Corruptie is zaak van alle landen PZC PZC 41 Lokale politiek dient te kiezen voor één veiligheidswethouder Lawaaibrommers bron van ergernis Fiod zwaarste middel tegen fiscale fraude Wahids einde 2 Haagse conferentie over internationale aanpak probleem t ffABN-AMIt 30 mei 1951 te gast woensdag 30 mei 2001 Geen enkel land is gevrijwaard van corruptie. En daarom slaan 150 landen deze week de handen ineen. De tweede Glo bal Forum on Fighting Corruption and Safeguarding Integri ty in Den Haag moet leiden tot een hardere en internationale aanpak van een wereldwijd probleem. door Gerlach Hochstenbach Corruptie maakt zaken doen duurder, ondermijnt de rechtsorde, zet aan tot georga niseerde criminaliteit en leidt tot armoe, cynisme en apathie onder de bevolking. Ruim twaalfhonderd deelne mers uit 150 landen buigen zich op de qonferentie over het feno meen corruptie. Het is het ver volg op het internationale anti- corruptieforum dat twee jaar geleden in Washington werd ge houden op initiatief van de toenmalige Amerikaanse vice- president Al Gore. Derde Wereld CoiTuptie doet zich overal ter wereld voor, in alle lagen van de samenleving. Het is al te gemak kelijk om het als een probleem van louter Derde Wereldlanden af te doen. Minister Herfkens van Ontwikkelingssamenwer king: „Dat zeggen we in het Westen. De ontwikkelingslan den op hun beurt wijzen de vin ger naar ons, omdat wij corrup tie uitlokken." Beide veronderstellingen zijn waar en niet waar, stelt Herf kens. „De laatste jaren zijn er grote corruptieschandalen ge weest in Frankrijk, Duitsland, Venezuela, Brazilië, Pakistan, Korea, de Verenigde Staten, en ja, ook in Nederland. Er is dus geen 'wij' en 'zij'. Corruptie is van alle landen." Niettemin, de toptien van de minst corrupte landen beslaat alleen westerse naties plus Singapore. Nederland bivak keert op die lijst op een achtste plaats. Onderaan Onderaan de lijst, samengesteld door de internationale anti-cor ruptie organisatie Transparen cy International, bungelen ontwikkelingslanden als Ka meroen, Nigeria, Indonesië en Oezbekistan. „Maar natuurlijk bestaan er verschillen. De economische, culturele en sociale situaties ter plekke oefenen een sterke in vloed uit op de mate waarin cor ruptiepraktijken zich voor doen. Sommige regeringen spannen zich meer in dan ande re. Excuus Toch hoor je niet langer zeggen, dat er niets tegen corruptie te doen is; de tijd dat cultuurver schillen werden gebruikt als ex cuus om corruptie te laten voortduren, is voorbij", aldus minister Korthals van Justitie, die deze week als gastheer fun geert voor meer dan honderd van zijn collega's. Ook uit een land als Argentinië is een forse delegatie naar Den Haag afgereisd. Roberto de Mi- chele is directeur van het Argen tijnse bureau tegen corruptie, dat twee jaar geleden is opge richt. Argentinië staat op een 71 ste plaats op de mondiale cor- ruptielijst. „Het is een van de grootste problemen in ons land van de laatste tien jaar. Varië rend van de corrupte politieman op straat tot grote omkoop schandalen." Schade Precieze cijfers over schade die corruptie in zijn land tot gevolg heeft, heeft De Michele niet voorhanden. „Ik schat enkele miljarden per jaar." De vele workshops, bijeenkom sten en ontmoetingen deze week in het Haagse Congrescentrum moeten uiteindelijk donderdag leiden tot politieke overeen stemming over een internatio nale aanpak van corruptie. Die dag wordt de conferentie afge sloten met een ministeriële bij eenkomst onder leiding van minister Korthals. De slotverklaring van het Glo bal Forum moet de leidraad vor men voor een internationaal verdrag van de Verenigde Na ties tegen corruptie. GPD 4% GïZS)*"** Algemeen directeur van Ajax, Arie van Eijden, gaf maandag na de inval van de Fiod een persconferentie. foto Evert Elzinga/GPD door Hans Leber De naam van de dienst heeft een magi sche klank, maar dat komt wellicht doordat de gemiddelde burger er nimmer mee te maken krijgt: de Fiod, de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst. De ei gen recherche van het ministerie van Fi nanciën is het zwaarste opsporingsmiddel tegen fiscale en douanefraude. De in totaal 850 medewerkers