APK voor opgevoerde scooter
Drie Kimpe's voor Museum
PZC
Beelden plaatsen mens
terug bij de oorsprong
lezers schrijven
Zwarte stroom
Boete voor
zwijgen over
gevaarlijke stof
niet omlaag
Ringsteken
in IJzendijke
GELICHT
kunst cultuur
Werken Kimpe populairder dan ooit
zsb 12
zaterdag 2 juni 2001
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
De Zeeuwse gas-, water- en
lichtleverancier (Delta) maakt
zich, nu dat strategisch goecl
uitkomt, graag groen op. Delta
heeft echter ook een zwarte
kant. Delta bouwde immers niet
alleen in Zeeland windmolens,
ook ver van huis, op de Neder-
MIDDELBURG - De boetes
voor kapiteins die niet melden
dat ze gevaarlijke stoffen aan
boord hebben, mogen niet om
laag. Dat vindt het CDA in de
Zeeuwse Staten. Zij vreest dat
het aantal overtredingen en
daarmee de onveiligheid op de
Westerschelde zal toenemen.
Schepen die de Westerschelde
bevaren, zijn verplicht te mel
den of zij gevaarlijke stoffen
vervoeren en welke dat zijn. Zij
moeten die gegevens doorspelen
aan de verkeersbegeleidings-
dienst. Die weet dan in geval
van een ongeluk precies welke
gevaren de bevolking loopt en
welke maatregelen nodig zijn.
Een kapitein die zijn gevaarlij
ke lading niet meldt, begaat vol
gens de huidige regels een eco
nomisch delict. Dat komt hem
op een boete van enkele duizen
den guldens te staan. Omdat de
regels gaan veranderen, dalen
de boetes tot enkele honderden
guldens.
Statenlid H. van Waveren van
het CDA vindt dat te weinig.
„Enkele honderden guldens
voelen ze niet. Gevolg is dat ka
piteins zich weinig meer van de
regels aantrekken. Boetes zou
den juist pijn moeten doen.
Van Waveren vroeg commissaris
van de koningin W. van Gelder
gisteren in de Statencommissie
algemeen bestuur hier bij het
Rijk aandacht voor te vragen.
Van Gelder deelt de vrees van de
CDA'er en zegde toe het pro
bleem aan te kaarten.
landse Antillen. Daar waaide
het lekker. Daar was dus winst
te maken. Begin april 2001 werd
dat windmolenpark op de An
tillen officieel geopend. Die
windhandel heeft al eens tot in
gezonden brieven geleid. Daar
in werd Delta's Antilliaanse
stroom 'zwarte' stroom ge
noemd. Want waarom moest
Delta de Antillen zo nodig als
win(d)gewest exploiteren? Wa
ren wij hier niet al rijk genoeg?.
Een public relations medewer
ker van Delta reageerde toen
koeltjes met de uitleg dat Delta
inmiddels een commercieel be
drijf was dat wel winst móest
maken. Delta tekende eind
maart 2001 een overeenkomst
met het noodlijdende Aqualec-,
tra; een energiebedrijf van de
Antilliaanse overheid (PZC, 30
mei). Delta zou de productie
middelen van Aqualectra over
nemen om ze vervolgens weer te
kunnen verhuren aan datzelfde
Aqualectra. Een nieuw staaltje
van neo-kolonialisme. Dat weer;
de vraag oproept: „Zijn wij hier
in het Westen niet al rijk ge-,
noeg
Jan Moekotte
Sprencklaan 9
Middelburg
IJZENDIJKE - De trekpaar
denvereniging Zeeuws-Vlaan-,
deren en menvereniging In de
Trienien houden op tweede
pinksterdag, maandag 4 juni,
een ringsteekwedstrijd voor
paarden en een zeskamp op de
fiets in IJzendijke.
Voor de deelnemers van de f iets
zeskamp staat een tandem voor
acht personen klaar; voor het
ringsteken moet je je eigen
paard meenemen.
Voor de winnaars in beide cate-
goriën is er de Jan Dieleman
Wisseltrofee, vernoemd naar de
voormalige eigenaar van café!
