Zoeken naar scheepsofficieren PZC Goedkoop rijden in reclamezuil Gratis bestaat niet Fiscus laat heel jaar vakantie ongemoeid 11 HAL heeft 336 lege plaatsen op de vloot van vijftien cruiseschepen Jeugdherberg weer populair Minder passagiers voor KLM Omzet industrie in april gestegen VS bestrijdt vliegtuigvertraging Lagere werkloosheid in eurozone profijt donderdag 7 juni 2001 door Alexander Bakker ROTTERDAM - Hij is niet te be nijden. De Europese perso- neelsdirecteur van de Holland America Line (HAL), Rob S. Leijen, moet de komende drie jaar 336 nieuwe officieren wer ven voor de straks vijftien sche pen tellende cruisevloot. Die werving van maritieme officie ren is 'een wereldwijd pro bleem', weet Leijen. Bovendien is de HAL niet de enige cruiserederij die nieuwe mensen nodig heeft. De wereld- cruisevloot wordt de komende jaren met vijftig nieuwe sche pen uitgebreid waarvoor naar schatting ruim tienduizend offi cieren nodig zijn. Daarbij komt ook nog eens dat de HAL juist een nieuwe CAO heeft afgesloten waarin is be paald dat voor officieren niet langer na vier maanden dienst een periode van twee maanden verlof volgt, maar dat de dienst wordt bekort tot drie maanden. Alleen daarom al heeft de rede rij de komende jaren zestien nieuwe kapiteins nodig. Voor Leijen is het probleem nóg groter, omdat de rederij haar schepen onder Nederlandse vlag wil laten varen met Neder landse officieren. Omdat dit laatste al enige jaren moeilijk valt vol te houden is een scheepsofficier met de Britse nationaliteit inmiddels ook toe gestaan. De HAL heeft al drie Engelse kapiteins, van wie er twee vrijstelling hebben om op onder Nederlandse vlag varen de schepen het gezag te voeren. Het cruiseschip Amsterdam, dat vorige week voor een een daags bezoek in Rotterdam was, vaart op dit moment met een vrouwelijke tweede stuurman uit Engeland, Georgina 'Geor ge' Carlo. Eigen bestand Rob Leijen, die vanuit zijn kan toor in Spijkenisse de perso neelszaken voor de nu 283 HAL- offcieren beheert, is er van over tuigd dat het hem zal lukken om de komende jaren de benodigde 336 nieuwe officieren te werven. „De zestien nieuwe kapiteins komen voor een groot deel uit ons eigen bestand," zegt hij. Het cruiseschip Amsterdam legde vorige week donderdag even aan in de haven van Rotterdam. „Wij zijn al druk bezig te bezien welke eerste stuurlieden voor promotie in aanmerking ko men. Albert Schoonderbeek is in ieder geval de eerste. Hij krijgt volgende maand het gezag over de Noordam als die de haven van Amsterdam aandoet." Leijen rekent er ook op dat, als het nieuws over de nieuwe ver lofregeling wijder verspreid raakt, ook veel oud-officieren van de HAL zich bij hun voor malige baas zullen melden. ,,Ik heb al wat telefoontjes ontvan gen", zegt Leijen. „Deze verlof regeling is een aanzienlijke ver betering." De HAL hoopt de regeling overigens gefaseerd te kunnen invoeren. Een complicerende factor is ook nog eens dat niet iedere officier geschikt is om op een cruise schip kapitein te worden. „Op een cruiseschip gaat het om meer dan nautische kwalitei ten," legt Leijen uit. „De gezag voerder is bij ons ook gastheer. Kapitein Edward van Zaane heeft bij de start van deze cruise van de Amsterdam alle veer tienhonderd passagiers een hand gegeven." Bijna elke dag heeft een kapitein op de cruise schip wel een sociale verplich ting. Dat varieert van een VIP- pai*ty tot het nog eens overdoen van een trouwerij voor een paar dat een huwelijksfeest viert. Dat het vandaag de dag moeilij k is jongeren te interesseren voor een carrière