Alleen maar genieten lijkt me zo leeg Florien Linck maakt sprekende portretten PZC Het verzet van Mies Bouhuys zaterdag 2 juni 2001 Scholen zijn vies en schreeuwen om meer leraren. Ziekenhuizen hebben lange wachtlijsten, maar Nederland maakt plezier met geld en kijkt uit naar het huwelijk van kroonprins Willem- Alexander met de dochter van een foute vader. Schrijfster Mies Bouhuys (72) ziet Nederland verloederen. „Ik ben teleurge steld in de mensen die hun idealen hebben verloren door de jacht op geld." In een ogenschijnlijk dertig jaar onveran derd huis steekt ze de zoveelste zelf gerolde sigaret op. De ruit van het voormalige winkel pand aan de Amsterdamse gracht is volledig verduisterd. Aan de muur hangt een dreigend schilderij met een reusachtige Duitse militair en een stroom mensen zo nietig als mieren. „De Tweede Wereldoorlog heeft m'n leven be paald. Ook omdat ik na de oorlog trouwde met een man (de dichter Ed Hoornik, red.) die in een concentratiekamp had gezeten. Ik ben er zó bij betrokken geweest. Bij de slachtoffers en de mensen in het verzet. Ik zou het nooit ge mist willen hebben. Dat klinkt raar, maar ik ben blij dat ik niet tot de generatie van daarna behoor. Door de Tweede Wereldoorlog heb ik veel goed en fout gezien. Als het mensen slech ter gaat, vallen ze terug op zichzelf en moeten ze keuzen maken. In de Tweede Wereldoorlog hoefde je maar om je heen te kijken en dan zag je wie er durfde te kiezen. Mijn vader deed dat. Die heeft als enige in Weesp geprotesteerd te gen het wegvoeren van de joden daar. Ik was toen dertien jaar en ongelooflijk trots. Het maakte zo'n enorme indruk op me. Hij was toch kostwinner voor zes kinderen en plotse ling stond hij zonder een cent op straat." Dwaze Moeders Ook Mies Bouhuys koos. Voor de Dwaze Moe ders in Argentinië die de dood riskeerden om dat ze willen weten waar hun kinderen zijn. Ruim twintig jaar nu steunt ze de strijd van de Argentijnse vrouwen die hun geliefden kwijt raakten tijdens het regime van Videla. waarin vader Zorreguieta minister van Landbouw was. De laatste jaren stond de steun aan Ar gentinië op een laag pitje. Totdat Maxima zich aandiende. ,,We hebben het onverwacht druk. We hadden wél rekening gehouden met een nieuwe poging van een militaire coup, maar dit niet. Ik houd me nu dagelijks bezig met Ar gentinië. Wij krijgen honderden brieven. De ongerustheid en bezorgdheid blijft bestaan. Ook bij voorstanders van de monarchie. Die verklaring van Maxima verandert niets aan het feit dat het koningshuis een verbintenis aangaat met de familie van een oorlogsmisda diger. Het koningshuis berokkent hiermee schade aan zichzelf. Het koningshuis is het symbool van onaantastbaarheid en eenheid van de natie. Dan kun je geen misdadiger te gen de mensheid ontvangen op het paleis. Een vader bovendien die een hele grote invloed süanifëivvde familie. Een veel grotere dan een g'ëm'ïödelde vader in Nederland. En als je dan een kroonprins hebt die nog niet zo erg goed zijn eigen mening kan vormen, dan kunnen er van die ontstellende dingen gebeuren zoals dit jaar in New York waar Willem-Alexander naar een ingezonden brief verwees van gene raal Videla. Er gaan geruchten dat vader Zor reguieta hier een boerderij zou willen kopen. Willem-Alexander zal zeker door hem worden beïnvloed." Demonstreren op de trouwdag volgend jaar in Amsterdam doet ze vast en zeker niet. „Een huwelijk is een vrolijk iets van twee mensen. Dat ga ik niet gebruiken om de strijd van de vrouwen in Argentinië kracht bij te zetten." Leeg Ze spreekt Spaans aan de deur. Spaans aan de telefoon. Aan de muur hangt een verzameling prenten van stierengevechten. „Een cadeau van mij aan mijn man. Het stierengevecht fas cineerde hem. Niet als amusement maar als gevecht op leven en dood. De dood in de ogen kijken." Hun levenservaringen hebben haar niet som ber gemaakt. „Mijn man was een stuk ouder. Van onze beste vrienden is bijna niemand meer over. Dat is wel verdrietig, maar leven en dood liggen zo dicht bij elkaar. Het is nu niet moei lijker om domweg gelukkig te zijn in de Dap perstraat. Als je weet wat leven is, dus ook cle verschrikkingen kentdan waardeer je j uist de meest gewone dingen. Mijn man was nog iede