Les Amies in IJzendijke. De
f ietszeskamp begint om 14.00,
uur en het ringsteken om 15.30
uur.
door Jeffrey Kutterink
Menige bromfiets haalt op zijn
dooie gemak zestig kilometer per
uur. Vijftien kilometer harder dan is
toegestaan. Sommigen gaan daar rus
tig nog wat kilometers overheen. Vei
lig is anders en stil gaat het al hele
maal niet. Minister Pronk vindt het
welletjes en wil alle scooters en brom
fietsers laten voorzien van een
kenteken en ze jaarlijks voor een
APK-keuring op de brug zetten. De
tweewielerbranche en de politie rea
geren voorzichtig op de plannen en
vrezen grootscheepse fraude. Brom
fietsers malen er niet om en knarren
rustig door, met of zonder opvoerset.
Milieuminister Pronk bindt op tal van
fronten de strijd aan met geluidsover
last. Met ingang van 2003 krijgen
bromfietsen als het aan hem ligt een
persoonsgebonden kenteken in plaats
van een verzekeringsplaatje. Dan is
precies te achterhalen van wie het
voertuig is. De smoes dat het scheur-
kanon is gekocht van een vriendje op
een schoolplein, gaat dan niet meer
op. De eigenaar moet naar het post
kantoor om het voertuig op zijn naam
te laten zetten, net als bij een auto. En
dus is hij verantwoordelijk voor de
staat van de brommer.
Verder wil Pronk een jaarlijkse APK-
keuring verplicht stellen. Met zo'n
APK kunnen opgevoerde en lawaaie
rige bromfietsen worden aangepakt.
Pronk overlegt onder andere met mi
nister Netelenbos van verkeer over de
beste manier om kentekens te koppe
len aan een keuring. Als brommers
zich door de keuring weer aan de
maximale snelheid van 45 kilometer
per uur houden, scheelt dit ook ge
wonden, denkt Pronk.
Voordeel
Maar de tweewielerbranche en de po
litie denken daar anders over. Brom
fietsen voorzien van een kenteken
plaat stuit nog op de minste
weerstand. Zeeuwse tweewielerwin-
kels zien het wel zitten. „Het had al
lang ingevoerd moeten zijn", vindt
bedrijfsleider T. Witteveen van Mo-
toport Vlissingen. „Het is nu niet te
bewijzen of een scooter van de berij
der is. Groot voordeel is dat bij de in
voering van een kentekenregistratie
alle voertuigen moeten worden ge
keurd. Veel brommers worden dan
van de weg gehaald, want er rijden
nogal wat brommers rondt waar wei
nig aan deugt."
Een stelling die wordt gesteund door
M. Kalj ow van het team Forensisch
Als het aan minister Pronk ligt krijgen ook brommers en s
Technisch Ondersteuning van de Poli
tie Zeeland. Hij noemt het voorbeeld
van een onlangs gehouden keuring bij
een Zeeuwse school. „Slechts twee
van de 26 bromfietsen voldeden aan
de regels. Vier reden er harder dan 75
kilometer per uur en twee daarvan re
den zelfs harder dan de rollenbank
kon meten. Met een registratie krijgen
agenten meer houvast. Ze weten zeker
dat ze Pietjes bromfiets in hun handen
hebben en kunnen optreden tegen de
eigenaar. Nu kun je niets zien. Chas
sisnummers bestaan uit zeventien cij
fers, maar in aangiften van diefstal of
in verzekeringspapieren worden en
kel de laatste zes of zeven cijfers ge
bruikt."
Vreemd is dat brancheorganisatieBo-
vag halverwege de jaren negentig met
het ministerie van Verkeer en Water
staat al een overeenkomst heeft geslo
ten voor de invoering van kentekenre-
s binnenkort te maken met een jaarlijkse technische keuring.
foto Lex de Meester
Veilig brommen
gistratie.,En nog is het niet gebeurd",
moppert R. Boon van de Bovag.
„Steeds wordt het uitgesteld. De da
tabase met alle technische gegevens
van alle bromfietsen is er al. Die hoeft
alleen nog maar gekoppeld te worden
aan kentekens en het computersys
teem werkt."
