pzc
Flop dreigt voor Duurzaam Veilig
Pennen geblazen op de laatste dag
Begin aanleg voetgangers tunneltje
Oranjemolen op
definitieve hoogte
w 17
Project staat of valt met besluit weg Schoondijke-Hoek
Zangdienst
Serooskerke
Fancy fair in
Vlissingen
Stadhuismuseum Veere
opnieuw beheerd door
het Zeeuws Museum
antwoorden
Examens enger
dan de tandarts
Lekker werken
bij pa in de zaak
zaterdag 2 juni 2001
door Edith Ramakers
door Conny van Gremberghe
OOSTBURG - Het project
Duurzaam Veilig West-Zeeuws-
Vlaanderen dreigt uit te lopen
op een grote flop, omdat minis
ter Netelenbos vooralsnog niet
genegen is om rijksweg 61
(Schoondijke-Hoek) om te bou
wen tot een vierbaans stroom
weg.
Volgens wethouder L. Wille
(verkeer) van Oostburg heeft
het Bestuurlijk Overleg Duur
zaam Veilig West-Zeeuws-
Vlaanderen signalen ontvangen
dat de bewindsvrouwe zal kie
zen voor een andere toegangs
weg tot West-Zeeuws-Vlaande
ren; een tweebaansweg met vele
rotondes. ..Als dat gebeurt, is
het draagvlak onder het project
in West-Zeeuws-Vlaanderen
weggeslagen", zei Wille donder
dag tijdens een congres over
door Miriam van den Broek
VEERE - Het beheer van het
stadhuismuseum De Vierschaar
in Veere wordt dit zomerseizoen
opnieuw uitbesteed aan het
Zeeuws Museum in Middel
burg. Het college van B en W van
Veere wil daarvoor 39.000 gul
den uittrekken.
Het wordt het tweede seizoen
dat het Zeeuws Museum de
openstelling onder zijn hoede
neemt. Met het vertrek van de
gemeentearchivaris naar het
Zeeuws Archief in Middelburg,
kwam het museum vorig jaar
zonder beheerder en coördina
tor te zitten. Bij de gemeente
kon niemand de functies vervul
len, omdat de specifieke des
kundigheid op het gebied van
organiseren, coördineren en be
heren van een museum daarvoor
ontbrak. Het Zeeuws Museum
had die deskundigheid wel.
Het is nog steeds onbekend wat
voor functie het monumentale
stadhuis in de toekomst moet
Duurzaam Veilig in het Gelder
se Oosterbeek. ,,Dan durf ik te
zeggen dat in de evaluatie bij de
bevolking de balans negatief zal
doorslaan."
Ten overstaan van een gehoor
van verkeersdeskundigen, be
stuurders, politiefunctionaris
sen en ambtenaren was Wille
erg kritisch over het verloop van
het proefproject in West-
Zeeuws-Vlaanderen. In de ogen
van de Oostburgse wethouder is
er erg veel misgegaan de voor
bije vijf jaar, maar is er ook veel
lering getrokken uit het project.
Met die ervaringen, zo schotelde
Wille de deskundigen voor,
kunnen andere regio's hun voor
deel te doen. Volgens hem moe
ten acties in infrastructurele
sfeer altijd gemotiveerd en be
argumenteerd worden.
Gebeurt dat niet, dan lopen za
ken mis. Verder moet bij het op
zetten van duurzaam veiligpro-
krijgen. Maar ondertussen wil
de gemeente dat het museum
toegankelijk blijft. Veere vond
vorig jaar een tijdelijke oplos
sing bij het Zeeuws Museum en
dat is goed bevallen.
In tegenstelling tot vorig jaar
vallen de kosten voor de open
stelling van het museum be
hoorlijk hoger uit. In 2000 vroeg
het Zeeuws Museum 16.000 gul
den voor het beheer. Het ver
schil van 23.000 gulden is ont
staan doordat het Zeeuws
Museum dit jaar geen beroep
kan doen pp de eigen oproep
krachten. Het museum in Mid
delburg is al zo lang dicht dat er
geen oproepkrachten meer zijn.
Voor dit jaar worden medewer
kers aangetrokken via een uit
zendbureau.
Er worden komende zomer in de
Vierschaar geen wisseltentoon
stellingen samengesteld uit de
gemeentelijke kunstcollectie.
