Roken op werk blijft twistpunt Kunstenaar Han Bennink haalt eruit wat erin zit Zomerexpositie Eversdijk verwent kunstliefhebbers lezers schrijven MKZ Rommelmarkt Even omzien Woontorens Tabak kunst cultuur door Roelf Reinders AI een Gerberabloem gekregen vandaag? Nee? Dat kan twee din gen betekenen: u rookt öf u rookt niet en bent de bloem jammerlijk misgelo pen. Wel? Dan rookt u niet of bent u net gestopt. Het is vandaag Wereld Niet Roken Dag. De Stichting Volks gezondheid en Roken (Stivoro) grijpt deze dag aan om de Gerberabloemen, een 'mooie, frisse en stevige bloem', uit te delen als symbool voor niet-ro- ken. Dat roken en ook meeroken slecht is voor de gezondheid, dat weet iedereen zo langzamerhand wel. Toch vinden Stivoro, de Nederlandse Kankerbe strijding, de Hartstichting en het Ast ma Fonds het nodig om op deze niet- rokendag nog eens de aandacht op het meeroken te vestigen. Want naast de 24.000 rokers die jaarlijks door het paffen overlijden, gaan er per jaar ook nog eens drieduizend niet-rokers dood aan de gevolgen van meeroken. Het zou hier vooral gaan om huisge noten en ook collega's van rokers. „Blootstelling aan tabaksrook ver hoogt de kans op het krijgen van ast ma en longontsteking", waarschuwen deze anti-rookstichtingen verder nog. Zij stellen vast dat 68 procent van de bedrijven geen of een slecht rookbe leid heeft. „Ondanks het feit dat ta baksrook een toxische stof is, achten werkgevers, arbodiensten en onder nemingsraden het nemen van maatre gelen ter bescherming van de mede werkers tegen rook veelal niet tot hun verantwoordelijkheid." Werkgevers zijn verplicht hun werk nemers te vrijwaren van schadelijke stoffen, zegt bedrijfsarts W. de Maar van Arbo Unie Zeeland. Dus ook ei genlijk van rook. „Maar roken is alge meen aanvaard waardoor werkgevers geen verbod op roken afkondigen." De Maar (niet-roker) ziet regelmatig bedrijven waar roken op de werkvloer tot problemen leidt. „De wetgever hoopt dat mensen er onderling uitko men. Maar er zijn fervente rokers die er niet vanaf kunnen blijven en dat le vert dan spanningen op. Dan moet de werkgever iets doen." Kookhok Veel bedrijven kiezen er dan voor om rokers bij elkaar te zetten of een rook- hok in te richten waar rokers hun ver slaving kunnen uitoefenen. De Arbo Unie komt vaak om de hoek kijken als de werknemers er onderling niet uit komen. „Pas als er wat aan de hand is, gaan bedrijven nadenken", zegt De donderdag 31 mei 2001 Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Mond-en klauwzeer kost Rijk amper geld, lees ik in de PZC van 23 mei. Het Dierengezond- heidsfonds betaalt voor het op ruimen van tienduizenden ge zonde dieren. Dit is wel cynisch. De minister-president was zeer begaan met het lot van de ge troffen boeren en hoopte, dat zij volgend jaar koninginnefeest kunnen vieren. Boeren, die in moeilijkheden verkeren, wor den naar de bijstand verwezen. Voor een noodfonds trekt de mi nister van Landbouw zowaar 20 miljoen uit. Diezelfde minister verweet enkele maanden gele den 'de boeren' in het algemeen, dat ze slecht voor hun dieren zorgen. De beelden en reacties van de laatste tijd spreken een andere taal. Maar voor de blun der in Sprang-Capelle is met geen woord verontschuldiging gevraagd. Mond-en klauwzeer is een ziekteMaar het opruimen van tienduizenden gezonde die ren was een overheidsmaatre gel. Volgens mijn rechtsgevoel is de overheid dus aansprakelijk voor alle aangerichte schade en smartegeld voor de mensen, die hun dieren moesten laten afma ken en ze als schroot in een grij per zagen hangen. Maar de overheid onttrekt zich, ondanks gedane beloften. Dit noem ik schaamteloos. Dient dit gena deloos opruimen misschien toch een ander doel? De politieke partijen zijn niet bereid meer geld beschikbaar te stellen. 