re dag verwonderd en verbaasd." Ze zou haar verhaal dramatisch kunnen ver tellen, maar ze doet het op een bijna opgewek te toon, die een kinderboekenschrijfster past. „In de oorlog heb ik gezien wat mensen elkaar kunnen aandoen, maar ook dat het altijd zin heeft om op te komen tegen onrecht. Voor mij is dat de zin van het leven. Alleen maar genie ten lijkt me zo leeg." Milj oenen Nederlanders lijken louter te genie ten. Ze kopen nog meer dan ze bij elkaar wer Mies Bouhuys: „We hebben de positieve kant van de komst van Maxima onderschat." foto Sieko Kloosterhuis/GPD ken en vinden genot een hoog goed. „Als ze er bij zouden stilstaan, vinden ze hun leven waarschijnlijk wel leeg. Maar ze worden mee gesleept in de stroom van de massa. Mensen gunnen zichzelf geen tijd meer om stil te staan bij wat ze werkelijk willen. Ze vormen geen ei gen mening meer, ze nemen geen stelling. Ze zijn met zichzelf bezig. Om het geweten af te kopen wordt geld overgemaakt naar een na tuurorganisatie of naar Artsen zonder Gren zen. Wij hebben hier ook mensen gehad die we graag wilden vertellen over wat er in Argenti nië is gebeurd, mensen die nauwelijks luiste ren maar onmiddellijk de beurs trekken. Men sen verliezen zich in welvaart." Wie zo'n beetje alles heeft, zou juist tijd en energie moeten hebben om anderen te helpen. Maar zo werkt het nietvreest B ouhuy s Men sen worden afgeleid door plezier. Door televi sie bijvoorbeeld. Voor 1956 had je veel meer discussie. Mensen debatteerden al op straat in afwachting van de krant die voor de ruiten van de drukkerij werd opgehangen. Praten komt er nu niet meer van. Het hele bestaan is jach tig. Je moet snel afstuderen. Als je het niet voor je dertigste hebt gemaakt, ben je bijna te laat. De oorzaak ligt in het feit dat de economie zo'n enorme rol is gaan spelen. Alles om je heen dringt er op aan dat je meegaat in de stroom." „Natuurlijk profiteer ikzelf ook mee van de welvaart. Ik rij d een auto en ga regelmatig met m'n bootje varen, maar m'n idealen staan overeind." Haar opvoeding, de oorlog en 23 jaar met Ed Hoornik hebben de strijd tegen onrecht in haar verankerd. Ze is nog altijd voorzitter van de stichting Saam (Steun aan Argentijnse Moeders), ze vertelt leerlingen op de basisschool over discriminatie is actief in de Anne Frankstichting, helpt gevluchte kun stenaars (Aida) en steunt de onlangs opgerich te stichting 'Stop de Uitverkoop van de Be schaving'. „Nederland wordt beschouwd als één van de rijkste landen, terwijl je een jaar moet wachten totdat je in het ziekenhuis wordt opgenomen. Als ik op scholen kom, staan ouders vervuilde toiletten schoon te ma ken. Onderwijzers verzuchten dat ze door het lerarentekort die dag weer twee, drie klassen hebben. We kunnen zo niet doorgaan. De verloedering grijpt om ons heen." Het steekt haar dat veel mensen de boel de boel hebben gelaten. Dat er altijd mensen zijn die gewoon hun leventje lijden, weet ze ook wel. Maar waar zij n de mensen die in de j aren zestig strijd voerden tegen onrecht? „Ik ben teleur gesteld in de mensen die hun idealen hebben verloren door de jacht op geld. Zo iemand als Wim Kok. Hij was voorzitter van de FNV, de vakbond die destijds veel heeft gedaan voor Latijns-Amerikaanse vluchtelingen. Dat is toch nu ondenkbaar? Ook de politiek is de laatste jaren veel te veel gericht geweest op economie. In de PvdA kun je goed zien hoe ide alisme heeft plaats gemaakt voor welvaart. Ik heb altijd PvdA gestemd, maar nu vraag ik me af of ik dat wel weer moet doen." Tweeëntwintig jaar geleden ging ze op ver zoek van Amnesty International als eerste in Nederland met een groep vrouwen de straat op voor de Dwaze Moeders; de Argentijnse vrou wen die op het Plaza de Mayo in Buenos Aires elke dag protesteren tegen de verdwijningen van hun geliefden. Willeke van Ammelrooij was erbij, Annie M.G. Schmidt, Annemarie Grewel, Liesbeth den Uyl. Met net een studie Spaans achter de rug, een grote belangstelling voor Latijns Amerika en een kriebel bij on recht, was Bouhuys gemakkelijk te porren voor de goede zaak. Zij bleek bovendien een volhouder, net als vijftien andere actieve le den van het eerste uur, die begin jaren tachtig duizenden vrouwen uit alle provincies