zijn ver deeld over de vestigingen Haarlem, Alme lo, Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven. Ze zorgen er jaarlijks voor dat er voor zo'n zeshonderd miljoen gulden aan gefrau deerd kapitaal alsnog bij de fiscus te rechtkomt. De laatste jaren is ook de pu- bliciteitsgevoelige voetbalwereld in beeld, in andere branches is er veelal min der rumoer: bedrijven lopen er niet mee te koop dat ze het haasje zijn en ook de Fiod werkt het liefst zonder pottenkijkers. Voor de afdelingen met opsporingsbe voegdheid staat het hele arsenaal opspo ringsmethoden ter beschikking waarover ook de politie beschikt Een huis of een be drijf doorzoeken, telefoon, fax of e-mail aftappen en het schaduwen van burgers; de Fiod mag het allemaal mits de grond wettelijk benodigde toestemming van de rechter-commissaris daarvoor aanwezig is. De dienst heeft ook, vooral via de doua ne, een rol in de bestrijding van de georga niseerde criminaliteit, ook die van de drugs. De meeste Fiod-onderzoeken beginnen met onregelmatigheden die door de gewo ne belastinginspecteurs worden aange troffen, of door een tip. Ook de Fiod be schikt, net als de politie, over een geheime afdeling die niets anders doet dan contac ten in de zakenwereld en 'open bronnen' als kranten en registers raadplegen. Meestal kan de belastinginspecteur zijn eigen 'zaak' administratiefrechtelijk af handelen. Zo'n 450 keer per jaar echter komt de Fiod in actie. Negen van de tien keer wordt een zaak dan voor de rechter gebracht omdat het Openbaar Ministerie (formeel verantwoordelijk voor de straf rechtelijke opsporing van de dienst) een zaak zwaar genoeg vindt. De fraudeteams van de Fiod werken bij hun onderzoeken onder leiding van een hoofdofficier van justitie. GPD pagina 25: verdachten nog vast Het grillige bewind van de Indonesische presi dent Wahid loopt ten einde. Waarschijnlijk van daag besluit het parlement wanneer het volks congres bijeenkomt om hem geheel of gedeeltelijk van zijn macht te ontdoen. Wahid heeft vanaf zijn aantre den op geen enkel moment een goede indruk kunnen maken. Weinig consequent en niet in staat tot een effec tieve bestrijding van de vele lokale onlusten in zijn land, gaf hij Indonesië steeds meer het imago van een rokende mierenhoop. Vermoedens van corruptie tast ten zijn gezag verder aan. De laatste weken werd zijn optreden zo mogelijk nog wispelturiger. Hij dreigde met het uitroepen van de noodtoestand, maar liet het uiteindelijk bij een oproep tot kalmte. Hij probeerde vice-president Megawati te paaien met de delegatie van zijn macht en scheen niet te beseffen dat hij daartoe de vrijheid niet heeft. In en bui- ten Indonesië groeide het besef dat het zo niet verder kan. Megawati Soekarnoputri, de dochter van de eerste pre sident van Indonesië, is de gedoodverfde opvolgster van WahidD eze immer glimlachende sfinx is als huidi ge vice-president in hoge mate medeverantwoordelijk voor de maatschappelijke en politieke chaos in de ar- chipel. Megawati's grote aanhang lijkt haar dat echter niet toe te rekenen. Haar rustige, verzoenende benade ring scoort nog altijd veel beter dan de inconsequente politieke praatjes van Wahid. Of achter die uiterlijke rust de daadkracht en het uithoudingsvermogen schuilgaan, die het land nodig heeft, blijft de vraag. Nog bij het aantreden van Wahid beschouwden vriend en vijand haar als een lichtgewicht. Van Megawati wordt verwacht dat zij het ideaal van haar vader zal nastreven. Dat is de eenheidsstaat Indo nesië. Maar in het kleurrijke eindeloze eilandenrijk is eendracht steeds opnieuw een utopie gebleken. De so ciale en economische verscheidenheid is er te groot. Het gevaar bestaat dat, zodra Megawati haar nationalisti sche sentimenten in daden omzet, landelijke en lokale oppositiebewegingen zich nog heftiger zullen verzet ten. Dan zal het centrale gezag wellicht nog verder af brokkelen. Het is nu al niet in staat om de lokale brand haarden te bedwingen. Het Indonesische leger lijkt juist te speculeren op een tegenovergestelde ontwikkeling. De generaals houden zich opvallend rustig. Zij zien kennelijk brood in Mega wati's eenheidsstreven. Abdurrahman Wahid