Peugeootje heeft feestelijke kap Vivaro en Trafic zijn eeneiige tweeling Motortoertochten in pocketformaat 47 Coupé verandert in cabriolet Antislipcursus Besteller met windowbags Suzuki Liana ■I Poetsen in Dubai Snelste Seat Musso Prestige zaterdag 2 juni 2001 De 206 CC is leverbaar als coupé of cabriolet. De Peugeot 206 CC is een betaalbare cabrio, die enkele tekortkomingen met gemak maskeert. Je kunt er met twee volwassenen en twee (kleine) kinderen in. Het meest feestelijke is de kapconstructie. Eerlijk is eerlijk. Bij de intro ductie vond ik de Peugeot 206 CC een beetje rumoerig. Veel last van windgeruis. En de carrosserie was niet echt stijf meer als de dakconstructie op artistieke wijze achter opge vouwen was. Na een weekje rijden, is het oordeel iets posi tiever. Vooral omdat hij zo vriendelijk geprijsd is. Hij mist nog steeds een handgreep in deur of dashboard voor de pas sagier om aan vast te houden. En hij mist achter ruimte; want hij heet dan wel 2+2, maar je voelt je behoorlijk verbannen als je daar plaatsneemt. En dat windgeruis op snelheid blijft ook waar. Er is al een afgrijselijke levertijd van 13 maanden voor deze auto. Dus als het goed is schijnt de zon opnieuw, ruim een jaar na de be stelling. De vraag is veel groter dan het aantal dat Peugeot kan maken. Deze afgeleide van de 206 heeft een fraai, aanspre kend uiterlijk, al wordt hij aan de achterzijde ietwat plomp. Een klein Peugeootje, geschikt voor Kootje, maar zeker ook voor Margootje. De coupé ver andert bij mooi weer automa tisch in een cabriolet. Vandaar de letters CC. Hij kostte bij de presentatie eind vorig jaar nog geen 40 mille, maar intussen heeft het gestegen btw-tarief ervoor gezorgd dat hij op 41 100 uitkomt. Een Mercedes SLK met praktisch dezelfde dakconstructie kost meer dan het dubbele. Lexus gaat dezelf de techniek trouwens ook ge bruiken in de SC 430. Stoelleuningen Afstandsbedienbare centrale deurvergrendeling, in hoogte verstelbaar stuur en elektrisch bediende zijruiten en spiegels, stuurbekrachtiging en twee air bags zijn standaard. De 1.6 krachtbron (er is ook een 2.0) is niet bijster sterk, maar zeker met open dak ruim voldoende. Schakelen, koppelen en rem men gaat voortreffelijk. De stoelleuningen hebben een beetje vreemde vorm. Vooral het stuk dat schouders en hoofd steun kunnen geven wijkt sterk naar achter. Openen en sluiten van het cou pédak is een feest om te zien. Dat verloopt volledig elektro- hydraulisch. Alleen een paar grendels loshalen en het ding doet alles zelf. Zoals de Eclipse in de jaren dertig van de vorige eeuw. Het systeem was bedacht door een gisse kaakchirurg. Peugeot verwierf het patent en paste het toen al toe in de 402 Eclipse. Het dak scharniert bij de achterruit en vouwt zichzelf volautomatisch binnen een se conde of twintig in het koffer op. De 206 CC is mooi om te zien, rijdt lekker en ligt goed in de hand, verandert zonder inge wikkeld gedoe in een open auto en hij is voor de verandering niet te duur. De auto weegt maar 50 kilo meer dan een gewone 206. De voorruit van de CC komt heel diep het interieur inen dat vergt aandacht bij in- en uitstappen. De voorstijlen zijn 03k nogal breed. Stevig natuurlijk bij een onverhoopte koprol,maar soms lastig bij het manoeuvreren. Bij open rijden treedt geen overdre ven turbulentie op. Bagage kan er niet gek veel mee. Met dak dicht gaat het nog, maar open is er slechts plek voor 200 liter. Peugeot wil maar 100.000 van deze open