'Wel wat karig', maar anders komt de belastingverlaging misschien in het gedrang. Dit is politiek van het allerlaagste niveau. Vol doende redenen om geen voet meer in een verkiezingslokaal te zetten. G. Kwekkeboom Oostmolenweg 102 Kloetinge NIEUW-NAMEN - Fanfare De Scheldezonen houdt 2 juni van af 9.00 uur een rommelmarkt in oefenlokaal De Scheldegalm. De opbrengst is bestemd voor de aanschaf van instrumenten en uniformen. Graag wil ik reageren op de ru briek Even omzien: 'Roerige start gereformeerden' in de PZC van 23 mei en dan speciaal waar het gaat over Hoek. Het kerkge bouw aan de Dr. Leenhouts- straat werd n.l. niet gebouwd omdat de kerk aan de Tram straat de gemeenteleden niet meer kon bergen, maar door een triest conflict op het gerefor meerd kerkelijk erf in 1944/45, dat ook in de dorpsgemeen schap van Hoek zijn sporep heeft nagelaten, ontstond er een splitsing. Door een rechterlijke uitspraak werd de kerk aan de Tramstraat toegewezen aan de Gereformeerde Kerk Vrijge maakt en ging het andere deel kerken in een van de lokalen van de Chr. Lagere School. Dit deel heeft, niet omstreeks 1970, maar in de jaren 1952/53 de kerk aan de Dr. Leenhoutsstraat gebouwd. Ziedaar in het kort een juistere weergave van het gereformeerde kerkelijk gebeu ren van Hoek. P.M. Meijer Kreeksingel 73 Hoek Waar zijn wij in Terneuzen toch mee bezig? De watertoren stond in de weg, hij was niet kapot te krijgen, maar toch hij is niet meer, zoals zoveel oudheden. Versleten de watertoren, ben je mal. De Gemeente Terneuzen en de heer Van der Hoofd zijn bezig met een dure prestige strijd. Ik als rasechte Terneuzenaar, ge boren en getogen op het echte Java, ben van mening, dat wij allemaal flink in de maling wor den genomen. Nu, 23 jaar wo nend achter 'de Dukdalf' kan ik de heer Van der Hoofd verzeke ren, dat als het hard waait de bloempotten ja zelfs de tuin stoelen regelmatig omver lig gen. Terneuzen wordt er echt niet mooier op dankzij de hoge torens. De firma Van der Poel gaat echt niet failliet hoor, dat zal wel meevallen. T. Buys-Geensen Fahrenheitlaan 14 Terneuzen wachten al heel lang. Maar goed, met de fusieperikelen en zo heeft dit ook niet de grootste prioriteit." In het ziekenhuis ('Je zou inderdaad verwachten dat het hier om gezond heid ging maar er zijn hier specialis ten die zwaar roken, dus dat zegt niet alles') zijn 'heel summiere richtlij nen' zegt WatermanTij dens de lunch mag er niet worden gerookt maar ver der mogen werknemers in de kantine in een apart gedeelte roken. „Een wassen neus. De rook gaat natuurlijk alle kanten op." Voor personeelsruim tes geldt een gedoogsysteem, zegt Wa terman. „Daar willen we van af. In koffiekamers mag worden gerookt als niemand bezwaar heeft, wij willen dat er daar helemaal niet wordt ge rookt. Verder wordt er op de toiletten gerookt, dat willen we ook niet." Maar Machten over roken, heeft de or de laatste jaren niet gehad. Bij ZLM Verzekeringen in Goes is al- fot Dirk-Jan Gjeltema les 'goed geregeld', verzekert niet-ro ker A. van Dalen van de onderne mingsraad. „We zitten hier midden in de verbouwing", meldt Van Dalen. „Per etage komt er een ruimte met af zuigsysteem waar rokers naar toe kunnen. Als er verder maar bezetting is, mogen rokers daar heen. Maar dat kan natuurlijk niet te pas en te onpas, de servicegraad mag niet onder het heen en weer lopen lijden." Er zijn ook medewerkers die alleen op een kamer zitten, en die