Pascale Platei duikt in
haar jeugdherinneringen
PZC
Ridderslag in Zierikzee op herhaling
Theater
Expositie
12 F
Puccini's
western
Sonneveld
leeft voort
in theater
woensdag 30 mei 2001
zie informatie elders op deze pagina
30 mei t/m 5 juni
WOENSDAG
Sim Bolus
Poppentheater Sim Bolus speelt Ei ei dit ben jij
Humoristisch poppentheater voor volwassenen en kinderen
vanaf vijf jaar. De kippen in een kippenhok hebben het flink met
elkaar aan de stok. Kukel, de haan, ziet het met lede ogen aan. Hij
probeert de ruzie te sussen, maar niemand luistert naar hem.
Dan bedenkt hij een plan.
Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur
BertVisscher
Cabaretier Bert Visscher treedt op in Middelburg.
Visscher speelt zijn nieuwe programma Geluk zit in hele grote
dingen.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
DONDERDAG
B Room service
Roomservice noemde Podium 't Beest het twee dagen
durende festivalletje met theater op verschillende loca
ties in Goes.
Voor de vierde maal ging 't Beest in zee met dit tweejaarlijkse
project van Productiehuis Brabant. Zowel donderdag- als vrij
dagavond wandelt het publiek in twee groepjes van de ene naar
de andere voorstelling. Voor wie wil is er voorafgaand aan de
opening op donderdag vanaf 17.30 uur een eenvoudige maaltijd
in 't Beest.
Zie ook de voorpagina van dit katern.
't Beest, Goes, 18.45 uur
VRIJDAG
Roomservice
Roomservice noemde Podium 't Beest het twee dagen durende
festivalletje met theater op verschillende locaties in Goes.
Zie donderdag.
't Beest, Goes, 18.45 uur
ZATERDAG
H Sonneveld
Theatergroep Toetssteen uit Amsterdam brengt de
voorstelling Sonneveld.
Het stuk gaat over het leven van de beroemde cabaretier Wim
Sonneveld. Tekst en regie door Ger Beukenkamp, muziek onder
leiding van Martin van Dijk.
Minitheater, Middelburg, 20.30 uur
Ridderslag
Historie herleeft tijdens de opvoeringsreeks van Ridder
slag.
Het openluchtspel gaat in premère en wordt vervolgens nog vier
keer opgevoerd in de maand juni.
Plein Nieuwe Kerk Zierikzee, 21.15 uur
ZONDAG
Sonneveld
Voorstelling van theatergroep Toetssteen uit Amsterdam.
Zie zaterdag.
Minitheater, Middelburg, 14.30 uur
Jackie Bongers exposeert t/m 27 juni onder de titel See you in Para-
dise in de Brasserie van De Drvkkery te Middelburg. Zij hanteert ver
schillende technieken rond keramische beelden, zoals collegaes
van foto's, cement, metaal, stoffen, dradeen, hout glas, steen en klei.
Door de ongebakken klei zal het werk in de loop van de weken veran
deren, scheuren, krimpen, verkleuren en weer invloed hebben op de
andere materialen. De opening is vrijdag om 16.00 uur.
Ontwerpen van waarde is een expositie van ruim 200 leerlingen van
zeven Walcherse scholen, t/m 27 juni in De Drvkkery te Middelburg.
Zij ontwierpen en maakten werkstukken als postzegels, bankbiljet
ten en pasjes, inspelend op de invoering van de Euro per 1 januari
2002. Directeur J. Oorthuijs van ABN-AMR0 in Middelburg verricht
donderdag de opening. De deelnemende scholen zijn Christelijke
Scholengemenschap Walcheren, Stedelijke Scholengemeenschap
nehalenma, Scheldemond Scholengemeenschap en Toorenvliedt-
school. Te bezichtigen: iedere dag op het Binnenplein tijdens win
keltijden.