Waar de meningen over kentekenregi
stratie eensluidend zijn, valt de invoe
ring van een APK-keuring voor brom
fietsen slecht. Bromfietsers,
winkeliers en de Bovag zien er geen
gat in, de politie twijfelt aan het nut.
„Als je ziet hoeveel sleutelaars er on
der de jeugd zitten, dan schrik je",
zegt eigenaar J. de Kraker van de Mo
torboulevard in Terneuzen. „Wie met
zijn brommertje naar de keuring
moet, schroeft er even de originele on
derdelen onder, zet hem braaf op de
brug en voert hem daarna thuis weer
vrolijk op. APK is dus zeer gevoelig
voor fraude. Het is beter jongeren een
licht motorrijbewijs te laten halen zo
dat ze op lichte motoren kunnen rij
den. Daarmee kunnen ze ook met
tachtig kilometer per uur over de pro
vinciale weg rij den. D at is beter dan ze
onveilig en ondeskundig te laten cros
sen op opgevoerde brommers. Hard
rijden is geen kunst, maar je voertuig
bij die snelheden beheersen is wat an
ders." Kaljow van de Politie Zeeland
denkt dat APK alleen zin heeft als er
daarna een goede controle is. „Dat is
een zaak van de politiek. Die bepaalt
de prioriteiten van de politie. Na de
invoering van APK voor personenau
to's rijden er ook geen slechte auto's
meer rond. Dat zal bij bromfietsen
ook wel het geval zijn."
Bromfietsers malen er helemaal niet
om. Dat komt vooral door de onbe
kendheid van de plannen. Winkeliers
krijgen er dan ook nog geen vragen
over.
Maar gooi de plannen in cle groep en
de voorspelbare reacties klinken als
uit één mond. „Het heeft allemaal
geen nut", zegt een bromfietser die
anoniem wil blijven. „Ik voer mijn
brommer zelf op. Weet je hoe hard die
kan? Wel zeventig! En dat sleutelen
zal ik gewoon blijven doen, met of
zonder APK-keuring."
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - De kortston
dige commotie over zijn oor
logsverleden heeft de reputatie
van schilder Reimond Kimpe
geen geweld aangedaan. Eerder
integendeel, zijn werk lijkt po
pulairder dan ooit. Deze maand
worden op vier verschillende lo
caties 25 schilderijen van hem
aangeboden.
Kunsthandel De Directiekamer
in Middelburg pakt het opval
lendst uit. In de expositieruimte
naast de ingang van de Drukke
rij zijn tot en met 6 juli acht
schilderijen en tekeningen van
Kimpe te zien, voornamelijk
vroeg werk. Op 14 juni veilt het
Zeeuws Veilinghuis in Middel
burg vijf schilderijen van Kim
pe, vijf dagen later volgt de
Middelburgse kunst- en antiek
veiling van Verhage met zeven
Kimpe's. Bovendien begint op
16 juni in galerie Het Noorder
licht in Domburg de zomerse
(verkoop)tentoonstelling waar
op Kimpe met vijf werken is ver
tegenwoordigd.
Volgens eigenaar Jan Louter
van De Directiekamer heeft zijn
verkoopexpositie niets te ma
ken met de media-aandacht
voor Kimpe. „Vorig jaar heb ik
om deze tijd ook een expositie
met werk van Kimpe gehouden.
Al voor de commotie ontstond
had ik deze tentoonstelling ge
pland. Ik heb dat niet ver
vroegd, ik heb dat ook niet
verlaat. Ik organiseer deze ten
toonstelling om twee redenen.
Het Zeeuws Museum, dat een
prachtige collectie van zijn
schilderijen bezit, is gesloten.
Het publiek kan nu hier Kimpes
zien. Ik heb me geconcentreerd
op zijn vroege periode, voorna
melijk schilderijen van voor de
oorlog, omdat dat zijn meest ka
rakteristiek Zeeuwse werk is.
Daarna wordt zijn werk ab
stracter, ingekeerder, minder
expliciet Zeeuws. En negatieve
publiciteit of niet, naar mijn
mening is Kimpe de belangrijk
ste echt Zeeuwse schilder van de
twintigste eeuw."
