APK voor opgevoerde scooter
Drie Kimpes voor Museum
KI
Beelden plaatsen mens
terug bij de oorsprong
lezers schrijven
Zwarte stroom
Integratie III
Levend verleden
in Markiezenhof
kunst cultuur
Werken Kimpe populairder dan ooit
d oo r J eff rey Kutte rink
Menige bromfiets haalt op zijn
dooie gemak zestig kilometer per
uur. Vijftien kilometer harder dan is
toegestaan. Sommigen gaan daar rus
tig nog wat kilometers overheen. Vei
lig is anders en stil gaat het al hele
maal niet. Minister Pronk vindt het
welletjes en wil alle scooters en brom
fietsers laten voorzien van een
kenteken en ze jaarlijks voor een
APK-keuring op de brug zetten. De
tweewielerbranche en de politie rea
geren voorzichtig op de plannen en
vrezen grootscheepse fraude. Brom
fietsers malen er niet om en knarren
rustig door, met of zonder opvoerset.
Milieuminister Pronk bindt op tal van
fronten de strijd aan met geluidsover
last. Met ingang van 2003 krijgen
bromfietsen als het aan hem ligt een
persoonsgebonden kenteken in plaats
van een verzekeringsplaatje. Dan is
precies te achterhalen van wie het
voertuig is. De smoes dat het scheur-
kanon is gekocht van een vriendje op
een schoolplein, gaat dan niet meer
op. De eigenaar moet naar het post
kantoor om het voertuig op zijn naam
te laten zetten, net als bij een auto. En
dus is hij verantwoordelijk voor de
staat van de brommer.
Verder wil Pronk een jaarlijkse APK-
keuring verplicht stellen. Met zo'n
APK kunnen opgevoerde en lawaaie
rige bromfietsen worden aangepakt.
Pronk overlegt onder andere met mi
nister Netelenbos van verkeer over de
beste manier om kentekens te koppe
len aan een keuring. Als brommers
zich door de keuring weer aan de
maximale snelheid van 45 kilometer
per uur houden, scheelt dit ook ge
wonden, denkt Pronk.
Voordeel
Maar de tweewielerbranche en de po
litie denken daar anders over. Brom
fietsen voorzien van een kenteken
plaat stuit nog op de minste
weerstand. Zeeuwse tweewielerwin-
kels zien het wel zitten. „Het had al
lang ingevoerd moeten zijn", vindt
bedrijfsleider T. Witteveen van Mo-
toport Vlissingen. „Het is nu niet te
bewijzen of een scooter van de berij
der is. Groot voordeel is dat bij de in
voering van een kentekenregistratie
alle voertuigen moeten worden ge
keurd. Veel brommers worden dan
van de weg gehaald, want er rijden
nogal wat brommers rondt waaj' wei
nig aan deugt."
Een stelling die wordt gesteund door
M. Kaljow van het team Forensisch
zaterdag 2 juni 2001
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
De Zeeuwse gas-, water- en
lichtleverancier (Delta) maakt
zich. nu dat strategisch goed
uitkomt, graag groen op. Delta
heeft echter ook een zwarte
kant. Delta bouwde immers niet
alleen in Zeeland windmolens,
ook ver van huis, op de Neder
landse Antillen. Daar waaide
het lekker. Daar was dus winst
te makenBegin april 2001 werd
dat windmolenpark op de An
tillen officieel geopend. Die
windhandel heeft al eens tot in
gezonden brieven geleid. Daar
in werd Delta's Antilliaanse
stroom 'zwarte' stroom ge
noemd. Want waarom moest
Delta de Antillen zo nodig als
win(d)gewest exploiteren? Wa
ren wij hier niet al rijk genoeg?
