Pascale Platei duikt in haar jeugdherinneringen PZC Ridderslag in Zierikzee op herhaling Theater Expositie 12 F Puccini's western Sonneveld leeft voort in theater woensdag 30 mei 2001 zie informatie elders op deze pagina 30 mei t/m 5 juni WOENSDAG Sim Bolus Poppentheater Sim Bolus speelt Ei ei dit ben jij Humoristisch poppentheater voor volwassenen en kinderen vanaf vijf jaar. De kippen in een kippenhok hebben het flink met elkaar aan de stok. Kukel, de haan, ziet het met lede ogen aan. Hij probeert de ruzie te sussen, maar niemand luistert naar hem. Dan bedenkt hij een plan. Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur BertVisscher Cabaretier Bert Visscher treedt op in Middelburg. Visscher speelt zijn nieuwe programma Geluk zit in hele grote dingen. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur DONDERDAG B Room service Roomservice noemde Podium 't Beest het twee dagen durende festivalletje met theater op verschillende loca ties in Goes. Voor de vierde maal ging 't Beest in zee met dit tweejaarlijkse project van Productiehuis Brabant. Zowel donderdag- als vrij dagavond wandelt het publiek in twee groepjes van de ene naar de andere voorstelling. Voor wie wil is er voorafgaand aan de opening op donderdag vanaf 17.30 uur een eenvoudige maaltijd in 't Beest. Zie ook de voorpagina van dit katern. 't Beest, Goes, 18.45 uur VRIJDAG Roomservice Roomservice noemde Podium 't Beest het twee dagen durende festivalletje met theater op verschillende locaties in Goes. Zie donderdag. 't Beest, Goes, 18.45 uur ZATERDAG H Sonneveld Theatergroep Toetssteen uit Amsterdam brengt de voorstelling Sonneveld. Het stuk gaat over het leven van de beroemde cabaretier Wim Sonneveld. Tekst en regie door Ger Beukenkamp, muziek onder leiding van Martin van Dijk. Minitheater, Middelburg, 20.30 uur Ridderslag Historie herleeft tijdens de opvoeringsreeks van Ridder slag. Het openluchtspel gaat in premère en wordt vervolgens nog vier keer opgevoerd in de maand juni. Plein Nieuwe Kerk Zierikzee, 21.15 uur ZONDAG Sonneveld Voorstelling van theatergroep Toetssteen uit Amsterdam. Zie zaterdag. Minitheater, Middelburg, 14.30 uur Jackie Bongers exposeert t/m 27 juni onder de titel See you in Para- dise in de Brasserie van De Drvkkery te Middelburg. Zij hanteert ver schillende technieken rond keramische beelden, zoals collegaes van foto's, cement, metaal, stoffen, dradeen, hout glas, steen en klei. Door de ongebakken klei zal het werk in de loop van de weken veran deren, scheuren, krimpen, verkleuren en weer invloed hebben op de andere materialen. De opening is vrijdag om 16.00 uur. Ontwerpen van waarde is een expositie van ruim 200 leerlingen van zeven Walcherse scholen, t/m 27 juni in De Drvkkery te Middelburg. Zij ontwierpen en maakten werkstukken als postzegels, bankbiljet ten en pasjes, inspelend op de invoering van de Euro per 1 januari 2002. Directeur J. Oorthuijs van ABN-AMR0 in Middelburg verricht donderdag de opening. De deelnemende scholen zijn Christelijke Scholengemenschap Walcheren, Stedelijke Scholengemeenschap nehalenma, Scheldemond Scholengemeenschap en Toorenvliedt- school. Te bezichtigen: iedere dag op het Binnenplein tijdens win keltijden. In Galerie T te Middelburg exposeren vanaf morgen (donderdag) t/m 23 juni Ben van Trirum en Joost Minnigh Ben van Trirum toont op de parterre keramiek en schilderijen (zeezichten). In de kelder zijn grafieken van Joost Minnigh te zien met de Westerschelde, Veere en Vlissingen als onderwerp. De opening is maandag (Tweede Pink sterdag) om 14.00 uur. Te bezichtigen do, vrij, za 11-16 uur en eerste zondag van de maand 13-17 uur. Natuurlijk in beeld is een expositie van Andre Toen en Jenny van Herwijnen in Beeldentuin/atelier Jes in Bergen op Zoom. Andre Toen exposeert tuinornamenten en beelden in Belgisch hardsteen en Jenny van Herwijnen fijnschilderijen realistische flora en fauna. De opening is zaterdag om 15.00 uur. Te bezichtigen t/m 1 juliza en zo en Tweede Pinksterdag 14-17 uur. Marian Aerssens houdtzaterdag en zondag van 12-18 uur een expo sitie- en