karretjes per jaar bouwen. Zonde dat het er niet veel meer zijn. De markt is rijp voor leuke cabrio's. Zeker als ze betaalbaar zijn, moet Peugeot gedacht hebben. Rien van der Steen motor: Viercilinder 1.6 16 V vermogen: 110 pk (de 2.0 heeft 138 pk), koppel 147 Nm bij 4000 tpm aandrijving: voorwielen lxbxh: 3.83 x 1.66 x 1.37 m. wielbasis: 2.44 m. bagageruim: 410/175 liter draaicirkel: 10,2 m. brandstoftank: 50 liter gewicht: 1.115 kg. verbruik: 1:13,7 prijs: 41.100 tot 46.200. Automaat 3.000 gulden extra Slotemakers Antislipschool in Zandvoort zet een 'compacte' cur sus op touw. De techniek wordt in één avond behandeld. Tijdens de cursus, die tot en met september gehouden wordt, is er een korte theoretische uitleg en er zijn antislipproeven en een remoefening. De proeven worden gedaan met auto's van de school. Een cursus avond kost 220,-. Voor informatie: tel. 023-5714423 of www.slotemakers.nl Mercedes-Benz levert zijn bestelwagen Sprinter voortaan ook met zogenaamde windowbags als optie. Boven de cabinedeu ren zitten airbags die als een soort gordijn voor de zijruiten neerda len bij een botsing van opzij om het hoofd te beschermen. Het is de eerste bedrijfswagen die met dit soort veiligheid uitgerust wordt. Mercedes kwamindej aren vi j ftig met de uitlaatremin de j aren zes tig met cabinevering en in de jaren tachtig met abs voor trucks, bus sen en bestelwagens. Een verstandshuwelijk, zou je het kunnen noemen. De Europese automobielgiganten Opel en Renault houden hele maal niet van elkaar, maar wer ken toch namelijk samen als het gaat om combi's en bedrijfswa gens. 'Renopels', zogezegd. Hun eeneiige tweeling heet Vivaro en Trafic. Je moet echt behoorlijk vroeg opstaan om noemenswaardige verschillen te ontdekken tussen de nieuwe Opel Vivaro en de Re nault Trafic. Een paar kleinig heden rond de richtingaan wijzers, een luchthappertje hier en daar, afstandsbediening op de centrale vergrendeling, be kledingsstofjes... veel verder kom je echt niet. Zelfs de lak- kleuren van deze pas geboren eeneiige tweeling komen uit de zelfde potjes. Dat zal tijdens de onderhande lingen over een aanschaf van zo'n Renopel boeiende onder handelingen opleveren. Het komt immers niet vaak voor dat je als consument de merkdea lers naast elkaar kunt houden, maar óók heel vals de dealers van een ander merk mee laat bieden. Vergis u niet: dat zal in de be drijfswagenwereld zeker ge beuren. Daar telt immers elke tiende cent op de kilometer- prijs. Een gegeven dat beide merken zich overigens terdege realiseren. Zo kunnen de Vivaro en Trafic bogen op een service interval van 30.000 kilometer. En gooit Opel daar bijvoorbeeld ook nog een mobiliteitsgarantie van enkele jaren achteraan. Als een servicebeurt langer duurt dan een paar uur wordt er een vervangende auto verstrekt. Tijd is geld als je een bedrijf runt. Combi's Of de kopers van personenwa gens de onderhandelingen ook zo ver zullen voeren, staat te be zien. Maar één ding is zeker: ook de zogenaamde Combi-versies van de Renopel zullen de be langstelling trekken. Niet ie dereen is in voor zo'n opge pompte ruimtewagen, maar er zijn zeker gebruikers die het ideaal vinden om acht of negen personen te kunnen vervoeren. Acht of negen? Je kunt hem naar keuze bestellen met twee luxe stoelen voorin of een combina tie van een stoel en een tweezit bankje. Daarom staat het schakelpookje ook op het dash board. Anders raak je tijdens het schakelen immers in de knoop met een