In Galerie T te Middelburg exposeren vanaf morgen (donderdag)
t/m 23 juni Ben van Trirum en Joost Minnigh Ben van Trirum toont op
de parterre keramiek en schilderijen (zeezichten). In de kelder zijn
grafieken van Joost Minnigh te zien met de Westerschelde, Veere
en Vlissingen als onderwerp. De opening is maandag (Tweede Pink
sterdag) om 14.00 uur. Te bezichtigen do, vrij, za 11-16 uur en eerste
zondag van de maand 13-17 uur.
Natuurlijk in beeld is een expositie van Andre Toen en Jenny van
Herwijnen in Beeldentuin/atelier Jes in Bergen op Zoom. Andre
Toen exposeert tuinornamenten en beelden in Belgisch hardsteen
en Jenny van Herwijnen fijnschilderijen realistische flora en fauna.
De opening is zaterdag om 15.00 uur. Te bezichtigen t/m 1 juliza en
zo en Tweede Pinksterdag 14-17 uur.
Marian Aerssens houdtzaterdag en zondag van 12-18 uur een expo
sitie- en kunstuitleenweekeinde in Van Hattumstraat 18 te Elle-
woutsdijk. Ze toont pasteltekeningen, schilderingen op hout en lin
nen en werken in gemengde technieken.
Vier jaar geleden bezocht de Vlaamse actrice Pascale Platei
in Goes de tweede editie van het project theater-op-locatie,
Seul 2, om onder meer haar vriendin Ianka Fleerackers te
zien, die daar de monoloog Het Duïvenevenwicht van Mari
an Boyer in een woning aan de Van der Goeskade speelde.
Vrijdagavond luisteren ze samen de vierde aflevering van het
tweejaarlijkse festivalletje op met de voorstelling Ik ben on
schuldig van de hand van Platei.
door Frans Doeleman die zaterdagnamiddag is ge
beurd. maar Suzanne begint al-
Pascale Platei (40) uit Gent be- tijd over iets anders."
gint steeds meer naam te maken
als toneelschrijfster. Na min of
meer haar theaterleerschool te
hebben gehad bij het dansgezel
schap Les Ballets C. de la B. van
haar broer Alain, legt zij zich de
laatste jaren toe op schrijven en
spelen. Succes oogstte zij met de
kindervoorstelling De Koning
van de Paprikachips, die be
kroond werd met de Belgische
Signaalprijs 1999 voor de beste
jeugdvoorstelling van het sei
zoen. Januari jl was zij in 't
Beest in Goes te zien met Con-
naissez-vous votre géographie?
voor kinderen vanaf acht jaar.
De oudere begeleiders konden
daarbij tussen de regels door
gniffelen om enkele erotisch ge
tinte grapjes. Een verhaal met
rare bochten, noemde zij het
zelf.
Verhoor
Dat geldt niet zozeer voor het
stuk Ik ben onschuldig, dat Pas
cale schreef over twee vriendin
nen van rond de vijftien jaar.
„Het is een verhoor. Ik speel de
onderzoeksrechter en onder
vraag een meisje dat iets heeft
uitgespookt met haar vriendin.
Het begint zeer onschuldig,
want zij vertelt wat zij allemaal
doen, de spelletjes die zij spelen,
de experimenten die ze uithalen
en de geheimen die zij elkaar
toevertrouwen. Het ene meisje,
Scarletta, kan niet bij het ver
hoor aanwezig zijn, maar gaan
deweg blijkt dat zij een grote
invloed had op haar vriendin
Suzanne. Daar mag ik echter
niet te veel van prijsgeven."
Erotiek
Duidelijk is in ieder geval dat
erotiek een niet ondergeschikte
rol speelt, met onvermoede ge
volgen. „Wanneer men niet weet
waar het verhaal naartoe gaat,
komt dat enorm confronterend
over. Daarom is het plezanter
als het onschuldig begint. Su
zanne vertelt van diefaits di
vers, over welke vrouwen ze
sexy vinden, over dat ze in de
lotto spelen, over de dingen die
ze allebei graag doen. Het stuk
bewandelt verschillende we
gen. Ik wil als onderzoeksrech
ter voortdurend weten wat er Scène uit de voorstelling Ik ben onschuldig.