In De Directiekamer zijn onder
meer verschillende Zeeuwse
boerinnetjes te zien, het portret
van een Westkappelaar, de Dom
van Veere en een Veers stadsge
zicht. Het schilderij 'De Wentel
trap' wijkt duidelijk af, het is
omstreeks 1950 geschilderd en
duidelijk moderner dan de ove
rige werken. Bij de komende
veiling van het Zeeuws Veiling
huis is de situatie omgekeerd.
Daar wordt één werk uit de pe
riode 1935-1940 aangeboden -
een Dom van Veere - de overige
schilderijen zijn van na 1955.
Ook Jeroen de Kuijper van het
Zeeuws Veilinghuis twijfelt aan
een verband tussen het aanbod
van Kimpe's en de recente
berichtgeving. „Het lijkt me
eerder een Samenloop van om
standigheden. De vraag naar
Kimpes is al jaren groot. Mis
schien dat een enkeling die
hoorde dat het Rijksmuseum
werk van hem heeft aange
kocht, dacht: hé, daar heb ik ook
schilderij van. Laat ik dat nu
eens te gelde maken."
'De wenteltrap' van Reimond Kimpe. foto Lex de Meester
door ErnstJan Rozendaal
MIDDELBURG - Wini Kimpe,
zoon van de schilder Reimond
Kimpe (1885-1970), heeft drie
schilderijen van zijn vader ge
schonken aan het Zeeuws Mu
seum. Woensdag komt hij ze
persoonlijk overhandigen. Het
gaat om een zelfportret uit 1948,
een voorstelling van een Wal-
chers meisje uit 1936 en een
doek getiteld 'Boer en boerin op
hun zondags' uit 1942.
Op het zelfportret is Reimond
Kimpe te zien met zijn pijp en
alpinopet. Het Walcherse meis
je, met Walcherse bloedkoralen
snoer om de langgerekte hals,
werd ook geportretteerd op het
schilderij 'Westkapelle' dat al in
het bezit is van het Zeeuws Mu
seum, De boer en boerin zijn ge
schilderd voor twee stenen zui
len uit 1773 die nog steeds staan
aan de Walcherseweg in Mid
delburg. De rest van de achter
grond is door de schilder gefan
taseerd.
Dit laatstgenoemde schilderij
heeft Wim Kimpe jaren geleden
al toegezegd aan het Zeeuws
Museum. Uit dank voor de over
zichtstentoonstelling die het
museum in Middelburg in 1997
samen met het Singer Museum
in Laren wijdde aan het werk
van zijn vader, wilde hij beide
musea een schilderij schenken.
Het Singer Museum ontving
eerder al het doek 'Promenade
hippique' en nu wil Wim Kimpe
ook werk maken van de schen
king aan het Zeeuws Museum.
Zeeland
„Hij vindt het van groot belang
dat deze werken voor Zeeland
behouden blijven", verklaart
conservator Hesther van den
Donk van het Zeeuws Museum.
„Wij hebben nog de suggestie
gedaan of hij niet beter kon
wachten tot het museum weer
open zou gaan. De opening zou
dan kunnen worden opgeluis
terd met de presentatie van de
schilderijen. Kimpe wil daar
niet op wachten. Hij is oud, zijn
gezondheid is niet meer wat die
geweest is en hij vindt het be
langrijk de werken nog bij leven
schenken. Vandaar dat het nu
gebeurt."
Reimond Kimpe is een van de
bekendste Zeeuwse schilders
van de twintigste eeuw. Hij
werd geboren in Gent maar
week als actief Flamingant na
de Eerste Wereldoorlog uit naar
Nederland.
Middelburg
Hij bleef de.rest van zijn leven in
Middelburg wonen. Onlangs
raakte hij in opspraak toen de
gemeente Middelburg een schil
derij wilde aankopen dat hij in
1941 maakte van het gebombar
deerde stadhuis van Middel
burg. In de gemeenteraad be
stonden bezwaren, omdat Kim
pe tijdens de Tweede Wereld
oorlog lid was van de NSB. Mid
delburg zag af van aankoop,
waarna het Rijksmuseum' in
Amsterdam het doek verwierf.
Sinds twee weken heeft het claar
een prominente plek in de per
manente expositie.