knie. Achterin staan altijd twee driezitbanken. Verrassend grote en comforta bele zitmeubels trouwens. Dat accent geldt in feite voor de hele Combi. Je merkt best dat hij in eerste instantie is ontwikkeld als bedrijfswagen, maar hinder lijk wordt dat nooit. Achterin is het allemaal wat simpeler afge werkt, maar in de cabine valt gewoon niets te klagen. Daar komt nog bij dat de Vivaro en Trafic Combi opmerkelijk comfortabel rijden. De uitrus ting - inclusief abs en airbag - mag er zijn. Motor- en rijgelui- den zijn goed gedempt en de ve ring doet ijverig zijn best om dat bijna-personenauto-niveau vast te houden. Wat bijna letterlijk in het oog springt is zijn tamelijk eigen zinnige uiterlijk. Vorm volgt functie, zou je bijna zeggen. Grote koplampen, enorme bum pers die parkeerbeschadigingen voorkomen, een bol dakje voor extra hoofdruimte en een enorm glasoppervlak dat een heel re delijk zicht rondom garandeert. De hoekige achterkant doet zelfs bijna Fiat Multipla-achtig aan. Goed voor een fikse partij ruimte, natuurlijk. Klap de immense achterklep omhoog en je hebt niet alleen een heel bruikbaar afdak, maar krijgt ook toegang tot een forse bagageruimte. Zelfs met de ach terbank op zijn plaats. Meer te vervoeren? Dan kan de achter bank voorover worden geklapt. Of als je je héél sterk voelt zelfs worden uitgenomen. In je uppie is hij echt niet te tillen. Ook de middenbank kan er met wat hulp uit. Desgewenst zet je het hele spul dus buiten voor een picknick. Of als zitmeubels in de bungalow tent. Om over een verhuizinkje nog maar te zwijgen. Je moet even durven, maar alles bij el kaar is de Combi voor bepaalde veeleisende kopersgroepen he lemaal niet zo'n rare propositie. Je moet in vergelijking met een Opel Zafira of Renault Espace wel inleveren als het gaat om de verfijning, maar in veelzijdig heid is de Combi niet te kloppen. In eerste instantie zijn twee mo toren beschikbaar: de direct in gespoten Renault DTI diesel met 82 pk of 100 pk. De laatste in combinatie met een 6-ver- snellingsbak. Die lijkt ons net als de motor regelrecht uit de nieuwe Renault Laguna ge leend. Binnenkort komt er ook een 2-liter benzineversie. De prijslijst begint rond de 58 of 59 mille, afhankelijk van de vraag bij welke dealer deze Renopel vandaan moet komen. Rob van Ginneken ■j' - De Opel Vivaro en de Renault Trafic. Voor motortoertochten zijn handige routekaarten een must. De routekaarten moeten onder het cellofaan van de tank tas passen en goed leesbaar zijn. Dat dus stelt eisen aan het for maat. Iemand die dat heel goed begrepen heeft is Tom Boude- wijns. Boudewijns heeft van het sa menstellen van toerroutes zo ongeveer z'n beroep gemaakt. Van zijn hand verschenen on langs dan ook het vierde en vijfde deel in de reeks 'Motor toertochten'. Het zijn handige boekjes die door hun formaat (12 x 20 cm) zonder problemen onder tanktascellofaan of in de binnenzak kunnen worden deelgenomen. De opzet van beide deeltjes is identiek aan de vorige: vanuit een startpunt in maximaal 200 kilometer kennis nemen van het fraais dat een bepaalde streek te bieden heeft. In Motor Toer tochten 4 blijft Boudewijns daarbij relatief dicht bij huis: tien routes door onder meer Gelderland, Brabant en de Bel gische Kempen of een rondje Utrecht/Flevoland/Veluwe in 173 kilometer. Duitsland Motortoertochten Duitsland brengt motortoeristen verder van huis: vanuit het Belgische Eupen via secundaire wegen naar wijnoord Cochem aan de Moezel. Van