APK voor opgevoerde scooter Drie Kimpe's voor Museum PZC Beelden plaatsen mens terug bij de oorsprong lezers schrijven Zwarte stroom Boete voor zwijgen over gevaarlijke stof niet omlaag Ringsteken in IJzendijke GELICHT kunst cultuur Werken Kimpe populairder dan ooit zsb 12 zaterdag 2 juni 2001 Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. De Zeeuwse gas-, water- en lichtleverancier (Delta) maakt zich, nu dat strategisch goecl uitkomt, graag groen op. Delta heeft echter ook een zwarte kant. Delta bouwde immers niet alleen in Zeeland windmolens, ook ver van huis, op de Neder- MIDDELBURG - De boetes voor kapiteins die niet melden dat ze gevaarlijke stoffen aan boord hebben, mogen niet om laag. Dat vindt het CDA in de Zeeuwse Staten. Zij vreest dat het aantal overtredingen en daarmee de onveiligheid op de Westerschelde zal toenemen. Schepen die de Westerschelde bevaren, zijn verplicht te mel den of zij gevaarlijke stoffen vervoeren en welke dat zijn. Zij moeten die gegevens doorspelen aan de verkeersbegeleidings- dienst. Die weet dan in geval van een ongeluk precies welke gevaren de bevolking loopt en welke maatregelen nodig zijn. Een kapitein die zijn gevaarlij ke lading niet meldt, begaat vol gens de huidige regels een eco nomisch delict. Dat komt hem op een boete van enkele duizen den guldens te staan. Omdat de regels gaan veranderen, dalen de boetes tot enkele honderden guldens. Statenlid H. van Waveren van het CDA vindt dat te weinig. „Enkele honderden guldens voelen ze niet. Gevolg is dat ka piteins zich weinig meer van de regels aantrekken. Boetes zou den juist pijn moeten doen. Van Waveren vroeg commissaris van de koningin W. van Gelder gisteren in de Statencommissie algemeen bestuur hier bij het Rijk aandacht voor te vragen. Van Gelder deelt de vrees van de CDA'er en zegde toe het pro bleem aan te kaarten. landse Antillen. Daar waaide het lekker. Daar was dus winst te maken. Begin april 2001 werd dat windmolenpark op de An tillen officieel geopend. Die windhandel heeft al eens tot in gezonden brieven geleid. Daar in werd Delta's Antilliaanse stroom 'zwarte' stroom ge noemd. Want waarom moest Delta de Antillen zo nodig als win(d)gewest exploiteren? Wa ren wij hier niet al rijk genoeg?. Een public relations medewer ker van Delta reageerde toen koeltjes met de uitleg dat Delta inmiddels een commercieel be drijf was dat wel winst móest maken. Delta tekende eind maart 2001 een overeenkomst met het noodlijdende Aqualec-, tra; een energiebedrijf van de Antilliaanse overheid (PZC, 30 mei). Delta zou de productie middelen van Aqualectra over nemen om ze vervolgens weer te kunnen verhuren aan datzelfde Aqualectra. Een nieuw staaltje van neo-kolonialisme. Dat weer; de vraag oproept: „Zijn wij hier in het Westen niet al rijk ge-, noeg Jan Moekotte Sprencklaan 9 Middelburg IJZENDIJKE - De trekpaar denvereniging Zeeuws-Vlaan-, deren en menvereniging In de Trienien houden op tweede pinksterdag, maandag 4 juni, een ringsteekwedstrijd voor paarden en een zeskamp op de fiets in IJzendijke. Voor de deelnemers van de f iets zeskamp staat een tandem voor acht personen klaar; voor het ringsteken moet je je eigen paard meenemen. Voor de winnaars in beide cate- goriën is er de Jan Dieleman Wisseltrofee, vernoemd naar de voormalige eigenaar van café! Les Amies in IJzendijke. De f ietszeskamp begint om 14.00, uur en het ringsteken om 15.30 uur. door Jeffrey