Volgens Van den Donk heeft de
schenking niets te maken de re
cente ophef over het oorlogsver
leden van Reimond Kimpe. Ook
Wim Kimpe geeft aan dat hij het
nu doet, omdat hij 'niet zo jong
meer is'. Hij vindt dat over het
verleden van zijn vader genoeg
is gepraat. „Daar heb ik mijn
buik van vol."
Met de nieuwe aanwinsten bezit
het Zeeuws Museum nu dertien
schilderijen en vier tekeningen
van Reimond Kimpe.
In de provinciale collectie be
vinden zich ook nog eens drie
schilderijen.
Antoinette Donkers en Lucia Bezemer verzorgen een gecombineerde expositie in De Bewaer-
schole. foto Marijke Folkertsma
door Ali Pankow
BURGH-HAAMSTEDE - De
kwetsbare mens die ernaar
streeft dicht bij zijn oorsprong
te leven, staat centraal in het
werk van beeldend kunstena
res Antoinette Donkers uit
Roosendaal. Zij exposeert sa
men met schilderes Lucia Be
zemer uit Amsterdam van 2
tot en met 24 juni in De Be-
waerschole in Burgh-Haam-
stede.
Donkers werd geboren in
Oostburg en heeft daar tot en
met haar middelbare school
tijd gewoond. Daarna toog ze
naar Tilburg voor een oplei
ding als docente handvaar
digheid. Vrij snel daarna wist
ze dat haar ambitie bij het
fulltime kunstenaarsschap
lag. Ze volgde een opleiding
aan cle Kunstacademie m
Arnhem en specialiseerde
zich daar als beeldhouwster.
„Ik werk vooral met hout en
klei en in feite zijn dat tegen
gestelde materialen. Met klei
kun je vormen maken en ma
terie toevoegen, bij hout kun
je eigenlijk alleen maar weg
halen. De keus is afhankelijk
van hetgeen ik wil uitbeel
den", zegt Donkers. Af en toe
werkt ze ook met speksteen en
was, maar hout en klei hebben
haar voorkeur.
Emoties vormen haar belang
rijkste inspiratiebron. „Niet
zozeer door het observeren
van mensen, maar veel meer
vanuit mijn eigen gevoelens
maak ik mijn beelden", aldus
de kunstenares. Zij zegt voor
al de laatste tijd wat meer
voor het figuratieve werk te
kiezen. Ze heeft ervaren dat
die beelden nou eenmaal meer
herkenning opleveren bij de
toeschouwer clan abstractere
vormen en tenslotte gaat het
haar toch om de communica
tie.
In zichzelf gekeerd
In de Bewaerschole toont ze
onder meer haar interpretatie
van de mens die door techni
sche en medische wetenschap
steeds verder van zijn oor
sprong verwijderd is geraakt,
de Ecce Homo. Het zijn twee
mannelijke torso's in kera
miek die volledig in zichzelf
gekeerd zijn. Een mooi voor
beeld hoe Donkers verschil
lende materialen combineert,
levert haar Hemelboot. Het is
een bootvorm van hout met
daarin gestileerde mensfigu
ren van was die hun blik op
een hogere macht in de hemel
gericht houden.
Mede-exposante in De Be
waerschole, Lucia Bezemer
uit Amsterdam, biedt met
haar olieverf- en acrylschil-
derijen een boeiende combi
natie met de beelden van Don
kers, Ook in haar werk spelen
diep gevoelde emoties een be
langrijke rol. Oergevoelens
van verdriet, liefde, bevrij
ding of bescherming vertaalt
Bezemer in afbeeldingen met
een sterk ruimtelijke werking.
Zij zet eerst een realistische
vorm op het doek, maar ver
vaagt die vervolgens om een
eigen beeldtaal te creëren. Ex
pressieve vormen en opmer
kelijke kleurstellingen zijn
kenmerkend voor haar doe
ken.
De expositie van Donkers en Be
zemer wordt vanmiddag om 2 5.00
uur off icieel geopend. De tentoon
stelling is tot en met zaterdag 24
juni te bezichtigen van dinsdag
tot en met zaterdag van 13.30 tot
16.30 uur.