Invloed imams overschat Neo-hippies opgeslokt door de Himalaya De islam in Nederland WD-kamerlid Cherribi: „De overgrote meerderheid past zich uit stekend aan.foto Roland de Bruin/GPD Afsluiting van de Ramadan in een Haagse moskee. foto Rob Keeris/GPD De Nederlandse overheid moet eens normaal le ren omgaan met moslims." Volgens islamdeskundige dr. Hans Jansen laten politici en beleidsmakers hun oor te veel hangen naar diegenen die het hardst op de islamiti sche trom slaan. Terwijl die slechts een kleine groep ver tegenwoordigen. „Als we zo politiek correct blijven, wor den we straks beheerst door een islamitische bisschop Gijssen." De invloed die imams hebben op hun volgelingen wordt overschat, zo beweren diverse islamkenners. Ze reageren op de ophef die is ontstaan naar aan leiding van recente uitspraken van de Rotterdamse imam el- Moumni, volgens wie homosek sualiteit een besmettelijke ziek te is die het voortbestaan van het menselijk ras in gevaar brengt. Opwinding alom. Ten onrechte, meent islamdes kundige dr. Hans Jansen van de Universiteit Leiden. „De imams hebben vooral invloed op de ou dere generatie moslims." Neem de Mercatorplein-jeugd, die steeds voor onrust zorgt in Am sterdam. „Die trekt zich van niemand ene flikker aan. Dat is het werkelijke probleem van de allochtonen in Nederland." Fundamentalisme een gevaar in Nederland? „Welnee", zegt Jan sen, die promoveerde op het on derwerp fundamentalisme in Egypte. „Fundamentalisten uit Libanon of Egypte hebben het veel te druk met hun strijd tegen de regimes in eigen land. Ze hebben wel wat neefjes in Ne derland bij wie ze soms vakantie houden om bij te komen van de stress. Nee, die hebben de ko mende honderd jaar nog geen plannen met Europa." Waar de Leidse wetenschapper zich wél zorgen over maakt, is wat hij noemt de 'slappe knieën' van Nederlandse politici en be leidsmakers. „Als de een of an dere malloot roept dat er aparte klasruimten moeten komen waar moslimkinderen moeten kunnen bidden, dan wordt daar direct serieus op ingegaan. Er is geen school in de Arabische we reld die daar klaslokalen voor reserveert. Bidden? Daar heb je de moskee voor." „Wij zijn te bang om te discrimi neren", vindt Jansen. „Het moet vooral allemaal politiek correct en multicultureel zijn. Als je niet wilt dat meisjes in Neder land besneden worden, dan moet je de mensen die dat doen hier niet binnenlaten. En als de Somalische gemeenschap vindt dat besnijdenis moet kunnen, omdat je vrouwen anders niet kunt uithuwelijken, dan moetje die hele bevolkingsgroep naar Somalië verhuizen." En als el-Moumni een mening verkondigt, moet je die vooral voor zijn rekening laten. Ach tergrond van het Nederlandse beleid is volgens Jansen dat de moslims vooral niet het gevoel moeten krijgen dat ze achterge steld worden. „Het effect daar van is dat wie het hardst op de trom slaat, gehoord wordt. Ter wijl die mensen slechts een klei ne groep vertegenwoordigen. De grootste groep is verneder landst. Die hebben helemaal geen aandacht nodig. Die zijn ingepast in de Nederlandse sa menleving." Tweede godsdienst De islam is met ruim achthon derdduizend aanhangers de tweede godsdienst in Neder land. De meeste moslims wonen toegenomen. Nederland telt in middels tussen de drie- en vier honderd moskeeën en ongeveer zestig ruimten die gebruikt worden als gebedsruimte. Waalwijk was de eerste gemeen te in Nederland die een moskee binnen haar grenzen kreeg. De grootste staat in Zaandam. Het is de Turkse Sultan Achmed- moskee. De meeste moskeeën zijn te vinden in de grote steden. Amsterdam heeft alleen al vijf tien Marokkaanse, twaalf Turk se, een