Subsidie impuls maritiem erfgoed PZC Zoon Kimpe schenkt museum lievelingsdoek Vogels kijken Zeeuwse woningen opnieuw duurder Vismijnen Vlissingen en Breskens handelen straks via internet Iedereen kan god zijn volgens schrijfster Pearl Abraham Man vrijgesproken van botsing met motorrijder kunst cultuur Vismarkt in Middelburg krijgt beeldje Godsdienstig Amerika op overheidsfoto's donderdag 7 juni 2001 zsb 1 8 door Wout Bareman TERNEUZEN - Het maritiem erfgoed in de Scheldemond heeft dankzij een Euregio-sub- sidie van ruim drie miljoen gul den een fikse impuls gekregen. De afgelopen twee jaar werden vijf projecten (twee in Vlissin gen, één in Rupelmonde, in Oostende en in Gent) aange pakt, die vrijdag officieel wor den afgerond tijdens een feeste lijke bijeenkomst in Oostende. Doel van het Euregioproject Boegbeelden: het maritiem cul tureel erfgoed nadrukkelijker onder de aandacht brengen van een groot publiek. Het project in Gent kostte de initiatiefnemers van Euregio Scheldemond Maritiem de meeste kopzorgen. Het opknap pen van het oude lichtschip Westhinder (afgemeerd in de haven van Gent) vlotte voor geen meter en de initiatiefne mer zag zich enkele weken gele den genoodzaakt het lichtschip te verkopen aan de gemeente door Harmen van der Werf VLISSINGEN - De vismijnen van Vlissingen en Breskens stappen over enkele weken het digitale tijdperk binnen. Vis handelaren kunnen dan direct via internet vis kopen op de twee Zeeuwse visafslagen. Het nieuwe verkoopsysteem wordt momenteel bij beide vismijnen geïnstalleerd. Vishandelaren die er gebruik van willen ma ken, moeten zich abonneren. Het systeem wordt niet vrij toe gankelijk. Vlissingen en Breskens sluiten aan bij het internet-project dat door de vismijn in Urk is ont wikkeld. genaamd Efice. Acht afslagen in Nederland doen mee: Urk, Lauwersoog, Harlin- gen, Den Helder, Den Oever, IJmuiden, Vlissingen en Bres kens. Of IJmuiden nog lang bij deze club blijft, is de vraag. IJmuiden onderhandelt over samenwer king met United Fish Auctions Rruibeke. Met die transactie is de Europese subsidie veilig ge steld. De museumhaven in Zierikzee was ook geruime tijd een be langrijke kandidaat voor een subsidie van 'Brussel', maar toen het gemeentebestuur van Schouwen-Duiveland vraagte kens plaatste bij de hele finan ciering, werd de subsidie van 400.000 gulden overgeheveld naar het opknappen van de Zeeuwse hoogaars Alcyon II van de stichting Behoud Hoog aars. De verbouwing van het monu mentale Lampsinshuis in Vlis singen tot Zeeuws Maritiem Museum wordt momenteel ook uitgevoerd met Euregio-geld. Net als het opknappen van de laatste historische geti j denmo len in Rupelmonde en de exploi tatie van wat ooit het oplei dingsschip van de Belgische marine was: het zeilschip Mer cator in Oostende. Ook de op knapbeurt van zorgenkind de Westhinder wordt, op de val reep, nog ter hand genomen. (Ufa), waartoe de vismijnen in Scheveningen, Stellendam en Colijnsplaat behoren. Die wer ken al enige tijd met een inter nationaal digitaal verkoopsys teem, Pefa. De andere Nederlandse afsla gen hebben daar niet voor geko zen om onafhankelijker te kun nen blijven opereren. Vlissingen en Breskens zijn wat de toetre ding tot het digitale tijdperk be treft geen voorlopers. „Dat is niet ongunstig", aldus de Vlis- singse vismijndirecteur J. de Looff. „De kinderziektes zijn uit het systeem gehaald. Urk en Harlingen draaien sinds zes we ken echt probleemloos." Overzichtelijker Het grote voordeel van een bijna landelijk dekkend verkoopsys teem is, volgens De Looff, dat de markt overzichtelijker wordt. Handelaren kunnen in een handomdraai zien waar welke vis te koop is en ook in welke hoeveelheden. Bij gebrek aan zo'n overzicht Scheldemond Maritiem sluit vrijdag in Oostende de eerste fa se van het grensoverschrijdende project af, maar maakt zich al direct op voor de volgende stap: het informeren en begeleiden van toekomstige bezoekers. Vrijdag wordt niet alleen de website