heeft Soeharto en Habibie doen vergeten. Niet door zijn succes, maar door zijn falen. Hem rest de taak het bestuur over te dragen op een ma nier die Indonesië niet verder destabiliseert. Als hij daarbij zijn gewelddadige aanhang in bedwang kan houden, dan heeft hij bij zijn vertrek meer voor de be volking gedaan dan in zijn gehele regeerperiode. Politiemensen krijgen koffie aangeboden in een cafetaria in de Graafsewijk in Den Bosch enkele dagen na de rellen van half december vorig jaar. foto Robert Vos/ANP door Gerlach Hochstenbach Veel te veel herrie produceren ze, die opgevoerde tweewie- lers. En daarom wil minister Pronk van Milieu elke brom fiets en scooter aan een jaar lijkse apk-keuring onderwer pen. Ze zijn een jaar of zestien, ze ventien en met hun opgevoerde brommer of scooter scheuren ze met ware doodsverachting over de weg. Veertig buiten en dertig kilometer per uur binnen de bebouwde kom is een slakken- gangetje. En dus hebben ze bij de rijwielhandelaar zo'n handig opvoersetje gekocht. Gevolg: knetterend lawaai dat voor velen een bron van ergernis is. „Klopt", zegt R. Boon van de Bovag, waarbij vijftienhonderd bromfietszaken zijn aangeslo ten. „Het is een maatschappe lijk probleem dat steeds groter wordt." Deskundigen buigen zich al ja ren over een aanpak van opge voerde tweewielers. Niet alleen de overmatige portie decibellen die ze produceren is een probleem, het hoge risico op een ongeval is evenzo zorgwek kend. Ongevallenanalyses van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid tonen aan dat een bromfietser veertig keer zo veel kans heeft in een ziekenhuis terecht te komen als de gemiddelde andere verkeersdeelnemer. Vooral zes- tien- en zeventienjarigen worden slachtoffer van een on geval. Snelheid is de grote boosdoener. Ten minste twaalf procent van de brom- en snorfietsen die bij een ongeval zijn betrokken, zijn opgevoerd. Bij de scooter-mo dellen kon dit bij negentien pro cent vastgesteld worden. Kentekenbewijs Eerder al kondigde minister van Verkeer Netelenbos maatrege len aan tegen mensen die hun bromfiets opvoeren. Er komen nieuwe regels voor registratie en kentekening. Na een keuring krijgt men slechts dan een ken tekenbewijs als de bromfiets niet harder kan dan de zoge noemde constructiesnelheid van 45 kilometer per uur. Voor snorfietsen is 25 de limiet. In voering van het kenteken staat voor 2003 gepland. Door de strengere maatregelen kunnen volgens berekeningen elf doden en 362 gewonden per jaar voorkomen worden. Regi stratie en afgifte van een ken teken moet ook een eind ma ken aan het groot aantal dief stallen. Elk jaar worden 30.000 brom- en snorfietsen gestolen. Schadepost: dertig miljoen gul den. Voor Pronk gaat zijn collega Ne telenbos niet ver genoeg. Pronk wil een jaarlijkse apk-keuring, vooral bedoeld om het lawaai op straat te beteugelen. Onduide lijk is of het kabinet zijn op vatting deelt. Het plan is on derdeel van het nieuwe Natio naal Milieubeleidsplan IV, waarover het kabinet zich vrij dag buigt. De Bovag ziet er in ieder geval geen heil in „Laten we eerst maar eens de kentekenregistra tie invoeren. Daarvoor moeten alle bromfietsen gekeurd wor den. Hierdoor scheid je al het kaf van het koren. Wacht de ef fecten van die registratie af, voordat je mensen op nog meer kosten jaagt", is het devies van Boon. Imago De Stichting Bromfiets, die het brommergebruik promoot, is wat positiever gestemd. Hoe minder opgevoerde brommers, hoe beter voor het imago van de bromfiets, luidt de opvatting. Want daar schort het aan. „Het grootste gedeelte van de brom fietsers rijdt gewoon netjes. Het is een kleine groep die zoveel herrie veroorzaakt dat mensen denken, dat alle brommerrij ders voor lawaai zorgen", zegt C. Boutens van Bromfiets. „Bovendien, als invoering van een periodieke keuring leidt tot meer verkeersveiligheid, dan kan niemand daar tegen zijn." Bromfietsverkopers verwijzen Pronks plan linea recta naar de prullenbak. „Een wassen neus", zegt E. Bosman, mede-eigenaar van het Hoofddorpse Brom fietshuis. „Want vlak voor de keuring haal je de opvoeronder- delen van de brommer af, daar na zet je ze er weer op", aldus Bosman. Bovendien