Nederland versleuteld Beelden zoals je die soms in je hoofd hebt Sonsbeek 9 verdraagt geen stress Jan Fabre centraal in Avignon Liza May Post Post Nature in Venetië donderdag 7 juni 2001 icht absurd maar nooit volkomen los van de werkelijkheid. Kwetsbaar maar in hun eigenzinnige verstilling tegelijk oersterk. Dat zijn de uiterst gedetailleerd films en foto's van Liza May Post (Amsterdam, 1965). Op uitnodiging van Jaap Guldemond, conservator van het Eindhovense van Abbemuseum en dit jaar drijvende kracht achter de Nederlandse inzendingen voor de 4 9ste Biënnale van Venetië, richt zij dezer dagen in de dogenstad een bescheiden overzicht van haar werk in. Voor haar tentoonstelling moet het heldere, in 1954 met veel glas en strakke witte muren door Gerrit Rietveld ge bouwde Nederlands paviljoen in de Venetiaanse Giardini di Castello voor het eerst in zijn bestaan drastisch verduisterd worden met donkere folies. „Maar het wordt geen zwarte doos hoor", vertelt Post in haar Amsterdamse atelier enkele da gen voor zij naar Italië afreist. „Ik heb echt een hekel aan stik donkere zalen. Je krijgt altijd een klap op je kop als je er bin nen komt, je ogen moeten wen nen, je botst tegen andere be zoekers en voelt je altijd een beetje benauwd en opgesloten. Natuurlijk heb ik wel wat sche mer nodig om mijn films goed te kunnen laten zien. Maar als kij ker moet je het contact met bui ten, met de realiteit niet volledig verliezen. De overgang tussen het felle zonlicht, de warmte en de drukte buiten, en het gedim de licht en de rust binnen moet geleidelijk gaan, bijna natuur lijk zacht zijn. Dan is het goed." Van buiten zien wat er zich aan de binnenkant afspeelt en aan de binnenkant niet helemaal de voeling met de buitenwereld verliezen. Dat is wat Post de be zoekers van de Biënnale aan den lijve wil laten voelen. En daar mee wordt tevens het span ningsveld waarop Post zich als kunstenaar beweegt betreden. Want als haar werk ergens om draait dan is het om de gespan nen verhouding tussen de mens en zijn omgeving, tussen het in dividu en zijn medemens, tussen dat wat je aan de buitenkant aan een mens zien kunt en dat wat hij of zij aan de binnenkant voelt. Geheel van deze tijd verpakt Post dit sociaal-psychologisch gedachtegoed in subtiel geën sceneerde foto's en films. Tijd rovend is het proces waarin haar beelden tot stand komen; niet alleen gaat er veel denkwerk aan vooraf, Post tekent vervol gens ook voor de ontwerpen van alle decors en kostuums. „Vroe ger maakte ik echt alles zelf en speelde ik ook nog de hoofdrol. Dat was deels om dicht bij me zelf te blijven, deels uit geldge brek. Dat doe ik nu niet meer. Maar nu zijn de scènes weer uit gebreid, spelen er vaak meerde re personen in een grotere ruim te en vraagt dat weer meer tij d Kost een filmpje haar al gauw een half jaar, voor de Biënnale is zij er toch in geslaagd een nieuw werk te maken. Een titel heeft het nog niet, maar alles draait om een soort wachtkamer waar in vier personen verblijven. Vanuit het niets dwarrelt een soort zwarte confetti op hen neer maar ze kijken niet op of om, op een na. Die ziet de treuri ge feestelijkheid blijkbaar wel en veegt zo af en toe de prullen van zichzelf en de anderen af." Zo verteld is het een typisch Post-werk; enigszins beklem mend, vreemd maar toch her kenbaar. Gaat het echter om de betekenis dan hult de kunstena res zich in raadselen. „Iedereen vraagt altijd naar het waarom, maar dat is nu juist het moeilijkst om uit te leggen. Ik vertel geen verhalen, ik ben geen