Kutterink Menige bromfiets haalt op zijn dooie gemak zestig kilometer per uur. Vijftien kilometer harder dan is toegestaan. Sommigen gaan daar rus tig nog wat kilometers overheen. Vei lig is anders en stil gaat het al hele maal niet. Minister Pronk vindt het welletjes en wil alle scooters en brom fietsers laten voorzien van een kenteken en ze jaarlijks voor een APK-keuring op de brug zetten. De tweewielerbranche en de politie rea geren voorzichtig op de plannen en vrezen grootscheepse fraude. Brom fietsers malen er niet om en knarren rustig door, met of zonder opvoerset. Milieuminister Pronk bindt op tal van fronten de strijd aan met geluidsover last. Met ingang van 2003 krijgen bromfietsen als het aan hem ligt een persoonsgebonden kenteken in plaats van een verzekeringsplaatje. Dan is precies te achterhalen van wie het voertuig is. De smoes dat het scheur- kanon is gekocht van een vriendje op een schoolplein, gaat dan niet meer op. De eigenaar moet naar het post kantoor om het voertuig op zijn naam te laten zetten, net als bij een auto. En dus is hij verantwoordelijk voor de staat van de brommer. Verder wil Pronk een jaarlijkse APK- keuring verplicht stellen. Met zo'n APK kunnen opgevoerde en lawaaie rige bromfietsen worden aangepakt. Pronk overlegt onder andere met mi nister Netelenbos van verkeer over de beste manier om kentekens te koppe len aan een keuring. Als brommers zich door de keuring weer aan de maximale snelheid van 45 kilometer per uur houden, scheelt dit ook ge wonden, denkt Pronk. Voordeel Maar de tweewielerbranche en de po litie denken daar anders over. Brom fietsen voorzien van een kenteken plaat stuit nog op de minste weerstand. Zeeuwse tweewielerwin- kels zien het wel zitten. „Het had al lang ingevoerd moeten zijn", vindt bedrijfsleider T. Witteveen van Mo- toport Vlissingen. „Het is nu niet te bewijzen of een scooter van de berij der is. Groot voordeel is dat bij de in voering van een kentekenregistratie alle voertuigen moeten worden ge keurd. Veel brommers worden dan van de weg gehaald, want er rijden nogal wat brommers rondt waar wei nig aan deugt." Een stelling die wordt gesteund door M. Kalj ow van het team Forensisch Als het aan minister Pronk ligt krijgen ook brommers en s Technisch Ondersteuning van de Poli tie Zeeland. Hij noemt het voorbeeld van een onlangs gehouden keuring bij een Zeeuwse school. „Slechts twee van de 26 bromfietsen voldeden aan de regels. Vier reden er harder dan 75 kilometer per uur en twee daarvan re den zelfs harder dan de rollenbank kon meten. Met een registratie krijgen agenten meer houvast. Ze weten zeker dat ze Pietjes bromfiets in hun handen hebben en kunnen optreden tegen de eigenaar. Nu kun je niets zien. Chas sisnummers bestaan uit zeventien cij fers, maar in aangiften van diefstal of in verzekeringspapieren worden en kel de laatste zes of zeven cijfers ge bruikt." Vreemd is dat brancheorganisatieBo- vag halverwege de jaren negentig met het ministerie van Verkeer en Water staat al een overeenkomst heeft geslo ten voor de invoering van kentekenre- s binnenkort te maken met een jaarlijkse technische keuring. foto Lex de Meester Veilig brommen gistratie.,En nog is het niet gebeurd", moppert R. Boon van de Bovag. „Steeds wordt het uitgesteld. De da tabase met alle technische gegevens van alle bromfietsen is er al. Die hoeft alleen nog maar gekoppeld te worden aan kentekens en het computersys teem