Surinaamse en een Pa- in de grote steden. In Amster dam en Rotterdam zal bijna zes tig procent van de schoolgaande jeugd in 2005 van allochtone komaf zijn. De meesten van hen zijn moslim. Volgens dr. Oussa- ma Cherribi, Tweede-Kamerlid voor de WD en gepromoveerd op het onderwerp Marokkaanse imams, is slechts één procent van de moslims in Nederland fundamentalistisch. Deze groep wil haar omgeving islamiseren en heeft daar alles voor over. „Maar de overgrote meerder heid past zich uitstekend aan, zeker in vergelijking met andere Europese landen." Het aantal islamitische gebeds huizen is sinds de jaren vijftig kistaanse moskee. Maar ook kleinere plaatsen in Nederland, zoals Rijen of Weesp, hebben een of meer islamitische ge bedsruimten. Een toenemend aantal moskee- en verkeert volgens Cherribi in grote financiële problemen. De Sultan Achmed-moskee kampt met een schuld van anderhalf miljoen gulden. In Rotterdam moet eerdaags de grootste mos kee sinds Zaandam zijn deuren openen. Dat gebouw heeft ne gen miljoen gekost en nu al is sprake van een schuld van vier miljoen. De eerste generatie moslims in Nederland was nog graag bereid een maandelijkse bijdrage aan de moskee te leve ren, maar bij de volgende gene ratief) is die animo al minder. Gevolg is dat een toenemend aantal moskeeën voor zijn voortbestaan afhankelijk is van bijdragen uit het moederland. Voorbeelden daarvan zijn te vinden in Utrecht en Helmond. De Soedanese imam van de moskee in Helmond wordt be taald door Saoedi-Arabië. De Binnenlandse Veiligheidsdienst voert een onderzoek uit naar de invloed die het buitenland heeft op islamitische gebedshuizen en islamitische scholen in Neder land. De resultaten daarvan worden binnenkort bekendge maakt. Cultuurschok WD'er Cherribi vindt het een 'gevaarlijke ontwikkeling' dat steeds meer buitenlandse mo gendheden gaan dicteren hoe de imams in Nederland de leer moeten verkondigen. „Dat leidt tot vervreemding van de Neder landse samenleving", zegt hij, „dus daar moeten we opmerk zaam op blijven." Cherribi pleit er voor dat imams in Nederland worden opgeleid. „Ze worden nu gerecruteerd uit dorpjes in Marokko of Turkije. Ze komen vaak uit zeer traditio neel ingestelde milieus. De cul tuurschok is dus groot als ze hier worden geconfronteerd met duo-plaszuilen, de wallen en 'gay pride'. Imams in Nederland weten helemaal niks van Neder land en ze spreken de taal niet. Ze hebben ook de tijd niet om die te leren omdat ze de hele dag in de moskee moeten zijn. Dus moeten er mentors komen die de imams begeleiden en him cur sussen geven in de Nederlandse taal en cultuur." Dr. Gert Hekma, sociaal weten schapper en gespecialiseerd in homostudies, heeft de ervaring dat grote groepen islamitische jongeren nauwelijks boodschap hebben aan de voorschriften die vanuit de moskeeën op hen af komen. Wel constateert hij dat onder moslimjongeren door een gebrek aan seksuele voorlich ting 'rare ideeën' leven over ho moseksualiteit en vrouwen. „Ik denk dat dat een heel groot probleem is. Het leidt ertoe dat meisjes op onwelgevallige wijze worden betast en dat homo's uit hun huizen worden verjaagd. Er moet meer aandacht komen voor seksuele voorlichting op scholen en dat moet in een vroe ger stadium gebeuren." Maar aan het woord van de imams la ten de tweede en derde genera tie zich volgens Hekma echt niet veel meer gelegen liggen. „Ze kunnen die mannen niet eens verstaan." Hélène Schenk De grootste moskee van Nederland staat in Zaandam en werd ruim zes jaar geleden geopend. foto GPD Imam is een vrij beroep. Een imam moet we ten wat in de koran staat en hij moet erkend worden door zijn