Een public relations medewer
ker van Delta reageerde toen
koeltjes met de uitleg dat Delta
inmiddels een commercieel be
drijf was dat wel winst móest
maken. Delta tekende eind
maart 2001 een overeenkomst
met het noodlijdende Aqualec-
tra; een energiebedrijf van de
Antilliaanse overheid (PZC, 30
mei). Delta zou de productie
middelen van Aqualectra over
nemen om ze vervolgens weer te
kunnen verhuren aan datzelfde
Aqualectra. Een nieuw staaltje
van neo-kolonialisme. Dat weer
de vraag oproept: „Zijn wij hier
in het Westen niet al rijk ge
noeg
Jan Moekotte
Sprencklaan 9
Middelburg
Met verbazing nam het lande
lijk AOV kennis van de opvat
tingen van de ASP, richting de
Middelburgse AOV/Unie 55+
fractie en richting de ouderen
partijen AOV en Unie 55+ (PZC,
29-05). De fractie AOV/Unie
55+ pleegt geen kiezersbedrog
richting hun kiezers en achter
ban, noch richting de ouderen
partijen, daar de beide leden
van de ouderenfractie in Mid
delburg zich solidair tot aan de
gemeenteraadsverkiezingen
van 2002 hebben verklaard met
het AOV en Unie 55+, het partij
programma nog steeds uitdra
gen, en nog steeds lid zijn van
hun partij! De twee landelijke
ouderenpartijen Unie 55+ en het
AOV zijn er nog steeds samen
werkend, die nog overal in den
lande in de politiek vertegen
woordigd zijn, zoals ook in Mid
delburg, geen kiezersbedrog
dus! Het ASP is dus niet de
voorzetting van de gezamenlij
ke ouderenpartijen. De Middel
burgse afdeling is altijd een
kleine qua ledental geweest,
maar als echte AOV-er en als
landelijk voorzitter stel ik dat
tot de dag dat de kandidaten
lijsten worden ingediend voor
de gemeenteraadsverkiezingen
2002, er nog van alles gebeuren
kan. Met nieuwe leden is het nog
steeds goed mogelijk dat de hui
dige ouderenfractie aanblijft en
niet naar een andere politieke
kleur hoeft te zoeken. Het gaat
om de continuïteit van de be
hartiging van de belangen van
de ouderen... en de kiezers be
slissen toch wel of de ouderen
recht hebben op eigen zetels of
niet. Dit zijn mijn opvattingen,
en die van het AOV.
Catelijne de Groot
landelijk Voorzitter AOV
Nieuwe Maasstraat 134
Schiedam
BERGEN OP ZOOM - In het ka
der van de Brabantse Kastelen
dag zijn er tweede pinksterdag',
diverse activiteiten in het Mar
kiezenhof in Bergen op Zoom.
Verschillende personages bren
gen het verleden tot leven, 's
middags geeft een valkenier een
demonstratie.Voor kinderen is
er een griezelspeurtocht. Het
Markiezenhof is van 11 tot 17
uur geopend. Tegelijkertijd
wordt Markiezenhof-Boeken-
hof gehouden. Er worden aller
lei boeken aangeboden, met een
nadruk op streekgebonden
(Zeeland en West-Brabant)
werken. De plaatselijke volks
muziekgroep Ut Meziekske ver
zorgt de muziek.
Als het aan minister Pronk ligt krijgen ook brommers en scooters binnenkort te maken met een jaarlijkse technische keuring.
foto Lex de Meester
Technisch Ondersteuning van de Poli
tie Zeeland. Hij noemt het voorbeeld
van een onlangs gehouden keuring bij
een Zeeuwse school. „Slechts twee
van de 26 bromfietsen voldeden aan
de regels. Vier reden er harder dan 75
kilometer per uur en twee daarvan re
den zelfs harder dan de rollenbank
kon meten. Met een registratie krijgen
agenten meer houvast. Ze weten zeker
dat ze Pietjes bromfiets in hun handen
hebben en kunnen optreden tegen de
eigenaar. Nu kun je niets zien. Chas
sisnummers bestaan uit zeventien cij
fers, maar in aangiften van diefstal of
in verzekeringspapieren worden en
kel de laatste zes of zeven cijfers ge
bruikt."
Vreemd is dat brancheorganisatie Bo-
vag halverwege de jaren negentig met
het ministerie van Verkeer en Water
staat al een overeenkomst heeft geslo
ten voor de invoering van kentekenre-
Veilig brommen
gistratie„En nog is het niet gebeurd"
moppert R. Boon van de Bovag.
„Steeds wordt het uitgesteld. De da
tabase met alle technische gegevens
van alle bromfietsen is er al. Die hoeft
alleen nog maar gekoppeld te worden
aan kentekens en het computersys
teem werkt."