werkt." Waar de meningen over kentekenregi stratie eensluidend zijn, valt de invoe ring van een APK-keuring voor brom fietsen slecht. Bromfietsers, winkeliers en de Bovag zien er geen gat in, de politie twijfelt aan het nut. „Als je ziet hoeveel sleutelaars er on der de jeugd zitten, dan schrik je", zegt eigenaar J. de Kraker van de Mo torboulevard in Terneuzen. „Wie met zijn brommertje naar de keuring moet, schroeft er even de originele on derdelen onder, zet hem braaf op de brug en voert hem daarna thuis weer vrolijk op. APK is dus zeer gevoelig voor fraude. Het is beter jongeren een licht motorrijbewijs te laten halen zo dat ze op lichte motoren kunnen rij den. Daarmee kunnen ze ook met tachtig kilometer per uur over de pro vinciale weg rij den. D at is beter dan ze onveilig en ondeskundig te laten cros sen op opgevoerde brommers. Hard rijden is geen kunst, maar je voertuig bij die snelheden beheersen is wat an ders." Kaljow van de Politie Zeeland denkt dat APK alleen zin heeft als er daarna een goede controle is. „Dat is een zaak van de politiek. Die bepaalt de prioriteiten van de politie. Na de invoering van APK voor personenau to's rijden er ook geen slechte auto's meer rond. Dat zal bij bromfietsen ook wel het geval zijn." Bromfietsers malen er helemaal niet om. Dat komt vooral door de onbe kendheid van de plannen. Winkeliers krijgen er dan ook nog geen vragen over. Maar gooi de plannen in cle groep en de voorspelbare reacties klinken als uit één mond. „Het heeft allemaal geen nut", zegt een bromfietser die anoniem wil blijven. „Ik voer mijn brommer zelf op. Weet je hoe hard die kan? Wel zeventig! En dat sleutelen zal ik gewoon blijven doen, met of zonder APK-keuring." door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De kortston dige commotie over zijn oor logsverleden heeft de reputatie van schilder Reimond Kimpe geen geweld aangedaan. Eerder integendeel, zijn werk lijkt po pulairder dan ooit. Deze maand worden op vier verschillende lo caties 25 schilderijen van hem aangeboden. Kunsthandel De Directiekamer in Middelburg pakt het opval lendst uit. In de expositieruimte naast de ingang van de Drukke rij zijn tot en met 6 juli acht schilderijen en tekeningen van Kimpe te zien, voornamelijk vroeg werk. Op 14 juni veilt het Zeeuws Veilinghuis in Middel burg vijf schilderijen van Kim pe, vijf dagen later volgt de Middelburgse kunst- en antiek veiling van Verhage met zeven Kimpe's. Bovendien begint op 16 juni in galerie Het Noorder licht in Domburg de zomerse (verkoop)tentoonstelling waar op Kimpe met vijf werken is ver tegenwoordigd. Volgens eigenaar Jan Louter van De Directiekamer heeft zijn verkoopexpositie niets te ma ken met de media-aandacht voor Kimpe. „Vorig jaar heb ik om deze tijd ook een expositie met werk van Kimpe gehouden. Al voor de commotie ontstond had ik deze tentoonstelling ge pland. Ik heb dat niet ver vroegd, ik heb dat ook niet verlaat. Ik organiseer deze ten toonstelling om twee redenen. Het Zeeuws Museum, dat een prachtige collectie van zijn schilderijen bezit, is gesloten. Het publiek kan nu hier Kimpes zien. Ik heb me geconcentreerd op zijn vroege periode, voorna melijk schilderijen van voor de oorlog, omdat dat zijn meest ka rakteristiek Zeeuwse werk is. Daarna wordt zijn werk ab stracter, ingekeerder, minder expliciet Zeeuws. En negatieve publiciteit of niet, naar mijn mening is Kimpe de belangrijk ste echt