Pascale Platei baseerde zich bij
het schrijven op herinneringen
uit haar jeugd. „Ik heb altijd
heel intense vriendschappen ge
had. Ik herinner mij de periode
dat ik zo 15 a 16 jaar was nog vrij
goed, hoe je dan over bepaalde
dingen denkt. Een jonge actrice
zag de voorstelling en vond haar
heel herkenbaar. Ze had enorm
veel zitten giechelen. Maar ik ga
in het stuk wel verder dan jon
geren zouden doen. Het is niet
letterlijk gebeurd, dat zou wel
erg zijn. Maar er zit de nodige
humor in en de ontknoping is
verrassend." Voor Pietjan Du-
see, artistiek leider van het Pro
ductiehuis Brabant, voldoende
aanleiding om Ianka Fleerac
kers (1971) aan Pascale Platei te
koppelen en hen tijdens het pro-
ject theater-op-locatie Ik ben
onschuldig te laten spelen. „Als
het goed lukt, is het heel intrige
rend. De laatste keer was ie
mand zeer ontroerd en zei:
amaai, wat erg. Ik verschoot
foto Joep Lennarts
daarvan, want ik vind het altijd
grappig, maar zij vond het ook
erg."
Libretto
Pascale Platei legt momenteel
de laatste hand aan het libretto
van het muziekspektakelstuk
Via Viola, dat komend seizoen in
Nederland en Vlaanderen op de
planken wordt gezet door de
Theatercompagnie uit Amster
dam, in samenwerking met Vic
toria en Muziektheater Trans
parant. „Het is een project voor
de grote zaal, met orkest op de
scène. Ik hoop dat het fantas
tisch wordt. Het is een heel tof
team en ik vind het een eer om
met regisseur Theu Boermans te
mogen werken", vertelt een en
thousiaste Pascale, die ook met
plezier terugkijkt op haar be
zoek aan Seul 2. „Ik vond het
heel speciaal in die huizen, dat
heeft wel iets. Het was ook ple
zant dat je wandelend in groep
jes langs de voorstellingen gaat.
Ik kende daar niemand, maar
tegen de tijd dat je uitgewan
deld bent, heb je contact. In een
zaal gebeurt dat niet."
Pascale Platei en Ianka Fleerac
kers spelen Ik ben onschuldig
vrijdagavond als onderdeel van
Roomservice vanuit 't Beest in
Goes, aanvang 18.45 uur.
Puccini wilde de Amerikaanse
markt veroveren en compo
neerde voor de Metropolitan
Opera in New York een Wild-
West-drama. Het toneelstuk
van Belasco waarop de opera
gebaseerd is gaat over een dap
pere maar gevoelige eigenares
van een saloon. Zij wordt door
de mannen om haar heen op
handen gedragen.De première
onder leiding van Toscanini
was een enorm succes, maar
later daalde de belangstelling
voor deze sentimentele western
met hoogwaardige Italiaanse
muziek De laatste jaren echter
lijkt de interesse weer toe te
nemen, mede dankzij enkele
succesvolle producties in di
verse landen. Nu probeert de
Nationale Reisopera de oude
opera nieuw leven in te blazen.
Opera Zuid met 'La fanciulla
del West' van Puccini: maan
dag 4 juni Rotterdamse
Schouwburg.