als zeeman wijt Leijen aan een complex van fac toren. Negatieve publiciteit is er daar één van. Leijen: „Vorig jaar was er op de Nederlandse televi sie een serie bedoeld om jonge ren voor de zeevaart te enthou siasmeren. Als dan zo'n aflevering wordt gevolgd door een bericht in het Journaal over het vergaan van een tanker, dan zeggen ouders tegen hun kinde ren 'blijf jij maar lekker thuis'." „Varen is juist hartstikke leuk", weet Leijen uit eigen ervaring. Hij heeft zestien jaar als werk tuigkundige bij de HAL geva ren. Op het gebied van werving richt hij zich met collega's van andere Nederlandse rederijen op leerlingen van het middel baar onderwijs. „De concurren tie is groot," legt hij uit. „Met name tegen de IT-branche kun nen we nauwelijks op. Bedrij ven uit die sector houden hun sollicitatiegesprekken in de showroom van een autodealer. Wie wordt aangenomen krijgt meteen een auto van de zaak mee." Dat zich kort na het aan meren van de Amsterdam bij de Rotterdamse cruiseterminal 46 maritieme studenten voor een scheepsbezoek hebben gemeld, stemt hem weer wat positiever. Hotelschool Voor zijn collega-personeelsdi- recteur in het HAL-hoofdkan- toor in Seattle heeft Leijen ook afspraken gemaakt met de ho gere hotelschool in Maastricht. foto Niels van der Hoeven/GPD Studenten die er de opleiding tot hotelmanager volgen kun nen bij de HAL een trainee-op leiding krijgen waarbij een vas te baan wordt gegarandeerd. Andere Nederlandse hotelop- Jeidingen hebben voor deze af spraak ook al grote belangstel ling getoond. Leijen werkt op dit moment aan een grootschalige open dag, die volgend jaar mei moet plaats vinden als het cruiseschip Am sterdam voor drie dagen in Rot terdam is. Leijen wil dan samen met opleidingsinstituten alle directeuren en decanen uit het voortgezet onderwijs aan boord uitnodigen. Ook andere Neder landse rederijen mogen aan de ze open dag deelnemen. GPD AMSTERDAM - De jeugdherberg is weer helemaal terug. Vo rig jaar telden de 34 jeugdherbergen 750.000 overnachtingen. 4 procent meer dan in 1999. Niet alleen jongeren brengen er de nacht door, steeds meer ouderen en gezinnen met kinderen ontdekken deze logies als alternatief voor het veel duurdere hotel. De moderne jeugdherberg heeft naast de bekende grote zalen ook steeds meer 4- en 2-persoonskamers. Beddengoed is te genwoordig bij de prijs, vanaf 32,25 per nacht, inbegrepen, meldt de Nederlandse Jeugdherberg Centrale (NJHC). Zes van de tien bezoekers van de herbergen komen uit het buiten land. ANP AMSTERDAM - Luchtvaartmaatschappij KLM heeft in mei minder passagiers vervoerd dan in dezelfde maand van 2000. Ook de totale beladingsgraad daalde met 1 procent, terwijl de capaciteit juist met 4 procent groeide. Het aantal vervoerde passagiers lag 3 procent lager, terwijl de capaciteit met 2 procent steeg. De bezettingsgraad daalde daardoor van 80 procent vorig jaar naar 76,1 dit jaar. In april was dat nog 80,3 procent. De mindere economische omstan digheden hadden het meeste effect op de Noord-Atlantische routes en de lijnen naar het Verre Oosten. ANP VOORBURG - De omzet van de Nederlandse industrie is in april met 6 procent gestegen vergeleken met april vorig jaar. De export groeide 7 procent, de binnenlandse omzet 4 pro cent. Deze groeicijfers zijn volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek voor het grootste deel toe te schrijven aan hogere afzetprijzen. De groei van de omzet geldt voor bijna alle branches. Toppers waren de aardolie- en chemische industrie. Maar ook de ver kopen van de metaal-, elektrotechnische