kunstuitleenweekeinde in Van Hattumstraat 18 te Elle- woutsdijk. Ze toont pasteltekeningen, schilderingen op hout en lin nen en werken in gemengde technieken. Vier jaar geleden bezocht de Vlaamse actrice Pascale Platei in Goes de tweede editie van het project theater-op-locatie, Seul 2, om onder meer haar vriendin Ianka Fleerackers te zien, die daar de monoloog Het Duïvenevenwicht van Mari an Boyer in een woning aan de Van der Goeskade speelde. Vrijdagavond luisteren ze samen de vierde aflevering van het tweejaarlijkse festivalletje op met de voorstelling Ik ben on schuldig van de hand van Platei. door Frans Doeleman die zaterdagnamiddag is ge beurd. maar Suzanne begint al- Pascale Platei (40) uit Gent be- tijd over iets anders." gint steeds meer naam te maken als toneelschrijfster. Na min of meer haar theaterleerschool te hebben gehad bij het dansgezel schap Les Ballets C. de la B. van haar broer Alain, legt zij zich de laatste jaren toe op schrijven en spelen. Succes oogstte zij met de kindervoorstelling De Koning van de Paprikachips, die be kroond werd met de Belgische Signaalprijs 1999 voor de beste jeugdvoorstelling van het sei zoen. Januari jl was zij in 't Beest in Goes te zien met Con- naissez-vous votre géographie? voor kinderen vanaf acht jaar. De oudere begeleiders konden daarbij tussen de regels door gniffelen om enkele erotisch ge tinte grapjes. Een verhaal met rare bochten, noemde zij het zelf. Verhoor Dat geldt niet zozeer voor het stuk Ik ben onschuldig, dat Pas cale schreef over twee vriendin nen van rond de vijftien jaar. „Het is een verhoor. Ik speel de onderzoeksrechter en onder vraag een meisje dat iets heeft uitgespookt met haar vriendin. Het begint zeer onschuldig, want zij vertelt wat zij allemaal doen, de spelletjes die zij spelen, de experimenten die ze uithalen en de geheimen die zij elkaar toevertrouwen. Het ene meisje, Scarletta, kan niet bij het ver hoor aanwezig zijn, maar gaan deweg blijkt dat zij een grote invloed had op haar vriendin Suzanne. Daar mag ik echter niet te veel van prijsgeven." Erotiek Duidelijk is in ieder geval dat erotiek een niet ondergeschikte rol speelt, met onvermoede ge volgen. „Wanneer men niet weet waar het verhaal naartoe gaat, komt dat enorm confronterend over. Daarom is het plezanter als het onschuldig begint. Su zanne vertelt van diefaits di vers, over welke vrouwen ze sexy vinden, over dat ze in de lotto spelen, over de dingen die ze allebei graag doen. Het stuk bewandelt verschillende we gen. Ik wil als onderzoeksrech ter voortdurend weten wat er Scène uit de voorstelling Ik ben onschuldig. Pascale Platei baseerde zich bij het schrijven op herinneringen uit haar jeugd. „Ik heb altijd heel intense vriendschappen ge had. Ik herinner mij de periode dat ik zo 15 a 16 jaar was nog vrij goed, hoe je dan over bepaalde dingen denkt. Een jonge actrice zag de voorstelling en vond haar heel herkenbaar. Ze had enorm veel zitten giechelen. Maar ik ga in het stuk wel verder dan jon geren zouden doen. Het is niet letterlijk gebeurd, dat zou wel erg zijn. Maar er zit de nodige humor in en de ontknoping is verrassend." Voor Pietjan Du- see, artistiek leider van het Pro ductiehuis Brabant, voldoende aanleiding om Ianka Fleerac kers (1971) aan Pascale Platei te koppelen en hen tijdens het pro- ject theater-op-locatie Ik ben onschuldig te laten spelen. „Als het goed lukt, is het heel intrige rend. De laatste keer was ie mand zeer ontroerd en zei: amaai, wat erg. Ik verschoot foto Joep Lennarts daarvan, want ik vind het altijd grappig, maar zij vond het ook erg." Libretto Pascale Platei legt momenteel de laatste hand aan het libretto van het muziekspektakelstuk Via Viola, dat komend seizoen in Nederland en Vlaanderen op de planken wordt gezet door de Theatercompagnie uit Amster dam, in samenwerking met Vic toria en Muziektheater Trans parant. „Het is een project voor de grote zaal, met orkest op de scène. Ik hoop dat het fantas tisch wordt. Het is een heel tof team en ik vind het een eer om met regisseur Theu Boermans te mogen werken", vertelt een en thousiaste