Goud voor Simeon ten Holt We zouden van abstract vioolspel kunnen spreken Iedereen houdt van Mstislav Rostropovitsj Feestje rond Canto Ostinato 29 Martelaar en miljonair Jascha Heifetz donderdag 7 juni 2001 De Russen zorgden er voor dat hij een martelaar werd. De Amerikanen maakten van hem een miljonair. Aan één van de meest besproken musici van deze tijd wijdt het Koninklijk Concertgebouworkest van 8 tot en met 28 juni een festival: Msti slav Rostropovitsj. Wat zal er weer gekust en geknuffeld wor den. Niemand anders combineert zo veel emoties met zulke hoge ho noraria. Geen tweede musicus ook kan zoveel heimwee in zijn pianissimo leggen. En geen an der is in het bezit van zowel de Stalin-prijs als de Eremedaille in de Huisorde van Oranje. We spreken uiteraard over Msti slav Rostropovitsj, cellist, diri gent, pianist en royalist. Hij zal in de komende weken talloze malen de trap naar en van het podium in het Amsterdamse Concertgebouw af- en opren nen. Dat doet hij sneller dan wie ook. En er zal op dat podium en in de artiestenverblijven onge twijfeld weer stevig gekust en geknuffeld worden, want ook daarin is Rostropovitsj kampi oen.Het Koninklijk Concertge bouworkest organiseerde een Rostropovitsj-festival, dat vrij dagavond begint met een optre den op het Amsterdamse Muse umplein, te dirigeren door het 74-jarige fenomeen zelf. Hij zal tot eind deze maand niet alleen op zijn bekende manier, met maaiende armen, het orkest een 'molto espressivo' afsmeken, hij treedt ook op als cellosolist, speelt kamermuziek en leidt een masterclass. Vorsten Ons land heeft veel op met Msti slav Rostropovitsj. Hij speelde hier met de belangrijkste orkes ten en trad herhaaldelijk in het Holland Festival op. Wil prins Bemhard namens het Wereld Natuur Fonds iets liefdadigs or ganiseren voor een bedreigde diersoort, Slava, zoals Rostrop ovitsj voor zijn vrienden heet, is meteen zijn man. Arriveert hij op Schiphol, dan staat vaak een auto met een AA- kentekenplaat voor hem klaar. Ook bij andere vorstenhuizen kan hij een potje breken. Prins Rainier van Monaco zorgde er voor dat hij een paspoort van dit vorstendom kreeg. Valt er iets te vieren in Buckingham Palace, dan zit Slava daar tot diep in de nacht wodka te drinken. Hij mag de grootste cellist van de tweede helft van de 20ste eeuw worden genoemd. Bachs Suites voor cello solo vormen zijn Bij bel. Met Svjatoslav Richter maakte hij onvergetelijke opna men van Beethovens Sonates voor cello en piano. Niemand legt zoveel passie in het Cello concert van Dvorak, dat hij op 21 j uni in Amsterdam speelt met Seiji Ozawa als dirigent. En zijn rol als vertolker van Prokofjev en Sjostakovitsj, met wie hij nauw heeft samengewerkt en die voor hem belangrijke wer ken schreven, valt niet te over schatten. Maar het meest bijzonder is wellicht zijn niet aflatende gretigheid en nieuws gierigheid als het om nieuwe muziek gaat. Het jongetje dat in Baku (Azer beidzjan) in een kommoenalka opgroeide, een appartementen complex waarin 36 mensen met omponist Simeon ten Holt wordt niet graag toegejuicht, dat vindt hij gênant. Vrijdag 15 juni zal hij het toch één keer moeten ondergaan. Dan wordt hem in Muziekcentrum Vredenburg j in Utrecht een gouden cd uitgereikt. 