gemeenschap. Het woord imam betekent voorganger. De populariteit van de imam wordt gemeten aan de hand van het aantal bezoekers. Vrouwen mogen geen imam worden. De islam erkent niet de gelijke rechten tussen man en vrouw. Zo mag een man bijvoorbeeld twee keer zo veel erven als een vrouw en komt verstoting van de vrouw dooi de man nog vaak voor in de islamitische we reld. Veel moslimvrouwen mogen ook niet wer ken. De betekenis van het woord moskee is 'de plaats waar men bijeenkomt of vergadert'. In de moskee wordt gebeden en religieus onder wijs gegeven. Moslims moeten zeven dagen per week vijf maal per dag naar de moskee om te bidden. Uitslapen is er voor hen niet bij. De f adjr en de sobh vinden heel vroeg in de och tend kort na elkaar plaats. Tussen twaalf en twee, afhankelijk van de stand van de maan, wordt de Dohha gebeden. Een uur of drie latei- volgt de Asr. Het gebed rond zonsondergang heet Magreb en het allerlaatste gebed, de Isha is tussen tien en elf in de avond. Werkende mos lims mogen een gebed na werktijd inhalen, maar zij moeten dan wel apart bidden. De vrijdagpreek is de allerbelangrijkste, ver gelijkbaar met de preek op zondag voor chris tenen. Op vrijdag worden passages uit de ko ran geïnterpreteerd en toegelicht aan de hand van de actualiteit. De islam kent ook een aantal belangrijke feest dagen. Aangezien moslims de maankalender volgen vallen deze dagen niet op vaste data. Er zijn vier heilige dagen in de islam. Een van die heilige maanden is de Ramadan. De 27-ste nacht van de Ramadan is de belangrijkste ge beurtenis van de vastenmaand. Die nacht wordt beschouwd als een heilige nacht. Dan breekt de hemel open en verschijnt een licht dat geluk zou brengen. Gedurende de Ramadan mogen moslims tus sen zonsopgang en zonsondergang niet eten, drinken of vrijen. De Ramadan eindigt tussen de 28-ste en 29-ste clag met het suikerfeest. Een paar maanden na de Ramadan wordt het offerfeest gevierd. Iedere moslim mag dan een schaap slachten. De geboortedag van de pro feet Mohammed wordt ook uitvoerig gevierd in de moslimwereld. zaterdag 2 juni 2001 Wenen Als ik in Wenen ben, maak ik altijd een afspraak met Max. Max is een sociaal werker van dik in de veertig en een van de drijvende krachten van een anti-Haider-actiegroep. Hij is goed geïnformeerd, heeft prima contacten die hij bereid is te de len en is god zij dank geen fana ticus. Hij heeft nooit geloofd dat de altijd gebronsde Volksleider uit Karinthie de nieuwe Hitler is en zag in februari vorig jaar, toen Haiders Oostenrijkse Vrijheidspartij (FPO) aan de re gering kwam, ook geen concen tratiekampen verrijzen in de buitenwijken van Wenen. Hij is, kortom, een prettige gespreks partner. Die gesprekken verlopen vol gens een vast stramien. Max meldt wat er aan het anti-Hai- der-front gebeurt, geeft zijn in schatting van de politieke situa tie en vertelt de laatste roddels. Vervolgens neemt hij een slok van zijn pils, steekt een sigaret op en leunt achterover. Ik weet dat het dan mijn beurt is. Max is een groot bewonderaar van ons land. Hij bewondert het pragmatisme, de tolerantie, het permanente zoeken naar de voor iedereen aanvaardbare op lossing. Het poldermodel kent voor hem geen geheimen en biedt naar zijn mening de beste handleiding tot een leefbare sa menleving. Hij betreurt elke keer weer dat zoiets in Oosten rijk, waar de ideologische ge borneerdheid volgens hem even groot is als de Alpen hoog zijn, niet mogelijk is. Als ik zijn lof probeer te relativeren en op de nadelen van het model wijs, - de neiging tot pappen en nat hou den en de voorkeur voor het bo terzachte compromis - kijkt hij me