en transportmidde lenindustrie deden het goed. In vooral de grafische industrie ging het in april minder dan in dezelfde maand van 2000. ANP WASHINGTON - De Amerikaanse federale luchtvaartauto riteit (FAA) heeft een tienjarenplan gelanceerd om de oplo pende vertragingen in het luchtverkeer te verminderen. De uitvoering van het plan gaat 29,9 miljard gulden kosten. Een op de vier vluchten in de VS liep vorig jaar vertraging op of werd geannuleerd. Piloten en luchtverkeersleiders moeten volgens de FAA vaker kunnen afwijken van standaardroutes. Satellieten moeten de radar vervangen om de vliegtuigen te volgen en er moet nieuwe apparatuur komen, die slecht weer eerder kunnen voorzien. Daarnaast mogen vliegtuigen binnenkort dichter langs el kaar heen vliegen. Vijftien grote vliegvelden in de VS krijgen er voor 2010 meer landingsbanen bijANP BRUSSEL - De werkloosheid in de twaalf landen van de eu rozone, de EU-lidstaten die de euro hanteren, is in april ver der gedaald. Was in maart nog 8,4 procent van de beroepsbe volking werkloos, in april was dat 8,3 procent. In april vorig jaar lag de werkloosheid nog op 9 procent. In de gehele Europese Unie is de situatie iets minder ernstig. De werkloosheid daalde van 7,7 naar 7,6 procent, In april 2000 was dat nog 8,4 procent, zo bleek uit gisteren verspreide cijfers van Eurostat (het EU-bureau voor de statistiek). Luxemburg had het laagste percentage van 2,4, Spanje stond met 13,1 procent bovenaan. ANP door Carel Grol DEN HAAG - De Ierse vlieg maatschappij Ryan Air kwam onlangs met het be richt gratis vliegreizen aan te bieden. De gemaakte kosten zouden worden terugver diend door drankverkoop en de opbrengsten van gokken. Nederland lijkt overspoeld te worden door bedrijven die producten kosteloos aanbie den. Wie nog geen mobiele telefoon heeft, kan er gratis een ophalen. De computerge bruiker installeert internet zonder bijkomende kosten, traditionele kranten worden verdrongen door Metro en Spits omdat deze de consu ment niets kosten. Wat is de gedachte hierachter? Is gra tis wel echt gratis? „Gratis bestaat niet", zegt Laurens Appel van internet onderneming Happypoint. „Alles wat de consument krijgt is een commercieel lokkertje." Happypoint stuurt haar klanten aanbie dingen van bedrijven per e- mail, ongeveer drie per week De klant opent de mail en klikt op 'ja' of 'nee' op de vraag of hij meer wil weten over de aanbieding. Daarna krijgt hij ongeacht het ant woord tien eurocent. Appel: „Happypoint stuurt gerichte reclame. Iedereen die zich aanmeldt moet een vragenlijst invullen, en krijgt de aanbiedingen die het bes te aansluiten bij zijn interes ses. De gegevens worden nooit doorgespeeld naar der den, de mailtjes met aanbie dingen worden altijd door Happypoint verstuurd. Wij leven onder meer van het ver sturen van commerciële e- mails." Dat Happypoint gra tis is, bestrijdt Appel: „We willen iemands tijd en dat belonen we." 'Gratis met een maar', zo noemt Niek-Jan van Damme de Ben telefoonaanbiedin gen. „Het is een misvatting dat onze telefoons kosteloos zijn. We geven subsidie op het apparaat. Maar klanten moeten een contract afslui ten, waardoor ze 12 of 24 maanden aan ons gebonden zijn." „Telefoongesprekken leveren geld op, en het ver strekken van goedkope tele foons is een middel om tele foontikken te genereren. Want daar leven we van "Hij zegt niet hoe lang het duurt voor de maatschappij uit de kosten is wanneer ze een mo biele telefoon gratis met abonnement aanbiedt. Hoewel Ben volgens Appel boven verwachting pres teert, wordt