Uit slikken en schorren De gelegenheid maakt nog steeds de dichter Sint-Annaland Agenda ONDERWEG woensdag 30 mei 2001 luchtfoto Aero Lin Photo Naam: Sint-Annaland Ligging: aan de noordkant van Tholen aan de Krabbenkreek Ontstaan: Stichtingsakte stamt uit 1475. De grond was eigendom van Anna van Bourgondië, die naar de heilige Anna was vernoemd: schutspatrones der gehuwde vrouwen Inwonertal: 3450 Monumenten: Korenmolen De Vier Winden uit 1847 en standerdmolen uit 1684 en Nederlands Hervormde kerk Bijzonderheden: draagt als bijnaam toaverkot, omdat het Stallandse verleden doorspekt is met verhalen over bijgeloof T 7anuit vogelperspectief gezien ligt Sint-Annaland er verstild bij V Een in rechthoeken verdeeld dorp, direct aan het kalme water van de Krabbenkreek gelegen. De overige drie zijden grenzen aan akkerland. Dankzij strak ploegwerk lijkt het dorp onwrikbaar in geklemd te liggen in een ordentelijk patroon van horizontale en ver ticale draden. Schijn bedriegt, want door de jaren heen hebben de inwoners van dit noordelijk gelegen Thoolse dorp heel wat veran deringen moeten incasseren dan wel kunnen omhelzen. En nog al tijd lijkt het moment dat de tijd stil staat niet in aantocht te zijn. Nog maar enkele weken geleden haalden burgemeester, wethou ders en raadsleden een frisse neus op het havenplateau. Hetkernbe- zoek dat het Thoolse gemeentebestuur in elke plaats eens in de twee jaar aflegt, werd aangegrepen om rond te dwalen door dit bij lange na nog niet 'uitontwikkelde' havengebied. Sint-Annaland oefent een grote aantrekkingskracht uit op in ieder geval bootjesmensen. De plaatselijke watersportvereniging zou, gezien de wachtlijst, zo kunnen uitbreiden met honderd vaste ligplaatsen. Een plan om er vijftig plaatsen bij te maken, ligt inmiddels gereed. Maar er zou, denkt onder andere het gemeentebestuur, veel meer met de haven kunnen gebeuren. Nu struinen scheepsbemanningen via een stukje niemandsland het dorpscentrum binnen. Die 'entree' van Sint-An naland kan wel wat opleuking gebruiken. Daar is niet alleen de (water)toerist maar ook de lokale middenstand bij gebaat. Daar naast zijn er plannen voor een shoppingsteiger en, een nogal om vangrijk project, een heuse watersportboulevard waar maritiem Nederland voor alles wat met watersport te maken heeft terecht kan. Voor een dorp dat zo'n nauwe band met het water onderhoudt, is dat geen gek idee. De relatie van de Stallanders met het zoute nat is oud en niet altijd vreedzaam van aard. Door de eeuwen heen hebben de inwoners van het bijna 3500 koppen tellende dorp herhaaldelijk te maken gehad met de vernietigende kracht van dat door de heden daagse recreant zo geliefde water. Zoals in 1532, waar een novem berstorm een bres sloeg in de dijken. Nog altijd vers in het geheugen van oudere inwoners ligt het onder water zetten van Tholen door de Duitse bezetters en de Watersnoodramp van 1953. Sint-Annaland is ooit door de mens uit slikken en schorren gewon nen. Het land was destijds eigendom van Anna van Bourgondië, die het geërfd had van haar echtgenoot Adriaan van BorselenMet haar tweede man, Adolf van Kleef, kwam zij op het idee de boel te bedij ken. Dat gebeurde na ondertekening van de stichtingsakte in 1475. Hoe blij de meeste inwoners met dat feit van weleer zijn, bleek vori ge jaar. Het 'officiële' 525-jarig bestaan van Sint-Annaland werd uitbundig gevierd. Met als hoogtepunt de megaproductie Setal- lands Spektakel. Een evenement waar bijna het hele dorp bij be trokken leek te zijn. De opvoering vond, vast niet toevallig, plaats op dat doorgaans wat kaal ogende havenplateau. Dik vijf eeuwen geschiedenis trok tegen de achtergrond van de Oosterschelde aan de toeschouwers voorbij Gezien de ontwikkelingsplannen zal ook in de toekomst de relatie tussen Sint-Annaland en het water een hechte blijven. Naast vroege aardappels en kassenteelt biedt recreatie de inwoners mogelijkhe den hun boterham te beleggen. En om een leefbaar dorp te blijven. Waardoor van de verstilde sfeer die van een luchtopname uitgaat in de straten zelf geen sprake zal zijn. Esme Soesman Het komt voor dat men sen tot creatieve presta ties komen onder druk van een speciale gelegenheid. Het 'doen van een stukje' op bruiloften en partijen