Peugeootje heeft feestelijke kap
Vivaro en Trafic zijn eeneiige tweeling
Motortoertochten
in pocketformaat
47
Coupé
verandert
in cabriolet
Antislipcursus
Besteller met windowbags
Suzuki Liana
■I
Poetsen in Dubai
Snelste Seat
Musso Prestige
zaterdag 2 juni 2001
De 206 CC is leverbaar als coupé of cabriolet.
De Peugeot 206 CC is een
betaalbare cabrio, die
enkele tekortkomingen met
gemak maskeert. Je kunt er
met twee volwassenen en
twee (kleine) kinderen in.
Het meest feestelijke is de
kapconstructie.
Eerlijk is eerlijk. Bij de intro
ductie vond ik de Peugeot
206 CC een beetje rumoerig.
Veel last van windgeruis. En de
carrosserie was niet echt stijf
meer als de dakconstructie op
artistieke wijze achter opge
vouwen was. Na een weekje
rijden, is het oordeel iets posi
tiever. Vooral omdat hij zo
vriendelijk geprijsd is. Hij mist
nog steeds een handgreep in
deur of dashboard voor de pas
sagier om aan vast te houden.
En hij mist achter ruimte; want
hij heet dan wel 2+2, maar je
voelt je behoorlijk verbannen
als je daar plaatsneemt. En dat
windgeruis op snelheid blijft
ook waar.
Er is al een afgrijselijke levertijd
van 13 maanden voor deze auto.
Dus als het goed is schijnt de zon
opnieuw, ruim een jaar na de be
stelling. De vraag is veel groter
dan het aantal dat Peugeot kan
maken. Deze afgeleide van de
206 heeft een fraai, aanspre
kend uiterlijk, al wordt hij aan
de achterzijde ietwat plomp.
Een klein Peugeootje, geschikt
voor Kootje, maar zeker ook
voor Margootje. De coupé ver
andert bij mooi weer automa
tisch in een cabriolet. Vandaar
de letters CC. Hij kostte bij de
presentatie eind vorig jaar nog
geen 40 mille, maar intussen
heeft het gestegen btw-tarief
ervoor gezorgd dat hij op
41 100 uitkomt. Een Mercedes
SLK met praktisch dezelfde
dakconstructie kost meer dan
het dubbele. Lexus gaat dezelf
de techniek trouwens ook ge
bruiken in de SC 430.
Stoelleuningen
Afstandsbedienbare centrale
deurvergrendeling, in hoogte
verstelbaar stuur en elektrisch
bediende zijruiten en spiegels,
stuurbekrachtiging en twee air
bags zijn standaard. De 1.6
krachtbron (er is ook een 2.0) is
niet bijster sterk, maar zeker
met open dak ruim voldoende.
Schakelen, koppelen en rem
men gaat voortreffelijk. De
stoelleuningen hebben een
beetje vreemde vorm. Vooral het
stuk dat schouders en hoofd
steun kunnen geven wijkt sterk
naar achter.
Openen en sluiten van het cou
pédak is een feest om te zien.
Dat verloopt volledig elektro-
hydraulisch. Alleen een paar
grendels loshalen en het ding
doet alles zelf. Zoals de Eclipse
in de jaren dertig van de vorige
eeuw. Het systeem was bedacht
door een gisse kaakchirurg.
Peugeot verwierf het patent en
paste het toen al toe in de 402
Eclipse. Het dak scharniert bij
de achterruit en vouwt zichzelf
volautomatisch binnen een se
conde of twintig in het koffer op.
De 206 CC is mooi om te zien,
rijdt lekker en ligt goed in de
hand, verandert zonder inge
wikkeld gedoe in een open auto
en hij is voor de verandering niet
te duur. De auto weegt maar 50
kilo meer dan een gewone 206.
De voorruit van de CC komt heel
diep het interieur inen dat vergt
aandacht bij in- en uitstappen.
De voorstijlen zijn 03k nogal
breed. Stevig natuurlijk bij een
onverhoopte koprol,maar soms
lastig bij het manoeuvreren. Bij
open rijden treedt geen overdre
ven turbulentie op.
Bagage kan er niet gek veel mee.
Met dak dicht gaat het nog,
maar open is er slechts plek voor
200 liter.