Het Zeeuws Archief, dat de col
lectie beheert, ziet geen kans de
ze kleine expositie in te richten.
ject een echt zelfstandig
werkend projectbureau geïn
stalleerd worden. Medewerkers
van gemeenten mogen dit soort
projecten er niet zomaar even
bij doen, dat leidt tot loyaliteits
probleem en een te geringe
slagvaardigheid. Wille pleitte
verder voor een consistente mo
nitoring van maatregelen en een
budget om ingrepen die ver
keerd uitpakken ongedaan te
maken.
De wethouder riep voorts het
ministerie van Verkeer en Wa
terstaat op het bedrijfsleven te
motiveren interesse te tonen
voor vernieuwende maatrege
len op het gebied van verkeers-
regulering. De ingenieursbu
reaus en wegenbouwbedrijven
hebben het met name in West-
Zeeuws-Vlaanderen af laten
weten. De suggesties voor infra
structurele maatregelen en in
grepen kwamen niet van de zij
de van het bedrijfsleven, maar
louter uit de koker van begelei
dingsdiensten of van Jan Bakx,
de verkeersdeskundige van de
provincie Zeeland.
pagina 27: hobbels en kuilen
VLISSINGEN - De Oranjemo
len aan de Vlissingse Groene
Boulevard heeft gisteren zijn
definitieve hoogte bereikt. Met
een soort vijzelpomp werd het
laatste zetje gegeven tot hij ruim
twee meter boven de grond leek
te zweven. Voorlopig staat hij
alleen nog maar op ijzeren pa
len. De wieken vangen weer alle
wind en de molen staat weer
recht. Zelfs een eventuele latere
dijkverhoging kan de molen met
gemak weerstaan.
Doordat de groene Oranjedijk
in de loop der jaren stevig ver
hoogd is, kwam de molen in het
gedrang en tegelijkeitij d in een
soort put te liggen. Bovendien
was de fundering zwak, zakte de
molen naar een kant en kwamen
er daardoor barsten in de molen.
„De molenaar ontdekte jaren
geleden al dat de molen scheef
stond. Dat proces heeft zi<ph di
rect na de bouw van de molen -
zo'n 300 jaar geleden- al inge
zet, maar is de laatste dertig jaar
in een stroomversnelling ge
raakt. Dat is gebeurd door het
ophogen van de dij k in het kader
van de Deltawerken", zegt A.
van Middelkoop, van het bu
reau Van Middelkoop en Witte-
veen Bos dat verantwoordelij k
is voor de berekeningen van de
nieuwe fundering.
Een molen die scheef staat,
maalt niet goed. De kap is al
eens rechtgezet om de wieken
weer soepel te laten draaien,
maar het euvel kwam terug.
„Vandaar dat er rigoureuzer in
gegrepen moest worden."
De mogelijkheid werd eerst on
derzocht om de molen alleen
maar recht te trekken. Van Mid
delkoop: „Maar als de dijk van
wege veiligheidseisen ooit an
derhalve meter opgehoogd moet
worden, dan zou de molen nog
dieper en waarschijnlijker in-
stabieler komen te staanOok al
hoeven we niet te verwachten
dat al over dertig jaar de zeewe
ringen in Nederland moeten
worden opgehoogd, we moeten
wel voor goede oplossingen kie
zen."
Plateau
De molen komt spoedig in zijn
geheel op een soort plateau te
staan. Het terrein direct rond de
Oranjemolen wordt opgehoogd
tot aan de deur van de molen.
Ook de ruimte onder het baken
wordt volgestort. Daarna zal er
aan de restauratie van de molen
zelf worden begonnen.
De enige molen op een zeewe
ring die Nederland rijk is, heeft
speciale aandacht gekregen.
Begin januari werd een subsi
dieaanvraag van de gemeente
Vlissingen bij de Rijksdienst
voor de Monumentenzorg geho
noreerd met een bedrag van
ruim één miljoen gulden. De ge
meente Vlissingen draagt netto
ook meer dan 1 miljoen gulden
bij en de derde partner, Rijks
waterstaat, komt met ruim vier
ton over de brug.
J. Asselbergs, directeur van de
monumentendienst, mocht gis
teren drie van de zes kanjersub
sidies die Zeeland van het Rijk
heeft gekregen, symbolisch in
gang zetten.
