Proefproject boordevol met hobbels en kuilen proefvak M kantelweg adviessnelheid vrachtauto's 40 km/h De problemen rond Duurzaam Veilig i zaterdag 2 juni 2001 Het proefproject Duurzaam Veilig West-Zeeuws-Vlaan- deren heeft niet gebracht wat er in eerste instantie door de overheden van vernacht werd. De weerstand tegen de vele voorgestelde ver keersmaatregelen werkte als een rem op het hele project. Commu nicatieproblemen tussen project bureau, wegbeheerders en bevol king versterkten de aversie. Na een evaluatie van de eerste pro jectperiode van vijf jaar heeft het Bestuurlijk Overleg Duurzaam Veilig besloten om er toch een tweede periode aan vast te plakken, omdat de betrokken in stanties er inmiddels wel van overtuigd zijn geraakt dat een projectmatige aanpak van de ver keersveiligheid in een regio kan werken. Duurzaam Veilig in West-Zeeuws- Vlaanderen is mislukt", conclu deert het GroenLinks-statenlid Frans van Kollem deze week op basis van het evaluatieverslag van het project team. Gedeputeerde Jaap Hennekeij, voorzitter van het Bestuurlijk Over leg Duurzaam Veilig West-Zeeuws- Vlaanderen en in die hoedanigheid eindverantwoordelijke voor het pro ject, denkt daar iets anders over. Hen nekeij moet ook wel een andere kij k op de zaken hebben, want zou hij Van Kollem gelijk geven, dan zou de WD- gedeputeerde zijn portefeuille moeten inleveren, kan-ie opstappen. Hennek eij verbond per slot van rekening eind 1995 zijn politieke lot aan het welsla gen van het project. „Van Kollem zijn conclusie is onte recht. Er zijn flink wat dingen misge gaan, dat ontkent niemand, maar er is daarnaast ook een heleboel gereali seerd, dat wel degelijk een positief ef fect op de verkeersveiligheid in West- Zeeuws-Vlaanderen heeft gehad. De voorbije vijf jaar is een aanzet ge maakt om de streek een stuk veiliger te maken. Niet meer dan dat. Willen we onze einddoelstelling (50 procent minder verkeersdoden en 40 procent minder verkeersslachtoffers in 2010) bereiken, dan moeten we gewoon ver der gaan met het project. Dat was ook de reden voor het Bestuurlijk Overleg om er nog een periode van vier jaar achteraan te plakken. Van Kollem is met die verlenging akkoord gegaan. Als je vindt dat iets mislukt is, dan stem je natuurlijk niet met een verlen- gingsvoorstel in", zegt Hennekeij. Boekdelen Terug naar het begin. West-Zeeuws- Vlaanderen begin jaren '90. De ver- keersstatistieken spreken boekdelen. Tientallen verkeersdoden en honder den gewonden in een paar jaar tijd. Bestuurders schrikken zich een hoed je, de bevolking roept om maatrege len. Wegbeheerders, het Regionaal Or gaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ), politie, openbaar ministerie en het toenmalige Veilig Verkeer Ne derland (nu 3VO) steken de koppen bij elkaar om gezamenlijk een plan van aanpak op te stellen. Centrale vraag: 'West-Zeeuws-Vlaanderen is ver- keersonveilig en hoe kunnen we daar verandering in brengen?' Op rijksniveau wordt ook gedokterd aan methodieken om verkeersonveili- ge situaties in bepaalde regio's aan te pakken. Eén concept, het zogenaam de Duurzaam Veilig Verkeer, lijkt de aangewezen weg. Duurzaam Veilig staat voor een stelsel van ideeën over de inrichting van verkeer en vervoer in Nederland waardoor de verkeers veiligheid als het ware 'ingebakken' zou worden in de personenmobiliteit. Het Rijk wil dit principe loslaten op een regio, heeft er geld voor over - zo'n 90 miljoen gulden- en is medio 1992 net op zoek naar een streek waar Duurzaam Veilig bij wijze van proef, kan worden uitgezet. Als dat in Zeeland bekend wordt, trekken de Zeeuws-Vlaamse wegbe heerders in Den Haag aan de bel. Er wordt wat overleg gevoerd en bingo! West-Zeeuws-Vlaanderen wordt door het ministerie van Verkeer en Water staat aangewezen als proefgebied voor Duurzaam Veilig en de lieve som ma van 83 miljoen gulden wordt toe gekend als projectsubsidie. Daarna gaat het vlug. De gezamenlijke over heden (provincie, gemeenten en wa terschap) maken ook middelen vrij voor het project. In totaal komt er in het fonds 121 miljoen gulden te zitten. Voldoende voor een aardige start. Tempo „Die start was ook erg voortvarend, misschien wel iets te...", zegt Henne keij nu. In 1996 wordt door de gezamenlijke overheden een be stuursovereenkomst gesloten, een or ganisatiemodel opgezet en een pro jectbureau geïnstalleerd. Met heel veel enthousiasme gaan de verschil lende partijen aan het werk. Met name de gemeente Oostburg maakt tempo, legt in wijken verkeers remmers aan, bedenkt