'Canto Ostinato', ineen uitvoering van Polo de Haas en Kees Wieringa, ging 15.000 keer over de toonbank. Tijd voor een feestje. /Tuziekcentrum Vredenburg iVlis een beetje zijn zaal. Veel muziek van hem werd daar door de jaren heen, in verschillende samenstellingen gespeeld. In '91 waren er maar liefst vij f don derdagavondconcerten gewijd aanzijn werk, zijn werk van na 1975 weltevei'staan. Canto Os tinato, Lemniscaat, Méandre, Horizon en Incantatie, het zijn werken die bij een groot publiek de verbeelding op gang bren- i ?en' 'Ik luister elke dag naar uw mu ziek', krijgt Simeon ten Holt (78 wel eens te horen. Er werden I scripties over zijn werk ge maakt en beeldhouwers lieten zich door zijn werk inspireren; hij wordt wel omschreven als 'de filosoof' onder de componisten. Helemaal begrijpen doet hij het niet. Aanvankelijk beschrijft hij zijn muziek met vage woorden als 'archetypisch' en 'tonaal', la ter in het gesprek noemt hij ter men als 'ritueel' en 'emotionele meerwaarde'. „Voor 1975 com poneerde ik muziek die aan de schrijftafel ontstond. Bedacht ik muziek, moet ik eigenlijk zeg gen. Innerlijk was ik er hele maal niet mee verbonden. Ik schreef abstracte muziek zon der emotie, ik groeide als musi cus van mezelf, van mijn eigen creativiteit weg. Ik zat op een doodlopende weg. Door uitein delijk de emotie weer toe te la ten en weer voor harmonie en tonaliteit te kiezen kwam de muziek die ik nu maak en kon ik verder." Zijn muzikale ontwikkeling ('ik heb alles onderzocht, van heel oud tot nu toe') liep redelijk syn chroon met zijn persoonlijke. ,,Ik leefde als een struikrover, elke zeven jaar was mijn leven anders. Ik heb een avontuurlijk leven gehad. Ik heb overal en nergens gewoond en gewerkt, ben altijd een buitenstaanderen een Einzelganger geweest. Was er geld, dan was het er, was het er niet, dan niet. Pas op m'n vijf enveertigste heb ik een 'nette' baan als muzieklei'aar aan het Arnhemse conservatorium ge accepteerd." Hij woont al weer jaren in Ber gen NH, zijn geboox-teplaats, in een mooi, piepklein, comforta bel verbouwd éénkamerboerde- rijtje waar hij leeft, werkt en slaapt. Hij komt rond van een aow-uitkermg, aangevuld met de auteursrechten van zijn veel verkochte cd's. Hij is aardiger en socialer ge worden vindt-ie zelf; hij kookt voor mensen, schenkt een box- rel, wijdt zich nu ook aan bijza ken waar hij zich vroeger alleen met de hoofdzaken wilde bezig houden. „Ik was verslaafd aan mijn werk, dat drukte op me. Dat is over. Wat wel blijft is het gevoel dat ik, net als een boer, een be staan heb en geen professie. M'n bestaan is m'n leven. Soms sta ik midden in de nacht op om een idee uit te werken, zoals een boer opstaat als een koe ziek is. Simeon ten Holt studeerde pia no en muziektheoi'ie bij Jacob van Domselaer in Bergen, daar na compositie bij Honegger en Milhaud. Tijdens zijn 'struikro- ver'-periode experimenteerde hij met tonaliteit, met de diago naalgedachte, met serialisme en suiTealisme, bestudeerde hij de fysica van de muziek en ver diepte hij zich in elektronische muziek. Een van de eerste werken na de omslag halvex*wege de jaren ze ventig was Canto Ostinato, een werk voor één of meerdere toet sinstrumenten, waarin klank kleur en ruimte een grote rol spelen. Canto Ostinato is al ja ren 'in' bij jong en oud, bij de ac tieve en de passieve muziekbe oefenaar. Canto Ostinato is, zoals alle daar van afgeleide werken van Ten Holt, een werk met een ge bruiksaanwijzing. Die geeft Ten Holt er in de partituur dan ook uitvoerig bij. 'Canto Ostinato is ontsprongen aan een traditio nele bron, is tonaal en maakt ge- bxuik van functionele harmo nieën die zijn gevoegd naar de regels van de harmonieleer, de wetten van ooi-zaak en gevolg, spanning en ontspanning', schrijft hij. Hij gebruikt termen als sectie, akkoordengroepen en ket- tingstnictuur. En: 'Tijd wordt de ruimte waarin het repeteren de muzikale object gaat zweven; de componist verwijst met wat hij heeft opgeschreven naar een grens waarachter niemand, hij zelf dus ook niet, weet wat er is of kan worden'. Met andere woorden: 'Men wentelt en keert het in de tijdruimte