mogen zelf weten of ze daar roken of niet, zegt Van Dalen. „Ja, dat zijn de mensen in de hogere functies." Vroeger waren er nog wel eens problemen over roken, vertelt zij. „Dan waren er in ruimtes waar veel mensen werken wel eens af spraken dat er aan het eind van de dag wel mocht worden gerookt. Maar dan hoorden we wel eens dat er mensen zeurden dat ze last van de rook had den." Bijna zeventig procent van de bedrijven heeft geen of een slecht rookbeleid. Maar. Stivoro en andere anti-rook stichtingen beweren dat het ziekte verzuim daalt als er op de werkplek niet gerookt wordt. Niet-rokers roken niet langer mee, een aantal rokers stopt en de hoeveel gerookte sigaret ten per roker neemt af. „Maar zo simpel ligt het niet", zegt De Maar. „Juist een streng rookbeleid kan voor uitval zorgen. Als rokers niet kunnen roken, raken ze zenuwachtig, snel geïrriteerd en werken ze minder goed geconcentreerd. Dat levert weer nieuwe spanningen op met collega's." Hij pleit wel voor voorlichtingscam pagnes die werknemers moeten bewe gen gezamenlijk te stoppen. „Dat werkt wel, dat stimuleert. In je eentje is hetmoeilijk te stoppen. Maar stop je samen met collega's, dan jut je elkaar op. Zó kun je op termijn wel het ziek teverzuim aanpakken." Dat de meerderheid van de bedrijven geen rookbeleid voert, De Maar ge- looft dat wel. „Het is soms erg moeilijk omrookbeleid in te voeren. Het mana gement moet er wel achter staan. Ma nagers roken zelf soms ook hé. En dan is het wel eens lastig." L. Waterman van de ondernemings raad (or) van het Vlissingse Zieken huis Walcheren herkent dat wel. „De directie rookt zelf ook. "Hij zegt dat de or al een tijd op een anti-rooknotitie van de ziekenhuisdirectie wacht. „We Han Bennink: „Mijn schilderijen en beelden zijn gemaakt om naar te kijken. Het is wat het is." foto Lex de Meester 'Who's dreaming' van Karien Frieling. foto Willem Mieras door Ernst Jan Rozendaal VEERE - Han Bennink, dat is toch die drummer? Inderdaad, maar hij heeft nog heel wat meer in zijn mars. Niet voor niets worden zijn schilderijen en te keningen verkocht door de Am sterdamse galerie Espace, die ook kunstenaars als Karei Appel en Lucebert vertegen woordigt, en vragen tal van en sembles uit de geïmproviseerde muziek hem al tientallen jaren lang hun platen- en cd-hoezen te ontwerpen. „Ik ben verdorie negenenvijftig jaar, heb van al les gedaan en nog denkt men dat een drummer niet meei; kan dan drummen. Mensen zijn zo kort zichtig." De Stichting Nieuwe Muziek Zeeland zet Bennink de komen de maand in het zonnetje. In de Grote Kerk van Veere is een expositie te zien van zijn beel dende kunst en hij geeft twee concerten. De inrichting van de tentoonstelling is verzorgd door de Middelburgse kunstenaar Nico van den Boezem. Met hem en directeur Ad van 't Veer van Nieuwe Muziek Zeeland is Ben nink al vijfendertig jaar be vriend. „In de jaren zestig kwam ik al met Willem Breuker naar Middelburg om te spelen. Dat Nieuwe Muziek nu in de Grote Kerk van Veere zit, vind ik ge weldig. Het is een ongelooflijk mooie ruimte. De Kloveniers doelen in Middelburg is ook wel mooi, maar zo duf en muf. Er kan geen raam open." De omvang van de kerk joeg Bennink wel enige schrik aan. „Ik maak kleine dingen. In ver houding tot die kerk lijken mijn schilderijen op postzegels. Nico heeft dat mooi opgelost door een aantal kleine dingetjes in een la- denkast te leggen. In elke la zit een verrassing. Alles wat ik maak, is opgebouwd uit ge bruikte dingen. Ik gebruik veel gevonden voorwerpen, objets trouvés, zoals Marcel Duchamp ze al noemde. Doorgeslagen drumvellen gooi