Pascale, die ook met plezier terugkijkt op haar be zoek aan Seul 2. „Ik vond het heel speciaal in die huizen, dat heeft wel iets. Het was ook ple zant dat je wandelend in groep jes langs de voorstellingen gaat. Ik kende daar niemand, maar tegen de tijd dat je uitgewan deld bent, heb je contact. In een zaal gebeurt dat niet." Pascale Platei en Ianka Fleerac kers spelen Ik ben onschuldig vrijdagavond als onderdeel van Roomservice vanuit 't Beest in Goes, aanvang 18.45 uur. Puccini wilde de Amerikaanse markt veroveren en compo neerde voor de Metropolitan Opera in New York een Wild- West-drama. Het toneelstuk van Belasco waarop de opera gebaseerd is gaat over een dap pere maar gevoelige eigenares van een saloon. Zij wordt door de mannen om haar heen op handen gedragen.De première onder leiding van Toscanini was een enorm succes, maar later daalde de belangstelling voor deze sentimentele western met hoogwaardige Italiaanse muziek De laatste jaren echter lijkt de interesse weer toe te nemen, mede dankzij enkele succesvolle producties in di verse landen. Nu probeert de Nationale Reisopera de oude opera nieuw leven in te blazen. Opera Zuid met 'La fanciulla del West' van Puccini: maan dag 4 juni Rotterdamse Schouwburg. Het was erop of eronder op die 10e en 1 le augustus 1304. Als de Vlamingen toen de slag tegen de gecombineerde Frans- Hollandse vloot onder leiding van admiraal Grimaldi had den gewonnen, was heel Zeeland een Belgische provincie ge worden. Maar de Frans-Hollandse vloot overwon en Zierik zee stond aan de vooravond van haar grote bloeiperiode. De historie herleeft zaterdagavond 2 juni weer tijdens de pre mière van de tweede opvoeringsreeks van het openluchtspel De Ridderslag van Zierikzee. door Ali Pankow Op het plein voor de Nieuwe Kerk zwoegen dan weer de vol- ders, spoelders, verfsters en de weefsters. Volder Melis voelt zijn verliefde hart opzwellen als Maria, dochter van Willem de wapensmid hem een glimlach toewerpt. Als volder had je wei nig status. Je werkte met pis en gal om de lakenstof te vervilten, je stonk en vrijwel iedereen keek op je neer. Tekstschrijver en regisseur Cees Möhlmann wil de geschiedenis recht doen, maar tevens een indruk geven van die klein ste delijke maatschappij in het Zierikzee in het begin van de veertiende eeuw. In overleg met gemeentearchivaris Huib Uil koos hij voor het zogeheten Der de Beleg van Zierikzee in 1304 als rode draad voor de tweede productie van de Stichting His torische Openluchtspelen. Het is de tijd waarin de dreiging van een aanval van de Vlamingen in de lucht trilt. De dappere bevol king van Zierikzee wacht de aanval niet af, maar sluit de stad hermetisch. Het lange bestand vergt het uiterste van de bewo ners. Zij hebben al hun hoop ge vestigd op mannetjesputters als Willem van Henegouwen en Witte van Haemstede die de strijd om de vrijheid van Zierik zee elders voeren. Het verhaal biedt veel theatraal bruikbare aspecten zoals heral diek, romantiek, vastberaden heid en vertwijfeling. Voor Möhlmann is het van belang dat het zowel over edelen en ridders gaat als over de gewone mensen die hier eeuwen geleden leefden en werkten. Samen met liedschrijver en componist Mar van der Veer vormt hij het hechte kunste naarsduo dat zich tot taak heeft gesteld drie historische open luchtspelen te realiseren die in een voortdurend wisselende reeks in het zomerse voorsei zoen worden opgevoerd. Twee liggen er nu op de plank, 'Het Oproer' en 'De Ridderslag'. De derde is in de maak. 