Zeeuwse schilder van de twintigste eeuw." In De Directiekamer zijn onder meer verschillende Zeeuwse boerinnetjes te zien, het portret van een Westkappelaar, de Dom van Veere en een Veers stadsge zicht. Het schilderij 'De Wentel trap' wijkt duidelijk af, het is omstreeks 1950 geschilderd en duidelijk moderner dan de ove rige werken. Bij de komende veiling van het Zeeuws Veiling huis is de situatie omgekeerd. Daar wordt één werk uit de pe riode 1935-1940 aangeboden - een Dom van Veere - de overige schilderijen zijn van na 1955. Ook Jeroen de Kuijper van het Zeeuws Veilinghuis twijfelt aan een verband tussen het aanbod van Kimpe's en de recente berichtgeving. „Het lijkt me eerder een Samenloop van om standigheden. De vraag naar Kimpes is al jaren groot. Mis schien dat een enkeling die hoorde dat het Rijksmuseum werk van hem heeft aange kocht, dacht: hé, daar heb ik ook schilderij van. Laat ik dat nu eens te gelde maken." 'De wenteltrap' van Reimond Kimpe. foto Lex de Meester door ErnstJan Rozendaal MIDDELBURG - Wini Kimpe, zoon van de schilder Reimond Kimpe (1885-1970), heeft drie schilderijen van zijn vader ge schonken aan het Zeeuws Mu seum. Woensdag komt hij ze persoonlijk overhandigen. Het gaat om een zelfportret uit 1948, een voorstelling van een Wal- chers meisje uit 1936 en een doek getiteld 'Boer en boerin op hun zondags' uit 1942. Op het zelfportret is Reimond Kimpe te zien met zijn pijp en alpinopet. Het Walcherse meis je, met Walcherse bloedkoralen snoer om de langgerekte hals, werd ook geportretteerd op het schilderij 'Westkapelle' dat al in het bezit is van het Zeeuws Mu seum, De boer en boerin zijn ge schilderd voor twee stenen zui len uit 1773 die nog steeds staan aan de Walcherseweg in Mid delburg. De rest van de achter grond is door de schilder gefan taseerd. Dit laatstgenoemde schilderij heeft Wim Kimpe jaren geleden al toegezegd aan het Zeeuws Museum. Uit dank voor de over zichtstentoonstelling die het museum in Middelburg in 1997 samen met het Singer Museum in Laren wijdde aan het werk van zijn vader, wilde hij beide musea een schilderij schenken. Het Singer Museum ontving eerder al het doek 'Promenade hippique' en nu wil Wim Kimpe ook werk maken van de schen king aan het Zeeuws Museum. Zeeland „Hij vindt het van groot belang dat deze werken voor Zeeland behouden blijven", verklaart conservator Hesther van den Donk van het Zeeuws Museum. „Wij hebben nog de suggestie gedaan of hij niet beter kon wachten tot het museum weer open zou gaan. De opening zou dan kunnen worden opgeluis terd met de presentatie van de schilderijen. Kimpe wil daar niet op wachten. Hij is oud, zijn gezondheid is niet meer wat die geweest is en hij vindt het be langrijk de werken nog bij leven schenken. Vandaar dat het nu gebeurt." Reimond Kimpe is een van de bekendste Zeeuwse schilders van de twintigste eeuw. Hij werd geboren in Gent maar week als actief Flamingant na de Eerste Wereldoorlog uit naar Nederland. Middelburg Hij bleef de.rest van zijn leven in Middelburg wonen. Onlangs raakte hij in opspraak toen de gemeente Middelburg een schil derij wilde aankopen dat hij in 1941 maakte van het gebombar deerde stadhuis van Middel burg. In de gemeenteraad be stonden bezwaren, omdat Kim pe tijdens de Tweede Wereld oorlog lid was van de NSB. Mid delburg zag af van aankoop, waarna het Rijksmuseum' in Amsterdam het doek verwierf. Sinds twee weken heeft het claar een