meestal meewarig aan, zucht 'ach Peter' en neemt een slok pils. Maar het zijn niet de laatste ont- ivikkelingen in het land van Kok, waarnaar hij het meest be nieuwd is. Max is een groot Ajax-fan en een nog groter be wonderaar van de man die voor hem Ajax belichaamt, de genia le Johan, zoals hij Cruijff stee vast noemt. De beste voetballer aller tijden. Absoluut. Geen dis cussie mogelijk. Nee, niet Pele, Platini ook niet en Maradonna zeker niet. Grote voetballers, daar niet van, maar ze misten het taktisch genie, de strategi sche superioriteit van de uitvin der van het totaalvoetbal. Je moet bij Max niet aankomen met de fabel dat totaalvoetbal het kind van Rinus Michels is. Ik kan hem al tijden niet meer verblijden met goed nieuws over Ajax en evenmin met informatie over nieuwe hemel bestormende activiteiten van Cruijff. Ik vertel hem dus maar dat er weten schappelijk onderzoek is ge daan naar Cruijffs taalgebruik. „Dat is net zo eigenzinnig als vroeger zijn spel", leg ik hem uit. Op het eerste gezicht is er vaak geen touw aan vast te kno pen of lijkt het domweg banaal, maar bij nader inzien zijn het toch vaak briljante uitspraken". Als voorbeeld noem ik het eigen lijk onbegrijpelijke 'je kunt bij mij een hele goede wedstrijd hebben gespeeld, zonder de bal te hebben aangeraakt'Max weet gelijk wat Cruijff bedoelt. „Dat gaat natuurlijk over het positiespel. Maar het meest on der de indruk is hij van het afo risme dat onderhand de status van kalenderwijsheid heeft be reikt, in veel huiskamers inge lijst aan de wand hangt, maar ook in directiekamers regelma tig wordt geciteerd. 'Elk nadeel heb zijn voordeel'. Max neemt zijn laatste slok, schudt zijn hoofd en mompelt: „geniaal, echt geniaal." Peter van Nuiisenburg 'M£S-. ".-fel Bij de Himalaya denk je aan hoge bergen, uitgestrekte bossen en snel stromende rivieren. En vooral aan stilte. Maar in Manali, in het Indiase gedeelte van de Hi malaya, wordt op twee kilometer hoogte de rust verstoord door een kolonie van neo- hippies die zich suf blowen en naar house party's gaan. Het dorp - midden in de bossen en bergen en met prachtige uitzichten op besneeuwde toppen - ademt bij uitstek een alternatieve sfeer uit. De hotelletj es kosten over het alge meen drie gulden per nacht, dus sommige rugzaktoeristen zitten er al maanden. De hasj, genaamd 'charas', groeit er langs de weg. Een waar paradijs voor mensen 'die er eventjes helemaal uit willen'. Iedere week zijn er houseparty's en bij volle maan trekken de hippies de bergen in om de nacht door te halen op rave- en technomu- ziek tijdens de populaire 'full moon-par ty's'„Het is gewoon gaaf", zegt een Duits meisje uit München dat een uur heeft moe ten klimmen om een rave bij te wonen. „Keiharde muziek midden in de bergen en 's ochtends als je bent uitgedanst, heb je het mooiste uitzicht ter wereld." Blowen, goedkoop wonen en 'Raven bij het Ravijn' mogen Manali dan populair hebben gemaakt, de regio rond het dorp staat in middels ook bekend om verdwijningen. De afgelopen j aren zijn er twintig westerse toe risten opgeslokt door de bergen. Niemand heeft ooit nog iets van hen gehoord. Zo ook een Nederlander: Maarten de Bruijn. Pre cies twee jaar geleden verdween hij nabij Manali, in de Parvati-vallei. Poster Op het politiebureau van Manali herinnert een poster met daarop een foto van Maarten de Bruijn aan de tragische verdwijning van de uit de burnt van Rotterdam afkomstige Nederlander. Maartens vader, die bijna een jaar geleden op bezoek was in de Parvati- vallei om zijn zoon te zoeken, verspreidde overal posters met daarop een foto van Maarten en een tekst in het hindi