Peugeot wil maar 100.000 van
deze open karretjes per jaar
bouwen. Zonde dat het er niet
veel meer zijn. De markt is rijp
voor leuke cabrio's. Zeker als ze
betaalbaar zijn, moet Peugeot
gedacht hebben.
Rien van der Steen
motor: Viercilinder 1.6 16 V
vermogen: 110 pk (de 2.0 heeft 138 pk), koppel 147 Nm bij 4000 tpm
aandrijving: voorwielen
lxbxh: 3.83 x 1.66 x 1.37 m.
wielbasis: 2.44 m.
bagageruim: 410/175 liter
draaicirkel: 10,2 m.
brandstoftank: 50 liter
gewicht: 1.115 kg.
verbruik: 1:13,7
prijs: 41.100 tot 46.200. Automaat 3.000 gulden extra
Slotemakers Antislipschool in Zandvoort zet een 'compacte' cur
sus op touw. De techniek wordt in één avond behandeld. Tijdens
de cursus, die tot en met september gehouden wordt, is er een korte
theoretische uitleg en er zijn antislipproeven en een remoefening.
De proeven worden gedaan met auto's van de school. Een cursus
avond kost 220,-.
Voor informatie: tel. 023-5714423 of www.slotemakers.nl
Mercedes-Benz levert zijn bestelwagen Sprinter voortaan ook
met zogenaamde windowbags als optie. Boven de cabinedeu
ren zitten airbags die als een soort gordijn voor de zijruiten neerda
len bij een botsing van opzij om het hoofd te beschermen. Het is de
eerste bedrijfswagen die met dit soort veiligheid uitgerust wordt.
Mercedes kwamindej aren vi j ftig met de uitlaatremin de j aren zes
tig met cabinevering en in de jaren tachtig met abs voor trucks, bus
sen en bestelwagens.
Een verstandshuwelijk, zou
je het kunnen noemen. De
Europese automobielgiganten
Opel en Renault houden hele
maal niet van elkaar, maar wer
ken toch namelijk samen als het
gaat om combi's en bedrijfswa
gens. 'Renopels', zogezegd. Hun
eeneiige tweeling heet Vivaro en
Trafic.
Je moet echt behoorlijk vroeg
opstaan om noemenswaardige
verschillen te ontdekken tussen
de nieuwe Opel Vivaro en de Re
nault Trafic. Een paar kleinig
heden rond de richtingaan
wijzers, een luchthappertje hier
en daar, afstandsbediening op
de centrale vergrendeling, be
kledingsstofjes... veel verder
kom je echt niet. Zelfs de lak-
kleuren van deze pas geboren
eeneiige tweeling komen uit de
zelfde potjes.
Dat zal tijdens de onderhande
lingen over een aanschaf van
zo'n Renopel boeiende onder
handelingen opleveren. Het
komt immers niet vaak voor dat
je als consument de merkdea
lers naast elkaar kunt houden,
maar óók heel vals de dealers
van een ander merk mee laat
bieden.
Vergis u niet: dat zal in de be
drijfswagenwereld zeker ge
beuren. Daar telt immers elke
tiende cent op de kilometer-
prijs. Een gegeven dat beide
merken zich overigens terdege
realiseren. Zo kunnen de Vivaro
en Trafic bogen op een service
interval van 30.000 kilometer.
En gooit Opel daar bijvoorbeeld
ook nog een mobiliteitsgarantie
van enkele jaren achteraan. Als
een servicebeurt langer duurt
dan een paar uur wordt er een
vervangende auto verstrekt.
Tijd is geld als je een bedrijf
runt.
Combi's
Of de kopers van personenwa
gens de onderhandelingen ook
zo ver zullen voeren, staat te be
zien. Maar één ding is zeker: ook
de zogenaamde Combi-versies
van de Renopel zullen de be
langstelling trekken. Niet ie
dereen is in voor zo'n opge
pompte ruimtewagen, maar er
zijn zeker gebruikers die het
ideaal vinden om acht of negen
personen te kunnen vervoeren.
Acht of negen? Je kunt hem naar
keuze bestellen met twee luxe
stoelen voorin of een combina
tie van een stoel en een tweezit
bankje. Daarom staat het
schakelpookje ook op het dash
board. Anders raak je tijdens
het schakelen immers in de
knoop met een knie. Achterin
staan altijd twee driezitbanken.