ik bijvoorbeeld niet weg. Er zit heel veel energie van mij in zo'n vel, ik verdien mijn geld met het slaan op die dingen, ze hebben betekenis voor mij. Dus dateer ik ze en te ken ik erop." Ook drumstokken en brushes gebruikt Bennink om kunstvoorwerpen te maken en in Veere staat eveneens een van zijn mechanische spechten. „Ik hou van vogels. De specht is natuurlijk een fantastische drummer. Mijn mechanische specht werkt op een contactmi crofoon. Die staat in die kerk af en toe lekker te roffelen." Obsessie Bennink mag dan een veelzijdig kunstenaar zijn, alles wat hij doet heeft dus toch op een of an dere manier met drummen te maken. In 1968 maakten Tino Flothuis en Jan de Bont een film over Bennink die ze de titel De Bezetene meegaven. Dat is nog steeds een uitstekende om schrijving, vindt hij. „Drum men is een obsessie. Het moet eruit, anders zou ik nog staats gevaarlijk worden." Wat het betekent, zowel zijn muziek als zijn kunst, wil hij niet weten. „Mijn schilderijen en beelden zijn gemaakt om naar te Mjken. Het is wat het is. Over mijn drummen kan ik niet praten. Als ik kon verwoorden wat ik met drummen doe, was ik schrijver geworden. Ik moet het gewoon iedere keer weer spe len." Zoals Bennink in zijn kunst met gevonden voorwerpen werkt, zo drumt hij eigenlijk ook. Als im proviserend musicus gebruikt hij alles wat hij op het moment van spelen krijgt aangereikt. Dat kan de muziek zijn van zijn mede-muzikanten, het kunnen ook de mogelijkheden zijn die het materiaal hem biedt. Hij vergelijkt zijn manier van drummen met het dichten van Jan Hanlo en de kunst van Kurt Schwitters. „Dedingen net even iets anders bekijken. Ik zie mo gelijkheden in wat iemand an ders vanzelfsprekend vindt." Klompen De rijkdom van Benninks spel vloeit dan ook voort uit een fe nomenale drumtechniek, niet uit een supersonisch drumstel. „Ik heb wel een gigantisch drumstel gehad. Xylofoons, pauken, noem maar op. Uit on zekerheid dacht ik dat ik dat al lemaal nodig had. Om alles mee te kunnen nemen, moest ik een Citroën-busje kopen. Tot op een gegeven moment de deuren van dat busje opengingen en ik dacht: 'Gaat het nu over al deze spullen of gaat het over mij?' Mijn vader speelde ook slag werk. Hij hield me voor dat ik specialist moest worden op de snaredrum. Dat heb ik gedaan. Gewoon, één blikken trommel. Ik verbaas mijn publiek nu niet met een enorm drumstel, maar met het geluid dat ik uit zo wei nig materiaal kan halen. Ik werk vaak in een stal bij mijn huis. Daar loop ik op klompen. Met mijn klompen tik ik mee. In Veere is dat op video te zien." Met het Mimmen der jaren oe fent Bennink meer dan ooit. „Het graf gaapt", verMaart. hij. „Ik realiseer me steeds vaker dat elk concert mijn laatste kan zijn. Dus wil ik eruit halen wat erin zit, tot in het extreme. Ik probeer altijd de ultieme drum plaat te maken, maar ik kan nooit op mijn gemak terugkij ken op wat ik gedaan heb. Als een plaat af is, luister ik er nooit meer na. Dat interesseert me geen reet. 'Op naar de volgende', denk ik dan. Ik heb altijd het idee dat ik in een straat woon en wil weten wat er om de hoek is. Het lukt me niet om daar te ko men, maar ik blijf het proberen. Op een gegeven moment zit ik dan te spelen en denk ik: 'Hé, ik ben er.' Maar dan wil ik meteen weten wat er in de volgende straat te zien is." Expositie Han Bennink, vandaag en de hele maand jumin de Grote Kerk van Veere, dagelijks van 14-17 uur. Concert Han Bennink en Steve Be- resford, zaterdag 9 juni, 20 uur. Tij dens de laatste dag van de expositie, zaterdagmiddag 30 juni, zal Ben nink ook drummen. door Ernstjan