelt
Study Center in Middelburg
gisteren een expositie begonnen
over het religieuze leven in de
Verenigde Staten van de jaren
dertig en veertig. Titel is 'Geloof
in beeld. Godsdienstig Amerika
vastgelegd op overheidsfoto's,
1935-1943'.
De Amerikaanse regering gaf in
1935 opdracht tot het maken
van een uitgebreide fotorepor
tage ter ondersteuning van de
maatregelen om de economi
sche crisis van die tijd te bestrij
den. Een van de opdrachten aan
de fotografen was het godsdien
stig leven vast te leggen. Opge
deeld in vier verschillende sec
ties zijn in het Roosevelt Study
Center in totaal 45 foto's te zien.
De 'sociologen met camera's'
hebben uitingen van gods-
dienstbeoefening vastgelegd, de
leefomstandigheden en religi
euze gevoelens in achterbuur
ten, de uitingen van Ameri
kaanse gemeenschapszin die
moesten aantonen dat de inwo
ners van de Verenigde Staten
superieur waren aan hun fascis
tische vijanden in Europa en
Azië en tenslotte typisch Ameri
kaanse kerken en kerkinterieur.
De expositie is tot en met 27 juli
te zien.