In totaal kreeg Zeeland 13 mil
joen gulden. Na Vlissingen reis
de de delegatie van monumen
tenzorg af naar Kapelle en
Tholen, waar opknapbeurten
van de Nederlandse hei-vormde
kerken wachten.
SEROOSKERKE - In de Neder
lands-Hervormde kerk in Se
rooskerke vindt morgen een
zangdienst plaats met mede
werking van christelijk koor De
Zilverstem uit Arnemuiden. Het
orgel wordt bespeeld door A.
van der Linde en voorganger is
dominee G. Bos.
De dienst begint om 19.00 uur.
VLISSINGEN - De Vlissingse
Paauwenburgschool houdt
donderdag 14 juni een fancy fair
tussen 1700 en 19.00 uur. De op
brengst is bestemd voor twee
doelen. Een deel gaat naar de
dierenbescherming en een an
der deel naar de school zelf. De
basischool wil sparen voor ma
terialen waarmee kleuters kun
nen buiten spelen, bijvoorbeeld
karren, driewielers en losse
klimrekken.
Wethouder Heijning mocht het eerste stukje rails wegslijpen.
foto Willem Mieras
door Mieke van der Jagt
GOES - Met een haakse slijper heeft de Goe-
se wethouder S. Heijning gisteren het eerste
stukje rail weggezaagd om ruimte te maken
voor een voetgangerstunneltje bij het sta
tion in Goes. In december moeten treinpas-
sagiers van de noordkant van het spoor naar
de zuidkant kunnen lopen, door het ver
lengde van het huidige perrontunneltje
naar een nieuw aan te leggen plein.
Daarvoor moet aannemingsbedrijf Colijn
uit Nieuwendijk in een open bouwput twee
tunnelsegmenten bouwen. Het eerste is half
augustus klaar en zal in het laatste weeken-
inde van die maand onder het hoofdspoor
tegen het bestaande tunneltje worden aan
geschoven. In hetzelfde weekeinde wordt de
doorbraak naar het perrontunneltje ge
maakt. Het treinverkeer tussen Goes en
Middelburg wordt die dagen stilgegelegd.
De tweede tunnelmoot wordt daarna ge
bouwd en in het verlengde van de eerste ge
schoven. Daarvan ondervindt het treinver
keer geen hinder, want het komt ongeveer
op de plaats van de bouwput, waarvoor
Heijning vrijdag een begin maakte. Twee
opstelsporen moeten tijdelijk wijken.
Als in totaal 41 meter nieuwe tunnel is ge
legd, wordt de zuidelijke uitgang naar het
Stationpark gebouwd en kunnen de opstel
sporen worden teruggelegd. Tussen de spo
ren komen twee lichtkoepels.
door Henk Postma
De examens zitten er weer op. Of
er veel gespiekt is? Dat zullen we
nooit weten. Er hangen nog geen vi
deocamera's in de examenzaal. Dus
zijn er ook geen bandjes die nog eens
kunnen worden teruggedraaid, maar
wat niet is kan nog komen.
Bij uitgaansbuurten, benzinesta
tions en zelfs al op sommige school
pleinen in Zeeland zijn ze al niet meer
weg te denken: de 'spionnen' die alles
wat beweegt op beeldband vastleg
gen. Vwo'ers die er zin in hadden,
konden er vrijdag hun mening over
kwijt tijdens de laatste examenklus:
het opstel Nederlands.
Veilig, al die camera's. Mooi al dat
DNA-onderzoek bij verdachte per
sonen. Leuk dat kindex-en van sper
madonoren er straks recht op hebben
de naam van hun bi ologische vader te
leren kennen. Maar waar blijft met
dat alles ons recht op privacy? Het
was één van de tien onderwerpen
waarvoor de vwo'ers oude stijl kon
den kiezen. En dat deden ze dan ook.
Op het Zwin College in Oostburg was
de privacy-kwestie veruit favoriet.
Een op de di-ie leerlingen greep de
kans er een betoog over op papier te
zetten met beide handen aan.