het gratis ver strekken van telefoons mis schien gestaakt. „We blijven een commerciële instelling, ons doel is winst maken. Bij sommige klanten lukt dat, bij sommige niet. Het niet langer verspreiden van goedkope telefoons zal ook te maken hebben met Europese richt lijnen." Freeler is een gratis internet- provider, die binnen twee jaar tijd meer dan een half miljoen gebruikers heeft ge kregen. Woordvoerder Ro nald Schepers: „Wanneer ie mand zich aanmeldt, krijgt hij een gratis e-mail adres en de bijbehorende software. We registreren de gebruiker, maar spelen de adresgege vens niet door naar andere bedrijven. Het surfgedrag van alle Freelergebruikers wordt bijgehouden." „Freeler is nog altijd niet rendabel", zegt Schepers. „De opbrengsten van e-com- merce vallen tegen. We had den gedacht dat via internet meer verkocht zou worden. De opbrengsten nu bieden geen garantie voor de toe komst. Kennelijk zijn de mensen nog niet klaar voor het kopen van boeken, cd's of kleding via het net. Daarom zoeken we alternatieven." Landweggetje Abonnementen zijn een al ternatief, maar dan moet de consument betalen. Sche pers: „Het bestaande pro duct blijft gratis. Dat is in ternet via de telefoonlijn. In de toekomst bieden we mis schien wel internet via ADSL-verbinding, een ho- gesnelheidsverbinding. Daarvoor moet de consu ment een bijdrage leveren. Freeler is nu een boerenland weggetje, het wordt een zes- baansnelweg. Daar moet toch voor worden betaald." De krant Spits leeft ook van advertenties. Volgens mede werker Daniëlle Sluiter is het blad voor adverteerders bij uitstek een goede manier om reclame te maken. „We spreken van een 'uniek leesmoment', omdat de krant tijdens het reizen wordt gele zen Spits wordt gelezen door jongeren en forensen. Dage lijks lezen bijna 800.000 mensen het blad, dat daar mee de derde krant van Ne derland is." GPD De auto als reclamemedium is sterk in opmars. foto Marc van der Kort/GPD Reclame op bedrijfsauto's ivas er al lang, geld verdienen met reclamestic kers op je eigen auto sinds een paar jaar en nu kun je zelfs (bijna) gratis rij den in een auto met reclame. De auto als reclamemedium is in opmars. door Antoon Posting UTRECHT - De droom van autorijdend Ne derland wordt werkelijkheid. Een auto he lemaal voor niks waarvoor je alleen de benzine hoeft te betalen. Mits je er geen bezwaar tegen hebt in een rijdende recla mezuil rond te toeren en je verplaatsingsge drag voldoende interessant is voor de recla me van een bedrijf. Om voor een gratis auto in aanmerking te komen, moet je wel eerst bij Maupy.com een lijst met zestig vragen invullen. Dat was kennelijk geen belemmering voor de inmid dels zevenduizend kandidaten om zich op de gelijknamige internetsite van het in fe bruari van dit jaar gestarte Apeldoornse be drijf in te schrijven. Maupy.com is het resultaat van een brain stormsessie tijdens een lunch van een drie tal jonge ondernemers, Suzanne de Meyer (organisatiebureau), Maurice van Bussel (reclamebureau) en Arno Sledsen (internet bedrijf). Het principe van Maupy.com is simpel: de adverteerder maakt gebruik van een auto die met behulp van verwijderbare folie verandert in een rijdend reclamebord. Aan de hand van de gegevens van alle kan didaten in de database van Maupy.com kan een bedrijf heel gericht adverteren. Hij kan kiezen waar en hoe lang hij reclame wil ma ken. En hij kan de bestuurder en auto uit zoeken die het beste past bij het bedrijfs- imago. „Het ene bedrijf wil dat zijn reclame iedere dag over de snelweg rijdt, de ander vindt het belangrijker