zwevende muzikale ding en zoekt de vel schillende posities ten opzichte van het licht'. Uitvoerenden worden geacht de eigen partij en het samengaan daarvan met die van andere spelers terdege voor te be reiden; 'de groei en het uitkris talliseren van de interpretatie vormen een proces', meent Si meon ten Holt. Het proces van Canto Ostinato, de gang van de wanorde naar orde, kan alleen maar tot stand komen als nauw er wordt sa mengewerkt. Canto Ostinato heeft dan ook een sociaal as pect; dat draait om het vinden van elkaar via overleggen, luis teren, uitproberen en keuzes maken, met als uiteindelijk doel het laten vrij komen van de emo tie, van de 'meei-waarde'. „Sommige mensen omschiïjven mijn werk als 'mininale muziek' of zelfs New Age-muziek. Met die eerste term heb ik niet zo'n moeite, hoewel ik vind dat er in mijn muziek meer gebeuxt dan in de minimale muziek. Met New-Age muziek voel ik me niet verwant, die term wordt er vaak op geplakt door mensen die niet echt de moeite nemen te luiste ren. Wat ze me aansmeren moe ten ze zelf weten. Ik maak wat ik van binnenuit moet maken". Marjolijn Sengers Polo de Haas Kees Wieringa pia no. Concert en uitreiking cd Canto Ostinato Simeon ten Holt Muziek centrum Vredenburg Utrecht 15 ju ni, 20.15 uur. één toilet en één badkamer ge noegen moesten nemen, bezit volgens een telling uit 1997 ne gen huizen, verspreid over Eu ropa en Amerika. Na die tijd heeft hij nog een paleis in Sint- Petersburg gekocht, dat hij en zijn vrouw nu als hun hoofdver blijf beschouwen. Hoe zou zijn carrière er hebben uitgezien wanneer hij niet die open brief (31 oktober 1970) aan Pravda had geschreven waarin hij het opnam voor de in onge nade gevallen schrijver Solsje- nitsin. die bij het echtpaar onderdak had gevonden? Het Sovj et-staatsimpresariaat strafte de muzikale lastpost me teen door diens eerstvolgende stoox-d door berichten over exorbitante financiële eisen van de maestro, die bijvoox-beeld in 1985 naast zijn salaris voor een tournee van vijf weken een ex tra honorering van een half mil joen dollar bedong. Wanneer emoties in Slava op wellen - en dat gebeurt vaak - is hij niet meer te houden. Dan roept hij meteen een fonds voor zielige kinderen in het leven of reist hij spoox-slags naar een plaats die met dierbare herinne ringen vex-bonden is. Na het val len van de Muur liephij met zijn cello naar Checkpoint Chax-lie om daar in de open lucht Bach te spelen, nadat hij ergens had aangebeld om een stoeltje te le- Amerika-tournee te annuleren. Later kregen Slava en zijn vrouw toestemming twee jaar in het Westen te werken. Daar maakten zij van hun hart geen moordkuil en bekritiseerden overal waar dat mogelijk was de situatie hun geboorteland. In 1978 besloot het Sovjet-parle ment het echtpaar de Russische nationaliteit te ontnemen 'we gens daden die schadelijk wax-en voor het prestige van de USSR'. In de Verenigde Staten ten tijde van de Koude Ooi-log wist men een Russische top-dissident wel naar waarde te schatten. Slava werd benoemd tot chefdirigent van National Symphony Or chestra Washington, en kwam ook voor andere prominente or kesten (Boston, Berlijn etc.) te staan. De notabelen in Washington droegen de kleuxrijke, verban nen kunstenaar en zijn mooie, tx-otse vrouw op handen. De eu forie werd slechts af en toe ver- nen.Entoen in 1991 een coup te gen Gorbatsjov plaatsgreep reisde hij naar Mbskou om in het omsingelde Witte Huis de pro gressieve Sovjet-leider moreel te steunen. Bijna elke ki-ant in het Westen publiceerde de foto van de beroemde musicus met een machinegeweer onder handbex-eik. Sinds 1990 is hij weer Russisch staatsburgex-.Maar in Rusland wil hij niet meer op het podium