naar Den Haag wist te trekken om bij de Argentijn se ambassade te demonstreren tegen het mili taire regime. Hield de stichting zich toen veel bezig met het informeren van mensen en ver zamelen van geld voor kinderen van verdwe nen ouders, de laatste jaren gaat de steun vooral uit naar de inmiddels bejaarde en hulp behoevende moeders. De komst van Maxima heeft de stichting nieuw leven ingeblazen. Het bericht over de Argentijnse vriendin van de kroonprins was nog niet van spelfouten ontdaan of Saam waarschuwde de Eerste en Tweede kamer in een brief niet te snel op een eventuele verloving in te gaan. „Wij waren de eersten die de kat de bel aanbonden. Kort daarna klopten parlementariërs bij ons aan voor informatie. Rehwinkel was als eerste hier". Het Nederland dat zorgeloos ging voetballen op het wereldkampioenschap in '78 sprak van schuld en boete. De polderdeinde. Maar toen Maxima had gesproken, werd het stil. „Natuurlijk is een groot deel van het publiek bezweken voor de liefde van zo'n mooi jong stel. Maar veel mensen blijven bezorgd. Ik merk ook dat men zich in het buitenland ver baast over de Nederlandse houding. Neder land begint altijd als eerste over mensenrech ten en nu wordt daar zomaar overheen gestapt." Smet Het is moeilijk voor te stellen dat ze als kind met oranje sjerpen om in allerlei wagens zat. De vader van Bouhuys was voorzitter van de Oranjevereniging in Weesp. Nu neigt ze meer naar het Republikeinse. „Het koningshuis past niet meer in deze tij d. Maar ik heb ook be zwaren vanwege de ondemocratische dingen na de Tweede Wereldoorlog. De vriendschap pen met de sjah van Perzië, de vriendschap van Bernhard met Evita Peron, de Lockheed- affaire, de steun van Juliana aan het anti-Al- lende fonds." Wat dat betreft is ze allerminst verbaasd over de zoveelste smet op het koningshuis. „De Oranjes hebben toch iets wereldvreemds. On danks alles." De verklaring van Maxima heeft in de ogen van Bouhuys niets van de nieuwe vlek weggepoetst. „Zo'n verklaring zegt me niets. Ik had niet anders verwacht. Ze moest wel." Maxima is voor Bouhuys verdacht tot het tegendeel is bewezen. En als nu blijkt dat de vader van Claus absoluut fout was in de Tweede Wereldoorlog?,Dan is dat een smet op het koningshuis, maar het is minder erg. Ik ge loof absoluut in de integriteit van Claus. Van Maxima weet ik het niet. Ze heeft als tiener haar luxe leventje voortgezet. Ze heeft nooit contact opgenomen met mensenrechtenorga nisaties. Haar halfzuster Dolores daarentegen houdt in New York tentoonstellingen die een enorme aanklacht zijn tegen het regime van destijds. De moeder van Dolores, de eerste vrouw van Zorreguieta, heeft ook een hele an dere houding. Het is interessant dat haar scheiding samenvalt met de bemoeienissen van Zorreguieta met de junta. Zijn eerste vrouw is nu docent filosofie aan de universi teit, terwijl de echte moeder van Maxima in '89 nog een petitie tekende om de militairen open lijk te bedanken voor hun optreden." Hoop De telefoon gaat. In vloeiend Spaans praat Bouhuys terug. Het is een Argentijnse moeder die hoop put uit de laatste ontwikkelingen. De komst van Maxima is een steen in de vijver ge weest. „De discussies in Nederland zijn een enorme steun in de rug van mensen in Argenti nië. Het is een nieuw begin na vijfentwintig jaar. Er is weer hoop dat burgers en militairen die nog vrij rondlopen nog berecht zullen wor den. Je kunt zulke zaken niet stil blijven hou den. Je kunt geen nieuwe samenleving opbou wen als je de vuile was binnen houdt. Je kimt niet blijven zwijgen. Vooral jongeren gaan vragen. Hoe zat dat en dat dan? En wat deed jij dan? Onder studenten ontstaat nu een sterke stroming. Ze houden volkstribunalen tegen mensen die in principe berecht moeten wor den. We hebben de positieve kant van de komst van Maxima onderschat. In Nederland praten ze of zo'n man als haar vader überhaupt wel het land in mag komen en daar lopen de beulen nog vrij rond. Ik ken een vrouw die elke zondag in de kerk in de nek kijkt van een man die haar dochter heeft doen verdwijnen." Monique de Knegt Ieder mens heeft zijn eigen verhaal. Cultu reel antropologe Florien Linck reist door het hele land om zulke levensverhalen op te nemen. Meestal