verkeerscircu latieplannen en neemt andere maat regelen. Op de Lange Strinkweg bij Cadzand-Bad wordt een reeks test verkeersremmers aangelegd. De pol derweg verandert binnen een paar maanden in een ware proeftuin met visuele en akoestische versmallingen, plateautjes, asverschuivingen en poortjes. Amper goed en wel op weg of er doe men problemen op. Het Rijk heeft de rijkswegen 58 en 61 buiten het project gelaten. Toch is er de toezegging dat Rijkswaterstaat in de projectperiode het wegvak Breskens -Schoondijke opnieuw zou inrichten en zou begin nen met de ombouw van de N61 tot stroomweg, waarop alle verkeer tus sen West-Zeeuws-Vlaanderen en de Westerscheldetunnel en de Kanaalzo ne moet worden af- en aangevoerd en waarop een maximumsnelheid geldt van 100 kilometer. Hard blijkt die toe zegging niet te zijn. „Het gevolg was ''ff, v v- tïJiZ r-z T" I dat één van de belangrijkste pijlers onder het project, de ombouw van Rijksweg 61 tot stroomweg, wegviel en we met het Rijk in de slag moesten om die overheid zover te krijgen dat er geld werd gereserveerd voor de herin richting van de N61 en wel op een zo kort mogelijke termijn. Dat heeft erg veel tijd en moeite gekost, maar we hebben er wel lering uit getrokken", legt Hennekeij uit. Omdat de Rijksweg 61 niet binnen het projectkader valt en alle andere we gen in het gebied wel, begint de bevol king van West-Zeeuws-Vlaanderen te klagen over de maatregelen in de ker nen en het buitengebied. Met de her inrichting van de Philipsweg (IJzen- dijke-Oostburg), die voorzien wordt van tien plateaus en een andere snel heidregime krijgt (60 in plaats van 80 kilometer), maakt het Bestuurlijke Overleg en het Projectbureau een slechte beurt. De plateaus blijken te steil, busdiensten lopen vertraging op, automobilisten schade en bewo ners van panden langs de weg klagen over de toename van geluidshinder. „Deskundigen van het SWOV (Stich ting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) hadden ons ver zekerd dat de plateaus aangelegd moesten worden op de wijze zoals wij dat hadden gedaan. Uiteindelijk bleek dat de drempels in de praktijk nooit waren beproefd en dus pure te kentafelvindingen waren. Wij konden vervolgens de plateaus weer verlagen en ja, dan ben je zo de risee van de sa menleving", verhaalt Hennekeij. Er gaat wel meer mis in de periode 1997-1999. Er kan geen aanpassings plan gepresenteerd worden of de be volking loopt ertegen te hoop. Wordt er een weg bedrempeld of ingericht als 60-kilometerzone, dan verzuimt de politie om te controleren. Bij de pre sentatie van de kantelweg in Nieuw- vliet begint Oostburg bij monde van wethouder L. Wille te mekkeren over het feit dat de gemeenten hun werken wel uitvoeren, maar dat provincie en waterschap zaken laten liggen. Wille is bovendien slecht te spreken over het ruimtebeslag dat een nieuw kruispunt bij Nieuwvliet inneemt en vindt de kantelweg meer weg hebben van een kermisattractie dan van een doordachte verkeersremmende maat regel. Een paar weken later dreigt Oostburg zelfs zijn medewerking aan het project op te schorten als niet snel eerst iets gedaan wordt aan de hoofd wegeninfrastructuur in de regio. Hennekeij herinnert zich die periode nog goed. Het was ook in die tijd dat het Bestuurlijk Overleg besluit om het project in een lagere versnelling te schakelen. „Die herbezinning was no dig. We dreigden het maatschappelijk draagvlak voor het project volledig te verliezen en dat mochten we echt niet laten gebeuren. Ook al, omdat alle wegbeheerders, maar ook veel gewo ne West-Zeeuws-Vlamingen, vonden dat de doelstelling van het hele pro- j eet te waardevol was om alles zomaar te laten schieten. Dat we in bijzondere mate in de streek werden geconfron teerd met ongezond wantrouwen te genover overheidshandelen deed het project geen goed, maar dat was wel een gegeven waarmee we om moesten leren gaan." Kritische wijze Het Bestuurlijk Overleg herbezint zich vorig jaar over de uitgangspun ten van het proefproject en besluit verder te gaan met het categoriseren van de wegen in het gebied als kader voor de herinrichting, kent prioriteit toe aan het scheiden van verkeers stromen (fietsers en landbouwver- keer), gaat verder met het inrichten van 60-kilometerzones in het buiten gebied, maar zonder toepassing van plateaus en remmers, zoekt aanslui ting bij het herinrichtingsplan voor de kustzone en stelt een nieuw communi catieplan op. En passant wordt ook besloten om de projectperiode met vier jaar te verlengen. In mei van dit