'Dijkval' is de werktitel van de productie die volgend jaar het licht moet zien en een geromantiseerde in druk zal bieden van de strijd te gen het water in vroeger eeuwen op Schouwen-Duiveland. Verfijning Maar de komende weken is alle aandacht gericht op 'De Ridder slag' die in juni zijn tweede op voeringsreeks beleeft. Wie meent het verhaal na de voor stelling van vorig jaar wel te kennen, komt bedrogen uit. De cast is met ruim twintig nieuwe spelers uitgebreid en er zijn een nieuw lied en enkele verrassen de wijzigingen doorgevoerd. Ook de vormgeving kreeg een verfijning. Ruim 120 toneelspelers, zangers en dansers laten vanaf zaterdag het historische Zierikzee herle ven in een imponerend decor met een metershoge stadsmuur en monumentale poort. Uiter aard komen er ook echte paar den aan te pas. Dappere ridders doen het immers niet voor min der. Première van 'De Ridderslag van Zierikzee': zaterdag 2 juni, 21.15 uur op het plein van de Nieuwe Kerk. Verdere opvoe ringen op vrijdag 8, zaterdag 9, vrijdag 15 en zaterdag 16 juni. Scène's uit De Ridderslag van Zierikzee. foto's Marijke Folkertsma De voorstelling Sonneveld van theatergroep Toetssteen is ge baseerd op het leven van dein 1974 overleden legendarische cabaretier Wim Sonneveld. Voor de jongere generatie is hij iemand uit een vorig le ven: Wim Sonneveld. De man van de 'guitige' liedjes, die nog vagelijk bekend in de oren klinken als ze bij wijze van nostalgie op de radio te horen zijn. Voor ouderen is hij een vertolker van gevoe lens uit voorbij tijden, des tijds verguisd, tegenwoordig heimwee naar vroeger op roepend. Theater Toetssteen maakte een avondvullende voorstelling over het leven van deze Nederlandse ar tiest, eenvoudigweg Sonne veld geheten. Dit weekeinde is de voorstelling te zien in Middelburg. door Jowi Schmitz Toetssteen is een gezelschap van 'niet-px-ofessionele acteurs' die de kans krijgen op semi-profes- sionele wijze op te treden. Met Sonneveld bewijst de groep dat zoiets zeer goed kan, zonder dat amateurisme de operatie al te pijnlijk maakt. Weliswaar ste ken Jan Ad Adolfsen (als Sonne veld) en Ineke Veenhoven (An nie M.G. Schmidt) met kop en schouders boven de anderen uit, de heldere structuur van het stuk maakt dat de andere spe lers van hun voordeligste kant te zien zijn. Auteur en regisseur Ger Beu kenkamp heeft zich van tevoren 11 verdiept in Sonnevelds leven en I I daarbij vooral gebruik gemaakt van het feit dat de zanger het liefst een onbekende wilde blij ven voor de buitenwereld. Dat schiep ruimte voor vrije inter pretaties en het resultaat is een aaneenrijging anekdotische scènes en liedjes. Het kader is simpel: Sonneveld I heeft vlak voor zijn première een angstaanval en durft het to- neel niet op. Manager en vrien den krijgen de zanger zijn kleedkamer niet uit, omdat stemmen uit het verleden hem achtervolgen en zijn geweten teisteren. Hij is bang dat, een maal op het toneel, het publiek hem als een veelkoppig monster zal aanvallen en ombrengen. Die tien minuten vóór zijn op treden worden benut om het le ven van Sonneveld nog eens de revue te laten passeren. Zo wordt Annie M. G. Schmidt op gevoerd als een kijvend 'huis en haard'-vrouwtje dat Wim in grappige, rappe scheldkanon nades op zijn donder geeft. Hun ruzies zijn even liefdevol als fel en de kern is Armies terugkeren de ergernis over het feit dat Son neveld haar teksten naar zijn hand zet. Ook vriend en tekst schrijver Friso Wiegersma (Frank Klijn) krijgt met Sonne velds koppigheid te maken en meer nog met diens weigering om als homo 'uit de kast' te ko men. Want vooral dat laatste onderwerp is door Beukenkamp als centraal thema op de voor grond geplaatst. Naast Sonnevelds eigen reper toire zijn ook een zevental nieu we liedjes te horen die Beuken kamp samen met Martin van Dijk schreef. Composities die aan de ene kant de tijdgeest weergeven en aan de andere kant nadruk leggen op de homo seksualiteit die de artiest nu juist zo graag verborgen wilde houden. Teksten die Sonneveld in zijn dagen nooit gezongen zou hebben, klinken nu uit de keel van de opnieuw tot leven gewekte artiest. Hoogtepunt is wat dat betreft de scène waarin Annie M.G. Schmidt de zanger in het zie kenhuis komt opzoeken nadat hij geveld is door een hartaan val Samen zingen ze het nieuwe lied, 'Meedogenloze matroos'. Het toneelbeeld is tekenend voor de dubbele sfeer van de voorstelling: Sonneveld staat daar in zijn gouden pak, de ma troos komt op, geeft hem een zoen en wandelt weer weg. Sonneveld door Theatergroep Toetssteen: zaterdag 2 (aan vang 20.30 uuren zondag 3 ju ni (aanvang 14.30 uurI in het Mi nitheater Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 12