Boegbeelden gepresen teerd, er wordt ook een werven de folder ten doop gehouden, die in een oplage van 50.000 exem plaren wordt verspreid. Pro jectleider Flor Buggenhout van de getij denmolen in Rupelmon de: „We moeten nu onder de vlag van Boegbeelden gezamenlijk aan promotie gaan doen. Boeg beelden is het bindend element. Binnen die merknaam kan er best nog uitbreiding plaatsvin den met andere maritiem-histo- rische partners in de Scheldem ond. Daarbij is het van het grootste belang de kwaliteits norm te waarborgen. Misschien moeten we wel iets doen met een keurmerk." Corrie Koster van de stichting Behoud Grootaars verwacht dat de vijf projecten ook in de toe kopen vishandelaren nu nog ge regeld te vroeg en te duur vis in. Dat leidt tot grote prijsschom- melingen. De visser die als laat ste aanvoert, heeft vaak pech. Hij krijgt minder voor zijn vangst. De Looff voorspelt dat die prijsschommelingen goed deels zullen verdwijnen met het nieuwe verkoopsysteem. „Dat is gunstig voor iedereen." Vishandelaren of hun tussen personen zullen de vismijnen blijven bezoeken. Er blijven mensen nodig om de kwaliteit van de vis te beoordelen. Het Productschap Vis is momenteel wel bezig met een fijner kwali teitsbeoordelingssysteem, waardoor het gemakkelijker wordt de kwaliteit van vis op af stand, 'thuis of in kantoor', te vergelijken. De Looff verwacht dat de aan Efice deelnemende visafslagen op den duur naar elkaar zullen toegroeien, met als eindresul taat één vismijnorganisatie met verschillende aanvoerplaatsen voor vis. komst zullen blijven samenwer ken. „Het stramien ligt er al. Daar hebben we de afgelopen anderhalf jaar intensief aan ge werkt. Nu zijn we zover om ons gezamenlijke product verder te ontwikkelen. Plus af te spreken hoe. De toerist zit er om te sprin gen. Die wil dat cultureel erf goed overleeft. Evenals klassiek vakmanschap en oud am- bachtswerk. Dat wil hij ruiken, proeven en beleven." Er staan voor de Interreg IH-pe- riode overigens al drie nieuwe projecten op stapel: het scheep vaartmuseum van Baasrode, de museumhaven in Zierikzee (tweede poging) en de haven van Blankenberge. Eind augustus vorig jaar sloegen de drie de handen al ineen ter meerdere eer en glorie van de historische scheepsbouw en scheepvaart. door Henk Postma MIDDELBURG - De huizen prijzen in Nederland zijn in april gestegen tot recordhoogte. De prijs van een koopwoning bedraagt gemiddeld 447.000 gulden, 11.000 gulden meer dan in maart. Zeeland, waar de prij zen gemiddeld fors lager zijn, volgt die ontwikkeling. Hier kostte een woning in april ge middeld het recordbedrag van 300.000 gulden, 18.000 gulden meer dan in maait. Dat blijkt uit cijfers van het Kadaster. Het gaat om de gemiddelde prijs van alle woningen, exclusief appar tementen. Zowel landelijk als in Zeeland zijn woningen nu gemiddeld een halve ton meer waard dan een jaar geleden. Sinds september vorig jaar zijn huizen de ene maand wat duurder en de vol gende maand wat goedkoper. Dat leek te wijzen op een stabili sering. Maar in april piekten de prijzen weer. In Zeeland stijgen de huizenprijzen al enkele maanden: van het eerste kwar taal van dit jaar steeg de prijs in Zeeland gestaag: van 264.000 gulden in januari naar 300.000 gulden in april. Volgens account manager C. Moens van het Kadaster in Mid delburg stijgt de huizenprijs, zowel in Nederland als in Zee land, doordat de vraag meer stijgt dan het aantal woningen door Aector Dooms MIDDELBURG - Een 67-jarige man uit 's-Heer Arendskerke is gisteren in Middelburg vrijge sproken van een ongeval met een motorrijder in Kapelle. Wel vond politierechter A. Jans- sens-van Kampen bewezen dat verdachte een voorrangsfout heeft gemaakt. Daarvoor kreeg hij een boete van vijfhonderd gulden. De man was op 2 juli vorig jaar in Kapelle vanaf de Coxstraat de kruising Noordweg-Plasweg opgereden en verleende daarbij geen voorrang aan de motorrij- dat wordt gebouwd. Vorig jaar werd een huis in Zeeland gemid deld 