Waar de meningen over kentekenregi
stratie eensluidend zijn, valt de invoe
ring van een APK-keuring voor brom
fietsen slecht. Bromfietsers,
winkeliers en de Bovag zien er geen
gat in, de politie twijfelt aan het nut.
„Als je ziet hoeveel sleutelaars er on
der de jeugd zitten, dan schrik je",
zegt eigenaar J. de Kraker van de Mo
torboulevard in Terneuzen. „Wie met
zijn brommertje naar de keuring
moet, schroeft er even de originele on
derdelen onder, zet hem braaf op de
brug en voert hem daarna thuis weer
vrolijk op. APK is dus zeer gevoelig
voor fraude. Het is beter jongeren een
licht motorrijbewijs te laten halen zo
dat ze op lichte motoren kunnen rij
den. Daarmee kunnen ze ook met
tachtig kilometer per uur over de pro
vinciale weg rij denDat is beter dan ze
onveilig en ondeskundig te laten cros
sen op opgevoerde brommers. Hard
rijden is geen kunst, maar je voertuig
bij die snelheden beheersen is wat an
ders." Kal] ow van de Politie Zeeland
denkt dat APK alleen zin heeft als er
daarna een goede controle is. „Dat is
een zaak van de politiek. Die bepaalt
de prioriteiten van de politie. Na de
invoering van APK voor personenau
to's rijden er ook geen slechte auto's
meer rond. Dat zal bij bromfietsen
ook wel het geval zijn/'
Bromfietsers malen er helemaal niet
om. Dat komt vooral door de onbe
kendheid van de plannen. Winkeliers
krijgen er dan ook nog geen vragen
over.
Maar gooi de plannen in de groep en
de voorspelbare reacties klinken als
uit één mond. „Het heeft allemaal
geen nut", zegt een bromfietser die
anoniem wil blijven. „Ik voer mijn
brommer zelf op. Weet je hoe hard die
kan? Wel zeventig! En dat sleutelen
zal ik gewoon blijven doen, met of
zonder APK-keuring.
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - De kortston
dige commotie over zijn oor
logsverleden heeft de reputatie
van schilder Reimond Kimpe
geen geweld aangedaan. Eerder
integendeel, zijn werk lijkt po
pulairder dan ooit. Deze maand
worden op vier verschillende lo
caties 25 schilderijen van hem
aangeboden.
Kunsthandel De Directiekamer
in Middelburg pakt het opval
lendst uit. In de expositieruimte
naast de ingang van de Drukke
rij zijn tot en met 6 juli acht
schilderijen en tekeningen van
Kimpe te zien, voornamelijk
vroeg werk. Op 14 juni veilt het
Zeeuws Veilinghuis in Middel
burg vijf schilderijen van Kim
pe, vijf dagen later volgt de
Middelburgse kunst- en antiek
veiling van Verhage met zeven
Kimpe's. Bovendien begint op
16 juni in galerie Het Noorder
licht in Domburg de zomerse
(verkoop)tentoonstelling waar
op Kimpe met vijf werken is ver
tegenwoordigd.
Volgens eigenaar Jan Louter
van De Directiekamer heeft zijn
verkoopexpositie niets te ma
ken met de media-aandacht
voor Kimpe. „Vorig jaar heb ik
om deze tijd ook een expositie
met werk van Kimpe gehouden.
Al voor de commotie ontstond
had ik deze tentoonstelling ge
pland. Ik heb dat niet ver
vroegd, ik heb dat ook niet
verlaat. Ik organiseer deze ten
toonstelling om twee redenen.
Het Zeeuws Museum, dat een
prachtige collectie van zijn
schilderijen bezit, is gesloten.
Het publiek kan nu hier Kimpes
zien. Ik heb me geconcentreerd
op zijn vroege periode, voorna
melijk schilderijen van voor de
oorlog, omdat dat zijn meest ka
rakteristiek Zeeuwse werk is.
Daarna wordt zijn werk ab
stracter, ingekeerder, minder
expliciet Zeeuws. En negatieve
publiciteit of niet, naar mijn
mening is Kimpe de belangrijk
ste echt Zeeuwse schilder van de
twintigste eeuw."