daaruit wordt doorgestoken naar Hochspeyer, om vervolgens via het Schwarz- wald op de zesde dag in het Oos tenrijkse Au te eindigen. Daar kan vervolgens nog een lokale route worden gereden. Hoe de motortoerist vervolgens terug moet komen in Neder land, wordt niet vermeld. Moge lijk dat de uitdaging hier ge vormd wordt door het in omgekeerde richting terugrij den van de hele route. Maar de snelweg nemen, kan ook. De overige vier routes liggen keurig in de Nederlands-Duitse grens streek. Evenals de eerdere uit gaven, steken beide nieuwe deeltjes uitstekend in elkaar. Door per route alle beziens waardigheden op een rij te zet ten en ook nog eens overnach tingsmogelijkheden te noemen, wordt de verwende motormens op z'n wenken bediend. Per rou te wordt bovendien de afstand in kilometers en mijlen weerge geven. Ruud Vos Tom Boudwijns, Motortoer tochten Duitsland, 176 geïll. pa gina's, De Alk Alkmaar 2001, prijs 28,10. ISBN 90 60132025 Tom Boudwijns, Motortoer tochten 4,160 geïll. pagina's, De AlkAlkmaar2001,prijs 28,10. ISBN 90 60132041 De meuwe Suzuki Liana 1.3/90 pk die sinds een week bij de dea lers staat kost vanaf 32.999,-. De 1.6/103 pk met zijairbags en airco komt op 37.999,-. De naam staat voor Life in a New Age, want als Japanners iets verzinnen moet daar in elk geval een verkla ring voor zijn. De Liana heeft driehoekige koplampen en achter lichten, een hoog dak, plek voor vijf inzittenden en een gedurfd di gitaal instrumentarium. De 1.6 is te koppelen aan een automatische versnellingsbak. De auto heeft standaard centrale vergrendeling, elektrisch bediende zijruiten en buitenspiegels, in hoogte verstel bare bestuurdersstoel en in de 1.6 abs op het remsysteem. Protech, een bedrijf uit Tilburg dat zich bezighoudt met lakbe- scherming, gaat een dependance openen in Dubai. Antoon Mi- chieisen ontwikkelde jaren geleden een methode om de lak van de auto zo te behandelen dat poetsen gedurende een lange tijd niet meer nodig is. Na een eenvoudige wasbeurt glanst de lak als nieuw. Zijn bedrijf heeft het exclusieve wagenpark van een steenrijke in woner van Dubai behandeld en sindsdien stromen de aanvragen van Arabieren uit de zeven emiraten binnen. Volgens Michielsen biedt een Protech-behandeling ook bescherming tegen uv-stralen. Eerder poetste Michielsen het wagenpark van de steenrijke sultan van Brunei op. Momenteel haalt het bedrijf de banden aan met de Nederlandse importeur van Mercedes, die de Protech-behandeling in zijn programma op gaat nemen. Seat liet vorige week op de autoshow van Barcelona de Cupra R zien, de krachtigste auto die het Spaanse VW-merk ooit ge bouwd heeft. De sportieve krachtpatser heeft de 1.8 turbo motor met vijf kleppen per cilinder en een opgetogen vermogen van 210 pk die het voertuig een topsnelheid van 237 km/u verschaft. De wagen verkeert nog in de fase van prototype maar hij zal volgend jaar le verbaar worden. Het Koreaanse Ssang Yong komt met een 4wd-topmodel, de Musso Prestige. De klant kan de kleur van het lederen interieur en de stiksels zelf bepalen. De Musso Prestige 2.9 met handbak of automaat heeft elektrisch inschakelbare vierwielaandrijving, abs, automatische airco, afstandsbediende centrale vergrendeling, elektrisch bediende zijruiten en (verwarmde) buitenspiegels. De turbodiesel van Mercedes levert 120 pk en een koppel van 245 Nm. De prijs bedraagt 100.413,75. Met automaat kost hij zes mille

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 47