Verrassend grote en comforta
bele zitmeubels trouwens.
Dat accent geldt in feite voor de
hele Combi. Je merkt best dat hij
in eerste instantie is ontwikkeld
als bedrijfswagen, maar hinder
lijk wordt dat nooit. Achterin is
het allemaal wat simpeler afge
werkt, maar in de cabine valt
gewoon niets te klagen.
Daar komt nog bij dat de Vivaro
en Trafic Combi opmerkelijk
comfortabel rijden. De uitrus
ting - inclusief abs en airbag -
mag er zijn. Motor- en rijgelui-
den zijn goed gedempt en de ve
ring doet ijverig zijn best om dat
bijna-personenauto-niveau
vast te houden.
Wat bijna letterlijk in het oog
springt is zijn tamelijk eigen
zinnige uiterlijk. Vorm volgt
functie, zou je bijna zeggen.
Grote koplampen, enorme bum
pers die parkeerbeschadigingen
voorkomen, een bol dakje voor
extra hoofdruimte en een enorm
glasoppervlak dat een heel re
delijk zicht rondom garandeert.
De hoekige achterkant doet
zelfs bijna Fiat Multipla-achtig
aan. Goed voor een fikse partij
ruimte, natuurlijk.
Klap de immense achterklep
omhoog en je hebt niet alleen
een heel bruikbaar afdak, maar
krijgt ook toegang tot een forse
bagageruimte. Zelfs met de ach
terbank op zijn plaats. Meer te
vervoeren? Dan kan de achter
bank voorover worden geklapt.
Of als je je héél sterk voelt zelfs
worden uitgenomen. In je uppie
is hij echt niet te tillen. Ook de
middenbank kan er met wat
hulp uit.
Desgewenst zet je het hele spul
dus buiten voor een picknick. Of
als zitmeubels in de bungalow
tent. Om over een verhuizinkje
nog maar te zwijgen. Je moet
even durven, maar alles bij el
kaar is de Combi voor bepaalde
veeleisende kopersgroepen he
lemaal niet zo'n rare propositie.
Je moet in vergelijking met een
Opel Zafira of Renault Espace
wel inleveren als het gaat om de
verfijning, maar in veelzijdig
heid is de Combi niet te kloppen.
In eerste instantie zijn twee mo
toren beschikbaar: de direct in
gespoten Renault DTI diesel
met 82 pk of 100 pk. De laatste
in combinatie met een 6-ver-
snellingsbak. Die lijkt ons net
als de motor regelrecht uit de
nieuwe Renault Laguna ge
leend. Binnenkort komt er ook
een 2-liter benzineversie. De
prijslijst begint rond de 58 of 59
mille, afhankelijk van de vraag
bij welke dealer deze Renopel
vandaan moet komen.
Rob van Ginneken
■j' -
De Opel Vivaro en de Renault Trafic.
Voor motortoertochten zijn
handige routekaarten een
must. De routekaarten moeten
onder het cellofaan van de tank
tas passen en goed leesbaar zijn.
Dat dus stelt eisen aan het for
maat. Iemand die dat heel goed
begrepen heeft is Tom Boude-
wijns.
Boudewijns heeft van het sa
menstellen van toerroutes zo
ongeveer z'n beroep gemaakt.
Van zijn hand verschenen on
langs dan ook het vierde en
vijfde deel in de reeks 'Motor
toertochten'. Het zijn handige
boekjes die door hun formaat
(12 x 20 cm) zonder problemen
onder tanktascellofaan of in de
binnenzak kunnen worden
deelgenomen.
De opzet van beide deeltjes is
identiek aan de vorige: vanuit
een startpunt in maximaal 200
kilometer kennis nemen van het
fraais dat een bepaalde streek te
bieden heeft. In Motor Toer
tochten 4 blijft Boudewijns
daarbij relatief dicht bij huis:
tien routes door onder meer
Gelderland, Brabant en de Bel
gische Kempen of een rondje
Utrecht/Flevoland/Veluwe in
173 kilometer.