Erica ten Hove uit het Belgische Sint
Margriete ovei*woog ook er haar pen
op stuk te schrijven. Maar bij nader
inzien zaten daar wat haar betreft te
veel haken en ogen aan. Want wat
moet je er nou van zeggen. „Aan de
ene kant is het wel goed, al die veilig
heid. Maar aan de andere kant? Je
voelt je gewoonweg niet meer op je
gemak." Dus koos ze voor het op één
na populairste onderwerp: spijt be
tuigen. Op tv zie je steeds vaker men
sen excuses maken: politici, de paus,
zelfs Jan met de Pet gaat voor de ca
mera's te biecht. Moeten de VS de in
dianen nu ook excuses aanbieden?
Moet Nederland spijt betuigen aan
de voormalige koloniën? Jazeker wel,
oordeelde Erica. En ze beargumen
teerde dat in een vurig betoog. Nee,
de vwo'ers konden niet zeggen dat
het examen mank ging aan stof tot
schrijven. Zo was er in de Oostburgse
school ook nog aardig wat belang
stelling voor de opdracht een be
schouwing neer te pennen over de
opmerkelijke interesse die meiden
tegenwoordig aan de dag leggen voor
het vak psychologie. Ruim driekwart
van psychologiestudenten in Neder
land is van het vrouwelijke geslacht.
Ra, ra, hoe komt dat? De vwo'ers
mochten proberen daar verklaringen
voor op papier te krijgen.
Ook op de laatste dag van de mavo-
/vbo examens stond schrijfvaardig
heid op het programma. Patrieck
Wattel uit Oostkapelle had het snel
bekeken. De mavo-leei-ling van de
Nehalennia-school koos voor de op
dracht een artikel te maken voor de
schoolkrant. Het moest betrekking
hebben op sport, maar dan niet op
iets alledaags als voetbal of tennis.
Het moest over iets bijzonders gaan.
Patrieck Wattel is ringlijder. En als
dat geen apaxle spoil is. Komt vrijwel
alleen in z'n omgeving voor. Zeeuw -
ser kan bijna niet." Dus beschreef hij
in minimaal vijfhonderd woorden
wat er allemaal wel niet bij dat stukje
levende folklore komt kijken. „Al
leen al de spanning als je op je paard
zit, en dan door die ring moet ste
ken." En denk niet dat zoiets gemak
kelijk is. „Zonder goede handcoördi
natie kan je het wel vergeten."
Als mavo-kandidaat op d-niveau
had Patrieck ook kunnen kiezen voor
'functioneel schrijven'. Dan was hij
in een asielzoekerscentrum verzeild
geraakt, en had hij brieven, een vra
genlijst en een folder moeten samen
stellen. Maar verhalen schrijven gaat
hem heel wat beter afThuis werkt hij
zelfs al aan een boek over de marine.
„Dus zo'n opstelletje... dat moet dan
zeker kunnen." Daarmee was Pa
trieck er gisteren overigens nog niet.
Ook scheikunde stond nog op z'n pro
gramma. Op die klus kijkt hij heel
wat minder tevreden terug. Patrieck
gleed er mee af naar het randje van
een voldoende. Mocht hij ermee in
het rood komen, dan overweegt hij
dat vak over te doen. Dat kan op
woensdag 20 juni. Wie met z'n pun-
tenlijst niet tevreden is, kan dan in
één vak herexamen doen.
O www.pzc.nl
VBO/MAVO Scheikunde C
2A, 3C, 9C, 10B, 11C, 13D, 14C, 16B,
17C, 19A, 21B, 26C, 27B, 28C, 31E,
32B, 33A, 37B, 39A, 42A, 44C, 45B,
47C, 48A
VBO/MAVO Scheikunde D
2A, 3C, 5D, 9C, 10A, 12F, 14B, 17A,
21D, 23A, 24B, 25C, 28E, 29B. 30B,
32C, 35E, 36A, 38C, 41A, 43B, 44B
VBO/MAVO Scheikunde C
2A, 3C, 9C, 10B, 11C, 13D. 14C. 16B,
17C, 19A, 21B, 26C, 27B, 28C, 31E,
32B, 33A, 37B, 39A, 42A, 44C. 45B,
47C, 48A
VBO/MAVO Scheikunde D
2A, 3C, 5D, 9C, 10A, 12F, 14B, 17A,
21D, 23A, 24B, 25C, 28E, 29 B. 30B,
32C, 35£, 36A, 38C, 41A, 43B. 44B
Jammer dat pony-dressuur zo 'n po
pulaire sport is. Anders had Mu
riel Lawerman er een vlammend
opstel over kunnen sch rijven. De 17-
jarige mavoscholier uit Middelburg
won er tientallen bekers mee. Een
mooi ondenverp dus voor de schrijf-
vaardigheidstest, ware het niet dat
om een verhaal werd gevraagd over
een 'minder voor de hand liggende
sport'. Dus viel de keus gisteren op de
laatste dag van de examens op een
heel andere opdracht: schrijven over
een familielid die zich net even an
ders gedraagt dan de rest.