woordkunstenaar. Ik maak beelden. Beelden zoals je die soms in je hoofd hebt, maar ei genlijk nooit goed kunt naver tellen. Geen fantasieën, meer de dagelijkse realiteit met een twist. Zoiets als dromen, een soort mengelmoes van wat je meemaakt en wat mogelijk zou kunnen zijn. Geïntensiveerde momenten noem ik het altijd maar, momenten die zich op je netvlies branden en je zintuigen prikkelen, zonder dat je precies weet waar ze vandaan komen of wat ze betekenen." Dat Post voortdurend over beel den en niet over films praat, is opvallend. Haar werk staat dan ook dichter bij de schilderkunst en de sculptuur dan bij de cine ma, modefotografie of televisie. „Mijn projecties zijn bijvoor beeld vaak letterlijk levens- gröot. En dat zié je zelden. Film is altijd groter dande werkelijk heid, televisie kleiner. Alleen in de beeldende kunst is er ruimte voor de menselijke maat, en die interesseert mij. Bovendien wil ik graag dat mijn figuren bijna van het beeld spatten. Daarbij zijn vooral belichting en stof uitdrukking sfeerbepalend. Schilderen met stoffen noem ik hetweleens. Want als je het bad stof van een jurkje bijna met je ogen kunt voelen, krijgt zelfs de gladste foto toch een tactiele kwaliteit. Verder kunnen stof fen en patronen als karakters fungeren, soms bijna versmel tend met hun omgeving dan weer uitgesproken aanwezig." Het is onder meer deze visuele kwaliteit waarmee Post al van meet af aan de aandacht heeft getrokken. Helemaal onbekend in de internationale kunstwe reld is zij dan ook allang niet meer. Samen met onder anderen Rineke Dijkstra en Aernout Mik, Michael Raedecker en Ma rijke van Warmerdam behoort zij al jaren tot de kleine voor hoede van jonge Nederlandse kunstenaars die het gelukt is om ook buiten de landsgrenzen een zekere reputatie op te bouwen. Zo exposeerde zij al in 1996, am per een jaar na haar afstuderen aan de Rijksacademie, bij de ge renommeerde Londense galerie van Anthony d'Offay. En een jaar later, tijdens een verblijf in het New YorksePSl, wist zij ook tot de selecte stal van kunsthan delaar Marian Goodman door te dringen. Bovendien leverde zij diezelfde zomer al haar eerste bijdrage aan de toenmalige Biënnale van Venetië - een grote foto voor een overzicht van jon ge Nederlandse kunst. Maar dit keer zal zijzelf noch haar werk ingebed zijn in de beelden van anderen. Integen deel. Alle spots zijn op Post ge richt, van wie in het paviljoen vier films centraal staan, maar van wie ook nog een aantal fo to's te zien zijn in de groepsten toonstelling 'Post-Nature' die elders in Venetië plaatsvindt. Het is een glansrol die haar ei genlijk niet past. „Ik voel me er toch wat ongemakkelijk bij, al die aandacht. Jaren heb ik vrij anoniem in mijn werk gezeten en nu ineens komt er een stort vloed van interviewers en foto grafen op mij af. Terwijl mijn werk en ik toch echt niet naad loos op elkaar te schuiven zijn. Mijn werken zijn nu eenmaal geen zelfportretten, maar uni versele beelden over de mentale en fysieke strijd die mensen moeten leveren." Angelique Spaninks Het werk van Liza May Post is van 9 juni t/m 4 november te zien in het Nederlands paviljoen van de Giar dini di Castello tijdens de 49ste Biënnale van Venetië. Open di-vr en zo 10-18 uur, zaterdag 10-22 uur ('s maandags gesloten). Deze zomer is Jan Fabre de centrale gast op het Festi val van Avignon van 6 tot 28 juli. Met zijn gezelschap Troubleyn brengt hij op de prestigieuze Cour d'Honneur van het Pau senpaleis een speciaal voor die locatie gemaakt stuk: 'Je suis sang'. Op de