14,5 procent meer waard. In het eerste kwartaal van dit jaar kwam daar nog eens 13,5 procent bij. Apartementen wor den niet meegeteld omdat de prijzen daarvan zoveel van el kaar verschillen dat die het beeld scheef trekken. Het Ka daster heeft wel de indruk dat de apartementen navenant duurder zijn geworden. Het Kadaster registreert iedere woning die van eigenaar wis selt. Dat zijn ook de woningen die niet verkocht of gekocht worden met de hulp van een ma kelaar. Vandaar dat de cijfers afwijken ten opzichte van de ge middelde prijzen die de make laars verenigd in de NVM publi ceren, temeer omdat de NVM de uitschieters naar boven en be neden uit de cijfers haalt. Krapte Bouwers en projectontwikke laars geven de politiek de schuld van de krapte op de woning markt. Het aantal nieuw ge bouwde woningen daalt door dat veel tijd is gemoeid met procedures. Ze vinden dat te veel mensen en belangenorgani saties invloed kunnen uitoefe nen op vergunningen en bestemmingsplannen. De bouwbedrijven zelf hebben het probleem dat ze niet makkelijk aan personeel en materiaal kun nen komen. der.' Deze raakte bij de botsing zwaargewond. Hij liep twee ge broken polsen en een gecompli ceerde enkelbreuk op. Uit het technisch onderzoek van de po litie bleek dat de snelheid van de motor 117 kilometer per uur moet zijn geweest. Daaruit viel af te leiden dat de automobilist de motorrijder niet heeft kun nen zien. Tot die conclusie kwam ook officier van justitie M. Kappeyne van de Coppello. Het verwijt dat verdachte onop lettend en onvoorzichtig had gereden, kon volgens de officier niet worden bewezen. Hij eiste 750 gulden boete voor de voor rangsfout. Vorig jaar kreeg de hoogaars Alcyon II in de oude timmerfabriek van de Koninklijke Schelde Groep een complete restauratie. foto Lex de Meester Wim Kimpe en conservator Hesther van den Donk van het Zeeuws Museum voor het schilderij 'Boer en boerin op hun zondags'. foto Ruben Oreel door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het Zeeuws Museum is drie schilderijen van Reimond Kimpe (1885-1970) rijker. Gisteren werden de nieu we aanwinsten gepresenteerd in aanwezigheid van Wim Kimpe, zoon van de schilder, die de wer ken aan het museum heeft ge schonken. „Ik heb altijd een zwak gehad voor het Zeeuws Museum", verklaarde hij. Als jongetje bezocht Wim Kim pe het Middelburgse kunstmu seum aan de Wagenaarstraat. Hij haalde gisteren meteen her inneringen daaraan op. Hoe hij altijd de indruk had de enige be zoeker te zijn, hoe hij werd ont vangen door iemand waarvan hij vermoedde dat het de conci erge was en die hem dwong eerst het planetarium te bezichtigen, alvorens hij door het museum mocht dwalen, maar zonder dat de man van zijn zijde week. Reimond Kimpe zat in het be stuur van het Kunstmuseum, werkte mee aan de inrichting van tentoonstellingen en was met een aantal werken in de col lectie vertegenwoordigd. Van daar dat het Zeeuws Museum goed in de Kimpe's zit, omdat de collectie van het Kunstmuseum is opgegaan in die van het muse um aan de Middelburgse Abdij. Nadat het Zeeuws Museum in 1997 met het Singer Museum in Laren een overzichtstentoon stelling aan Kimpe wijdde, be sloot Wim Kimpe als dank het schilderij 'Boer en boerin op hun zondags' aan het museum in Middelburg te schenken. Toen hij onlangs besloot zijn belofte gestand te doen, deed hij er nog twee schilderijen bij. Het ene toont een Walchers meisje in klederdracht, het andere is een zelfportret van Kimpe uit 1948. De 87-jarige Kimpe wilde zijn schenking nog bij leven en in goede gezondheid gerealiseerd zien, ook al betekent dit dat hij afstand heeft gedaan van zijn lievelingsschilderij, dat van de boer en boerin. „Mijn ouders en ik zijn altijd verrukt geweest van Walcheren", legde hij uit. „Voor ik werd geboren, in 1913, kwam mijn vader hier al regel matig en toen hij na de Eerste Wereldoorlog uit België moest uitwijken, lag het voor de hand dat hij hier kwam wonen. Die verrukking over het