vooral in een bepaal de regio te worden gezien", vertelt Suzanne de Meyer. Op haar visitekaartje prijkt de veelzeggende titel 'chief of many things' (baas van heel veel zaken). Ijs De eerste twee contracten zijn afgesloten met Europeesche Verzekeringen en ijsma- ker Ben Jerry's. De eerste huurt voor twee jaar een zestal Smarts, de tweede voor de vier zomermaanden een Volkswagen Lupo. Binnenkort worden de eerste gratis auto's voor de deur van de gelukkigen afgeleverd. Maupy.com heeft met opzet gekozen voor het internetachtervoegsel .com in plaats van .nl, want de ambities zijn niet beperkt tot Nederland. Het Apeldoomse bedrijf wil zo snel mogelijk de Europese markt op. En ook wie bereid is een tijdje met een recla mesticker op z'n eigen auto rond te rijden, kan binnenkort bij Maupy.com terecht. Dit laatste naar het voorbeeld van sommige taxibedrijven die al enige tijd met reclame op de zijkant van hun auto's rondrijden. Maupy.com is niet de eerste die met reclame op personenauto's is begonnen. De afgelo pen jaren zijn er verschillende initiatieven geweest waarvan de meeste na korte tijd doodbloedden. Maar tot enkele jaren geleden bleef de recla me op auto's beperkt tot het beschilderen van trucks en bestelwagens met bedrijfslo go's en de kleuren van de huisstijl. Totdat een aantal bedrijven op het idee kwam dat de zijkant van hun auto's een prachtige ruimte was voor reclame. Indrukwekkend was een lingeriemerk dat een model over de hele zijkant van een vrachtwagen drapeer de. Inmiddels gebruikt ook Albert Heijn z'n vrachtwagens voor reclamecampagnes en zijn de trucks van McDonald's ware blik vangers. Dit brengt andere ondernemers weer op het idee van bijvoorbeeld het vorig jaar begon nen Rolling Billboard Systems BV uit Hel mond en het dit jaar gestarte Vrachtwagen- reclame.nl uit Limmen. Twee initiatieven van ondernemers die zelf niet uit de recla mewereld komen. De uit de weg-en water bouw afkomstige -initiatiefnemer Martijn Zewald van Vrachtwagenreclame.nl be middelt sinds 1 januari voor adverteren op de achterkant van vrachtwagens. De voor malige verkoopleider bij een importeur van bedrijfswagens Peter Hendrix doet dat voor de zijkanten. Of deze initiatieven nu ook een doorbraak vormen voor de auto als reclamemedium zal de tijd moeten leren. Senior-media consul tant Diederik Breijer van OMD Nederland, verantwoordelijk voor campagnes voor Nuon, Schiphol en Yorin ziet dat nog niet zo snel gebeuren. Ook hij ziet de laatste tijd al lerlei bedrijven opkomen die zich bezig houden met reclame op auto's. Maar voorlo pig blijft het volgens Breijer beperkt tot een marginaal verschijnsel. Lang niet elk bedrijf of product leent zich volgens Breijer voor deze vorm van adverte ren. „Het moet passen bi] je merk", vindt hij. GPD door Jos van Rijsinqen DEN HAAG - De werknemer bepaalt wanneer hij zijn vakan tie opneemt. Dat is geen strijd punt van een lastige vakbond maar de uitleg van de wettelijke regels door de werkgeversorga nisatie VNO-NCW zelf Als de werkgever zeggenschap wil houden over het tijdstip van de vakantie, dan moet hij dat nadrukkelijk in de CAO of bij het aangaan van de arbeids overeenkomst regelen. Dat is onder meer van belang bij col lectieve vakanties. Als de va kantieplanning niet vooraf is geregeld, kan alleen van de wensen van de werknemer wor den afgeweken wanneer er 'ge wichtige redenen' zijn die zich daartegen verzetten. Dat kan het geval zijn bij ernstige ver storing van de bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld wanneer een klein bedrijf zou