In De Directiekamer zijn onder
meer verschillende Zeeuwse
boerinnetjes te zien, het portret
van een Westkappelaar, de Dom
van Veere en een Veers stadsge
zicht. Het schilderij 'De Wentel
trap' wijkt duidelijk af, het is
omstreeks 1950 geschilderd en
duidelijk moderner dan de ove
rige werken. Bij de komende
veiling van het Zeeuws Veiling
huis is de situatie omgekeerd.
Daar wordt één werk uit de pe
riode 1935-1940 aangeboden -
een Dom van Veere - de overige
schilderijen zijn van na 1955.
Ook Jeroen de Kuijper van het
Zeeuws Veilinghuis twijfelt aan
een verband tussen het aanbod
van Kimpe's en de recente
berichtgeving. „Het lijkt me
eerder een samenloop van om
standigheden. De vraag naar
Kimpes is al jaren groot. Mis
schien dat een enkeling die
hoorde dat het Rijksmuseum
werk van hem heeft aange
kocht, dacht: hé, daar heb ik ook
schilderij van. Laat ik dat nu
eens te gelde maken."
'De wenteltrap' van Reimond Kimpe. foto Lex de Meester
door Ernstjan Rozendaal
MIDDELBURG - Wim Kimpe.
zoon van de schilder Reimond
Kimpe (1885-1970), heeft drie
schilderijen van zijn vader ge
schonken aan het Zeeuws Mu
seum. Woensdag komt hij ze
persoonlijk overhandigen. Het
gaat om een zelfportret uit 1948,
een voorstelling van een Wal-
chers meisje uit 1936 en een
doek getiteld 'Boer en boerin op
hun zondags' uit 1942.
Op het zelfportret is Reimond
Kimpe te zien met zijn pijp en
alpinopet. Het Walcherse meis
je, met Walcherse bloedkoralen
snoer om de langgerekte hals,
werd ook geportretteerd op het
schilderij 'Westkapelle' dat al in
het bezit is van het Zeeuws Mu
seum. De boer en boerin zijn ge
schilderd voor twee stenen zui
len uit 1773 die nog steeds staan
aan de Walcherseweg in Mid
delburg. De rest van de achter
grond is door de schilder gefan
taseerd.
Dit laatstgenoemde schilderij
heeft Wim Kimpe jaren geleden
al toegezegd aan het Zeeuws
Museum. Uit dank voorde over
zichtstentoonstelling die het
museum in Middelburg in 1997
samen met het Singer Museum
in Laren wijdde aan het werk
van-zijn vader, wilde hij beide
musea een schilderij schenken.
Het Singer Museum ontving
eerder al het doek 'Promenade
hippique' en nu wil Wim Kimpe
ook werk maken van de schen
king aan het Zeeuws Museum.
Zeeland
„Hij vindt het van groot belang
dat deze werken voor Zeeland
behouden blijven", verklaart
conservator Hesther van den
Donk van het Zeeuws Museum.
„Wij hebben nog de suggestie
gedaan of hij niet beter kon
wachten tot het museum weer
open zou gaan. De opening zou
dan kunnen worden opgeluis
terd met de presentatie van de
schilderijen. Kimpe wil daar
niet op wachten. Hij is oud, zijn
gezondheid is niet meer wat die
geweest is en hij vindt het be
langrijk de werken nog bij leven
schenken. Vandaar dat het nu
gebeurt."
Reimond Kimpe is een van de
bekendste Zeeuwse schilders
van de twintigste eeuw. Hij
werd geboren in Gent maar
week als actief Flamingant na
de Eerste Wereldoorlog uit naar
Nederland.
Middelburg
Hij bleef de rest van zijn leven in
Middelburg wonen. Onlangs
raakte hij in opspraak toen de
gemeente Middelburg een schil
derij wilde aankopen dat hij in
1941 maakte van het gebombar
deerde stadhuis van Middel
burg. In de gemeenteraad be
stonden bezwaren, omdat Kim
pe tijdens de Tweede Wereld
oorloglid was van de NSB. Mid
delburg zag af van aankoop,
waarna het Rijksmuseum in
Amsterdam het doek verwierf.