mooie Wal cheren is uitgedrukt in dit schil derij. Binnen het bestek van de lijst is de schoonheid van Wal cheren op een artistieke manier weergegeven. Het is een fijn ge voel dat werk te geven aan het museum dat mij van kinds af aan heeft gefascineerd." Conservator Hesther van den Donk van het Zeeuws Museum gaf aan dat onderzocht wordt of de schilderijen aan het publiek kunnen worden getoond vóór de verwachte heropening van het museum in 2003. door Jan Dirk van Scheyen MIDDELBURG - Natuur, landschappen, het water en vogels, heel veel vogels, spelen een hoofdrol in de jongste ex positie van Galerie T aan de Turf kaai in Middelburg. Eige naresse Lia Hector pakt uit met monumentale schilderij en van Goesenaar Ben van Trirum en kleurenlitho's en et sen van Rotterdammer Joost Minnigh. De laatste heeft een fascinatie voor vogels; in veel van zijn werken zijn zwermen vogels te zien, zoals in een stemmig gezicht op Veere, dat Minnigh speciaal voor de ten toonstelling maakte. Er hangen van Minnigh ook twee vierluiken die de wisse ling van de seizoenen bezin gen, en twee afbeeldingen van de Nieuwe Waterweg vanuit de lucht gezien, waarvan er één een nieuwe dimensie ver leent aan het begrip 'in vogel vlucht' door de aanwezigheid van een meeuw die, hoog in de lucht, op de wind aan het zei len is terwijl nietige schepen onder hem de golven van de Waterweg klieven. Vooral de litho's van Minnigh maken indruk door hun com positie en kleurgebruik. De vele vogels van allerlei plui mage maken zijn werk be weeglijk en gevarieerd, maar creëren ook een gevoel van herhaling en monotonie. Hier is een kunstenaar aan het woord die, als een minor poet, zijn publiek deelgenoot maakt van een boeiend maar bescheiden universum. Goesenaar Ben van Trirum presenteert zich in galerie T met enkele ruim opgezette landschappen en zeegezich ten. Van Trirum hanteert, naast het penseel, met harts tocht het paletmes en dat leidt er soms toe dat zijn luchten net iets te nadrukkelijk op het doek zijn aangebracht. Het ligt er letterlijk te dik op. Van Gezicht op Veere van Joost Minnigh. foto Ruben Oreel Trirum is een kunstenaar die houdt van ruimtelijke, weidse vergezichten met veel leven dige kleurvlakken. Zijn ab stracte werk oogt vitaal. De Goesenaar maakt schilderijen die opvallen. Daardoor zou je bijna zijn andere werk over het hoofd zien. Want Van Tri rum stelt in Galerie T ook een reeks aardewerken vazen ten toon, waarvan enkele smaak vol zijn gedecoreerd. De tentoonstelling van Van Trirum en Minnigh loopt tot 24 juni. Het is niet het enige wat er in Galerie T te zien is. Een lommerrijke beeldentuin achter de galerie vormt de verbinding met een fraaie nieuwe vleugel van de galerie, waarin een permanente ver koopexpositie wordt gehou den met werk van - onder an deren - Sjer Jacobs. Deze uit Tegelen afkomstige schilder en beeldhouwer maakt schilderijen die een voorbeeldige techniek en een verbluffend kleurgebruik verraden, Expositie: Ben van Trirum (schilderijen en keramiek) en Joost Minnigh (litho 's en etsen in galerie T, Turfkaai 25/27, Middelburg. Tot en met 23 ju ni. Open: do, vr, za 11-16 uur MIDDELBURG - Vanaf 12 juni staat er een beeldje op de Vis markt in Middelburg. Cultuur wethouder De Visser zal het beeldje volgende week dinsdag om 10.30 uur onthullen. Het kunstwerk is gemaakt door Sjer Jacobs en het blijft een jaar lang op de Vismarkt staan. Het in brons uitgevoerde beeld je, voorstellende een voorover gebogen kussend meisje, komt naar Middelburg dankzij de be moeienissen van Galerie T. Ei genaresse Lia Hector van deze galerie, die onlangs een pand betrok aan de Vismarkt, heeft een tentoonstelling georgani seerd met werk van de uit Tege len afkomstige beeldend kun stenaar Sjer Jacobs. Toen Jacobs in verband daarmee Middelburg bezocht was hij zo gecharmeerd van de Vismarkt, dat hij besloot het pleintje met een van zijn beelden te verrij ken. Jacobs heeft daartoe het beeldje van het meisje voor een jaar