zijn het ouderen, die op ver zoek van hun kinderen de familiegeschiede nis in eigen woorden vertellen. Het zijn vooral gewone verhalen van gewo ne mensen. „Ze hebben wel een bijzonder leven geleid in mijn ogen. Want ze zijn in het begin van de twintigste eeuw jong geweest, hebben soms nog herinneringen aan de Eer ste Wereldoorlog of de crisisjaren. En vooral de Tweede Wereldoorlog heeft vaak een be langrijke wending gegeven aan het leven van de generatie die ik interview. De 35-jarige Florien Linck neemt levens verhalen op van mensen en legt die vast op een dubbel-cd. Een emotioneel testament, zou je het kunnen noemen. Niet alleen het verhaal wordt immers voor de eeuwigheid vastgelegd, ook de stem, intonatie en woordkeuze. Er blijkt zoveel belangstelling voor te be staan om de familiegeschiedenis op deze persoonlijke manier te behouden, dat de Amsterdamse er inmiddels haar werk van heeft kunnen maken. Het bedrijfje dat ze heeft opgericht, heet Sprekend Portret. Ook een dubbelportret ter gelegenheid van een huwelijk is mogelijk, of een beschouwing door meerdere mensen over een collega die afscheid neemt. Maarmeestal zijn het de kinderen die haar vragen om het leven of een episode daaruit van vader en/of moeder in hun eigen woorden vast te leggen. Als ca deautje aan zichzelf of de kleinkinderen, ter gelegenheid van een jubileum of zomaar. Florien komt aan huis met haarmim-disc en zorgt uiteindelijk voor een cd-box, die ook nog een verzorgd tekstboekje bevat met fo to's. De opdrachtgever betaalt tweeduizend gulden en krijgt daarvoor twee exemplaren. Extra kopieën kosten honderd gulden per stuk. Florien Linck is cultureel antropologe. Er gingen jaren overheen voordat ze erachter kwam dat interviewen haar grote liefde had. Het begon ooit met een onderzoek dat ze voor haar studie verrichtte in Indonesië. „Mijn grootouders waren daar veel geweest, mijn vader is er geboren. Het lag voor de hand me in dat land te specialiseren. Als keuzevak heb ik ook de taal geleerd", vertelt ze aan haar eettafel, waar een zwart-wit prent van goudsmeden in Atjeh boven hangt. Oost-Java Kennis van de taal had ze hard nodig toen ze in een bergdorpje op Oost-Java gestatio neerd was om de gevolgen van de aanleg van een weg in kaart te brengen. Nadat ze was afgestudeerd, volgde een tweede project voor de Universiteit van Amsterdam, waar voor ze zo'n zeven maanden in India ver toefde. Het werd haar duidelijk dat ze de ge sprekken die ze daar met de mensen voerde, het leukste onderdeel van haar werk vond. deren die tussen 1940en 1962 in Indië, Indo nesië of Nederlands Nieuw-Guinea verbleven. D it proj eet is nog maar een paar weken gele den afgerond, met een congres, maar Florien Linck is twee jaar geleden al begon nen met Sprekend Portret. „Toen ik al die mensen interviewde, dacht ik vaak hoe jam mer het was dat ik het verhaal van mijn ei gen oma's en opa's niet heb kunnen opne men. Daar is het nu te laat voor, maarzo ben ik wel op het idee gekomen om het voor an deren te gaan doen." Voorbereiding Ze heeft een paar keer moeten slikken voor ze ertoe kwam zich in te schrijven als kleine ondernemer, want de zakelijke kant is niet haar sterkste. Maar van het interviewen kan ze geen genoeg krijgen. „Het blijft leuk: al die verschillende verhalen, met anekdotes en ontroerende details. Als iemand bijvoor beeld laat weten 'mijn ouders hadden een bakkerij en ook nog eens dertien kinderen', dan is mijn nieuwsgierigheid meteen ge wekt". Ze trekt één dag uit voor een interview.,Het komt dus aan op een grondige voorberei ding. Ik geef de mensen van tevoren een for mulier waarmee ik ervoor zorg dat ze vast nadenken over wat ze willen vertellen. Als ze afdwalen, heb ik wel de ervaring in huis om ze terug naar het onderwerp te loodsen Maria Mulders Vandaar ook dat ze in 1997 ging werken voor de Stichting Mondelinge Geschiedenis Indonesië in Leiden, die een audio-archief voor wetenschappelijk onderzoek wilde aanleggen. In de afgelopen jaren interview de Linck voor dit archief zo'n honderd ou Florien Linck: „Jammer dat ik het verhaal van mijn eigen oma's en opa's niet heb kunnen opnemen". foto George Verberne/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 29