Het was erop of eronder op die 10e en 1 le augustus 1304. Als
de Vlamingen toen de slag tegen de gecombineerde Frans-
Hollandse vloot onder leiding van admiraal Grimaldi had
den gewonnen, was heel Zeeland een Belgische provincie ge
worden. Maar de Frans-Hollandse vloot overwon en Zierik
zee stond aan de vooravond van haar grote bloeiperiode. De
historie herleeft zaterdagavond 2 juni weer tijdens de pre
mière van de tweede opvoeringsreeks van het openluchtspel
De Ridderslag van Zierikzee.
door Ali Pankow
Op het plein voor de Nieuwe
Kerk zwoegen dan weer de vol-
ders, spoelders, verfsters en de
weefsters. Volder Melis voelt
zijn verliefde hart opzwellen als
Maria, dochter van Willem de
wapensmid hem een glimlach
toewerpt. Als volder had je wei
nig status. Je werkte met pis en
gal om de lakenstof te vervilten,
je stonk en vrijwel iedereen keek
op je neer.
Tekstschrijver en regisseur Cees
Möhlmann wil de geschiedenis
recht doen, maar tevens een
indruk geven van die klein ste
delijke maatschappij in het
Zierikzee in het begin van de
veertiende eeuw. In overleg met
gemeentearchivaris Huib Uil
koos hij voor het zogeheten Der
de Beleg van Zierikzee in 1304
als rode draad voor de tweede
productie van de Stichting His
torische Openluchtspelen. Het
is de tijd waarin de dreiging van
een aanval van de Vlamingen in
de lucht trilt. De dappere bevol
king van Zierikzee wacht de
aanval niet af, maar sluit de stad
hermetisch. Het lange bestand
vergt het uiterste van de bewo
ners. Zij hebben al hun hoop ge
vestigd op mannetjesputters als
Willem van Henegouwen en
Witte van Haemstede die de
strijd om de vrijheid van Zierik
zee elders voeren.
Het verhaal biedt veel theatraal
bruikbare aspecten zoals heral
diek, romantiek, vastberaden
heid en vertwijfeling. Voor
Möhlmann is het van belang dat
het zowel over edelen en ridders
gaat als over de gewone mensen
die hier eeuwen geleden leefden
en werkten.
Samen met liedschrijver en
componist Mar van der Veer
vormt hij het hechte kunste
naarsduo dat zich tot taak heeft
gesteld drie historische open
luchtspelen te realiseren die in
een voortdurend wisselende
reeks in het zomerse voorsei
zoen worden opgevoerd. Twee
liggen er nu op de plank, 'Het
Oproer' en 'De Ridderslag'. De
derde is in de maak. 'Dijkval' is
de werktitel van de productie
die volgend jaar het licht moet
zien en een geromantiseerde in
druk zal bieden van de strijd te
gen het water in vroeger eeuwen
op Schouwen-Duiveland.
Verfijning
Maar de komende weken is alle
aandacht gericht op 'De Ridder
slag' die in juni zijn tweede op
voeringsreeks beleeft. Wie
meent het verhaal na de voor
stelling van vorig jaar wel te
kennen, komt bedrogen uit. De
cast is met ruim twintig nieuwe
spelers uitgebreid en er zijn een
nieuw lied en enkele verrassen
de wijzigingen doorgevoerd.
Ook de vormgeving kreeg een
verfijning.
Ruim 120 toneelspelers, zangers
en dansers laten vanaf zaterdag
het historische Zierikzee herle
ven in een imponerend decor
met een metershoge stadsmuur
en monumentale poort. Uiter
aard komen er ook echte paar
den aan te pas. Dappere ridders
doen het immers niet voor min
der.
Première van 'De Ridderslag
van Zierikzee': zaterdag 2 juni,
21.15 uur op het plein van de
Nieuwe Kerk. Verdere opvoe
ringen op vrijdag 8, zaterdag 9,
vrijdag 15 en zaterdag 16 juni.
Scène's uit De Ridderslag van Zierikzee.
foto's Marijke Folkertsma
De voorstelling Sonneveld van
theatergroep Toetssteen is ge
baseerd op het leven van dein
1974 overleden legendarische
cabaretier Wim Sonneveld.