indrukwekkende Cour d'Honneur, lang geleden uitge roepen tot de mooiste theater- plek ter wereld, hebben zowat alle podiumgrootheden zoals Gerard Philipe, Alain Cuny, Jeanne Moreau, Simone Signo- ret en Michel Piccoli op de scène gestaan voor een altijd uitver kochte tribune van 3000 toe schouwers. Fabre schreef Je suis sang ('Ik ben bloed') als een middeleeuws feeënvèrhaal gebaseerd op mu zikale thema's' van toen. Acht tien acteurs onder wie Dirk Roofthooft, Anny Czupper en Els Deceukelier, dansers zoals zijn huidige sterdanseres Erna Omarsdottir en muzikanten zullen zich op dat reuze podium zichtbaar en verstaanbaar moe ten maken. Taboe Fabre onderwerpt het menselijk bloed aan een theatraal onder zoek: „Bloed is een essentiële substantie van ons leven, maar we weten er zo weinig van. Er rust nog een taboe op, denk aan menstruatiebloed, bloed bij on gevallen, misdaden, oorlogen, bloed aftappen. Wat dat betreft heb ik het gevoel dat we nog in de Middeleeuwen leven. Het is speciaal gemaakt voor die plek waar toen heel wat bloed heeft gevloeid in naam van de katho lieke kerk. Het bloed kleeft er nog aan de oude muren. Het ge bouw, die muren laat ik in elk geval voor zich spreken" (20 tot 23 juli). De veelzijdigheid van Fabre is ook in Avignon te zien. Behalve dit stuk, lopen er twee tentoon stellingen, één met alleen werk van Fabre onder de naam Um- braculum in de Chapelle Saint- Charles (30 juni tot 14 oktober), en één met Fabre als onderdeel van de Collection Lambert, een verzameling hedendaagse kunst (30 juni tot 14 oktober). Cinema Utopia draait kortfilms van Fabre (21 juli) en er is een ontmoeting met het publiek (22 juli). Dit jaar laat Avignon een dozijn jonge Franse regisseurs aanruk ken. Zij willen definitief de plaatsen innemen van de inmid dels onovertroffen vijftig- en zestigplussers, maar ze moeten hun kunnen in soms moeilijke locaties en voor een zeer kritisch publiek nog bewijzen. Mogelijke hoogtepunten in dit opvallend jong festival zullen toch eerder van gevestigde waarden komen: Ubu Roi van Jarry door het Théatre de Gen- i nevilliers in een regie van Ber nard Sobel (9 tot 16 juli); Dan- tons dood van Büchner door de Berlijnse Schaubühne am Leb- niner Platz, regie Thomas Os- termeier (21 tot 26 juli) en een J Hongaarse Don Juan gezien door de ogen van de 1003 door i hem veroverde vrouwen, in de regie van de fel bejubelde Lasz- loHudi (25 tot 28 juli). De Poolse Hamlet naar Shakespeare in een regie van Krzysztof Warli- ko wski (17 tot 20 j uli) en Poesjk- ins Boris Godoenov in regie van j Declan Donnellan (11 tot 18 juli zijn in juni ook in het Holland Festival te zien. GPD Liza May Post: Trying. Ca' Zenobio is een prachtig oud palazzo, enigszins ver vallen maar nog altijd in ge bruik, in Dorsoduro, een van de oude stadswijken van' Venetië. Tot voor een jaar of zes deed het dienst als internaat voor Ar meense jongetjes. Deze zomer echter maken de oude lesse naartjes en bedjes die de jon gens achterlieten plaats voor hedendaagse kunst. De hele eer ste verdieping huurde de Mond- riaanstichting, die zorg draagt voor de internationale presen taties van Nederlandse beel dende kunst. Daar richten Jaap Guldemond en Marente Bloem- heuvel, beiden conservator van het Eindhovense Van Abbemu seum, een presentatie in van jonge kunst uit Nederland. Post-Nature is de prikkelende titel die Guldemond en Bloem- heuvel hun presentatie meege ven. Het belooft een heel eigen tijdse invulling van een oer- Hollands thema te bieden: het landschap. Daarbij speelt ech ter