moeten sluiten om dat de cruciale werknemer die vrij wil hebben niet vervangen kan worden. Het vakantiegeld en de vakan tiedagen waarvoor werknemers begin vorige eeuw langdurig hebben gestreden, worden als een kostbaar goed beschouwd. Sinds 1 februari van dit j aar is in het Burgerlijk Wetboek de ver jaringstermijn voor het opne men van vakantiedagen ver lengd van twee naar vijf jaar. Dat wil zeggen dat pas vijf jaar na afloop van het kalenderjaar waarin de dagen zijn verdiend, het recht om deze dagen op te nemen, is verjaard. De dagen die dit jaar op de vakantiekaart worden bijgeschreven, mogen dus op zijn vroegst op 1 januari 2007 worden weggestreept. Sparen Voordeel is ook dat de werkne mer op die manier meer dagen kan sparen om er zo een langere tijd tussenuit te gaan. Volgens de nieuwe belastingregels mag er voor vijftig weken - bijna een heel jaar - vakantiedagen wor den gespaard. Bij een volledige werkweek zijn dat er dus 250. Als er meer dagen op de vakan tiekaart staan, moet de werkge ver belasting inhouden over het tegoed aan vakantiedagen. De dagen die per 31 december vorig jaar waren opgebouwd, laat de fiscus ongemoeid. Die tijd kan bovenop die 250 dagen komen. Dat zijn de met-gebruikte da gen van 1999 en 2000. Sinds februari van dit jaar is het voor werkgevers gemakkelijker geworden om vakantiedagen af te kopen, zeg maar in geld uit te betalen. Alle bovenwettelijke vakantiedagen mogen worden afgekocht. 'Bovenwettelijk dagen' zijn de dagen uit het lo pende jaar die boven het mini mum aantal van 20 (bij volledi ge werkweek) uitkomen en alle dagen uit voorgaande jaren die niet zijn opgenomen. Een niet opgenomen vakantiedag die dit jaar onder het wettelijk regime valt, is volgend jaar bovenwet telijk geworden en mag dan als nog worden uitbetaald. Afkopen kan alleen met instem ming van beide partijen. Een en ander moet schriftelijk worden vastgelegd. Als de bovenwette lijke vakantiedagen in de CAO zijn vastgelegd, mogen die ko mende drie jaar niet zomaar worden afgekocht. Dat mag al leen indien de CAO dat toestaat. Die overgangsregeling is ge maakt om vakbonden en werk gevers de tijd te geven in de CAO nieuwe afspraken te maken over de afkoop van deze dagen. Ziekte Wanneer een werknemer tijdens zijn vakantie ziek wordt en dat tijdig meldt, worden de ziekte dagen in beginsel niet als va kantiedagen afgeboekt. In de CAO of bij indiensttreding kan schriftelijk worden vastgelegd dat de eerste ziektedagen wel van het vakantietegoed worden afgetrokken. Maar dat mag nooit gebeuren met de vakan tiedagen waar de werknemer wettelijk minimaal recht op heeft. Die houdt hij gewoon. Het opbouwen van vakantieda gen bij ziekte is weer een ander verhaal. Een vrouw die met zwangerschaps- en bevallings verlof gaat, bouwt over die tijd gewoon vakantiedagen op. Bij ziekte is dat maar gedurende zes maanden het geval. Duurt de ziekte langer dan zes maanden, dan stopt de opbouw van va kantiedagen. Officieel is het zo dat zes maanden wordt terugge keken. Als iemand na langduri ge ziekte weer gaat werken, heeft hij recht op vakantieop- bouw gedurende de laatste zes maanden. Een werknemer die op basis van arbeidstherapie weer aan de slag gaat - tegen woordig een veel voorkomend verschijnsel - geldt officieel als ziek. Dus iemand die een half jaar ziek thuis zat en daarna drie maanden arbeidstherapeu- tisch heeft gewerkt, krijgt over de eerste drie ziektemaanden geen vakantiedagen. Behalve natuurlijk wanneer de werkge ver zich soepel opstelt. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 11