Duitsland
Motortoertochten Duitsland
brengt motortoeristen verder
van huis: vanuit het Belgische
Eupen via secundaire wegen
naar wijnoord Cochem aan de
Moezel. Van daaruit wordt
doorgestoken naar Hochspeyer,
om vervolgens via het Schwarz-
wald op de zesde dag in het Oos
tenrijkse Au te eindigen. Daar
kan vervolgens nog een lokale
route worden gereden.
Hoe de motortoerist vervolgens
terug moet komen in Neder
land, wordt niet vermeld. Moge
lijk dat de uitdaging hier ge
vormd wordt door het in
omgekeerde richting terugrij
den van de hele route. Maar de
snelweg nemen, kan ook. De
overige vier routes liggen keurig
in de Nederlands-Duitse grens
streek. Evenals de eerdere uit
gaven, steken beide nieuwe
deeltjes uitstekend in elkaar.
Door per route alle beziens
waardigheden op een rij te zet
ten en ook nog eens overnach
tingsmogelijkheden te noemen,
wordt de verwende motormens
op z'n wenken bediend. Per rou
te wordt bovendien de afstand
in kilometers en mijlen weerge
geven.
Ruud Vos
Tom Boudwijns, Motortoer
tochten Duitsland, 176 geïll. pa
gina's, De Alk Alkmaar 2001,
prijs 28,10. ISBN 90 60132025
Tom Boudwijns, Motortoer
tochten 4,160 geïll. pagina's, De
AlkAlkmaar2001,prijs 28,10.
ISBN 90 60132041
De meuwe Suzuki Liana 1.3/90 pk die sinds een week bij de dea
lers staat kost vanaf 32.999,-. De 1.6/103 pk met zijairbags en
airco komt op 37.999,-. De naam staat voor Life in a New Age,
want als Japanners iets verzinnen moet daar in elk geval een verkla
ring voor zijn. De Liana heeft driehoekige koplampen en achter
lichten, een hoog dak, plek voor vijf inzittenden en een gedurfd di
gitaal instrumentarium. De 1.6 is te koppelen aan een automatische
versnellingsbak. De auto heeft standaard centrale vergrendeling,
elektrisch bediende zijruiten en buitenspiegels, in hoogte verstel
bare bestuurdersstoel en in de 1.6 abs op het remsysteem.
Protech, een bedrijf uit Tilburg dat zich bezighoudt met lakbe-
scherming, gaat een dependance openen in Dubai. Antoon Mi-
chieisen ontwikkelde jaren geleden een methode om de lak van de
auto zo te behandelen dat poetsen gedurende een lange tijd niet
meer nodig is. Na een eenvoudige wasbeurt glanst de lak als nieuw.
Zijn bedrijf heeft het exclusieve wagenpark van een steenrijke in
woner van Dubai behandeld en sindsdien stromen de aanvragen
van Arabieren uit de zeven emiraten binnen. Volgens Michielsen
biedt een Protech-behandeling ook bescherming tegen uv-stralen.
Eerder poetste Michielsen het wagenpark van de steenrijke sultan
van Brunei op. Momenteel haalt het bedrijf de banden aan met de
Nederlandse importeur van Mercedes, die de Protech-behandeling
in zijn programma op gaat nemen.
Seat liet vorige week op de autoshow van Barcelona de Cupra R
zien, de krachtigste auto die het Spaanse VW-merk ooit ge
bouwd heeft. De sportieve krachtpatser heeft de 1.8 turbo motor
met vijf kleppen per cilinder en een opgetogen vermogen van 210 pk
die het voertuig een topsnelheid van 237 km/u verschaft. De wagen
verkeert nog in de fase van prototype maar hij zal volgend jaar le
verbaar worden.
Het Koreaanse Ssang Yong komt met een 4wd-topmodel, de
Musso Prestige. De klant kan de kleur van het lederen interieur
en de stiksels zelf bepalen. De Musso Prestige 2.9 met handbak of
automaat heeft elektrisch inschakelbare vierwielaandrijving, abs,
automatische airco, afstandsbediende centrale vergrendeling,
elektrisch bediende zijruiten en (verwarmde) buitenspiegels. De
turbodiesel van Mercedes levert 120 pk en een koppel van 245 Nm.
De prijs bedraagt 100.413,75. Met automaat kost hij zes mille