niet zozeer de natuurlijke natuur de hoofdrol, zoals in schilderijen vol Hollandse luch ten en velden, maar de nogal kunstmatige, door mensenhand geknede natuur van heden daagse stadsgezichten en land schappen. Want niet alleen architecten, ontwerpers en wetenschappers houden zich tegenwooi-dig met stad en land bezig, ook beeldend kunstenaars kunnen niet meer om de varkensflats en drijvende vliegvelden, gestapelde land schappen en dassentunnels heen waarop Nederland patent lijkt te hebben. En dus omvat Post-Nature foto's en films, in stallaties en hier en daar ook een schilderij waarin natuur en mens een poëtisch spel met ons bevattingsvermogen spelen. Dat Nederland op het gebied van natuurbeheersing een lange traditie heeft is niet iets waar ie dereen hier dagelijks bij stil staat. Voor ons zijn polders en dijken, zeeweringen en gemalen al eeuwen heel gewoon. „Maar zo gauw je met buitenlanders praat over wat wij hier tegen woordig allemaal bouwen, rea liseer je je ineens hoe waanzin nig en extreem sommige projecten zijn. Neem het Neder lands paviljoen op de laatste wereldtentoonstelling in Han nover. Daar stond men niet voor niks rijen dik. En dan blijkt ook meteen dat al dit gesleutel aan natuur en omgeving naast een technische ook een culturele component heeft. En juist die blijkt veel jonge kunstenaars te voeden." „Neem bijvoorbeeld fotograaf Frank van der Salm. Hij maakt foto's van bestaande (stads )landschappen maar gebruikt zijn camera daarbij op zo'n ma nier dat het eenmaal afgedrukt haast maquettes lijken", aldus Guldemond. „Levende bomen worden een soort Marklin speel goedboompjes en een bakstenen buitenwijk krijgt een haast on werkelijke, plastic kleur. Heel bizar is dat. Maar minstens zo bizar zijn de gefotografeerde collages van Edwin Zwakman, terwijl hij precies andersom te werk gaat. Hij bouwt in zijn ate lier namelijk illusoire situaties die hij zodanig fotografeert dat ze zo op straat geknipt lijken zijn. "Dat dit soort hypermoder ne (om niet te zeggen postmo derne) beelden juist in zo'n klas sieke omgeving als het barokke Ca' Zenobio goed tot hun recht zullen komen, daar zijn Gulde mond en Bloemheuvel van over tuigd. „De menselijke maat, het afwisselende licht en de decora tieve elementen in de kamers sluiten heel goed aan bij sommi ge werkenMaar er is ook sprake van contrast. Bovendien loopt er een mooi parcours door de ka mers en zaaltjes rondom de mo numentale ontvangstzaal waardoor bezoekers bijna van zelf van het ene naar het andere werk geleid worden. Daardoor kunnen met name buitenlan ders op een onverwachte ma nier kennis maken met de maakbare wereldbeelden van jonge Nederlandse kunstenaars van nu." Angelique Spaninks Post Nature met werk van Rob Jo- hannesma, Job Koelewijn, Mark Manders, Aernout Mik, Liza May Post, Michael Raedecker, Frank van der Salm, Mike Tyler, Marijke van Warmerdam en Edwin Zwakman is vanaf zaterdag 9 juni t/m 4 novem ber te zien in Palazzo Ca' Zenobio aan de Fondamente del Soccorso 2596 in Dorsoduro, Venetië. Bij de tentoonstelling verschijnt een cata logus. Nu Arnhem is gevuld met de kunstwer ken van Sonsbeek 9, wordt duidelijk wat Jan Hoet met Locus/Focus bedoelt. Aandacht voor kunst en aandacht voor de plek, voor het lokale, in allerlei opzichten. Zo is het karakter van het werk in het Sons- beekpark heel anders dan de deelexpositie in winkelcentrum Kronenburg in Arnhem- Zuid. In het park heeft Hoet kunstenaars bijeengebracht die op een bijna negentien- de-eeuwse, romantische manier iets met het landschap