is nog steeds een bron van ver maak. De ene groep mensen pakt naar bestaande stukjes, maar in mijn waarneming worden dat er steeds minder, de andere groep zwoegt en zweet zelf op het maken van een gedicht, een lied of een complete show. Bestaande stukjes als 'Ode aan de pot', 'Van der Steen met zijn derde been', een quasi weerbericht of de schildersre kening voor het opknappen van het kerkinterieur, zijn niet meer besteed aan de huidige genera ties. Men is eerder bang dan blij als ome Frits tijdens zijn gang naar het podium in zijn binnen zak grijpt om een veel te lange tekst voor te gaan dragen. Naast bruiloften en partijenzijn ook andere bijzondere gebeur tenissen in een gemeenschap door de eeuwen heen aanleiding geweest voor mensen om een ge dicht te maken. Moord, diefstal, gedwongen huwelijken, on trouw zijn zo van die dingen die kennelijk de dichtader doen vloeien bij gelegenheidsdich ters. Natuurlijk ook grote ge beurtenissen als veldslagen, oorlogen en bevrijding leveren altijd liederen op. Dan is de her kenning en de bestemming veel ruimer en is de kans groot dat een lied blijft bestaan. 'Kun je nog zingen, zing dan mee' staat er vol van. Maar dan zijn we de grens van wat je gelegenheids liederen zou kunnen noemen al lang voorbij. Een gelegenheidslied wordt ge maakt voor die ene speciale ge beurtenis en is dus niet bedoeld om naderhand in het algemeen gezongen te worden. Toch komt dat wel voor. Het lied bezingt, dan die ene geschiedenisles met Zondagmiddag 10 juni, 14.00 uur 'meeziengmirreg' in 't Kerk je van Ellesdiek (Ellewoutsdijk) met een intermezzo van het koor Sonore met een programma van internationale volksliedjes en een selectie uit bekende musi cals. Entree 7,50. Reserveren niet nodig. Negosianten of ahosianten is een beroep dat nauwelijks meer voorkomt. We hebben het over gepensioneerden, aow'ers, vut ters etc., maar rentenier is uit het spraakgebruik verdwenen. En waar vind je tegenwoordig nog een bokkenboer? Mobieltje In 'De Schalm', het verenigings blad van de dorpsgemeenschap Wolfaartsdijken Oud-Sabbinge staat elk nummer een gelegen heidsgedicht in het Zeeuws. Meestal bevat de kroniek, zoals het stukje heet, een komisch voorval. In het voorlaatste num mer beschrijft de kroniek in het kort de voor- en nadelen van een mobiele telefoon: ergernis, ge mak en vermaak. De dichter neemt het niet al te nauw met het ritme, maar dichterlijke vrijheden zijn nu eenmaal toe gestaan: Jewannes is deze keer een jonge knul mie een opa zó hul. Ie ei een mobieltje van z'n opa hekrehe. En mie dat dieng is um op de fiets ni schole hereee. Toen docht um: ik za m'n moe der iis op stang jeahe en mie de mobiel eur vreahe, of ze um mie d'n auto wou kom- me eale, dan kon um ni uus. toan mie een lekke band was um voe zesse zeker nie thuus. Z'n moeder stapt heliek ni buute. En wie dienkje dat 'r voe de deure sti mie z'n fiets, Jewannes, mie een hrote glim lach ofzö iets. Mè d'n volhende dag lag z'n mo biel thuus ergens an de kant, en oa Jewannes warempel echt een lekke fietsband. Het is niet zeker of het een waar gebeurd voorval betreft. Mis schien alleen het eerste gedeelte en zijn de twee laatste regels verzonnen. We gaan het hier niet over de spelling hebben, maar de dichter heeft wel een heel eigen manier om Zeeuws te schrijven. Er zijn er veel en er worden nog altijd gelegenheidsliederen ge maakt. Mocht u fraaie voorbeel den kennen van gedichten of liedjes die in het dialect ge schreven zijn, dan zien we ze graag tegemoet. Engel Reinhoudt In het kader van Tuinen aan de Kust zijn er in Oostkapelle vier tuinen geopend. De ope ningstijden zijn op elkaar afge stemd, zo is het mogelijk om deze tuinen op één dag te bezoe ken. Het zijn tuinen die onder ling enorm verschillen. Eén ding hebben zij gemeen, ze lig gen vlak aan zee. Het klimaat is er milder, daarom zijn deze tui nen begin juni al zo mooi. Open tuindagen: vrijdag 1 en 8 juni van 15 tot 21 uur, zaterdag 2 en 9 juni van 10 tot 17 uur; toe gangsprijs per tuin 3,-per per soon, kinderen gratis. Het gaat om de volgende tuinen: Hetty van Baaien, Duinweg 32, Oostkapelle - Romantische for mele tuin, opgedeeld in tuinka mers met elk een eigen sfeer. Buxus en gesnoeide hagen ge ven lijn aan de borders