in bruikleen aan de ge meente afgestaan. door Jan Dirk van Scheyen MIDDELBURG - Wie in een streng gelovig milieu opgroeit, komt daar nooit volledig van los. Maar wie intelligent en nieuwsgierig is zal, eenmaal volwassen, zeker in staat zijn om dat strenge geloof met een zekere distantie te bekijken en te beoordelen. Dat werd gisteravond duidelijk tij dens een lezing in Middelburg van de Amerikaanse schrijfster Pearl Abraham. Abraham (Je ruzalem, 1961) was in Middel burg op uitnodiging van de Ne derlandse Vereniging voor Amerikanistiek, die deze week in Zeeland een congres houdt over religie in Amerika. Pearl Abraham is grootge bracht door chassidische, or thodox-joodse, ouders die toen hun dochter nog een meisje was vanuit Israel naar Amerika emi greerden. Het was een goede keus van de organisatoren van het congres om Abraham uit te nodigen, want deze succesvolle auteur van boeken als The Ro mance Reader (1995; in het Ne derlands vertaald als Vreugde der wet) en Giving up America (1998; vertaling: Afstand van Amerika) is een interessant ge val voor mensen die geïnteres seerd zijn in de voors en tegens van religie. Abraham deed gisteravond in een bomvolle aula van de Zeeuwse Bibliotheek uit de doe ken dat zij haar religie nooit vol - ledig heeft verloochend sinds zij als puber met het lezen van een roman (in plaats van de ver plichte joods-orthodoxe lectuur waarin haar vader zelfs wach tend aan het stuur van zijn auto verdiept was) de aanzet gaf tot haar verwijdering van de ortho doxie. Abraham hield haar ge hoor voor dat het geloof van haar jeugd in de loop van de tijd heeft plaatsgemaakt voor een andere spiritualiteit die niet ge bonden is aan instituties. Innerlijke groei en maximale ontplooiing van haar persoon lijkheid werden voor de schrijf ster een nieuwe, persoonlijke religie. Na de pauze stelde zij zelfs: „Iedereen die bereid is zichzelf op te voeden, kan god zijn." Op een vraag uit de zaal erkende Pearl Abraham dat in haar om geving niet iedereen destijds even gecharmeerd was van de geschriften waarin ze afrekende met haar jeugd. Haar ouders - levend in de diaspora - waren de Engelse taal niet of nauwelijks machtig, en toen haar moeder aan kennissen vroeg wat passa ges van haar dochter te vertalen werd dit verzoek niet ingewil ligd. Abrahams teksten vielen verkeerd in chassidische kring. Toch moet Pearl Abraham, die in het dagelijks leven Engels do ceert aan de Universiteit van New York, haar ouders dank baar zijn, want ze vertelde gis teren dat het chassidische ge loof haar heef t 'gevormd'. „Toen ik studeerde vertelde ik mijn le raar dat ik religieus was. Hij antwoordde dat ik het woord was beter niet in de mond kon nemen, omdat je nooit weet waar je in je latere leven eventu eel naar terug zult keren. MIDDELBURG - Tegelijk niet het congres over godsdienst in Amerika is in het Roosevelt Study Center in Middelburg gisteren een expositie begonnen over het religieuze leven in de Verenigde Staten van de jaren dertig en veertig. Titel is 'Geloof in beeld. Godsdienstig Amerika vastgelegd op overheidsfoto's, 1935-1943'. De Amerikaanse regering gaf in 1935 opdracht tot het maken van een uitgebreide fotorepor tage ter ondersteuning van de maatregelen om de economi sche crisis van die tij d te bestrij den. Een van de opdrachten aan de fotografen was het godsdien stig leven vast te leggen, Opge deeld in vier verschillende sec ties zijn in het Roosevelt Study Center in totaal 45 foto's te zien. De 'sociologen met camera's' hebben uitingen van gods- dienstbeoefening vastgelegd, de leefomstandigheden en religi euze gevoelens in achterbuur ten, de uitingen van Ameri kaanse gemeenschapszin die moesten aantonen dat de inwo ners van de Verenigde Staten superieur waren aan hun fascis tische vijanden in Europa en Azië en tenslotte typisch Ameri kaanse kerken en kerkinterieur. De expositie is tot en met 27 juli te zien. iiini iu?:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 36