Sinds twee weken heeft het daar
een prominente plek in de per
manente expositie.
Volgens Van den Donk heeft de
schenking niets te maken de re
cente ophef over het oorlogsver
leden van Reimond Kimpe. Ook
Wim Kimpe geeft aan dat hij het
nu doet, omdat hij 'niet zo jong
meer is'. Hij vindt dat over het
verleden van zijn vader genoeg
is gepraat. „Daar heb ik mijn
buik van vol."
Met de nieuwe aanwinsten bezit
het Zeeuws Museum nu dertien
schilderijen en vier tekeningen
van Reimond Kimpe.
In de provinciale collectie be
vinden zich ook nog eens drie
schilderijen.
Antoinette Donkers en Lucia Bezemer verzorgen een gecombineerde expositie in De Bewaer-
schole. foto Marijke Folkertsma
door Ali Pankow
BURGH-HAAMSTEDE - De
kwetsbare mens die ernaar
streeft dicht bij zijn oorsprong
te leven, staat centraal in het
werk van beeldend kunstena
res Antoinette Donkers uit
Roosendaal. Zij exposeert sa
men met schilderes Lucia Be
zemer uit Amsterdam van 2
tot en met 24 juni in De Be-
waerschole in Burgh-Haam-
stede.
Donkers werd geboren in
Oostburg en heeft daar tot en
met haar middelbare school
tijd gewoond. Daarna toog ze
naar Tilburg voor een oplei
ding als docente handvaar
digheid. Vrij snel daarna wist
ze dat haar ambitie bij het
fulltime kunstenaarsschap
lag. Ze volgde een opleiding
aan de Kunstacademie in
Arnhem en specialiseerde
zich daar als beeldhouwster.
„Ik werk vooral met hout en
klei en in feite zijn dat tegen
gestelde materialen. Met klei
kun je vormen maken en ma
terie toevoegen, bij hout kun
je eigenlijk alleen maar weg
halen. De keus is afhankelijk
van hetgeen ik wil uitbeel
den", zegt Donkers. Af en toe
werkt ze ook met speksteen en
was, maar hout en klei hebben
haar voorkeur.
Emoties vormen haar belang
rijkste inspiratiebron. „Niet
zozeer door het observeren
van mensen, maar veel meer
vanuit mijn eigen gevoelens
maak ik mijn beelden", aldus
de kunstenares. Zij zegt voor
al de laatste tijd wat meer
voor het figuratieve werk te
kiezen. Ze heeft ervaren dat
die beelden nou eenmaal meer
herkenning opleveren bij de
toeschouwer dan abstractere
vormen en tenslotte gaat het
haar toch om de communica
tie.
In zichzelf gekeerd
In de Bewaerschole toont ze
onder meer haar interpretatie
van de mens die door techni
sche en medische wetenschap
steeds verder van zijn oor
sprong verwijderd is geraakt,
de Ecce Homo. Het zijn twee
mannelijke torso's in kera
miek die volledig in zichzelf
gekeerd zijn. Een mooi voor
beeld hoe Donkers verschil
lende materialen combineert,
levert haar Hemelboot. Het is
een bootvorm van hout met
daarin gestileerde mensfigu
ren van was die hun blik op
een hogere macht in de hemel
gericht houden.
Mede-exposante in De Be
waerschole, Lucia Bezemer
uit Amsterdam, biedt met
haar olieverf- en acrylschil-
derijen een boeiende combi
natie met de beelden van Don
kers. Ook in haar werk spelen
diep gevoelde emoties een be
langrijke rol. Oergevoelens
van verdriet, liefde, be wij
ding of bescherming vertaalt
Bezemer in afbeeldingen met
een sterk ruimtelijke werking.
Zij zet eerst een realistische
vorm op het doek, maar ver
vaagt die vervolgens om een
eigen beeldtaal te creëren. Ex
pressieve vormen en opmer
kelijke kleurstellingen zijn
kenmerkend voor haar doe
ken.
De expositie van Donkers en Be
zemer wordt vanmiddag om 15.00
uur officieel geopend. De tentoon
stelling is tot en met zaterdag 24
juni te bezichtigen van dinsdag
tot en met zaterdag van 13.30 tot
16.30 uur.