Muriël verzon een oom die probeerde
te overleven in de vrije natuur. Een
echt zwart schaap dus. Zo kwam ze
toch nog bij het dierenleven terecht.
Een juiste keus, want de fantasie gaf
haar vleugels. Twintig minuten voor
tijd was ze al met het klusje klaar.
Eind goed, al goed. Want Muriël
draait er niet omheen: examen doen,
viel haar bar tegen. Ze begon er twee
weken geleden aan met een gemid
delde van ruim boven de acht, en
vreest nu zowat al haar cijfers fors
naar beneden te hebben gehaald.
Ze zoekt de oorzaak bij zichzelf: „Ik
heb me gewoon te zenuwachtig ge
maakt." En dat terwijl ze beslist niet
bang is aangelegd. Zelfs de tandarts
boezemt haar geen vrees in. „Examen
doen is enger." In ieder geval is Mu-
Wat hij gaat doen zodra de vakdi
ploma's binnen zijn? Robin
Sjerp uit Hulst hoeft er geen seconde
over na te denken. De 15-jarige vbo-
leerling van het Reynaert College
gaat werken bij zijn vader in de zaak.
Eenmaal elektrotechnisch ingenieur
kan hij 't bedrijf zo over nemen.
Maar zo ver is het nog niet. Robin
doet volgend jaar zelfs eerst nog even
het vbo examen over. Niet dat hij het
dit jaar verpest heeft. Verre van dat.
Hij wil alleen nog een stapje hoger:
van c- naar d-niveau. Kan hij daarna
naar de privéschool voor de elektro-
nicabranche in Hilversum.
Voor de praktische kanten van het
vak heeft Robin de school niet nodig.
Want hij loopt al een tijdje mee in de
zaak. Die bouwt hoge frequentie
elektronica in transportvoertuigen
als boten en trucks: radio-appara-
tuur als mobilofoons, gsm's en mari-
foons. Het is nu al Robins grootste
hobby. Even naar een Franse haven
voor een reparatie op een sleep- of
baggerboot - hij heeft het allemaal al
meegemaakt.
De examens op c-niveau verliepen
voorspoedig. Robin had het moeilij
ker verwacht. Vooral wiskunde was
een makkie. En natuurlijk vaktheo
rie van elektrotechniek. Daar haalde
hij op schpol al een dikke acht voor.
Muriël Lawerman
riël er nu aan gewend. Dat komt goed
van pas, want ze wil ook nog het
havo-, en daarna het vwo-diploma
halen. Kan ze rechten gaan studeren.
Want ze wil per se de advocatuur in.
Tijd voor school heeft ze straks in
overvloed. Want de pony gaat aan de.
kant. Muriël vertelt het wat sipjes.
Maar ze is nu eenmaal te oud om er
mee door te gaan. Dan kan je wel
overstappen op een paard. Maar ze
weet inmiddels wat het is elke dag
zo'n dier te moeten verzorgen. Ze wil
nu even vrijheid.
Robin Sjerp
Met de talen, Nederlands en Engels,
ging het wat stroever. Maar het laat
ste stukje Nederlands gisteren viel
weer erg mee. Robin maakte geen op
stel, maar koos voor functioneel
schrijven: solliciteren bij een super
markt, vanuit het ziekenhuis naar je
klasgenoten schrijven, adverteren
met kaartjes voor een popconcert -
het kwam allemaal vlotjes uit de pen.
Vooral die brief naar z'n klas ging
hem goed af. „Hoefje tenminste niet
zo officieel te doen. Kan je verzinnen
wotjewü." b
Patrieck Wattel schreef voor zijn mavo-examen een opstel ov$r de ringrijderij.
foto Ruben Oreel