Voor de jongere generatie is
hij iemand uit een vorig le
ven: Wim Sonneveld. De
man van de 'guitige' liedjes,
die nog vagelijk bekend in de
oren klinken als ze bij wijze
van nostalgie op de radio te
horen zijn. Voor ouderen is
hij een vertolker van gevoe
lens uit voorbij tijden, des
tijds verguisd, tegenwoordig
heimwee naar vroeger op
roepend. Theater Toetssteen
maakte een avondvullende
voorstelling over het leven
van deze Nederlandse ar
tiest, eenvoudigweg Sonne
veld geheten. Dit weekeinde
is de voorstelling te zien in
Middelburg.
door Jowi Schmitz
Toetssteen is een gezelschap van
'niet-px-ofessionele acteurs' die
de kans krijgen op semi-profes-
sionele wijze op te treden. Met
Sonneveld bewijst de groep dat
zoiets zeer goed kan, zonder dat
amateurisme de operatie al te
pijnlijk maakt. Weliswaar ste
ken Jan Ad Adolfsen (als Sonne
veld) en Ineke Veenhoven (An
nie M.G. Schmidt) met kop en
schouders boven de anderen uit,
de heldere structuur van het
stuk maakt dat de andere spe
lers van hun voordeligste kant
te zien zijn.
Auteur en regisseur Ger Beu
kenkamp heeft zich van tevoren 11
verdiept in Sonnevelds leven en I I
daarbij vooral gebruik gemaakt
van het feit dat de zanger het
liefst een onbekende wilde blij
ven voor de buitenwereld. Dat
schiep ruimte voor vrije inter
pretaties en het resultaat is een
aaneenrijging anekdotische
scènes en liedjes.
Het kader is simpel: Sonneveld I
heeft vlak voor zijn première
een angstaanval en durft het to-
neel niet op. Manager en vrien
den krijgen de zanger zijn
kleedkamer niet uit, omdat
stemmen uit het verleden hem
achtervolgen en zijn geweten
teisteren. Hij is bang dat, een
maal op het toneel, het publiek
hem als een veelkoppig monster
zal aanvallen en ombrengen.
Die tien minuten vóór zijn op
treden worden benut om het le
ven van Sonneveld nog eens de
revue te laten passeren. Zo
wordt Annie M. G. Schmidt op
gevoerd als een kijvend 'huis en
haard'-vrouwtje dat Wim in
grappige, rappe scheldkanon
nades op zijn donder geeft. Hun
ruzies zijn even liefdevol als fel
en de kern is Armies terugkeren
de ergernis over het feit dat Son
neveld haar teksten naar zijn
hand zet. Ook vriend en tekst
schrijver Friso Wiegersma
(Frank Klijn) krijgt met Sonne
velds koppigheid te maken en
meer nog met diens weigering
om als homo 'uit de kast' te ko
men. Want vooral dat laatste
onderwerp is door Beukenkamp
als centraal thema op de voor
grond geplaatst.
Naast Sonnevelds eigen reper
toire zijn ook een zevental nieu
we liedjes te horen die Beuken
kamp samen met Martin van
Dijk schreef. Composities die
aan de ene kant de tijdgeest
weergeven en aan de andere
kant nadruk leggen op de homo
seksualiteit die de artiest nu
juist zo graag verborgen wilde
houden. Teksten die Sonneveld
in zijn dagen nooit gezongen
zou hebben, klinken nu uit de
keel van de opnieuw tot leven
gewekte artiest.
Hoogtepunt is wat dat betreft de
scène waarin Annie M.G.
Schmidt de zanger in het zie
kenhuis komt opzoeken nadat
hij geveld is door een hartaan
val Samen zingen ze het nieuwe
lied, 'Meedogenloze matroos'.
Het toneelbeeld is tekenend
voor de dubbele sfeer van de
voorstelling: Sonneveld staat
daar in zijn gouden pak, de ma
troos komt op, geeft hem een
zoen en wandelt weer weg.
Sonneveld door Theatergroep
Toetssteen: zaterdag 2 (aan
vang 20.30 uuren zondag 3 ju
ni (aanvang 14.30 uurI in het Mi
nitheater Middelburg.