waarin werd gevraagd om enige informatie betref fende het lot van de jonge Nederlander. Tot nu toe zonder resultaat. „We kunnen niets anders doen dan de poster ophangen en onze ogen en oren openhou den", zegt B.S. Thakur, officier bij de politie van Manali.,Maar tot nu toe hebben we nog niets gehoord over het lot van de Nederlan der." Wijzend op de bergen om zich heen, zegt de politieman: „Het is hier ook zo ont zettend uitgestrekt. Waar moet je beginnen met zoeken." Maarten de Bruijn verdween in het dorpje Manikaran, niet ver gelegen van Manali. De Nederlander was naar dit gedeelte van de Himalaya gekomen om bij te komen van een turbulente periode in zijn leven waarbij hij gedurende twee jaar lang drugs gebruikte en vrij labiel was. „Maar", zo beweert Maartens vader in de Indiase krant The Indian Express, „mijn zoon gebruikte geen enkele drug toen hij naar India vertrok. Hij was bezig zijn leven op orde te maken." „Waarschijnlijk is hij vermoord door Nepa- lezen", zegt Panna Lal, een lokale reisorga nisatorvan Club Adventure. „Gangsters uit het naburige Nepal hebben hier al eerder toeristen vermoord voor geld. Natuurlijk, het kan zijn dat hij de weg is kwijtgeraakt in de bergen, maar dan word je uiteindelijk wel weer terug gevonden. Het is hier uitge strekt, er wonen nog altijd heel wat men sen." Israëliërs Na Maartens verdwijning werden er nog twee Spanjaarden beroofd en vermoord. De daders bleken Nepalezen. En een Israëli sche toerist - tachtig procent van de neo- hippies komt uit Israël - die in het niets ver dween, werd in zijn slaapzak vermoord. Hoogstwaarschijnlijk ook door Nepalese criminelen. Weinig goed nieuws voor de familie van Maarten. Vlak voor zijn verdwijning in mei 1999 had hij nog voor 1500 gulden aan che ques ingewisseld voor Indiaas geld. Volgens de politie in Manali is een beroving dan ook niet uitgesloten. „Zo'n bedrag is een hoop geld hier", aldus de politie,. „Wellicht pro beerde hij drugs te kopen of zag iemand dat hij zoveel geld bij zich had. Maar het blijft gissen, we weten gewoon niet wat er is ge beurd." In Manali zelf lijken de westerse toeristen zich weinig zorgen te maken over de ver dwijningen. Aan elk tafeltje in de vele bar retjes die het dorp rijk is, rookt iedereen te vreden een joint. Het is druk bij de stalletjes waar hippiekleding wordt verkocht. En al hoewel de meesten hier zeggen dat ze in het verre Manali zijn om weg te zijn uit de mate rialistische wereld, zitten de internetcafé's bomvol met hippies die het thuisfront wil len laten weten hoe 'cool' en 'terug naar de natuur' het hier is. Verdwijningen? „Valt wel mee, al heb ik ge hoord dat er een paar dagen geleden een lijk in de rivier dreef", zegt het Duitse meisje uit München. Volgens een Amerikaan zijn veel van de hippies nep. „Die lui gaan stoned of dronken op een motor zitten en rijden dan de bergen in. Dat is vragen om problemen. Het zijn idioten", meent hij. Volgens hem is er de nacht ervoor nog iemand doodgegaan aan een overdosis heroïne. Familie Artie van Heilsbergen, een Australiër van Nederlandse afkomst, is vanuit Melbourne, via Manali, op weg naar Haarlem. „Daar heb ik familie wonen", legt hij uit in vloei end Nederlands. Manali vindt hij leuk, maar wel erg toeristisch. „Daar word je wel een beetje moe van soms." Hij kan zich voor stellen dat sommige verdwenen westerlin gen niet dood zijn, maar zelf kiezen voor een solitair levenVeel mensen denken hier god te vinden en verdwijnen plotseling. Mis schien zitten ze wel ergens op een top van een berg te blowen. Wie zal het weten." Harald Doornbos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 31