zijn het volgens Bos man niet alleen jongeren die hun brommer opvoeren. Brom fietsers moeten binnen de be bouwde kom tegenwoordig op de rijbaan rijden. „Omdat ze maar veertig mogen, worden ze van alle kanten van de sokken gereden. Vele bromfietsrijders willen daarom 55 of 60 kilome ter per uur kunnen rijden om mee te kunnen komen in het ver keer." GPD De gebeurtenissen in En schede, Volendani en Den Bosch hebben het onderwerp veiligheid hoog op de maat schappelijke en politieke agen da gezet. De verantwoorde lijkheidskwestie bleek hierbij tot onduidelijke situaties te lei den. In het Kamerdebat over de vuurwerkramp in Enschede hebben zes ministers bekend zich medeverantwoordelijk te voelen voor de ramp, maar geen van hen zodanig, dat daaraan ook consequenties werden ver bonden. Ook de Kamer stuurde geen mi nister weg: een kamermeerder heid oordeelde dat er onvol doende argumenten waren om één bewindspersoon naar huis te sturen. Het kabinet heeft nu besloten de minister van VROM eindver antwoordelijk te maken voor externe veiligheid. Bij een vol gende ramp die is ontstaan door gesjoemel met vergunningen en handhaving, kan de Kamer de minister van VROM hierop aan spreken. Ook op lokaal niveau leidt de verantwoordelijkheid bij ram pen tot ingewikkelde situaties. In de meeste gemeenten beheert de burgemeester de portefeuille Openbare orde en Veiligheid. Het was echter niet altijd de burgemeester die het veld dien de te ruimen: in 's Hertogen bosch besloot wethouder Paan akker naar aanleiding van de ongeregeldheden in de Graaf- schewi j k zij n functie neer te leg gen. In Volendam besloten eind maart burgemeester IJsselmui- den en wethouder Visscher af te treden naar aanleiding van de onderzoeksrapporten over de cafébrand. In Enschede stapten wethouder Koopmans (milieu) op, verantwoordelijk voor de vergunningverlening aan SE Fireworks, en haar voorganger D. Buursink. Burgemeester Mans bleef aan om het herstel in goede banen te leiden, een argument dat ook zijn Volendamse collega aan vankelijk hanteerde. Ook wees hij op de verdeling van porte feuilles: de burgemeester is vol gens hem verantwoordelijk voor openbare orde, niet voor de veiligheid van de burgers. De externe veiligheid zou een taak van de wethouder van Milieu zijn. Toch is in de portefeuille van de burgemeester officieel ook de kwestie van brandveilig heid opgenomen. Onduidelijkheid Het begrip 'veiligheid' omvat een grote veelheid aan deelas pecten en daarom een veelheid aan portefeuilles. Dit leidt in eerste instantie vooral tot on duidelijkheid op lokaal niveau. In Volendam vroeg GroenLinks na het vertrek van burgemeester en wethouder ook de drie oud wethouders van VD' 80, die nu nog in de raad zitten, hun zetel op te geven. Het veelvuldig ge bruik van het concept van mede- of collectieve verant woordelijkheid leidt tot grote onduidelijkheid over de waag wie de eindverantwoordelijk heid voor het veiligheidsbeleid draagt. Ook de verwevenheid van rijks- en lokale verantwoordelijkhe den zorgt voor mistigheid en zwartepieten. Wethouder Buur sink van Enschede wees naar aanleiding van de vuur werkramp op de 'wrakke wet geving' die vele ministers onge moeid hebben gelaten, en de gebrekkige nationale controle op vuurwerk. De betrokken mi nisters en staatssecretarissen bekenden namens het Rijk hier collectief schuld, maar wezen op hun beurt ook op het gemeen telijk falen. Bovenstaande fragmentatie van verantwoordelijkheden in het lokale veiligheidsbeleid leidt tot de onbewedigende si tuatie dat veiligheid verworden is tot een ondoorzichtig begrip, dat vooral onderwerp is van on derlinge beschuldigingen. De portefeuille Openbare Orde en Veiligheid is in veel gevallen bij de burgemeester onderge bracht. Dit miskent echter de veel bredere context. Naast de typische zorg voor handhaving van de openbare orde en bestrij ding van rampen, die wettelijk bij de burgemeester is onderge bracht, is er ook de zorg voor een breder veiligheidsbeleid. De zorg daarvoor is van een ander karakter. Het gaat dan om toe zicht, controle en handhaving van milieuvoorschriften, hore- cavoorschriften etc. De verant woordelijkheid voor het