Rozendaal EVERSDIJK - Hel is even zoe ken, maar wie zich de moeite ge troost wordt niet teleurgesteld. Voor de tweede keer organiseert galerie De Zeeuwse Buiten plaats in Kapelle een grote zo- mertentoonstelling met beelden en schilderijen. De galerie ligt buiten Kapelle, in het gehucht Eversdijk, ten zuiden van de A58. Een verborgen oase voor kunstliefhebbers. Vorig jaar opende galeriehoud ster Janneke Hagers-van Leeu wen de achttiende-eeuwse bui tenplaats voor het eerst voor publiek. Een jaar eerder had ze met haar man het landgoed ge kocht en ze wist meteen dat ze er een galerie met beeldentuin wil de inrichten. De monumentale kamers van het landhuis lenen zich uitstekend voor het tonen van een selectie uit haar verza meling schilderijen en tekenin gen van rond 1900. In de tuin van anderhalve hectare is plek voor ruim zeventig beelden van hedendaagse kunstenaars. De formule is ongewijzigd, maar aangescherpt, in vergelijking met vorig jaar oogt de tuin rui mer, omdat gesnoeid is in het groen, de vijver is vergroot en een groot gazon in het midden nu met wandelpaden is door kruist. In de tuin exposeren veertien beeldhouwers van bin nen en buiten de provincie: Ka rin Beek, Anton Beysens, Hedi Bogaers, Menno Boddé, Miems van Citters, Anita Dekker, Ka rien Froeling, Dorry van Haer- solte, Marina van der Kooi, Marian van Puyvelde, Gerda Rutters, Anne Sijbrands. Etien- ne Vindevogel (B) en July Wic- kel. Naakt De inrichting van het grasveld direct naast het huis is exempla risch voor de buitententoonstel ling. In het gras ligt een naakt van Anita Dekker. De vrouw ligt op haar buik en kijkt precies op het kunstwerk Who's dreaming van Karien Froeling, dat be staat uit een aantal kaders op hoge dunne poten. Drie van de kaders zijn gevuld met grote ogen. Door de opstelling van die twee beelden, die op zich niets met elkaar te maken hebben, is een confrontatie ontstaan tus sen traditioneel en modern, in een compositie die spannend is en waarin iets is gedaan met het thema kijken. Gerafineerd Zo blijkt de opstelling van meer beelden in de tuin uiterst geraf fineerd. De gietijzeren objecten van Dorry van Haersolte ogen zeer natuurlijk en zijn daarom schijnbaar achteloos op een wandelpad of tegen een boom neergezet. Rondom de vijver staan vogels tussen het riet, en op het erf achter het landhuis scharrelen kippen (van Miems van Citters) en ligt een poes (van Karin Beek). Andere beelden, zoals de keramische objecten van Manna van der Kooi en een groot beeld dat Gerda Rutters vorig jaar bij de Kapel van Hoo- gelande tentoonstelde, zijn juist prominent in de ruimte ge plaatst. Zij gaan niet op in de omgeving, maar domineren die. „De diversiteit van stijlen maakt het boeiend", meent Ha- gers. „Ik zou driekwart van het publiek wegjagen als ik alleen abstract werk liet zien en te veel inspelen op de smaak van de grote massa wanneer ik het al leen figuratief houd. Ik wil het hele scala aan stijlen laten zien." De grote villa is sfeervol inge richt met schilderijen en gra fisch werk van onder anderen Maurice en Sarika Góth, W.J. Schütz, M. Hagemans, J. van Herwijnen en J. Colin. Eén ka mer is gevuld met werk van he dendaagse kunstenaars: pente keningen in Oost-Indische inkt van Van Haersolte en onder meer beelden van Bogaers. De zomerexpositie duurt tot en met 15 september, geopend woe t/m za van 13-17 uur. Galerie De Zeeuwse, Buitenplaats ligt aan de Eversdijk- se weg 22 in Kapelle (afslag Kapelle, voor ANWB-station parallelweg - Noordhoekseioegeling - oprijden tot Eversdijk, dan linksaf).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 52