doen. Zoals de Natuurbioscoop van de München- se kunstenaar Hermann Maier Neustadt, een futuristisch bouwsel waarin de kijkers vanaf een bioscoopstoel naar een zeer kleine uitsnede van het parklandschap kunnen kijken. Een even letterlijke als verstilde in terpretatie van het begrip aandacht voor de Ti ner^afk staan overwegend beelden in de klassieke betekenis van het woord: kijkob- jecten die op een bijna introverte manier tot hun recht komen tegen de coulisse van bo men en struikgewas. In Kronenburg moet de kunst opboksen tegen de oog- en oorverdo vende ruis van reclame, achtergrondmuziek en etalages. Desondanks zal niemand het diorama van de Argentijn Sergio Vega over het hoofd zien. Daar zorgt die imposante plastic kro kodil wel voor. Vegas kijkkast staat letter lijk midden in het winkelcentrum. Andere kunstenaars hebben de drukte van het win kelbedrijf juist de rug toegekeerd. In het bijna Arabisch aandoende huisje van Dismas en Gestas van Emilio Lopez-Manchero. foto Hans Broekhuizen/GPD Alicia Framis kunnen eenzame vrouwen zich laten troosten door een nette psycho loog. En in een hoekje van de Kronenburgse bibliotheek kunnen vermoeide shoppers rust vinden in de audiovisuele installatie van Eva Marisaldi. Sacrale werken In de Eusebiuskerk heeft Hoet vooral de meer sacrale werken ondergebracht. In een zijkapel legt Bruna Esposito een swastika op de vloer, gemaakt van miljoenen zaden en peulvruchten, één voor één met een kwastje op hun plaats geschoven. In een crypte onder de kerk staat een model van de Eusebiuskerk en een deel van de om ringende stad. De Cubaan Carlos Garaicoa liet het model in kaarsvet gieten en voorzien van lonten die worden aangestoken. De brandende kerk herinnert aan de oorlog, maar ook aan de christelijke gewoonte om kaarsen voor de heiligen te branden. Aandacht voor de plek, maar ook aandacht voor het lokale, voor de lokale geschiedenis en de individue le eigenaardigheden. Sonsbeek 9 Locus/Focus is verspreid over drie locaties in de stad, onder meer uitge strooid in een park en in een druk winkel centrum. Locus/Focus is niet echt een puz- zeltocht, maar het is wel raadzaam om gewapend met een plattegrond en een cata logus op pad te gaan. Sonsbeek 9 is in één enkele dag te bezoeken. Maar wie alle 7 5 kunstwerken wil gaan zien, dient wel over enige reislust beschikken. Met behulp van buslijn 2 0 zijn de drie expo- sitieplekken comfortabel te bereiken. Met name in het park moet er echter nog een flink stuk gewandeld worden. Wie dan in het sprookjesbos van Jan Hoet verdwaalt, verliest een boel tijd. Dat zorgt voor stress, en dat is hier dodelijk. Sonsbeek 9 moet je beslist niet haastig af- I raffelen. Wie dat kan, zou eigenlijk vaker te rugkomen. Martin Pieterse Openingstijden Sonsbeek 9 tot 23 september j Dinsdag t/m vrijdag 10-17 uur, zaterdag en zon- i dag 11-17 uur, maandag gesloten- Een entreebewijs van Sonsbeelc9 geeft recht op de gehele dag gratis gebruik van buslijn 20, die de verschillende locaties met elkaar verbindt. Kaartverkoop: Park Sonsbeek, Bezoekerscen trum de Watermolen, Zypendaalseweg 24a; Am- hem-centrum: Eusebiuskerk, Kerkplein 1; Muse- um voor Moderne Kunst, Utrechtseweg 87 i Arnhem-Zuid: Winkelcentrum Kronenburg, stand bij de Hema. Informatie: Stichting Sonsbeek 2001, Klingel- J beekseweg 19, 6812 DE Arnhem; telefoon: 026 3540354; fax: 026 3707406; Website: www.sons- beek2001.nl.; E-mail: info@sonsbeek2001 ,nl. -r Marijke van Warmerdam: Retour du Chapeau.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 32