alge mene veiligheidsbeleid berust vaak bij verschillende wethou ders. Het zou goed zijn als dat beleid niet over verschillende leden van het college van Burge meester en Wethouders wordt versplinterd, maar wordt on dergebracht bij één enkele wet houder, die toezicht houdt op de naleving van en controle op vei ligheidsvoorschriften. Op deze wijze zou recht gedaan worden aan het belang van veiligheid voor de burger, dat gebaat is bij een zo groot mogelijke transpa rantie. Direct In de aanloop naar de gemeen teraadsverkiezingen zou het goed zijn als de lokale politiek kiest voor een directe verant woordelijkheid van één college lid -bij voorkeur een aanspreek bare wethouder- voor het veiligheidsbeleid. Regelgeving, toezicht en handhaving in één hand. Dat voorkomt versplinte ring en onduidelijkheid achter af. Het geeft bovendien de inwo ners, meer dan nu, de zekerheid dat de politiek het onderwerp serieus neemt. Als er iets be schamend is en het vertrouwen in de overheid ondermijnt, is het wel als verantwoordelijkheden te diffuus zijn om te vertalen in duidelijke politieke aansprake lijkheid. Thom de Graaf is fractievoorzitter van D66 in de Tweede Kamer Bram Foederer is bestuurskundig onderzoeker aan de Katholieke Uni versiteit Brabant. Zuid-Afrika In Zuid-Afrika zijn rellen ont staan na een demonstratie te gen het wetsontwerp waarin wordt geregeld dat kleurlin gen voortaan apart worden vertegenwoordigd in het par lement. De demonstranten be schouwen het idee als een schending van de grondwet. De massademonstratie was georganiseerd door blanke en gekleurde oudstrijders. Theater Op het terrein van het toekom stige Middelburgse recreatie oord Toorenvliedt is begonnen met de aanleg van een open- 'luchttheater. De vele bunkers in het gebied zijn met aarde aan het oog onttrokken en zul len binnenkort worden omge ven door heesters. Mijnongeval Bijna zeventig medewerkers zitten sinds gisteren opgeslo ten in een kolenmijn in het Britse graafschap Durham. Door een ontploffing zijn grote delen van de mijn ingestort. Er is weinig hoop dat de vermis ten kunnen worden gered. Radio De Middelburgers met een aansluiting op de radiocentra le kunnen binnenkort een keuze maken uit vier stations: Hilversum 1 en 2 en twee bui tenlandse programma's. Tot nu toe konden zij slechts naar een van de Nederlandse uit zendingen luisteren. Uitgever: J. C. Boersema Hoofdredactie: A L Oosthoek D Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax (0118)470102 E-mail redactie@pzc.nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax (0118) 470102 E-mail redwalch@pzc nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax (0113) 273030 E-mail redgoes@pzc nl Terneuzen: Axelsestraat 16 Postbus 51 4530 AB terneuzen Tel (0115)686000 Fax (0115)610724 E-mail: redtern@pzc nl Hulst: 's Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel. (0114) 373839 Fax (0114)373840 E-mail redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel (0111)454647 Fax. (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 800 tot 17.00 uur Zierikzee. Goes en Hulst 8.30-17 00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener NV Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail web@pzc nl Bezorgklachten: 0800 - 0231231 of maandag t/m vrijdag - op de kantoren gedurende de openingstijden, zaterdags tot 13 30 uur op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen. Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur Tel. (0118) 484000 Fax(0118)470100. Abonnementen bij automatische incasso: (tussen haakjes prijs met acceptgiro) per maand: 39,45 (nvt) per kwartaal107.50 109,15) per jaar ƒ409,50 (ƒ411,15) Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail abo@pzc nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers maandag t/m vrijdag 2,00 per stuk zaterdag 3,00 per stuk Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47 70.65.597 Postbank 35 93 00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen Tarieven kunnen tiidens kantooruren worden opgevraagd bij de advertentieorderafdeling. Tel 0118-484321 doorThom de Graaf en Bram Foederer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 2