verschijnen. Hij is beledigd. Een recensent van een weekblad schi-eef twee jaar geleden naar aanleiding van een optreden van Slava als cellist, dat deze er beter mee kon ophouden. „Ik wil niet dat mijn concerten een straf voor me worden", reageer de de beroemde musicus. Aad van derVen Mstislav Rostropovitsj-festival, Concertgebouw Amsterdam, vrij dag 8 juni tot en met donderdag 28 juni. foto G PD Componist Simeon ten Holt: „Ik leefde als een struikrover." Poland de Bruin/GPD Mstislav Rostropovitsj;cellist, dirigenten royalist. Jascha Heifetz: ...van een andere orde... Over stijl en streektechniek valt einde loos te discussiëren. Maar vraag wie de meest perfecte violist van de 20ste eeuw was en tien tegen één valt de naam Jascha Hei fetz. Volgens zijn biografie werd hij hon derd jaar geleden geboren. Maar zelfs dat weten we niet zeker. Zijn talrijke opnamen worden overal ter wereld bestudeerd, zoals acties van sporthelden onder de loep worden geno men. Herman Krebbers zag eens in slow motion een video-registratie van Jascha Heifetz in 'Scherzo-Tarantella' van Wie niawski: „De vingers stroomden maar door, je zag nauwelijks iets bewegen. Terwijl de meeste violisten in dat stuk doen denken aan een insect op zijn rug, dat wanhopig met zijn pootjes te keer gaat." Menig deelnemer aan de Koningin Elisa- bethwedstrijd, die momenteel in Brussel wordt gehouden, zou een been willen mis sen in ruil voor Heifetz' techniek. Voox-al zijn niet te imiteren, slanke, lokkende toon, die ook in de meest gecompliceerde passa ges zijn zangex-igheid bewaart, bx-engt velen mextase. Heifetz is voor violisten en vioolliefhebbers een icoon geworden. Er hangt een waas van geheimzinnigheid over de in 1987 ovei'leden virtuoos met het stoïcijnse gezicht. Dat be gint al met zijn geboortedatum. Officieel werd hij dit jaar, op 2 februari, een eeuw ge leden geboren. Maar sommige bronnen ver melden als geboortejaar 1899 of 1900. Aan zijn 100ste (of 101ste, of 102de) geboorte jaar hebben we een interessante cd-uitgave danken, een 'Memorial Edition' op het la bel Naxos, bestaande uit zeven cd's met op namen die voornamelijk van de jai-en dertig en veertig dateren. Met hun programmering, die loopt van Mo zart tot en met William Walton, onderstre pen ze Heifetz' veelzijdigheid. En ze maken het mogelijk de intei-pretaties van de jonge Heifetz te vergelijken met zijn latei-e op het label RCA. Alles is weliswaar al eei-der ver schenen in de monumentale 'Heifetz Collec tion' van RCA - zelfs de akoestische opna men uit de jaren twintig zitten daarin - maar niet iedereen is bereid met één klap 65 cd's aan te schaffen. Met de in Litouwen geboren Jascha was al meteen iets bijzonders aan de hand, zei zijn moeder later. Wanneer zijn vader een melo dietje op zijn viool speelde begon zijn ge zicht te glimmen, maar viel er een dissonant tussendoor dan leek hij plotseling pijn te lij den. Acht is hij wanneer hij optreedt in het concert van Mendelssohn. De beroemde pe dagoog Leopold Auer hoort hem en haalt hem naar Sint Petersbux-g. In 1914 speelt Jascha Heifetz met het Phil- harmonisch Orkest van Berlijn en twee jaar later reist hij door de Verenigde Staten. Hij vestigt zich in Los Angeles, waar hij later les geeft aan jonge violisten De Nederlanders Christiaan Bor en Rudolf Koelman behooi'den tot zijn leerlingen. Ze praten nog vaak over hem. In het jaar voor dat Heifetz stierf was Koelman in Beverly Hills. Hij wilde de oude meester een fles Hollandse jenever geven. Maar Heifetz was al te ziek om hem te ontvangen. De huis houdster nam de fles in ontvangst en kwam even later terug om te zeggen dat de zieke violist zich de bezoeker uit Nederland nog goed