prominente plek in de per manente expositie. Volgens Van den Donk heeft de schenking niets te maken de re cente ophef over het oorlogsver leden van Reimond Kimpe. Ook Wim Kimpe geeft aan dat hij het nu doet, omdat hij 'niet zo jong meer is'. Hij vindt dat over het verleden van zijn vader genoeg is gepraat. „Daar heb ik mijn buik van vol." Met de nieuwe aanwinsten bezit het Zeeuws Museum nu dertien schilderijen en vier tekeningen van Reimond Kimpe. In de provinciale collectie be vinden zich ook nog eens drie schilderijen. Antoinette Donkers en Lucia Bezemer verzorgen een gecombineerde expositie in De Bewaer- schole. foto Marijke Folkertsma door Ali Pankow BURGH-HAAMSTEDE - De kwetsbare mens die ernaar streeft dicht bij zijn oorsprong te leven, staat centraal in het werk van beeldend kunstena res Antoinette Donkers uit Roosendaal. Zij exposeert sa men met schilderes Lucia Be zemer uit Amsterdam van 2 tot en met 24 juni in De Be- waerschole in Burgh-Haam- stede. Donkers werd geboren in Oostburg en heeft daar tot en met haar middelbare school tijd gewoond. Daarna toog ze naar Tilburg voor een oplei ding als docente handvaar digheid. Vrij snel daarna wist ze dat haar ambitie bij het fulltime kunstenaarsschap lag. Ze volgde een opleiding aan cle Kunstacademie m Arnhem en specialiseerde zich daar als beeldhouwster. „Ik werk vooral met hout en klei en in feite zijn dat tegen gestelde materialen. Met klei kun je vormen maken en ma terie toevoegen, bij hout kun je eigenlijk alleen maar weg halen. De keus is afhankelijk van hetgeen ik wil uitbeel den", zegt Donkers. Af en toe werkt ze ook met speksteen en was, maar hout en klei hebben haar voorkeur. Emoties vormen haar belang rijkste inspiratiebron. „Niet zozeer door het observeren van mensen, maar veel meer vanuit mijn eigen gevoelens maak ik mijn beelden", aldus de kunstenares. Zij zegt voor al de laatste tijd wat meer voor het figuratieve werk te kiezen. Ze heeft ervaren dat die beelden nou eenmaal meer herkenning opleveren bij de toeschouwer clan abstractere vormen en tenslotte gaat het haar toch om de communica tie. In zichzelf gekeerd In de Bewaerschole toont ze onder meer haar interpretatie van de mens die door techni sche en medische wetenschap steeds verder van zijn oor sprong verwijderd is geraakt, de Ecce Homo. Het zijn twee mannelijke torso's in kera miek die volledig in zichzelf gekeerd zijn. Een mooi voor beeld hoe Donkers verschil lende materialen combineert, levert haar Hemelboot. Het is een bootvorm van hout met daarin gestileerde mensfigu ren van was die hun blik op een hogere macht in de hemel gericht houden. Mede-exposante in De Be waerschole, Lucia Bezemer uit Amsterdam, biedt met haar olieverf- en acrylschil- derijen een boeiende combi natie met de beelden van Don kers, Ook in haar werk spelen diep gevoelde emoties een be langrijke rol. Oergevoelens van verdriet, liefde, bevrij ding of bescherming vertaalt Bezemer in afbeeldingen met een sterk ruimtelijke werking. Zij zet eerst een realistische vorm op het doek, maar ver vaagt die vervolgens om een eigen beeldtaal te creëren. Ex pressieve vormen en opmer kelijke kleurstellingen zijn kenmerkend voor haar doe ken. De expositie van Donkers en Be zemer wordt vanmiddag om 2 5.00 uur off icieel geopend. De tentoon stelling is tot en met zaterdag 24 juni te bezichtigen van dinsdag tot en met zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 82