op Meur. Geurende rozen, waaronder heel oude soorten. Thea van Maldegem, Noordweg 51,4356 EB Oostkapelle - Cot tage-tuin die uitloopt naar een meer natuurlijk gedeelte met heem-, stinze- en waardplan- ten. De tuin is opgebouwd en onderhouden op ecologische wijze en een onkruidje mag. Er zijn houtwallen en in de vee drinkput zitten veel salaman ders. In de schuur is een exposi tie van schilderijen. Tiny Adriaanse, Wijkhuijsweg 5,4356 RC Oostkapelle - Een echte liefhebberstuin met bor ders op Meur, omsloten door ha gen. Er zijn veel bijzondere plantensoorten. In de achter tuin zijn de hagen iets lager gehouden, om van het wijdse uitzichtte kunnen genieten. Tij dens de open tuindagen worden kimstwerken geëxposeerd. Lia Jobse, Noordweg 60A. 4356 ED Oostkapelle - De oprit naar deze tuin wordt geheel omgeven door fruitbomen. Eenmaal in de tuin vindt u gemengde borders met een fantastisch uitzicht over de velden. Behalve een bloemen en een groentetuin is er ook een fruittuin. vaak een waarschuwing of an dere boodschap of moraal. Denk er aan dit en dat kan er ge beuren als je dit of dat uitvoert. In de volksmuziek zijn genoeg voorbeelden te vinden. AM- BRAS, de Zeeuws-Vlaamse volksmuziekgroep, heeft er di verse op het repertoire staan. Zo was in 1910 de komeet Hailey waar te nemen en mensen dach ten dat de wereld zou vergaan. Een onbekende dichter dreef de spot met dit idee. Piet Scheer ders bewerkte het lied opnieuw en het verscheen op de jongste cd van AMBRAS. Eén coupletje: Zou d'óók nie stoppen mee was sen en schjèren, of nog 'n propere schabbe aon- doen? Laot ons maor drinken en laot ons maor smjèren, laot ons maor gans onsfortuin- tjen verdoen Toe jan, gij moet ons wat kieks- kens gaan aolen, kiekens die lööpen d'r genoegt op de straot En 't is nie nóódig daovoor te be- taolen, aongezien da toch de wjèreld vergaot. Dattij vergaot, dattij vergaot da d'onzen wjèreld vergaot Het dialectgebruik bij het ma ken van een gelegenheidslied is geen automatisme, maar ligt wel voor de hand. Het gaat om situaties uit het leven gegrepen en geschreven en gezongen door mensen uit de buurt die bij de gelegenheid betrokken zijn. Een prachtig voorbeeld van een gelegenheidslied gaf de heer J. Franse uit 's-Heerenhoek. Hij vertelde dat zijn moeder - en daarmee zitten we aan het begin van de vorige eeuw - een spot liedje kende dat gezongen werd in Nieuwdorp en omstreken en ontstaan was nadat een schaap herder schapen had laten ver drinken, omdat hij op de schor ren van het Sloe in slaap was gevallen en het opkomende wa ter te laat had opgemerkt. Via de actiegroep Redt de Kaloot kreeg ik het liedje compleet. Het moet gezongen worden op de melodie van het Wilhelmus en luidt als volgt: Oorlof m'n erme schaepen Die bin in groöte noöd Wan Busje lag te slaepen In 't kotje van de Kloot Och Job, wil toch vergeve, Je schorre stae nog groen, Mèje schaepen bin verzope Di is niks mi an te doen. Wie het zonder de kennis van de gebeurtenis of het verhaal er over moet stellen, begrijpt niet veel van een dergelijk vers. Bus je is de bijnaam van schaapher der De Jonge die nadien nooit meer bij de boer op het erf is ge weest. Job was boer Karelse van wie de schapen waren. Het kotje was een eenvoudige schuilhut die destijds op de uitgestrekte schorren van de Kaloot stond. Honderd jaar later wordt het lied nog gekend en herkend, maar alleen door mensen die op de hoogte zijn van het verhaal dat bij het spotversje hoort. Om bij Nieuwdorp te blijven: er wordt daar ook nog steeds een ABC geciteerd dat ook al da teert uit het begin van de vorige eeuw. In 26 letters had de dich ter getracht bekende dorpsge noten te vangen en kennelijk heeft dat diepe indruk gemaakt. Of dit alfabet oorspronkelijk in het Zeeuws gesteld is, is onbe kend. Het zou kunnen dat men het gemakshalve in het Neder lands schreef, maar het in dia lect citeerde. Een paar regels: G is Gerard die schildert goed H is Huige die in negotie doet Iis Izaak draagt zijn kruikje met plezier J is De Jager de dorpsrentenier K is Karei tijdt menige toer L is Lanes de bokkeboer Ie ei een mobieltje van z'n opa hekrehe, en mie dat dieng is um op de fiets ni schole hereeë. foto Koen Suyk/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 31