kon heiinneren en dat hij hem succes in zijn carrière wenste. Een gemakkelijke man was hij niet. Christi aan Bor herinnert zich, behalve tal van mu zikale instructies, nog dat bij zijn eerste bezoek aan Heifetz deze de labels van de vliegmaatschappij van de vioolkist van zijn jonge Nederlandse gast haalde. Heifetz zei: „Alleen amateurs laten die er aan han gen." Sommige leerlingen van Heifetz hebben het lange tijd, ook nadat ze hem vaarwel had den gezegd, knap moeilijk gehad. Zo sterk hadden ze zich in de unieke speelstijl van hun vereerde docent ingeleefd, dat ze er met van los konden komen. Christiaan Bor wor stelde jarenlang met dat probleem. Het unieke van Heifetz schuilt in de buitenge wone economie van de middelen. We zouden van 'abstract' vioolspel kunnen spreken, dat niet alleen qua techniek een moeiteloze indruk maakt, maar ook in de uitdrukking het menselijk gezwoeg achter zich heeft ge laten. Sommigen, ook onder degenen die zijn capaciteiten bewonderen, vinden hem te koel. Daartegenover staan meningen als die van Herman Krebbers: „Heifetz is onaantast baar; hij was oneindig veel meer dan een perfectionist. Hoe mooi violisten als Me- nuhin of Oistrach ook spelen, Heifetz is van een andere orde" (citaten ontleend aan 'Hei fetz - Leerling van God' van Wenneke Save- nije). De zeven cd's in de 'Heifetz Centenary Me morial Edition' van Naxos bieden een ïljke en representatieve keus uit de opnamen, die in de jaren dextig en veertig met divei'se or kesten ontstonden. Een groot aantal'be roemde interpretaties is er bij, waaronder die van twee concerten die speciaal voor de legendarische violist zijn geschreven: Wal ton en Gruenberg. Aan de Mozart van Hei fetz zal menigeen moeten wennen: zeer esthetisch, maar wel erg gepolitoerd. Men delssohn klinkt sneller dan bij welke andere violist, maar blijft een wonder van helder heid en lichtheid. Sommigen slaan Heifetz' uitvoeringen van de typische 'violistenmuziek' uit de Roman tiek (Wieniawski, Vieuxtemps, Sarasate, Saint-Saëns) het hoogst aan Wie luistert naar Saint-Saëns 'Introduction et Rondo capriccioso' begrijpt wat zij bedoelen. Dan de grote concerten van Beethoven, Brahms en Tsjaikovski: het zijn interpretaties met een heel eigen karakter, vaak vrijer in de be weging, soepeler, minder gewichtig dan die van de meeste andere violisten, maar zacht glanzend als fluweel. De uitvoeringen van dezelfde werken die hij in de jaren vijftig/begin zestig opnam voor RCA zijn soms nog iets subtieler en klank- technisch natuurlijk bevredigender. Maar RCA kon Heifetz niet dirigenten als Toscanini, Koussevitzky, Beecham, Barbi- rolli en Monteux bieden, die hem terzijde staan in de oudere opnamen (destijds in de meeste gevallen vastgelegd door His Master's Voice, nu door Naxos overge nomen). Een paar minpunten zijn er ook, qua stijl. Zo is zijn aanpak van Prokofjevs tweede concert er faliekant naast. Een dergelijke zoete zangexlgheid misstaat deze compo nist. We begrijpen nu ook waarom Heifetz niet van de concerten van Bartók, Berg en Stravinsky hield. De dissonanten waarvan hij in de wieg al last had heeft hij nooit leren verdragen. In zijn visie was de viool slechts gemaakt om perfecte schoonheid voort te brengen. Aad van derVen Heifetz Centenary Memorial Edition: Concerten van Mozart (nrs 4 5), Beethoven, Brahms, Tsjaikovski, Mendelssohn, Sibelius, Glazoenov, Elgar, Walton, Wieniawski (nr. 2), Vieuxtemps (nrs. 4 5), Prokofjev (nr. 2) en Gruenberg wer ken van Bruch ('Schotse Fantasie'), Saint-Saëns ('Introduction et Rondo capriccioso'), Sarasate ('Zigeunerweisen') en Waxman ('Carmen-fanta sie') - Naxos (7 cd's)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 29