jaar wordt het project geëvalueerd. En wel op een zeer kriti sche wijze. Volgens projectleider Hu- bert Uitterhoeve is zo'n grote dosis zelfkritiek ook nodig. „Er zijn veel dingen misgelopen. Daarvoor hoeven we ons niet te schamen. Het is ook een proefproject. Daar staat tegenover dat we in West-Zeeuws-Vlaanderen wel ontzettend veel ervaringen heb ben opgedaan met tal van maatrege len. Maatregelen die nu elders worden toegepast." „Probleem is echter", vervolgt Hen nekeij „dat we last hebben gehad van de Wet van de remmende voorsprong. We moeten nu erg veel zaken oppak ken, die we graag eerder hadden uit gevoerd. Wat je nu ziet is dat de Duurzaam Veilig-aanpak overal wordt toegepast. In Nederland, maar ook in Vlaanderen en in een tempo waar wij jaloers op kunnen zijn. Wat ons wel is tegengevallen is de betrok kenheid van het bedrijfsleven. Wij waren ervan uitgegaan dat ingeni eursbureaus en zo op het project zou den inhaken, met alternatieven op de proppen zouden komen, met vindin gen, maar niets hoor. De respons was minimaal. En dat is eigenlijk onbe grijpelijk, omdat er in Duurzaam Vei- ligprojecten vandaag de dag honder den miljoenen omgaan." Lacherig Over Jan Bakx, de uitvinder van de kantelweg, wordt weliswaar wat la cherig gedaan, hij is volgens Henne keij en Uitterhoeve wel één van de weinige deskundigen in den lande die met vindingen op de proppen komt. Vindingen waar elders wel degelijk belangstelling voor bestaat. De kantelweg, de visuele en akoesti sche verkeersremmers, de groen steenstroken in de bermen, de slinger- weg in Breskens en de broodjes op de rondweg Oostburg zijn in de optiek van Uitterhoeve prima vindingen die in West-Zeeuws-Vlaanderen zijn uit geprobeerd en nu elders ook toegepast worden of kunnen worden toegepast. Dat is de eerste oogst van Duurzaam Veilig, maar er is nog meer uit de proeftuin gehaald. De snelheden op de meeste wegtracés die de voorbije jaren werden aangepakt, zijn flink af genomen en omdat snelheid altijd gold als één van de belangrijke oorza ken van ongelukken is dat een prima resultaat. Ook het aantal verkeers slachtoffers daalde tussen 1990 en 2000, maar dat kan niet alleen toege dicht worden aan het proefproject. De intensieve verkeerscontroles van de politie hebben daar ook een belangrij - ke rol in gespeeld. „Wat zeker zo belangrijk is geweest als de fysieke maatregelen die in het projectkader zijn getroffen zijn de er varingen die wij als wegbeheerders hebben opgedaan. Om een voorbeeld te noemen: overal waar nu verkeers remmende maatregelen worden ge troffen, moet eerst een openbaar ver- voertoets worden gedaan. Leg je op een weg drempels en moet de bus daarover, dan kunnen die verkeers remmers de rijtijd van zo'n bus nega tief beïnvloeden. Met zo'n toets maak je dat tijdverlies hard en blijkt dan dat door een paar remmers een buslijn ge schrapt moet worden, dan wordt er vlug anders tegen zulke verkeers maatregelen aangekeken. Die leerer varing, daar kunnen ze nu ergens an ders iets mee. Het gaat overigens niet alleen over aanrijtijden van bussen, maar ook van hulpdiensten zoals am bulances en brandweerwagens. Veel mensen gaan aan dit soort zaken voor bij, maar ze zijn van groot belang." Politieke lot Nee, Hennekeij vindt het project Duurzaam Veilig niet mislukt. Zeker, er is veel misgelopen, maar niet vol doende om zijn politieke lot te bezege len. „Wat ik wel vind is dat we meer werk met werk moeten maken. Straks komt erbij de landinrichting van de Braak manpolders 300.000 kubieke meter zand vrij, da's mooi, maar het zou nog mooier zijn als die enorme hoop aan gewend wordt voor de ombouw van de N61 en dat zie ik niet gebeuren. Ik zou er groot voorstander van zijn als in de nabije toekomst ook binnen het pro vinciebestuur gewerkt wordt met ge- biedsgedeputeerden. Die naast de po litieke verantwoordelijkheid voor een bepaalde portefeuille ook een gebied krijgen toegewezen. Het fenomeen van een gebiedsgerichte aanpak is in bestuurlijk Nederland aan een op mars bezig. Neem de herinrichting van het kustgebied West-Zeeuws- Vlaanderen maar eens, daar zal zo'n 3000 hectare grond van bestemming veranderen in de toekomst. Zo'n her schikking heeft effecten voor de land bouw, de recreatie, het waterbeheer, het wonen, infrastructuur en natuur. Als je het dan hebt over de ombouw van de N61 tot vierbaansweg, dan spreek je over een ruimtebeslag van 80 hectare en ja, dat is natuurlijk pea nuts." Conny van Gremberghe

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 27